Näytä tavallinen näkymä : Ärsyttääkö toisten harrastusvälineet / väärin harrastaminen ?
Tässä ketjussa voit purnata mikäli toisten harrastukset / harrastusvälineet ärsyttävät sinua. Mainitaan vaikka esimerkkinä sähköpyörät mutta kai niitä lienee muitakin.
Sähköpyörät voitaisiin sulkea ulkopuolelle koska niistä purnataan joka palstalla tai niitä varten pitäisi olla täysin oma ketju...
Minua harmittaa lasten pesäpallo. Olisi hyvin tärkeää että lapset liikkuisivat mutta kun katsoo heidän pesäpalloa niin lukkaria ja lyöjää lukuunottamatta ihan seisoskeluahan tuo on. Eipä tuossa liikunnallista elämäntapaa pahemmin opita.
Chat GPT
18.06.2024, 09.34
Voisin muistuttaa että tässä ketjussa saa ihan luvan kanssa arvostella sähköpyöriäkin ihan vapaasti. Ne kun tuntuu edelleen joitakin niin kovasti harmittavan muissa ketjuissa.
Siispä. Lupa annettu. Saa avautua. Olkaa hyvät.
Travelkicking
18.06.2024, 11.04
Tää ketju on varmaan joku penkkiurheilun alalaji ? Pistäkää veikot parastanne.
Chat GPT
18.06.2024, 11.31
Tulkitsen tämän siten että kenelläkään ei ole enää mitään negatiivista sanottavaa sähkiksiin liittyen. Enpä kyllä tosissani uskonut että tämäkin päivä vielä koittaa. Hallelujah!
Henk.koht. sitä mieltä suurin osa sähköpyörillä "polkevista" pärjäisi luomullakin mutta väki vaan laiskistuu ja lihoo. Toisaaltaan jokaisen oma asia ja olen ajat sitten sanonut kun vanhenee tarpeeksi ja pyörät kevenee lähemmäs kymmentä kiloa hinnan ollessa inhimillinen niin voin harkita...
Juha Lehtinen
18.06.2024, 12.56
Itseäni ei ärsytä toisten harrastusvälineet tai väärin harrastaminen. Hyvä että jotain harrastetaan tai edes yritetään harrastaa sen sijaan että ollaan jossain pahan teossa. Omiin harrastuksiini sen verran tyytyväinen ettei viitsi muitten harrastuksia kritisoida.
^Kun omat välineet kunnossa ja joku menee ohi niin pelkästään itsessä vika... Toisaaltaan pitäiskös päivittää jotain ettei ohimennyt saa tasoitusta...
Itse olen sitä mieltä, että keventely on turhaa. Sillä kilolla tai kahdella ei ole pyörän kulkuun mitään merkitystä.
Itse olen sitä mieltä, että keventely on turhaa. Sillä kilolla tai kahdella ei ole pyörän kulkuun mitään merkitystä.
Tämä arsyttää minuakin. Tosin en tiedä miksi. Ehkä juuri sen takia että sillä ei ole mitään merkitystä mutta kuitenkin sille kovasti halutaan keksiä suurikin merkitys. Yritän nyt kuitenkin olla ajattelematta asiaa koska eihän se minulle kuulu mitenkään. Eli tällä lausumalla hyväksyn keventelyn 100 %.
^^ Mutta ärsyttääkö sinua se että joku harrastaa pyöränsä keventämistä tai kevyen pyörän rakentelua tai ajaa kevennetyllä pyörällä?
Muuten olen sitä mieltä että kilon tai kahden kevennyksen voi pyörässään huomata ja sillä voi olla ajajan fiiliksiin merkitystä. Eikä siinä silloin ole kysymys siitä nouseeko lenkkikeskari vai ei.
Minäkin kuulun niihin, joita muiden fillarointi voi välillä ihmetyttää tai huvittaa, vaikkei se minua mitenkään ärsytäkään.
Tai ärsyttäähän minua joskus harvoin värikkäissä ihonmyötäisissä vaatteissa kippurasarvisilla pyörillä ajavien fillarointi, jos se on laadultaan sellaista, jonka tiedän voivan ärsyttää erityisesti tietynsorttisia autoilijoita ja jota voisi välttää lenkin siitä kärsimättä.
Ja joskus, suunnilleen yhtä harvoin: kun sähköpyörällä mennään maastossa polkematta (ilman alamäen antamaa vauhtia) ylämäkeen.
Juha Lehtinen
18.06.2024, 14.46
^Kun omat välineet kunnossa ja joku menee ohi niin pelkästään itsessä vika... Toisaaltaan pitäiskös päivittää jotain ettei ohimennyt saa tasoitusta...
Toisaalta jos tuo tapahtuu myötätuulessa niin antaa mennä. Nautinnollista mennä vastatuulessa heittämällä ohi kun joku on mennyt viimisillä voimillaan ensin myötätuulessa ohi ja katsoa ohitettavaa että mikä nyt tuli ilme kasvoilla.
Sent from my iPad using Tapatalk
^^ Mutta ärsyttääkö sinua se että joku harrastaa pyöränsä keventämistä tai kevyen pyörän rakentelua tai ajaa kevennetyllä pyörällä?
Muuten olen sitä mieltä että kilon tai kahden kevennyksen voi pyörässään huomata ja sillä voi olla ajajan fiiliksiin merkitystä. Eikä siinä silloin ole kysymys siitä nouseeko lenkkikeskari vai ei.
Minäkin kuulun niihin, joita muiden fillarointi voi välillä ihmetyttää tai huvittaa, vaikkei se minua mitenkään ärsytäkään.
Tai ärsyttäähän minua joskus harvoin värikkäissä ihonmyötäisissä vaatteissa kippurasarvisilla pyörillä ajavien fillarointi, jos se on laadultaan sellaista, jonka tiedän voivan ärsyttää erityisesti tietynsorttisia autoilijoita ja jota voisi välttää lenkin siitä kärsimättä.
Ja joskus, suunnilleen yhtä harvoin: kun sähköpyörällä mennään maastossa polkematta (ilman alamäen antamaa vauhtia) ylämäkeen.
En oikein osaa vastata kysymykseesi koska nykyään olen parempi ihminen ja hyväksyn keventelyn täysin. Ennen siinä ehkä ärsytti se että tuhlataan aikaa, energiaa ja rahaa asiaan jonka koin käytännössä merkityksettömäksi.
Enemmän ehkä ärsyttää se pölinä aiheesta kuin muutaman sadan gramman kevennys olisi joku lääke että pyörä lähtee kulkemaan todella kovaa ja ihan pakollinen sitä myöten.
