Näytä tavallinen näkymä : SH 105 vai Ultegra vannejarrulla ei sähkö
Onko toiminnassa merkittävää eroa ?
Nyt näyttää siltä että ultegraa saa paremmin vain sähköisenä tai levyjarrulla.
Tarve olisi vannejarrulla, 130 akselilla 11-v ja vanne 32 pinnalla (vanha pyörä mutta runko erinomainen)
osapäivitykset
ultegra 2x7-v alkuperäinen
Chorus 2x 10-v
Nyt choruksen napa sökö ja heikko vanne, jonka pinnaus liian harva.
Campan osien saatavuus suppea. Kalliit kiekot ei kiinnosta.
Pakko päivittää shimanon napoihin, epäsymmetrinen vanne 32 pinnat ja kahvat
Saksan kaupat kateltu
Shimano Ultegra ST-R8000 2x11-speed STI Dual Control Set
vain satasen kalliimpi kuin 105 vaan ei löydy heti.
Ollaanko tässä siis ostamassa takakiekkoa ja kahvoja? Varmaankin vaihtajat, pakka ja ketju vaihtuu sitten samalla?
juu, kaikki nuo vaihtuu. Pakkaa ja ketjua pidin itsestään selvänä ne kun on kulutustavaraa. 11-v ketju ohuempi kuin 10
Iso peukku tuolle päivitykselle!
Molemmat noista toimivat hyvin ja pitkää. Kumpaakin löytyy omistanikin.
Katso vielä Saldenin (https://www.saldenbikes.com/) ja Mantelin (https://www.mantel.com/fi) tarjonta, näytti olevan vannejarruosaa molemmissa tarjolla.
maalinni
24.07.2024, 19.11
Joo, ei kyllä varmaan havaittavaa eroa ole noilla.
Nyt Shimano 105 FH-R7000 navat tilattu
tilaamatta
Ultegran kahvat vielä vaihtoehtona, jos liian hintavat niin sitten sh 105
vanteet DT SWISS RR 511 ROAD RIM
SHIMANO 105 CS-R7000 CASSETTE + CN-HG601 11-SPEED CHAIN WEAR SET
kiekon rakentamisvideot kateltu siitä kiitos foorumin viesteistä saaduista linkeistä.
Rihtauspenkin hankinta tai rakentaminen suunnitteilla.
pinnojen pituus selvenee vasta sitten kun navat ja vanne ovat esillä.
kampisarjaa en vaihda, choruksen 10-v kammet eturattailla pitäisi toimia sh 11-v.
myöskään siirtäjiä ja jarruja en ala vaihtamaan.
kampisarjaa en vaihda, choruksen 10-v kammet eturattailla pitäisi toimia sh 11-v.
myöskään siirtäjiä ja jarruja en ala vaihtamaan.
Kahvat sitten pitää tosiaan olla ne vanhat kympit, jos et vaihtajia uusi, mutta tuo nyt varmaan oli tiedossakin.
Eikös vaihteiden pykällys ole kahvoissa eikä siirtäjissä, joten kahvat pitää olla 11-v jos napa on 11-v?
Vaihdelaatikko on kahvoissa.
Homma olisi ollut paljon helpompi jos olisi ollut saatavilla choruksen 10-napa 32 pinnalla.
Shimanon ja campan kahvoilla ajaneena suosin nyt simpan kahvoja.
Näin ennakkoon
Mistähän löytyisi napojen mittoja, ei ainakaan myyjiltä.
takanavan pinnalaippojen etäisyys keskilinjasta ja sädemitta
Netin laskureissa ei ole kaikkia malleja.
Selviäähän tuo sitten mittaamalla kun navat ja vanteet ovat pajalla.
Kahvat ja takavaihtaja on pari, takavaihtajan liike pakkaan nähden tulee tästä yhdistelmästä. Epäilen, ettet saa Shimpan 11 kahvaa toimimaan tyydyttävästi Campan 10s takavaihtajalla. Shimanon takavaihtaja maksaa 30-40€, en alkaisi itse säätämään. Etuvaihtajan kanssa ei ole niin nuukaa.
Eikös vaihteiden pykällys ole kahvoissa eikä siirtäjissä, joten kahvat pitää olla 11-v jos napa on 11-v?
Vaihdelaatikko on kahvoissa.
Homma olisi ollut paljon helpompi jos olisi ollut saatavilla choruksen 10-napa 32 pinnalla.
