Näytä tavallinen näkymä : Kysymys välityksistä maantielle/vuorille
Onko kokemusta Ultegra Di2:n kanssa 34/52-ratasyhdistelmästä? Takana 10-pakka 12-30. Jos on liian riski, niin voisiko ajatella, että nykyiseen kompaktisettiin 34/50 vaihtaisi tuohon 12-30 pakkaan pienimmäksi 11-piikkisen?
Edessä on kuntoajo, jossa 500 metriä 24% nousua, joten oletettavasti löytyy sitten reippaita laskujakin.
Aika pienestä muutoksesta on kyse, kun vaihtaa eteen 50->52 tai taakse 12->11. Muistaakseni yhdessä kuntoajossa ajoin cyclocross-pyörällä, jossa oli pisin välitys 46-12 ja sillä kyllä pysyi porukassa, koska jyrkemmissä alamäissä menee riittävän kovaa polkematta. Suurempi ongelma on yleensä lyhyiden välitysten riittämättömyys ylämäissä. Tosin kun laskee Galibierilta Valloireen veto päällä muilta karkuun 80+ km/h, niin sitten ei kyllä riitä 50-12. :D
Enemmän huolettaisi riittääkö tuo 34-30 ylämäkiin. Entä jos vaihtaisi suosiolla taakse 11-34 pakan niin saisi samalla sen 11 piikkisen.
Myönnän, että 34/30 voi tuossa mäessä tuntua turhan pitkältä, mutta on tämä kuitenkin lyhyempi välitys kuin mitä mulla on ikinä missään maantiepyörässä ollut käytössä. Lisäksi tuo 12-30 pakka on hyllyssä.
En tiedä käykö 11-34 tähän ensimmäisen (?) sukupolven Di2:een. Taidanpa kysäistä paikallisesta huoltoliikkeestä tänään. Tosin on kyllä aikamoiset hyppäykset tossa pakassa, hmmm.
50-12 ei riitä 120:n kadenssilla kuin 67 km/h.
24% ei riitä mikään jos ei osaa ajaa putkelta. musta 34 ei mee vanhoihin ei edes 11 vaihteiseen, kokonaisvälitys ei riitä. mutta mitä sää kuntoajoa ressaat siinähän voi sitten taluttaa.
24% ei riitä mikään jos ei osaa ajaa putkelta. musta 34 ei mee vanhoihin ei edes 11 vaihteiseen, kokonaisvälitys ei riitä. mutta mitä sää kuntoajoa ressaat siinähän voi sitten taluttaa.
Just noin. Jos on tärkeää saada riittävä välitys alamäkeenkin, niin sitten kannattaa miettiä millä kengillä ajaa.
Ainakin lookin perinteiset klossit ovat tosi vaaralliset kävellä vuoria ylös.
Jos siis oikeasti haluaisi miettiä fiksua välitystä vuorille isolle kaverille, niin vaijerivetoiseen 10sp saisi mtb vaihtajan ja ison takapakan.
10sp Di2 ainoa vaihtoehto taitaa olla grx kampisarja. Ei ole edes kallis.
https://www.bike24.com/p2322757.html
Minulla painoa 70kg ja 11-34 + 50/34 on hyvä +10% nousuihin. Yhtään pidempää en haluaisi. Tällä hetkellä pakkana on 11-28 ja ne +10% nousut ovat perseestä. Polvet ja akillekset huutavat hoosiannaa. Penkistä olisi niin paljon fiksumpaa pyörittää.
Päädyin pitämään kompaktikammet ja taakse 12-30 pakka jossa tuo pienin lehti vaihdettu 11-piikkiseen.
Varmaankin tuossa pahimmassa mäessä tulee käveltyä, eikä tuolla nyt muutenkaan mistään palkinnoista ajeta. On reitillä kuitenkin muitakin mäkiä ja tarjolla pari muutakin pyöräilypäivää, niin nyt on mukavammat välitykset, jotka riittää itselläni ainakin tuonne 18% tienoille.