Kuka noin on sanonut?
Nure taitaa olla ahkerin asiasta kirjoittava ei hänkään ole väittänyt että nopeutuisi, tekee sitä rakentamisen ilosta.
Sivustakatsoja
18.06.2024, 17.52
Mä olen ajanut samalla pyörällä gravelia niin runkolaukku, juomapullo ta kaksi täysinä, kuin ilman pulloja, pullotelineitä tai laukkuja juomarakko selässä. Parhaat tykitykset lähtevät, kun pyörässä ei ole mitään kiinni, eli se on kevyin.
Jos joskus joku hulluus vielä iskee, niin oikein kevyt gravelipyörä voisi olla kiva hankinta.
---------------------------------------------------------------------------------
Mitä tulee ärsytykseen, niin olen pyrkinyt siihen, että en juuri jaksaisi ärsyyntyä mistään.
Kyllä pyörää ja osia hankkiessani katson painonkin ja se on yksi valintaperuste. Vaikka mun ajoillani ja kunnollani sillä ei olisikaan mitään merkitystä. Keveys on kiva ominaisuus, ihan niinkuin mikä tahansa muukin parametri. Jos on varaa valita kahdesta niin keveämpi, mutta muidenkin speksien pitää täyttyä samaan aikaan.
Nykyinen fillari on ajokunnossa about 7,7 kiloa. Seuraava painaa vähemmän. Koska mä voin (ja mulla on varaa sellaiseen).
Itse aiheeseen mennäkseni: ei ärsytä.
Kuka noin on sanonut?
Nure taitaa olla ahkerin asiasta kirjoittava ei hänkään ole väittänyt että nopeutuisi, tekee sitä rakentamisen ilosta.Käsittääkseni tämä on yleisesti harrastamista ei vain tätä foorumia koskeva ketju. Kyllä tuota paatosta erinäisistä kanavista yhä löytää
Mä olen ajanut samalla pyörällä gravelia niin runkolaukku, juomapullo ta kaksi täysinä, kuin ilman pulloja, pullotelineitä tai laukkuja juomarakko selässä. Parhaat tykitykset lähtevät, kun pyörässä ei ole mitään kiinni, eli se on kevyin.
Onko olosuhteet ja mittaukset miten vakioitu näissä testeissä?
Kyllä pyörää ja osia hankkiessani katson painonkin ja se on yksi valintaperuste. Vaikka mun ajoillani ja kunnollani sillä ei olisikaan mitään merkitystä. Keveys on kiva ominaisuus, ihan niinkuin mikä tahansa muukin parametri. Jos on varaa valita kahdesta niin keveämpi, mutta muidenkin speksien pitää täyttyä samaan aikaan.
Niin minäkin, mutta en kuvittele, että olisin yhtään nopeampi sen ansiosta, että fillari painaa 200g vähemmän.
Jep, suurinosa arvostelijoista ajaa lienee "kaupan pyörillä", ostavat ajoon ja tyytyvät siihen. Itse en ole ostanut valmista pyörää pariin kymmeneen vuoteen tai jos olenkin niin sekin purettu ja uudelleen rakennettu.
Kasaaminen on mukava harrastus ja kun saa pyörästä liki sellaisen kuin se omasta mielestä parhain itselle... Toisaaltaan sehän on mukavaa että joku ärsyyntyy niin pienistä seikoista kuin muutamista grammoista.
Nykyinen täysjäykkä maastopyörä noin 7.7kg ja tuleva FBG:n tavoite 8kg johtuen painavasta rungosta. Ja jos tulee seuraava niin kyllä kevenee!
Onhan noita tullut kasattua. Innostus lakkasi kun ei se valmiiden kaupasta ostettujen osien pulttaus kaupasta ostettuun runkoon niin ihmeellistä enää ollut. Yksi kasatuista on kyllä edelleen ajossa. Ehkä innostaisi jos raskisi joskus jonkun mittatilausrungon teettää tai jotain.
Jep, suurinosa arvostelijoista ajaa lienee..
”Lienee” on olla-verbin potentiaalimuoto. Esimerkki: Minulla lienee kevyempi pyörä kuin sinulla. Sitä ei voi käyttää toisen verbin kanssa korvaamaan ”ehkä”, ”mahdollisesti”, ”kenties” ym. tyyppisiä ilmaisuja.
Sivustakatsoja
18.06.2024, 20.01
...
...
Onko olosuhteet ja mittaukset miten vakioitu näissä testeissä?
...
Mulla ei ole koskaan tullut vastaan tasavauhtista loputonta suoraa, niin ajattelin että Newton olisi mun puolesta tehnyt työn F=ma.
Jos taas kokonaismassa pysyy muuttumattomana, eli juomapullot siirtyvä selkään, niin oma havaintoni on, että tyypillisessä epätasaisessa gravelissa kevyempi pyörä on herkempi ajettava (massan hitaus). Lisäksi mun pyhägraveli on jousitettu sekä satulatolpan, että stemmin osalta, niin suosin jousittamattoman massan vähentämistä.
Stenu, lienee joskus huvittaa besserwisser kielipoliisit, jatkat lienee tulevaisuudessakin samalla linjalla :-)))
Mitä kevyempi sitä kivempi.
Ja vielä kivempi jos voi keventää.
Mua ärsyttää se, että epäilen suurinta osaa sähköpyöriä arvostelevien koskaan ajaneen sellaisella (nyt puhun maastopyöristä), ainakaan mun pyörä ei kulje montaakaan metriä polkematta. Ylämäkeen se menee kovempaa kuin luomu, mutta polkemaan sitäkin joutuu. Kesksrit on kovempia, mutta nousee ne sykkeet silläkin.
^eikä uskalleta kokeilla, kun pelottaa että siitä voisi tykätä.
Samaa sanottiin aikoinaan läskipyöristäkin ja en tosiaan niistäkään tykännyt...
Samaa sanottiin aikoinaan läskipyöristäkin ja en tosiaan niistäkään tykännyt...
Sama. Uskoisin kuitenkin tykkääväni sähkäristä, mutta budjetin rajallisuus ehkäisee sähkoon sekaantumista.
Mun mielestä kaikki muut harrastaa väärin ja minä harrastan oikein.
^eikä uskalleta kokeilla, kun pelottaa että siitä voisi tykätä.
