Näytä tavallinen näkymä : Gravel vs. maantiepyörä keskinopeus
Pikkupyöräilijä
23.05.2024, 17.49
Paljonko pyörämalli (gravel vs. maantiepyörä) vaikuttaa keskinopeuteen lenkeillä? Ajelen Cannondale Topstonella ja vauhtini on hidas, peruslenkit yleensä 40km noin 19-23km/h keskinopeudella. Yritin googlailla vastausta kysymykseen, mutta löysin vain väitteitä, ettei nopeus juuri eroa. Tuntuu kuitenkin vaikealta uskoa, kun alamäessä vauhdin kasvaessa yli 40km/h pyörästäni loppuu vaihteet "kesken" (...tai jaloistani nopeus, heh:D) Sitä vauhtiahan jotkut ajavat maantiepyörällä keskivauhtina! Haluaisin osallistua joskus yhteislenkeille, mutta vauhtini ei riitä. Olen alkanut haaveilla maantiepyörästä, mutta onko vain niin, että täytyy tyytyä siihen, että olen hidas ajamaan...?
Pyöritystekniikka kuntoon, sopivammat välitykset ja maantierenkaat pyörään niin voi hieman vauhti lisääntyä, muuten sitten vaan kuskista kiinni...
Ajoasennolla eli ilmanvastuksella on tunnetusti huomattavan suuri vaikutus vauhtiin. Epäilenkin että ajoasentosi Topstonella on enempi sellaisen mukavuuspainotteisen gravel-pyöräilijän kuin aloittelevan maantiepyöräilijän, etenkin jos ajat käsivarret suhteellisen suorina etkä juurikaan aja alaotteelta.
Pyöritysnopeuteen kannattaa tosiaan myös kiinnittää huomiota ja hommata mittari, mikäli sellaista ei ole. Ajaa mieluummin yhtä pykälää kevyemmällä vaihteella mutta suuremmalla pyöritysnopeudella. Ja välillä niin suurella, ettei sitä pysty muutamaa minuuttia kauemmin ylläpitämään.
Jos omat peruslenkkinsä ajaa 23 km/h keskivauhdilla, voi hyvin lähteä mukaan 25-26 km/h -vauhtiselle porukkalenkille (kunhan malttaa pitää mahdolliset vetovuoroina lyhyempinä kuin kokeneempien ja kovempien kuskien - ja kunhan porukka malttaa himmata ylämäissä).
Itse kysymykseen voisin vastata 2-3 km/h peruslenkkien keskivauhtiin, mutta eron huomaa ensisijaisesti silloin kun mennään tai pitäisi mennä niin sanottua omaa kovaa tai - porukassa - vähän kovempaa. Mutta ei maantiepyörä tosiaankaan ilmaiseksi liiku kuin alamäissä:)
Tuleeko hiki tai hengästyykö ihmiset yleensä?
Kuten aiemmin sanottua, ajoasento ja renkaat vaikuttavat enemmän kuin pyörätyyppi.
Toki, jos sorapyörä on enempi mukavuus-/retkityyppinen, niin maantiepyörä on salettiin nopeampi, eikä kaikkiin gravelrunkoihin saa järkevää maantieasentoa vaikka mitä tekisi. Itselläni on sorapyörä, jolla ajan maantielenkit ja hiekkatiet. Runkona on 3T:n Exploro, mikä ehkä nykymittapuulla edustaa sorapyörien maantiemäisempää päätyä. Maantielle on korkeaprofiiliset kiekot 35mm maantiekumeilla ja soralle matalaprofiiliset 40mm semislikseilla gravelrenkailla. Kiekkojen painossa ei juurikaan ole eroa, ainoastaan profiilissa. Maantiekiekoilla pyörä liikkuu samoilla tehoilla 1-2km/h kovempaa kovalla alustalla. En myöskään koe, että puhdasverinen maantiepyörä tekisi musta kuin marginaalisesti nopeamman, joten ei maksa vaivaa.
