Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Garmin edge 1050

Asd13
25.06.2024, 19.22
Uutta garminia pukkaa. Värinäyttö ja muitakin uusia ominaisuuksia
https://www.garmin.com/fi-FI/p/1196129

Asd13
25.06.2024, 19.37
Siinä ensituntumaa
https://youtu.be/Nd11DIFGcZc?si=PzECmzL1OAB-X53w

huotah
25.06.2024, 19.43
Shane Millerin ajatukset 1050:stä.

www.youtube.com/watch?v=kY_-ZVqU0oo

Juha Lehtinen
25.06.2024, 20.13
Aika tyyriin hintanen värkki. Toki uusi tuote on aina kalliimpi mutta siltikin. Vähän hankalaan paikkaan sijoitettu takapuolelle telineen kiinnityssovitin jos haluaa käyttää telinettä joka on tyylikkäästi stemmin jatkeena, saattaa olla ettei mahdu. Itselläni on vielä 1030 Plus joka ajaa asiansa vielä hyvin, saa vielä jatkaa palvelemista.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pumafi
25.06.2024, 21.59
Ostoon menee jossain vaiheessa. Näyttö ja nopeus vaikuttavat hyviltä.

Bomb
28.06.2024, 13.21
En äkkiseltään löytänyt varmistusta, että saako tuon soittokellon "rimpautuksen" yhdistettyä Sram AXS:ssä molempien kahvojen samanaikaiseen painallukseen. Siis siihen toimintoon, millä 2x vaihtaa eturatasta. Mutta kai se onnistuu?

moukari
11.07.2024, 13.43
En äkkiseltään löytänyt varmistusta, että saako tuon soittokellon "rimpautuksen" yhdistettyä Sram AXS:ssä molempien kahvojen samanaikaiseen painallukseen. Siis siihen toimintoon, millä 2x vaihtaa eturatasta. Mutta kai se onnistuu?

Mulle tulee Edge 1050 testiin lähiaikoina, voisin kokeilla miten tuo pelittäisi. Olisi kyllä tosi hyvä toiminto. Kirjoitin tuosta lehdistötiedotteesta lyhyen pätkän Kuraläpän sivuille, jonne tulee sitten myöhemmin pidempi artikkeli testistä. Garmin Edge uudistuu jälleen - Edge 1050 saa paremman näytön, Garmin Payn ja kaiuttimen - Kuraläppä - Asiaa maastopyöräilystä (kuralappa.fi) (https://www.kuralappa.fi/uutiset/garmin-edge-uudistuu-jalleen-edge-1050-saa-paremman-nayton-garmin-payn-ja-kaiuttimen/). Jos tulee mieleen joitain juttuja, joita voisin testata, kertokaa ihmeessä. Ainakin tuo parempi näyttö kiinnostaa ja akunkestoa on tarkoitus koetella kunnolla.

HeZaH
24.07.2024, 08.33
Onko jossain vielä revikkaa, missä vertailtaisiin kuinka nopeasti 1050 laskee reitin versus 1040 tai 1030?

Henri
25.07.2024, 07.59
Yksi gravel-lenkki heitetty 1050:lla. Entinen mittari oli 830, joten siihen verrattuna nopeat huomiot:
+ Näyttöhän on ihan eri planeetalta: koko, kirkkaus ja terävyys tulevat esiin etenkin karttaa katsoessa
+ Nopeus: valikot ja kaikki painikkeet reagoivat heti
+ Uudelleenreititys on nopeaa ainakin kesken ajon. Jos menee eri reitille, niin laite kysyy laitetaanko reititys pauselle vai lasketaan uusi reitti. Jos ei klikkaa, niin uusi reitti.

Pahaa sanottavaa ei vielä ole. Olisi kiva saada Rival AXS-kahvoihin valikoiden selailu, mutta se taitaa olla nyt uuden Redin herkkua vain. Lisäksi tietuenäytöissä ei oteta uuden näytön hyötyjä irti vaan kaikki on kuten 1040/1030 malleissa. Kotinäkymä on toki modernimpi ja hieno.