Täytyy myöntää että itse olin vähän skeptinen sähköpyöriä kohtaan. Testasin broidin ”itserakennettua” sähkäriä joka oli lähempänä sähkömopoa kuin fillaria joten en ihan ymmärtänyt pointtia. Viime kesänä testasin sitten ihan kaupallisesti tehtyä, keskimoottorilla varustettua fättiä keskisuomalaisessa lomakohteessa ja olin täysin myyty. Nyt kun vielä duuniin tuli työsuhdepyörä-etu niin ei tuollaisen ostoa tarvinnut pitkään miettiä.
Toki, en ostanut fättiä, vaan täpärin. ~viitisen lenkkiä mettässä tuolla takana ja niinkun tuolla joku huuteli että 99% pärjäisi luomunakin niin varmasti pärjäisi, mutta näin kadulta metsään siirtyneenä toi antaa pirusti anteeksi mikäli sattuu olemaan väärä vaihde, huono linja, ajotus polkimien asennon suhteen jne. Uskallan väittää että nautin tuolla metsässä rymyämisestä paljon enempi sähkörillä kun mitä nauttisin luonufillarilla.
Ja noiden muutaman lenkin perusteella eipä tuossa lusmuilemaan pääse - jonka lenkin jälkeen on kamat ollu hiestä märkä, ja tolla tunnin mettälenkillä on ollu samat keskisykkeet kun tunnin katulenkillä. Mutta toki jokainen tyylillään :)
Mua ärsyttää se, että epäilen suurinta osaa sähköpyöriä arvostelevien koskaan ajaneen sellaisella (nyt puhun maastopyöristä), ainakaan mun pyörä ei kulje montaakaan metriä polkematta. Ylämäkeen se menee kovempaa kuin luomu, mutta polkemaan sitäkin joutuu. Kesksrit on kovempia, mutta nousee ne sykkeet silläkin.
Mua ärsyttää se, että jotkut sähköpyöräilijät oikeasti ajattelevat niin, että kaikki tai ainakin suurin osa harrastajista preferoi sähköpyöriä ja haluaa sellaisen. Ja jos näin ei ole, ainoa syy on se, että ei ole edes kokeillut.
Eli ei ole mahdollista, että iso osa maastopyöräharrastajista oikeasti pitää enemmän normaaleista pyöristä ja niiden tarjoamista haasteista.
Sivustakatsoja
19.06.2024, 09.43
^Joo, mulla taas on ainoana maastopyöränä täysjäykkä. Mulle se on väline, jolla muuten tiellä ajava haastaa vanhenevan kehon uudella tavalla.
Mutta olen kokeillut sähköpyörää, tiellä tosin: kivasti se kulki. Talliin ei sovi oikein uutta pyörää ja jos yhden lisää hankkisin, niin se olisi ehdottomasti kevyt nautiskeluväline. Jos mä harrastaisin sähköavusteisia, niin mulla varmaan olisi selllainen.
Mopolla joskus sällinä tuli ajettua: kivalta tuo tuntui, kun moottori pärisi jalkovälissä ja huokui uutta voimaa. Mieluummin sitten rajoittamaton peukkukaasulla varustettu, gigawatin koneella.
Tää on kyllä ärsyttävää, että kun puhutaan sähköavusteisista pyöristä niin samaan keskusteluun haetaan heti mopot. Ei se sähköavusteinen kulje polkematta ja varsinkin noita maastovehkeitä pitää polkea ihan hyvällä kadenssilla, että ne avustaa. Toki näissäkin eroja.
Sivustakatsoja
19.06.2024, 10.31
Tää on kyllä ärsyttävää, että kun puhutaan sähköavusteisista pyöristä niin samaan keskusteluun haetaan heti mopot. Ei se sähköavusteinen kulje polkematta ja varsinkin noita maastovehkeitä pitää polkea ihan hyvällä kadenssilla, että ne avustaa. Toki näissäkin eroja.
Mä puhun mopoista, että sellainen oli sällinä kiva. Että jos nyt jotakin moottoroitua, niin rajoittamaton peukkukaasulaite. Sellaista mä voisin harrastaa.
Mielestäni sähköavusteisuus on tullut pyöräilyn osaksi jäädäkseen, joten joskus tuntuu turhauttavalta tämä vastakkainasettelu luomu vs avustetut. Itse olen sekakäyttäjä, tosin tuo sähköavusteinen on "hybridi" jolla ajetaan arkiajoja, mutta huomaan myös pohtivani Oizin vaihtoa Riseen.. Toistaiseksi ei ole toteutunut.
Maantiellä ja gravelissä en näe omassa käytössä sähkölle sijaa. Mutta maastossa se voisi olla varsin mukava.
Tosiasia kuitenkin on että kun puhutaan elävässä elämässä esiintyvistä sähköpyöristä, osa niistä todella on sellaisia että niillä mennään polkematta ylämäkeäkin.
Pitääkö joka kerta sellaisista puhuessa mainita erikseen ettei tarkoita normaaleja sähköavusteisia pyöriä? Tai huomauttaa että ymmärtää kyllä eron?
Foorumin kommenttien perusteella osa ei selvästikään ymmärrä mikä ero on sähköpyörällä ja sähköavusteisella pyörällä.
Mielestäni sähköavusteisuus on tullut pyöräilyn osaksi jäädäkseen, joten joskus tuntuu turhauttavalta tämä vastakkainasettelu luomu vs avustetut. Itse olen sekakäyttäjä, tosin tuo sähköavusteinen on "hybridi" jolla ajetaan arkiajoja, mutta huomaan myös pohtivani Oizin vaihtoa Riseen.. Toistaiseksi ei ole toteutunut.
Maantiellä ja gravelissä en näe omassa käytössä sähkölle sijaa. Mutta maastossa se voisi olla varsin mukava.
Itsellänikin tosiaan on ollut sähkötäpäri jo vuosia. Ihan hauska peli se on, mutta sillä kaahamiseen itselläni loppui aika nopeasti isoin mielenkiinto, sen kanssa on jotenkin vaikea haastaa itseään. Nykyään ajelen pääosin luomupyörillä pl. talvimaastoajot, jossa sähköpyörä on kieltämättä elementissään.
Sivustakatsoja
19.06.2024, 10.41
Mulle maastopyöräily on vain sivulaji, niin sinne en mitään kaipaa. Sorateille jos olisi mottori avustamassa, niin en mä siihen avustettuun 25 km/h olisi ollenkaan tyytyväinen -siitä vasta soralla hauska alkaa. Sähköavusteinen on 25 km/h yläpuolella vain painava avustamaton, enkä mä sellaista halua.