Renkaat tekee kyllä isoa eroa. Kaverilla Topstone 35mm Terra Speedeillä, minulla perus-Radonin maantiepyörä 32mm GP5000:lla. Jos vaikka ihan testataan rullata loivaankin alamäkeen, niin alhaisissakin vauhdeissa alan katoamaan horisonttiin. Sitten tuo korkeampi ajoasento ja vaatetuskin.
Ja toi Terra Speed on vielä nopea rengas ..
Eteen isompaa ratasta ja maantiekumit graveliin niin ei siinä suurta eroa.
Yhen maantiekisan tänä keväänä ajoin gravel-pyörällä ja kyllä sillä porukassa mukana pysyi reilulla 43km/h keskarilla. Edessä 50T eturatas
Mutta on maantiepyörä toki paljon kivempi maantiellä
Gravel rennompi, kummassakin puolensa. Mutta jos niin sosiaalinen että porukkalenkeille kaipaa niin kaiketi löytyy hitaallekin kuskeille sopivia tai sitten vaan treeniä. Usein fakta on ettei välineet se ratkaiseva tekijä kuten useat kuvittelee.
Pikkupyöräilijä
24.05.2024, 17.45
Ajoasennolla eli ilmanvastuksella on tunnetusti huomattavan suuri vaikutus vauhtiin. Epäilenkin että ajoasentosi Topstonella on enempi sellaisen mukavuuspainotteisen gravel-pyöräilijän kuin aloittelevan maantiepyöräilijän, etenkin jos ajat käsivarret suhteellisen suorina etkä juurikaan aja alaotteelta.
Pyöritysnopeuteen kannattaa tosiaan myös kiinnittää huomiota ja hommata mittari, mikäli sellaista ei ole. Ajaa mieluummin yhtä pykälää kevyemmällä vaihteella mutta suuremmalla pyöritysnopeudella. Ja välillä niin suurella, ettei sitä pysty muutamaa minuuttia kauemmin ylläpitämään.
Jos omat peruslenkkinsä ajaa 23 km/h keskivauhdilla, voi hyvin lähteä mukaan 25-26 km/h -vauhtiselle porukkalenkille (kunhan malttaa pitää mahdolliset vetovuoroina lyhyempinä kuin kokeneempien ja kovempien kuskien - ja kunhan porukka malttaa himmata ylämäissä).
Itse kysymykseen voisin vastata 2-3 km/h peruslenkkien keskivauhtiin, mutta eron huomaa ensisijaisesti silloin kun mennään tai pitäisi mennä niin sanottua omaa kovaa tai - porukassa - vähän kovempaa. Mutta ei maantiepyörä tosiaankaan ilmaiseksi liiku kuin alamäissä:)
Hmm, ajoasennossani varmasti on korjattavaa, mutta ajan lisätangoilla/aerotangoilla eli en aja käsivarret suorana...
Kiitos vinkistä pyöritynopeuteen liittyen! Mittaria siihen minulla ei ole.
Onko tosiaan noin, että uskaltaisi lähteä mukaan? En kuitenkaan haluaisi olla hidasteena...:D Ja joo, kyllä maantiepyörälläkin varmasti polkea saa. Iski vaan vähän pyöräkuume, kun ajoin seisoalteen loivaan ylämäkeen kaikin voimin ja ohitseni kiisi joku maantiepyörällä istualteen. Ja lisäksi ei tuolla pyörälläni pääse alamäkeenkään juuri yli 40km/h, ehkä 45km/h on ollut ihan maksimi, mitä olen päässyt.:D
Pikkupyöräilijä
24.05.2024, 17.50
Renkaat tekee kyllä isoa eroa. Kaverilla Topstone 35mm Terra Speedeillä, minulla perus-Radonin maantiepyörä 32mm GP5000:lla. Jos vaikka ihan testataan rullata loivaankin alamäkeen, niin alhaisissakin vauhdeissa alan katoamaan horisonttiin. Sitten tuo korkeampi ajoasento ja vaatetuskin.