Shimanon ja campan kahvoilla ajaneena suosin nyt simpan kahvoja.
Se pelkkä pykällys ei riitä. Myös vipusuhteen on täsmättävä, tai muuten vaihtaja liikkuu liian paljon tai liian vähän. Esimerkiksi shimanolla ei vanha 10sp ja 11sp toimi edes etuvaihtajien osalta.
Tästä taulukosta voi catsella sopivuutta campagnolon kanssa. Itse en ole noihin perehtyntyn ollenkaan.
https://www.mtb-news.de/forum/attachments/bike-cassettes-drivetrains-compatibility-pdf.1415361/
Kiitokset taas kerran
Jopa on hyvä taulukko, moni asia selveni.
Näyttää olevan eri välityssuhteet siirtäjässä sh-11 ja campan 11-v välillä.
sh vaijeri liikkuu 1 mm ja siirtäjä 1,4 mm
campa vaijeri 1 mm ja siirtäjä 1,5 mm
sh-11 pakka vaatii toimiakseen oikean sh siirtäjän
Jos ero on oikeasti vaan tuon 0.1mm/naksu, niin todennäköisesti se toimii ihan hyvin.
Sivustakatsoja
28.07.2024, 21.15
^^mä vähän epäilen koko taulukkoa. Mittailin joskus Shimanon ja Microshiftin kasetteja ja tulin siihen tulokseen, että ei kannata: tulokset olivat ristiriitaisia: esim. 11 speed MTB XT 11-42 taisi olla jossain maasto- ja maantien välissä.
Taulukosta löytyy kohta "measured" ja sitten "calculated" -> mittavirheet kerrotaan.
^^mä vähän epäilen koko taulukkoa. Mittailin joskus Shimanon ja Microshiftin kasetteja ja tulin siihen tulokseen, että ei kannata: tulokset olivat ristiriitaisia: esim. 11 speed MTB XT 11-42 taisi olla jossain maasto- ja maantien välissä.
Taulukosta löytyy kohta "measured" ja sitten "calculated" -> mittavirheet kerrotaan.
Vajerin vetomatkaa ja vipusuhdetta noista kai kannattaa enimmäkseen katsoakkin, niistä ne erot tulee.
^^Mutta eikös siinä kumminkin tule 1,1mm eroa yhteensä, kun joka naksulla tulee se 0,1mm eroa aina lisää.
^^Mutta eikös siinä kumminkin tule 1,1mm eroa yhteensä, kun joka naksulla tulee se 0,1mm eroa aina lisää.
Juu. Noin ne vaan ihme kyllä joskus tuntuu toimivan, vaikka itsekkin olin aika skeptinen. Ei kai siinä mitään menetä, jos kokeilee. Tilaa sitten vaihtajat jos ei pelaa.
maalinni
28.07.2024, 22.45
Nykyään on vaan ne postarit monessa paikassa 15€, niin ei viittis monessa erässä tilailla. Ota suosiolla shimanon vaihtaja. Ei tule sitten ongelmia muotipoliisin kanssa.
Sivustakatsoja
02.08.2024, 12.42
Vajerin vetomatkaa ja vipusuhdetta noista kai kannattaa enimmäkseen katsoakkin, niistä ne erot tulee.
Ovatko valmistajan sitoutuneet taulukossa ilmoitettuihin arvoihin?
Monesta pienestä erosta syntyy isompi virhe.
(kommentoin näiin viiveellä oltuani Varsovassa tutustamassa paikalliseen votkakulttuuriin)
No ei varmasti ole. Eiköhän nuo joku ole taulukkoon täydennellyt vodkaa maistellessa.
Ottaen huomioon että Campan 10 -pakassa on rattaiden välissä olevat spaceritkin eri paksuisia, niin suhtautuisin tuon antamiin lukuihin vähän epäilen.
Sivustakatsoja
02.08.2024, 14.37
...vodkaa maistellessa.
Se on votka, suomalaisille.
sh 105 navat tulli, mutta ei tietenkään ohje lakanoissa mitään mittatietoja pinnojen pituuden määrittämiseksi.
Vain yleisohjeita, jotka pitää kyllä tietää muutenkin.
KVG ja Simpan sivuille
Shimano 105 FH-R7000 130mm Rear hub dimensions | Freespoke (kstoerz.com) (https://www.kstoerz.com/freespoke/hub/607)
Jopa on mennyt helpoksi englannin kielen ohjeiden luku kun käyttää suomeksi kääntäjää.
