PDA

Näytä tavallinen näkymä : Budjettitäpäri

Ännä
12.07.2024, 14.46
Ensimmäinen täpäri hankinnassa trailiajoon, kimppalenkeille ja mahdollisesti pyöräilytapahtumiin. Budjetti on tiukka ja pienen haarukoinnin myötä muutama kandidaatti on selvillä. Mielipiteitä, kokemuksia ja havaintoja näistä olisin kaivannut. Mihin itse näistä päätyisit/olet päätynyt ja miksi? Mitat 172/80.

https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyoeraet/trailpyoeraet/spectral/al/spectral-6/3633.html

Canyonin laskuri antaa kokosuositukseksi s tai m. Mietityttää tuon s koon 27,5 kiekkokoko ja toisaalta meneekö m liian suureksi?

https://www.ridemore.fi/devinci-marshall-29-deore-12s

Devincissä ulkoiset vaijerivedot, minusta vähän oldschoolia ja aiheuttaako hälyääniä epätasaisella?

https://pyoravarikko.fi/products/trek-top-fuel-7-2023?variant=43603625836771&currency=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_source=google&utm_campaign=21129190746&utm_medium=cpc&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-qq-hKehhwMVtGCRBR2BuQ0-EAQYAiABEgJ_0vD_BwE

Trek taitaa mennä ns. Down Countryn puolelle, mutta saattaisi riittää minulle. Laskurin mukaan m-koko, mutta myyjä sanoi, ettei m/l olisi sekään liian iso. Hieman itseäni mietitytttää kuitenkin tuo isompi koko. Sattuuko kenelläkään samoilla mitoilla olevalla olemaan allaan m tai m/l-kokoa tai muuten kokemusta Trekin mitoituksen osumisesta?

Kuminauha
12.07.2024, 15.05
Eihän noista mikään ole huono. Ulkoiset vedot on huollon kannalta kiva asia, eikä ne hyvin teoteutettuna sen enempää ääntä pidä kuin sisäisetkään. Ainoa sisäisten vetojen syy on ulkonäkö. Trekissä on rungon sisäistä säilytystilaa, joka voi olla jonkun silmissä kiva plussa. Trekki ja Devinci on geoltaan aika samanlaisia, isoin ero tuo joustomatka. Trekissä on vähän parempi keula. Osien suhteen Canyoni vetää ehkä sen pisimmän korren mutta on myös geon ja joustomatkan puolesta sitten eniten siellä trail/enduro päässä.

Onko se sinun trailiajo minkälaisessa maastossa? Esim pk seudun keskuspuistoissa pidempi jousto ei välttämättä olis pahiteeksi.

Ännä
12.07.2024, 15.28
Eihän noista mikään ole huono. Ulkoiset vedot on huollon kannalta kiva asia, eikä ne hyvin teoteutettuna sen edempää ääntä pidä kuin sisäisetkään. Ainoa sisäisten vetojen syy on ulkonäkö. Trekissä on rungon sisäistä säilytystilaa, joka voi olla jonkun silmissä kiva plussa. Trekki ja Devinci on geoltaan aika samanlaisia, isoin ero tuo joustomatka. Trekissä on vähän parempi keula. Osien suhteen Canyoni vetää ehkä sen pisimmän korren mutta on myös geon ja joustomatkan puolesta sitten eniten siellä trail/enduro päässä.

Onko se sinun trailiajo minkälaisessa maastossa? Esim pk seudun keskuspuistoissa pidempi jousto ei välttämättä olis pahiteeksi.

Hyviä huomioita. Ajo painottuu pk-seudulle, eli tätä juurakko-kivikkohelvettiä varmaan eniten. Mietin myös sitä, että jos nälkä kasvaa syödessä ja tulee myöhemmin halua ajella parkissa, niin loppuuko Trekistä joustomatka heti alkuun vai onko se enemmän kuskista kiinni kuin pyörästä?

