PDA

Näytä tavallinen näkymä : Käsikaasu/Peukalokaasu/Kaasukahva sähköpyörään.



petebiker
02.06.2024, 15.18
Onkohan suomesta saatavissa tai tai ulkomailta tilattavissa pyörissä, kotimaisen takuun alaista sähköpyörää käsikaasulla, eli voi ajaa polkematta.
Kiinalaisista se yleensä löytyy mutta niissä takuun kanssa usein ongelmia.
Tai voiko merkkipyöriin asentaa jälkikäteen.
Tarvii sen vakuutuksen, mutta sen otan hankittavaan pyörään joka tapauksessa(Saan kertyneillä OP-bonuksilla vakuutuksen ilmaiseksi kahdeksi vuodeksi).

kauris
02.06.2024, 19.44
Niitä ainakin on joissa kaasu on väännettävässä kahvassa...
https://www.bikeworld.fi/sahkomoottoripyorat/(sort)/name_asc

Krapula
02.06.2024, 22.56
Tuossa nyt ainakin. Tuo vakuutustarve ei enää määräydy teholla tai peukkukaasulla vaan 25/25 -säännöllä kun kyseessä on moottorilla varustettujen polkupyörien vakuuttaminen. Linkin takaa oleva pyörä painaa 28kg joten on liikennevakuutettava.

https://efat.fi/ (https://efat.fi/)

nure
03.06.2024, 00.00
Kunhan maksat vakuutukset ja ajat ajoradalla...

Nixuu
03.06.2024, 02.46
Kunhan maksat vakuutukset ja ajat ajoradalla...
Tuolle ei ole mitään tarvetta. Paitsi jos ei ole kelviä tai pyöräkaistaa tms. Täysin samat säännöt kuin luomupyörällä.

nure
03.06.2024, 19.32
Entäs jos vauhti ylittyy ja kelvi EI sallittu mopoille...?

Goomikko
03.06.2024, 20.52
Tieliikennelaissa E/FAT on kuten sähkötön polkupyörä eli sillä saa ajaa pyörätiellä.

Santtu75
03.06.2024, 21.29
Entäs jos vauhti ylittyy ja kelvi EI sallittu mopoille...?

Saa sillä kovempaa POLKEA (tai lasketella mäkeä alaspäin) mutta avustuksen pitää loppua 25km/h nopeudessa.

nure
03.06.2024, 23.40
Siis jos sähköinen ylittää tuon rajan...?

Copilot
04.06.2024, 09.16
^kannattanee ottaa selvää lain pykälistä ja myös ymmärtää niitä.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

Krapula
04.06.2024, 19.52
Siis jos sähköinen ylittää tuon rajan...?

Niin on olemassa kahta erityyppistä sähköistä polkupyörää, jotka lain silmissä ovat verrattavissa tavalliseen luomufillariin. Nämä ovat: sähköavusteiset polkupyörät (max.250W, max. 25km/h) sekä ajoneuvoluokan L1e-a moottorilla varustetut polkupyörät (max. 1000W, max. 25 km/h). Jälkimmäisessä sallitaan myös peukkukaasu ilman polkemista kunhan avustus katkeaa 25 km/h nopeudessa.
Molemmilla näillä saa ajaa kuten tavallista polkupyörää samoissa paikoissa ja jokaisenoikeudella vaikka metsässä. Ensimmäisiä ei tarvi vakuuttaa ja jälkimmäisen vakuuttaminen menee uuden liikennevakuutuslain mukaan tuolla 25/25 -säännöllä.