Varmasti useimmille tämän foorumin käyttäjistä ns. tiekäyttöön ja harrastepyöräksi sähköavusteiset pyörät ovat tarpeettomia. Sitä asennetta en vaan ymmärrä, että ne on sen takia kaikille muillekin turhia ja pitäisi melkein kieltää.
Santtu75
19.06.2024, 10.58
Varmasti useimmille tämän foorumin käyttäjistä ns. tiekäyttöön ja harrastepyöräksi sähköavusteiset pyörät ovat tarpeettomia. Sitä asennetta en vaan ymmärrä, että ne on sen takia kaikille muillekin turhia ja pitäisi melkein kieltää.
Eli olet samaa mieltä noista sähköavusteisista myös tuolla maaston puolella ajavien osalta?
Ja kuitenkin palstalla on suhteellisen paljon sähköavusteisilla maastossa aktiivisesti ajavia, mutta sinun mielestä on heille (tai siis meille, kun yksi aktiivinen maastokuski sähköavusteisella ajavana olen itsekkin) heille harrastusmielessä on siis turhaa.
Ihan sama mitä mieltä he(me) asiasta itse ovat…
Ohiampuja
19.06.2024, 11.00
Joo, kyllä ärsyttää. :)
Tyyppi joka ostaa hienon 120-140 mm joustavan täpärin, joka oikein huutaa pääsyä kunnon poluille. Sitten sillä täpärillä ajellaan siistejä ja sileitä hiekkateitä. :)
Eli olet samaa mieltä noista sähköavusteisista myös tuolla maaston puolella ajavien osalta?
Ja kuitenkin palstalla on suhteellisen paljon sähköavusteisilla maastossa aktiivisesti ajavia, mutta sinun mielestä on heille (tai siis meille, kun yksi aktiivinen maastokuski sähköavusteisella ajavana olen itsekkin) heille harrastusmielessä on siis turhaa.
Ihan sama mitä mieltä he(me) asiasta itse ovat…
Mistä ihmeestä tälläisen tulkinnan revit?
Santtu75
19.06.2024, 11.19
Mistä ihmeestä tälläisen tulkinnan revit?
Miten tämä sinun tekstisi sitten olisi pitänyt tulkita?
"Varmasti useimmille tämän foorumin käyttäjistä ns. tiekäyttöön ja HARRASTEPYÖRÄKSI sähköavusteiset pyörät ovat tarpeettomia"
Itselläni nuo omat sähköavusteiset pyörät ovat juurikin hyvinkin pitkästi harrastekäytössä. Vai tulkitsemmeko tuota harrastepyörä termiä nyt jotenkin erilailla?
Marsusram
19.06.2024, 12.43
^Minä lukisin:
Useimmille = enemmistö, ei sinä tai minä
Tarpeeton= ei välttämätön harrastamisen mahdollistaja
Juha Lehtinen
19.06.2024, 12.51
Itse en pidä sähköavusteista pyörää tarpeettomana harrastepyöränä . Jossain vaiheessa kun ikää tulee lisää niin luomulla liikkuminen saattaa vaikeutua ja siinä vaiheessa sähköavusteinen tulee itsellenikin suureksi avuksi jatkamaan pyöräilyharrastusta. En yllättyisi jos joku tai jotkut joutuisi joskus uudelleen miettimään ajatuksiaan ja puheitaan sähköavusteisista pyöristä. No siinä vaiheessa varmaankin tikulla silmään joka vanhoja muistelee.
Oman kuplan ulkopuoleltakin on hyvä joskus miettiä asioita. Se että sinä tunnet muutaman maastossa sähköavusteisella ajavan, ei tarkoita että kaikki ajavat, ja toisinpäin.
Santtu75
19.06.2024, 13.02
Oman kuplan ulkopuoleltakin on hyvä joskus miettiä asioita. Se että sinä tunnet muutaman maastossa sähköavusteisella ajavan, ei tarkoita että kaikki ajavat, ja toisinpäin.
Ainakin tällä palstalla on suht runsas määrä ilmoittanut ajavansa sähköavusteisesti maastossa..?
Ja ei sitä tarvitse kuin nopea vilkaisu maastossa vastaantulevaan kalustoon niin näkee todellisuuden millä tuolla maaston puolela ajetaan, siinä ei mitään kuplaa tarvitse.
Sekä pyöräkaupan tilastot sähköavausteisten pyörien myyntimääristä...
e-tracker
19.06.2024, 13.58
Sähkötäpäri ja rajoitin pois niin tuntuu raikkaan vapaalta, rajoitin aiheuttaa voimakasta angstia.
Foorumin kommenttien perusteella osa ei selvästikään ymmärrä mikä ero on sähköpyörällä ja sähköavusteisella pyörällä.
Tuo on taas sellainen väite, joka kovasti kaipaisi tuekseen sitaatteja (ja kernaasti vielä useammalta kuin yhdeltä ainoalta nimimerkiltä).
Olet tainnut lukea foorumia valikoivasti.
Ainakin tällä palstalla on suht runsas määrä ilmoittanut ajavansa sähköavusteisesti maastossa..?
Ja ei sitä tarvitse kuin nopea vilkaisu maastossa vastaantulevaan kalustoon niin näkee todellisuuden millä tuolla maaston puolela ajetaan, siinä ei mitään kuplaa tarvitse.
Sekä pyöräkaupan tilastot sähköavausteisten pyörien myyntimääristä...
No tuo edellämainittu ei poista sitä kuplaa ja todellisuusvääristymää, jossa näytät elävän. Seurasin yhtä kilpailullista mtb-tapahtumaa. Siellä ei ollut yhtä ainutta sähköavusteista viivalla. Mutta en silti vedä johtopäätöstä että KAIKKI ajavat avustamattomilla pyörillä maastossa.
Pointti on nyt se, tulkoon se selväksi, että harrastaa voi monella tapaa ja monenlaisella kalustolla, ja kaikki tavat ovat yhtä oikeita. Tai vääriä.
Ei kai missään ole väitetty, että kaikki ajaisivat avustettuna maastossa?
Juha Lehtinen
19.06.2024, 14.58
No tuo edellämainittu ei poista sitä kuplaa ja todellisuusvääristymää, jossa näytät elävän. Seurasin yhtä kilpailullista mtb-tapahtumaa. Siellä ei ollut yhtä ainutta sähköavusteista viivalla. Mutta en silti vedä johtopäätöstä että KAIKKI ajavat avustamattomilla pyörillä maastossa.
Pointti on nyt se, tulkoon se selväksi, että harrastaa voi monella tapaa ja monenlaisella kalustolla, ja kaikki tavat ovat yhtä oikeita. Tai vääriä.
