PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaihde rattaat kunto



Kulkija
17.06.2024, 16.46
Terve, onko jollain harjaantunut silmä nähdäkseen onko aika vaihtaa rattaat ? Kiitokset etukäteen kommenteista.

Kulkija
17.06.2024, 16.47
Eikä saa kuvia liitetty sitten.

Kulkija
17.06.2024, 16.55
https://www.pexels.com/photo/26509758/

Kulkija
17.06.2024, 16.56
https://www.pexels.com/photo/26509757/

Kulkija
17.06.2024, 16.56
https://www.pexels.com/photo/26509756/

nure
17.06.2024, 17.27
Ei toimi linkit ainakaan mulla...Tarkoitatko etu- vai takarattaita? Millainen pyörä ja minkä verran ajettu?

Ps. https://pic.useful.fi/ Tuolla itse ladannut kuvat. Siitä paska sivusto ettei saa suoraan leikkaa/liitä toiminnalla laitettua...

Kulkija
17.06.2024, 17.47
Moi kiitos linkistä. Kottari kysees.
XT taka ja vivut slx
https://pic.useful.fi/gallery/WyJ2aE50QW4zZVIuanBnIiwibmJlRXRKb0xmTC5qcGciLCJUM0 RvSXpKaDZDLmpwZyJd

paaton
17.06.2024, 18.47
No eikös tuo keskimmäinen ratas ja takapakka ole ihan loppu.

Kaikki uutta ja ketjutulkki hankintaan. Kun ketjut pääsevät venymään liikaa, kuluu rattaat entisiksi tosi nopeaan.

nure
17.06.2024, 18.50
^Jep, koko vetosysteemi vaihtoon ja kannattaa seuraavat pitää hieman puhtaimpina, käyttöikä lisääntyy.

paaton
17.06.2024, 18.55
Noin muuten takapakan kulumisen huomaa, jos vaihteet rutisee uudella ketjulla. Samaa tekee eturataskin tarpeeksi kuluneena.

Eturattaan kuluman näkee mun mielestä hyvin myös takaperin kampia pyörittämällä. Ketju koettaa nousta alapuolelta hampaan päälle. Minusta tuo näkyy tuossa kuvassakin. Ei istu enää alhaalta kunnolla.

Kulkija
17.06.2024, 18.58
Tuhannet kiitokset teille expertit. Turvallisia ajoja. Laitetaan vaihtoon.

Kulkija
17.06.2024, 19.19
Vielä häiritsen, osat tekisi mieli hankkia. KTM Imola kyseessä. Olisko jollain tuota tuotelistaa ? Mistä halvimmat ?kiitokset

nure
17.06.2024, 20.00
3x9 voimansiirto? Vahva veikkaus että nelikantti keskiö ja jos ei kammet mitään huippuluokkaa voi joskus olla kannattavaa vaihtaa ne rattaineen. Pitkälti kaikki kiinni siitä mitä haluaa käyttää rahaa...Kammet rattaineen alle 40€, laadukas takapakka alle 30€ ja siihen ketjut niin alle satasella selviää.
Mutta jos nuo välitykset jotain muuta niin sitten taas olen väärässä...

KuopionKukkuja
26.06.2024, 11.02
Minä olen ajatellut tämän hyvin yksinkertaisesti. Aikoinaan vaihdoin ketjua sen jotain neljän tonnin välein ja kun uusi ketju ei enää soi yhteen rattaitten kanssa niin sitten vaihtaa rattaat. Eli jos lyö yli tai pitää hirveää mekkalaa tai just toi kampien taaksepäin pyörittäminen vetää ketjun yli.

nure
26.06.2024, 11.09
Itse vaihdan aina koko setin samalla, eturattaan, pakan ja ketjut. Ei kovinkaan suuri kustannus per kilometri.

paaton
26.06.2024, 23.05
Itse vaihdan aina koko setin samalla, eturattaan, pakan ja ketjut. Ei kovinkaan suuri kustannus per kilometri.


Nämä on nure niitä ohjeita, joiden vuoksi minulta alkaa savu nousemaan korvista.

Ketjun kuluma mitataan tulkilla, ja ketjut vaihdetaan uusiin heti kulumarajan ylittyessä. Sä et vaan voi mussuttaa ettei ketjuja tarvitse mittailla tai että vaihdat kaikki kerralla uusiin.

Pakka ja rattaat eivät ole halpoja, jos niillä fillareilla ajaa enemmän.

nure
26.06.2024, 23.15
^ Jokainen tavallaan, savuaa tai ei ja kyllä huomaa vaihtotarpeen ilman tulkkiakin.

