Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Press fit keskiön nariseminen



Janne75
03.06.2024, 00.03
Kona Process vm. 2013 on ainoa pyöräni joka on varustettu press fit keskiöllä ja ainoa joka narisee poljettaessa. Se narina tulee todellakin siitä keskiöstä eikä esim. polkimista, satulatolpasta, satulasta, kammista jne.

Tilasin siihen sitten uuden press fit keskiön ja asensin sen asianmukaisesti paikoilleen. Olin puhdistanut rungon huolellisesti ja voidellut kevyesti vaseliinilla osat ja rungon. Lähdin tänään sillä lenkille ja ei se keskiön narina ollut mihinkään kadonnut. Kyllä vituttaa ajaa muuten mukavalla pyörällä jossa joka polkaisulla kuuluu se perkeleen narina. Toi koko press fit on kyllä ihan Tuonelan keksintö...:mad: En yhtään ihmettele että monet pyörävalmistajat on siirtyneet takaisin kierteellisiin keskiöihin. On ne sentään kunnolla toimivia. Onneksi kaikissa muissa pyörissäni on kierteelliset keskiöt ja yhtään pyörää en enää osta press fit keskiöllä. On se sellainen ”tuotekehityksen hedelmä”... :rolleyes:

Onko mitään vinkkejä ko. ongelmaan? Ilmeisesti vaan ne muoviset laakerinkuoret/runko-osa joka on puristussovitettu pyörän alumiiniseen runkoon elää sen verran poljettaessa että sitä narinaa kuuluu. Mutta joku syyhän siinä täytyy olla miksi tässä pyörässä keskiö narisee kun eihän se nyt kaikissa press fit keskiöisissä narise tai kukaan ei sellaista pyörää ostaisi ainakaan uutena. Ihan hyvin se kyllä muuten toimii kun kävin tänään testaamassa 19 km pyörätielenkin 41 min. 30 sek. eli keskinopeuskin 27,47 km/h mikä on ihan ok 160 mm/150 mm joustavalle täysjoustolle Continental Mountain King 2.3” renkailla (26”).

hubba
03.06.2024, 07.46
Yhteen kierrettävä pressfit keskiö yleensä korjaa tuon. Esim wheels mfg / token ninja.

Aakoo
03.06.2024, 08.39
Eikö se pressfit kannata painaa kuivana sisään? Ei kait siinä vassua tarvita mihinkään, alkaa vaan liikkumaan herkemmin.

nure
03.06.2024, 10.10
^^Joo, auttaa kyllä ja eikös löydy adpterejakin kierteellistä varten?

El-Carpaso
03.06.2024, 10.57
Muoviset laakerinkuoret? Kuullostaapa erikoiselta ratkaisulta. Toisaalta ruvettiinhan runkojenkin pressfit keskiömuhveja jossain vaiheessa vuoraamaan muovilla jostain käsittämättömästä syystä.

Koittaisin etsiä keskiön, jossa on metallirunko. Tuo muovinen laakerinkuori kuullostaa oikaisulta tai tavalta saada laakeri sopimaan runkoihin, joita ei ole koneistettu kunnolla toleransseihin.

Kaikki vaseliinit ja liukkarit pois rungosta ja keskiöstä. Tilalle Loctite 641 laakerikiinnitettä. Se kiinnittää laakerin runkoon ja tukkii mahdolliset välit, jolloin keskiön ja rungon välistä liikettä ei pitäisi tapahtua.
Vaseliini ei poista liikettä, se vain vaimentaa ääntä. Mutta äänenvaimennettukin liike kuluttaa pintoja, jolloin rungosta voi ajan myötä tulla liian sohlo millekään laakerille.