Voisikohan sitten olla renkaiden "syytä", ettei pyöräni tunnu rullaavan..? Ulkorenkaat ovat melko kuluneet, niin tarvitsisi muutenkin hankkia uudet. Jospa kokeilen paremmin rullaavia. Lähinnö kuitenkin ajelen maantiellä. Päädyin ostamaan gravelin oikeastaan ainoastaan siksi, kun täällä on asfalttitiet aika huonossa kunnossa ja ajattelin, että olisi siksi mukavampi ajella gravelilla. Tänäänkin lähti ketjut irti eturattaalta töyssyn takia..:D
Pikkupyöräilijä
24.05.2024, 17.59
Gravel rennompi, kummassakin puolensa. Mutta jos niin sosiaalinen että porukkalenkeille kaipaa niin kaiketi löytyy hitaallekin kuskeille sopivia tai sitten vaan treeniä. Usein fakta on ettei välineet se ratkaiseva tekijä kuten useat kuvittelee.
On se varmasti kuskistakin kiinni omalla kohdallani. Hapenottokykyni pitäisi olla hyvä, mutta varmaan jalkojen lihaskunto on huono. Vauhti ei vaan kehity, vaikka ajan kuitenkin viikoittain sulaan aikaan 250-300km/vko. Eihän tuo varmaan monen mielestä toki paljoa ole, mutta luulisi silti, että vauhti edes vähän muuttuisi helpommaksi.
Joskus ostin cyclocrossin siinä toivossa että se ois yhtä nopee ku maantiepyörä ku vaihtaa vaa renkaat.
No eipä se ollu.
Coasting
24.05.2024, 18.34
Mulla on saman merkin katu- ja cyclo pyörä. Ei käytännössä eroa vauhdissa jos on samat kumit.
Ajoin Hesa Velotourin joku vuosi sitten cyclolla ja hyvin pysyi 36 vetoringissä mukana (GP5000 alla).
Viime vuonna olin jäniksenä Giro d'Espoossa hitaassa ryhmässä enkä viitsinyt laittaa katukumeja vaan Panaracer Gravelkingit alla. Nostin vain paineet ~2.8 bar korville. Toinen vetäjä vieressä ihmetteli kun rullattiin vieretysten mäet vaikka sillä oli GP5k katupyörässä.
Sivustakatsoja
24.05.2024, 20.02
On se varmasti kuskistakin kiinni omalla kohdallani. Hapenottokykyni pitäisi olla hyvä, mutta varmaan jalkojen lihaskunto on huono. Vauhti ei vaan kehity, vaikka ajan kuitenkin viikoittain sulaan aikaan 250-300km/vko. Eihän tuo varmaan monen mielestä toki paljoa ole, mutta luulisi silti, että vauhti edes vähän muuttuisi helpommaksi.
Jos ajaisi vähän vähemmän, niin vauhti voisi kasvaa. Jossain tämän foorumin syövereissä on keskusteluja harjoittelusta. Mä en harjoittele, niin en osaa sanoa.
Itselläni ei ole maantiepyörää eikä gravelpyörääkään. Ainakaan vielä toistaiseksi vaikka olen kyllä harkinnut jomman kumman hankkimista lähiaikoina tai lähivuosina. Olen ajellut sitten omia kovavauhtisempia/kovatehoisempia lenkkejä maastopyörillä.
Lenkit ei ole mitään kovin pitkiä vaan noin 20-25 km. Esim. tänään vanhanaikaisella Scott Spark 10 täysjoustolla 19 km pyörätielenkki asvaltilla vaihtelevan suuntaiseen tuuleen 39 min. 30 sek. eli keskinopeus 28,86 km/h. Renkaina Continental Race King 2.2” ja ilmanpaineet 3 bar. Rock Shox SID 100 Race etuiskaripaineet 150/150 psi. ja DT Nude takaiskarin paine 235 psi. ja keskimmäisessä lukitusasennossa mikä lyhentää joustomatkaa ja jäykistää sitä vs. täysin auki.
