Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Takajarru kuulostaa sumutorvelta

Jani1982
15.06.2024, 18.12
Missäköhän vikaa kun uuden pyörän takajarru pitää ihan julmettua meteliä. En tarkoita mitään perinteistä vinkunaa vaan matalampaa sumutorvelta kuulostavaa mökää.

Ekat vedot meni hiljaisesti ja koitin ajella levyt ja palat sisään, mutta sitten alkoi meteli eikä lopu.

Jarruteho vaikuttaa normaalilta ja keli oli kuiva.

Levyt putsattu jarrucleanerillä, mutta ei vaikutusta. Metelin saa aikaiseksi ihan parkkipaikalla kevyesti jarruttamalla.

Pyörä siis ihan uusi ja kerran käyty mäessä. Tällä hetkellä metelin puolesta ajokelvoton [emoji1]

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Kanuuna
15.06.2024, 21.48
Onko jarrulevy ja -satula kunnolla kiinni?
Vuotaako satulasta nestettä?

Jani1982
15.06.2024, 23.46
Onko jarrulevy ja -satula kunnolla kiinni?
Vuotaako satulasta nestettä?En ainakaan huomannut että olis vuotanut eikä tehossakaan ollut valittamista.

Täytyy vielä tarkastaa että on kaikki kiinni.

Sivustakatsoja
16.06.2024, 10.10
Kevyt hionta jarrulevylle ja paloille tai sitten takaa vaan jarrulevy vaihtoon ja paloille hionta. Jos jarrulevy on mallia Shimanon RT10 tai muu halvin, niin suoraan romulaariin.

Goomikko
16.06.2024, 10.30
Onko jarrupalat keskitetty?

Jani1982
16.06.2024, 10.41
Kevyt hionta jarrulevylle ja paloille tai sitten takaa vaan jarrulevy vaihtoon ja paloille hionta. Jos jarrulevy on mallia Shimanon RT10 tai muu halvin, niin suoraan romulaariin.Jarrut on Sram code r ja tosiaan aivan uudet niin tuntuisi hullulta et pitäisi heti vaihtaa tai hioa. Tosin jos muu ei auta niin ehkä voisi koittaa uusia paloja.

Jani1982
16.06.2024, 10.43
Onko jarrupalat keskitetty?Eipä ole tehty. Pyörä on paketista kasattu ja muilta osin säädetty ja viety mäkeen. Täytyypä tutkia tämäkin vaihtoehto.

Sivustakatsoja
17.06.2024, 09.49
Jarrut on Sram code r ja tosiaan aivan uudet niin tuntuisi hullulta et pitäisi heti vaihtaa tai hioa. Tosin jos muu ei auta niin ehkä voisi koittaa uusia paloja.

Jarrujen vaihtoa en ehdottanut, vaan palojen kevyttä hiontaa, jos vaikka ovat kiillottuneet. Lisäksi ehdotin levyjen kevyttä hiontaa tai vaihtoa jos ovat hintahaitarin alapäästä. Mulla ei ole hyviä kokemuksia halvimmista jarrulevyistä.

MTB Engineer
17.06.2024, 10.50
Keskitys kannattaa tarkistaa ensin. Voi olla, että eivät hankaa, mutta levy kuitenkin taipuu jarrutuksessa.

maalinni
17.06.2024, 19.45
Keskitys kannattaa tarkistaa ensin. Voi olla, että eivät hankaa, mutta levy kuitenkin taipuu jarrutuksessa.

Meinaatko että se aiheuttaa ulinaa? Itellä vastaava oli juurikin ihan pieni vuoto siellä satulassa, toivottavasti sinulla ei ole.

Goomikko
17.06.2024, 19.56
Ei tarkistuksesta ainakaan haittaa ole. Ääntä lähtee jos keskitys on pielessä. Tuo kannattaa aina tarkistaa uudesta pyörästä. Oman kokemuksen mukaan ei ne niitä tuotantolinjalla kerkeä säätämään.

Zykkel
17.06.2024, 21.30
Myös jarrulevyn kierous voi aiheuttaa ulinaa. Vaikka uusi pyörä ja levy, niin voi olla silti kiero. Keskittäminen ei auta. Takalevyn kierouden voi tarkistaa laittamalla korjaustelineellä kiekkoon vauhtia ja katsoo vipattaako levy?