Marsusram
12.07.2024, 19.09
Ne sisäiset vaijerinvedot saattavat useammin pitää ääntä jos liikkuvat runkoon nähden.
Hyvä jos pääsee kokeilemaan, jotta saa oikean kokoisen.

laattamaa
12.07.2024, 19.11
Itellä on Devinci Troy, on monipuolinen pyörä, ajettu poluista parkkiin ja hyvin tyytyväinen oon ollu, nuo ulkoset vaijerit lasken ite pelkästään plussaksi enkä oo räminöitä huomanna, usiammin huonosti tehdyt sisäset vedot on ollu niitä rämiseviä tapauksia.
Tuohonhan ei tarvisi paljoa enää lisätä pudjettia[emoji846]

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

Marsusram
12.07.2024, 19.39
Osalistaa vertaamalla on DeVincin keula pettymys. Sen Silver TK -keulassa ei ole kaikkia niitä portaattomia säätöjä mitä Canyonissa ja Trekissä.

Kanuuna
12.07.2024, 23.16
Itte lähtisin tällä. Ei tarvi päivitellä moniin vuosiin. Löytyy halvempikin versio.

https://ebikecenter.fi/tuote/lapierre-xr-9-9-ultra-kevytmaastopyora/

https://ebikecenter.fi/tuote/lapierre-xrm-8-9/

janik
12.07.2024, 23.35
^ tuo halvempi on kyllä aika hyvillä osilla, xt-voimansiirto ja jarrut, Fox factory alusta. XT:ssä kohtaa hinta/laatu mielestäni todella hyvin. Tosin 100mm joustoilla, jää vähän vajaaksi jos AP on 150mm trailia hakemassa

Kanuuna
13.07.2024, 00.10
^Aivan, sorry!

Kepsukainen
13.07.2024, 01.07
Jos postimyyntipyörään päädyt, niin varaudu huolto- ja asennustoimiin. Ainakin oma canyon oli koottu ns. päin helvettiä ja juosten kusten, että rupes jo vallan naurattamaan. Meni inasen luotto ko. lafkaan.

laattamaa
13.07.2024, 02.42
Miten Orbea occam LT, hyvässä alessa ja löytyy vieläpä m runkosta "hyllystä"
https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/maastopyorat/occam-h20-lt-orange-black.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwqMO0BhA8EiwAFTLgIA7osrXGUCEpXS7r_sTw CSXLzIdGo39khHVUMPzQwY912oqw0evMWxoC7HEQAvD_BwE

Kuminauha
13.07.2024, 08.18
Hyviä huomioita. Ajo painottuu pk-seudulle, eli tätä juurakko-kivikkohelvettiä varmaan eniten. Mietin myös sitä, että jos nälkä kasvaa syödessä ja tulee myöhemmin halua ajella parkissa, niin loppuuko Trekistä joustomatka heti alkuun vai onko se enemmän kuskista kiinni kuin pyörästä?

Sanoisin että ihan sama mikä pyörä niin on enemmän kuskista kiinni.

Nykypyörät on sen verran hyviä että saa olla aikamoinen kuski että niistä ulosmittaa suorituskyvyn.

Ännä
13.07.2024, 16.37
Itellä on Devinci Troy, on monipuolinen pyörä, ajettu poluista parkkiin ja hyvin tyytyväinen oon ollu, nuo ulkoset vaijerit lasken ite pelkästään plussaksi enkä oo räminöitä huomanna, usiammin huonosti tehdyt sisäset vedot on ollu niitä rämiseviä tapauksia.
Tuohonhan ei tarvisi paljoa enää lisätä pudjettia[emoji846]

Hyvä jos eivät päästä hälyääniä. Valitettavasti budjetti ei anna juurikaan pelivaraa. Täytyy laskea vähän varaa myös polkimiin, lokareihin, litkutukseen jne.

Ännä
13.07.2024, 16.39
Osalistaa vertaamalla on DeVincin keula pettymys. Sen Silver TK -keulassa ei ole kaikkia niitä portaattomia säätöjä mitä Canyonissa ja Trekissä.

Hylkäisitkö tästä syystä Devincin vaihtoehtona?

