PDA

Näytä tavallinen näkymä : SRAM DUB BB92 keskiön irroittaminen

Copilot
02.06.2024, 20.59
Minulla on pyörässä otsikon mukainen keskiö, joka on rikki. Vastaavat Shimanon keskiöt ovat lähteneet irti keskiön irroitustyökalulla ja muutamalla terävällä vasaran iskulla. Tämä ei sen sijaan hievahdakaan. Mikä neuvoksi vai onko ainoa vaihtoehto lyödä kovempaa?

Kuminauha
03.06.2024, 12.44
Voi olla hapettunut kiinni ja vaatii voimaa irroitukseen, lämmöstäkään ei varovasti annettuna ole haittaa, esim hiustenkuivaajalla.

Copilot
03.06.2024, 13.04
Jäi mainitsematta, että runko on kuitua. Lämpö ei taida auttaa yhtään.

Kuminauha
03.06.2024, 15.04
Voi se ehkä saada vähän lämpöliikettä siihen pakettiin niin että mahdollinen hapettuma vähän hellittää otetta. Toki myös mahdollista että siellä on jotain locktiten laakerilukitetta laitettu väliin, joka käsittääkseni lämmön kanssa antaa periksi?

paaton
03.06.2024, 16.08
Keskiötyökalulla ne olisi hyvä irroittaa. Käyttäisin liikkeessä jos on tiukassa, eikä itsellä ole "prässiä"

Tein itse sellaisen puristusholkin, jolla saa ceramicspeedin keskiön ehjänä pois. Taisin katsella mallin ceramicin omasta työkalusta.

Noissa on siis yleensä sellainen pieni olake sisällä, mihin holkin reuna voi nojata ja tuon jälkeen pressfitin voi painaa kierretangon kanssa ulos. Vähän samoin kuin uusi asennetaan.

paaton
03.06.2024, 16.12
Tuossa siis yksinkertainen tooli konelaakerin irroitukseen. Toimii myös pressfitissä kun mitat on oikein.

Vastaavaa holkkia on helppo käyttää keskiöprässin kanssa.

https://www.bearingprotools.com/products/bottom-bracket-bearing-puller

Copilot
03.06.2024, 16.56
Tuo olisi siis tarkoitus saada kuppeineen tuolta pois, kun tarkoitus on vaihtaa eri merkkiset kammet paikoilleen. Ei pelkkää laakeria. Kyllä mulla prässi on uuden asentamiseen.

https://www.bikeshop.fi/Park-BBT-90-3-keskiotyokalu/ekauppa/pPTBBT903/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI36uC872_hgMV8FqRBR34PQRhEAQYAiAB EgJYqfD_BwE

Tällä ja vasaralla on Shimanot lähteneet. Tässä nyt ilmeisesti joku lukite välissä mitä en tajua, että miksi.

paaton
03.06.2024, 16.58
Tuo olisi siis tarkoitus saada kuppeineen tuolta pois, kun tarkoitus on vaihtaa eri merkkiset kammet paikoilleen. Ei pelkkää laakeria. Kyllä mulla prässi on uuden asentamiseen.

Joo siis tarkoitinkin että lähtee kuppeineenkin oikealla holkilla täysin ehjänä. Noin otin ceramicin.

Tietysti vaatii sen olakkeen. El ole varma onko tuota kaikissa pressfiteissä.

Copilot
04.06.2024, 19.46
Ei auttanut lämpö mitään. Laakeri istuu rungossa kuin hitsattuna. Pakko se on soitella paikallisiin liikkeisiin, josko joku saisi runkoa tuhoamatta tuon irti.