PDA

Näytä tavallinen näkymä : Classic-pyörän ketjulinjan säätö



madenhacker
01.09.2024, 18.12
Laitoin Madisonin vaihteettomaan peruspyörään varastosta toisen takakiekon alkuperäisen tilalle. Tämä vaihdettu on varmaan niitä Bilteman varakiekkoja. Takarattaan ketjulinja tulee siinä näemmä noin sentin lyhyemmäksi kuin pyörän eturattaassa.

Ei ehkä ihme, että kuukauden varsin intensiivisen ajelun jälkeen (pian ensimmäisen ketjun kiristyksen jälkeen) ketju katkesi ja katkoskohdassa on metalli vääntynyt.

Voikohan tuommoisessa vaihteettoman peruspyörän jalkajarrullisessa takakiekossa säätää ratasta ulommas jotenkin? Vai mikä eteen?

Toisekseen: miten yleensä tällaiset tilanteet pitäisi välttää? Luulisi että noissa 2000-luvun ihan peruspyörissä voisi olla suht standardoidut osat, mutta ei sitten taida olla. Tarkoitus on, että minulla olisi mahdollisimman helppohuoltoinen pyörä yleisillä teillä ajeluun.

hubba
01.09.2024, 19.29
Yleensä noissa 1 vaihteisissa takarattaissa on hieman offsettia, joten sen voi kääntää ympäri.
Riippuen miten se nyt on navassa kiinni se siirtyy joko ulommaksi tai sisemmäksi.
Lukkorengas vaan irti niin lähtee ihan nostamalla irti.

madenhacker
01.09.2024, 19.41
Yleensä noissa 1 vaihteisissa takarattaissa on hieman offsettia, joten sen voi kääntää ympäri.
Riippuen miten se nyt on navassa kiinni se siirtyy joko ulommaksi tai sisemmäksi.
Lukkorengas vaan irti niin lähtee ihan nostamalla irti.

Valitettavasti tässä tapauksessa tämä temppu veisi takarattaan hampaita väärään suuntaan eli lähemmäs takanapaa, kun pitäisi saada ne kauemmas

hubba
01.09.2024, 21.05
Onko tuon uuden kiekon akseli kapeampi kuin vanhan, joutuiko takahaarukkaa puristaa hieman kasaan kun mutterit kiristi?
Jos on, ei-vetopuolelle voisi ehkä lisätä muutaman prikan. Tai onko vetopuolella mitään holkkia/prikkaa minkä voisi siirtää toiselle puolen. Kuva helpottaisi varmaan asian ratkaisua.

madenhacker
01.09.2024, 22.55
Onko tuon uuden kiekon akseli kapeampi kuin vanhan, joutuiko takahaarukkaa puristaa hieman kasaan kun mutterit kiristi?
Jos on, ei-vetopuolelle voisi ehkä lisätä muutaman prikan. Tai onko vetopuolella mitään holkkia/prikkaa minkä voisi siirtää toiselle puolen. Kuva helpottaisi varmaan asian ratkaisua.

Akselien pituudet näyttäisivät olevan samat. En muista, että takahaarukalle olisi pitänyt tehdä mitään muttereita kiristäessä.

Rattaan puolelta tuo näyttää hyvin tiiviiltä, että ei ainakaan päältä päin vaikuta, että siitä voisi mitään siirtää.

Tietysti tuohon jarrun puolelle voisi laittaa prikkoja rungon haarukan ja sisempien osien väliin. Siinähän on "väärällä" puolella haarukkaa nyt prikka. Mutta muuttaako tämä tosiaan ketjulinjaa siitä toiselta puolelta, missä ketju kulkee?

uusi Biltema-kiekon (Shimanon?) napa (jossa ratasta pitäisi saada sentin kauemmas navasta):
https://i.imgur.com/53wozVs.jpeg
https://i.imgur.com/e267Hwy.jpeg

vanha Madison-pyörän mukana tullut Velosteelin napa (jossa ilmeisesti eturattaan kanssa sopiva ketjulinja):
https://i.imgur.com/uS54Gb0.jpeg
https://i.imgur.com/mUVA2oU.jpeg

