Näytä tavallinen näkymä : Mikä Gravel pyörä (Ghost, Merida vai Crescent)?
Hei,
Olen ostamassa Gravel pyörää noin 1000e - 1500e budjetilla.
Onko näistä kolmesta joku selvä voittaja? (jos on, niin miksi?)
Ghost Road Rage Essential EQ
Crescent Grus G3+
Merida Silex 400
Kaikilla pitäisi olla hiilikuitu etuhaarukka, hydrauliset jarrut ja joko Shimanon GRX tai Tiagran 2x10 vaihteisto.
Jos on vinkata joku muu parempi pyörä tässä hintaluokassa niin saa vinkata.
Kiitos etukäteen!
Niin ja olin myös kattonut Scott Speedster Gravel 30
Scottilla ja ghostilla näyttäisi olevan painossa eroa 3kg. Itse katsoisin noi pyörien painot. Nousuissa kevyempi tuntuu mukavammalta. Canyon Grizl 6 saattaa olla myös budjetissasi. Kun keväällä hankin fillaria huomasin että gravelpyörissä on ilmeisesti trendinä 1xN vaihteistot nykyään. Jos ei muuta, niin se nyt ainakin helpottaa kun ei tarvitse miettiä että onko ketjut ristissä.
Näkyy olevan hyvät pyöräalet nyt:
https://larunpyora.com/fi/product/active-wanted-311-apex-gravelpyora-2024/13323
https://larunpyora.com/fi/product/cannondale-topstone-4-gravelpyora/C15902U
Gravel pyörän ottaisin 1xN vaihteistolla. Etu ja taka vaihtajan käyttö kaupunki/työmatka ajossa tuo vain kompleksisuutta ja noissa 1xN vaihteistoissa on gravel/kaupunki pyörään hyvät välitykset.
vakiorenkaissa noissa näkyy olevan eroja. Joissain vakiona 37mm ja joissain paksummat. Enimmäkseen asfaltilla ajava voisi kuvitella arvostavansa kapeampaa rengasta. Ja sitten se fillarin paino.
^ Kumpikin parempia kuin kysyjän alkuperäiset. Suurin ongelma voi yleensä tähän aikaa vuodesta sopivan koon löytäminen.
Tässä vielä suomalainen vaihtoehto https://www.suomenurheilupyora.fi/sup-rotate-r1-orange-2023
https://www.supcycles.fi/sup-info
^"Suomalaisuuden" määritelmä aika väljä tuossa tapauksessa jos pyörä vain kootaan suomessa...
Näkyy olevan hyvät pyöräalet nyt:
https://larunpyora.com/fi/product/active-wanted-311-apex-gravelpyora-2024/13323
https://larunpyora.com/fi/product/cannondale-topstone-4-gravelpyora/C15902U
Mun mielestä 1700e alumiinipyörästä 11v apexilla ja tektron narujarruilla ei ole kummoinen diili.
Mun mielestä 1700e alumiinipyörästä 11v apexilla ja tektron narujarruilla ei ole kummoinen diili.
Tonnikin on jo paljon rahaa. Päädyin itse käytettyyn, kun ei liikkeissä tullut fiilis että tarjolla olevat laitteet olisi just itselle sen rahan arvoisia. Vinkatkaa nyt kysyjälle, jos on eritysesti jotain josta kannattaa noita hintoja maksaa.
Olisin hankkimassa työsuhdepyöräedun (Vapaus) kautta, joten sekin rajaa hieman noita liikkeitä.
Nuo jotka mainitsin olin valinnut sen takia koska niissä oli hydrauliset jarrut (olen käynyt koeajamassa molempia, oli sen verran eroa etten mekaanista jaksaisi hankkia).
Miten noi työsuhdepyöräedut muuten toimii? Palkan päälle vai palkasta? Voiko lunastaa itselle ja minkälaisista kuukausihinnoista puhutaan?
edit: löysinkin. vapaus.fi se ei ollut vaan vapaus.io :)
Miten noi työsuhdepyöräedut muuten toimii? Palkan päälle vai palkasta? Voiko lunastaa itselle ja minkälaisista kuukausihinnoista puhutaan?