Eikös e-bikeilla ole omat kilpailut?. Kuntoluokissa varmaankin kaikki sekaisin vai mitenkäs nämä menee?.
Olet tainnut lukea foorumia valikoivasti.
Kukaan tuskin lukee kaikkia viestejä tai edes vilkaisee kaikkia keskusteluja, mutta uskallan olla vahvasti sitä mieltä että olisin kyllä noteerannut jos se "osa" kommentoijista olisi suurempi kuin yksi.
Voit pitää kommenttiani töykeänä tai jopa loukkaavana, mutta minun on rehellisyyden nimissä sanottava etten ihan pysty uskomaan että sinulla todella on väitteellesi muuta pohjaa kuin että joku jossain keskustelussa sanoi jotain, jonka luit niin ettei hän ymmärtänyt puheenaolevaa eroa.
Santtu75
19.06.2024, 15.18
Tässä varmaan tulee se iso ero. En nyt muista teksteistäsi mikä on todellisuus, mutta arvanneenko oikein että sinulla on / on ollut taustaa jonkin asteisesta kilpapyöräilystä? (Tämä siis aivan vilpittömänä kysyksenä)?
Eli vedätkö yhtälöisyysmerkin (pyöräilyn)harrastamisen ja kilpailemisen välillä? Ja jos et kilpaile et ole myöskään (pyöräilyn)harrastaja?
Kun itse kyllä luen itseni tänäpäivänä (pyöräilyn)harrastajaksi mutta en tosiaankaan kilpaile ja harvoin ajan edes kaverin kanssa, vaan isoin osa ajosta ihan täysin yksin ajaen eri maastoreiteillä ja oma näkemykseninperustuu täysin siihen mitä kalustoa näillä metsälenkillä maastossa tulee vastaan.
Mutta joo, jos et tuota pidä harrastamisena/harrastajina vaan yhdistät harrastamisen kilpailemiseen, niin sitten varmastikkin asia on kuten sen sanot.
Eikös e-bikeilla ole omat kilpailut?. Kuntoluokissa varmaankin kaikki sekaisin vai mitenkäs nämä menee?.
Hyvä, että muistutit tästä :D Se tosiaankin ärsyttää, että joissain ajanotollisissa tapahtumissa on laitettu ebiket samoihin lähtöihin normipyörien kanssa. Sitten ajo on jatkuvaa ohittelua, jossa ebiket ohittelevat ylämäessä ja ovat ohitettavina muualla.
Ymmärrän toki, että järjestäjien intresseissä on maksimoida osallistujamäärä ottamalla sähköpyörät mukaan ja sitä kautta maksimoida myös tulot, mutta ei luulisi olevan liikaa vaadittu erottaa moottoroidut ja moottoroimattomat omiin lähtöihinsä.
Maracupissa ei taida olla e-bikeille sarjoja ollenkaan. Kuntotapahtumissa niille on omat sarjat ja ajavat muiden mukana.
mutta ei luulisi olevan liikaa vaadittu erottaa moottoroidut ja moottoroimattomat omiin lähtöihinsä.Voi päivä loppua kesken.
Voi päivä loppua kesken.
Voi olla, mutta esim. Rajamäessä homma hoituu ilmeisesti aika hyvin, tosin nopeimmat luomukuskit ehkä joutuvat sähköjä ohittelemaan?
LÄHDÖTLÄHTÖ 11:00 Nuoret (U11-U15)10km: N/M U11, N/M U13
20km: N/M U15
LÄHTÖ 11:05 MINIMARATON
2km: Tytöt & pojat
LÄHTÖ 11:50 E-Bike (HUOM! Pyörissä pitää olla rajoittimet käytössä)
30km yleinen
LÄHTÖ 12:00
60km N-Yleinen, M-yleinen, N-40, M-18, M-40, M-50, M-60
LÄHTÖ 12:15 KUNTO PUOLIKAS
30km: N-yleinen, M-yleinen, N U17, M U17, Fatbike
PALKINTOJEN JAKO
Palkinnot jaetaan mahdollisimman pian sarjojen maalintulon jälkeen.
Luulisi, että miesten kärki tulee aika äkkiä hitaampien sähkökuskien niskaan? Toki se riippuu maastosta ja osallistujistakin. En tiedä Rajamäestä tarkemmin.
sinulla on / on ollut taustaa jonkin asteisesta kilpapyöräilystä? (Tämä siis aivan vilpittömänä kysyksenä)
Ei ole minkäänlaista tuollaista taustaa.
Eli vedätkö yhtälöisyysmerkin (pyöräilyn)harrastamisen ja kilpailemisen välillä? Ja jos et kilpaile et ole myöskään (pyöräilyn)harrastaja?
En vedä. Harrastamista on kaikki puuhastelu lajin parissa: ajaminen, rakentelu, keventely ja palstapyöräily. Luomupyörillä tai avustetuilla. Itsekseen tai lappu rinnassa muiden joukossa. Tässä omassa suppeahkossa kuplassani on enin osa ilman sähköavustusta ajavia, mutta se ei sulje pois sitä että jossain toisessa kuplassa asia on päinvastoin. Kyse on vain siitä, millaisten filttereiden läpi ympärilleen katselee, kuten olen tässä jo pidempään yrittänyt sanoa.
Tuo on totta. Paljon on myös kiinni siitä missä ajaa. On totta, että Lapin keskuksissa loma-aikaan pyöriessä nykyään alkaa olla luomut vähemmistössä. Iltalenkillä tulee luomuja ja sähköavusteisia vastaan suunnilleeen 50/50 tai luomut on edelleen ehkä enemmistössä, jos nyt yleensä ketään edes näkee.
Ärsyttää tämä intternetväärinharrastamisvänkääminen!
Ärsyttää harrastajat.
Mitä se semmoinen harrastaminen on?
Joutilaitten tyhjänpäiväistä ajanvietettä.
Lopettakaa harrastaminen.
^ Ja aletaan ammattilaisiksi ;-)) Tuttu pari vuotta sitten osti tuollaisen jonkun Kuntokaupan sähköisen ja rehvasteli koska tahansa pärjäävään, mä ehdotin saaristolenkkiä, jostain syystä ei ollut halukas kuitenkaan.
Ärsyttää.
Pk-seudulla maastopyöräilijät kokevat luonnon omaksi omaisuudekseen.