MTB Engineer
03.06.2024, 11.18
Esim. Sramin GXP PF on muovirunkoinen ja kuten yllä mainittu, todennäköisesti tämä valinta on tehty kompensoimaan surkeita runkoja ja on laakerin kannalta huono vaihtoehto. Aluminii-alumiiniliitokseen laittaisin voiteluainetta, esim. kevyt öljy osiin ennen asennusta, mutta kuiturunkoon tosiaan joko lukite jos on kovin väljä tai carbon gripper jos on kunnollinen. Hoonaustyökalulla ja mikrometrillä pääsee myös aika pitkälle PF-liitosten kanssa, toki sillä oletuksella, että pesät ovat linjassaan. Jos on linjaus pielessä niin sitä ei helposti korjaa kuin yksiosaisella tai ruuvattavalla keskiöllä, esim. Wheels tai Hambini.

Jos uusikin keskiö narisee heti niin oletko varma, että pyörässä on muuten kaikki kunnossa? varsinkin muovikeskiö alumiinissa harvoin narisee heti ellei liitos ole todella väljä.

Janne75
03.06.2024, 23.35
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista ja edotuksista miten ongelma korjataan. Runko on tosiaan 6061 alumiinia ja se Sram GXP Press Fit keskiö on muovirunkoinen. Sellainen mielenkiintoinen homma että kun se edellinen samanlainen keskiö narisi niin ennen irroitusta rungosta kokeilin pyörittää laakereita sormella. Toinen pyöri herkästi ja toisessa tuntui karheutta pyöritettäessä. Mutta sitten kun ne oli irroitettu molemmat pyöri taas ihan herkästi eli se karheus katosi toisesta laakerista kun se muovinen runko ei painanut laakeria niin tiukasti kuin sen ollessa rungossa kiinni.

Hyvin perustellusti vaikuttaa myös siltä että sen vaseliinin olisi voinut tosiaan jättää laittamatta sinne muovisen keskiörungon ja alumiinisen keskiömuhvin väliin. Ihan siistiltä se keskiömuhvi näyttää eikä siinä ole mitään virhettä. Tosin en ole millään mikrometrillä sitä mitannut mutta oletan sen reiän olevan läpikoneistettu jolloin ne laakerit asettuu linjaan. En ollut edes tajunnut että löytyy myös yhteenkierrettäviäkin PF keskiöitä. Sellainen pitää hankkia ja tosiaan lukita se kunnolla tuolla Loctite 641 laakerikiinnitteellä. Voi jopa olla että sitäkin löytyy itseltä hyllystä. Ainakin jotain vastaavaa tiivistävää ja täyttävää lukitetta löytyy.

Yhden pyöräilyä harrastavan työkaverin kanssa tänään keskustelin tästä PF keskiön narinasta ja hänellä oli ollut pyörä jonka PF keskiö oli narissut uudesta asti. Pyörä meni takuuna korjaamolle ja homma oli tullut tavalla tai toisella kuntoon ja narina loppunut.

Onhan tuollainen yhteenkierrettävä PF keskiö mekaanisesti paljon parempi ratkaisu. Eiköhän se narina siihen lopu sitten kun sellaisen vaihtaa tilalle.

Janne75
03.06.2024, 23.56
Vielä tarkennuksena kun en löytänyt kuin tämän yhteenkierrettävän PF keskiön: https://r2-bike.com/HOPE-Bottom-Bracket-MTB-PF41-865-895-92-stainless-steel

Miten ihmeessä tuo voidaan sekä kiertää yhteen ja kuitenkin asentaa PF tyyliin puristamalla keskiömuhviin? Molemmat puolethan puristetaan runkoon joten kuinka ihmeessä sen saa sitten enää kierrettyä yhteen? En nyt ymmärrä jotain tässä osassa ja sen asentamisessa. Tuo vaatii vielä noihin GXP akselilla oleviin kampiin tämän muunnossetin: https://r2-bike.com/HOPE-Innenlager-Umbaukit-Truvativ-GXP_1

Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla keventää tota Kona Processia vielä lisää ja laittaa siihen Race Face Next SL hiilikuitukammet joissa on se erilainen 30 mm akseli ja saisi erilaisen PF keskiön siihen sitten. Taidan alkaa harkita enemmän sitä vaihtoehtoa ja siirrän sitten noi Sram Truvativ Noir 3.3 hiilikuitupäällystetyt alumiinirunkoiset kammet toiseen maastopyörääni jossa on kierteellinen BSA keskiö GXP kammille.

