Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavustus offille ja pyörällä ei pääse mäkeä ylös.



Jouscar
23.06.2024, 23.25
Trekin sähköpyörä jossa Boschin performansce cx. Ku laittaa avustuksen OFFille niin menee niin tahmeaksi polkeminen ettei pääse pientä mäkeä ylös vaikka pienellä vaihteella veivaa, vaikka pitäis mainoksen mukaan tuntuma olla ku normi pyörässä, ja vauhtia ei ole yli 25 km/h. Onko tämä kaikkien sähköpyörien ominaisuus vai liekö tässä moottorissa peräti joku vika?

M Suikkanen
24.06.2024, 10.48
Ei ole kaikkien ominaisuus.Mulla on Cannondaalis myös Boschin moottori ja jos vauhti on es. 27km/h.ei huomaa eroo,onko avustus päällä.26km/h moottori jotenkii pyörii mukan,mutta ei avusta.

Jouscar
24.06.2024, 13.30
Juu toi yli 25 on ok mutta hitaassa vauhdissa tuntuu kuin polkisi käsijarru päällä ja jopa hyytyy ennen kun on mäen päällä, ja reisistä ei jää kyllä kiinni

Marsusram
24.06.2024, 14.11
Millä kadenssilla kampia pyöritetään?
Hitaassa väännössä raskaalla välityksellä voi tuntua vastuskin raskaalta.

Jouscar
24.06.2024, 14.26
Aika tiheällä, ihan normaalilla kuin luomulla ajaessa, ei kyllä ilman avustusta kovin pitkään jaksas ajaa.

Benny
24.06.2024, 14.41
Ota ketjut irti ja pyöritä kädellä kampia. Näet millainen vastus siinä on.

Bndit
24.06.2024, 16.05
Trekin sähköpyörä jossa Boschin performansce cx. Ku laittaa avustuksen OFFille niin menee niin tahmeaksi polkeminen ettei pääse pientä mäkeä ylös vaikka pienellä vaihteella veivaa, vaikka pitäis mainoksen mukaan tuntuma olla ku normi pyörässä, ja vauhtia ei ole yli 25 km/h. Onko tämä kaikkien sähköpyörien ominaisuus vai liekö tässä moottorissa peräti joku vika?
Se vaan tuntuu siltä, ei siinä mitään vikaa ole.

Santtu75
24.06.2024, 16.59
Trekin sähköpyörä jossa Boschin performansce cx. Ku laittaa avustuksen OFFille niin menee niin tahmeaksi polkeminen ettei pääse pientä mäkeä ylös vaikka pienellä vaihteella veivaa, vaikka pitäis mainoksen mukaan tuntuma olla ku normi pyörässä, ja vauhtia ei ole yli 25 km/h. Onko tämä kaikkien sähköpyörien ominaisuus vai liekö tässä moottorissa peräti joku vika?

Varmistetaan vielä että kyseessä tuo uudempi Performance CX Gen4. (vm. 2020-) versio eikä tuo vanhempi Performance CX Gen2. versio (jossa pieni eturatas) koska tuossa vanhemmassa mallissa tuo "raskaus" johtuu puhtaasti moottorin rakenteesta ja on erittäin raskas ajaa ilman sähköavustusta, eli sen osalta pitää vain todeta, ettää joo raskas on.

Jouscar
24.06.2024, 18.25
Juu gen 4 vm 2023

Kiituri
24.06.2024, 18.39
Minulle oli myös yllätys kuin tahmea pyörä on kulkemaan ilman avustusta. Ylös ei pääse oikein mistään. Osansa tietysi on renkailla. Assegai 3Cg/DD/TR takaa että alamäkeenkin pitää polkea.
Talvikumeillä rullaa hyvin.
Luulin aiemmin että moottori on viallinen kun polkeminen oli raskasta mutta ei se Gen4 CX Boschi juurikaan vastusta.

Yksi syy tahmeuteen voi olla kammet. Omassa täysjoustossa on käsittääkseni 160 kammet. Se 10mm tekaa paljon. Lyhyet kammet tekee sen että ilman sähköä kovemmaass vauhdissa ja kovilla polkukierroksilla kulkee mutta kun kierrokset putoaa niin on kuin tervassa ajaisi.