Kaikki mitkä kulkee pelkällä moottorilla yli 25 km/h ovat käytännössä L1e-b -luokan mopoja. Nämä täytyy vakuuttamisen lisäksi rekisteröidä, joka onnistuu käytännössä vain jos valmistaja on tyyppihyväksyttänyt mopoksi. Esim. jotkut speed pedelecit. Näillä ajetaan sitten mopon säännöillä ja ajoradalla ellei erikseen kevyenliikenteen väylä sallittu mopoille.

petebiker
05.06.2024, 23.57
Ketjun aloittajana yhteenvetoa vastauksista, kaasukahva/käsikaasu/sormikaasullista sähkömaastopyörää suomitakuulla ei saa mistään, jotain tossumopoa tai pienikokoista läskipyörää ehkä löytyisi.
Täytynee sitten kääntyä kiinanpoikien puoleen ja koettaa jotenkin olemattoman takuun kanssa pärjätä.
Ilmeisesti yleisen CAN-väylän vuoksi ihan suoraan ei voi kahvaa kytkeä lisävarusteenakaan.
Kuitenkin reilusti suurin osa maailmassa myytävistä sähköpyöristä kahva on, laillinenkin kun ottaa vakuutukset ym mutta ei ostettavissa Suomesta, rajallinen tarjonta tältä osin.

Santtu75
06.06.2024, 01.49
Ketjun aloittajana yhteenvetoa vastauksista, kaasukahva/käsikaasu/sormikaasullista sähkömaastopyörää suomitakuulla ei saa mistään, jotain tossumopoa tai pienikokoista läskipyörää ehkä löytyisi.
Täytynee sitten kääntyä kiinanpoikien puoleen ja koettaa jotenkin olemattoman takuun kanssa pärjätä.
Ilmeisesti yleisen CAN-väylän vuoksi ihan suoraan ei voi kahvaa kytkeä lisävarusteenakaan.
Kuitenkin reilusti suurin osa maailmassa myytävistä sähköpyöristä kahva on, laillinenkin kun ottaa vakuutukset ym mutta ei ostettavissa Suomesta, rajallinen tarjonta tältä osin.

Ja jos katsot näitä pyöriä mihin on tuo "peukkukaasu" lisättävissä tai niissä sellainen on, niin niissä on tekniikkana joku muu kuin Bosch, Shimano, Brose, Yamaha (jotka ovat pääasiallisesti rakentaneet tekniikkansa niin ettei nuo peukkukaasut ole jälkikäteen lisättävissä) joita taas ns. Premium pyörävalmistajat käyttävät, eli ei kyse ole mitenkään "suomen jutusta", vaan kyseisten valmistajien omasta (ja osittain yhteisestä) päätöksestä että tekevät vain moottoreita jotka täyttävät "sähköavusteisen polkupyörän" määrityksen isossa osassa ns."länsimaista". Samoin myös iso osa pyörämerkeistä jotka ovat lähtökohtaisesti "polkupyörävalmistajia" tekevät vain näitä sähköavusteisia pyöriä (sekä osa vielä ns. Speed Pedelec pyöriä).
ja tosiaan tässä takana on se että lähes kaikissa "länsimaissa" missä asiaa on lähdetty lakipuolella käymään läpi, niin on päädytty siihen tilanteeseen että mikäli pyörän avustus on päällä muutenkin kuin polkemalla, niin kyse ei enään ole polkupyörästä (sama se on suomessakin) ja sillä sitten on hieman enemmän maakohtaista eroavaisuutta miten paikallinen tieliikennelaki määrittelee ja "kohtelee" kysiestä pyörätyyppiä.

Eli karkeasti jaoteltuna, pyörä missä on "peukkukaasu" ei ole polkupyörä ja (oikeat)polkupyörävalmistajat eivät näitä laitteita siksi tee.

jpuu
06.06.2024, 11.47
Eli karkeasti jaoteltuna, pyörä missä on "peukkukaasu" ei ole polkupyörä ja (oikeat)polkupyörävalmistajat eivät näitä laitteita siksi tee.

On se polkupyörä. Sitä kutsutaan nimellä moottorilla varustettu polkupyörä ja kuuluu ajoneuvoluokkaan L1e-A. Nämä joita kutsut oikeaksi pyörän valmistajaksi tekevät sähköavusteisia polkupyöriä.

Santtu75
06.06.2024, 11.55
On se polkupyörä. Sitä kutsutaan nimellä moottorilla varustettu polkupyörä ja kuuluu ajoneuvoluokkaan L1e-A. Nämä joita kutsut oikeaksi pyörän valmistajaksi tekevät sähköavusteisia polkupyöriä.