miz
04.06.2024, 00.22
Vielä tarkennuksena kun en löytänyt kuin tämän yhteenkierrettävän PF keskiön: https://r2-bike.com/HOPE-Bottom-Bracket-MTB-PF41-865-895-92-stainless-steel

Miten ihmeessä tuo voidaan sekä kiertää yhteen ja kuitenkin asentaa PF tyyliin puristamalla keskiömuhviin? Molemmat puolethan puristetaan runkoon joten kuinka ihmeessä sen saa sitten enää kierrettyä yhteen? En nyt ymmärrä jotain tässä osassa ja sen asentamisessa. Tuo vaatii vielä noihin GXP akselilla oleviin kampiin tämän muunnossetin: https://r2-bike.com/HOPE-Innenlager-Umbaukit-Truvativ-GXP_1

Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla keventää tota Kona Processia vielä lisää ja laittaa siihen Race Face Next SL hiilikuitukammet joissa on se erilainen 30 mm akseli ja saisi erilaisen PF keskiön siihen sitten. Taidan alkaa harkita enemmän sitä vaihtoehtoa ja siirrän sitten noi Sram Truvativ Noir 3.3 hiilikuitupäällystetyt alumiinirunkoiset kammet toiseen maastopyörääni jossa on kierteellinen BSA keskiö GXP kammille.


Esim. tällainen?
https://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb86-92/bb86-92-outboard-abec-3-bb-for-24-22mm-sram-cranks-black.html

Vastaavaa meinasin laittaa omaan pressfit rungolliseen scottiin, mutta laitoin kuitenkin ihan normi SRAM GXP pressfitin kun edellisen kanssa ei ollut narinaa. Eikä tämän uudenkaan kanssa.

harmis
04.06.2024, 09.38
Onhan tuollainen yhteenkierrettävä PF keskiö mekaanisesti paljon parempi ratkaisu. Eiköhän se narina siihen lopu sitten kun sellaisen vaihtaa tilalle.
Olen oman kokemuksen perusteella eri mieltä asiasta. Mielestäni tuollainen yhteen kierrettävä on huono. Itselläni oli gravelissa ensiasennus laakerina Token Ninja. Se löystyi jatkuvasti, ja kun sitä yritti kiristää, se muovinen osa, josta kiristetään, meni rikki. Sen jälkeen ei enää saanut kiristettyä, eikä viitsinyt avatakaan, jos ei ehjänä lähde pois. Naksumista, klappia kammissa, kammet vinossa, jonka vuoksi vaihteet ei toiminut kunnolla. Vaihdoin sitten normaaliin prässättävään, jonka jälkeen kaikki toimi hienosti, kunnes möin pyörän pois.
Jos nyt joku erehtyy tuollaisen kuitenkin laittamaan, niin laittakaa asentaessa kierrelukitusliimaa, että laakeri ei pääse löystymään. Ja toivokaa, että saatte sen pois ilman että runko ei vaurioidu. Nimittäin ne muoviset hammastukset on ihan paskat.

Sivustakatsoja
04.06.2024, 09.51
Mä laitoin narisevaan (road) keskiöön (runko alumiinia) muovisen kupin (Shimano) sijaan metallisen version, olisikohan ollut Race Facen. Siihen loppu narinat ja nakseet.

paaton
04.06.2024, 10.09
Olen oman kokemuksen perusteella eri mieltä asiasta. Mielestäni tuollainen yhteen kierrettävä on huono. Itselläni oli gravelissa ensiasennus laakerina Token Ninja. Se löystyi jatkuvasti, ja kun sitä yritti kiristää, se muovinen osa, josta kiristetään, meni rikki. Sen jälkeen ei enää saanut kiristettyä, eikä viitsinyt avatakaan, jos ei ehjänä lähde pois. Naksumista, klappia kammissa, kammet vinossa, jonka vuoksi vaihteet ei toiminut kunnolla. Vaihdoin sitten normaaliin prässättävään, jonka jälkeen kaikki toimi hienosti, kunnes möin pyörän pois.
Jos nyt joku erehtyy tuollaisen kuitenkin laittamaan, niin laittakaa asentaessa kierrelukitusliimaa, että laakeri ei pääse löystymään. Ja toivokaa, että saatte sen pois ilman että runko ei vaurioidu. Nimittäin ne muoviset hammastukset on ihan paskat.