"jotain hyötyä tekoälystä"
HUOMAA: Shimano julkaisee navan mitat suhteellisen hämmentävällä tavalla bike.shimano.com. Ne näyttävät tarjoavan laipan ulko-ulkopuolen välin ja laippojen kokonaissiirtymän. Pyöränrakentajat ovat kiinnostuneita etäisyydestä lukkomutteripintojen keskipisteestä laipan keskelle (ei sisä- tai ulkopinnasta). Tarvittaessa muunnan Shimanon tiedot hyödyllisiksi pinnalaskentamitoiksi yksinkertaisella aritmeettisella menetelmällä ja otan huomioon 3 mm paksut napalaipat (likimääräinen arvio). Kaava on jakaa väli kahdella, lisätä tai vähentää kokonaissiirtymä ja vähentää sitten puolet oletetusta 3 mm: n laipan paksuudesta. Tarkista huomautuksista, ovatko tämän osan arvot peräisin Shimanon julkaisemista tiedoista vai napanäytteen todellisista mittauksista. -Karl
Ovatko valmistajan sitoutuneet taulukossa ilmoitettuihin arvoihin?
Monesta pienestä erosta syntyy isompi virhe.
(kommentoin näiin viiveellä oltuani Varsovassa tutustamassa paikalliseen votkakulttuuriin)
Aikanaan sh-600 7-pakka toimi myös campan 8-pakan kanssa. eli sh 7 vaihteisto toimi myös 8 vaihteisena, kun oli campan aerokiekot alla.
Ainakin ne laskurit mitä itse olen käyttänyt ovat olleet kiinnostuneita napojen laippojen halkaisijasta ja etäisyydestä navan keskeltä. Eikö näihin Shimano tarjoa luvut?
Vanne vaikuttaa pinnojen pituuteen, vähän vanhemiin satavitos napoihin kasasin käyttökiekot käyttäen tätä simppeliä laskuria. Parempiakin on maailmassa
https://leonard.io/edd/
Valinta sh 105 ja ultegran välillä riippuu siitä jos ultegraa tulee saksan kauppoihin 10.8 mennessä.
Taidanpa silti tyytyä 105:een
Pari päivää sitten foorumilla oli hyvä kirjoitus osasarjojen hinnan muodostuksesta. Yrittänyt nyt sitä hakea, ei löydy.
Päällimmäisenä jäi mieleen: dura-ace saa maksaa maltaita, ostajat haluaa parasta eikä hinnalla ole väliä.
Ultegra on hintava koska silloin voi nostaa myös 105:n hintaa ???
Löytyykö ko. kirjoitus, kuka tunnustaa.
maalinni
08.08.2024, 14.48
Itellä on joku pervo laakerifiksaatio. 105:sen rissoissa on liukulaakeri ja ultegrassa kuulat. Ultegran rissat kyllä vissiin käy 105 vaihtajaan(?). Itellä maantiepyörässä 105.
Itellä on joku pervo laakerifiksaatio. 105:sen rissoissa on liukulaakeri ja ultegrassa kuulat. Ultegran rissat kyllä vissiin käy 105 vaihtajaan(?). Itellä maantiepyörässä 105.
Ei se mikään pervo ole. 105 rissat on ihan kuraa, kannattaa vaihtaa jo uutena ultegraan. Muutenkin noihin kaikkiin kannattaa nakata suoraan r8000 rullat.
105 ja ultegran kahvoissa on myös selvä ero käytettynä. Uutena 105 toimii ihan jees, mutta jonkin ajan kuluttua se muuttuu vähän sohloksi.
Da on sitten aina ihan eri tasoa. Naksaa niin nätisti. Mutta mulla onkin varmaan fiksaatio täsmällisesti naksuvaan mekaaniseen vaihteistoon. Välillä tuntuu, että tykkään tuosta enemmän mitä di2:sta.
maalinni
09.08.2024, 18.42
^ Kiitos vertaistuesta. Oli vaan nuo ultegran rissat loppu monesta paikkaa kesällä. Pitää talvella tilailla ja vaihtaa.
^ Kiitos vertaistuesta. Oli vaan nuo ultegran rissat loppu monesta paikkaa kesällä. Pitää talvella tilailla ja vaihtaa.