Trafin ajoneuvoluokittelussa L1e-A luokan ajoneuvo ei ole polkupyörä vaikka sitä polkupyöräksi sanotaankin.

Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa.
Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

e-tracker
06.06.2024, 13.20
Pääasia, että tietää oman olevan laiton ja toimii sen mukaan, voi kyllä naamioida lailliseksi:)

Krapula
06.06.2024, 19.42
Ketjun aloittajana yhteenvetoa vastauksista, kaasukahva/käsikaasu/sormikaasullista sähkömaastopyörää suomitakuulla ei saa mistään, jotain tossumopoa tai pienikokoista läskipyörää ehkä löytyisi...

No kätevästi muuttui parametrit alkuperäisestä viestistä. Aloitusviestissä puhuit sähköpyörästä käsikaasulla ja siihen sait esimerkin.

petebiker
10.06.2024, 01.24
No kätevästi muuttui parametrit alkuperäisestä viestistä. Aloitusviestissä puhuit sähköpyörästä käsikaasulla ja siihen sait esimerkin.

Joo en hae esimerkin läskipyörää vaan ihan perus sähköpyörää ja pituuskin on 188cm ja nuo läskipyörät on yleensä pikkurenkailla ja rungolla.
Itse asiassa en ymmärrä paksujen renkaiden ideaa lainkaan, kokeilin sellaista ja ajettavuus todella huono, ja eihän siitä renkaiden paksuudesta ole hyötyä kuin upottavassa maastossa muualla vain haittaa. Ei maastorenkailla ajeta autoillakaan asfaltilla, miksi pyörillä.

Ei siis löydy käsikaasulla ainuttakaan suomesta, mietin mikä on syynä, laillisiahan ne täysin on, ilmeisesti myyjät olettaa että pelkkä moottorivoimalla ajo kuluttaa osat nopeasti ja tulee paljon takuukorjauksia.
Täytyy laittaa tilaus suoraan Kiinasta vetämään, alhaisen hinnan vuoksi jää paljon rahaa korjaillakin kun takuuta ei ole.

petebiker
10.06.2024, 01.31
Eli karkeasti jaoteltuna, pyörä missä on "peukkukaasu" ei ole polkupyörä ja (oikeat)polkupyörävalmistajat eivät näitä laitteita siksi tee.

Kiinassa peukalokaasu näkyy olevan käytännössä jokaisessa myytävässä pyörässä, nykyään uudet trendit tulee Aasiasta ja kyllä tuokin ominaisuus tulee vallitsevaksi muutamassa vuodessa. Täysin keinotekoista ja perusteetonta rajoittaa koska Sähköskoottereita tien päällä tuhansia peukalokaasulla.

Santtu75
10.06.2024, 14.48
Huomaan hieman tietysasteista pientä "katkeruutta" teksteistäsi kun asiat eivät ole kuten haluaisit niiden olevan.

Eli tilanteen taustalla on lainsäädäntö kuten monessakin muussa asiassa. Ja lainsäädäntö on siitä "ihmeellinen" juttu että se vaihtelee maittain ja maanosittain.
Euroopan tasolla isoin tekijä on EU asetus 168/2013 reilun kymmenen vuoden takaa jossa määritellään kaksi- ja kolmipyöräisistä ajoneuvoista sekä nelipyöristä joka sitten ajankuluessa on enemmän taikka vähemmän siirtynyt eri EU maiden lainsäädäntöön (ja jotkit muut ei EU maat ovat päätyneet samoihin ajoneuvoluokitteluihin).
Tässä asutuksessa on määritelty mm. polkupyörän reunehdot jossa polkupyörän määritelmän täyttää pyörä jossa on max 250w moottori, joka avustaa vain poljettaessa ja sen avustuksen tulee lakata viimeistään vauhdissa 25km/h. ja mikäli kaikki nämä ehdot eivät täyty niin kyseessä ei ole enään "polkupyörä" ajoneuvoluokan ajoneuvo vaan se on L1e-(A/B) luokkaa (joka siis on Kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo) ja se tulee myös virallisesti luokitella kyseiseen ajoneuvoluokkaan (ja jolloin sen pitää siis luonnollisesti myös täyttää tuon L1e-(A/B) ajoneuvoluokan määräykset).