Ihan samoja kokemuksia tokenista kahdessa eri pyörässä. Monessa muussakin on kuitenkin muovipusla välissä. Ne löystyy ja tuonne pääsee hiekkapölyä.

Hyvä laadukas pressfit kyllä toimii. Alu rungossa se sramin oma ei ollut minullakaan se laadukas. Vetelin tuon liimalla kiinni, niin loppui heilumiset ja narinat.

Copilot
04.06.2024, 10.11
Wheelsmfg:n yhdessä pyörässä ja ei mitään ongelmia.

Janne75
04.06.2024, 11.09
Kiitos taas vastauksista. Tämä keskustelu on siinäkin mielessä hyödyllinen, että taitaa se narina ja naksuminen olla melko yleinen ongelma ainakin noiden muovisten PF keskiöiden kanssa. Tästä saa moni muukin nyt vinkkiä millä saa homman toimimaan. Jos sen yhteenkierrettävän laittaa niin ilman muuta kierrelukitetta (medium) kierteiden väliin. Kiitos tosta Wheelsmfg linkistä. Kun katsoin sitä keskiötä niin tajusin että sehän kierretään yhteen ihan työkalulla siitä ulkopuolelta. Olin vaan ajatellut että se PF-sovitus on aina niin tiukka että miten ihmeessä se prässätään molemmin puolin keskiömuhviin ja samalla kierretään yhteen. Aina oppii jotain uutta. :)

Kuminauha
04.06.2024, 15.35
Pyöränrungoissa on kyllä yllättävän yleistä, että keskiömuhvit on tehty aika huolimattomasti. Pätee ihan kaikenhintaisiin runkoihin. Reiät ei ole pyöreitä, ne ei ole x/y akselilla kohdikkain, ne eivät ole kohtisuoria, muhvin ulkopinta ei ole suora, reiän koon toleranssi liian tiukka tai väljä, jne jne...

Oma mauste on vielä keskiövalmistajat, joiden toleranssit heittelevät päivästä riippuen.

nure
04.06.2024, 19.58
^ Juuri näin se menee, itsellä kävi ohjauslaakeria asentaessa sama havainto.

MTB Engineer
05.06.2024, 10.53
Jos laakerit ei pyöri kunnolla kun keskiö on painettu paikoilleen tai tuntuu jo uutena karhealta niin rungon reikä on liian pieni tai epäpyöreä. Esim. Motonetistä saa hoonaustyökalun: MTX Automotive hoonauslaite 3 kiveä 19-63 mm | Motonet Oy (https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-hoonauslaite-3-kivea-19-63-mm?product=70-09128) jolla reikää voi suurentaa, mutta ilman mikrometriä en tuota suosittele. PF-keskiön reikä tulisi olla luokkaa 40.95-40.98mm eli puristussovite keskiöön on luokkaa 0,03-0,1mm. Jos reikä on pienempi kuin tuo niin se tulisi hoonata oikeaan mittaan tai laakerit eivät kestä kauaa.

paaton
05.06.2024, 11.30
Jos laakerit ei pyöri kunnolla kun keskiö on painettu paikoilleen tai tuntuu jo uutena karhealta niin rungon reikä on liian pieni tai epäpyöreä. Esim. Motonetistä saa hoonaustyökalun: MTX Automotive hoonauslaite 3 kiveä 19-63 mm | Motonet Oy (https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-hoonauslaite-3-kivea-19-63-mm?product=70-09128) jolla reikää voi suurentaa, mutta ilman mikrometriä en tuota suosittele. PF-keskiön reikä tulisi olla luokkaa 40.95-40.98mm eli puristussovite keskiöön on luokkaa 0,03-0,1mm. Jos reikä on pienempi kuin tuo niin se tulisi hoonata oikeaan mittaan tai laakerit eivät kestä kauaa.