Ännä
13.07.2024, 16.41
Itte lähtisin tällä. Ei tarvi päivitellä moniin vuosiin. Löytyy halvempikin versio.

https://ebikecenter.fi/tuote/lapierre-xr-9-9-ultra-kevytmaastopyora/

https://ebikecenter.fi/tuote/lapierre-xrm-8-9/

Mulla on jo jäykkäperäinen xc, mutta jos xc:tä olisin hakemassa niin tämä olis kyllä tosi varteenotettava vaihtoehto.

Ännä
13.07.2024, 16.43
Jos postimyyntipyörään päädyt, niin varaudu huolto- ja asennustoimiin. Ainakin oma canyon oli koottu ns. päin helvettiä ja juosten kusten, että rupes jo vallan naurattamaan. Meni inasen luotto ko. lafkaan.

Okei, ikävä kuulla. Mulla on yks niiden graveli ennestään ja keväällä kaveri tilas itelleen Neuronin. Näissä ei ollut ainakaan mitään ongelmia.

Ännä
13.07.2024, 16.46
Miten Orbea occam LT, hyvässä alessa ja löytyy vieläpä m runkosta "hyllystä"
https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/maastopyorat/occam-h20-lt-orange-black.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwqMO0BhA8EiwAFTLgIA7osrXGUCEpXS7r_sTw CSXLzIdGo39khHVUMPzQwY912oqw0evMWxoC7HEQAvD_BwE

Hyvä vaihtoehto kyllä. Tätä pitäisi päästä tyypittämään. En ole Orbeaa koskaan ajanut. Osaatko sanoa miten näiden mitoitukset vertautuu muihin?

laattamaa
13.07.2024, 16.49
Hyvä jos eivät päästä hälyääniä. Valitettavasti budjetti ei anna juurikaan pelivaraa. Täytyy laskea vähän varaa myös polkimiin, lokareihin, litkutukseen jne.Juu, osansahan nuokin haukkaa, sen verran säästi tuossa sillon ku ostin että oli valmiiksi litkitetut renkaat, toki turhamaisuuttaan piti laittaa omaan makuun sopivan väriset venttiilit.

Bndit
13.07.2024, 17.55
Aikamoinen löytö toi Occam, kannattaa hakea pois kun osuu hyvin tuohon pyörätyyppiin mitä haet… jos koko osuu (kyllä noi valmistajan koko suositukset pitää yleensä hyvin jos ei satu olemaan paljon johonkin päin paljon poikkeavat kehon eri osien mittasuhteet). Todella ruma kyllä, mutta kauneus on katsojan silmässä.

M A
13.07.2024, 17.57
Uskoisin että M-kokoinen occam on hyvä sun kokoiselle, varsinkin juurakkojumpassa. Tuolla näytti olevan myös oizia hyvään hintaan L-kokoisena, mikä on taulukon mukaan siinä rajoilla. Noilla molemmilla on varmasti hyvä ajaa polkuja, mutta kärjistäen Oiz on ylämäkipyörä ja occam alamäkipyörä. Eli valitse sen mukaan kumpaa haluat painottaa. Ite huomannut että helpoilla poluilla jäykkäperällä ja xc-kumeilla on hauskempi polkea menemään kuin 150-joustavalla, mutta asetelma muuttuu kun maasto muuttuu teknisemmäksi ja mäet jyrkemmiksi. Jos parkkiakin tarkoitus ajaa niin Occam ehdottomasti parempi.

E: Jos tallista jo löytyy xc-jäykkis niin Occam ehdottomasti tohon hintaan

Marsusram
13.07.2024, 21.00
Hylkäisitkö tästä syystä Devincin vaihtoehtona?

En, mutta valmistautuisin seuraamaan keulatarjouksia siltä varalta että päivitys alkaa pian houkuttaa.
Moni jättää keulan säätämättäkin, kun ei vaan osaa. Silloin menee hienoudet hukkaan.

Jurpu
14.07.2024, 15.07
Oon ostanut 4 pyörää tuolta.Kaikki ollu aina niinku pitääkin.

