Näytä tavallinen näkymä : Vannejarrullisen vanteen jarrrupintojen kuluminen, vaarallista?
Tietämätön
05.10.2024, 13.17
Sattuipa sattumalta silmiin Velogin joku video, missä varoitteli, että jos se jarrupinta kuluu liikaa, niin koko vanne voi hajota.
Voiko tosiaan olla, että voi ajella ihan huoletta eikä huomaa mitään ongelmia vanteessa, ei pullistele missään eikä jarruttaessakaan ole mitään omituisia tuntemuksia ja sitten vanne vain pamahtaa jossain alamäessä tuhannen pillun päreiksi?
Tässähän on painettu menemään jo 20 000 vanteella ja onhan siinä jarrupinnalla reunat selvästi korkeammalla kuin keskusta.
Takanahan on uusi vanne ja siinä selvästi suorempi jarrupinta. Ja ilmeisesti keskellä menevä musta viiva on kulumisenilmaisin, kun se häviää, niin on kulunut valmistajan mielessä vaihtoväliin.
Mikäli etuvanteessa on joku tuollainen ilmaisin ollut, niin on jo hävinnyt. En kyllä ole varma, että onko siinä tuollaista ollut. Saattaa olla uusien vanteiden keksintö.
Tarpeeksi ohueksi kun jarrupalat vanteen seinämät hioo niin onhan se selvä että jossain vaiheessa tulee se viimeinen jarrutus kun vanteen seinämä ei enää kestä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tietämätön
05.10.2024, 14.26
Tarpeeksi ohueksi kun jarrupalat vanteen seinämät hioo niin onhan se selvä että jossain vaiheessa tulee se viimeinen jarrutus kun vanteen seinämä ei enää kestä.
Toki, mutta voiko kuski olla täysin tietämätön siitä, että vanteet ovat hajoamispisteessä? Kun vanne on aivan suora, minkäännäköisiä halkeamisen tai vääntymisen merkkejä ei näy. Jarrupinta on myös täysin siisti, hieman toki urainen.
Voisin kuvitella ja oman kokemukseni perusteella veikatakin ettei tarvitse odottaa "sitä viimeistä jarrutusta", sillä kun jarrut ovat kuluttaneet vannetta tiettyyn pisteeseen, käy mitä todenäköisemmin niin että siihen ilmestyy selvästi havaittava murtuma - jonka ei tarvitse olla mitenkään katastrofaalinen vaan se voi olla sellainenkin, jonka huomaa vasta esim. pyörää pestessään (siis jos rutiineihin ei kuulu pyörän silmämääräinen tarkistaminen ennen lenkkiä).
Mutta murtuma voi toki tapahtua niinkin ettei sitä halua kokea - eikä sillä juuri mitään voita että yrittää repiä vanhasta vanhesta vielä ne viimeisetkin kilometrit.
Kaikissa vanteissa ei ole kulumisenilmaisinta joten ei auta kuin tarkkailla vannetta silmämäräisesti. Jos jarrupinnassa oleva kuluma näyttää syvältä niin itse en jäisi odottamaan että kiekko alkaa jollakin tavalla oireilemaan vaan korvaisin vanteen uudella. Kun se loppu alkaa kuitenkin häämöttämään niin ei kannata jäädä odottamaan haveria.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Minä olen laittanut jarrupintaa vasten kiekon säteen suuntaisesti esim.viivottimen reunan ja katsonut paistaako päivä keskeltä. Kovin syvää kourua ei saisi olla.
Itseltäni on hajonnut yksi takavanne ja porukkalenkillä kaverilta, eli täysin mahdollinen tapahtuma. Molemmat onneksi ilman loukkaantumisia.
Kauppapyörässä oli pitkään ihan halkeamiseen edennyt kehä, jolloin alkoi vaikuttaa jarruttamiseen ja rihtaus ei enää auttanut. Mutta ei se kehä mihinkään possahtanut. Tarvi vaan tiedostaa asia. Olisko kehä ollut CXP22.
20 tkm ei kuulosta vielä omaan korvaan erityisen paljolta.
Riskin suuruus riippuu aika paljon pyörästä/renkaista. Maantiepyörän rengaspaineilla totaalihajoamisen mahdollisuus on huomattavasti suurempi kuin maasturi- tai cx-paineilla. Mä olen ajanut vannejarrukrossarissa vanteen puhki ilman, että siitä on seurannut mitään katastrofaalista.
Toisekseen vanteen rakenne vaikuttaa. Tubeless-yhteensopivissa vanteissa vanteen hylly tulee niin korkealla, että yleensä vanne kuluu ensimmäisenä puhki sen alapuolelta, jolloin äkillisen hajoamisen riski on pienempi kuin hyllyttömissä sisurivanteissa.
Pelkkä kulumauran mittaaminen viivottimen tms. avulla ei kerro koko totuutta, jos jarrupinnan alkuperäinen paksuus ei ole tiedossa. Jossain vanhassa Open Prossa jarrupinnan paksuus oli tyylin 1 mm, joten kovin syvälle montulle niitä ei kannattanut jarrutella. Jonkun hybridin perusvanne voi olla 1,5 mm tai enemmänkin jolloin vannetta vielä jäljellä yhden Open Pron verran, kun se on jo ihan selvällä uralla.
Elämässäni yksi Mavic SUP CD paukahti halki, oli kyllä kilometrejä paljon takana.
Työntömitalla paksuuden saa kohtuu tarkasti mitattua: https://webshop.industriacenter.fi/product/10299/digitaalinen-jarrulevymitta-werka-214-8722
(Ellen väärin muista "vannejarruaikaan" Cycluksellakin taisi olla tuollainen 'analogiaversiona'...)
Tuossa mittakellosta tehty mittalaite vanteen paksuuden mittaamiseen (ei enää valmistuksessa, mutta ainakin fleabaystä saa vielä...): https://www.icetoolz.com/ec99/rwd1111/product.asp?prodid=55c1&category_id=73&cty_id=73
Onnistuu kai vanteen reunan paksuuden mittaus tavallisellakin työntömitalla... Vanteen ulkopintaan 1/8" laakerikuula ja sen sivuille sinitarraa tai vaikka ohuella teipillä kuula kiinni vanteeseen. Toinen 1/8" laakerikuula vanteen sisäpuollelle. Työntömitalla mittaa kuulien yli ja vähentää tuloksesta kuulien halkaisijat.
Onnistuu myös irtopinnoilla helposti. Championit uriin ja -4.0 mm tai Revot ja -3.0 mm. Jos on uusi vanne, niin se ei tietenkään tarvitse kuin sisäpuolen uraan jotain.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.