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62324-ty%C3%B6suhdepy%C3%B6r%C3%A4-anyone
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62324-ty%C3%B6suhdepy%C3%B6r%C3%A4-anyone
kiitos! Eli tuossa voi ne halvat diilit sulkea pois jokatapauksessa..
Hyvät mekaaniset kyllä toimii, erona että joutuu puristaa lujemmin. Kysyjän kyllä kannattaisi tutustua myös käytettyjen tarjontaan.
Hyvät mekaaniset kyllä toimii, erona että joutuu puristaa lujemmin. Kysyjän kyllä kannattaisi tutustua myös käytettyjen tarjontaan.
Käytettyä ei oikein voi ostaa työsuhdepyöräedun kautta, onhan vapaudella jotain pyöriä käytettynäkin mutta ei ole hirmu valikoima.
^Alkuperäisessä kysymyksessä ei puhuttu työsuhdepyörästä. Jos työsuhdepyörää niin sitten joku kuituinen ilman muuta...
Hyvät mekaaniset kyllä toimii, erona että joutuu puristaa lujemmin. Kysyjän kyllä kannattaisi tutustua myös käytettyjen tarjontaan.
Ja talven tullen vielä vähän kovempaa kun vaijerit jäätyy vaikka uittaisit moottoriöljyssä ja vaihtaisit kuoret jokaisen lenkin jälkeen ;) Itse en enää 2020-luvulla mekaanisiin koskisi, kun hydraulijarrujen hinnat tulleet alaspäin ja niitä reippaan tonnin käyräsarviseenkin alkaa saamaan.
Mites olisi Cube? https://www.bike-discount.de/en/cube-nuroad-race-grey-n-black-1 . Tosin en usko että Saksasta saa myöskään työsuhdepyöräetua, mutta voihan mallin saatavuutta Rtechistä kysäistä.
Ja jos ei pyörän kyljessä tarvitse mediaseksikkäästi lukea GRAVEL niin perinteinen cyclo on myös hyvä vaihtoehto ilman nimilisää https://www.bike-discount.de/en/cube-cross-race-pro-grey-n-red-1
^ Tuosta tietenkin voi olla montaa mieltä mutta silti iso osa ajaa talvisinkin vannejarrullisilla...
Cuben ja Canyonin ero (IMO) on se että Canyon käyttää pääosin merkkikiekkoja ja Cube omalla logolla varustettuja mitä lie. Muuten kyllä erot pieniä.
lasinpesuneste
13.07.2024, 19.15
Toivottavati ehdin pelastaa OP:n. Omistan merida silex 400 M (2022 malli), ja se oli omalla kohdalla virhe. 1599€ tarjous kuulostaa hyvältä diililtä, mutta;
- Vanteet: omassa pyörässä tuli vakiona 17mm levyiset vanteet jotka, on tarkoitettu lähinnä 20mm maantierenkaille. Jos haluat isompia renkaita, niin ne ei istu kovin hyvin ja niihin tulee sellainen hehkulamppuprofiili. Kaarteissa tuntuu tosi arveluttavilta. Ilmeisesti jopa maantiepyörissä on vähintään 19mm vanteet ja yleensä hiekkatiepyörissä 25mm.
-rengastila väitetään olevan 40mm, mutta jos haluat kokopitkät lokarit niin etuhaarukassa on tosi ahdas tila lokareille ja renkaille. Jos ajat pyörällä ympäri vuoden niin suosittelen pyörää mihin saa oikeasti leveät talvirenkaat. vaikket nyt haluaisi lokareita tai leveitä renkaita, niin ompahan ainakin vaihtoehtoja.
-geometria: Tää on henkilökohtainen juttu ja voi toimia sulle tosi hyvin tai sitten ei, mutta itse olen 179/85cm ja pyörä tuntuu jotenkin ahtaalta. Ohjaustanko on todella korkealla verrattuna muihin M kokoisiin pyöriin. meridassa stack on 625mm + 25mm välikkeitä. Muissa M kokosissa pyörissä stack on jotain 570mm.
-Takuu: meridan sivuilla lukee, että pyörä pitää käyttää huollossa meridan valtuuttamassa liikkeessä 6kk ostosta. Itse käytin vaan jossain paikaillisessa putiikissa ja nyt vähän jännittää, että menikö takuu.