Oma historia Edgejen kanssa:

Eka oli pelkkä rannekello/gps, jolla ajattelin että eihän pyöräilyssä tarvi erikseen mitään ajotietokonetta, kun ranteesta voi aina nopeaa tsekata. Sitten tuli Edge 820, jonka jälkeen ihmetteli miten pystyi aiemmin olla ilman ja miten hieno karttanavigointi ja automaattinen reitinlaskenta on. Noh, tuossa mallissa reitinlaskenta oli kyllä hidasta ja akku ei kestänyt +150 km maantielenkkejä navigoinnilla. Edge 830 oli iso parannus tuohon. Tarkempi näyttö, nopeampi ja akku kestää käytännössä usean päivän lenkit. Edge 1050 kanssa tulee nyt sama fiilis kuin aikoinaan oli tuo 820-->830 päivitys :)

navajokoira
25.07.2024, 08.51
1040 tekee niitä hups ajoin ohi risteyksen -uudelleenreitityksiä myös hyvin nopeasti.

Se mitä tapahtuu jos haluaa käskeä 1040:n navigoida johonkin tiettyyn paikkaan on prosessina melko haastava, mutta varsinainen reitin laskentanopeus ole siinäkään merkittävä osa ongelmaa.

1040 kyykkää pahasti, etenkin karttanäkymä, jos tietuekenttiä/ruutuja on liikaa (siis ylipäätään näkyvänä siinä kierrossa eri välilehdillä). Ja tämähän vaikuttaa myös jos yrittää valita navigoinnin kohdetta kartalta… Oletan että 1050:ssa on enemmän tehoja, jotta tuollaiset rajat eivät tule normaalikäytössä vastaan. Mutta 1040 osalta sillä miten monta kenttää juuri sinä itse haluat näkyviin on aivan oleellinen rooli siinä miten hyvin laite ylipäätään toimii. Ts. testit eivät välttämättä vastaa omaa kokemusta.

HeZaH
25.07.2024, 09.19
Kartan selausnopeus sekä navigoinnin laskeminen kiinnostaisivat. Nyt jos navigoi vaikka sadan kilsan päähän, niin laskennassa menee aina tovi. Tai valmis .gpx jälki on 15 kilsan päässä ja laite laskee matkan aloituspisteeseen. Ei toki ole iso ongelma, mutta cpu-tehoa näissä laitteissa ei ole koskaan liikaa. :)

Teemu H
25.07.2024, 11.01
Kartan selausnopeus sekä navigoinnin laskeminen kiinnostaisivat. Nyt jos navigoi vaikka sadan kilsan päähän, niin laskennassa menee aina tovi. Tai valmis .gpx jälki on 15 kilsan päässä ja laite laskee matkan aloituspisteeseen. Ei toki ole iso ongelma, mutta cpu-tehoa näissä laitteissa ei ole koskaan liikaa. :)

Tuon takia ehkä erillisellä sovelluksella / web-palvelulla on ollut kätevämpi tehdä reittejä. Pilvessä on tarvittaessa enemmän resursseja.

Mutta tuon suunnitellun reitin siirtäminen vaikka Stravasta Garmin Edgeen (1030) on kyllä aina ollut mystinen kärsimysnäytelmä. Joskus reitti siirtyy heti ilman ongelmia, toisinaan taas vaatii vaikka mitä taikatemppuja, esim. Garminin tai puhelimen boottausta tai reitin kopioimista uudeksi ja sitten uutta yritystä. Tuohon integraatioon saisi jotain kehitystä tulla :D

HeZaH
25.07.2024, 11.46
Tuon takia ehkä erillisellä sovelluksella / web-palvelulla on ollut kätevämpi tehdä reittejä. Pilvessä on tarvittaessa enemmän resursseja.

