Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pikalinkun asento & Jarrusatulan puhdistus

Konani
26.06.2024, 21.39
Pinkalinkun asennosta:
Perushuoltoa tein pyörään ja eturenkaan vaihdoin.
Lähdin huollon jälkeen lenkille ja huomasin tauolta lähtiessä että etupyörä heiluu. Pikalinkku oli puolittain auki. Ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu...
Olin kuitenkin ajellut jo toistakymmentä km enkä ajaessa mitään poikkeavaa huomannut.
Eli varsinainen kysymys:
Onko pikalinkun asennolla väliä? Eli normisti (ainakin itsellä) se linkun "kahva" on levyjarrujen puolella (vasemmalla). Nyt kahva oli oikealla puolella.

Jarrusatulasta ja jarrupaloista:
Huollon yhteydessä vaihdoin myös levyjarrupalat taakse. Alkuperäiset jarrusatulat pyörässä (pyörä Kona Rove 8v. ajettu...), jarru systeemi Hayes.
Uloimman puoleinen pala jäi mielestäni liian esille, löysäsin kuusiomutteria jarrusatulasta ja mäntä painui alas (tai pohjaan...) samoin uusi jarrupala...mutta kun siinä kuusiomutterissa ei ole mitään säätöä, eli se on joko kiinni tai auki. Kun mutterin kiristi niin jarrupala tuli taas liikaa esille.
Jarrupalasta ei kuulu mitään hinkkaavaa ääntä mutta huomaa kun huoltotelineessä antaa takapyörälle kunnon vauhdin se vauhti hyytyy loppuvaiheessa selvästi, eli hiuksenhienosti koskee siihen uuteen jarrupalaan.
Useita jarrupaloja olen vaihtanut aiemmin ja mitään vastaavaa propleemia ei ole ollut...
Pinnojen puoleista palaa (mäntää) pystyy kätevästi säätämään myös kuusikolomutterista ja se toimii hyvin.

Elikkä...olisiko vika siinä että itse jarrusatula ja etenkin ulopi jarrumäntä on niin töhnässä että se ei enää kunnolla liiku?
Voiko jarrusatulaa puhdistaa suihkuttelemalla reippaasti esim. levyjarrujen puhdistus-spraytä sinne männän suuntaan? Ja sitten vaikka vedellä yrittää huuhtoa töhniä sieltä ulos...vai mikä konsti olisi hyvä?

nure
26.06.2024, 23.22
Pikalinkku aikoina lukitus aina vasemmalla ja sellaisessa asennossa haarukan mukaisesti ettei vain johankin tarttuessa aukea.

Onkos jarrut Hayes MX sarjan mekaaniset? Niissä taitaa olla vain toinen satula säädettävä joten kannattaa keskittää jarrut uudelleen. Mutta jos on muun merkkiset niin sitten en osaa neuvoa.

Marsusram
27.06.2024, 16.43
Jos on mekaaniset, niin voi olla ettei toinen jarrupala liiku lainkaan, vaan on säädettävä lähes kiinni levyyn ja toisen puolen vipu saa kiertyessään aikaan puristuksen jarrulevyyn, joka siis taipuu. Esim BB-7 jarruissa on kiinteälle palalle välyksen säätökiekko, onko noissa Heiskasissa joku kuusiomutteri?
Sisäänajossa jarruttelemalla voi jo saada riittävän välyksen aikaiseksi, jottei hinkkaa.

maalinni
27.06.2024, 17.08
Ei ole linkun asennolla väliä, paitsi muotipoliisin mielestä. Toki se kannattaa laittaa siten ettei se vahingossa tartu mihinkään.

Opulus
27.06.2024, 18.49
Se kai on nykyään kiistämätön eli länsimaisenkin tiedemiehen hyväksymä tosiseikka että levyjarrutuksessa pikalinkkuun kohdistuu voima, joka pahimmassa tapauksessa aukaisee sen? Tosin siihen vaaditaan joko hiukan huolimattomasti kiristetty pikalinkku ja/tai huonosti suunniteltu pikalinkku.

Itse olen kerran - onneksi ennen lenkille lähtöä - yllätyksekseni huomannut että pikalinkku oli selvästi löysällä, vaikka muistin sen mielestäni kunnolla kiristäneeni. Mutta koska pikalinkku oli Ultegra eli suunnitteluvirheen saattoi sulkea pois, kyseessä täytyi olla käyttäjän virhe. (Pyörää säilytettiin paikassa, jossa vintiö tai vandaali ei siihen päässyt käsiksi ja jonne vietäessä tai sieltä ottaessa ei pikalinkku vahingossakaan voinut tarttua johonkin.)

nure
27.06.2024, 19.48
Itse aikoinaan kun oli pikalinkulliset käytin Tunen kuuskolollisia, ei tarvinut moisista murehtia. Joka tapauksessa pikalukko ja levyjarru ei ole parhaita kombinaatioita, IMO...

Konani
28.06.2024, 21.38
Luulen tietäväni mistä ongelma johtui...
Viime syksyn vikalla pitemällä retkellä takajarru menetti tehoansa. Teinpä sitten niin että säädin jarrua, löysäämällä jarrunvaijerin alapään kiinnitystä ja samalla työnsi sitä vasemmanpuolen mäntää (jarrupaloja) lähemmäksi jarrulevyä. Kikka toimi ja jarrut napakoitui. Nyt kun laitoin uudet palat niin vasemmanpuolen pala meni liian pitkälle esille, syksyisen säädön takia, sen takia se näytti oudolta...oikeanpuolen pala oli vain nippanappa näkyvissä jos sitäkään, jarrulevy oli lähes kiinni oik.puolen satulassa, ja olikin osittain. Rahinaahan kuului mutta luulin johtuvan vain uusista paloista. Onneksi en ajellut pitkiämatkoja...

Eli sitä vasemmanpuolen jarrupalaa ei (periaatteessa) voi säätää (paitsi minä...), säätö tehdään oikelta puolelta, kuusiokolomutteria säätämällä. Helppo homma...

Kai tästä jotain oppi, tai sitten ei...

Niin ne jarrut ovat siis mekaaniset Hayes CX...

Kepeitä kilometrejä kesälle...

Sain siis takajarrun toimimaan tänään. Testilenkki vielä tekemättä...joten...

nure
28.06.2024, 22.27
^ Hyvä kun homma toimii, itsellä ekat mekaaniset oli Hayesin MX sarjan mekaaniset, toimivat ihan ok kunhan sai säädettyä.