Konani
26.06.2024, 21.39
Pinkalinkun asennosta:
Perushuoltoa tein pyörään ja eturenkaan vaihdoin.
Lähdin huollon jälkeen lenkille ja huomasin tauolta lähtiessä että etupyörä heiluu. Pikalinkku oli puolittain auki. Ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu...
Olin kuitenkin ajellut jo toistakymmentä km enkä ajaessa mitään poikkeavaa huomannut.
Eli varsinainen kysymys:
Onko pikalinkun asennolla väliä? Eli normisti (ainakin itsellä) se linkun "kahva" on levyjarrujen puolella (vasemmalla). Nyt kahva oli oikealla puolella.
Jarrusatulasta ja jarrupaloista:
Huollon yhteydessä vaihdoin myös levyjarrupalat taakse. Alkuperäiset jarrusatulat pyörässä (pyörä Kona Rove 8v. ajettu...), jarru systeemi Hayes.
Uloimman puoleinen pala jäi mielestäni liian esille, löysäsin kuusiomutteria jarrusatulasta ja mäntä painui alas (tai pohjaan...) samoin uusi jarrupala...mutta kun siinä kuusiomutterissa ei ole mitään säätöä, eli se on joko kiinni tai auki. Kun mutterin kiristi niin jarrupala tuli taas liikaa esille.
Jarrupalasta ei kuulu mitään hinkkaavaa ääntä mutta huomaa kun huoltotelineessä antaa takapyörälle kunnon vauhdin se vauhti hyytyy loppuvaiheessa selvästi, eli hiuksenhienosti koskee siihen uuteen jarrupalaan.
Useita jarrupaloja olen vaihtanut aiemmin ja mitään vastaavaa propleemia ei ole ollut...
Pinnojen puoleista palaa (mäntää) pystyy kätevästi säätämään myös kuusikolomutterista ja se toimii hyvin.
Elikkä...olisiko vika siinä että itse jarrusatula ja etenkin ulopi jarrumäntä on niin töhnässä että se ei enää kunnolla liiku?
Voiko jarrusatulaa puhdistaa suihkuttelemalla reippaasti esim. levyjarrujen puhdistus-spraytä sinne männän suuntaan? Ja sitten vaikka vedellä yrittää huuhtoa töhniä sieltä ulos...vai mikä konsti olisi hyvä?
Perushuoltoa tein pyörään ja eturenkaan vaihdoin.
Lähdin huollon jälkeen lenkille ja huomasin tauolta lähtiessä että etupyörä heiluu. Pikalinkku oli puolittain auki. Ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu...
Olin kuitenkin ajellut jo toistakymmentä km enkä ajaessa mitään poikkeavaa huomannut.
Eli varsinainen kysymys:
Onko pikalinkun asennolla väliä? Eli normisti (ainakin itsellä) se linkun "kahva" on levyjarrujen puolella (vasemmalla). Nyt kahva oli oikealla puolella.
Jarrusatulasta ja jarrupaloista:
Huollon yhteydessä vaihdoin myös levyjarrupalat taakse. Alkuperäiset jarrusatulat pyörässä (pyörä Kona Rove 8v. ajettu...), jarru systeemi Hayes.
Uloimman puoleinen pala jäi mielestäni liian esille, löysäsin kuusiomutteria jarrusatulasta ja mäntä painui alas (tai pohjaan...) samoin uusi jarrupala...mutta kun siinä kuusiomutterissa ei ole mitään säätöä, eli se on joko kiinni tai auki. Kun mutterin kiristi niin jarrupala tuli taas liikaa esille.
Jarrupalasta ei kuulu mitään hinkkaavaa ääntä mutta huomaa kun huoltotelineessä antaa takapyörälle kunnon vauhdin se vauhti hyytyy loppuvaiheessa selvästi, eli hiuksenhienosti koskee siihen uuteen jarrupalaan.
Useita jarrupaloja olen vaihtanut aiemmin ja mitään vastaavaa propleemia ei ole ollut...
Pinnojen puoleista palaa (mäntää) pystyy kätevästi säätämään myös kuusikolomutterista ja se toimii hyvin.
Elikkä...olisiko vika siinä että itse jarrusatula ja etenkin ulopi jarrumäntä on niin töhnässä että se ei enää kunnolla liiku?
Voiko jarrusatulaa puhdistaa suihkuttelemalla reippaasti esim. levyjarrujen puhdistus-spraytä sinne männän suuntaan? Ja sitten vaikka vedellä yrittää huuhtoa töhniä sieltä ulos...vai mikä konsti olisi hyvä?