No niin oli. Just tuli r2:sta xt rissoja.
1x SHIMANO Jockey Wheels Set XT Dyna-Sys 11 | RD-M8000 | RD-M8050
Olen vahvassa uskossa, että nämäkin sopivat.
Nyt 3 kertaa kasaamisharjoituksia vanhalla vanteella 36 puolaa 4 ristiin. Kun katsoo huolella videot kasauksesta niin pääsee jyvälle mitä tehdä.
Polkupyörän kiekon rakentaminen (youtube.com) (https://www.youtube.com/watch?v=Ct-l1xWN1dg)
HYVÄ
Ensimmäisellä yrityksellä 3 ristiin ja pieleen meni olisi pitänyt olla 4 ristiin.
Vanhat kiekot oli kasattu yhtä pitkillä pinnoilla ? Pitkät päät puhkoivat renkaita ja sitten vaan hiottiin nippelin tasalle.
Niin ja rihtaamalla saa suoran vanteen soikeaksi.
^^Onhan noita rissoja muiltakin valmistajilta, ei aina tarvi ko. merkin tuotteita käyttää.
Ja jos kysytään yhä noista vaihtoehdoista niin mielestäni Ultegra parasta Shimanolta hinta/laatusuhteessa jos mekaanisesta kysytään.
^^Onhan noita rissoja muiltakin valmistajilta, ei aina tarvi ko. merkin tuotteita käyttää.
Ja jos kysytään yhä noista vaihtoehdoista niin mielestäni Ultegra parasta Shimanolta hinta/laatusuhteessa jos mekaanisesta kysytään.
joo, kyllä tähän lausuntoon luotan.
Ultegraa pitää vielä odotella syyskuun loppuun. Päivityksessä vanhemman pyörän Campan chorus-10 vaihtuu sh-11.
Mutta muuten olen sitä mieltä että 10 lehteä takana riittää. Norjan teillä on (nousut ja laskut) on riittänyt 7-lehtinen.
Välityssuhde 39-28 riittää jyrkissäkin, jos tarvitaan pienempiä on parempi kävellä kuten sogne tunturin nousu.
Uudemmassa mankelissa on käytössä tripla keskiö ja 10 takana vuoristomaisemiin. Kovat kisakuskit tietty pärjää 2-11 vaihteisella.
Päivitysten suhteen ollaan jumissa taka-akselivälin 130 mm kanssa.
Seuraava hankinta lienee 135 akseliväli ja levyjarrut.
maalinni
26.08.2024, 09.13
^Jos on teräsrunko, niin kyllä siihen menee 135 leveä kiekko.
Riittäminen tietenkin kuskista kiinni mutta itse ajattelen että aina hieman modernimpaan kannattaa mennä ja 11 ehkä edeullisin vaihtoehto tänäpäivänä ja kun ei mitään kisaa aja niin 1x1 on itselle mieleinen kombinaatio.
joo, kyllä tähän lausuntoon luotan.
Ultegraa pitää vielä odotella syyskuun loppuun. .
Mantelilla on kahvat, vaihtajat, takapakka ja ketjut In stock jos haluaa vielä tällä kaudella ajella.
Mantelilla on kahvat, vaihtajat, takapakka ja ketjut In stock jos haluaa vielä tällä kaudella ajella.
Kiitokset linkistä
Selkeät sivut
Hankintoja pitää säädellä visa laskutuksen mukaan.
^Jos on teräsrunko, niin kyllä siihen menee 135 leveä kiekko.
Pitipä säikähtää pahemman kerran.
Mittasin vanhan sh takanavan jossa akseliväli on 125.
Nyt päivitystä ja hankintoja tehty 130 akselivälille.
Pääsi säikähdyksellä -> vanhassa teräsrunkoisessa on alla takakiekko jonka akseliväli 130.
Elikkä veteraani on oikeassa jos teräsrunko on 130 niin siihen menee 135. Kun en edes huomannut edellisessä päivityksessä mitään vaikeuksia takakiekon osalta 125 -> 130
Mutta tuohon vanhaan runkoon, joka on alun perin 125 ei kannata survoa enää 135.
Tässä vielä arpajaisia pitänyt kumman pyörän päivitän, vanhaan teräkseen jää chorukset ja uudempaan simpat ja dt swiss kiekoilla.
