Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : LHM-öljyä mineraaliöljyksi jarruihin

Yedi.
28.08.2024, 17.07
Mitenkähän autojen LHM-öljy toimisi fillarin mineraaliöljyjarruihin? Maailmalla jotkut on tuota käyttäneet. On kai vähän jäykempää (18 40° C:ssä) kuin esim. Shimanon oma (kai noin 8-10 40° C:ssä). Mutta ehkä tuosta ei tule isoa ongelmaa.

Ei oikeastaan muuten, mutta hinnoittelu laittoi miettimään asiaa. Esim. Shimanon öljy Mätänetissä maksaa 10 eur 100 ml ja LHM-öljy maksaa 9 eur 1000 ml. :rolleyes:

Ainakin fillareiden DOT jarruissa olen 15 v. käyttänyt auton jarrunesteitä hyvällä menestyksellä...

paaton
28.08.2024, 17.13
https://r2-bike.com/SHIMANO-Hydraulic-oil-for-Brakes-500-ml-Mineral-oil?

nure
28.08.2024, 17.14
^^Kun hinnasta aina puhutaan niin paljonko menee jarrunestettä vuodessa? Kannattaa sitten vaan kokeilla ja kertoa miten kävi mutta jos jarrut uudet niin takuu takuulla raukeaa ;-))

biker
28.08.2024, 17.19
LHM toimii mutta ei ole sen alle 10€? säästön arvoinen jos on tarkoitus ostaa muutenkin pullo. Pakkasella on tosiaan jäykempää ja jarrut ei palauta yms.. niin hyvin ja kyllä siinä on mielestäni "herkkyydessäkin" eroa kesäkelillä. Mitään siinä ei hajoa, kunhan vaihtaa koko nesteet eikä jätä vanhoja jämiä letkuihin.

Dotit sopii kaikki ristiin kunhan unohtaa Dot5 välistä, joka on silikonipohjainen ja sitä ei saa sotkea muihin. Ite laitoin just vanhoihin formulan jarruihin dot4+/lv nesteet joka on viskositeetiltaan aavistuksen ohkasempaa. Tuntus jotenkin herkemmiltä jarrut tai sitten kuvittelen vain

Benny
28.08.2024, 17.19
https://www.velostore.fi/tuote/23842316

Mä oon käyttänyt tota vuosikausia, eikä mitään ole ainakaan vielä räjähtänyt.

Bndit
28.08.2024, 17.35
Jos ei halua Shimanon nestettä tilata Saksasta niin yläfemmasssa se maksaa 21€/500ml https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/shimano-mineraalioljy-500ml/ Shimanon jarrut kun ei pahemmin nesteiden vaihtoa tarvitse niin tuossa on pulloa moneksi vuodeksi ellei sitten oikein urakalla vaihtele jarruja koko ajan ja nekin on yleensä valmiiksi nesteet sisällä jos uutena ostaa.

Copilot
28.08.2024, 17.37
Mulla on ollut tuollainen Shimanon 500ml pönttö varmaan 10v. Monet jarrut on laitettu ja vieläkin siinä on öljyä jäljellä.

tikola
28.08.2024, 18.25
Minulla on Motonetin LHM öljyä ollut vuosia. Useita lääkeruiskullisia olen sitä käyttänyt, mutta eiköhän se pullo loppuiän kestä. Saattoi olla, että halkaisukoneeseen sitä vähän tärväsin reilummin. Jarruja on särkynyt, mutta ei ensimmäistäkään öljyn takia, joten minusta tuo takuun raukeamisen pelkääminen on vähän vainoharhaista. Tuntumassa en mitään ihmeellistä huomaa, mutta ei tässä nyt shimano logollisesta öljystä ihan tuoretta kokemusta ole. Maailmalla voit korjata, että myös Suomessa monet ovat sitä käyttäneet.

Tuo palautus tms. asia voisi olla pohtimisen arvoinen - voisiko satunnainen vinkuminen liittyä jotenkin, mutta kyllä se erittäin vähäinen ilmiö on joten paha sitä on öljyn syyksi pelkästään pistää.

Sivustakatsoja
28.08.2024, 18.48
Mä olen kierrättänyt Shimanon öljyä: vanhat takaisin pulloon ja parin kuukauden päästä ruiskulla kirkas osa käyttöön. Pullon pohjalla on musta kontaminaatio. Toki näin ei saa tehdä.

Edit: on mulla LHM:kin, mutta musta se on kovilla pakkasilla jäykkää.

tikola
28.08.2024, 19.28
Edit: on mulla LHM:kin, mutta musta se on kovilla pakkasilla jäykkää.