On ihan ok:
-katkoa oksia
-poistaa kiviä
-kiertää hankalat paikat ja samalla leventää uraa
-availla uusia ajolinjoja
-oikoa muuten vaan ja samalla leventää polkua tai tehdä uusi pikku polku
Yllämainittua touhua löytyy miltä tahansa vähän enemmän ajokäytössä olevalta alueelta. Vaikka ekp, hkp, veräjämäki, kivikko, hallainvuori...
^Ja muka ollaan "maastopyöräilijöitä", v:n sokeriperseet!
^^kyllä tuota näkyy muuallakin. Liekkö Stravapelleily vai huonosti rasvatut ohjainlaakerit syynä, mutta mukavasti mutkitteleville poluille ilmestyy suoraksi vetoja yms.
^^kyllä tuota näkyy muuallakin. Liekkö Stravapelleily vai huonosti rasvatut ohjainlaakerit syynä, mutta mukavasti mutkitteleville poluille ilmestyy suoraksi vetoja yms.
Ajotekniikan puutteetkin saattavat vaikuttaa. Helpompaa istua perse penkissä ja mennä suoraan (mahdollisesti sähkön avustamana), kuin nostaa persettä penkistä ja painonsiirron avulla ohjata fillaria mutkiin.
Sivustakatsoja
20.06.2024, 10.28
Ärsyttää.
...
-kiertää hankalat paikat ja samalla leventää uraa
-availla uusia ajolinjoja
-oikoa muuten vaan ja samalla leventää polkua tai tehdä uusi pikku polku
...
Ilmiö ei vältämättä liity mitenkään maastopyöräilyyn, vaan yleisemmin ihmisen toimintaan: käveltävillä vaellusreiteillä (virallisilla tai epävirallisilla) polut haarautuvat vaikeammissa paikoissa, on jyrkempää laskeutumista ja loivempaa reittiä. Kuivalla kalliopohjan tai kivikon jälkeen kulku haarautuu ja polut saattavat jälleen yhdistyä luonnollisen esteen pakottamana.
Kyllä minunkin ajolinjani maastossa hakeutuu siten, että pääsen ajamalla. Olettaisin, että näin on useimmilla taitotasosta riippumatta.
Olisi mielenkiintoista tutkia, miten eri jäljet, eli polut ovat maastoon kehittyneet: tietoisesen rakentamisen tuloksena, vai luonnollisen väylän ojhjaamana, ilman tietoista valintaa.
Joskus vaeltaessa pohjoisessa ihmisten tekemien polkujen ulkopuolella olen seuraillut eläinten kulku-uria: usein kannattavaa, mutta ei aina, sillä nämä polun kulkeneet eläimet ovat minua etevämpiä kulkemaan maastossa.
Ajotekniikan puutteetkin saattavat vaikuttaa. Helpompaa istua perse penkissä ja mennä suoraan (mahdollisesti sähkön avustamana), kuin nostaa persettä penkistä ja painonsiirron avulla ohjata fillaria mutkiin.
Kyllä ja noin toimimalla se ajotekniikka ei koskaan kehity. Sama kivikoiden kierrossa kanervikon kautta.
e-tracker
20.06.2024, 10.58
Lapissa ennenvanhaan kun maastossa oli vain poronpolkuja niiden seuraaminen jaksoi aina ihastuttaa, seurasivat tarkasti korkeuskäyrää, ei turhia nousuja/laskuja.
Marsusram
20.06.2024, 11.05
Valtaosa pikkupoluista täällä asutusten lähellä on koiranulkoiluttajien luomia. Koirat kun ulkoilevat 365 päivää vuodessa. Ei siksi jaksa ärsyttää tuo harrastus, vaikka välillä on fleksi väärässä paikassa.
Tämä ketju näköjään pelkästään mikä maastopyöräilyjöitä ärsyttää. Luulin, että maastossa meno rennompaa ja maantienlaidassa totisempaa, mutta ei näköjään. Onko sähköpyörät tehnyt tämän muutoksen, että kaikkia vittutaa.
Ainakin luonut jonkinlaisen vastakkainasettelun ja myös paljon uusia harrastajia. Kaikkia ei varmaan vituta, mutta puristeja kyllä.
Ei vituta muuta kuin se että miten aikaisemmin tultiin toimeen ja nyt kuvitellaan että "sähköpyörät" jokin pyöräilyn vallankumous...
Tuo on jotenkin hauskaa keventelijältä, kun kyllä sitä painavammallakin pyörällä ennen tultiin toimeen.
Sivustakatsoja
20.06.2024, 12.26
Kyllä ja noin toimimalla se ajotekniikka ei koskaan kehity. Sama kivikoiden kierrossa kanervikon kautta.
Ajan ja kanervikon kuluessa reitti hakeutuu uudelle uralle, eikä kenenkään tule mieleen kysyä, että miksi ei tuosta kivikosta?
Ajan ja kanervikon kuluessa reitti hakeutuu uudelle uralle, eikä kenenkään tule mieleen kysyä, että miksi ei tuosta kivikosta?
Niin ja hetken päästä siinä on taas kivikko, kun pintamaa kuluu pois.
Sivustakatsoja
20.06.2024, 12.36
Ainakin luonut jonkinlaisen vastakkainasettelun ja myös paljon uusia harrastajia. Kaikkia ei varmaan vituta, mutta puristeja kyllä.
Pyritkö itse luomaan vastakkainasettelua, vai purkamaan sitä? Oletko tiukkapipoinen puristi, joka valvoo muiden pysymistä polulla, vai oletko rennosti takki auki viilettävä?
Sivustakatsoja
20.06.2024, 12.37
Niin ja hetken päästä siinä on taas kivikko, kun pintamaa kuluu pois.
Riippuu paikasta: ei kaikkialla ole pelkkää kivikkoa.
Pyritkö itse luomaan vastakkainasettelua, vai purkamaan sitä? Oletko tiukkapipoinen puristi, joka valvoo muiden pysymistä polulla, vai oletko rennosti takki auki viilettävä?
Olen muiden omaisuutta kunnioittava. Jokaisenoikeuksilla muiden metsissä liikuttaessa tulee noudattaa hyviä tapoja ja pyrkiä aiheuttamaan mahdollisimman vähän jälkiä. Polkujen leventäminen jne. on muiden omaisuuden tuhoamista.
Tuo on jotenkin hauskaa keventelijältä, kun kyllä sitä painavammallakin pyörällä ennen tultiin toimeen.