TERU
02.09.2024, 05.44
Muttereita siirtämällä tai lisäämällä koko napa siirtyy ja ketjulinja suoristuu, mutta vanne täytyy rihdata keskelle haarukkaa, jotta pyörä kulkee suoraan taas.
Pieniä ovat toleranssit fillarissa, näissä vakiopyörissäkin, keskiöakselin voisi vaihtaa lyhyemmäksi niin ratas siirtyisi hiukan haluttuun suuntaan

nure
02.09.2024, 10.03
Ihan asian sivusta, miksi kaikki tuollaisen kuran peitossa, eika olis mukavampi putsata ja sitten rempata?

madenhacker
02.09.2024, 11.41
Muttereita siirtämällä tai lisäämällä koko napa siirtyy ja ketjulinja suoristuu, mutta vanne täytyy rihdata keskelle haarukkaa, jotta pyörä kulkee suoraan taas.
Pieniä ovat toleranssit fillarissa, näissä vakiopyörissäkin, keskiöakselin voisi vaihtaa lyhyemmäksi niin ratas siirtyisi hiukan haluttuun suuntaan

Miten muttereita täytyy tarkalleen ottaen siirtää tai lisätä, jotta saisi siirrettyä takaratasta sentin kauemmas takanavasta (kun tilanne on, että takarattaan ja takanavan väliin ei suoraan saa ilmeisesti laitettua mitään)?

Millä tavoin vanne täytyy tällöin rihdata? Yhdistän "rihtaamisen" vain pinnojen vaihtamiseen. Pitääkö pinnoille tosiaan tehdä jotain?

Marsusram
02.09.2024, 12.16
Laakerikartioita on eri pituisia. Vanhassa on lyhyen oloinen, eikä lukkomutteria. Uudessa on pitemmän näköinen, lukkomutteria tai prikkoja ei erota pskn alta.

Noita siis on eri kierteillä ja pituuksilla:
https://www.mototrade.fi/polkupyoran-varaosat/favorit-1-v-taka-akselin-kartio/p/60572/#description

madenhacker
02.09.2024, 13.35
Laakerikartioita on eri pituisia. Vanhassa on lyhyen oloinen, eikä lukkomutteria. Uudessa on pitemmän näköinen, lukkomutteria tai prikkoja ei erota pskn alta.

Mikään osa noissa navoissa ei näytä muistuttavan tuota Motonetin linkistä paljastuvaa osaa. Mutta ilmeisesti tarkoitit, että tuon navan ja takarattaan välissä olevan osan voisi vaihtaa suurempaan? Ehkä jotenkin oudosti se on suurempi juuri tuossa uudessa navassa, jossa sen pitäisi olla sitten vielä sentin leveämpi, jotta ketjulinja olisi kohdallaan. Helpompaa varmaan olisi pelata noilla muttereilla, jos se auttaa tähän, kun en ole napoja aiemmin availlut.

TERU
02.09.2024, 13.47
Rattaan alle ei voi laittaa fylliä, kun jousiprikka sen estää, mutta rattaan puolelle voi vaihtaa ohuemman laakerin lukitusmutterin ja vastapuolelle paksumman tai kaksikin. Omasa romulaatikossa noita olisikin ja lähihuoltoliikkeestä noita saanee.
Rihtaamisen todennäköisesti joutuu sitten tekemään, koska vanteiden täytyy olla linjassaan.
Helppoa täältä neuvoa, käytännössä ei niinkään, omikseen joutuu kalujensa kanssa toimimaan, tai sitten huoltoliikkeeltä apua säätöön

madenhacker
02.09.2024, 14.56
Rattaan alle ei voi laittaa fylliä, kun jousiprikka sen estää, mutta rattaan puolelle voi vaihtaa ohuemman laakerin lukitusmutterin ja vastapuolelle paksumman tai kaksikin. Omasa romulaatikossa noita olisikin ja lähihuoltoliikkeestä noita saanee.
Rihtaamisen todennäköisesti joutuu sitten tekemään, koska vanteiden täytyy olla linjassaan.
Helppoa täältä neuvoa, käytännössä ei niinkään, omikseen joutuu kalujensa kanssa toimimaan, tai sitten huoltoliikkeeltä apua säätöön

