PDA

Näytä tavallinen näkymä : Väärä vaihtaja pyörässä?



tazpa
03.09.2024, 22.01
Moi,

Ostin pojalle ihan perus lasten/nuorten maastopyörän. Reilun kuukauden ajon jälkeen takavaihtaja oli jostain syystä mennyt pinnojen väliin ja vaihtajan korvake vääntyi.

Korjaustoimenpiteitä tehdessä ja vaihteita säätäessä tuli mystinen tilanne vastaan:
Pyörässä on takana 8 ratasta ja edessä 2 ratasta. Takavaihtaja vaihtaa 8 kertaa kuten pitääkin. Mutta etuvaihtaja vaihtaakin 3 kertaa, vaikka rattaita on tosiaan vain 2 kappaletta ja vaihdevivussakin lukee "2 speed" ja siinä on esitetty numerot vain vaihteille 1 ja 2.

Miten tuo voi olla mahdollista? Onko vaihdevipu sama 2 ja 3 vaihteisille pyörille ja se vain jotenkin säädetään aina kulloiseenkin tilanteeseen? Voiko takavaihtaja olla mennyt pinnojen väliin siitä syystä, että etuvaihtajan vaihdevipu on ollut väärä tai väärin säädetty? Vaikea sanoa, onko tilanne ollut alusta asti sama, kun ei tuo kymmenen vuotias tuollaista välttämättä huomaa :)

Aakoo
03.09.2024, 22.05
Etuvaihtajassa voi olla trimmi, joka siirtää etuvaihtajaa vähän ulospäin mutta ei vielä nosta ketjua isolle rattaalle. Ideana on se, ettei ketju hankaa etuvaihtajaan kun takaa vaihdetaan niille pikkurattaille.

Arosusi
03.09.2024, 23.52
Jotkut etuvaihtajan vivut käyvät 2/3 eturattaalle.
https://www.bike24.com/p2175465.html
Muistaakseni etuvaihtajan rajojen säädöllä 2 eturattaan järjestelmässä estetään vivun liikkuminen "kolmannelle" rattaalle.

Copilot
04.09.2024, 08.54
Mulla on tossa kauppapyörässä 2x10 Tiagra liipaisimet ja kolmesti se etuvaihtajan liipaisin naksahtaa eli siinä on tosiaan trimmi.

Yedi.
04.09.2024, 08.55
Muistaakseni etuvaihtajan rajojen säädöllä 2 eturattaan järjestelmässä estetään vivun liikkuminen "kolmannelle" rattaalle.

Noin tein aikoinaan 3x9 vaihteistosta 2x9 vaihteiston. Jos vivulla yrittää siirtoa keskimmäiselt' rattaalta isolle vaihtajassa rajoitinruuvi estää vahtajan liikkeen.

Etuvaihtajan toiminta/ominaisuudet ei pitäisi vaikuttaa siihen meneekö takavaihtaja pinnojen väliin tai ei.

nure
04.09.2024, 09.34
Jossain etuvaihtajissa "välinaksu" mikä trimmaa vaihtamaa, ei mitään tekemistä takavaihtajan vaurio kanssa, taitaa mahdollinen syy löytyä satulasta vaikkei isille kaikkea kerraltakaan.

Copilot
04.09.2024, 09.48
Jossain etuvaihtajissa "välinaksu" mikä trimmaa vaihtamaa, ei mitään tekemistä takavaihtajan vaurio kanssa, taitaa mahdollinen syy löytyä satulasta vaikkei isille kaikkea kerraltakaan.
Moro, ookko päissään?

Yedi.
04.09.2024, 10.23
Moro, ookko päissään?

Nythän on vasta aamupäivä, niin ajatukset ei välttämättä "kulje" selvin päinkään:rolleyes:.

TERU
04.09.2024, 13.36
Kolmelle tarkoitettu etuvaihtajan vipu toimii täydellisesti myös kahden rattaan kanssa. Ihan helposti vielä

M A
04.09.2024, 14.33
Vaikka olisi väärin säädetty, niin todennäköisin syy vaihtajan taittumiselle on kolaus joka taittaa korvaketta, jolloin pienimmälle vaihtaessa vaihtajan häkki koskettaa pinnoja. Takavaihtajan säädöt voivat myös olla pielessä, jolloin ketjut pääsevät putoamaan kasetin ja pinnojen väliin ja samalla vaihtaja ottaa kiinni pinnoihin jne. Tuota tilannetta voisi kenties edesauttaa se että etuvaihtaja vaihtaa liikaa sisäänpäin. Korjatkaa kokeneemmat jos olen hakoteillä :)

uljaa
04.09.2024, 16.51
Jos takavaihtaja vaihtaa 8 kertaa, eikä se silloin ole 9-pakalle.
Pyörässä kun ei ole vapaata. Tuolloin siellä on 1 naksu liikaa.

vaihde 1 - naksu -2- naksu -3- naksu -4- naksu -5- naksu -6- naksu -7- naksu -8- naksu HUPISIS
8 vaihtajan pitäisi vaihtaa vain 7 kertaa.
9 -vaihtajankin kai saisi periaatteessa vaihtamaan vain 7:sti kun säätää rajoitinta riittävästi, mutta miten 8 ja 9 pakan rattaiden väli, eli siirtyykö sopivan määrän yhdellä napsulla?

tazpa
04.09.2024, 19.15
Kiitoksia vastauksista! Tarkemmilla tutkimuksilla ja ohjeilla homma ratkesikin juuri tuolla esitetyllä tavalla, eli etuvaihtajan säädöillä sai rajoitettua sen ylimääräisen napsun pois.