Tämäkin muuten ärsyttää, kun moottorin lisääminen polkupyörään laitetaan samalle viivalle esim. vaihteiston, jousituksen, rengastuksen tai vaikka sen pyörän keventelyn kanssa aivan kuin se olisi osa normaalia polkupyörän kehityskaarta. On kuitenkin aivan eri asia kehittää ihmisen fysiikan rajoituksin kulkevaa laitetta nopeammaksi eri tavoin, kuin pultata kulkuneuvoon riittävän iso moottori, jolloin lähes millään polkupyörän nopeuteen merkityksellisellä asialla (paino, rullaavuus, ilmanvastus, välitykset yms.) ei ole enää mitään väliä.
Sivustakatsoja
20.06.2024, 12.42
Tämä ketju näköjään pelkästään mikä maastopyöräilyjöitä ärsyttää. Luulin, että maastossa meno rennompaa ja maantienlaidassa totisempaa, mutta ei näköjään. Onko sähköpyörät tehnyt tämän muutoksen, että kaikkia vittutaa.
Kait tänne kirjoittavista iso osa on pääkaupunkisedulta, missä maastossa ajavien määrä on kait selvästi muuta maata suurempi. Tuskin sähköavusteisten suosion on maastossa ajavien määrää vähentänyt.
Turussa kait on pari paikkaa, joissa kuluminen on huomattavaa. Ja varmaan Tampereella. Suurin osa metsistä on kuitenkin täysin vailla maastopyörällä ajettavia polkuja. Että paikallinen ilmiö.
Tämäkin muuten ärsyttää, kun moottorin lisääminen polkupyörään laitetaan samalle viivalle esim. vaihteiston, jousituksen, rengastuksen tai vaikka sen pyörän keventelyn kanssa aivan kuin se olisi osa normaalia polkupyörän kehityskaarta. On kuitenkin aivan eri asia kehittää ihmisen fysiikan rajoituksin kulkevaa laitetta nopeammaksi eri tavoin, kuin pultata kulkuneuvoon riittävän iso moottori, jolloin lähes millään polkupyörän nopeuteen merkityksellisellä asialla (paino, rullaavuus, ilmanvastus, välitykset yms.) ei ole enää mitään väliä.
Niin mutta sitä ei tuossa laitettu.
Mahdollisimman ison moottorin pulttaaminen polkupyörään tekee sen että se ei ole enää polkupyörä eikä sillä ole asiaa liikenteeseen tai muiden maille ajelemaan.
Kyllä noi oikaisut, kivien poistot, pienten puiden poistot yms on pyöräilijöiden tekosia. Polulla pitää päästä eteenpäin helposti ja heti.
Helsingissä noiden hölmöilyjen takia ollaan vielä jossain kohtaa kusessa. Tänne perustaan 4-5 uuttaa luonnonsuojelualuetta per vuosi. Niihin liittyen alueille tehdään maastokatselmukset, ja tutkijat havainnoivat myös maastopyörien jälkiä ja tekosia. Ja jos maastopyöräily havaitaan ongelmaksi, rajoitukset otetaan esille.
Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla
Ei vituta muuta kuin se että miten aikaisemmin tultiin toimeen ja nyt kuvitellaan että "sähköpyörät" jokin pyöräilyn vallankumous...
Jos lontoo taittuu niin tuossa on artikkeli mikä kannattaa lukea ja oikein ajatuksella:https://www.mbr.co.uk/news/when-e-bikes-first-came-out-i-hated-them-now-i-hardly-ride-anything-else-439149
Ohiampuja
20.06.2024, 17.24
Minua nuo sähköpyörät hiukan arveluttaa. Jos niiden lisääntyminen aiheuttaa yleisessä mielipiteessä kritiikkiä koko maastopyöräilyä kohtaan ja sen seurauksena maastopyöräilyä aletaan kieltämään. Nyt kun on saatu pikkuhiljaa lupia ajella myös kansallispuistoissa, niin harmi jos se kehityssuunta kääntyy.
Mutta ei minulla muuten mitään ole sähkiksiä vastaan.
Sivustakatsoja
20.06.2024, 17.32
Poikkeanko mä jotenkin joukosta kun mä näen polkujen syvenemisen ja levenemisen olevan luonnollista seurausta siitä, että patikoidaan tai ajetaan. Muurahaistenkin polusta voi päätellä minkä kokoisesta yhdyskunnasta kulkijat ovat: leveä valtaväylä vie isoon yhdyskuntaan.
Ei tota voi laittaa sähkärien piikkiin. Osa maastoilijoista on ollut aina äkäistä porukkaa, ennen yksi varoitusmerkki oli "mitä isompi reppu (siis kantolaite), sitä äkäisempi kuski". Maantienlaidassa väännetään bensalenkkarien kanssa, niin eivät aina jouda vääntämään muiden fillaroitsijoiden kanssa.
Itellä on iän myotä alkanut kaivertamaan se jarrusladittelu mutkissa ja polkujen kaivelu herkässä maastossa. Mokin vieressä on kansallispuiston tapainen alue, missä on hiihtolatuja ja maastopyoräpolkuja harjua ristiinrastiin. Harju sattuu olemaan noin 450-480 vuotta vanhaa esikambrian eroosiosta muodostunutta hiekkaa ja sitä peittää/sitoo parin sentin sedimentti sekä melko kitukasvuisen mäntymetsän juuristo. Kun se pinta rikkoutuu, niin siellä alla on kymmeniä metrejä hienoa hiekkaa mikä ei tiivisty/tamppaudu/kiinteydy koskaan. Siellä sitten jotkut maastopyoräilijät kaivelevat bermejä, hyppyjä yms. ja sladittelevat mutkiin koska niin MTB-influensseritkin tekevät juutuubissa ja RedBull TV:ssä. Samassa puistossa on myos uudempaa, jääkauden muokkaamaa "kivikkoharjua", mutta niillä poluilla ei ole paljon liikennettä koska se on vaikeampaa ajettavaa. Olen ilmeisesti muuttumassa valittavaksi setämieheksi kun tämä risoo.
Homelite
20.06.2024, 18.21
Mulla kävi niin, että alkuvuodesta -21 iski järjetön sähköpyöräkiima. Sellainen oli yksinkertaisesti pakko saada, ja maaliskuussa Spessun Levo alle. Kesäkuussa mittarissa oli 340 kilometriä. Ei mitään järkeä seisottaa kallista vehjettä joten myin pois. Luomuilla on tullut nyt viimeisinä vuosina se kymppi vuodessa.
Eli ei ollut vallankumouksellinen juttu mulle, vaikka olin itse siitä vakuuttunut. Mutta ei toisaalta kyllä mikään paha makukaan suuhun jäänyt. Tuli vaan aina valittua luomu alle, myös työmatkoille. Katotaan ehkä joskus taas uudestaan.