Alun perin oli meininki toisinpäin
^Viiden millin venytys ei tuota ongelmia mutta kymmenen voi jo tuottaa ongelmia.
Eipä tullut mitattua vanhasta pyörästä uutena haarukkaväliä, mutta veikkaisin että se on ollut ja on 130 mm. Muuten en olisi päivittänyt simppaa chorukseen, ei muista. Eli alunperin ostaessa 130 haarukkaan on sullottu 125 akselivälin kiekko, grrr.
Choruksen kammet ovat 175 mm eikä jalat oikein ota kierroksia verrattuna 170 mm kampiin. Lyhemmillä kammilla kadenssi 130 aika helposti, pitkillä kammilla rytmi karkaa jo 95 kierroksilla.
Nyt keskiö choruksen nelikantti italian kierteellä 36x24 oikeakätinen kierre molemmilla puolin.
Jos vetopuolta ei kiristä kunnolla niin se pyrkii löystymään.
Tämä tarkoittaa lisähankintoja:
- Shimano SM-BBR60 Bottom Bracket Cups - BSA/ITA-68-24
- Shimano Ultegra FC-R8000 Crankset 2x11-speed
saksan bike 24 kaupasta löytyy molemmat
keskiön uusi oikeanpuoleinen laakeri ehkäpä liian tiukka. Oireet viittaa siihen että kierteen teko runkoon jäänyt vähän vajaaksi.
Tiukassa oli myös vanha nelikantti keskiö.
läheltä piti etten tilaa kierteen aukaisuun:
https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Standard-Thread-Cutters-for-Bottom-Bracket-Housing-with-Holder-p4170/
Mieluimmin teettäisin huoltoliikkeessä, mutta missä ?
maalinni
06.10.2024, 19.44
Eiköhän tuo onnistu kaikissa itseään pyöräliikkeiksi kutsuvissa paikoissa.
Kapulan päälle hienoa hiomapaperia ja hiot pois muhvin päistä maali ja lakka, nuo muhvit olleet jo kauan suoria.
Kunhan kammen akseli menee kämmenellä kopauttamalla koht helposti läpi molemmista laakereista, on asennus onnistunut
Kannattaa käyttää puodissa, rotsaavat ja feissaavat samalla niin keskiö kuin uusi käyttöön.
Valmista tuli, Ultegrat asennettuna.
Ja kaikki lähti siitä että fulcrumin navasta kahlasi tappipinna läpi, hienon näköiset vanteet mutta heikko rakenne.
Oltiin tilanteessa; kaksi pyörää mutta vain yhdet kiekot.
Campalta ei ollut saatavilla kohtuuhintaisia kiekkoja.
Rihtaamalla sain sivuheiton+- 0,05 mm ja pystyheittto +-0,1mm paitsi liitoskohdassa +0,3 mm
maalinni
24.10.2024, 22.26
Kapulan päälle hienoa hiomapaperia ja hiot pois muhvin päistä maali ja lakka, nuo muhvit olleet jo kauan suoria.
Kunhan kammen akseli menee kämmenellä kopauttamalla koht helposti läpi molemmista laakereista, on asennus onnistunut
Mapdec cycle worksin youtube videoista saa kyllä vähän eri vaikutelman. Feissavat niissä aika kalliita runkoja tehtaan jäljiltä.
Jos tehdas ei ole feissannut niin saanut kyllä liike hoitaa. Keskiön kierteet sen verran tiheät että voi tuhota jos väärille lähtee.
Mapdec cycle worksin youtube videoista saa kyllä vähän eri vaikutelman. Feissavat niissä aika kalliita runkoja tehtaan jäljiltä.
Hyvin korkealle arvostamani pyörätekniikan ammattilainen neuvoi ottamaan muhvin päät paljaaksi maalista jotta laakerikupit eivät jäisi klenolleen.
Noin olen tehnyt ja laakerit ovat kestäneet hurjan paljon ajoa.
Jos tehtaalla jo asennettu HT2 -tyyppiset laakerit, niin muhvit jo putsattu riittämiin
maalinni
25.10.2024, 13.07
Menee jo vähän offariksi, mutta tällaista tarkkuutta tuskin saa ihan jokaisesta pyöräpajasta: https://youtu.be/j5Fl7dERFh4?si=lU4_mj1TBxTcHbNi
^ Toisaaltaan ei usea paja suostu käsittelemään titaanirunkoja, pelkäävät työkalujensa puolesta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.