Näytä tavallinen näkymä : Saimaan saaristoreitti
Santtu75
12.06.2024, 23.37
En löytänyt Saimaan saaristoreitistä omaa varsinaista aihetta ensimmäiseltä kymmeneltä sivulta (ainakaan otsikoista), joten avataan sitten uusi
https://gosaimaa.com/saimaan-saaristoreitti/
https://gosaimaa.com/wp-content/uploads/2024/03/Saimaan_saaristokartta_2024_WEB.pdf
Tulee mentyä taas viikonlopusta viikoksi Holiday Club Saimaalle (lappeenrannan ja Imatran rajalla, muutama kilometri Imatran keskustasta) ja otan taasen pyörän mukaan sinne.
Viime reissu kävin ajamassa saimaan kanavan kautta rajanpintaa pitkin Lappeenranta -Imatra välin, nyt olisi kiikarissa tuo Saimaan saaristoreitti (mutta koska taitaa olla täpäri mukana tällä reissulla kun tarkoitus piipahtaa muuten hieman maaston puolella, niin hieman helpotettuna eli menen Imatralta - Lappeenrantaan välin junalla mistä reissu vasta varsinaisesti alkaa ja tiputan reitistä pois noin 30km.).
Onko mitä kokemuksia kyseisestä reitistä? siihenhän kuuluu yksi lauttamatka (Sarviniemi - Kyläniemi) joka kulkee sen 1-2krt/päivä, on maksullinen ja pitää ehdottomasti ottaa huomioon aikataulutuksessa. Sunnuntaille on reissu mietittynä ja lippu lauttaan jo hankittuna.
Miten sitten tuo reitin vaihtoehtoinen osuus, eli Äitsaaren kautta ajo (joka vaatii siis omanaan tilatun/maksetun venekyydin), kannattaako ostaa venekyyti ja ajaa sen kautta?
..
Miten sitten tuo reitin vaihtoehtoinen osuus, eli Äitsaaren kautta ajo (joka vaatii siis omanaan tilatun/maksetun venekyydin), kannattaako ostaa venekyyti ja ajaa sen kautta?
Ehdottomasti jos aikataulut itselle sopii. Enkä länsireunalla ajelisi Taipalsaaren kautta vaan vaihtoehtoreittiä pikkuteitä keräillen Vehkataipaleen kautta, kävisin tsekkaamassa Päihäniemenkin.
Jos kalusto sallii poikkeamisen soratielle, Äitsaari on suositeltava vaihtoehto. Kantatie 62 on vilkasliikenteinen ja kapeapientareinen, etenkin raskasta liikennettä on runsaasti ja kesäaikaan myös matkailijoita.
Ja sitten kun saat tuon eteläisen saaristoreitin ajettua, niin seuraavaksi Puumalan saaristoreitti (https://visitpuumala.fi/pyoraile_ja_patikoi/saaristoreitti/)ohjelmaan.
Oma versio reitistä Saimaan ympäri. Loppumatkasta loppui aika niin meni pinnoitteella ajeluksi. Muutama hyvä yöpymispaikka reitillä. https://ridewithgps.com/routes/34900320
Ehdottomasti jos aikataulut itselle sopii. Enkä länsireunalla ajelisi Taipalsaaren kautta vaan vaihtoehtoreittiä pikkuteitä keräillen Vehkataipaleen kautta, kävisin tsekkaamassa Päihäniemenkin.
Suositus tuolle. Jos jollain on tarvetta esim. Auto jättää johonkin, niin meidän tiluksille soppii kyllä. Tästä sarviniemeen vajaat 20km.
Santtu75
15.06.2024, 20.07
Ehdottomasti jos aikataulut itselle sopii. Enkä länsireunalla ajelisi Taipalsaaren kautta vaan vaihtoehtoreittiä pikkuteitä keräillen Vehkataipaleen kautta, kävisin tsekkaamassa Päihäniemenkin.
Huomenna olisi tarkoitus ajaa, Osaatko sanoa miten nuo länsireunan reitit eroavat toisistaa, jos ajaa joko Taipalsaaren taikka sitten vehkataipaleen kautta. Kilometrillisesti ei isoa eroa (2km) näyttäisi olevan. Taipalsaaren kautta näyttää olevan isompaa tietä kuin Vehkataipaleen kautta sitten pienempää, mutta miten nuo vertautuisivat maisemallisesti keskenään? (tuossa olisi noin 2,5h. aikaa ehtiä Lappeenranansta tuohon Sarviniemen lautalle).
Tuolta Utulan lautturilta on varattu venekyyti Äitsääreen joten se kautta tulee ajettua tuolla itälaidalla,
Aja vaan vehkiksen kautta, tie on kirkonkylän jälkeen ihan yhtä pientä ja tylsempää ajettavaa. Jos aikaa on, niin löytyy sitten hyvää metsätietä/polkua väliltä vehkis - sarviniemi.
"Virallinen" Saimaan saaristoreitin opastus on laitettu Taipalsaaren kautta oletettavasti siksi, että siinä on aika pitkän matkaa kevyenliikenteen väylää, Taipalsaaren kirkolla on palveluita, jos joku haluaa taukoa pitää ja toisaalta Vehkataipaleen tie on käytännössä pientareeton, jotkut jopa kokevat että autoilijoiden käyttäytymisessäkin olisi parantamisen varaa ohitustilanteissa.