Tuo ajoneuvoluokittelu sinänsä on selkeähkö mutta se miten se loppupelissä on sulautettu maakohtaiseen lainsäädäntöön on todellisuudessa hieman eri asia, eli se miten, missä ja kuka sekä millä edellytyksillä saadaan ajaa näitä L1e-(A/B) ajoneuvoja (polkupyörän ehtojen mukaan maat ovat suht yhteneiset), niin tämän takia noiden L1e-(A/B) markkinat ovat hyvin epäyhtenäiset ja osassa maista niillä ei saa ajaa "polkupyöränä" vaan ne katsotaan "mopoiksi" ja niitä koskevat samat säännökset. Osassa maista esimerkiksi vastaava maastoajo kuin polkupyörillä on sallittu onkin kokonaan kielletty näiltä L1e-(A/B) ajoneuvoilta, tämähän oli myöskin aivan alkuperäinen viranomaistulkinta Suomessa noiden L1e-A luokan (avustus 250-1000w + mahdollinen peukkukaasu) mutta sen asia sitten linjattiin toisin myöhemmin.

Näiden asioiden takia nämä sinun haluamasi ajoneuvot eivät ole mitenkään kovin yleisiä, kun niillä ei osassa Euroopan maista ole "ajolupaa" joko ollenkaan taikka sitten sitten ajomahdollisuuksia on selkeästi rajoitettu. Ja varsinaiset polkupyörävalmistajat eivät näihin "muihin ajoneuvoluokkiin kuin polkupyöräksi hyväksytyiksi" ole juuri lähteneet mukaan ja myöskään nämä isommat moottorivalmistaja brändit eivät ole siihen lähteneet vaan nimenomaan ovat koittaneet rakentaa tekniikkaansa siitä lähtökohdasta että polkupyöräksi hyväksytystä tekniikasta ei ihan kädenkäänteessä saada tehtyä "ei polkupyörää".

xs2jammu
10.06.2024, 15.36
Mä ostaisin mopon jos tarttesisin käsikaasua ;)

Bndit
10.06.2024, 15.52
Kiinassa peukalokaasu näkyy olevan käytännössä jokaisessa myytävässä pyörässä, nykyään uudet trendit tulee Aasiasta ja kyllä tuokin ominaisuus tulee vallitsevaksi muutamassa vuodessa. Täysin keinotekoista ja perusteetonta rajoittaa koska Sähköskoottereita tien päällä tuhansia peukalokaasulla.
Fillari tarkoittaa polkupyörää eli tämä on polkupyöräfoorumi. Ei ehkä kannatta täällä kysellä käsikaasupeleistä kun ne eivät ole polkupyöriä kun niitä ei nimenomaan tarvitse polkea, vaikka toki voi niin halutessaan tehdä jos polkimet löytyy.

petebiker
11.06.2024, 01.07
Mä ostaisin mopon jos tarttesisin käsikaasua ;)

Sitten tarvitsee kaksi ajopeliä, ja tupla hinta ja huolto yms, kun pyörä käsikaasulla ne olisi yksi ja sama kaikkeen käyttöön, yli 25km/h ei ole tarkoitus ajaa. Kaasukahvan lisähinta pyörään on vain 20euron luokka, sen vuoksi pitäisi ostaakin mopo satakertaisella hinnalla, ei kovin järkevää.

petebiker
11.06.2024, 01.09
Fillari tarkoittaa polkupyörää eli tämä on polkupyöräfoorumi. Ei ehkä kannatta täällä kysellä käsikaasupeleistä kun ne eivät ole polkupyöriä kun niitä ei nimenomaan tarvitse polkea, vaikka toki voi niin halutessaan tehdä jos polkimet löytyy.