Korvakkeen sai onneksia väännettyä takaisin suoraksi. Viime kerralla kun sellainen katkesi, taisi uusi maksaa lähemmäs 30e + uusi takavaihtaja 30e. Ja kun tämä taitaa olla 3-4 kerta kun tässä perheessä takavaihtaja vääntyy pinnojen välissä :)
T. 3 aktiivisen pojan 'isi'

Leewi
04.09.2024, 19.18
En ois tienny, että enää myytäis lapsille 8x2 pyöriä. Ehkä kannattais saman tein päivittää järkevämmäksi moderniksi 1x11 tms.

Marsusram
04.09.2024, 21.11
9 -vaihtajankin kai saisi periaatteessa vaihtamaan vain 7:sti kun säätää rajoitinta riittävästi, mutta miten 8 ja 9 pakan rattaiden väli, eli siirtyykö sopivan määrän yhdellä napsulla?

Triviaa: 7 ja 8 MTB-pakassa on sama ratasväli, eli toimii. 8v napa on yhden rattaan leveämpi kuin 7v napa.
8-12v HG vapaarattainen QR- napa on sama 135mm, mutta pakka tihenee, eri vivut oltava takapakan mukaan siis. Shimanolla siirtäjän vipusuhteetkin vaihtelee.
Edessä on helpompaa, kaikki toimii ristiin.

Pieneen kiekkoon ei kovin pitkähäkkinen siirtäjä sovi, alkaa ottaa osumaa.

kni
06.09.2024, 21.14
En ois tienny, että enää myytäis lapsille 8x2 pyöriä. Ehkä kannattais saman tein päivittää järkevämmäksi moderniksi 1x11 tms.

No tuossa nyt minkäänlaista järkeä ole, yhtä usein menee paskaksi ja uusiminen vaan maksaa moninverroin enemmän.

Aakoo
06.09.2024, 22.31
^ No ei kait nyt sentään, 11s vaihtajan saa alle 30€.

kni
09.09.2024, 00.41
^ No ei kait nyt sentään, 11s vaihtajan saa alle 30€.

No nyt joudun tosiaan myöntämään että väärässä olin. Aika hyvään hintaan ainakin germaanilta saa 11s takavaihtajan.

maalinni
09.09.2024, 08.58
En ois tienny, että enää myytäis lapsille 8x2 pyöriä. Ehkä kannattais saman tein päivittää järkevämmäksi moderniksi 1x11 tms.

Myydäänhän niitä aikuisillekin, eikös Claris ole edelleen 8sp.

nure
09.09.2024, 09.47
Eiks lasten pyörissä olisi selkeästi järkevämpi tuollainen 1x voimansiirto? 9, 10 tai 11 ihan budjetin ja laatuvaatimusten mukaan.

Leewi
12.09.2024, 10.46
Myydäänhän niitä aikuisillekin, eikös Claris ole edelleen 8sp.
Mutta kun kyse on maastopyörästä, eikö claris ole hinnat alkaen maantiesarja tai gravelsarja?


Eiks lasten pyörissä olisi selkeästi järkevämpi tuollainen 1x voimansiirto? 9, 10 tai 11 ihan budjetin ja laatuvaatimusten mukaan.
Sen on juurikin noin.

Copilot
12.09.2024, 11.45
Mutta kun kyse on maastopyörästä, eikö claris ole hinnat alkaen maantiesarja tai gravelsarja?

On niin kasiosia hinnat alkaen maastopyörissäkin.

hubba
12.09.2024, 11.59
7 ja 8 vaihteistojen etu on että uuden takavaihtajan voi käydä bilteman hyllystä muutamalla kympillä.
9-11 osia saa melkein samaan hintaan mutta joutuu tilaamaan ulkomailta.
Muutama nuoren pojan pyörä tullut vastaan mihin on saanut vaihtaa takavaihtajan 2-3 kertaa kesässä, etuvaihtajat ei rikkoudu melkein koskaan.

Bndit
12.09.2024, 13.31
Pari kertaa joutunut pojan pyörään hakemaan 10v. Deoren vaihtajan pikana yläfemmasta, hienoa kun löytyy hyllystä kohtuu hintaan: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osat/vaihtajat/maantie-cyclocross-vaihtajat/shimano-deore-m5120-takavaihtaja-10-11s/

Copilot
12.09.2024, 13.50
9,10 ja 11v vaihtajia saa onneksi nykyään Motonetistä, joka melkein jokaisella isommalla kirkolla taitaa nykyään olla.