Ei mikään aerodynaamisin pyörä/ajoasento kun ohjaustankokin on 725 mm leveä ja kuski painaa noin 102 kg. Ei tosin mitään kovin leppoisaa ajoa kun maantiepyörällä voi varmaan ajaa 28-30 km/h keskinopeutta tai ylikin melko pitkään ja rennosti tietysti kuskista sekin on kiinni. Oma lenkki maksimisyke 166, keskisyke 146, yli 160 sykkeellä 2 min. alle 130 sykkeellä 2 min. ja 130-160 sykkeellä 35 min. 30 sek. Ei mitään Zone2 lenkkivauhtia. Ikääkin on 49 vuotta. Välillä on hyvä ajaa itselle kovempia lenkkejä vaikka väline onkin väärä käyttötarkoitukseen. :) Se painaa tosin melko vähän eli 8600 grammaa mikä auttaa esim. ylämäissä.
^ Itse luovuin jo 2000luvun alkupuolella joustavista kun ajaminen keskittyi poluille ja kovalle alustalle, siis pitänyt että täysjäykkä maastopyöräkin on hauskainen ja (suhteessa) nopea pitkälti riippuen rengastuksesta.
Pitää varmaan lainata joku suhteellisen sopivankokoinen gravelpyörä tai maantiepyörä jostain ja testata innostuuko sellaisesta. Täällä meilläpäin on pyörätiet suhteellisen hyväkuntoisia mutta maantiet on karkeita ja niissä on routakuoppia ja paikattuja kohtia. Pienikokoiset kovapaineiset maantiepyörän renkaat ei ole välttämättä se fiksuin ja aina edes nopein ratkaisu tällaisille teille. Lisäksi tykkään ajella hiekkatielenkkejä joten uskon että joku gravelpyörä 35-40 mm leveillä renkailla olisi hyvä ratkaisu. On se ainakin aerodynaamisempi ajoasennoltaan kuin maastopyörä.
Ja helevetisti kevyempi. Siis se gravel jos oikein haluaa. Alle 7kg menee jo heittämllä. Jossain foorumilla sanottiin että 7 kiloa on rajapyykki, jonka jälkeen kaikki muuttuu. En oo kyllä keksinyt että mikä vaikka pari seiska kilon pyörää onkin
^ Itsellä kevein ollut 6.66kg ja onhan se hieno mutta seitsemän kiloinen tuntuu ison kuskin alla vakaalta. Itse joskus tuubirengas kaudella siirryin maastopyörien ja palasin takaisin kapearenkaisiin vasta viitisen vuotta sitten niin kyllä ero on kuin traktoria ja Ferraria vertaisi. Nykyäänkin tuo täysjäykkä on enemmän kovalle pohjalle rakennettu ja tuskin paluuta joustaviin.
Ja helevetisti kevyempi. Siis se gravel jos oikein haluaa. Alle 7kg menee jo heittämllä. Jossain foorumilla sanottiin että 7 kiloa on rajapyykki, jonka jälkeen kaikki muuttuu. En oo kyllä keksinyt että mikä vaikka pari seiska kilon pyörää onkin
Jos ihan heittämällä menee alle 7kg niin luulisi jokaisella palstagraveltajalla olevan sellainen.
Monellakohan on?
Hääppönen
25.05.2024, 10.36
Loppupeleissä vauhti löytyy kuskista kalustosta riippumatta. https://www.bikeradar.com/news/mountain-biker-wins-road-race-on-his-hardtail :)
^^Veikkaan että kun suurimman osan gravelin paino tuolla +/- 10kg niin kun mennään kahdeksan alle niin ollaan oikealla linjalla, alle seiskan gravel kyllä jo kevyt.
