Näytä tavallinen näkymä : 148X12 läpiakseli, kierteet korkkasi rungosta
Löytyykö maailmalta läpiakselia, jonka saa mutterilla tms. vaihtajan päästä kiinni (eli läpiakseli tulee selvästi rungosta läpi)?
Meni rungosta kierteet, enkä mielelläni lähtisi helicoililla koittamaan. Eli ajatus on porata d12 poralla kierteet auki ja uusi akseli läpi.
Mitä suosittelette?
Mä laittaisin kyllä kierreholkin liiman kanssa
Siis esim tällaisia. Mutta tietysti oikeaa kokoa.
Pommin varmoja vs helicoil.
https://www.ebay.co.uk/itm/185421022372?
Alilta tosiaan näemmä löytyy tällaisiakin. Olisi ainakin helppoa.
Mutterin kanta kyllä näyttää tosi heikolta.
https://www.aliexpress.com/item/1005002470788223.html
Löytyykö maailmalta läpiakselia, jonka saa mutterilla tms. vaihtajan päästä kiinni (eli läpiakseli tulee selvästi rungosta läpi)?
Meni rungosta kierteet, enkä mielelläni lähtisi helicoililla koittamaan. Eli ajatus on porata d12 poralla kierteet auki ja uusi akseli läpi.
Mitä suosittelette?
Surlyn läpiakseli mene oikeasti läpi asti eli toimisi tuohon mainitsemaasi kierteen pois poraus korjaukseen: https://foxcomp.fi/surly-12x142-rear-thru-axle
Tämä versio on 6 mm pidempi, mutta kiristyy myös 142 mm akselin paikalle ("hattu" KuKo:n alla on pidempi):https://foxcomp.fi/surly-rear-thru-axle-12x142-148-mm-chromoly-black
Vahinkoja tietysti sattuu, mutta kannattaa korkkailla mieluumin pulloja kuin kierteitä, mutta tietysti ei liikaa ja/tai liian usein. :)
Jos mahdollista poraamisen sijasta kierteet olisi parempi poistaa kalvaimella. Poraamalla saattaa tulla rumaa jälkeä haarukan lehteen ja reikä ei ole välttämättä tarkka mitoiltaan...
Kiitos neuvoista, eiköhän näillä saada konkelo taas kuntoon!
maalinni
20.08.2024, 17.12
Tuo on kyllä perse suunnittelua, että kierteet ovat rungossa. Miksei ne voisi olla korvakkeessa ja etuhaarukkaan vastaava vaihtopala. Itellä Genesiksen haarukassa on vaihtokierteet, mutta tietty toinen juttu, mistä niitä saa kun kakka on tuulettimessa.
Itellä Genesiksen haarukassa on vaihtokierteet, mutta tietty toinen juttu, mistä niitä saa kun kakka on tuulettimessa.
Pitää pitää yksi 'vastakierrepala' varaosana(, niin sitä ei ikinä tule tarvitsemaan).
Itselläkin on yhdessä hiilikuituhaarukassa kiinteä kierre (tai en ole katsonut saako sen irti/vaihdettua), niin tosi varovasti pitää läpiakseliä aluksi pyörittää, että kierre lähtee 'vetämään' oikein. Mieluumin kierrettävä ensin väärään suuntaan ja kun kuulee ensimmäisten kierteiden hyppäävän aloituskohdan yli niin sitten kiertosuunnan vaihto ja varovasti sittenkin, että tuntee jos ei ole menossa kunnolla kierteille.
maalinni
21.08.2024, 21.55
Enpä kyllä löytänyt internetistä tuohon omaani varaosaa Genesis cgr1. Liekö myynnissä erikseen.
Ohiampuja
22.08.2024, 11.27
Itsekin olen joskus etsiskellyt että tekeekö kukaan universaalia akselia jolla voisi tuon kaltaisen ongelman korjata. Luulis että se olis aika helppo hoitaa, koska eihän niitä montaa kokoa tarvittaisi.
Samankaltainen kuin tässä Norton Shoresin kuituhaarukassa on vakiona.
https://pic.useful.fi/x9yfeWaHM.jpg
https://r2-bike.com/NORTON-SHORES-Rigid-Fork-29-Carbon-tapered-QR15?srsltid=AfmBOoq9z56SR9bFYhULZ5xgNZNeVAXOL5sdt XgzC6eSVsYrsUeeMmhp
Enpä kyllä löytänyt internetistä tuohon omaani varaosaa Genesis cgr1. Liekö myynnissä erikseen.
Ei tietenkään. Myydään uusi haarukka, niin saadaan enemmän rahaa.
