PDA

Näytä tavallinen näkymä : Itärajan ja Lapin retkipyöräily

navajokoira
14.08.2024, 09.32
Mulla on nyt pari vuotta ollut tarkoitus käydä pyöräillen ihmettelemässä itärajan kuntia Joensuun pohjoispuolelta ja Lappia, vaan aina on löytynyt tekosyy miksi juuri tänä vuonna ei pysty. Suoraan sanottuna vaikeat olosuhteet ja pitkät etäisyydet hirvittää, kun en oikeastaan ole mikään eräjorma. Pystyn leiriytymään ja laittamaan ruokaa jne., en vain kauheasti pidä siitä.

Alustavasti olen miettinyt Eurovelo 13 (https://www.bikeland.fi/en/eurovelo13) soveltamista Kuhmo-Näätämö välillä. Olisiko jollakulla muita, valmiiksi hyväksi todettuja reittejä noilla alueilla teitä pitkin tapahtuvaan sujuvaan etenemiseen? Tarkoitus on siis ajaa n. 100-250km päivämatkoja, ei tunkata pitkin polkuja.

Mahdollisuuksien mukaan vältellen pahimpia tukkirekkaväyliä tai satojen kilometrien etappeja ilman palveluita. Ja toki olisi kiva nähdä mahdollisimman paljon mitä kaikkea nähtävää on mahdollista nähdä.

JackOja
14.08.2024, 10.38
Katos vaan, mulla on samanlaisia suunnitelmia sattumoisin, ehkäpä Imatralta lähtien. Suomussalmi-Kuusamo -välin olen ajellutkin ja Kuusamon itäraja muutenkin tuttua. Palveluita on niukasti ellei pysyttele pääasiassa pääväylillä. Aina jotain yllättävää jostain voi löytää eikä eräjormailua välttämättä tarvitse.

Itselle sellaisia pakkoja kohteita olisi: Kuivajärven ja Hietajärven kylät, ajelu Elimyssalon reunaa, Iso-Palonen ja Maariansärkät, Kilpelänkangas, Vienantie Malahvianvaaralla, Raatteentie ja Raate maistuu toistekin (ellei ajelis muuta kautta), Martinselkosen eräkeskukseen yöpymään (kiva paikka, karhusafarilla siellä käynyt), Sallasta Savukosken ja Lokan kautta pohjoiseen. Näätämöstä Norjan kautta Nuorgamin ja sit bussi & juna kotiin. Ei taida viikko riittää :)

Alueen Itäraja (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32366-It%C3%A4raja) -topsu taisi olla enempi maastopyöräilyä.

Kare_Eskola
14.08.2024, 14.31
Mikäs vika tuossa bikelandin luonnoksessa on? Oman kokemukseni (3 retkeä) mukaan bikelandiin kuratoidut reitit ovat varsin hyviä joten tuokin on varmasti hyvä aihio.

Itse olen paraikaa epävirallisesti työstämässä sitä Itärajan maastopyöräilyreittiä, josta on tuo toinen topic. Virolahdelta Karhunpolun pohjoispäähän on jo valmis, samoin Kuhmosta Vartiukseen, Sevetistä Nuorgamiin ja pitkät pätkät siitä väliltä. Mutta kun reitillä tulee olemaan mittaa yli 2500 km, niin riittää skouttaamista. Kyseessä siis mahdollisimman singletrack-pitoinen mutta silti ajettava seikkailureitti.

navajokoira
14.08.2024, 14.48
Ei kai siinä mitään vikaa ole. Tai en tiedä kun nimenomaan tuolla alueella en ole koskaan ajanut. Ihan sitä viimeistä etappia Inarista pohjoiseen lukuunottamatta en ole edes autolla käynyt.

Mutta voi olla että siitä puuttuu jotain kivaa koska ilkeät maanomistajat tai muuten vaan tehty erilainen valinta kannattaako jossain poiketa. Ja toisaata se ei kata kuin itäpuolen Lapista, kun taas mulla on koko Posio-Tornio linjan pohjoispuoli käymättä (pl. länsiraja Pelloon asti, Ylläksen seutu, Raattama). Siellä olen sentään jonkin verran autoillut.

hazor
16.08.2024, 09.49
Itse olen paraikaa epävirallisesti työstämässä sitä Itärajan maastopyöräilyreittiä, josta on tuo toinen topic. Virolahdelta Karhunpolun pohjoispäähän on jo valmis, samoin Kuhmosta Vartiukseen, Sevetistä Nuorgamiin ja pitkät pätkät siitä väliltä. Mutta kun reitillä tulee olemaan mittaa yli 2500 km, niin riittää skouttaamista. Kyseessä siis mahdollisimman singletrack-pitoinen mutta silti ajettava seikkailureitti.

Karhunpolun jälkeen vanhaa Petran polkua pitkin Jämäsvaaraan? Juur kävin tuolla Petran polulla kulkemassa ja ainakin pohjoisin osa oli mainiossa kunnossa. Jämäsvaarasta on sitten erilaisia mahdollisuuksia päästää Tulijärvelle, josta eteenpäin menee hyviä polkuja Kuhmon keskustaan. Löytyykö sulta reittijälkeä nykyisestä suunnitelmastasi? Oon meinaan suunnittelemassa samanlaista reittiä.

Pohjana oon käyttänyt finlandiavaellusreittiä: https://hazor.iki.fi/finlandia/index.fi.html

Haluaisin tosiaan tehdä finlandiavaellusreitistä myös mtb-version. Miksei myös gravel-versionkin.

Esuli
16.08.2024, 15.27
Kuhmo-Lentiira-Suomussalmi-Näljänkä-Taivalkoski-Posio-Kemijärvi-Pekälkosenniemi-Sodankylä.

Palveluja on n. 100km välein, myös nähtävää mukavasti. Tiet rauhallisia hyväkuntoisia asvalttiteitä. ABC löytyy isommista risteyksistä. Suomussalmella huippu ruokapaikka kaupan alakerrassa.
Maisemat mukavia ja puhdasta vettä.

navajokoira
17.08.2024, 17.10
Jees muuten, mutta Kuusamo on tässä niitä paikkoja jotka pitäisi käydä. Viime vuonna (vai oliko edellisenä) ajelin jo jonkinlaisen reitin Posion kautta loukaten. Taivalkosken taajama olisi kyllä vielä käymättä, mutta periaatteessa ideana oli olla idempänä.

Copilot
18.08.2024, 11.27
Tekee Hossasta koukkauksen Jokijärven kautta Taivalkoskelle ja siitä Kuusamoon. Käy kattomassa Päätalon mestat Jokijärvellä jos näkemättä. Hossasta ei kannata ajaa Julmaölkyn kautta, jos haluaa välttää kiuaskiviteitä. Kuusamo-Taivalkoski on toki vähän tylsää valtatien reunaa, mutta piennar on leveä niin ihan ok se on ajaa. Asiaa voi pikkasen muuttaa ajamalla vanhan tien kautta alkumatkan. Hossa - Kuusamo välillä ei kauheasti ole muuta kuin metsää ja vitostie on ihan kuppainen pyöräillä pientareiden puuttumisen takia.