Tämä bb30 keskiöllä, eli jos väliin ei tule muovisia pressfitt holkkeja. Muovinen pressfitt on just suunniteltu korjaamaan noita ongelmia.

Tuo hoonihan sitten kopioi kaiken. Eli jos reikä ei ole pyöreä, ei se ole tuon jälkeenkään. Hioma sutia ja mikrometriä.

Mutta se muovinen pressfit on noihin paras.

paaton
05.06.2024, 11.33
Esimerkiksi just shimanon pressfitt. Se vaan kestää ja toimii, vaikka se canyonin kuitureikä on miten soikea.

Ei sinne mitään hambinin alumiiniholkkia kannata survoa.

nure
05.06.2024, 12.17
Muovi antaa hieman vierheitä anteeksi... Asian sivusta, miksei ohjauslaakereita ole metallirunkoisiin kierteellisiä? Tuli pohdiskeltua sitäkin kun tuota emäputkea työstin...

Janne75
05.06.2024, 17.23
Voisiko olla niin että se Sramin muovirunkoinen Press Fit GXP keskiö (vaihtamani siis joista toinen valmistettu 2022 ja toinen 2023) on tehty hieman liian isoksi tai niin että niiden koko hieman vaihtelee ja sen takia se toisen puolen laakeri pyöri hienosti keskiö irrallaan ja pyöri huonommin kun keskiö oli prässätty runkoon? Tai sitten ei vaan valmistustoleranssit sovi yhteen Konan vm. 2013 rungon kanssa, jossa oli kyllä alunperin Sram S1000 kammet ja Sram GXP PF keskiö tehtaalta tullessaan vuonna 2013.

MTB Engineer
05.06.2024, 17.28
Väittäisin, että ruiskuvaletun muovikeskiön tarkkuus on parempin kuin koneistamattoman kuiturungon. Alurunko pitäisi olla paremmin mitoillaan JOS on koneistettu hitsauksen jälkeen. Jos ei ole niin on todennäköisesti ihan mitä sattuu. Ja on totta, hooni ei tee ovaalista reiästä pyöreää.

Kierrehän taas keskittää melko huonosti. BSA-keskiöissä tärkeää on keskiön otsapinnan suoruus, joka ohjaa lopulta keskiön suoraan.

nure
05.06.2024, 17.50
^ Yleensä/usein BSA keskiöt ovat valmiiksi feissattut/rotsatut... Yhden rungon olen joutunut käyttämään huollossa ja silloinkin nihkeiden kierteiden vuoksi.

paaton
05.06.2024, 17.55
Voisiko olla niin että se Sramin muovirunkoinen Press Fit GXP keskiö (vaihtamani siis joista toinen valmistettu 2022 ja toinen 2023) on tehty hieman liian isoksi tai niin että niiden koko hieman vaihtelee ja sen takia se toisen puolen laakeri pyöri hienosti keskiö irrallaan ja pyöri huonommin kun keskiö oli prässätty runkoon? Tai sitten ei vaan valmistustoleranssit sovi yhteen Konan vm. 2013 rungon kanssa, jossa oli kyllä alunperin Sram S1000 kammet ja Sram GXP PF keskiö tehtaalta tullessaan vuonna 2013.

Runko on vaan killissä. gxp on muutenkin vähän huono ratkaisu pyöriin. Koneenosissa tuollainen yhden laakerin ympärille puristuva akselointi toimii, muttei se kestä pyörissä kovin kauaa.

Jos konassa on isompireikäinen keskiö, eli 46mm, niin sitten vaan 30mm kampia paikalleen. Jos taas on 41mm, niin 24mm kammet ja shimanon halpa presfit keskiö.

Noita sramin gxp kampiakin on muutettu "uiviksi" eli suora 22/24mm holkki vaan sinne 22mm kaulalle ja päittäisvälysken säätö jollain muulla keinoin.