Näytä tavallinen näkymä : Suomen parhaat pyöräilyreitit listattuna
Vastaa tähän sellaisella, jota ei ole vielä mainittu.
Reitin nimi (suositeltu väline)
1. Saariston rengastie (maantiepyörä)
2. Poronpolku (MTB)
Inkoo- Tammisaari, Porvoo-Nikkilä, Porvoo-Pukkila-Orimattila. Hämeenlinna- sääksmäki Ym, Korpilahti- Sysmä. Noin muutaman mainitakseni. Itse en niin pitänyt saariston lyhyestä rengastiestä. 6 vuotta sitten ajoin. Silloin esim. Rymättylässä tien reuna murtunut ja joutu koukkimaan ajoradalle, jossa suht vilkas liikenne, eikä maisematkaan ole suurelta osin mitään huippua, tie esim. Rymättylässä ja Nauvossa kulkee keskellä saarta.
Ahvenanmaan 2-tie, Bomarsund > Maarianhamina (maantie)
Historiaa, merimaisemaa, maaseutua.
210-tie, Loimaa > Yläne (maantie)
Heinää ja lannahajua, maalaismaisemaa parhaimmillaan.
314-tie, Sysmä > Vääksy ja 14-tie Anttola > Särkisalmi (maantie)
Ei se järviseutu tästä hienommaksi muutu.
E75, Terskaperä > Rantsila (maantie)
Pisin alamäkeen viettävä viivasuora tie mitä maasta löytyy.
Alussa hymyilyttää, matkalla hymyilyttää, lopussa hymyilyttää.
1130-tie, Tyyskylä > Lapinkylä (maantie)
Treenipätkien klassikko.
Porkkalantie, Kirkkonummi > Porkkala (maantie)
Mutkitteleva, mäkinen ja nopea.
Hämeen härkätie, varsinkin Somero-Hämeenlinna-väli. Turusta Paimionjoenvarteen en ole polkenut, mutta näyttäisi olevan lähinnä 10-tien vartta, joka ei varmaan pyöräilyyn kovin kiva. Paimionjoen varressa tie ihan mukava, mutta omaan makuuni vähän tylsää peltoaukeaa.
Santtu75
15.07.2024, 16.03
Ahvenanmaan 2-tie, Bomarsund > Maarianhamina (maantie)
Historiaa, merimaisemaa, maaseutua.
Tuo reitti kannattaa "ylettää" pidemmälle kuin Bomarsundiin (jos Maarianhaminen suunnasta tulee),
Bomarsundin ja Simskälan välinen osuus ehkä sitä ehkä yhtä hienointa saaristomaisemaa mitä pääsee ajamaan saarelta toiselle siltoja ja maapengermiä pitkin. Ei kannata jättää väliin jos tuolla ajaa (valitettavasti joutuu käytännössä vain ajamaan saman reitin edestakaisin).
Saariston rengastie ehdottomasti ja Ahvenanmaa kokonaisuutena.
Hämeen härkätiellä on kevyenliikenteenväylää Turusta muistaakseni Lietoon. 10 tien laidassa ei tarvitse polkea paitsi jossain Tammelassa tais olla ihan pieni pätkä.
Ari Fill
15.07.2024, 22.07
Hämeen härkätiellä on kevyenliikenteenväylää Turusta muistaakseni Lietoon. 10 tien laidassa ei tarvitse polkea paitsi jossain Tammelassa tais olla ihan pieni pätkä.
Asfaltoitua kevyenliikenteenväylää on 10-tien varressa Turusta ohi Liedon keskustan (noin 4 km). Sitten väylä muuttuu hiekkatieksi, mutta jatkuu aina Yliskulmalle asti. Yliskulmalta kannattaa ajaa Liedonperän kautta Tarvasjoelle, josta pääsee suoraan takaisin Hämeen Härkätielle ylittämällä 10-tie ja jatkamalla Marttilaan. Edellä mainitulla tavalla ei tarvitse ajaa yhtään 10-tietä Turun päässä.