Kyllä sillä polkeakin voi.

petebiker
11.06.2024, 01.15
[/QUOTE]Näiden asioiden takia nämä sinun haluamasi ajoneuvot eivät ole mitenkään kovin yleisiä, kun niillä ei osassa Euroopan maista ole "ajolupaa" joko ollenkaan taikka sitten sitten ajomahdollisuuksia on selkeästi rajoitettu. Ja varsinaiset polkupyörävalmistajat eivät näihin "muihin ajoneuvoluokkiin kuin polkupyöräksi hyväksytyiksi" ole juuri lähteneet mukaan ja myöskään nämä isommat moottorivalmistaja brändit eivät ole siihen lähteneet vaan nimenomaan ovat koittaneet rakentaa tekniikkaansa siitä lähtökohdasta että polkupyöräksi hyväksytystä tekniikasta ei ihan kädenkäänteessä saada tehtyä "ei polkupyörää".[/QUOTE]

Joo luulen että esimerkiksi yli 25km/h tullaan sanktioimaan jotenkin isommilla sakoilla, kun sähköpyörät yleisestikin yleistyy ja nämä viime aikoina Suomenkielisiksikin käännetyt Kiinankaupat alkaa niitä työntämään tänne halvalla ilman tulleja ja postikuluja. Nytkin voi tilata kotiin 599€ hintaan 48km/h kulkevan täysikokoisen sähköpyörän(Ottamatta laatuun mitään kantaa), alkavat lisääntyessään muodostamaan merkittävän turvallisuusuhan liikenteessä.

plr
11.06.2024, 14.27
Minulla on vanha sähköavusteinen polkupyörä (verkkokauppa.comin GoZero pedelec 1. tai 2. generaatio), jonka mukana tuli ostaessa käsikaasu. Se ei ole ollut asennettuna pyörään, koska tämä olisi aikaisemmin vaatinut liikennevakuutuksen. Pyörän paino on noin 20 kg, joten se on alle 25 kg rajan. Voiko nyt kytkeä käsikaasun pyörään ja jatkaa laillisesti vakuuttamattomana ajoa? Vai tuleeko tässä jokin katsastus/tyyppihyväksyntätilanne vastaan, koska tuollainen käsikaasuvehje käsittääkseni periaatteessa täyttäisi L1e-A -ajoneuvoluokan vaatimukset. Ei ole tietoa onko valmistaja/maahantuoja suorittanut tällaisia toimenpiteitä.

jpuu
11.06.2024, 14.57
^voit asentaa käsikaasun, mutta pyörään täytyy ottaa liikennevakuutus.

plr
11.06.2024, 16.06
^voit asentaa käsikaasun, mutta pyörään täytyy ottaa liikennevakuutus.

Vielä kiinnostaa millä perusteella tuo liikennevakuutus tarvitaan.

Liikenne- ja viestintävirasto kertoo sivuillaan (https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet)
"Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg."

Tässä tapauksessa vain toinen ehto täyttyy, joten miksi vakuutus tarvitaan?

Copilot
11.06.2024, 16.09
Ei tarvita.

jpuu
11.06.2024, 16.15
Vielä kiinnostaa millä perusteella tuo liikennevakuutus tarvitaan.

Liikenne- ja viestintävirasto kertoo sivuillaan (https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet)
"Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg."

Tässä tapauksessa vain toinen ehto täyttyy, joten miksi vakuutus tarvitaan?

Siis kaasuvivullinen ei täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja, siksi vakuutus on otettava.

Copilot
11.06.2024, 16.20
Siis kaasuvivullinen ei täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja, siksi vakuutus on otettava.
Tuossa on kaksi ehtoa joiden täyttyessä tarvitaan vakuutus.