Jouscar
24.06.2024, 22.11
Juu, alla on Al Grounderit, eli rullaavat kumit, tosiaan niin kuin tervassa ajaisi, mitenkähän tahmeita muut pyörät lienee kun mainostavat tätä Boschia " Viimeisenä, mutta kaikkea muuta kuin vähäisimpänä on tehohäviön pieneneminen luomuna ajaessa". Lainaus boschilta

Benny
24.06.2024, 22.17
Ei se ole tahmea. Ota ketjut pois eturattaalta ja pyöritä käsillä kampia niin huomaat.

Bndit
24.06.2024, 22.36
Juu, alla on Al Grounderit, eli rullaavat kumit, tosiaan niin kuin tervassa ajaisi, mitenkähän tahmeita muut pyörät lienee kun mainostavat tätä Boschia " Viimeisenä, mutta kaikkea muuta kuin vähäisimpänä on tehohäviön pieneneminen luomuna ajaessa". Lainaus boschilta
Se sun pyörä painaa ainakin 10kg enemmän kun vastaavaa ilman moottoria, laita toi paino lisää luomupyörään niin on sama asia, nihkeämmältä tuntuu. Sähköpyöriä on tarkoitus polkea sähkön kanssa. Siperia kyllä opettaa pitämään akun ladattuna kun poljet ekan kerran vähään pidemmän matkan himaan ilman sähköjä.

Jouscar
24.06.2024, 22.59
Niin se painaa mutta sehän tarkoittaa että 85 kg heebo ei pääsisi luomulla mäkiä ylös, mutta kummasti iäkkäämmät tädit polkee "lehmällä" ilman vaihteita mäet ylös ??, mutta hyvä tietää että lähtee pitkille matkoille luomulla ni pääsee yöksi kotiin.

Koheltaja
25.06.2024, 07.32
Giant sähkötäpäri Yamahan koneella ja alkuun ihmettelin samaa, vielä enemmän silloin kun akku loppui kotimatkalla ja vikat kilsat mentiin aika verkkaisesti. Alkuun myös kiroilin "seinä vastaan" ominaisuutta 25kmh tuntumassa.

Ekan punnerruksen jälkeen ei ole akku loppunut kesken ajon. Myös oppinut että kun ajaa pienellä avustuksella tasaisia reittejä niin ei tule -seinä vastaan- efektiä. Sähköpyörä tarvitsee kuskilta vähän erilaisen ajattelun eikä sitä kannata verrata perinteisiin sähköttömiin pyöriin, huolehtii että akussa on virtaa ja polkee menemään.

Goomikko
25.06.2024, 10.33
Niin se painaa mutta sehän tarkoittaa että 85 kg heebo ei pääsisi luomulla mäkiä ylös, mutta kummasti iäkkäämmät tädit polkee "lehmällä" ilman vaihteita mäet ylös ??, mutta hyvä tietää että lähtee pitkille matkoille luomulla ni pääsee yöksi kotiin.
Meinaatko ettei 85kg heebolla ole yhtään enempää jerkkua jaloissa kuin iäkkäämmillä tädeillä. Kannattaa välillä ajaa tavallisella pyörällä niin ei unohdu millaista pyöräily ilman sähköä on.

Niilo Gardajärvi
25.06.2024, 16.37
Paljonko paineita kumeissa? Laita renkaisiin maksimipaineet ja jos vielä tuntuu raskaalta niin pyörässä vikaa.

Jouscar
25.06.2024, 22.51
4 baria, pyörävarikolla olivat käyneet ajamassa mutta ei ollu heidän mielestä vikaa, no pitää vielä tehä empirisiä tutkimuksia.

Jouscar
25.06.2024, 22.55
Nii ja vielä tässähän on vaan kyse asioista joista ei ole ollut aiemmin kokemuksia, huollon toimintaan on menny luotto ja ajatuksia ja kokemuksia muilta käyttäjiltä haeskelen.