Mutta tuon suunnitellun reitin siirtäminen vaikka Stravasta Garmin Edgeen (1030) on kyllä aina ollut mystinen kärsimysnäytelmä. Joskus reitti siirtyy heti ilman ongelmia, toisinaan taas vaatii vaikka mitä taikatemppuja, esim. Garminin tai puhelimen boottausta tai reitin kopioimista uudeksi ja sitten uutta yritystä. Tuohon integraatioon saisi jotain kehitystä tulla :D
.gpx filu Garmin Connectin webbisivulle ja sieltä sitten lähettää laitteelle.1030 plus päälle ja luurilla synkkaat kaiken sovelluksen kautta. Tälleen tullut omat valmiit reitit ihan näppärästi perille ongelmitta.

Suuntavaistoa kun ei ole, niin aika usein jostain mettäpuskasta tullut laitettua vaan "navigoi kotiin", jolloin laite laskee reitin. :)

Miku
01.08.2024, 14.06
Tämä laite on ollut nyt pari viikkoa käytössä, hienosti on toiminut. Pientä huomiovaloa virittelin tuon alapuolelle, niin tuli mieleen, että miksei tuohon laitteeseen ole laitettu huomiolediä? Vahän vastaava, mitä näissä Garminin kelloissakin on. Semmonen vaan mitä päiväsaikaan vois pyörätiellä käyttää, ei luulis hirveesti virtaa kuluttavan vilkkuessaan. Semmonen kehitys ehdotus.

Garminin Epixiä olen aiemmin käyttänyt, mutta onhan tämä näyttö melko paljon paremmin luettavissa.

JormaKaleviKaikentietää
10.08.2024, 17.00
[QUOTE= Pahaa sanottavaa ei vielä ole. Olisi kiva saada Rival AXS-kahvoihin valikoiden selailu, mutta se taitaa olla nyt uuden Redin herkkua vain. Lisäksi tietuenäytöissä ei oteta uuden näytön hyötyjä irti vaan kaikki on kuten 1040/1030 malleissa. [/QUOTE]

Sramin blipseillä valikoiden selaus onnistuu ainakin 840 ja 1040 malleissa. Mulla on blipsit ja 1030 plus ja siinä selaus ei toimi koska laitteen firmware on jostain ihmeellisestä syystä eri kuin edellä mainituissa malleissa.

maalinni
10.08.2024, 17.42
Tämä laite on ollut nyt pari viikkoa käytössä, hienosti on toiminut. Pientä huomiovaloa virittelin tuon alapuolelle, niin tuli mieleen, että miksei tuohon laitteeseen ole laitettu huomiolediä? Vahän vastaava, mitä näissä Garminin kelloissakin on. Semmonen vaan mitä päiväsaikaan vois pyörätiellä käyttää, ei luulis hirveesti virtaa kuluttavan vilkkuessaan. Semmonen kehitys ehdotus.
.

Oliko Polarin mittarissa valo(?) Samaa olen itekin joskus toivonut

JormaKaleviKaikentietää
10.08.2024, 18.24
Mulla on Raveman FR160 Garminin alla. Siinä on Garminin liittimet alla ja päällä. Kävin toissapäivänä 115km reissun ja päivävilkkuvalo oli päällä 5 1/2 tuntia ja ei mennyt kauaa kun latasi akun täyteen. Garmin 715 tutka kameralla akkua jäi 10%. Tietenkin tuo valo Garminissa olisi hyvä lisä mutta mulla menee Canyonin Garmin kiinnikkeessä siististi tuo setti, lisäksi alapuolella on GoPro 11minkä akunkesto on aika surkea. Ei kolme enduro akkua riittänyt 1080p kuvanlaadulla koko reissua kuvaamaan. GoPro 12 on tietojeni mukaan paremmalla akunkestolla.
katselin Garminin valoa Varia UT800 mutta sen automaattinen valotoiminto syö akun tyhjäksi reilussa tunnissa eli siitä ei ainakaan mulle ole mitään hyötyä jos sitä pitää käyttää manuaali asetuksilla. Sama mennä tuolla nykyisellä valolla.
vähän polveilee tarina mutta kunnon valot kannattaa olla myös päivällä ettei kukaan mielenvikainen aitoilija aja hengiltä. Kameroista saa sitten perikunta katsoa syyllisyys näkökulmaa jos joku ajaa päälle. Ajelen tällä hetkellä Espanjassa ja täällä on enemmän harvinaisuus että joku ajaisi liian läheltä vaikka espanjalaiset on aivan onnettomia autokuskeja. Yleensä skootterit menee tosi läheltä ja turistit.

