Näytä tavallinen näkymä : Koskeeko 1.6. 2024 lakimuutos painavia sähköpyöriä?
EDIT: Aiheesta oli lanka eli ei koske.
"Jalankulkua avustavat laitteet, jotka painavat yli 25kg, on 1.6.2024 alkaen lähtökohtaisesti liikennevakuutettava."
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
(http://https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet)
Tarkoittaako lähtökohtaisesti sitä että muuten paitsi, jos kyseessä laillinen sähköpyörä vai mihin sillä viitataan?
Miten laitteen paino mitataan, jos painoraja koskee sähköpyöriä? Lisäakku, tavarat laukuissa? Mitä jos laittaa johdon päässä olevat akut reppuun, mikä kuskin selässä?
Siis tämä kohta: "Sen sijaan liikennevakuutus Ulkoinen linkki) (https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg."
Minä ymmärsin niin, että se "sähköavusteinen polkupyörä" oli tuossa ensimmäisessä linkissä ensin määritelty ja jos ei näitä ehtoja täytä ja painaa yli 25 kg niin sitten pitää vakuuttaa:
"Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa."
Tulkitsen niin, että ei koske esim. meidän talouden Kona E-Ute pitkäperää, vaikka se reilusti yli 30 kiloa painaakin.
Santtu75
28.05.2024, 16.13
Keskustelu käyty jo, katso siitä:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?65114-Sähköavusteisten-pyörien-vakuuttaminen
Fillarijeti
28.05.2024, 17.05
IS:n Autot-osasto ei ole todellakaan oma lakilähteeni, mutta IS:n mukaan JJ on sanonut:
– Laissa on määritetty sähköavusteinen polkupyörä ja todettu, että ne eivät tarvitse liikennevakuutusta. Kuitenkin esimerkiksi moottorilla varustettu polkupyörä tulee vakuuttaa, mikäli sen paino ylittää 25 kiloa tai se kulkee yli 25 kilometriä tunnissa, sanoo Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen.
https://www.is.fi/autot/art-2000010458899.html
Marsusram
29.05.2024, 10.59
Onko tuo vakuuttaminen laitekohtaista, kun ei noilla ole mopokilpiä tunnisteena. Että jos on useampi sähkäri, niin pitääkö jokaiselle hankkia vakuutus, vaikka ajaa vain yhtä kerrallaan? Ja siirtyykö vakuutus laitteelta toiselle miten?
On laitekohtainen. Vakuutusta otettaessa pitää ilmoittaa jokin tunniste esim. runkonumero. Tuskin siirtyy laitteelta toiselle vaan sitten otetaan uusi vakuutus.
Lopettakaa nyt spekulointi täällä, tämä ei koske fillareita ja tämä on fillarifoorumi. Menkää jonnekin sähkövekotinfoorumille jauhaan. Moderaattori voisi poistaa koko topicin.
Mediassa uutisointi aiheesta on ollut hyvin epäselvää. En muista lukeneeni yhtään uutista jossa olisi selväkielisesti kerrottu mikä on sähköavusteinen polkupyörä jota ei tarvitse vakuuttaa vaikka painaisi yli 25 kg. Vaimolla on pyörä joka painaa lähes 30 kg ja olisin jo mennyt paniikkiin ellen olisi nähnyt Velogin videota asiasta.
Jännästi uutisartikkeleissa ei ole sanottu että sähköavusteinen fillari ei tarvitse vakuutusta. Niissä annetaan ymmärtää jotain mutta ei sanota miten asia on. Taas on toimittajatyttöset menneet siitä mistä aita on matalin. Eipä ole oikeasti selvitetty mitään.
Ja ohan oikeasti kaikki artikkelit mihän tästä olen törmännyt on toimittajatyttösten kirjoittamia.
Ehkä asiasta voisi olla faktoihin perustuva ja loppuun asti selvitetty artikkeli fillarilehdessä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.