Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kaatuminen

Pikkupyöräilijä
13.07.2024, 18.01
Kokemuksia ja vertaistukea kaatumisesta kyljelleen, kiitos! Onko mitään keinoa erottaa, onko kyljelleen kaatumisen jälkeinen lonkankoukistajan kipu murtuma (reisiluun kaula tai lonkkamalja) vai venähdys? Lukot olivat kiinni ja jalka jäi pyörän alle ja vääntyi. Hyppiminen kahdella jalalla ei satu, voiko silti olla murtuma? Röntgenkuvassa kävin ja siinä ei mitään näkynyt, mutta hiusmurtumathan eivät tuoreeltaan kai siinä näy. Kävely sattuu, jalan "taaksevienti". Pyöräily ei onneksi satu, mutta pelottaahan tuo silti. Kaatumisesta on nyt viisi päivää. Uskaltaakohan tuota vain seurailla, vai pitääkö mennä tutkituttamaan paremmin? Anteeksi, jos on hölmöjä kysymyksiä. Ehkä enemmänkin haen tässä nyt vaan vertaistukea kaatumisen aiheuttamaan harmitukseen...:(

maalinni
13.07.2024, 18.11
Lääkäriin vaan uudestaan. Ei täällä kellään ole röntgennäköä? Noita valitettavasti sattui, toivottavasti olet pian ajokunnossa

veke
13.07.2024, 20.35
Hiusmurtumat ei välttämättä näy röntgenissä.
Itsellä kokemusta, kun työreissulla autoillessa tuli muuan mun kaistalle vastapalloon äkisti.
Selvisin vähällä, vaan oikea olkapää ja käsi jumittui ala-asentoon. Kotiuttamisen yhteydessä röntgen näytti lääkärin mukaan 'ihan ok'lta.

Tottakai tollasen jälkeen olin saikulla, vaan kun kuukauden jälkeenkään ei käsi noussut, eikä työterveys voinut lähettää magneettikuvaukseen ilman vastapuolen vakuutusyhtiön lupaa (magneettikuvausta oli pyydetty)..niin soitin tuonne vakuutusyhtiöön ja pyysin yhdistämään oman tapausnumeron vastuulliselle.
Ihme kumma, sain kiinni ja kerroin tilanteen, sekä että "pyydän nyt omasta työterveydestä sairaslomaa, kun ei tällä kädellä ees pcn hiirtä ohjailla, ja jokuhan -eli te- mun sairasloman joutuu kustantamaan". Tuli päätös magneettikuvaluvasta puhelimessa saman tien.

Olkaluun pallossa, jänteen molemmin puolin hiusmurtuma (V-muotoinen), kiertäjäkalvosimen repeämä.
Kesti pitkään toipua fysioterapian kera ja tuo kiertäjäkalvosin vaivaa vieläkin.

Tää nyt oli mulle sattumusta, vaan jos kysyjälle yhtää auttaa ....

nure
13.07.2024, 21.36
^^Samaa mieltä, uudelleen vaan lääkäriin ja ei terveydellä leikitä. Ei se magneettikuvaus ole niin kallis ettei yksityiselle voi mennä. Itse kylläkin pääsin julkiselle heti tuon olkapään vuoksi mutta oli pätevä lääkäri.

Sambolo
13.07.2024, 22.48
Jotku vammat sit tosin on taas pitkään kipeitä vaikka mitään sen kummempaa olisi. Vai onko nää sit vaa niitä ei diagnosoituja, ken tietää :D itellä niin paljon kaikkia vammoja mitkä jääny joskus sillee vähän vaivaamaan, että varmaan viim 60veenä saa ohjailla pillillä tuolia.

M A
13.07.2024, 23.24
Noita ei varmaan siksikään kuvata magneetissa niin usein, jos asialle ei hoidon puolesta tehdä mitään. Hiusmurtumasta olisi kiva tietää, mutta tehdäänkö sille mitään? Toisaalta valittamatta ei ainakaan tehdä mitään ylimääräistä joten kannattaa siihen lääkäriin olla yhteydessä jos siltä tuntuu.
Mulla löytyi vanhan vamman jälkiä kaularangan ja selän magneetissa, joka otettiin uuden vamman poissulkemiseksi. Ei tuon kuvauttaminen synlabilla olisi maksanut kuin yhden käden satasia, mutta enpä saanut koskaan aikaiseksi. Eikä sillä tiedolla edelleenkään mitään tee kun hoito on selän jumppaa…

tsemppiä toipumiseen, nimim. Kipsilastaa vielä viis päivää.

Legsa^
14.07.2024, 11.49
Kotikandina on paha tehdä diagnoosia, mutta puranpa omaa traumaani:

Omakohtaisesti ei onneksi ole pariin vuoteen tullut pahempia kaatumisia pyörällä eikä lasketellessakaan, mutta omien onnettomuuksieni jälkiviisasteluna yhdyn moneen keskustelijaan tässä avauksessa.

Pidä huoli, että sinulla on riittävä vapaa-ajan/ammattilaistouhujen tapaturmavakuutus. (Maantie, maasto, hissi, fixie, bmx yksipyörä, ilman käsiä jne jne. oman aktiivisuutesi mukaan. Kattaako esim. numeron rinnassa? Minua viisaammat osaavat neuvoa miten saat kilpailuihin ja muihin riittävän vakuutuksen). Vakuutukseen on mukava laittaa myös esim. revennyt ajotakki ja pyörän murskaantunut jarrukahva...

Kun sattuu mene lääkäriin matalalla kynnyksellä.

Kun sattuu vielä muutaman päivän päästä mene uudelleen lääkäriin ja pyydä varoiksi magneettikuvaa/ultraääntä/laajempia tutkimuksia. Jos omasta pussista joutuu maksamaan, niin onneksi isommilla kirkoilla ainakin on noista kuvantamisfirmoja jotka tekevät kohtuu hinnalla tutkimukset.

Jos lisätutkimukset on puhtaat ja "konservatiivista hoitoa nyt alkuun ja sitten kovaa ajoa", niin mene vaikka parin kolmen viikon päästä uudelleen lääkäriin. Eli siis pidä hoitosuhde aktiivisena. <- Omalla kohdalla 4kk kuminauhatreeniä olkapäävammaan ilman seurantaa johti siihen, että vakuutusyhtiön meedio totesi, ettei jatkuva kipu voi enää johtua aiemmin tutkitusta vammasta.

nure
14.07.2024, 12.14
Itsellä aikoinaan lonkka murtui ja olin 8.5 kuukautta lomilla niin lääkärien ja fyssärien ohjeistus oli että heti kun tuntuu että pystyy niin varovasti voi aloittaa.
Toisaaltaan alkuun jäi hieman tuollainen alitajuntainen, ei ehkä pelko, mutta jotain ylimääräistä varovaisuutta ja en kyllä ekaksi mäkeen mennyt...

Pikkupyöräilijä
16.07.2024, 17.46
Kiitos kaikille vastauksista. Kai tässä täytyy uudelleen suunnata lääkäriin, kun kipu ei helpota. En kyllä sittenkään usko, että kipu tulee luusta. Tuntuu enemmän jossain muussa "rakenteessa" lonkan sisällä. Outo särky ja vihlonta.