Näytä tavallinen näkymä : Eteen 3x9 keskiölle 3x10 osia
Olisi XT:n ja SLX:n 3x9 kampisarjat ja niille eteen pitäisi löytää vaihtajaa. Edullisempaa Alivio, Altus / vst. 3x9 etuvaihtajaa vielä löytyy, mutta voisi laittaa vähän paremman etuvaihtajan. 3x10 etuvaihtajia löytyy vielä kohtuu hyvin paremmista versiosta. 10-ketju on kai 0,4 mm kapeampi kuin 9-ketju, mutta tuskin etuvaihtajassa tuolla on merkitystä vai onko?
Eli toimiiko 3x10 etuvaihtaja 3x9 'systeemissä' 3x9 etuvaihtajan vivulla?
Toinen kysymys: 3x9 etuvaihtajan vipu on vielä löytämättä, toimisikohan 3x10 etuvaihtaja ja etuvaihtajan vipu 3x9 kampien kanssa? Ts. onko eturattaiden keskilinjan välit erilaiset 3x9 ja 3x10 vaihteistoissa?
Maasto-osissa tapahtui iso uudistus juuri ysin jälkeen, varmempaa jatkaa kokonaan ysillä tai kympillä.
Nuo olemassa olevat kammet käy molempiin.
Tämä on lähes varmaa tietoa, pyöristä kyseenollen mikään ei täysin varmaa, pienet on sietorajat.
Just 9 V jälkeen "putosin kehityksen kyydistä". Fillarit oli ysiä ja niihin ostin varaosia, jotta pärjää jonkin aikaa ja lisääkin osia vielä sai ja saa.
Yksi käyttämätön Sram:n X9 9 V-takavaihtaja on varastossa + pakkoja + ketjuja, niin noita voisi käyttää pois. Tuosta olen tosi kovasti tykännyt maastofillarissa, niin sen voisi käyttää pois (kampien lisäksi).
Gravel fillari on 11 osilla, niin kymppit voisi yrittää hypätä yli niin hyvin kuin voi...
Marsusram
10.08.2024, 11.50
Etuvaihtajat ovat niin alkeellisia, että käyvät kaikki ristiin.
Kiinnitys, vaijerin vetosuunta, max offset ja rattaan koko pitää huomioida.
SRAM 9v takavaihtajakin voi hyvin toimia muilla ratasmäärillä 1:1 vetosuhteen vivuilla. Kunhan kapasiteetti riittää.
Tuon mukaan 9 ja 10 kammissa olisi Shimanon ja Sram:n dokumenttien mukaan sama ratasväli (7,5 mm): https://www.reddit.com/r/bikewrench/comments/su12ps/does_anyone_know_the_exact_difference_in/
Eli 3x10-etuvipu ja 3x10-etuvaihtaja kai periaatteessa toimisi 3x9 kampisarjan kanssa.
Kiinnitys, vaijerin vetosuunta, max offset ja rattaan koko pitää huomioida.
Shimanolla näyttää olevan vielä joissakin etuvaihtajissa eri versiot alaputken (chainstay) kulman mukaan.
XT:n (T8000-sarjaa) 3x10 etuvaihtaja ja vipu sille meni tilaukseen, niin kohta näkee miten ne toimii 3x9 kampisarjalle. Varalle tulee myös 3x9 etuvaihtajan vipu, niin sen pitäisi ainakin toimia 10-etuvaihtajan kanssa ok (ja jos sitä ei tarvita niin jää varaosiksi...).
Fillaritorissa näköjään myynnissä Xtr m960 etuvaihtaja mikä on vissiinkin 9spd.
XT:n (T8000-sarjaa) 3x10 etuvaihtaja ja vipu sille meni tilaukseen, niin kohta näkee miten ne toimii 3x9 kampisarjalle.
Em. XT:n 3x10 osat asennettu ja koeajettu. Säätö oli näköjään tosi tarkkaa XT:n etuvaihtajalle. Liike riittää juuri ja juuri, mutta edestä iso ratas ja takaa pienin on tosi rajoilla ottaako ketju vaihtan 'häkkiin' vai ei. 9 ja 10 ketjun leveydessä on kai eroa 0,4 mm joten ei sen noin pienestä mitasta pitäisi olla kiinni. Ehkä 9 ja 10 kampisarjoissa on sittenkin vähän eroa rattaiden keskinäisissä etäisyyksissä?
Ei tuota viitsi enempää selvitellä, kun fillari toimii ja suurinta välitystä ei oikeastaan koskaan tarvitse.