Loppupeleissä vauhti löytyy kuskista kalustosta riippumatta. https://www.bikeradar.com/news/mountain-biker-wins-road-race-on-his-hardtail :)
Aikamoinen saavutus! On siinä varmaan ollut ihmettelemistä. Onkohan tuolla Afrikassa ollut huonompikuntoista tietä vai mikä on antanut noinkin tasaväkisen tuloksen kun maastopyörällä voitetaan maantiepyörät. Mutta kuten yllä kirjoitit on se kuskista kiinni. Yleensä vaan kuskit on kaikki niin kovakuntoista porukkaa että siinä alkaa myös kalusto määräämään miten pärjää.
Jatkoin eilen syvällisemmin tota pohdintaa gravel vs. maantiepyörä. Vaikka täällä meilläpäin onkin monet tiet aika huonokuntoisella asvaltilla päällystettyjä niin se gravelpyörä voi kuitenkin osoittautua loppupeleissä itselle aika turhaksi laitteeksi. Se olisi varmaan hyvä sellaisiin pidempiin lenkkeihin eli 40-50 km => Omat lenkit on kuitenkin useimmiten maksimissaan 40 km mittaisia, joten jollain ei niin kisakireällä ajoasennolla varustetulla maantiepyörällä sopivilla hyvin rullaavilla renkailla saisi hoidettua vauhdikkaammat asvalttilenkit paremmin. Oma luonne on vielä sellainen että tykkään ottaa itsestä irti lenkeillä usein sen mikä lähtee ja kyllähän oikea maantiepyörä on nopeampi kuin gravelpyörä siinä tarkoituksessa. Jos noi edullisemman pään gravelpyörät painaa kymmenen kilon molemmin puolin niin siinä tapauksessa ajan mieluummin ne omat gravel-lenkkini noilla keveähköillä maastopyörillä missä on kuitenkin vielä isommalla ilmatilalla varustetut renkaat ja jousituskin tasoittaa mukavasti menoa. Täällä on hiekkateillä ns. nimismiehenkiharaa ja muutenkin joissain kohdissa on sepelin koko sellaista luokkaa että todenäköisesti niistä ei ole kovin mukava ajaa täysjäykällä gravelpyörällä vielä ohuemmilla renkailla kuin maastopyörissä on.
Mitä todennäköisimmin siis sittenkin maantiepyörä hyvillä lähekkäin olevilla välityksillä maantielle ja kun edessä on 2x eturattaat pääsee sillä sitten myös riittävän lujaa kunhan se isompi ratas ei ole tällaiselle aloittelijalle liian iso. Joku 50-hampainen ihan korkeintaan tai jopa 46-48. Maantiepyörän paino olisi hyvä olla noin 7,5 kg tai alle eli ihan halvalla ei sellaista saa. Käytettynä ostan sitten kun ostan ja hiilikuiturungolla, etuhaarukalla sekä hiilikuituvanteilla + riittävän hyvällä osasarjalla esim. Ultegra tms. Mitään sähkövaihtajia tms. en tarvitse ja nekin tuo vaan turhaa lisäpainoa. Hydrauliset levyjarrut 160 mm/ 160 mm olisi hyvä olla kuitenkin mikä nostaa osaltaan vähän painoa. Noita muita komponentteja voi sitten vaihdella kevyempiin myöhemminkin. Minkä kokoinen runko olisi sopiva suunnilleen tällaiselle 175 cm pitkälle jolla on yläkeho suhteessa hieman pidempi kuin jalat joten käsivarsien ulottuvuus on pituuteen nähden suurempi? Stemmin pituudellahan saa sitten hienosäädettyä vähän, mutta kyllä se lähtökohtaisesti saisi olla lähellä oikeaa runkokokoa kun testaa/lainaa maantiepyörää.
Gravel-lenkit sitten maastopyörillä ja onhan niissä suorissa leveämmissä ohjaustangoissa parempi ohjaustuntuma kuin kapeammissa kippuratangoissa.
^Geometriat vaihtelee valmistajakohtaisesti, periaatteessa 50-52/M ja esim. Canyon ehdottaa S kokoa...