KP, jos tie on märkä, ajan enemmän satulasta että saan pidettyä kitkaa takakumissa.
En ole kovin tarkka siitä millaisella pyörällä tai välityksillä ajan, mutta Taiwan KOM Challengessa tuli huomattua, että rajansa kaikella. Vaikka taakse sai vaihdettua 32-piikkiseen ulottuvan pakan, piti juntata vuokrapyörän standardikammilla noin 70 km pituinen ylämäki.
tuohon jyrkkyyteen satulasta ajaminen on tekemätön paikka 500m 24% se tarkoittaa noin 11 min luokkaa 400W ja 34-30 välityksillä 40rpm tai 14 min 300W ja 30rpm. mahdoton yhtälö
tuohon jyrkkyyteen satulasta ajaminen on tekemätön paikka 500m 24% se tarkoittaa noin 11 min luokkaa 400W ja 34-30 välityksillä 40rpm tai 14 min 300W ja 30rpm. mahdoton yhtälö
Niin ja tuossa on 10% nousuakin tosi kauan. Minusta kannattaisi ehdottomasti vaihtaa se grx kampisarja. Kallista reissua ei vaan kannata tuon takia pilata.
Jos edes lähes tommosia 500m ja 24% on muitakin ajoreiteillä, niin valkkaisin aivan ehdottomasti välitykset noiden ylämäkien mukaan. 50x12 on aivan riittävä pitkän pään välitys tommosien mäkien jälkeen...jos ne menee millään välityksellä ajamalla.
Jos edes lähes tommosia 500m ja 24% on muitakin ajoreiteillä, niin valkkaisin aivan ehdottomasti välitykset noiden ylämäkien mukaan. 50x12 on aivan riittävä pitkän pään välitys tommosien mäkien jälkeen...jos ne menee millään välityksellä ajamalla.
No just noin, 48 ja 46 riittää myöskin. Ei kuule napostele enää alamäkeen kovaa polkeminen.
Se nyt on vaan hirveää tappaa jalat kesken pitkän päivän noihin nousuihin. Tuolla grx kampisarjallakaan ei tule vielä kuin 1:1 välitys 12-30 pakan kanssa, eli täsmälleen sama, millä itse ajoin pidempiä nousua viimeksi alteassa.
1:1 välityksellä on siis se huikea etu, että pystyt ajamaan putkelta pätkiä ja tiputtautua välillä penkkiin, jolloin löytyy vielä ne 2-3 kevyempääkin välitystä. Tämä siis jossain 10% nousussa. Ne 15-25% pätkät on ihan kauheita, sama millä välityksillä ajaa. 1:1 ei ole noihin todellakaan liikaa, vaikka painoa olisi alle 70 kiloakin.
Nyt on kompaktikampien kaverina 12-30 pakka. 11-hampaista yritettiin laittaa tähän pakkaan 12:n tilalle, mutta ei onnistunut. Esimerkiksi Kanarialla 50-11 on ollut hiukan liian lyhyt, joten nyt 50-12 on sitä varmasti, mutta kun kyseessä on tosiaan omat lenkit ja kuntoajo, niin 'nessun problema'
En ole osannut kaivata jossain 10% nousussa 1:1 välityksiä. Nyt, kun on tiedossa yksi kohta yli 20-prosenttista, ajattelin vähän avittaa oikeaan suuntaan vaihtamalla pakan. Sen verran ajetaan mäen alkua, kun mahdollista on, ja sitten talutetaan loput. Tuollaisella 34/30 välityksellä ei kyllä mikään muu kohta pitäisi tuottaa mitään ongelmia.
Oatmeal Stout
03.07.2024, 20.20
50-12 välityksellä pääsee noin 78km/h - kadessi noin 150 eli kohtuulliselle pyörityksellä kuntoajoon kohtuullinen nopeus.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.