En enää muista, minkä kaikkien lähteiden pohjalta tuota omaa Härkätien reittiä piirtelin, mutta ajatus oli seurailla alkuperäistä linjausta mahdollisimman tarkasti. Poikkeaminen 10-tieltä tuntuisi huijaukselta, jos tie alunperin siinä meni. :) Joitain poikkeamia taisi tulla hiekkateille siltä kyltein merkityltä Härkätieltä, olisiko ollut jotain yksityistien kylttiäkin jossain. Täytyy kyllä tuo Turun pääkin varmaan käydä polkemassa joskus. Tammelassa ainakaan ei tarvitse 10-tielle mennä, ehkä Hörhö 2 muistelee Vojakkala-Topeno-väliä, jossa mennään pätkä 54-tietä?
navajokoira
16.07.2024, 09.15
Tässä ehkä tullaan siihen aloituksen lähtökohtaiseen ongelmaan, että nimetty reitti ei välttämättä ole paras mahdollinen reitti. Koskee myös Saariston rengastietä (joka joko paahtaa ohi kaikesta tai sitten pitää tehdä edestakaisia pistoja), kuten myös uusia virallisia reittejä, joissa ymmärtääkseni on tehty kompromisseja osallistumishaluttomien yksityisteiden omistajien kanssa...
Sivustakatsoja
16.07.2024, 09.35
Itse noudatin joskus aika tarkkaan wikipediasta löytyvää reittiä: Tarvasjoen kautta se kiersi. Tämä tuntuu aika luontevalta reitiltä, sillä käsittääkseni Tarvasjoella on ollut pitkään asutusta ja lisäksi tie seuraisi jokea.
Itse poikkesin reitistä siten, että aloitin Turussa linnan edestä ja päätin retken Hämeenlinnassa samoin. Paluumatkan ajoin hyvässä myötätuulessa 10-tietä yöksi takaisin Turkuun.
Joo, tuo Tarvasjoen mutka oli omallakin reitillä ja siitä tuon oman Härkätieajoni aloitinkin, kun tulin Paimion suunnasta.
Navajo, tottakai voi ajaa monella tavalla ja on paljon kohteita joissa voi poiketa, juuri tuollaisilla pistoilla. Kartta vaan kouraan ja etsimään mieleisiä kohteita.
navajokoira
16.07.2024, 11.43
Niin. Ja voi etsiä kartalta kivampia teitäkin, jos se nimetyn reitin tie onkin ikävää valtatien reunaa. Sitten toki vaan se, että onko se varsinainen nimetty reitti silloin Suomen parhaita pyöräilyreittejä?
Sitä Länsi-Uudenmaan ja Varsinais-Suomen alueen ruukkeja kiertelevää "reittiä" ei ole taidettu brändätä, ja siitä on tehtävissä ihan kivat variaatiot niin maantie- kuin gravelpyörillekin. Alkuperäinen taisi olla stenun ja nimenomaan gravelia? On kyllä tosi kivaa seutua parisuhdepyöräretkeilyyn.
Sivustakatsoja
16.07.2024, 12.31
^itse en edes oikeastaa kykene kunnolla erottamaan toisistaan nimetyn reitin ajamista omista reiteistä. Härkätiekin kiinnosti historian vuoksi.
Noita erilaisia valmisreittejä käyttänevät eniten satunnaispyöräilijät ja vasta-alkaneet. Siis noita mitä on esim Bikeland-verkkopalvelussa julkaistu. Kun alkaa olla niitä itseluottamuksen rintakarvoja, niin uskaltaa jo lähteä omille teilleen.
Rintakarvoja on harvanlaisesti, enkä omista yhtään tietä, niin pitää käyttää apuna esim. tämän ketjun mainioita linkkejä:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?63965-Reitti-ideoita-py%C3%B6r%C3%A4retkille
Viikonloppuna ajoin Vaulammin tietä ja Punkalaitumen tietä. Lyhyen pätkän Härkätietäkin. Vanhoja tiloja ja mutkaista tietä. Ehkä nuo Vaulammin ja Punkalaitumen tietkin tässä ketjussa maininnan ansaitsevat, varsinkin jos peltomaisemista tykkää.
Kukaan ei vielä maininnut Bodomin kiertoa ja Velskolantietä Espoossa. Ja Vihdin Kirkonkylä- Vanjärvi-Karkkila ja Vihdin Kirkonkylä- Saukkola. Ja Salo-Paimio Ym.
Sitä Länsi-Uudenmaan ja Varsinais-Suomen alueen ruukkeja kiertelevää "reittiä" ei ole taidettu brändätä, ja siitä on tehtävissä ihan kivat variaatiot niin maantie- kuin gravelpyörillekin. Alkuperäinen taisi olla stenun ja nimenomaan gravelia? On kyllä tosi kivaa seutua parisuhdepyöräretkeilyyn.