Tässä tapauksessa vain toinen niistä täyttyy.

plr
11.06.2024, 16.23
Miten tuo Traficomin ohje sitten tulkitaan? Siinä sanotaan minusta selvästi, että jos

pyörä ei täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja
JA
painaa yli 25 kg,

niin silloin pyörä tulee vakuuttaa. Nyt siis pyörä ei täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja (koska käsikaasu), mutta koska se painaa alle 25 kg, niin vakuutusta ei sen mukaan tarvittaisi. Luulisi, että tuossa olisi käytetty TAI-konjuktiota, jos vain toisen ehdon toteutuminen laukaisisi vakuuttamisvelvollisuuden.

jpuu
11.06.2024, 16.53
Sähköpyörien liikennevakuuttaminen

Sähköpyörät, joita ei liikennevakuuteta


Ajoneuvolaissa määritellyt sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän moottorin toimiminen edellyttää myös polkemista, poislukien ns. lähtöavustus, joka katkeaa viimeistään nopeuden saavuttaessa 6 km/h. Pyörän painolla ei ole merkitystä.
Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa JA joiden paino on enintään 25 kg. Moottorin teholla ei ole merkitystä.

Muut sähköpyörät tulee vakuuttaa.

Tämä siis täsmennettynä Trafin sivuilta. Tuossa mainitaan että moottorin toiminta edellyttää polkemista. Kaasukahva ei edellytä polkemista joten tämän tulkinnan mukaan sellainen tulee vakuuttaa.

plr
11.06.2024, 17.09
Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa JA joiden paino on enintään 25 kg. Moottorin teholla ei ole merkitystä.


Eikö tuossa sanota juuri niin, että ei vakuuteta, koska nuo yllä olevat molemmat toteutuvat (moottori kytkeytyy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa ja pyörä painaa enintään 25 kg)?

jpuu
11.06.2024, 17.24
^Kyllä. Mutta ylempi ehto ei toteudu kaasukahvallisessa sähköpyörässä.

plr
11.06.2024, 17.46
Nuo kaksi pallerolla merkittyä sähköpyörätyyppiä ovat nähdäkseni listaus niistä sähköpyörätyypeistä, joita ei liikennevakuuteta. Ensimmäinen koskee sähköavusteisia polkupyöriä ja toinen alle 25 kg L1e-A-luokan pyöriä. Jos ne ajattelee yhden pyörän vakuttamattomusehdoksi, niin "Pyörän painolla ei ole merkitystä" ja "paino on enintään 25 kg" ei ole järkevästi tulkittavissa.

Fillarijeti
11.06.2024, 17.52
Nuo kaksi pallerolla merkittyä sähköpyörätyyppiä ovat nähdäkseni listaus niistä sähköpyörätyypeistä, joita ei liikennevakuuteta. Ensimmäinen koskee sähköavusteisia polkupyöriä ja toinen alle 25 kg L1e-A-luokan pyöriä. Jos ne ajattelee yhden pyörän vakuttamattomusehdoksi, niin "Pyörän painolla ei ole merkitystä" ja "paino on enintään 25 kg" ei ole järkevästi tulkittavissa.

Tällaisen käsityksen minäkin saan. Lisää Liikennevakuutuskeskuksesta:

"Sähköiset liikkumisvälineet, joita ei liikennevakuuteta:

Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on enintään 25 kg JA rakenteellinen nopeus enintään 25 km tunnissa.
Yksinomaan vammaisten henkilöiden käyttöön hyvinvointialueen toimesta annetut kevyet liikkumisvälineet, kuten sähköpyörätuolit."

https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/

Krapula
11.06.2024, 19.51
IF:n sivulla voi käydä tekemässä testin tarviiko vakuutuksen vai ei. Yli 250W max 25km/h ei tarvi vakuutusta jos paino max. 25kg. Case closed. Ei vaikuta tehot eikä peukkukaasut. Vakuutustarpeen määrittää ainoastaan paino ja huippunopeus avustettuna.

https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/sahkoiset-kulkuvalineet#testaa

Copilot
12.06.2024, 17.38
^Kyllä. Mutta ylempi ehto ei toteudu kaasukahvallisessa sähköpyörässä.
Ei noiden bullettien tarvitse yhtäaikaa toteutua.