Ännä
14.07.2024, 15.47
En, mutta valmistautuisin seuraamaan keulatarjouksia siltä varalta että päivitys alkaa pian houkuttaa.
Moni jättää keulan säätämättäkin, kun ei vaan osaa. Silloin menee hienoudet hukkaan.

Tätäkin mietin, että jos tässä vaiheessa "säästää" osissa, niin onko päivittämisen tarve jo heti nurkan takana...

M A
16.07.2024, 22.53
Riippuu vaatimustasosta ja tottumuksesta. Mulla meni halpisjarrut jäykkäperästä heti vaihtoon mutta perus reconilla oon ajanut pitkään. On sen vaihto silti ollut mielessä täpärin hankkimisen jälkeenkin, ei se hyvä ole mutta kyllä sillä ajaa. Itselle nykyisen täpärin foxin 36 rythm oli minimitaso minkä kelpuutin, samoin voimansiirto piti olla kerralla kunnollista, tässä tapauksessa sramin gx:ää pakkaa myöden. Shimanossa tyytyisin deoreenkin mutta liipasimen vaihtaisin xt:ksi. Tosta linkatusta Occamista en vaihtais mitään.

laattamaa
17.07.2024, 09.56
Jos laittaa Devincin ja tunnostaa että pitää keula vaihtaa jossakin välissä, niin kannattaa vahdata rcz bike shopin tarjouksia, saattaa saada hyvinkin halvalla keulan kuhan ei oo kiirettä, saattaa mennä parikuukautta toimituksessa.

Benny
17.07.2024, 13.57
Ei kai tollasta budjettitäpäriä ole olemassakaan? Maksoi se kuinka paljon vain, niin aina menee sen hankintahinnan verran osapäivityksiin ensimmäisen vuoden aikana :D

Kuminauha
17.07.2024, 14.52
Alimman hintatason maastopyörissä suosisin shimanoa, ne on parempia halvoissa voimansiirroissa, ainakin omasta mielestä. Aino huono puoli deore osasarjassa on paino, lähinnä kampien osalta.

kauris
17.07.2024, 15.25
Tällä hetkellä on kyllä hyviä täpäreitä tarjolla hintaansa nähden. Kuten kysyjän itse ehdottamat isossa alennuksessa olevat Spectral ja Top fuel. n. 2300 hintaluokasta ottaisin jomman kumman. Riippuen hakeeko lyhytjoustoisempaa down country pyörää vai pidempijoustoista, myös hyvin parkkiajoonkin sopivaa pyörää. Spectralilla ajaa kyllä hyvinnpolkuajoakin silti eli mun valinta olis varmaan kysyjän tilanteessa se.

M A
18.07.2024, 10.27
Epsanjasta löytyy vaihtoehdoksi myös occam sl:ää n. 2k€ ja lt:tä ja Spessun statusta 2,3k€ paikkeille https://www.ibksport.eu/bikes/trail/m/s3?initialMap=c,c&initialQuery=bicicletas/trail&map=category-1,category-2,tallas,tallas&order=OrderByPriceASC

kyllä nyt on ostajan markkinat edelleen niin kotimaassa kuin euroopassakin.

Ännä
18.07.2024, 19.15
Päädyin lopulta tähän, Orbea Occam h20 LT. Koeajossa tuntui omaan näppiin sopivimmalta, ja tietty nuo osat/kokonaisuus myös puolsivat päätöstä. Painotin hieman pidempää joustomatkaa kuin dc-pyörissä on, varsinkin kun itseltä löytyy jo 29 jäykkis. Jos vaikka innostuisi joskus parkkiin kokeilemaan. Nyt on eka espanjatar tallissa, parin saksalaisen, jenkin ja itävallattaren seurassa:) Kiitos kaikille kommenteista!

https://cdn.shoplightspeed.com/shops/614837/files/45556750/orbea-orbea-occam-h20-eagle.jpg
https://photos.fife.usercontent.google.com/pw/AP1GczN0J_2KxFwb2N0Ek2AxU24ywxnDqlJzj_WBHIcYRs95PV eARoif-GCG=w1580-h749-s-no-gm?authuser=0