Ja toisaaltaan, jokainen voi ihan mitä vaan ja turha sun ylentää itseäsi kaikesta tietäväksi ainoaksi oikeaksi.

Ja yhä sitä mieltä että halpaa kilometriä kohden vaikka jos vertaa autoiluun...

Copilot
26.06.2024, 23.18
Miksi tuhlailla? Esim. oman maasturin takapakka maksaa 300€…ei noita huvikseen vaihtele…

nure
27.06.2024, 00.23
^Itsellä tulee kaudessani (kevät-syksy, en aja paskakeleillä enkä kurassa) asvaltilla, hiekalla, helpoilla poluilla ja pellonpientareilla muutama tonni ja vaihdan kun huomaa kyllä kun toiminta heikkenee, yleensä ei yhdessä kaudessa ole vaihtokunnossa.

Oman tuo "ketjulinja" kustantaa reilun 400€ hieman riippuen mitä tarjolla ja en pidä sitä kummoisenakaan kustannuksena per kilometri verrattuna autoiluun. En tuhlaile mutta moneen muuhun harrastukseen verrattuna pyöräily on mielestäni ainakin edullista pois lukien pyörien kasaaminen.

paaton
27.06.2024, 00.47
Niin se ongelma on tuo, että sä pidät oikeana niitä sun museoaikaisia tapoja ja kerrot niitä muillekkin ohjeina. Ketjujen ja rattaiden hoitoon ei oikeasti ole kuin yksi oikea tapa. Muut on oikoteitä ja sitten on tuo sinun tapa ajaa mutulla niin pitkään kuin hyvältä tuntuu ja vaihtaa kaikki kerralla.

Se eturatas ja pakka kestää maantiepyörässä todella kauan, jos vaan mittaat ketjun.

Eli jos jatkossa kerrot ajavasi pyörällä max 1000tkm vuoteen ja vaihdat voimansiirron kokonaan, kun haluat uutta kiiltävää osaa?
Joku katsos saattaa oikeasti uskoa, että nuo sun ohjeet ovat toimivia ajoonkin.

Kanuuna
27.06.2024, 09.25
Ei taida Nure ajaa 1 000 tuhatta kilometriä vuoteen [emoji6]

Copilot
27.06.2024, 10.05
Ja autoilu on todella halpaa verrattuna lentämiseen omalla koneella, mutta en mä siltikään autoakaan tahallaan pasko.

Gambinamiäs
27.06.2024, 10.25
Itse vaihdan koko fillarin kerralla, ei mitään kiinnostusta pelata ketjujen tai pakkojen kanssa ja tulee kuitenkin Porschella ajamista halvemmaksi.

nure
27.06.2024, 11.05
Päätön, en ole mitään ohjeita antanut ja ei täällä muutenkaan kenenkään sanomisia niin orjallisesti kannata noudattaa/uskoa. Siinä olet oikeassa että hoitoon yksi tie, pitää puhtaana ja voidella, sillä homma toimii.

Ajan about 3000km kaudessa mutta se jakautuu kahdelle pyörälle ja kuten sanoin, kestävät aivan mainiosta parikin kautta, toisaaltaan ei viime vuosina ole yksikään pyörä viihtynyt noin pitkään mutta katsotaan jatkossa jos säilyvät pitempään.

Gambina, tavallaan olet ihan oikeassa...

Copilot
27.06.2024, 11.07
Tuolla minun maasturilla on nyt ajettu vajaa 4000km tuolla voimansiirrolla. Ketju vaihdettu kerran. Uskoisin, että ainakin toinen mokoma vielä menee takapakalla.

nure
27.06.2024, 14.12
Nuorempana kun tuli paljon kilometrejä ja ehkä komponentit ei olleen niin keveitä olivat kilometrimäärät melkoisia nykyisiin vaihtoväleihin verrattuna.

Kannattaa joskus kysellä vanhanliiton kuskeilta kuinka usein ketjut ja rattaat vaihtuivat?

paaton
27.06.2024, 15.07
Ihan nykyliiton kuskitkin ajaa rattailla paljon.

Kaveri just laittoi että pitäisikö etutatas vaihtaa 70tkm ajon jälkeen.