Minä en pakkasilla aja, joten en sano tuohon mitään. Öljyn kierrätys noin on minustakin ihan OK. Öljyn kuormitus on kuitenkin tuossa käytössä aika mitätön - joskin niin on öljymääräkin.

Sivustakatsoja
28.08.2024, 19.44
Joo, mä päättelin öljyn kierrätykset seuraavasti, paras vaihtoehto on ykkönen ja huonoin sitten paljon isompi:

1. Vanhat pois aika-ajoin ja netseellistä tilalle
2. Vanhat pois aika-ajoin ja kierrätettyä, mutta kirkasta tilalle
.
.
.
99. Ajaa yksillä öljyillä kunnes tulee jokin pakottava syy vaihtaa ne

Yedi.
28.08.2024, 19.59
Formulan Cura jarruihin tuo öljy tulisi ja Formulan öljyn viskositeettista en löytänyt tietoa/arviota.

Tietysti voisi ostaa Formulan öljyä, mutta olen yrittänyt myös minimoida eri pullojen ja purkkien määrää. Samoin tuo yleisempi öljy kävisi esim. hallitunkkiin ja em. halkomakoneeseen.
Nahkahousuilta varmaan jotakin tulisi (taas:p) tilattua ja siellähän noita öljyjä olisi tarjolla samoin ylävitosestakin voisi jotakin tilattavaa keksiä, mutta lähiautotarvikeliikkeestä saisi öljyn nopeasti ja pääsisi letkuja lyhentämään :o.

BD:ssä näyttää olevan useampiakin mineraaliöljyjä ja Motorex:n "tarvikeöljyn" https://www.bike-discount.de/en/motorex-hydraulic-fluid-75-mineral-oil-1 jonka mainostavat olevan mm. MTB käyttöön tehtyä viskositeetti on sama kuin tuon LHM-öljyn. Voisi kuvitella, että tuo LHM-öljy toimisi pakkasellakin ok, mutta eihän ne välttämättä Keski-Euroopassa sitä kokeile, kun ei sillä ole kauheasti pakkasiakaan.

hubba
28.08.2024, 20.31
Motonetin LHM täälläkin käytössä, hyvin on toiminut. En usko että noissa hirveästi on värin lisäksi eroa shimanon öljyyn.

janik
28.08.2024, 23.04
LHM täälläkin. Ja siksi, koska kun tarve iski, niin LHM:ta oli heti hyllyssä.
Toimii yhtä kylmässä kuin kuskikin, eli max parin-kolmeen asteen pakkasella

M A
29.08.2024, 00.11
Mä lueskelin joskus näistä vaihtoehdoista kun shimanon öljy oli kortilla korona-aikaan. Jonkun testitaulukon mukaan paras öljy ominaisuuksiltaan olisi redlinen ohut haarukkaöljy. Koska moponetissä kyseinen tavara oli poistossa 5€/purkki laitoin testiin. Hyvin on toiminut, ei ole vuotanut ja ylijäämä on täysin sekoittunut pulloon, jossa on myös shimanon ja maguran (sitäkin ehdin kokeilla shimanoissa) jarruöljyjä.

nyt kun shimanon punaista saa taas joka paikasta on vaikeampi keksiä syitä ostaa varta vasten jotain muuta, mutta ei nuo mineraaliöljyllä toimivat niin ronkeleita ole :rolleyes:

Sivustakatsoja
29.08.2024, 09.45
...
BD:ssä näyttää olevan useampiakin mineraaliöljyjä ja Motorex:n "tarvikeöljyn" https://www.bike-discount.de/en/motorex-hydraulic-fluid-75-mineral-oil-1 jonka mainostavat olevan mm. MTB käyttöön tehtyä viskositeetti on sama kuin tuon LHM-öljyn. Voisi kuvitella, että tuo LHM-öljy toimisi pakkasellakin ok, mutta eihän ne välttämättä Keski-Euroopassa sitä kokeile, kun ei sillä ole kauheasti pakkasiakaan.

Jos vähän kaivelee, niin LHM-öljylle löytyy viskositeettivaatimukset -40 asteessa. Ongelmana on, että Shimanon öljylle löytyy ainoastaan viskositeetti +40-asteessa ja siinä lämpötilassa LHM-litku voi olla selvästi jäykempää.

Jos mulla olisi auto, joka vaatisi LHM+:ssa niin en käyttäisi siinä Shimanon litkua, enkä Shimanon jarruissa LHM+:ssa. Olen toki käyttänyt LHM-litkua Shimanon jarruissa, mutta en pidä sitä järkevänä.

