Näytä tavallinen näkymä : Venttiilin juuren korjaus
Joskus venttiili alkaa vuotamaan juuresta ja sen paikkaaminen/korjaaminen on hankalaa. Onko kukaan korjaillut/liimaillut venttiilin juurikohtaa? Paikan laittaminen on ehkä hankalaa, mutta ehkä ohuen liiman laittaminen vuotokohtaan (esim. LiquiSole) voisi toimia.
Hinnaltaanhan sisäkumit ei kauheita maksa joten uusi sisäkumi korjaa asian helposti, mutta asia hiukan kiinnostaa teoriamielessä. (Ja tietysti ilmastouskovaisilla jää vakava paniikkikohtaus saamatta, jos ei tarvitse kumipuuta kaataa uuden sisuskumin vuoksi ;))
Venttiilin tyven vieri voi olla hankala kohta paikkaukselle, mutta tekisin ensin tavalliseen paikkaan venttiilinvarren mentävän pyöreän reiän. Sitten paikka pujotetaan venttiilin varteen, jolloin paikka asettuu mahdollisimman hyvin kumia vasten. Ja sitten toivotaan, että pitää.
Sattumalta paikkasin viime viikolla nokkakärryn renkaan, jonka sisäkumi oli melko läheltä venttiilin juurta puhjennut. Tuohon meni paikka vielä tavanomaisesti, koska venttiilin juuresta oli ehkä reilu sentti matkaa reikäkohtaan. Eilen kun kävin tarkistamassa, niin ilmat olivat vielä sisällä.
Näissä voi käydä niin, että ei siitä enää käypää rengasta tule, mutta toisaalta eipä kokeilu maksa kuin muutaman minuutin aikaa ja paikkalapun. Nokkakärryn renkaan kanssa olisi mennyt ainakin puoli tuntia hakea sisärengas kaupasta ja tuo koko paikkaus vei vähemmän aikaa.
Tuo on varmaan "perinteinen" korjaustapa vettiilin juureen. Vaikea paikkahan tuo on saada paikka paikoilleen&pysymään, joten tulos on enemmän "ehkä toimii - ehkä ei toimi".
Noissakin näyttää olevan eroja... Wanhoissa 26" autoventtilisissä MTB sisäkumeissa venttiilin juuri on tiukasti kiinni ja kumia on voitu laittaa reilusti kierteiden päälle asti eli liitos on kestävä. Melkolailla sama tilanne "vakiopyörien" Dunlop-venttiilisissä sisäkumeissa. Prestaventtilliset sisäkumit näyttää olevan vaikeimpia/huonoimpia venttiilin kiinnitykseltään. Kumia ei saa nostettua oikein kierteiden päälle ja sen vuoksi liitos on vaikea tehdä 'ikukestäväksi'.
Light MTB sisäkumissa liitos näyttää olevan heiveröisempi kuin normipaksuisessa sisäkumissa. Extra Light maantie sisäkumissa liitos lienee vielä heikompi...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.