"Virallinen" Saimaan saaristoreitin opastus on laitettu Taipalsaaren kautta oletettavasti siksi, että siinä on aika pitkän matkaa kevyenliikenteen väylää, Taipalsaaren kirkolla on palveluita, jos joku haluaa taukoa pitää ja toisaalta Vehkataipaleen tie on käytännössä pientareeton, jotkut jopa kokevat että autoilijoiden käyttäytymisessäkin olisi parantamisen varaa ohitustilanteissa.
Iähes yhtä pitkän matkaa on myös ihan yhtä kapeaa tietä, ilman pyörätietä. Itse ajan tuota vehkiksen tietä pyörällä lähes päivittäin 40km. (vaihtuu mantereentieksi, vehkiksen jälkeen)ja vielä hengissä. On hyvinkin tuttu myös tuo toinen reitti ja kaikki pikkutietkin sillä välillä.
Kiitos tiedosta. Itse olen ajanut Savitaipala-Taipalsaari-LPR-välin tuota 408-tietä pitkin, Saaristoreitti odottaa vielä suorittamista. Tuo Sarviniemi- Suursaimaantie-Vehkataipale-Lauritsala vaikuttaa huomattavasti mielenkiintoisemmalta kuin virallisempi opastus.
Santtu75
16.06.2024, 22.16
Reitti kierretty.
Alkumatka Imatralta Lappeenrantaan VR:n kyydillä leikaten tuon eteläisen osuuden isolta osin pois reitiltä, kun pyörät meillä eivät nyt ihan mitään varsinaisia maantiepyöriä olleet (mutta kun muuten lomalla tarkoitus olla lähinnä maaston puolella niin tuollaisella kalustolla liikkeellä).
https://img.aijaa.com/m/00978/15250881.jpg (https://aijaa.com/eVN6ie)
Koske reitin varsinainen alkupiste tuota VR:ää hyväksikäyttäen oli käytännössä Lappeenrannan juna-asema, niin lopulta tuolla reitin länsipuolisella osalla päädyttiin hieman "hybridi reittin", eli hieman ennen Taipalsaarta vaihdettiin "puolta" (tähän "puolenvaihtoon" asti ajo oli puhtaasti pyöräväylillä) ja ihan myös sillä tarkoituksella että syömässä käynti viimeisessä mahdollisessa paikassa ennen lauttaylitystä, jonka löysin Ravintola Saimaanrannasta (komeat on maisemat Hotelli-Ravintolasta), mutta tuohon ruokailuun meni odotteluiden kera vajaat 45min. ja hieman tiukille meinasi vetää ehtiä tuolle Sarviniemi - Kyläniemi lautalle, mutta kyllä sinne ehdittiin.
https://img.aijaa.com/m/00683/15250918.jpg (https://aijaa.com/5yLzPC)
Lautalla oli meidän kahden lisäksi kaksi muuta pyöräilijää ja yksi moottoripyöräilijä. Ylitys sujui oikein kivuttomasti, lautalla oli myös pientä virvoketta myynnissä.
https://img.aijaa.com/m/00009/15250921.jpg (https://aijaa.com/LIcmD1)
Tuon kyseisen lautan rantautumisesta tunnin päähän oli varattu venekuljetus Utulasta - Äitsaareen, laskeskelin että pitäisi aika riittää, mutta välillä on yksi lossi joka juuri lähti liikkeellä "nenän edestä" ja siihen tuli sitten yksi noin 10min. lisäodottelu ja taas meinasi tulla kiire, mutta juuri sovittuna aikana oltiin perillä veneen lähtölaiturilla.
Ja tälle Uhtuan lautturille pitää antaa erikoiskiitos erinomaisen ystävällisestä palvelusta, nosteli ja kiinnitti pyörät veneeseen (kuva) ja sanoi että jos haluaa / kiinnostaa niin saa itse ajaa venettä hänen opastuksellaan. Puheiden perusteella Isä - Tytär yritys (Isä ajovuorossa). jäi niin hyvät fiilikset kuljetuksesta että haluan erityisesti asiasta mainita ja palveluansa mainostaa. Heidän veneeseenhän mahtuu kerrallaan kyytiin maksimissaan 3hlö+pyörät, kuljetus varataan viimeistään 12h. etukäteen heidän nettisivuiltaan ( https://www.utulanlautturi.fi/fi/ ) ja kyydin hinta on 15e/hlö ja kesto luokkaa 10min.
https://img.aijaa.com/m/00958/15250927.jpg (https://aijaa.com/tuEe8A)
Loppureissu Äitsaaren ja Kaukopään Tehtaiden kautta sitten takaisin majoitukseen Holiday Club Saimaalle (kokonaisajomatkaa tuli noin 112km)
Ihan ok. reissu/reitti mutta ei näin "elämyspyöräilijän" näkökulmasta kuitenkaan mikään erikoisen sykähdyttävä, paikkapaikoin ihan komeita maisemia, mutta reitin pituuteen nähden kuitenkin loppujen lopuksi suhteellisen vähän. Toimii varmastikkin retkipyöräilyssä kun ottaa reitiltä pistoja eri rannoille, yöpymispaikoile yms. ja käyttää aikaa retkeilyyn/ympäristöön tutustumiseen taikka sitten maantiepyöräilijän näkökulmasta mukavana ajoreittinä.
Mutta itselle kieltämättä hienoinen pettymys ennakko-odotuksiin nähden, ei missään nimessä verrattavissa itselläni vaikkapa tuohon (Turun)Saariston rengastien kiertoon kokemuksena joka ajettiin muutama viikko sitten yhdellä yöpymisellä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.