Nämä menetelmäthän eivät vaikuta ketjulinjaan (ainakaan merkityksessä takarattaan etäisyys navan keskikohdasta), vaan ennemminkin ilmeisesti kääntävät takakiekkoa. Pitäisi sitten keksiä, miten tuota ketjun suoruutta kannattaa mitata, jos rupeaa tällä tavoin lisäämällä noita lukkomuttereita, kun tuo ketjulinja ei kerran tuossa muutu...

nure
02.09.2024, 15.35
Oletkos varma että vaurio johtui ketjulinjasta? Nuoruudessa kun joskus noitakin duunaillut niin sanaa "ketjulinja" ei edes tunnettu ja vaihteillisissakin ääriasennot heittää vahvasti ja silti kestää.

madenhacker
02.09.2024, 15.42
Oletkos varma että vaurio johtui ketjulinjasta? Nuoruudessa kun joskus noitakin duunaillut niin sanaa "ketjulinja" ei edes tunnettu ja vaihteillisissakin ääriasennot heittää vahvasti ja silti kestää.

Ketjun liitoskohta näytti kuitenkin muistaakseni hyvältä silloin, kun sen asensin (vaikka sain hakea sopivaa asentoa ketjunkatkaisijan kanssa kauan liitosta tehdessäni). Ketju tyyppinsä puolesta on sopiva. Vaikea keksiä siis muuta syytä. En tiedä muistatko, että nimenomaan vaihteettomien pyörien ketjut ovat vaativampia ketjulinjojen suhteen, koska ne venyvät sivulle vähemmän. Ihan helposti tämäkään ei silti katkennut, vaan ajoa oli kuukaudessa kertynyt jo paljon.

Yedi.
02.09.2024, 16.39
Oletkos varma että vaurio johtui ketjulinjasta? Nuoruudessa kun joskus noitakin duunaillut niin sanaa "ketjulinja" ei edes tunnettu ja vaihteillisissakin ääriasennot heittää vahvasti ja silti kestää.

En minäkään muista, että vuosikymmeniä sitten olisi kiinnitetty huomiota ketjulinjoihin vakiopyörissä. Haarukkaan heitettiin haluttu kiekko ja sitten vaan ajoa. Ketjuja en muista itse saaneeni niistä ikinä poikki.

Toki olihan silloin aikoinaan kiekoissa vaihtoehtoina vain laatunapoja Eurooppalaisilta valmistajilta eli hyvin suurella todennököisyydellä kiekoissa oli aina esim. Sachs:n napa ja niissä sama ketjulinja.

Löytyisikö esim. paikalliselta kierrätyskeskukselta tai jätteen lajittelupisteeltä takakiekko, jossa ratas on samassa kohdassa?

TERU
02.09.2024, 17.15
Shimanon uudemmat navat ovat kapeampia eikä ketjun katkeaminen killissä olevasta ketjulinjasta johtuen ole mahdoton tapahtuma, jos ketjun pitää säädöissä kireällä.
Ketjulinjan suoruus on tavoiteltava juttu muutoinkin
Madisoniin ovat unkarilaiset roiskauttaneet hurjan pitkän akselin kammille, luulen

nure
02.09.2024, 17.25
Vaihteettomista en koskaan murehtinut asiasta mistä en tiennyt ja yksiäkään niiden ketjuja jatkonut ja muutenkin yhdet saanut poikki ja sekin ainoastaan omasta virheestä.

madenhacker
13.11.2024, 17.46
Siltä varalta, että joku lukee tätä ketjua jälkikäteen, niin sanottakoon, että tällä hetkellä minusta tuntuu, että olin sittenkin möhlinyt ketjunvaihdon. Siinä jos säheltää vähän ketjua liittäessä, ketjun yksittäinen pala taipuu helposti ja se katkeaa sitten siitä kohti myöhemmin. Kun mittailin noita ketjulinjoja, erot kiekkojen välillä olivat päinvastaiset kuin mitä ketjulinja-teoria olisi edellyttänyt (eli kiekon kanssa, jossa ketju katkesi, tulos oli lähempänä eikä kauempana eturattaan antamaa ketjulinjaa).