Ikuhaka
26.06.2024, 00.02
Sähköpyörä on vähän hankala verrattava tavalliseen pyörään, kuten aiemmin jo joku taisi kirjoittaa. Avustus päällä ajosta tulee "uusi normali" ja kun avustus on poissa päältä, ero tuntuu älyttömän isolta. Itse ajan Eco:lla (Shimano) yleensä ja jyrkät ylämäet Trail avustuksella ja joskus kun unohtaa Trailin päälle, niin Ecolle vaihtaessa (myöhemmin) tuntuu, että pyörä ei kulje mihinkään.

Itsellä on aika järeillä renkailla varustettu Canyon ja ilman sähköjä menee tasaisella ihan ok, mutta loivassakin ylämäessä tuntuu, että ajaisi "siirapissa". Eli sähköllä tulee kompensoitua painavampi pyörä, huonommin rullaavat renkaat + maasto paineet (1,5 bar), pidempi jousitus ja moottorin aiheuttama vastus. Mikään noista ei ole yksistään erityisen iso tekijä, mutta yhteensä laskettuna jo aika merkittävä vastus.

Jouscar
26.06.2024, 13.51
Onhan siellä aika monta ratsasta välittömässä voimaa.

Kiituri
27.06.2024, 13.50
Onhan siellä aika monta ratsasta välittömässä voimaa.

Oikeastaan ei. Poljinvoima pitäisi mennä vain vapaakytkimen kautta. rattaat on varattu moottorin iloksi.

Leewi
28.06.2024, 01.55
huollon toimintaan on menny luotto.
Toivottavasti siellä on kahvihuoneessa olkapää mihin nojata :)

paaton
29.06.2024, 10.08
Sähköpyörä on vähän hankala verrattava tavalliseen pyörään, kuten aiemmin jo joku taisi kirjoittaa. Avustus päällä ajosta tulee "uusi normali" ja kun avustus on poissa päältä, ero tuntuu älyttömän isolta. Itse ajan Eco:lla (Shimano) yleensä ja jyrkät ylämäet Trail avustuksella ja joskus kun unohtaa Trailin päälle, niin Ecolle vaihtaessa (myöhemmin) tuntuu, että pyörä ei kulje mihinkään.

Itsellä on aika järeillä renkailla varustettu Canyon ja ilman sähköjä menee tasaisella ihan ok, mutta loivassakin ylämäessä tuntuu, että ajaisi "siirapissa". Eli sähköllä tulee kompensoitua painavampi pyörä, huonommin rullaavat renkaat + maasto paineet (1,5 bar), pidempi jousitus ja moottorin aiheuttama vastus. Mikään noista ei ole yksistään erityisen iso tekijä, mutta yhteensä laskettuna jo aika merkittävä vastus.

Täähän oli hyvä kirjoitus ja ihan hyvä perustekkin sähkärille. Voi ajaa järeämmällä pyörällä.

gravel
04.07.2024, 21.06
11kg sähköpyörä, näinköhän tällä pääsis vaikka akku tyhjänä?

https://www.bianchi.com/bianchi-e-oltre/

pyorahullu
05.07.2024, 08.54
11kg sähköpyörä, näinköhän tällä pääsis vaikka akku tyhjänä?

https://www.bianchi.com/bianchi-e-oltre/
Pääsee ittellä Bianchi aria e-road. Ja hyvin jaksaa myös ilman avustusta. Mahle x35+ moottori.

Pekka H
06.07.2024, 22.53
Pääsee ittellä Bianchi aria e-road. Ja hyvin jaksaa myös ilman avustusta. Mahle x35+ moottori.
Sama Mahle x35 moottori kevyessä Orbea Gain pyörässäni. Oikeastaan aivan sama onko avustus päällä vai ei.

Moottori ei nimittäin jarruta yhtään.

Oma kulutukseni esim 100km matkalla yleensä 0,78 - 3,5 w/km joten ajelen 140-200km kevyesti päivässä.

