PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mihin sähköavusteisessa maantiepyörässä tarvitsee 1:1 tai tiuhempia välityksiä?

pesuman
26.05.2024, 09.48
Yleisesti itse poljettavissa maantiepyörissä on tihein välitys 34-32, jollaista ei Suomen maanteillä tarvitse käytännössä missään. 34-28 on jo sekin aikamoista vispaamista ainakin Etelä-Suomen kieltämättä jyrkissä, mutta erittäin lyhyissä nousuissa. 34-28 riittää helposti vaikkapa 10km nousuun, jonka keskijyrkkyys on 7%
Markkinoilla on nyt paljon sähköavusteisia 1 x maantiepyöriä, joissa suurin takaratas on eturattaan kokoinen tai jopa suurempi. Ymmärrän tiuhat välitykset maastossa, jossa kivikot ja juuret vaativat hidasta ja tarkkaa polkemista. Mutta mitä ihmettä teet 1:1 välityksellä maantiellä, jos sinulla on vielä sähkömoottori avustamassa?
Sähkömoottorilla voit nousta jyrkätkin mäet vaikka 53-11 välityksellä, joten what´s the point?

Olen itse 60v. ja 90kg painoinen ihmettelevä luomupyöräilijä, joka on selvinnyt toistaiseksi omin voimin kaikista kohtaamistaan ylämäistä, paitsi viime talven lumimyräkässä jouduin taluttamaan yhden nousun 15cm hangessa. Sekään ei tapahtunut maantiepyörällä.

Tassu
26.05.2024, 10.00
Rattaat ja ketju kuluu nopeammin jos väännetään hitaalla kadenssilla oikein kunnolla. Olen kuullut, että vaihtoon mennyt vähäisillä kilsoilla olevia osia.

Travelkicking
26.05.2024, 11.22
Mutta mitä ihmettä teet 1:1 välityksellä maantiellä, jos sinulla on vielä sähkömoottori avustamassa?
Sähkömoottorilla voit nousta jyrkätkin mäet vaikka 53-11 välityksellä, joten what´s the point?

Tuo viimeinen väite ei pidä paikkaansa. Ei se 250 W ihan kauhiasti ole. Sähkäreissä osasarjat on mitä on. Tuntuu siltä, että osia on laiteltu saatavuus edellä, ei niinkään tarve edellä. Mulla on trekkingsähkärissä slx 12, joka on maastopyöriin tarkoitettu.

nure
26.05.2024, 11.33
^ Taisi olla kyse maantiepyöristä ja trekking aivan eri luku... Veikkaus tälläisenä sähkönegatiivisena on että laitetaan niin keveyt välitykset että sähköpyöräilijäkin joskus jaksaa polkea ;-)) Toisaaltaan, itselläkin FBG:ssä 1:1, 40/11-40 joten jokainen tavallaan.

maalinni
26.05.2024, 11.41
Jos se sähkö loppuu, niin kevyet välitykset on kivat.

Aakoo
26.05.2024, 12.01
Pyörävalmistajilla ei varmaankaan ole mielessä suurimpana markkina-alueena Etelä-Suomi? Toisaalta voisi kysyä, mihin tarvitaan 53t tai edes 50t eturatasta? Harva ajelee pidempiä siivuja neljääkymppiä tai kovempaa.

nure
26.05.2024, 12.22
^ Niinpä, oi aikoja kun edessä oli 52/42 ja takana 11-21 kultainen Regina... Täytyy sanoa että modernin kyllä valitsisin...

Travelkicking
26.05.2024, 12.26
^ Taisi olla kyse maantiepyöristä ja trekking aivan eri luku...

Tääkö oli ainoa virhe, minkä löysit ?

nure
26.05.2024, 12.36
Kunhan totesin, virheestä tiedä... Trekking, siis entiseltä nimeltään retkipyörä vaatii hieman erillaiset välitykset kuin maantiepyörät joten ei ihan vertailukelpoisia keskenään.

Santtu75
26.05.2024, 12.42
Mielenkiintoista kun lähtökohtana on negatiivissävytteinen aloitus sähkö(avusteisten) pyörien TEKNISISTÄ ominaisuuksista, niin vielä ei ole kukaan palstan vakituisista ”sähkönegaajista” ei ole vielä kommentoinut keskustelusta miksi ei ole sähköosiossa, pitää hieman ihmetellä miksi näin?
Eli negatiiviset sähköpyörien tekniikkaa koskevat aloitukset sitten ok, muillakin kuin sähkö-osiossa? (Isoin osa teknisistä ratkaisuista, kuten Jousitus, jarrut yms. samaa ja ne tietysti yhdellä sitä aihetta koskevalla osiolla)

Santtu75
26.05.2024, 12.44
Varmaan aloittaja voi heittää muutamia yksilöityjä vaihtoehtoja kyseisistä pyöristä niin helpompi varmaan keskustella sitten miksi juuri kyseisessä mallissa ehkä päädytty kyseiseen ratkaisuun.