Juu ei ole ”Tour de Ironworksia” eli Ruukkirundia brändätty. Breakaway.cc:n kanssa sitä yritettiin, mutta sitten tuli korona ja sotki Breakawayn kv-kuviot ja koronan jälkeen niitten intressit oli jo enemmän NGS:ssä. Siinä olisi kyllä gravelmatkailupotentiaalia, jos joku ottaisi kopin. Raaseporin kaupungilla muistaakseni on nykyään asfalttivoittoinen pienoisversio Ruukkien kierros tms. nimellä.
Saariston rengasreitin mieltämistä parhaaksi pyöräilyreitiksi en ymmärrä yhtään ainakaan kesäloma-aikaan. Turku-Korppoo-väli varsinkin on umpitylsä pyöräiltävä. Kevarin päätyttyä piennar on kapea, autoja paljon ja autojen nopeudet kovia. Pyhän Olavin Merireittiä seurailemalla pääsee jo paikoin huomattavasti kivemmille teille, mutta vaatii sora- tms. pyörän. Enemmän mutkitellen Nauvosta ja Korppoosta löytyy hienoja läpiajettavia sorapätkiä vaikka kuinka paljon.
^Ei noiden "sora" pätkien vuoksi sen kummempaa gravelpyörää tarvi, ihan turhaa pelottelua. Järkevillä renkailla (28mm 4Seasoneilla ;-)) pärjää mainiosti ellei pellon pientareilla lähde. Mutta tosiaan kannattaa kyllä poiketa valtaväyliltä ja joskus kannattaa jopa hieman eksyäkin...
^ En tiedä, mistä pätkistä puhut, mutta ”pärjääminen” ja se, että ajaminen on hauskaa (eli vauhdikasta ja mukavaa) on mun mielestä kaksi eri asiaa. Jos pärjääminen riittää, niin siihen kelpaa vaikka jopo.
Finby-Vikperä-Samslax on esimerkiksi ihan kunnon raekoon tukkirekkasepeliä ja Norrsyrandintie sen verran nimismiehenkiharalla, että ei siellä maantiepyörällä kovin kivaa kovin monen mielestä olisi. Ne kaikkein hienoimmat ja hauskimmat saariseikkailupätkät eli Korppoon pohjoispuoliskon keskiosan kallioylängön metsätiet on kaikkea mahdollista maanmainiosta kalliobaanasta pehmeään hiekkaan.
https://live.staticflickr.com/65535/53864807860_f598cfec5f_3k.jpg
Tuo reitti kannattaa "ylettää" pidemmälle kuin Bomarsundiin (jos Maarianhaminen suunnasta tulee),
Bomarsundin ja Simskälan välinen osuus ehkä sitä ehkä yhtä hienointa saaristomaisemaa mitä pääsee ajamaan saarelta toiselle siltoja ja maapengermiä pitkin. Ei kannata jättää väliin jos tuolla ajaa (valitettavasti joutuu käytännössä vain ajamaan saman reitin edestakaisin).
Kiitos vinkistä. Ajoin juuri tuon reitin Hummelvikistä Godbyhyn Bomarsundin kautta. Ihan kiva reitti. Simskallaan en mennyt kun se paikallinen kauppias sanoi ettei siellä ollut mitään. Ehkä se tie olisi voinut olla hieno sinne.
Geteen menevä osuus oli hieno.
Eckerön tiekin oli ihan jees ja sieltä Maarianhaminaan. Maarianhaminan lähellä pyörätie oli huonommassa kunnossa, mutta muualla tiet ja pyörätiet olivat erinomaisia. Teissä ei ollut mitään reikiä tai pyöräteillä poikittaisrailoja.
Santtu75
18.07.2024, 12.41
Kiitos vinkistä. Ajoin juuri tuon reitin Hummelvikistä Godbyhyn Bomarsundin kautta. Ihan kiva reitti. Simskallaan en mennyt kun se paikallinen kauppias sanoi ettei siellä ollut mitään. Ehkä se tie olisi voinut olla hieno sinne.
Kyllä, kauppias oli siinä mielessä varmasti oikeassa että siellä ei varsinaisesti "mitään" ollekkaan, mutta ainakin omaan silmään hienoja saaristollisia pyöräilymaisemia
https://www.google.fi/maps/@60.316502,20.3756857,3a,75y,357.02h,84.27t/data=!3m7!1e1!3m5!1sIR2HrU4kfEmd7THZ3XBOxA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DIR2H rU4kfEmd7THZ3XBOxA%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w %3D900%26h%3D600%26yaw%3D357.0249860388014%26pitch %3D5.726894650235053%26thumbfov%3D90!7i13312!8i665 6?coh=205410&entry=ttu
Juu ei ole ”Tour de Ironworksia” eli Ruukkirundia brändätty. Breakaway.cc:n kanssa sitä yritettiin, mutta sitten tuli korona ja sotki Breakawayn kv-kuviot ja koronan jälkeen niitten intressit oli jo enemmän NGS:ssä. Siinä olisi kyllä gravelmatkailupotentiaalia, jos joku ottaisi kopin. Raaseporin kaupungilla muistaakseni on nykyään asfalttivoittoinen pienoisversio Ruukkien kierros tms. nimellä.