Runko oli ilmeisesti vaihtajalle, johon vaijerin kuori menee perille asti vaihtajaan ja rungossa ei ollut juotettua vaijerin kiinnikettä, johon vaijerin kuoren olisi voinut lopettaa ja jatkaa siitä eteenpäin vaihtajlle pelkällä vaijerilla. Piti vähän aikaa ihmetellä asiaa ja PS:llä olisi ollut ratkaisu asiaan: https://foxcomp.fi/problem-solvers-backstop-1-1-4-two-cable-w-slots Tuo oli loppunut Foxcomp:lta ja tilaus Euroopasta olisi vienyt useamman päivän.
Muistin, että aiemmasta fillariprojektista jäi käyttämättä etuvaihtajan kiinnike. Vaihtajan paikkaan sopi 10 mm pyörötanko, joten katsoin, että vaijeripäätteen kai saisi tehtyä itsekin, kun vaijerin kireyssäätö osakin löytyi laatikoista. Eli vähän sorvausta, poraamista ja pari kierrettä, niin sain vaijerinkin paikoilleen.
Kyllä 3x -vaihteet edessä on loistoratkaisu retki/yleiskäyttöfillariin. Ylämäkeenkin saa riittävän pienen välityksen ja 'välityssuhdehyppy' edessä vaihdettaessa ei ole kauhean iso.
^Tuosta voi olla montaa mieltä mutta pääasia että jokainen löytää mieleisen kombinaation. Itsellä viimeinen 3x ollut muistaakseni ajossa 2000luvun alussa eikä vielä ole tullut ikävä.
Oma kauppapyörä on 3x7, toimiihan se hyvin mutta tuntuu että nuo eturattaat paikkaa lähinnä takapakan puuttuvia välityksiä
^ Niinhän tuo usein on jos vaihtoehtona moderni 1x11/12.
3x valikoitui käyttöön, kun varaosaksi aikoinaan ostettu käyttämätön kampisarja oli aika ottaa käyttöön yli 10 vuoden varaosana oleskelun jälkeen.
Retkiajoon ei minusta oikein 1x11/1x12 vaihtoehdoissa riitä välitysalue (en tosin ole laskenut niitä auki...). Toisaalta minun silmään jarrulevyn kokoinen takaratas näyttää tosi oudolta + nuo uudet takapakat on melko hintavia.
2x11:sta mietin myös (kun gravel-fillarissa on samaa). Tuossa olisi saanut varmaan sopivan välitysalueen, mutta 9-ketju ja rattaat kestää varmaan kulumista melkolailla paremmin kuin 11 v. systeemin ohkaiset osat. 9 v. pakkoja & ketjuja on varastossa muutamia sekä pari muutakin 9 v. fillaria, niin varaosien hallinnointi 9 v. systeemiin hyvin hallinnassa. Toki 9 v. on vahvasti poistuvaa tekniikkaa, mutta vielähän noihin saa osia ja kun saatavuus loppuu, omalla varastolla pärjännee siitä vielä ainakin 5 vuotta eteenpäin.
Itse asiassa 11 ja 12 vaihteiset (laadukkaat) ketjut kestää kulutusta paremmin kuin vanhemmat. Pintakäsittelyt ym. on parantuneet.
^Jep, vanhat (perus)ketjut ja rattaat selkeästi huonompaa materiaalia mutta olihan silloisetkin laatuketjut kestäviä, aikoinaan Reginan ketjuilla 2x6 kombinaatiolla ajoin sellaisia määriä ettei nykyisillä mitään asiaa.
Itsellä nuo varastossa olevat 9 v. ketjut ja pakat on XT:tä eli mitään überpriima-kamaa. Kestää minkä kestää ja ostetaan tilalle uutta tavaraa, jos kaupoista löytyy. Toki nyt myytävät 9 v. ketjut ja pakat on edullisempaa laatuluokkaa, mutta vaihtaa niitä useammin ja kun ei ole enää tarjolla, niin vaihdetaan vaihteistoratkaisua sitten toisenlaiseen.
Varmaan pinnoitteet, materiaalit, pintakäsittelyt on vuosien saatossa (ainakin markkinamiesten tarinoiden mukaan) parantuneet, mutta kai se öljystä + pölystä + hiekasta muodostuva hiontatahna syö niitäkin melkolailla yhtä hyvin kuin vanhempiakin osia.
2x6:ssa taisi itsellä olla aikoinaan Sediksen kullitettua ketjua ja niillä ajoi todella piiiiiitkään, ennen kuin tarvitsi vaihtaa. Samoin 3x9 XT peukkuvaihtaja-ajan ketjut+rattaat kesti useita vuosia ajoa. Noihin wanhoihin systeemeihinhän sai&vaihdettiin yksittäisiä rattaitakin, jos joku/jotkut niistä kului reilusti enemmän kuin muut. Vieläkin on läjä Shimanon 5/6 v. pakan irtorattaita ja pari-kolme runkoa niille. Ekaan maasturiin nuo on varalla, niin saa käydä 'muisto/retroajoja' joskus ajelemassa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.