Itsekin olen joskus etsiskellyt että tekeekö kukaan universaalia akselia jolla voisi tuon kaltaisen ongelman korjata. Luulis että se olis aika helppo hoitaa, koska eihän niitä montaa kokoa tarvittaisi.
Yllä mainitsemani & linkittämäni Surlyn läpiakseli on tuollainen.
Ohiampuja
22.08.2024, 13.36
Yllä mainitsemani & linkittämäni Surlyn läpiakseli on tuollainen.
Jep, mutta miksi ihmeessä se kiinnitys pitää sitten tehdä tavallisella M6 ruuvilla?
Jep, mutta miksi ihmeessä se kiinnitys pitää sitten tehdä tavallisella M6 ruuvilla?
No miksi ei? Paljon parempi ja asennusturvallisempi ratkaisu, mitä iso mutteri tuohon päähän.
Jep, mutta miksi ihmeessä se kiinnitys pitää sitten tehdä tavallisella M6 ruuvilla?
Miten se pitäisi tehdä?
Alkuperäiseen ongelmaan: En laiskuuttani jaksanut lähteä Foxcomp:iin, joten tässä vaiheessa tein M8 sisäkierteen akselin päähän ja kiristin akselin kuusiokoloruuvilla & prikalla runkoon. Tuntuu olevan jämäkkä kun rungon kierre kuitenkin hieman ottaa kiinni. Saas nähdä miten kestää...
Konepajamaailmassa elämäntyön tehneenä nämä fillariratkaisut jaksavat aina yllättää. Standardointi etenkin tuntuu olevan aivan vieras käsite; Pojan täpäriin sain metsästää takaiskarin kiinnityspulttia ympäri maailmaa, lopulta sellainen löytyi Stavangerilaisesta kivijalkaliikkeestä, joka ei suostunut lähettää postilla(?!?), onneksi tuttu norski haki sen ja laittoi postiin...
maalinni
23.08.2024, 09.32
Alkuperäiseen ongelmaan: En laiskuuttani jaksanut lähteä Foxcomp:iin, joten tässä vaiheessa tein M8 sisäkierteen akselin päähän ja kiristin akselin kuusiokoloruuvilla & prikalla runkoon. Tuntuu olevan jämäkkä kun rungon kierre kuitenkin hieman ottaa kiinni. Saas nähdä miten kestää...
Konepajamaailmassa elämäntyön tehneenä nämä fillariratkaisut jaksavat aina yllättää. Standardointi etenkin tuntuu olevan aivan vieras käsite; Pojan täpäriin sain metsästää takaiskarin kiinnityspulttia ympäri maailmaa, lopulta sellainen löytyi Stavangerilaisesta kivijalkaliikkeestä, joka ei suostunut lähettää postilla(?!?), onneksi tuttu norski haki sen ja laittoi postiin...
No sanopa muuta. Ne epästandartit vielä jotenkin ymmärtäisi, jos valmistaja myisi varaosia pyöriinsä, mutta kun niitä ei tosiaan tunnu saavan mistään.
^Samaa usein miettii, miksi esim. kierteet täytyy olla kolmella eri nousulla...
No sanopa muuta. Ne epästandartit vielä jotenkin ymmärtäisi, jos valmistaja myisi varaosia pyöriinsä, mutta kun niitä ei tosiaan tunnu saavan mistään.
Valmistajalla on monesti varaosat tarjolla, mutta oikeastaan mikään jälleenmyyjä ei pysty pitämään varastossa sellaista varaosavalikoimaa mitä esim. yhden valmistajan fillareihin on olemassa. Varsinkin, kun pikkuosat ei kauheasti maksa ja niiden menekki on liian vähäistä että niistä saa katetta tai edes kulut 'peitettyä'. Osat vaihtuvat vuosittain, niin vanha varaosavarasto jää varaston täytteeksi muutamassa vuodessa eikä tuota mitään ja siihen laitettua rahaa ei saa takaisin.
Ihan hyvin on löytynyt puslat ym. iskareihin kun on pitäytynyt SRAM, Shimano, FOX, RockShox , tai muiden merkkivalmistajien valikoimassa. Navat sitten voi teettää ongelmia osien suhteen.
Eri kierrenousuja on myös autoissa riippuen siitä miten tiukkaan pitää osa saada ja siitä miten hyvin sen pitäisi pysyä kiinni.
"Eri kierrenousuja on myös autoissa riippuen siitä miten tiukkaan pitää osa saada ja siitä miten hyvin sen pitäisi pysyä kiinni."
Tuo hieman huono selitys kun fillarin läpiakseleista puhutaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.