Sähköpyörä sivuni: 12kpl (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/)

Sambolo
24.10.2024, 14.27
Sähköpyörä tekee kyllä nopeasti jaloista toimimattomat. Kk pari ajoi lenkit sähköllä ja luomulla vain parkkia. Alkuun tuo sähkärikin tuntui ihan normi luomulta ilman virtoja ja luomu hyvin rullaavalta jne. Nyt tuntuu luomu lähes käyttökelvottoman raskaalta, kuin kumit olisivat tyhjät, jarrut laahaisi ja jossain mutavellissä polkisi :D varmaa pidemmän ajan myötä jommasta kummasta luovuttava tai ajella useemmin ristiin niillä :D

J3K
24.10.2024, 15.33
Vuokrasin Boschin moottorilla olevan kun luomuja ei ollut tarjolla. Se kyllä pariin kertaan sekosi kun nousussa meni vahingossa (oikeasti) apustus päälle, sen jälkeen kun laittoi OFF niin kyllä tahmasi ja kunnolla eli sai vääntää moottoria vastaan. Muuten kyllä ilman avustusta oli ihan normaali tuntuma polkea.

jalkkis
25.10.2024, 11.19
Kyllä se massa tekee patteripyörän kulun hyvinkin tunkkaiseksi ilman avustusta. Oma sähkäri menee tasaisella ihan ok mutta heti kun tulee nousukulmaa, massan huomaa. Ja toinen on kun ylittää avustusrajan yli 25kmh nopeuksissa. Heti tulee tahma kylään. Moottori on vanha Boschin Active Line Plus mutta se on ikäisekseen kohtuuvähäkitkainen poljettava ilman patteriakin.

Bndit
25.10.2024, 11.26
Sähköpyörä tekee kyllä nopeasti jaloista toimimattomat. Kk pari ajoi lenkit sähköllä ja luomulla vain parkkia. Alkuun tuo sähkärikin tuntui ihan normi luomulta ilman virtoja ja luomu hyvin rullaavalta jne. Nyt tuntuu luomu lähes käyttökelvottoman raskaalta, kuin kumit olisivat tyhjät, jarrut laahaisi ja jossain mutavellissä polkisi :D varmaa pidemmän ajan myötä jommasta kummasta luovuttava tai ajella useemmin ristiin niillä :D
Joo kannattaa kyllä ajella ristiin jos haluaa nauttia vielä luomupyöräilystäkin :D

Chat GPT
25.10.2024, 13.26
Myyt nyt vaan sen luomupyörän pois niin kauan kun joku sellaisen vielä ostaa.

Takamisakari
25.10.2024, 15.23
Just tuossa pyörittelin gen4 boschilaista ilman ketjuja ja kammet pyörii kyllä oikein villisti eteenpäin, ei mitään eroa luomupyörään.

Sambolo
25.10.2024, 18.13
Myyt nyt vaan sen luomupyörän pois niin kauan kun joku sellaisen vielä ostaa.
Ei oikein raaskis kun kuitenkin niin perkuleen hyvä pyörä. Kyllä luomua on kivempi käsitellä ja viedä. Jotenki tuntuu turhalta hissimäessä raahata sähkärin ylimääräistä massaa. DH pyörään sen vois toki vaihella, vaikkakin enska vähä leikkisämpi ajella.

mehukatti
25.10.2024, 18.35
Sähköpyörä on itseasiassa parempi hissimäessä kuin luomu. Lisäpaino tekee pyörästä vakaamman ja jousitus toimii paremmin. Mont-Saint-Annen DH World cupissakin osa kuskeista teippas lisäpainoja keskiön seudulle: https://www.youtube.com/watch?v=RY_LTfYXCI4

Sambolo
25.10.2024, 19.29
Varmaa riippuu monesta tekijästä ja kuinka paljon sitä painoa, ite tykkään kun pyörä ketterä käsitellä ja eloisa, toi mun sähkäri on eloton tankki mikä rynnii kyllä alas vaikka mistä mut eise niin hauskaa ole kun luomulla. Katotaan saako siihen muutosta vielä asetuksilla ja päivityksillä. Teknisiä paikkoja ihan hirveä ajaa tuolla vs luomu. Toki pyörissä muutakin eroa paljon keskenään.