Bomb
12.08.2024, 14.53
Tulipahan eilen vaihteeksi 830:n kanssa jäätyä "Tee u-käännös" -looppiin. Jokohan 1050:ssä navigointi, varsinkin jos missaa käännöksen tai pari, toimisi edes lähes kuten vaikkapa puhelimessa? Joku ehtinyt testaamaan tai törmännyt videoon, jossa tuota on testattu?

maalinni
12.08.2024, 17.20
Itellä on edge explorer 2. Mitä oleellista noissa kalliimmissa on, mitä ei siitä löydy? Aiempi oli 530, se oli ihan kökkö käyttää, kun ei ollut kosketusnäyttöä.

huotah
12.08.2024, 17.49
Itellä on edge explorer 2. Mitä oleellista noissa kalliimmissa on, mitä ei siitä löydy? Aiempi oli 530, se oli ihan kökkö käyttää, kun ei ollut kosketusnäyttöä.

Jos harjoittelee wattimittarin avulla niin explorer 2:sta puuttuu muutamia kenttiä. Ulkomuistista heitän että esim. IF ja NP kentät puuttuu, eli ajon aikana ei pysty seuraamaan niitä. Omassa vaatimattomassa käytössä en muista huomanneeni muita "puutteita".

Jostain syystä Explorer 2 on ylenkatsottu laite. Kertonee siitä että laitteita myydään mahdollisimman pitkällä ominaisuuslistalla tai että Garmin ei edes halua myydä niitä (=olematon markkinointi).

fiber
12.08.2024, 17.52
Kuukausi sitten tulleen päivityksen (21.17 ja myös 21.18) jälkeen oma Explore 2 alkoi kadottaa sensorit aina, kun olin laittanut suorituksen pauselle ja laite nukahti. Heräämisen jälkeen ei näy syke- tai voimatiedot, mikä oli harmillista mm. yhdessä granfondossa. Samaten joissain paikoissa tulee älyttömiä suuntaohjeistuksia, vaikka en ole valinnut mitään reittiä. Onko sulla tullut tällaista tilannetta vastaan? Entä muilla? Päivitys lienee yhteinen monille malleille.

Huotah: ennen tätä päivitystä olen ollut tosi tyytyväinen Explore 2:een. Tosiaan NP saattaa puuttua, tai ainakaan en ole ottanut sitä käyttöön. Omassa ajossa tulee katsottua lähinnä 30 s voimaa. Jos olisi valittavissa, sen lisäksi laittaisin 2 min liukuvan keskiarvon wateista.

J3K
12.08.2024, 17.52
.gpx filu Garmin Connectin webbisivulle ja sieltä sitten lähettää laitteelle.1030 plus päälle ja luurilla synkkaat kaiken sovelluksen kautta. Tälleen tullut omat valmiit reitit ihan näppärästi perille ongelmitta.