Itse tuohon ohjaustuntumaan paljoa kiinnittänyt huomiota gravelajossa ainakaan eroa huomannut 720 milliseen verrattuna 44senttiseen, pitkälti sekin kuskista kiinni...
bike futurist
26.05.2024, 14.09
Jatkoin eilen syvällisemmin tota pohdintaa gravel vs. maantiepyörä. Vaikka täällä meilläpäin onkin monet tiet aika huonokuntoisella asvaltilla päällystettyjä niin se gravelpyörä voi kuitenkin osoittautua loppupeleissä itselle aika turhaksi laitteeksi. Se olisi varmaan hyvä sellaisiin pidempiin lenkkeihin eli 40-50 km => Omat lenkit on kuitenkin useimmiten maksimissaan 40 km mittaisia, joten jollain ei niin kisakireällä ajoasennolla varustetulla maantiepyörällä sopivilla hyvin rullaavilla renkailla saisi hoidettua vauhdikkaammat asvalttilenkit paremmin. Oma luonne on vielä sellainen että tykkään ottaa itsestä irti lenkeillä usein sen mikä lähtee ja kyllähän oikea maantiepyörä on nopeampi kuin gravelpyörä siinä tarkoituksessa. Jos noi edullisemman pään gravelpyörät painaa kymmenen kilon molemmin puolin niin siinä tapauksessa ajan mieluummin ne omat gravel-lenkkini noilla keveähköillä maastopyörillä missä on kuitenkin vielä isommalla ilmatilalla varustetut renkaat ja jousituskin tasoittaa mukavasti menoa. Täällä on hiekkateillä ns. nimismiehenkiharaa ja muutenkin joissain kohdissa on sepelin koko sellaista luokkaa että todenäköisesti niistä ei ole kovin mukava ajaa täysjäykällä gravelpyörällä vielä ohuemmilla renkailla kuin maastopyörissä on.
Mitä todennäköisimmin siis sittenkin maantiepyörä hyvillä lähekkäin olevilla välityksillä maantielle ja kun edessä on 2x eturattaat pääsee sillä sitten myös riittävän lujaa kunhan se isompi ratas ei ole tällaiselle aloittelijalle liian iso. Joku 50-hampainen ihan korkeintaan tai jopa 46-48. Maantiepyörän paino olisi hyvä olla noin 7,5 kg tai alle eli ihan halvalla ei sellaista saa. Käytettynä ostan sitten kun ostan ja hiilikuiturungolla, etuhaarukalla sekä hiilikuituvanteilla + riittävän hyvällä osasarjalla esim. Ultegra tms. Mitään sähkövaihtajia tms. en tarvitse ja nekin tuo vaan turhaa lisäpainoa. Hydrauliset levyjarrut 160 mm/ 160 mm olisi hyvä olla kuitenkin mikä nostaa osaltaan vähän painoa. Noita muita komponentteja voi sitten vaihdella kevyempiin myöhemminkin. Minkä kokoinen runko olisi sopiva suunnilleen tällaiselle 175 cm pitkälle jolla on yläkeho suhteessa hieman pidempi kuin jalat joten käsivarsien ulottuvuus on pituuteen nähden suurempi? Stemmin pituudellahan saa sitten hienosäädettyä vähän, mutta kyllä se lähtökohtaisesti saisi olla lähellä oikeaa runkokokoa kun testaa/lainaa maantiepyörää.
Gravel-lenkit sitten maastopyörillä ja onhan niissä suorissa leveämmissä ohjaustangoissa parempi ohjaustuntuma kuin kapeammissa kippuratangoissa.
kyllä se kannattaa käydä kokeilemassa. ei pohtimalla nämä asiat niin selkeä
^Niin se vaan menee, omalla täysjäykällä on hauskaa ja rentouttavaa ajella mutta kyllä jos puhtaasti lenkille lähtee niin silloin kapearenkaista ei voita mikään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.