Tietty pyöräkiima iskee säännöllisesti mutta ei sähköpyörä sellainen ole näkyvissäkään, Fillari-lehden sähköosio jää tutkimatta...
Mulla kävi niin, että alkuvuodesta -21 iski järjetön sähköpyöräkiima. Sellainen oli yksinkertaisesti pakko saada, ja maaliskuussa Spessun Levo alle. Kesäkuussa mittarissa oli 340 kilometriä. Ei mitään järkeä seisottaa kallista vehjettä joten myin pois. Luomuilla on tullut nyt viimeisinä vuosina se kymppi vuodessa.
Eli ei ollut vallankumouksellinen juttu mulle, vaikka olin itse siitä vakuuttunut. Mutta ei toisaalta kyllä mikään paha makukaan suuhun jäänyt. Tuli vaan aina valittua luomu alle, myös työmatkoille. Katotaan ehkä joskus taas uudestaan.
Mulla kävi sama läskipyorän kanssa noin 10 vuotta sitten. "Kaikki" hehkuttivat läskin hienoutta, eli oli pakko hommata. Ajoin sillä sitten noin vuoden, en muista tunteja, kilometrejä ei tietenkään kertynyt, ja sitten myin laitteen uuteen kotiin. Ei ollut mun juttu, mutta opettava kokemus kun tulee erilaisia ostokiimoja aina ajoittain.
Moottorillisia kaksipyoräisiä loytyy tallista, ja sähkärikin kiinnostaisi, mutta jos tuska käy liian kovaksi, niin kokeilen vuokrasähkärillä ekaks.
Santtu75
20.06.2024, 18.58
Jos lontoo taittuu niin tuossa on artikkeli mikä kannattaa lukea ja oikein ajatuksella:https://www.mbr.co.uk/news/when-e-bikes-first-came-out-i-hated-them-now-i-hardly-ride-anything-else-439149
Kieltämättä ihan mielenkiintoinen ja varmastikkin monen kohdalla hyvinkin todenmukainen kirjoitus.
Santtu75
20.06.2024, 19.12
Mulla kävi sama läskipyorän kanssa noin 10 vuotta sitten. "Kaikki" hehkuttivat läskin hienoutta, eli oli pakko hommata. Ajoin sillä sitten noin vuoden, en muista tunteja, kilometrejä ei tietenkään kertynyt, ja sitten myin laitteen uuteen kotiin. Ei ollut mun juttu, mutta opettava kokemus kun tulee erilaisia ostokiimoja aina ajoittain.
Läski on ehkä enemmänkin erikoispyörä kuin "yleispyörä", kyllähän se talvireiteillä on se selkeästi paras vaihtoehto, mutta kesällä saa olla itselläni ainakin huilissa talvea odottamassa.
Taittuu. Nuorena jaksoi lukea noita artikkeleita ja uskoakin niitä. Rahaakin riitti kaikkeen mihin ne yllytti. Nyt vanhana riittää että kampi pyörii. Niin kauan kun se pyörii ilman muitten apua niin vielä parempi.
Ei ärsytä
Sent from my iPhone using Tapatalk
arctic biker
21.06.2024, 00.04
Taittuu. Nuorena jaksoi lukea noita artikkeleita ja uskoakin niitä. Rahaakin riitti kaikkeen mihin ne yllytti. Nyt vanhana riittää että kampi pyörii. Niin kauan kun se pyörii ilman muitten apua niin vielä parempi.
Ei ärsytä
Kuin mun näppikseltä! Sillä erotuksella että mieluusti sähkövehkeellä nykyään lähden jopa kauppareissulle. Minun häpeä.
Nuorempana aina jokin brittilehti oli tilauksessa ja tuli paljonkin tavattua niitä. Nykyään ei vaan jaksa kun toisten näkemykset ei ole tärkeintä maailmassa.
usko juntunen
28.06.2024, 22.38
Joo, kyllä ärsyttää. :)
Tyyppi joka ostaa hienon 120-140 mm joustavan täpärin, joka oikein huutaa pääsyä kunnon poluille. Sitten sillä täpärillä ajellaan siistejä ja sileitä hiekkateitä. :)
No yhden hiilarirunkoisen täpärin sileällä hiekkatiellä vielä jotenkin ymmärrän, mut kolme menee jo pahasti :o
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNjO5vFDK6ZLqwqHtjtpyZ9MFASO9CrmMuEiAbGB484Yk 9QM_G53DAYIukMq_2GWovpJorbeBGhRu9anQtPbhyAQ14jdPTR YXiP5uB27sjAxBjFzhCRuZpxVAkOercuG4jvWMwgjz6LdPyysk hduAOoLg=w1324-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMT36zLEqa6QUoCuEHL9cQfgMDhY88_lK7GscNJqSNBP0 vi5DXPYVLmciPXzNeXzBMwGQ1v31uOROmP5Kt8L8qzzh2ZrQ_E 5HVetGW8SaculbjxF4uekx6uvO5aLPcgHsKhQskIP8fBYhenVf o-gzJrYA=w1328-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPTgCtrZEHiH9oGtmoyPMVpi1hBHrFB6jS54Xa7on3h4Z QKTPhM3ClZPIUybrVNdSGTSZMFLNqC4P4m79qNk6LjQK6eil-ynXkXbEtBrQXRA6efOzuviiwvvMRWywDljwJ3WbqziaVgGWAjS 41KoK_XOg=w1328-h747-s-no?authuser=0
^Onneksi ne ei ole asvaltilla ja onneksi ei ole sentään läski
Minäkin mökkiromumaasturilla myös hiekkateitä ajelen, tosin se ei ole täpäriä tai varsinkaan hiilaria nähnytkään :D
https://pic.useful.fi/echLlKxvI.jpg
^Oletko tarkoituksella muodostanut Suomen muotoisen varjon?
Moikkaan siinä Sports-tracker seuraajia :)
Sulla koko Suomi seuraajana [emoji4]
Palovamma
17.07.2024, 15.37
Itseä ärsyttää muiden harrastaessa, että harrastetaan ilman riittäviä suojavarusteita. Ja tarkoitan tässä kohtaa tietysti pyöräilykypärää.
Jotenkin huvittavan näköistä, että alla saattaa olla usean tunannen euron laadukas maastopyörä sähköllä tai ilman ja kuskilla ei ole kypärää päässä. Näitä onneksi hyvin hyvin harvoin tapaa poluilla, mutta tuolla muuten kelveillä liikkuessa tulee vastaan todella paljon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.