Suuntavaistoa kun ei ole, niin aika usein jostain mettäpuskasta tullut laitettua vaan "navigoi kotiin", jolloin laite laskee reitin. :)

Itsellä ainakin Explore 2 sössii valmiiksi piirretyn reitin, vähän syö miestä kun tuo navigointi oli toiseksi tärkein syy vaihtaa Sigma -> Garmin.... Eli siis piirsin mapsissa reitin, ei edes montaa käännöstä. Sitten jollain online softalla se muotoon .gpx, ja Garmin connectissa vielä OK. Vaikka miten sörkkisi asetuksia navigoinnista itse laitteesta niin ei vaan tunnu onnistuvan. Jos ei ole käyttäjässä vika niin kyllä sylettäisi painia saman ongelman kanssa yli tuplaten kalliimman laitteen kanssa.

J3K
12.08.2024, 17.55
Kuukausi sitten tulleen päivityksen (21.17 ja myös 21.18) jälkeen oma Explore 2 alkoi kadottaa sensorit aina, kun olin laittanut suorituksen pauselle ja laite nukahti. Heräämisen jälkeen ei näy syke- tai voimatiedot, mikä oli harmillista mm. yhdessä granfondossa. Samaten joissain paikoissa tulee älyttömiä suuntaohjeistuksia, vaikka en ole valinnut mitään reittiä. Onko sulla tullut tällaista tilannetta vastaan? Entä muilla? Päivitys lienee yhteinen monille malleille.

Sykemittari ei tykkää yhdistyä, kokeilin uutta paristoakin vaikkei herjannut siitä. Kuvittelin että on vaan tullut kilometrit täyteen ja tilasin sitten uuden vyön, toivottasti en turhaan.

fiber
12.08.2024, 18.02
Garmin on kautta aikain onnistunut sössimään firmiksen päivityksissä aina silloin tällöin. Nyt juuri on semmoinen vaihe. Aika paljon olen käynyt kirjeenvaihtoa supportin kanssa.

Jos sykemittari ei yhdisty ollenkaan edes uudelleen parittaessa, kyse voi olla sykevyöstä. Tämä mun kuvaama bugi on tosiaan tilanteessa, jossa Garmin on kyllä löytänyt vyön, mutta nukahduksen jälkeen kadottaa sen.

J3K
12.08.2024, 18.17
Garmin on kautta aikain onnistunut sössimään firmiksen päivityksissä aina silloin tällöin. Nyt juuri on semmoinen vaihe. Aika paljon olen käynyt kirjeenvaihtoa supportin kanssa.

Jos sykemittari ei yhdisty ollenkaan edes uudelleen parittaessa, kyse voi olla sykevyöstä. Tämä mun kuvaama bugi on tosiaan tilanteessa, jossa Garmin on kyllä löytänyt vyön, mutta nukahduksen jälkeen kadottaa sen.

Kerran hävisi kesken lenkin tutka, kadenssi ja sykedata eli kaikki sensorit, voi olla tietysti molemmissa vikaa.

maalinni
12.08.2024, 19.11
Kuukausi sitten tulleen päivityksen (21.17 ja myös 21.18) jälkeen oma Explore 2 alkoi kadottaa sensorit aina, kun olin laittanut suorituksen pauselle ja laite nukahti. Heräämisen jälkeen ei näy syke- tai voimatiedot, mikä oli harmillista mm. yhdessä granfondossa.

Joo sama vika, kirosin jo että nyt hajosi sykevyö

PMoi
13.08.2024, 20.24

Miten voikaan sattua että uuden mallin julkistuksen jälkeen vanhoihin laitteisiin tulevat firmispäivitykset aiheuttavat toimimattomuutta.

4471
07.03.2025, 08.30
Vaikka talvehkoa vielä niin käyttökokemukset kiinnostavat, huomioita ja havaintoja ketjun edellisen viestin jälkeen?

moukari
07.03.2025, 10.40
Vaikka talvehkoa vielä niin käyttökokemukset kiinnostavat, huomioita ja havaintoja ketjun edellisen viestin jälkeen?