Steve Baggy
26.05.2024, 13.00
Aloittaja ei vaivautunut taas trollitopiccinsa tyypilliseen aloitukseen laittamaan yhtään esimerkkiä tarkoittamistaan pyöristä.

Mutta luultavasti sähköpyörissä kun on 1x niin moni valmistaja on halunnut laittaa niihin kytkimellisen vaihtajan vai miten se clutch pitäisi suomentaa. Sitä myöten osasarja on sitten valikoinut gravellipuolelta ja niissä 1x toteutuksissa pakat on aika isoja.

Toisaalta aloittajan yleistykset. että jollakin välityksellä polkee jonkinlaisen mäen on aika turhia. Kuskeja on niin paljon erilaisella suorituskyvyllä ja ajotavoilla. 36-30 taitaa omassa maantiepyörässä olla ja on se aika tiukka siihen viimeiseen tömpäreeseen ennen Iso-Syötteen hotellia. Sillä nyt ei ole merkitystä, että mäen keskijyrkkyys on paljon pienempi.

NiriNari
26.05.2024, 13.07
Koska osalla malleista markkinan kohteena ovat sellaiset, joilla on syystä tai toisesta vaikeuksia selvitä tavallisella maantiepyörällä? Ja onhan se kivempaa, että painavammalla pyörällä on välityksiä silloin kun sähkö loppuu.

Kyllä sitä nuorena ja terveempänä onnistui 53/44 - 11/19, mutta nyt voisi tehdä tiukkaa. Nyt ottaa ihan kiitollisena vastaan 46/33 - 10/36 -välitykset endurance-pyörään.

Sähkömaantiepyörästä en tiedä, mutta sähköfillarilla on löytynyt hiekkateitä, joilla moottorin teho ei ala riittää. Ja se teho lähtee parhaiten oikeilla välityksillä, liian isoilla vain hajottaa muovirattaita sisältä (niitä on ihan liian monessa moottorissa).

nure
26.05.2024, 13.19
Santtu, oikeastaan mietin tuota topicin siirtoa mutta sentään kyse vain voimansiirrosta, toisaaltaan saisi ehkä enemmän ymmärrystä tuolla sähköisissä.

Santtu75
26.05.2024, 13.28
Santtu, oikeastaan mietin tuota topicin siirtoa mutta sentään kyse vain voimansiirrosta, toisaaltaan saisi ehkä enemmän ymmärrystä tuolla sähköisissä.

Eikö silloinkin oikea paikka olisi tuolla voimansiirron puolella..?

Nythän kyse lähinnä siitä että halutaan tuottaa negatiivispainoitteista keskustelua mahdollisimman ”näkyvällä ” paikalla.

Ja kuten pariin otteeseen jo sanottukkin, niin pitäisi tuota esiin suoria yksittäisiä malleja että asiasta voisi paremmin keskustella.

Steve Baggy
26.05.2024, 13.38
Mihin Suomessa ylipäätään tarvitsee maantiepyörää? Kausi naurettavan lyhyt ja gravel on paljon monikäyttöisempi näillä reikäisillä teillä. Voi valita ne rauhallisemman liikenteen sorareitit niin ei tartte olla tukkimassa liikennettä spandekseissa.

Opulus
26.05.2024, 14.35
Nythän kyse lähinnä siitä että halutaan tuottaa negatiivispainoitteista keskustelua mahdollisimman ”näkyvällä ” paikalla.

Mä luulen ettei pesuman omistanut kummoistakaan ajatusta sille mihin osioon hänen avaamansa keskusteluketju kuuluu, hän ehkä vain piti "Yleisiä jorinoita" vanhasta muistista sopivana, ikään kuin defaulttina. Ja jokseenkin varmasti hänen motiivinaan ei ole ollut sähköpyöräilyn ja sähköpyöräilijöiden dissaaminen.

Muuten luulen että sen kolmen tunnin aikana, joka ehti kulua avauksesta ylläolevaan kommentiisi, eivät läheskään kaikki kiihkeimmät e-aiheiden omassa osiossa pysymistä vahtivat olleet foorumilla käyneet, olihan aurinkoinen ja lämmin sunnuntaiaamu, joka useimmille heistä merkitsee lenkille lähtöä.

PS Montako niitä "palstan vakituisia ”sähkönegaajia” oikein onkaan? (Mulle ei heti tule mieleen kuin nure; osiovahteja on satunnaiset mukaan lukien ehkä kolme.)

YocceT
26.05.2024, 14.59
Keskustelun taso eräiden bannien päätyttyä alkaa taas lähestymään sitä rajaa, jossa bannaan itse itseni ennalta määräämättömksi ajaksi.

navajokoira
26.05.2024, 15.45
Onko pesuman siis ollut bannattuna? Mennyt ohi kokonaan. Liian selvästä trollauksesta voisi kyllä lähettää jonnekin miettimään elämäänsä.

Fillarijeti
26.05.2024, 15.48
Rattaat ja ketju kuluu nopeammin jos väännetään hitaalla kadenssilla oikein kunnolla. Olen kuullut, että vaihtoon mennyt vähäisillä kilsoilla olevia osia.