Copilot
27.06.2024, 15.19
Kyllä ne kestää varsinkin maantiellä, kun ei aja tahallaan paskaksi ja huolehtii voimansiirrosta.

nure
27.06.2024, 15.46
^Sitähän koko ajan olen sanonut, jokainen tavallaan. Itsekin työvuosina ajoin syksy/kevät kaudella ketjut ja pakan aina vaihtokuntoon ja kun pyörä oli vanha 1x9 niin osat korkeintaan Deore tasoa joten hintakaan ei hurja kilometreihin nähden.
Kun jättää nuo paskakelit ja todelliset maastoajot niin kyllä osat kestää todella pitkään ja pitkällä en tarkoita muutamaa tuhatta.

paaton
27.06.2024, 19.16
Kun jättää nuo paskakelit ja todelliset maastoajot niin kyllä osat kestää todella pitkään ja pitkällä en tarkoita muutamaa tuhatta.

Ei kestä, jos et seuraa ketjujen kulumaa. Tuo on ihan fakta, eikä jokainentyylillään juttuja.

nure
27.06.2024, 19.45
Oikeastaan voit pitää faktasi, itse luotan kokemukseen ja omanipa on ketjut.

Fillarijeti
28.06.2024, 08.32
Ihan nykyliiton kuskitkin ajaa rattailla paljon.

Kaveri just laittoi että pitäisikö etutatas vaihtaa 70tkm ajon jälkeen.

70 tkm ja ketju vaihdettu 500 kilometrin välein. Mitä hipoketju maksaa - 30€? 140x30 = 4200€. Itse vaihdettuna!

Dura-acen pakat ysärillä olivat todella pehmeitä. Ne eivät kelvanneet paikallisille puoliammattilaisille, vaan niitä suorastaan lahjoitettiin tällaiselle nobodylle. Voisi kuvitella, että Tourilla yksi kuski tarvitsi ainakin kaksi pakkaa viikossa. Ovatko kaikki 11/13-lehtiset nykypakat samaa materiaalia?

paaton
28.06.2024, 09.02
Taitaa vahattu ketju tosiaan mennä vaihtoon siinä 500-700km välein. Tosin sen jälkeen vaan toinen tilalle ja edellinen uuteen vahaan.

2500-5000km taitaa olla mulla toteutuma ketjun uusimiselle.

Kanuuna
28.06.2024, 09.18
Joo, ei se ketju 500 km välein vaihtoon mene, vaan huoltoon.
Srammilaisilla 12s-ketjuilla (XX1, X01) ajettu 6000-10000 km per ketju. Vajaan 500 km välein huolto elikkäs putsaus ja/tai uudelleenvoitelu.

Homelite
28.06.2024, 09.42
Oikeastaan voit pitää faktasi, itse luotan kokemukseen ja omanipa on ketjut.

faktat, pyh! Niillä nyt voi perustella mitä tahansa!

Copilot
28.06.2024, 09.49
^Sitähän koko ajan olen sanonut, jokainen tavallaan. Itsekin työvuosina ajoin syksy/kevät kaudella ketjut ja pakan aina vaihtokuntoon ja kun pyörä oli vanha 1x9 niin osat korkeintaan Deore tasoa joten hintakaan ei hurja kilometreihin nähden.
Kun jättää nuo paskakelit ja todelliset maastoajot niin kyllä osat kestää todella pitkään ja pitkällä en tarkoita muutamaa tuhatta.
Niin kun ei aja niin osat ei kulu. Todellinen uutinen.

paaton
28.06.2024, 10.00
Joo, ei se ketju 500 km välein vaihtoon mene, vaan huoltoon.
Srammilaisilla 12s-ketjuilla (XX1, X01) ajettu 6000-10000 km per ketju. Vajaan 500 km välein huolto elikkäs putsaus ja/tai uudelleenvoitelu.

Noi on nyt 11s gravellissa testissä. Jännä nähdä pääseekö tuollaisia määriä.

Juha Lehtinen
28.06.2024, 11.55
Itselläni vaihtuu ketju ja takapakka muutaman kerran ennen kun tulee eturattaiden vuoro. Ketjutulkilla tulee itsekin ketjun venymä tarkistettua ainakin 2-3 eri kohtaa koska yhdestä kohtaa voi olla ok mutta toisaalla voi olla jo enemmän venymää.

nure
28.06.2024, 11.56
Kanuuna puhuu asiaa, kyllä ketjut ja siinä ohessa muukin voimansiirto pysyy kunnossa kunhan pitää huolta säännöllisesti. Jos/kun tosiaan ajaa 5000-10000 km voimansiirrolla niin on halpoja kilometrejä, silläkään väliä ajaako ne kauden tai kahden aikana...

Copi, ainutlaatuista luetun ymmärtämistä, olen iloinen puolestasi ;-)))