Päivitystä tähän: juttelin eilen Breakawayn Maartenin kanssa ja kuulemma tänä kesänä on ollut useampia ulkkisporukoita kiertämässä ”Tour denIronworksia”. Tulijoita olisi ollut enemmänkin, mutta majoitusten saatavuuden kanssa on ollut isoja ongelmia, kun varauskyselyjä on tullut niin myöhään, että Fiskarsin, Mustion ja Billnäsin majoitukset on olleet täyteen buukattuja.
JohannesP
02.08.2024, 13.42
Löytyykö tuohon gravel-Ruukkirundiin jonkinlaista jaettavaa karttajälkeä? Tai edes suurimmalle osalle hyväksi todetuista reiteistä.
Breakawaylle aikoinaan tehty (vähän helpotettu) versio taitaa mennä suunnilleen alla olevien mukaan. Noissa lähtö/paluu oli vissiin Kauklahdessa sillä ajatuksella, että Espoo oikaistaan junalla. Vaihtoehtoisia toteutustapoja on aika paljon, koska Länsi-Uudenmaan tiivis hiekka-/soratieverkosto. Ideana kuitenkin oli kiertää kaikki 5 ruukkia eli Mustio, Antskog, Fiskars, Billnäs ja Fagervik. Yöpyminen Fiskarsissa tai Billnäsissä, jos ajaa kahtena leginä.
https://ridewithgps.com/routes/28461733 (https://ridewithgps.com/routes/28461733?privacy_code=Dv5RnNObDsnLT5V4)
https://ridewithgps.com/routes/28461897
Fagervikiin ajaisin lähempää rantaa Båsan kautta sorateitä pitkin ennemmin kuin tuota Fagervikin asfalttitietä, mutta mulla ei ole sellaista reittilinkkiä valmiina, kun nykyään ajelen tuolla lähinnä ”korvienvälinavigaattorin” turvin :)
Toivottavasti linkit toimii. En ole käyttänyt RWGPS ikiaikoihin.
Tässä toisenlainen variaatio, jonka tein johonkin käyttöön joskus. Veikkolassa Tampajan seutuvilla ainakin näyttää olevan turhia koukeroita.
https://www.strava.com/routes/3113542955582446648
Mustion ruukin ohi nuo kaikki reitit saattaa oikaista. Sinne pitää tehdä parin kilsan pisto.
JohannesP
02.08.2024, 17.18
Kiitos hyvin toimii. Tuollaisen voisi toteuttaa vielä syksyllä parisuhdepyöräretkenä ja yöksi vähän parempaan hotelliin.
Saan noista myös hyvin koottua muitakin sopivia reittipätkiä tulevana espoolaisena. :)
navajokoira
02.08.2024, 19.15
Meidän toteuttama maantievariaatio aiheesta lähti Varsinais-Suomesta, joten ”stenun alueelle” tultiin Taalintehtaan ja Mathildedalin kautta. Piti käydä myös Kosken ruukilla, mutta tekninen ongelma söi aikaa ja pakotti vähän oikaisemaan reittiä.
Yöpymiset Mathildedalissa ja Mustiossa.
Ahvenanmaan pääsaari oli vähän pettymys saariston pienten rauhallisten teiden jälkeen. Jouduttiin kyllä erinäisistä syistä reittiä vähän muuttamaan ja tuli 4 ja 2 -teiden laitaa enemmän kuin oli tarkoitus. Ainakin kahden istuttava lastenvaunu perässä oli vähän liian paljon liikennettä, vaikka ihan hyvät pientareet olikin. Brändö on oma suosikki tuollapäin.
Kustavissa Leonsaari-Kaurissalo myös tosi kivoja teitä, asfalttia ja gräveliä. Kaurissaloon pääsee Riihimaan kautta mukavia hiekkateitä pienen jalankulkusillan ylittämällä, niin ei tarvitse eestaas ajella ainakaan kovin paljoa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.