Erinomainen laite ja akunkesto riittävän hyvä jopa ultrahommiin, olen tykännyt

Pumafi
07.03.2025, 11.43
Syyskuusta lähtien käyttänyt ja pelkästään positiivista sanottavaa. Hyvä akunkesto, tarkka ja kirkas näyttö, pirikello ollut mukava yllätys. Hankin laitteen Wahoo Roamin tilalle, mistä petti IPX-suoja ja laite kuoli kokonaan kesken lenkin.

HeZaH
07.03.2025, 12.05
^Mitenkäs pakkaskesto? Onko akkukesto romahtanut pakkasen myötä? Kuten on tuntunut olevan osalla Edge Explorereiden kohdalla. 1030 edge plus pelittänyt pakkasella nätisti.

PeZu
07.03.2025, 13.36
Joku pistää infoa vs 1040? Onko erotuksen arvoinen kampe? Käsittääkseni molemmissa samat toiminnot, vain näytössä/akussa ero?

Pumafi
07.03.2025, 14.35
Näissä tämän talven pakkasissa ei akunkesto ole ollut mikään juttu. Joku jolla on kokemusta alle -10 asteen käytöstä voi kommentoida lisää.

1050 pointti on tämä näyttö. En edes harkinnut 1040, vaikka melkein samat on ominaisuudet selkeästi halvempaan hintaan.

HeZaH
07.03.2025, 15.01
Eniten tässä kiinnostaisi navigoinnin nopeus. Kuinka nopeasti osaa laskea reitit vrt. 1030 edge plus. Vähänkin pitempi reitti, niin sitä lasketaan jonkin aikaa. :)

Mika.V
08.03.2025, 00.03
Tuossa reiskan videossa on aika hyvin tuo nopeus esitetty ja ero on aika selvä kyllä. Lisäksi voisin kuvitella, että lisääntyneen laskenta tehon ansiosta tuohon voisi tulla pidempään päivityksiä kuin vanhempiin malleihin.

https://youtu.be/Nd11DIFGcZc?si=5dHU6JBIVyLz8uJf

Mi2
30.05.2025, 12.00
Nyt kesän korvalla hyvä kysellä, onko muilla 1050 näyttö jäätynyt pakkasella? Tuohon ilmeisesti jotain korjaussarjaa tulossa, vai onko jopa tullut jo?

MRe
30.05.2025, 12.45
Vähän oli huonosti pakkasia täällä pk-seudulla, mutta en kyllä havainnut mitään ongelmia.

Mi2
02.06.2025, 14.41
Ok, kyllä tuo on ollut ihan yleinen ongelma foorumieiden ja keskusteluiden perusteella. Itselläni näyttö jämähti kolmen neljän pakkasasteen kohdalla kun matkaa tehty tunti+. Samoin tuo 13.13. päivitys on aiheuttanut aika monelle 1050:n käyttäjälle ongelmia. Itsellänikin laite muuttui käyttökelvottomaksi, kun vaati reboottaamisen n. 20 kertaa puolentoista tunnin lenkeillä. Nyt tuo uusi 13.14.beta-päivitys näyttää korjanneen ongelmat ja laite on toiminut sen asentamisen jälkeen hienosti jopa custom-mappien kanssa.

MRe
02.06.2025, 15.32
Ookoo… no mulla ei ole ollut ongelmia. Kuten sanottu, pakkasia ei täällä etelässä oikein ollut, mutta ei mulla ole tuo pätkinyt 3-4h lenkkien aikana nyt kevään aikana. Navigoinnilla tai ilman. Karttana trailmapin pohja.

Mjaah… mulla onkin vielä versio 11.24… not complaining. If it works, don’t fix it… :D

MRe
10.06.2025, 09.31
Nyt on tullut uusi päivitys julkiseen jakeluun.

moukari
10.06.2025, 10.02
MML:n kartat, sekä Wandrer- ja Squadrats-kerrokset toimivat taas Edge 1050:ssä päivityksen jälkeen, jes.