Otin juuri käyttöön pitkään ja voimakkaasti väännettyjä osia viime aikoina löysästi vispaamieni tilalle. :rolleyes:

YocceT
26.05.2024, 16.01
Onko pesuman siis ollut bannattuna? Mennyt ohi kokonaan. Liian selvästä trollauksesta voisi kyllä lähettää jonnekin miettimään elämäänsä.

Viittasin enemmänkin pariin muuhun "herrasmieheen".

Steve Baggy
26.05.2024, 17.53
Oliko sulla ketjun aiheeseen jotain annettavaa vai mussutatko vain muista käyttäjistä?

nure
26.05.2024, 18.09
Sinänsä positiivista jos sähköaiheet pysyisi omassa osiossa ettei niihin edes vahingossa törmäisi...? Periaatteessa itse en ole negatiivinen mutta puhun aina omasta näkemyksestä ja en omalta kannalta voi kaikkeen suhtautua positiivisesti.

JackOja
26.05.2024, 18.13
Sinänsä positiivista jos sähköaiheet pysyisi omassa osiossa ettei niihin edes vahingossa törmäisi...? ...

Olethan sinä kommentoinut vaikka kuinka montaa topsua sähköosastolla. Vahingossako sinne jouduit?

Santtu75
26.05.2024, 18.15
Noh, koitetaan nyt sitten hieman asialinjalla. Itselleni tuo maantiepuoli on suhteellisen vieras asia
(tosin tuollainen Trekn Domane+ Fazuan sähkötekniikalla tekniikalla varustettu maantiepyörä jossa hieman karkeammat renkaat laitettuna)

https://img.aijaa.com/m/00678/15245587.jpg (https://aijaa.com/HXNe8j)

ja tuo maastopuoli se itselle tutumpi juttu, eli Mutulla joutuu hieman menemään tuon sähköavausteisen maantiepuolen osalta.

Nuo sähköavusteiset maantiepyörät ovat kohtuullisen pienessä roolissa/myyntimäärissä tuossa sähköavusteisten pyörien kokonaismarkkinoissa, verrattuna maasto ja "kaupunki"pyöriin, Gravelin puolella ilmeisesti jonkin verran on suosiota tullut.

Voisin veikata että tuohon minkälaiset vaihteistot/rattaistukset yms. noissa sähköavusteisissa maantiepyörissä on, vaaikuttaa ainakin seuraavat asiat (ja valmistajasta sitten kiinni miten vaikuttavat ja mitä painotetaan).

Tuossa moottoripuolessa oletuksellisesti jotain valmistajalta/saatavissa olevien osasarjojen tahoilta tulevia rajoitteita noiden eturattaiden suhteen, osalla valmistajista/moottooreista selkeästi käytetään suht 1:1 perinteiseltä maantiepuolelta tutuhkoja vaihteisto/välitys/osasarja varsioita kun osassa sitten taasen menty tuonne Gravel/maasto-osasarjojen suuntaan ja yhteen eturattaaseen joka sitten taasen vaikuttaa minkälaista takapakkaa tuohon yhdistelmään tulee. Itse en tiedä että onko mitään aivan speciaalista sähköavusteisiin maantiepyöriin suunniteltua osasarjaa edes olemassakaan?
Ja tekniseltä puolelta mietittynä, niin nuo sähkäavusteisten pyörien moottorit ja voimansiirto eivät lähtökohtaisesti tykkää mistään aivan pienistä kadensseista (esim. jossain jyrkässä nousussa).

Sitten yksi tekijä varmasti on se kenelle kyseisen tyyliset pyörät ovat suunnattuja, se varmastikkin on sitten oma keskustelunaiheensa myös.

Ja vielä sitten yksi merkittävä tekijä on se mihin nuo pyörät varmastikkin on paljolti ajateltu käyttöön, eli hyvin mäkisille vuoristo osuuksille, mitä Suomessa ei ihan kauheasti ole tarjota.

nure
26.05.2024, 18.30
Jack, siitä aikaa ja silloinkin muistaakseni noita pomppukeppejä, vanha koira oppii uudet temput.

Itsekin olen miettinyt tuollaista sähköistä maantie/gravelia kun niiden paino menee lähemmäs kymmentä hintojen pysyen kohtuullisina kunhan tulee ikää ( ja vaivoja) vielä pari vuotta lisää.

Steve Baggy
26.05.2024, 19.12
Sinänsä positiivista jos sähköaiheet pysyisi omassa osiossa ettei niihin edes vahingossa törmäisi...? Periaatteessa itse en ole negatiivinen mutta puhun aina omasta näkemyksestä ja en omalta kannalta voi kaikkeen suhtautua positiivisesti.Helppo olisi tämäkin ketju ollut välttää. Vinkkinä niin jos otsikossa lukee sähkö niin jättää vaan avaamatta.

nure
26.05.2024, 20.27
^ Jep, mutta siinä luki tuo "miksi" niin en voinut välttää...