Merida silexistä on tullut tänä vuonna täysin uusi versio Silex II 2024, jossa on ehkä korjattu noita ongelmia. niitä on myynnissä ainakin virossa https://veloplus.ee/fi/merida-silex-ii-200-58683.
^ Tuosta tietenkin voi olla montaa mieltä mutta silti iso osa ajaa talvisinkin vannejarrullisilla...
Cuben ja Canyonin ero (IMO) on se että Canyon käyttää pääosin merkkikiekkoja ja Cube omalla logolla varustettuja mitä lie. Muuten kyllä erot pieniä.
Ainakin Cuben (alkaen) maastureissa on Alexrimsin kehä + Shimanon napa. Cuben gravelia tai cycloa harkitsin viime vuonna pyöräedun kautta mutta eipä ollut enää syksyllä kokoja... Sinänsä järkevää ostaa etuna tuollainen halvemman pään vehje kun se on sitten vähän yli vuodessa lunastettavissa omaksi aika edullisesti ja laittaa kiertoon.
^ Nuo Shimanon alkaen navat kannattaa aukaista ja voidella, on muutamassa olleen vaseliinit vähissä. Toisaaltaan ei niitä kovin kummoisia "laatu"napoina kannata pitää.
^ Nuo Shimanon alkaen navat kannattaa aukaista ja voidella, on muutamassa olleen vaseliinit vähissä. Toisaaltaan ei niitä kovin kummoisia "laatu"napoina kannata pitää.
Juu siis nimenomaan tuota voitelua ja säätämistä meinasin, en sillä että esim TX-sarjan navat olisivat mitään kiinalaista nimetöntä parempia.
Kunhan se ensiasennuskiekkosetti on edes alle 2kg ja mahdollisuus tubelessiin niin pääsee ihan hyvin alkuun.
Ja alle kahden kilon edullisia kiekkoja puodit pullollaan.
^ Tuosta tietenkin voi olla montaa mieltä mutta silti iso osa ajaa talvisinkin vannejarrullisilla...
Cuben ja Canyonin ero (IMO) on se että Canyon käyttää pääosin merkkikiekkoja ja Cube omalla logolla varustettuja mitä lie. Muuten kyllä erot pieniä.
Niin ajelee ja jokainen ainakin omasta puolestani polkee millä polkee kunhan polkee :D Noissa vaijeri-levyjarruissa ainakin itsellä ollut ongelmapaikka keskiön alunen mihin kosteus jää seisomaan aiheuttaen sitten pakkasilla jäätymisen aktiivisesta öljyämisestä ja kuorien vaihdosta huolimatta.
Newmenin (Cuben oma merkki) kiekoista ei ainakaan itsellä ole mitään pahaa sanottavaa. Ei toki laatumerkkien veroisia ole, mutta mistään kiinankurastakaan ei ole kyse.
Ja samaa mieltä, jos on nuo shimanon hinnat alkaen-tason navat niin kannattaa availla ja laittaa uudet vaseliinit viimeistään ensihuollon yhteydessä niin lisää aika paljon käyttöikää niillä.
^Yhtenäiset laadukkaat kuoret toimii kyllä hyvin, muutaman talven kokemuksella voin sanoa.
Newmen ei taida sen kummemmin olla Cuben merkki koska myyvät ihan omilla sivullaan. Laatukiekkoja, vanteita ja napoja myyvät, niistäkin kokemusta.
^Cube (tai oikeammin Cuben omistava yhtiö) on Newmenin (tai jne) toinen perustaja ja suurin omistaja. Siinä mielessä voidaan puhua Cuben omasta merkistä.
Siinä mielessä voi jos haluaa mutta puhutaanko Bontregerista TREKn merkkinä? Yleensä nuo ns. "talon merkit" nähdään suoraan esim. Cubeksi... Mutta voihan tuostakin saivarrella jos haluaa mutta ihan laadukkaita kiekkoja, napoja ja vanteita...
Kyllä puhutaan.
Ja jos saivartelua ja besserwisserismiä kaipaat: se on Bontrager.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.