Kare_Eskola
29.08.2024, 17.09
Tätä (https://www.motonet.fi/tuote/lhm-hydraulineste-citroen?product=60-5950) motonetin lhm-öljyä olen laittanut laivueen shimanojarruihin sitä mukaa kun on tarvinut. Ei mun mielestä mene pakkasella miksikään. En ymmärrä miksi siitä shimpan merkkilitkusta pitäisi maksaa polkupyöräilylisää.

Sivustakatsoja
29.08.2024, 21.09
Tätä (https://www.motonet.fi/tuote/lhm-hydraulineste-citroen?product=60-5950) motonetin lhm-öljyä olen laittanut laivueen shimanojarruihin sitä mukaa kun on tarvinut. Ei mun mielestä mene pakkasella miksikään. En ymmärrä miksi siitä shimpan merkkilitkusta pitäisi maksaa polkupyöräilylisää.

Voi olla että oma havainto johtui jostakin muusta->LHM-pytty odottaa uutta yritystä.

Noin yleensä: miksi juuri LHM -toki sitä on helposti saatavilla eikä se ole kallista. Onko LHM-öljyssä jotain erityisen hyvää?

tikola
29.08.2024, 21.56
Noin yleensä: miksi juuri LHM -toki sitä on helposti saatavilla eikä se ole kallista. Onko LHM-öljyssä jotain erityisen hyvää?

Siksi, että joku joka öljyistä ymmärtää on maailmalla tullut tulokseen, että LHM on hyvin lähelle sitä samaa mitä Shimano merkkinen öljy on. Eli LHM on ranskalaisille autoille tarkoitettu mineraaliölypohjainen hydaruliöljy. Siis varmaankin alunperin lähinnä Rättisitikalle tarkoitettu hydrauliöljy (jarru, kytkin, ohjaustehostin jne.). Ja vastaavasti Shimano öljystä tiedetään, että se on mineraaliöljypohjainen hydrauliöljy.

Eli ei LHM:ssä ole mitään erityisen hyvää se vain on samaa tai hyvin lähelle samaa mitä Shimano logollisessa pullossa on. Ja sitähän me emme varmaksi tiedä, etteikö Shimano öljy olisi ihan täsmälleen samaa kuin LHM paitsi että Shimanon pullossa se on punaista. Shimanolla tuskin on omaa öljynjalostamoa vaan eiköhän se osteta joltain alihankkijalta.

DOT nesteet ovat sitten glykolipohjaisia eri aineita, eli se olennainen tieto on, että Shimanot menevät mineraaliöljyllä ja joku toinen merkki glykolinesteillä. Jos menee väärin niin tiivisteet ottanevat itseensä ja jarrun käyttöikä lyhenee, mutta ei se nyt ensimmäisellä lenkillä sekään varmaan tuhoudu atomeiksi.

El-Carpaso
30.08.2024, 07.36
Dotin lykkääminen öljyjarruun saattaa kyllä tuhota jarrun jo ekallakin lenkillä. Turvottaa tiivisteet ja se olikin sit siinä.

tikola
30.08.2024, 12.03
Dotin lykkääminen öljyjarruun saattaa kyllä tuhota jarrun jo ekallakin lenkillä. Turvottaa tiivisteet ja se olikin sit siinä.

Voi hyvin olla - en ole kokeillut, koska olen tiedostanut asian. Käytännön kokemus itseltä puuttuu, koska en ole tainnut pelata pyörässä koskaan dotilla vaan aina on ollut Shimano ja mineraaliöljyt työn alla. Magurakin taisi mennä mineraaliöljyllä??

Marsusram
30.08.2024, 12.20
LHM ero Shimanon öljyyn voi olla viskositeetissa eri lämpötiloissa ja korroosionesto lisäaineissa.
Tuskin kovin suuri ero jos kerran useimmilla toimii.

hubba
30.08.2024, 21.29
En usko että polkupyörän jarrut on niin hienostunut systeemi että pienet erot mineraaliöljyissä (jos eroja on ollenkaan) paljoa vaikuttaa. Tiedän tyypin joka on aina vaan lisännyt moottoriöljyä jarruihinsa ja hyvin näyttävät nekin vielä toimivan.

laattamaa
31.08.2024, 17.25
Febin lhm:ää ollu usiammissa simpoissa ja yksissä tektroissa, hienosti on pelannu kesät talvet, kylmin ajokeli taitaa olla jossakin -26 tietämillä.

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla