PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pakettiautoa pyörienkin kuskaukseen?



Jani1982
23.05.2024, 15.42
Meni aivot solmuun kun yritin selvitellä pakettiautojen alv-käytäntöjä niin ehkä täällä on yrittäjiä, jotka tietävät aiheesta.

Siis jos hankin pakettiauton ihan yksityishenkilönä, niin onko tiedossa ikäviä yllätyksiä jälleenmyyntiarvon suhteen?

En luonnollisestikaan tekisi alv-vähennyksiä, mutta entä kun myyn autoa? [emoji848]

Suoralla kaupalla ilmeisesti jäisi yrittäjät pois kun eivät saisi alv-vähennystä. Tai sitten se pitäisi huomioida myyntihinnassa suoraan eli myydä halvalla?

Entä hyvitys jos vaihdan liikkeessä? Laskevatko silloin niin, että auton arvo olisi 20ke, mutta kun eivät siihen voi pistää alvia päälle niin hyvitys mulle olisikin 15ke?

Mites tää nyt oikein menee [emoji848]

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Smo
23.05.2024, 16.32
Liike voi ehkä myydä sen eteenpäin marginaaliverolla jolloin veron osuus ei ole niin iso

Bndit
23.05.2024, 17.30
Voi se olla tosiaan nihkeämpää myydä eteenpäin kun yritykset on suoraan pois laskuista. Toisaalta olethan itsekin ostamassa pakua yksityishenkilönä niin ehkä seuraavaksikin omistajaksi löytyy yksityishenkilö :D

Santtu75
23.05.2024, 18.06
Meni aivot solmuun kun yritin selvitellä pakettiautojen alv-käytäntöjä niin ehkä täällä on yrittäjiä, jotka tietävät aiheesta.

Siis jos hankin pakettiauton ihan yksityishenkilönä, niin onko tiedossa ikäviä yllätyksiä jälleenmyyntiarvon suhteen?

En luonnollisestikaan tekisi alv-vähennyksiä, mutta entä kun myyn autoa? [emoji848]



Niin, jos/kun sinä (ei alv velvollisena) myyt pakettiauton (on ostaja sitten yritys tai yksityishenkilö) niin ainoa miten sen pystyt myymään on myyntihinta xxxxx,xx joka ei sisällä arvonlisäveroa. Koska ei sitä mikään yrityskään osta/myy alv0 hintaan vastaavalla rahasummalla, vaan myyvä yritys vain tilittää sen alv osuuden valtiolle omassa alv tilityksessään (kun ensin siitä vähennetty omat alv. ostot) ja ostaja vähentää alv:n osuuden omassa ALV tilityksessään.
Eli raha mikä kaupassa liikkuu alv velvollisten osapuoletn välillä on tuo alv24 summa.

Sinä lähtökohtaisesti yksityisenä kuluttajana olet se alv:n "loppupysäkki" joka sen maksaa.

Jos/kun yritys myy alv. toiminnassa käyttämäänsä ajoneuvoa, niin se joutuu myymään sen alv 0 + alv24 hintaan (tai marginaaliverotuksella jos kyseessä autokauppa joka EI OLE autoa ostanut hintaan alv0 + alv).
Käytännössä tuo alv "ketju" katkeaa siis sen yksityiskäyttäjän kohdalla/jälkeen.

Eli ajoneuvo jonka hinta on alv0 + alv (vaikka yht 20 000€) on paljon kiinnostavampi kohde kuin ei sis. alv:a (ja hinta tuo sama 20 000€) yrityksen näkökulmasta. Yksityiselle ostajalle tuolla ei ole väliä kumpi tuo on.

Jani1982
24.05.2024, 10.27
Niin, jos/kun sinä (ei alv velvollisena) myyt pakettiauton (on ostaja sitten yritys tai yksityishenkilö) niin ainoa miten sen pystyt myymään on myyntihinta xxxxx,xx joka ei sisällä arvonlisäveroa. Koska ei sitä mikään yrityskään osta/myy alv0 hintaan vastaavalla rahasummalla, vaan myyvä yritys vain tilittää sen alv osuuden valtiolle omassa alv tilityksessään (kun ensin siitä vähennetty omat alv. ostot) ja ostaja vähentää alv:n osuuden omassa ALV tilityksessään.
Eli raha mikä kaupassa liikkuu alv velvollisten osapuoletn välillä on tuo alv24 summa.

Sinä lähtökohtaisesti yksityisenä kuluttajana olet se alv:n "loppupysäkki" joka sen maksaa.

Jos/kun yritys myy alv. toiminnassa käyttämäänsä ajoneuvoa, niin se joutuu myymään sen alv 0 + alv24 hintaan (tai marginaaliverotuksella jos kyseessä autokauppa joka EI OLE autoa ostanut hintaan alv0 + alv).
Käytännössä tuo alv "ketju" katkeaa siis sen yksityiskäyttäjän kohdalla/jälkeen.

Eli ajoneuvo jonka hinta on alv0 + alv (vaikka yht 20 000€) on paljon kiinnostavampi kohde kuin ei sis. alv:a (ja hinta tuo sama 20 000€) yrityksen näkökulmasta. Yksityiselle ostajalle tuolla ei ole väliä kumpi tuo on.Oolrait eli siis tätä juuri pyörittelin mielessä eli ymmärsinkö oikein, että jos ostan alvillisen pakun 30ke niin luonnollisesti maksan sen 30 enkä vähennä mitään. Jos myytäessä sen alvillinen arvo olisi 20ke nettiautossa olisi myynnissä alvillisina 20ke vastaavia, niin saattaapi olla hankalaa sitä saada vaan ennemminkin saan siitä 16ke joka sitten about se alvillinen 20ke?

Tai sitten mietin tätä liian monimutkaisesti mutta kokemusta on vaan yksityishenkilönä "normaaleista" autokaupoista [emoji1]



Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Smo
24.05.2024, 12.35
Näköjään 2022 olut melkein puolet pakuista kuitenkin yksityisillä. JA voihan sitä ostaa käytetyn jos mietityttää. Edit: jaa varmaan tuo 30k€ olisikin käytetty ei taida tuohon hintaan uutta saada .. mutta jos hinta on itselle sopiva niin mitäpä sitä murehtimaan. Tai perustaa firman pakua hallinnoimaan :D

Minähän aikoinaan harkitsin kevyt kuorma-autoa mutta murto-osan hintaista tuosta, kun olisi halpa vero ja ymmärtääkseni ei tarvisi ajopäiväkirjaakaan pitää. Kilsoja kyllä tulisi niin vähän mutta voisi olla sellainen liikkuva tukikohta.
Ei vaan taida nyt mun tilanteessa olla järkeä.

YocceT
24.05.2024, 12.38
Oolrait eli siis tätä juuri pyörittelin mielessä eli ymmärsinkö oikein, että jos ostan alvillisen pakun 30ke niin luonnollisesti maksan sen 30 enkä vähennä mitään. Jos myytäessä sen alvillinen arvo olisi 20ke nettiautossa olisi myynnissä alvillisina 20ke vastaavia, niin saattaapi olla hankalaa sitä saada vaan ennemminkin saan siitä 16ke joka sitten about se alvillinen 20ke?


Arvonlisäverovelvollinen ostaja voinee hyödyntää marginaaliveromenettelyä ostaessaan hyödykkeen jossa on "piilevää arvonlisäveroa" kuten juuri tuossa tapauksessa jossa yksityinen myy tavaran yritykselle.

Smo
24.05.2024, 13.17
^tarkoittaa siis sitä että ALV velvollinen ostaja myy eteenpäin marginaaliverolla eikä joudu laittamaan uutta ALV:tä hintaan joka sisältää jo ALV:n

Santtu75
24.05.2024, 13.29
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/arvonlisaverotus/ajoneuvon-ja-sen-kayttokulujen-arvonlisavero/milloin-ajoneuvon-myynti-on-arvonlisaverollista/

Kun alv-rekisterissä oleva yritys myy liiketoimintansa käytössä olleen ajoneuvon, myynti on lähtökohtaisesti arvonlisäverollista. Ajoneuvon käyttötarkoitus ennen myyntiä ratkaisee sen, onko ajoneuvon myynti arvonlisäverollista vai verotonta. Sillä ei ole vaikutusta, onko ajoneuvon ostohintaan sisältynyt arvonlisäveroa.


Myynti on arvonlisäverollista, jos ajoneuvo on ollut yrityksessä sellaisessa käytössä, joka oikeuttaa arvonlisäveron vähentämiseen. Myyntihintaan pitää tällöin lisätä arvonlisävero, vaikka ajoneuvon ostohintaan ei olisi sisältynyt vähennettävää arvonlisäveroa. Myynnin arvonlisävero ilmoitetaan arvonlisäveroilmoituksella.
Myynti ei ole arvonlisäverollista, jos ajoneuvo on ollut vain yksityiskäytössä tai muussa sellaisessa käytössä, joka ei ole oikeuttanut arvonlisäveron vähentämiseen.

Smo
24.05.2024, 14.30
^Niin en tiedä mitä meinaat tuossa, minä tarkoitan ja tarkoitin jo tuolla ekassa viestissä lähinnä autokauppaa. Ei yritys osta omaan käyttöön alvitonta autoa kuin poikkeustapauksissa.

Santtu75
24.05.2024, 15.59
^Niin en tiedä mitä meinaat tuossa, minä tarkoitan ja tarkoitin jo tuolla ekassa viestissä lähinnä autokauppaa. Ei yritys osta omaan käyttöön alvitonta autoa kuin poikkeustapauksissa.

Niin, siis tietysti yritys VOI pakettiauton (tai minkä tahansa muunkin auton) hankkia niin ettei se sisällä vähennettävää ALV:a, mutta mikäli tulee ALV vähennyskelpoiseen toimintaan, missä voi ALV vähennytksen tehdä, niin silloin tietysti sellaisen auton joka ei sisällä vähennettävää ALV:a pitää olla lähellä hintatasoa kuin ALV:n sisältävän auton alv0 hinta...

Mutta yritys voi hankkia pakettiauton vaikka jollekkin työsuhdeautoksi, jolloin tuota ALV vähennystä ei voi tehdä, joten silloin sillä ei ole väliä.

Olen paria käytettyä pakettiautoa ollut hankkimassa yrityskäyttöön ja kun niitä sopivia etsiskeli (etsinnässä oli 4-6vuotias paku), niin sitä huomiota tein että oli hieman "kahta markkinaa", eli ne autot joissa oli ALV. vähennys olemassa, niin niissä pakuissa oli myyntihinta (sis. ALV) karkeasti arvioituna noin 10% suurempi kuin autoissa joissa sitä ei ollut.
Eli karkeasti sanottuna ALV vähennettävä paku jonka myyntihinta oli 20 000€ (alv0 16 129€), niin vastaavaa pakua jossa ei alv. vähennysoikeutta sai luokkaan 18 000€, eli hinta oli alhaisempi mutta ei koko ALV määrää, vaan hinta jossain ALV. vähennettävän pakun ALV0 ja ALV24 hintojen välillä.

Jani1982
25.05.2024, 11.28
No juu tämä se alkoi mietityttää. Normaalissa henkilöautokaupassa aika hyvin pystyy jälleenmyyntiarvoa arvioimaan sillä et vastaavat myynnissä olevat edullisemmasta päästä miinus pari tonnia liikkeelle.

Vaikuttaisi siis siltä et pakun osalta sama kaava mut sitten vielä miinus alv vaikutus mikä on jotain 0 ja täyden alv:n väliltä.

Kaikenlaisiahan sitä on myynnissä mutta juuri tämä kiinnostavuus on se juttu. Arvo määräytyy vasta sitten kun joku on siitä valmis maksamaan jotain [emoji1]

Ajatus oli siis vaihtaa henkilöauto kokonaan caddy/transit connect tyyppiseen pakuun mutta taloudellisessa mielessä voisi olla järkevämpää vaihtaa se caddyn tila-autoon josta sitten penkit pysyy kaadettuna ja niiden päälle tekisi tellingin fillareille.


Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Santtu75
25.05.2024, 15.34
Itse arvioisin että mitä uudemmasta pakettiautosta kyse, niin sitä todennäköisemmin ovat yritysten kiinnostuksen kohteina ja tuolla ALV asialla on merkitystä, mutta mitä vanhempaan autoon mennään sitä pienempi tuon ALV vähennyksen/vähentämättömyyden vaikutus menee.

Uusista pakegttiautoista isoin osa menee yritysten käyttöön, mutta sitten mitä vanhemmaksi auto menee, niin sitä todennököisemmin ostaja on ykstyishenkilö jolle tuolla ALV asialla ei ole merkitystä.

Jani1982
26.05.2024, 19.45
Itse arvioisin että mitä uudemmasta pakettiautosta kyse, niin sitä todennäköisemmin ovat yritysten kiinnostuksen kohteina ja tuolla ALV asialla on merkitystä, mutta mitä vanhempaan autoon mennään sitä pienempi tuon ALV vähennyksen/vähentämättömyyden vaikutus menee.

Uusista pakegttiautoista isoin osa menee yritysten käyttöön, mutta sitten mitä vanhemmaksi auto menee, niin sitä todennököisemmin ostaja on ykstyishenkilö jolle tuolla ALV asialla ei ole merkitystä.No juu siis kyllä ajatuksena olisi ollut vuoden tai maks. kahden ikäinen jota sitten pidetään pari kolme vuotta. Toki ikinä ei tiedä et jos elämäntilanne muuttuu niin voi joutua luopumaan aiemminkin, mutta joo autoissa häviää aina mutta tämän perusteella pakun kanssa vaikuttaa että häviäisi vähän "normaalia" enemmän. Täytyy laittaa tila-auto versiot mietintään jotka on sitten ihan henkilöautoja.

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

izmo
26.05.2024, 23.26
Vuonna 2016 ostin uuden Ford Custom pakettiauton ja olikohan ostohinta noin 35.000 ja kolmen vuoden päästä hyvitys hinta noin 20.000 vaihdossa uuteen Ford henkilöautoon että voi päätellä kyllä hinta laskee vaihtaako vai myy suoraan

Santtu75
29.05.2024, 21.07
Heitetään kysymystä tähän ketjuun kun ainakin osittain osuisi aiheeseen.

Miettinyt jonkin aikaa HALVAN pikkupakun hommaamista kakkosautoksi lähinnä niin että saisi kätevästi kaksikin pyörää kyytiin ilman isompia ongelmia.
Onko kenelläkään kuvia miten pyörät kulkevat kyydissä jos pakun kokoluokka on VW Caddy, Ford Transit Connect, Peogeot Partner yms. auto jolla ikää se joku luokkaa 15v. (eli siellä jossain vuosissa 2008-2012).

izmo
30.05.2024, 00.12
Kaikista noista taitaa löytyä lyhyt malli ja tavaratilan pituus(hyötypituus) voi olla alle kaksi metriä niin voi joutua vähän sovittaan kahta isokokoista pyörää mutta esim Transit Connetin pitkä malli tavaratilan pituus on 2.3 metriä niin kaksi pyörää menee hyvin, Vertailuun Transit Custom lyhyt malli tavaratilan pituus 2.55 metriä ja korkeutta 10 cm enenmän kuin Connetti niin helpottaa lastausta kummasti toi mitätän kymmenen senttiä

izmo
30.05.2024, 00.22
https://www.nettiauto.com/fiat/fiorino/14267907

Sitten on vielä pieni pakettiauto mutta vois kuvitella että pyörän kiekot täytyy ottaa irti mahtuakseen...

Santtu75
30.05.2024, 01.05
https://www.nettiauto.com/fiat/fiorino/14267907

Sitten on vielä pieni pakettiauto mutta vois kuvitella että pyörän kiekot täytyy ottaa irti mahtuakseen...

Vielä menisi jos etukiekon vain joutuisi ottamaan pois (ja sille kehittäisi jonkun hyvän kiinnityssysteemin autoon). Tuo Fiat:n Fiorino olisi muuten kiinnostava mutta jos mitat pitävät paikkansa niin tuollaisesta vajaasta 10cm:stä jää kiinni ettei esim. oma täpäri mahtuisi sinne etukiekko pois otettuna , ellei sitten laittaisisitä poikittain... Varmaan sitä vapaata lavapituutta pitäisi olla minimissään joku 160-180cm. että itselläni toimisi.

Travelkicking
30.05.2024, 08.14
Skoda roomster

YocceT
30.05.2024, 09.08
Varmaan sitä vapaata lavapituutta pitäisi olla minimissään joku 160-180cm. että itselläni toimisi.

Tollanenhan löytyy jo keskikoon farkuista, esim. Golfissa. Takapenkit kaadettuina siihen saa kaksi pyörää kyytiin, kiekot paikallaan (täpäri ja gravel), kokeiltu on. Täpäristä irroitin polkimet. Ja muut kamat nyssäköissä pyörien väliin ja takajalkatilaan. Joo, toki paku olisi helpompi lastata mutta satunnaisluontoiseen tarpeeseen toimii tuollainenkin ratkaisu. Päivittäin tai viikoittain jos kuskaisin, niin en viitsisi.

Kimbyyri
30.05.2024, 12.25
Ei mitään ruuvailua ja muuta vastaavaa pelleilyä. Pätkä Transit, saa muutamalla tonnilla. Voit myös yöpyä siinä ja KAIKKI tarvittava kulkee mukana. Vero n 450€/v kulutus 6-8l/100kmhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240530/f942b537d5cd77a7c5c7a84e76eab925.jpg

Situm
30.05.2024, 20.30
Mulla oli useampi maxi caddy putkeen, ja oikein hyvin mahtu kolmekin pyörää kyytiin virittelemättä.

Jani1982
30.05.2024, 22.46
Heitetään kysymystä tähän ketjuun kun ainakin osittain osuisi aiheeseen.

Miettinyt jonkin aikaa HALVAN pikkupakun hommaamista kakkosautoksi lähinnä niin että saisi kätevästi kaksikin pyörää kyytiin ilman isompia ongelmia.
Onko kenelläkään kuvia miten pyörät kulkevat kyydissä jos pakun kokoluokka on VW Caddy, Ford Transit Connect, Peogeot Partner yms. auto jolla ikää se joku luokkaa 15v. (eli siellä jossain vuosissa 2008-2012).Caddya tai transit connectia katselin itsekin vaikuttaisi että ilman etukiekkoakin vaatii ne pidemmät versiot. Niissä tavaratilan pituus n. 1800mm luokkaa riippuen varmaan vuosimallista. Tyypillisesti autot kasvavat uudempaan mennessä.

Vaikuttaisi että lyhkäisiin versioihin ei menisi edes ilman etukiekkoa. Toki mun pyörät on xl runkokokoa ja maastureita.

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

äkssee
30.05.2024, 23.59
2018 lyhyt hlö caddy. Top Fuelit ja gravelit menee ok kyytiin. Runkokoot m-m/l

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240530/f5e02d157a043410dfff49315de470ee.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240530/cd40ef5ac1f957198b531d2d39bd6397.jpg

Santtu75
31.05.2024, 00.02
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240530/cd40ef5ac1f957198b531d2d39bd6397.jpg

Onko tuo tehdastekoinen tuo kiinnike mihin keulat saa kiinni kun kiekon ottaa irti? (taitaa olla, onko linkkiä?)

äkssee
31.05.2024, 00.15
Onko tuo tehdastekoinen tuo kiinnike mihin keulat saa kiinni kun kiekon ottaa irti? (taitaa olla, onko linkkiä?)https://fix-fork.com/

Erittäin laadukkaat tuotteet. Voin suositella.

izmo
31.05.2024, 00.21
Mustana hevosena tähän kuomuperäkärry henkilöauton perään ja yllä oleva kiinnike lattiaan kiinni...

Kuomukärry kuluttaa polttoainetta tai sähköä ja parkkipaikan löytäminen on joskus työn takana....

Teemu H
31.05.2024, 00.28
Minä vaihdoin henkilöauton keväällä 5-paikkaiseen Vitoon. Meitä on tiimissä 4 kuskia, eli minä ja pojat :D
Joskus pitää saada mamma ja koirakin mukaan, joten tämä tuntui hyvältä ratkaisulta. Meidän Vito on pitkä mixto-korimalli, 2+3 penkkiratkaisulla. Takana ei ole edes ikkunoita, mikä on hyvä juttu.

Isompi vaihtoehto olisi ollut hyppy Sprinterin kokoluokkaan, mutta se hankaloittaa ehkä liikaa arkipäivän ajoja. Ei mahdu parkkihalleihin, ja kulutus on suurempi. Tässä on pienempi kulutus kuin aikaisemmassa E-mersussa, jännä juttu, vaikka moottorin teho on melkein sama.

Maantiepyörät mahtuvat helposti sisään, ainakin neljä kappaletta vierekkäin. Maastopyörissä 29 täysjousto on jo niin pitkä, että yksi penkki pitää taittaa pois. Jos se tarvitaan istumiseen, kiekon irrottamisella selviää. Kolme pyörää mahtuu ilmankin. Perheen lomareissuja varten hommasin vielä pyörätelineen vetokoukkuun. Oli yllättävän vaikea löytää sopiva pariovelliseen pakuun niin, että ovet saa auki teline paikallaan (Atera Strada DL3).

Halvat Prisman pyörätelineet virittelin tuonne taakse, hyvin ovat pitäneet pyörät paikoillaan. Auto sinänsä on kallis, yllättävän paljon pitää useamman penkin pakusta pulittaa.

https://teemu.dy.fi/pyora/vito1.jpg

https://teemu.dy.fi/pyora/vito2.jpg

Teemu H
31.05.2024, 00.32
Mustana hevosena tähän kuomuperäkärry henkilöauton perään ja yllä oleva kiinnike lattiaan kiinni...

Kuomukärry kuluttaa polttoainetta tai sähköä ja parkkipaikan löytäminen on joskus työn takana....

Kyllä, kärrykin toimii. Tällä tuli mentyä jonkin aikaa. Laitoin Thulen kattotelineet sellaisenaan kärryn lattiaan, ja hyvin toimi. Jotkut ovat asentaneet noita edellä mainitsemiani pyörätelineitä kärryyn kiinni. On aika edullinen ratkaisu, jos jaksaa kärryn kanssa pelata.

https://teemu.dy.fi/pyora/karry.jpg

Mi2
31.05.2024, 13.27
En kyllä ymmärrä, mitä hyötyä on pakettiautosta jos kiekkoja pitää irroitella kuljetukseen. Keskikokoa vähän suurempaan farmariinkin menee pyörät kiekkojen kanssa, jos vaan on riittävästi laskeva hissitolppa käytössä.

Santtu75
31.05.2024, 20.45
En kyllä ymmärrä, mitä hyötyä on pakettiautosta jos kiekkoja pitää irroitella kuljetukseen. Keskikokoa vähän suurempaan farmariinkin menee pyörät kiekkojen kanssa, jos vaan on riittävästi laskeva hissitolppa käytössä.

Kyllähän sen lyhyenkin pakun (missä siis etukiekon joutuu pyörästä ottamaan pois) lastitilan muoto ja korkeus on aivan ylivoimainen johonkin perus farkkuun nähden.
katsoin että esim. ison farkun esikuva Volvon V90:n lastitilan maksimipituus takapenkki kaadettuna on 1988mm Volvon mittaukuvien perusteella ja kun vaikka oma Täpäri on äskeisen mittauksen mukaan 198cm eturenkaasta takarenkaaseen ja kun otetaan huomioon hieman kalteva takaluukun kulma joka ”syö” hieman todellista tehollisesti mittaa, niin kyllä tuonkin pyörän osalta saisi ”taiteiluja” hieman tehdä että sen saisi Volvoon sisään asettumaan.
itse en tuota etikiekon poisottamista näkisi minään kynnyskysymyksenä pienen pakun osalta, etenkin jos pakussa olisi kisko johon tuon keulan sitten kiinnittäisi jolloin pyörä pysyisi pystyssä.

izmo
01.06.2024, 11.18
pyörä menee henkilö farmariin parhaiten takaperin ja etupyörä taitetaan niin 2 metriä pitkä pyörä mahtuu 1.8 metrin luukkuun

Santtu75
01.06.2024, 14.38
pyörä menee henkilö farmariin parhaiten takaperin ja etupyörä taitetaan niin 2 metriä pitkä pyörä mahtuu 1.8 metrin luukkuun

Yhä jos puhutaan "isona farkkuna" vaikka tuosta Volvon V90 mallista joka on esittelynsä jälkeen varmastikkin se suomen eniten myyty "iso farmariauto" ja varmastikkin se joka kyseisestä termistä monelle ensimmäisenä tulisi mieleen.

Volvo ilmoittaa mallin tavaratilan (minimi) korkeudeksi 704mm joka on tuossa takaluukun liitoskohdassa, maksimikorkeutta tavaratilalle en löytänyt muuta kuin Volvoharrastajien keskustelupalstalta, jossa puhuttiin "noin 80cm tavaratilan maksimi korkeudesta".
Itsellä kun mittanauha kertoo että oman pyöräni korkeus ohjaustangon kohdalla on 112cm. niin pienintäkään teorreettista mahdollisuutta ei omaa pyörääni olisi pystyssä kuljettaa etukiekko kiinni Volvon V90 mallissa.

Tuossa yksi netistä napattu vertailikuva V90:stä takokontista maantiepyörän kiekot mittakaavana.

https://img.aijaa.com/m/00812/15247042.jpg (https://aijaa.com/yP02sY)


Eli kyllä se minimissään täysjoustomaasturissa se etukiekko sietä pois pitäisi saada jos pystyssä haluaa kuljettaa...
Jossain toisessa farkussa saattaa olla toisenlaisia mittoja, mutta kyllä se melkein sinne tila-auto/korkea katumaasturi kategoriaan pitäisi mennä että maastopyörä fiksusti autoon sisälle menee.

Kyljellään kuljetettuna kyllä paremmin mutta sitten ei juuri muulle tavaralle paljoa tilaa jää.

Tämä siis pohdintaan "miksi pakettiauto kun Farkkuunkin mahtuu".

izmo
02.06.2024, 12.10
juu ei missään tapauksessa pyörä tietenkään mahdu pysty asennossa mihinkän farkkuun vaan lappeellaan... ja kontti on täynnä sen jälkeen

Smo
02.06.2024, 13.44
Edellisen sivun Golffipostauksesta sai toisen kuvan .. tiedä sitten menisikö mun pieni gravel tai 26" maasturi takaperin ilman penkkiä mutta toi Ceedi on varmaan aika lähellä Golffin mittoja ja mielikuva on ettei mene

uljaa
03.06.2024, 16.46
Ei mitään ruuvailua ja muuta vastaavaa pelleilyä. Pätkä Transit, saa muutamalla tonnilla. Voit myös yöpyä siinä ja KAIKKI tarvittava kulkee mukana. Vero n 450€/v kulutus 6-8l/100kmhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240530/f942b537d5cd77a7c5c7a84e76eab925.jpg

Oliko pyöränhakureissulta tämä kuva?

Kimbyyri
03.06.2024, 17.59
^ joo ja ei. Pyörä oli kontissa valmiiksi. Tuolla kulmurilla kylläkin katkaisin lukon, naisten pyörästä. Kun pyörän jäänteet oli seissyt pari vuotta telineessä.

petev
03.06.2024, 23.19
Itse hommasin Caddy maxin just mm. Fillarien kuljettamiseen, hyvin tuonne mahtuu, useampikin pyörä. Itse arvoin tuon maxin ja lyhyemmän välillä, mutta se extra 40cm on kätevä.


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240603/8ff38ed6781810f7d0c1585bd5f43bf4.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jani1982
04.06.2024, 15.54
En kyllä ymmärrä, mitä hyötyä on pakettiautosta jos kiekkoja pitää irroitella kuljetukseen. Keskikokoa vähän suurempaan farmariinkin menee pyörät kiekkojen kanssa, jos vaan on riittävästi laskeva hissitolppa käytössä.Varmaan riippuu tilanteesta mut itsellä ainakin se että mäkeen mentäessä pitää aina ensin hakea teline varastosta ja laittaa kiinni. Sen jälkeen haet pyörän ja kiinnittelet sen. Takaisin tullessa teet samat asiat toisinpäin. Muutenkin varasto on ahdas eikä parkkipaikan vieressä.

Pakussa pyörät saisi olla autossa koko kesän aina valmiina lähtöön. Menee sitten mäkeen tai muuten vaan uusille reiteille. Kotiin tullessa ei tarvitsisi purkaa mitään autosta pois.

Ja jos kotinurkilla käy ajamassa niin mulla ainakin se on sama vaiva ottaa se pyörä pakusta ja laittaa etukiekko kiinni kuin hakea se tuolta varastosta.

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Jani1982
04.06.2024, 15.55
Itse hommasin Caddy maxin just mm. Fillarien kuljettamiseen, hyvin tuonne mahtuu, useampikin pyörä. Itse arvoin tuon maxin ja lyhyemmän välillä, mutta se extra 40cm on kätevä.


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240603/8ff38ed6781810f7d0c1585bd5f43bf4.jpg


Sent from my iPhone using TapatalkTää on se mitä olen haaveillut. Minkä kokoinen pyörä toi on ja mikä akseliväli?

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

petev
04.06.2024, 19.31
Tää on se mitä olen haaveillut. Minkä kokoinen pyörä toi on ja mikä akseliväli?

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Orbea rise L-koko, 1229mm sanoi joku taulukko akseliväliksi. Teline missä takapyörä on laitettu niin, että gravel mahtuu etuperin sinne ja vaan polkimesta yksi kiristysremmi, joka on aina hollilla. Maasturi menee takaperin, jos on yksin siellä (halusin mahd. lähelle seinää). Jos molemmat pyörät niin sitten maasturi menee hyvin gravelin rinnalle etuperin.

29er
05.06.2024, 16.09
Itse hommasin Caddy maxin just mm. Fillarien kuljettamiseen

Onko Caddy samaa kokoluokkaa kuin Touran, vai enemminkin kuin Sharan? Touranissa ollaan joskus kuskattu kahta pyörää pystyasennossa. Väliin mahtui reilusti muuta tavaraa. Ainakin siitä versiosta sai takapenkit kokonaan pois. Remmillä taidettiin kiinnittää pyörät takapenkin kauhukahvoihin.

Jani1982
12.06.2024, 23.38
Asia vaan kummittelee mielessä kun sopivaa autoakin olisi tarjolla.

Olen nyt selvitellyt ja päässyt seuraavaan tulokseen.

Kun ostan pakun yksityishenkilönä niin tosiaan sen auton osalta alv-vähennyskelpoisuus on taputeltu. Se päättyy siihen.

Kun joskus vaihtaisin autoa niin suoriltaan sitä pelkäämääni alv:n suuruista tiputusta hyvityshinnassa ei tule koska liike ostaa auton minulta ja käyttää marginaaliverotusta eli maksavat alv:n vain voitosta.

Mutta....

Jos yrittäjä ostaa kyseisen auton sitten sieltä liikkeestä...hän ei saa alv-vähennyksiä siitä koska auto on minun (yksityisen) jäljiltä vähennyskelvoton. Jos hän ostaa sen silti ja laittaa sen yrityksensä käyttöön eli alvilliseen toimintaan, tämä auto tavallaan palautuu alvin piiriin. Eli kun hän taas myy autoa niin hänen pitää tilittää myynnistä Alvi vaikkei olisi itse vähennyksiä voinutkaan tehdä. Tämä siksi että auto on ollut alvillisessa käytössä.

Toisin sanottuna tämä hävittää yrittäjät kokonaan ostajakunnasta kun olen myymässä autoa...ja tämä varmasti näkyy hyvityshinnoissa.

Korjatkaa jos meni täysin metsään [emoji1]

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Santtu75
13.06.2024, 01.11
Asia vaan kummittelee mielessä kun sopivaa autoakin olisi tarjolla.

Olen nyt selvitellyt ja päässyt seuraavaan tulokseen.

Kun ostan pakun yksityishenkilönä niin tosiaan sen auton osalta alv-vähennyskelpoisuus on taputeltu. Se päättyy siihen.

Kun joskus vaihtaisin autoa niin suoriltaan sitä pelkäämääni alv:n suuruista tiputusta hyvityshinnassa ei tule koska liike ostaa auton minulta ja käyttää marginaaliverotusta eli maksavat alv:n vain voitosta.

Mutta....

Jos yrittäjä ostaa kyseisen auton sitten sieltä liikkeestä...hän ei saa alv-vähennyksiä siitä koska auto on minun (yksityisen) jäljiltä vähennyskelvoton. Jos hän ostaa sen silti ja laittaa sen yrityksensä käyttöön eli alvilliseen toimintaan, tämä auto tavallaan palautuu alvin piiriin. Eli kun hän taas myy autoa niin hänen pitää tilittää myynnistä Alvi vaikkei olisi itse vähennyksiä voinutkaan tehdä. Tämä siksi että auto on ollut alvillisessa käytössä.

Toisin sanottuna tämä hävittää yrittäjät kokonaan ostajakunnasta kun olen myymässä autoa...ja tämä varmasti näkyy hyvityshinnoissa.

Korjatkaa jos meni täysin metsään [emoji1]

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Suhteellisen samanlainen ajatuskulku kuin miten itse olen asian käsittänyt, tietysti kun tarjoat autoasi vaihdossa autoliikkeeseen, niin autoliike joutuu mielessään hinnoittelemaan pakun vaihtohintaa niin että siinä ei ole vähennettävää ALV:a mukana ja se toisaan kaventaa osgtajakuntaa / vaikuttaa hintaan pakuan jälleenmyydessä.

Mutta nyt sitten ajattelet asiaa liikaa vain pelkän myynnin kannalta. ellet ole uutta autoa ostamassa (jolloin alv:lle yksityishenkilö voi mitään), niin miksi sinä et olisi se taho joka hyötyisi ostovaiheessa siitä että joku paku ei sisällä vähennettävää alv:a jolloin sen ostajakunta on tosiaan pienempi (ei kiinnosta yrityksiä samalla tavala) taikka hinta vastaavasti halvempi (jossain vastaavan alvillisen auton alv0 ja alv24 hinnan välimaastossa).Eli älä "suostu" maksamaan alv vähennyskelvottamasta autosta samaa hintaa kuin mitä vastaavan vähennyskelpoisen auton alv24 hinta on, tämä sama tilanne sinulla sitten edessä autoa myydessä.
Kun autoa olet etsimässä, niin kiinnitä huomiosi etupäässä juurikin niihin pakuihin missä ei ALV vähennysmahdollisuutta ole, ja ala raju hintaneuvottelu juurikin niiden autojen osalta.
Eli pyri autoa osteassa itse hyötymään siitä samasta asiasta joka on sitten sinulla itselläsi negatiivisena asiana edessä autoa myydessäsi.

Jani1982
13.06.2024, 17.21
Suhteellisen samanlainen ajatuskulku kuin miten itse olen asian käsittänyt, tietysti kun tarjoat autoasi vaihdossa autoliikkeeseen, niin autoliike joutuu mielessään hinnoittelemaan pakun vaihtohintaa niin että siinä ei ole vähennettävää ALV:a mukana ja se toisaan kaventaa osgtajakuntaa / vaikuttaa hintaan pakuan jälleenmyydessä.

Mutta nyt sitten ajattelet asiaa liikaa vain pelkän myynnin kannalta. ellet ole uutta autoa ostamassa (jolloin alv:lle yksityishenkilö voi mitään), niin miksi sinä et olisi se taho joka hyötyisi ostovaiheessa siitä että joku paku ei sisällä vähennettävää alv:a jolloin sen ostajakunta on tosiaan pienempi (ei kiinnosta yrityksiä samalla tavala) taikka hinta vastaavasti halvempi (jossain vastaavan alvillisen auton alv0 ja alv24 hinnan välimaastossa).Eli älä "suostu" maksamaan alv vähennyskelvottamasta autosta samaa hintaa kuin mitä vastaavan vähennyskelpoisen auton alv24 hinta on, tämä sama tilanne sinulla sitten edessä autoa myydessä.
Kun autoa olet etsimässä, niin kiinnitä huomiosi etupäässä juurikin niihin pakuihin missä ei ALV vähennysmahdollisuutta ole, ja ala raju hintaneuvottelu juurikin niiden autojen osalta.
Eli pyri autoa osteassa itse hyötymään siitä samasta asiasta joka on sitten sinulla itselläsi negatiivisena asiana edessä autoa myydessäsi.Tämä on täysin totta. Valitettavasti vaan caddyja on todella vähän myynnissä automaatteina...jos ollenkaan. Transit connectia vähän paremmin mutta ei niissäkään suurta valinnanvaraa ole. Täytyy pitää tämä mielessä jos sattuisi osumaan sopiva kohdalleen.

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Jani1982
15.07.2024, 19.50
Kun tästä aiemmin puhetta oli ja asiaa kyselin niin laitetaan nyt sitten lopputuloskin. Sellainen siitä tuli ja ns. "Normipakuun" päädyin. Mietitään niitä alveja sitten aikanaan [emoji1]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240715/08a20add9636170d609e119823d1b057.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240715/222afe600e7dc6c8f942da1e3f38a5df.jpg

Lähetetty minun SM-G996B laitteesta Tapatalkilla

Boot
16.07.2024, 17.07
Itsellä Tourneo Connect pitkänä viisipaikkaisena. Täpäri mahtuu kokonaisena ja jää vielä neljä istumapaikkaa. Ollaan myös yövytty kahdestaan ilman ahdistusta.

Yedi.
31.07.2024, 11.26
Caddy Maxi on toiminut hyvin fillariharrastuksessa. Pari-kolme fillaria menee ilman kiekkojen irroittelua kyytiin ja muutakin tavaraa mahtuu. Caddyssä on huonoa ettei siinä ole luukkua ohjaamon puolelle, jotta esim. pidemmät sukset mahtuisi sisälle. Irroittamalla apukuskin kohdalta tavaratilan väliseinän plexinen ikkuna mahtuu pidemmät suksetkin kyytiin.


Onko Caddy samaa kokoluokkaa kuin Touran, vai enemminkin kuin Sharan? Touranissa ollaan joskus kuskattu kahta pyörää pystyasennossa. Väliin mahtui reilusti muuta tavaraa. Ainakin siitä versiosta sai takapenkit kokonaan pois. Remmillä taidettiin kiinnittää pyörät takapenkin kauhukahvoihin.

Ainakin ennen Caddy oli tehty samalle pohjalevylle kuin Touran eli sen kanssa samaa kokoluokkaa. Cargo/Kasten/koppi-version etupenkkien takana on syvennykset takapenkin jalkatiloille. Noihin saa laitettua pientä tavaraa.

Santtu75
18.08.2024, 22.48
Nyt sitten totaalisen "sokkona" tuli äsken hankittua pikkupaku pyörän kuljetusta silmälläpitäen, tuossahan joutuu kiekkoa irroittamaan että pyörää mahtuu kyytiin, mutta kun hinta jäi ikäisekseen todella todella alhaiseksi (joo, on sillä ajettu paljon, mutta voisikohan nyt vaikuttaa tuo ettei ollut alv:a mukana hinnassa), niin tälläinen nyt sitten "jäi käteen"...
Pitäisi käydä ensiviikolla hakemassa niin sitten näkee mitä tulim oikein ostettua...

https://huutokaupat.com/kohde/4941888/ford-transit-courier-2018

Sambolo
18.08.2024, 23.24
Ostin noin vuos sit pakun, ei ollut alvi vähennettävä, myin sen muutaman kk päästä samaan hintaan vaihossa henkilöautoon. En kestäny niitä kusilaitevikoja, sai ravata jatkuvasti huollossa, vaikka takuu tietty olikin, mut ei ollu luottoa peliin. Proace oli siis itsellä. Harmittaa kyllä että loppu pakuleikki lyhyeen, vähän kiinnostaisi paluu pakuiluun jos joku luotettava nykyaikainen peli nykyaikaisilla varusteilla löytyis.

Santtu75
21.08.2024, 22.51
Kaksi päivää nyt ajanut uudella "pyöräpakullani", autona tuntuu oikein miellyttävältä, unohtaa ihan tyystin että on liikkeellä "pakulla", jopa käynyt tänäin jo mielessä, että myisikö tuon henkilöauton vaikka jopa pois, että selviäisikö toistaiseksi kaksi paikkaisella autolla...

Mutta valitettavasti mittataulukosta katsomani tavaratilan "maksimimitta" ei sitten olekkaan hyödynnettävissä pyöränkuljetuksessa kyseisen mitan koko pituudelta, laskin etukäteen että kun etukiekon ottaa pois, niin pitäisi jäädä pyörästä riippuen hyvin sellainen 5-7cm. vielä tilaa, mutta eipä onnistu, meneekin niin että pyörä jääkin todellisuudessa sen 5-7cm ulos ovilinjasta.
Onnekis kun laittaa pyörät hieman vinottain, niin siitten mahtuu oikein hyvin kaksi pyörää kyytiin, mutta tuossa vaihtoehdossa nuo konttiin jäävät kaksi kolmion muotoista tilaa eivät ole optimaaliset jos muutakin tavaraa tulisi pyörien lisäksi saada kyytiin mukaan (vaikka joku hieman pidempi lomareissu yms.), mutta tuollaisessa tarpeessa voi sitten ottaa vielä takakiekon pois ja sitten mahtuu hyvin tavaraa kyytiin, pyörät suoraan vasenta seinää vasten ja loppuun tilaan sitten mitä tarvitsee.

https://img.aijaa.com/m/00616/15268134.jpg (https://aijaa.com/gaVM6O)

https://img.aijaa.com/m/00832/15268132.jpg (https://aijaa.com/YDCBTo)

https://img.aijaa.com/m/00901/15268133.jpg (https://aijaa.com/lorS3K)

Santtu75
06.09.2024, 17.46
Kaksi päivää nyt ajanut uudella "pyöräpakullani", autona tuntuu oikein miellyttävältä, unohtaa ihan tyystin että on liikkeellä "pakulla", jopa käynyt tänäin jo mielessä, että myisikö tuon henkilöauton vaikka jopa pois, että selviäisikö toistaiseksi kaksi paikkaisella autolla...



https://img.aijaa.com/m/00616/15268134.jpg (https://aijaa.com/gaVM6O)



Tämä paku ei sitten pitkään ehtinyt olla itselläni pyöräkuljetuspuuhissa.
Viisi päivää ostosta ilmestyi ensin huollotarpeesta kertova jakoavaimen kuva mittaristoon (joka kuittautui auton sammutuksen jälkeen), mutta sittä sitten seuraavana päivänä jakoavaimen seuraksi ilmaantuo moottorin vikavalon kuvake ja auto meni vikatilaan. Kävi korjaamolla, vikkoodit nollattiin, ja niiden taustalta ei varsinaista vikaa löytänmeet. Pari muutaman päivän toimi ja taas sama homma, epäiltiin viallista ruiskusuutinta ja vielä kolmannen kerran tarkempiin tutkimuksiin joiden jälkeen tuttu korjaamo "nosti kädet pystyyn" ja sanoivat että tietävät että autossa on vikaa mutta eivät mikä viat varsinaisesti auheuttavat ja jouduttaisiin alkaa vaihtaa eri osia yksi kerrallaan...
Noh, auto kun etäkauppana ostettu ja 14vrk. täysi palautusoikeus ja kun täsmällistä vikaa ei tiedossa niin päätin palauttaa auton (kun myyjä osapuoli tarjosi purun vaihtoehtona niin naurettavaa korvaus summaa ettei siinä olisi järkeä ollut) vaikka siitä muuten erittäin paljon tykkäsinkin.

Teemu H
06.09.2024, 20.39
Taisit olla onnekas, että noin helpolla pääsit vikapesästä eroon.

Sambolo
07.09.2024, 20.44
Nykyaikaiset dieselvehkeet on vaa niin hemmetin epäluotettavia..

taski
13.09.2024, 14.10
En näe mitään järkeä näissä pikkupakuissa. Esim joku Hiace tai Transporter T4 on pääomakuluiltaan aivan mitätön, paljon isompi tiloiltaan ja helpompi myytävä.
Näillä perusteilla ostin itselleni aikanaan T4 Transpoterin muutamaa muuttoa varten. Kyseinen auto on nyt neljättä vuotta käytössäni enkä aio myydä koko laitetta ollenkaan, kun tuntuu käyttöä olevan koko ajan. Fillareita ei tarvitse säätää sisään, vaan sen kun heität kokonaisena ja muutoin tilaa jää vaikka nukkumiseen jos tarve.

Tämä siis pikkubudjetilla. Toki sitten jos ostellaan jotain 80 000e vehkeitä, niin totta kai iso sprinter matkis-ohjaamolla on sitten jo omaa luokkaansa.
Mutta jos nyt jotain 5000e-10000e pakuja ostaa, niin en näe oikein mitään järkeä ostaa pikkupakua.

tikola
13.09.2024, 15.18
En näe mitään järkeä näissä pikkupakuissa.

Näen paljonkin järkeä näissä pikkupakuissa, eli jos ei tarvitse isoa pakua, niin onhan pikkupaku (Berlingo, Kangoo, Tourneo, Combo, Duplo) ihan ehdoton peli ostohinnan ja henkilöautomaisuuden takia. Eli tuollaista linjaa, että "pikkupakussa ei ole järkeä" ei voi pitää muuta kuin henkilökohtaisena mielpiteenä. Itsellä Berlingo, jonka kanssa on tuota pyörän pituusongelmaa ja sen takia vaihto pidempään Combo/Duploon on työn alla. Itselle pyörän renkaiden irrotus on jonkinlainen kynnys, mutta satulan laskeminen ei ole mikään kysymys.

Noista pikkupakuista löytyy muutamalla tonnilla ihan ajokelpoisia pelejä. Sellaisilla minä olen mennyt jo pidemmän aikaa ja henkilöautosta luopuminen on täälläkin työn alla. Ei siellä takapenkillä ole juuri koskaan ketään. Paku dieselveron takia, eli halvalla pakulla ajelu on erikoisen halpaa hommaa, jos itse saa sen pidettyä kunnossa.

Yedi.
13.09.2024, 16.33
Pikkupaku on tosi näppärä ja korvasi itselläni henkilöauton. Pitkäversio, niin fillari(t) mahtuu kyytiin ilman mitään purku&kasaa-operaatiota ja muuta tavaraa mahtuu myös hyvin kyytiin. Henkilöautomainen ajaa ja mahtuu parkkiin samoihin paikkoihin kuin henkilöauto. Autolautoille menee ilman lisämaksuja. Vero & pa-kulutus pienempi kuin isossa pakussa. Nukkumaankin mahtuu, kun lattian pituus perällä 230 cm.

JackOja
25.01.2025, 14.51
No nyt!

https://www.fillaritori.com/topic/345468-ford%C2%A0transit%C2%A0mtb-van%C2%A0kangasala/

Allekirjoittaneella ei yhteyksiä myyjään.

Mi2
25.01.2025, 23.39
^

EGR koodattu pois käytöstä ja tehoja nostettu.

Tuo saattaa tulla kalliiksi.

Santtu75
14.04.2025, 20.35
Tuli sitten hankittua vm. 2017 oleva Citikan Jumpy pakettiauto.
Se on tuo keskikokoinen M versio jossa tuon tavaratilan mitta on hieman yli 2.5m. eli nyt pyörää mahtuisi oikeasti useampikin kyytiin ilman mitään kiekkojen irroituksia yms.
Mutta vaikka tuo auto tuli ihan harrastusta silmälläpitäen hankittua, niin kyllähän tuolla oletuksellisesti tulee myös jatkossa firman kuljetusajoa varmastikkin ajettua.
Onko ideaa miten tuota konttia kannattaisi alkaa "rakentamaan" pyöränkuljetusta (2-3kpl kerralla saisi kulkea) silmälläpitäen jotain puolikiinteää "telinettä" niin että se olisi kuitenkin suht nopeasti muutettavissa muuhun pakettiautokäyttöön ja siitä takaisin "pyöräkäyttöön".

https://img.aijaa.com/m/00425/15344301.jpg (https://aijaa.com/EGRdNv)

Torissa tuli vastaan esim. tälläinen Thulen matkailuauton sisätalliin suunniteltu kahden pyörän teline, voisiko vastaavassa olla potenttiaalia?
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/13878885?ci=2

Zykkel
14.04.2025, 23.08
Tuli sitten hankittua vm. 2017 oleva Citikan Jumpy pakettiauto.
Se on tuo keskikokoinen M versio jossa tuon tavaratilan mitta on hieman yli 2.5m. eli nyt pyörää mahtuisi oikeasti useampikin kyytiin ilman mitään kiekkojen irroituksia yms.
Mutta vaikka tuo auto tuli ihan harrastusta silmälläpitäen hankittua, niin kyllähän tuolla oletuksellisesti tulee myös jatkossa firman kuljetusajoa varmastikkin ajettua.
Onko ideaa miten tuota konttia kannattaisi alkaa "rakentamaan" pyöränkuljetusta (2-3kpl kerralla saisi kulkea) silmälläpitäen jotain puolikiinteää "telinettä" niin että se olisi kuitenkin suht nopeasti muutettavissa muuhun pakettiautokäyttöön ja siitä takaisin "pyöräkäyttöön".

https://img.aijaa.com/m/00425/15344301.jpg (https://aijaa.com/EGRdNv)

Torissa tuli vastaan esim. tälläinen Thulen matkailuauton sisätalliin suunniteltu kahden pyörän teline, voisiko vastaavassa olla potenttiaalia?
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/13878885?ci=2

Varmaan toimisi tuokin. Itse kun tykkään kaikkea näperrellä (pyörien lisäksi), niin tuli mieleen, että esim. 48x48 mitallistettu (P-08148048) | Byggmax (https://www.byggmax.fi/48x48-mitallistettu-p08148048) ja kulmaraudoista + mahdollisista saranoista voisi väkertää jonkin kehikon, jonka voisi vaan vetäistä pakusta ulos, kun sitä ei käytetä. Tai sitten hiukan haastavampi kehikko/teline, jonka voisi kääntää etu -tai sivuseinälle kun sitä ei käytetä.

Santtu75
15.04.2025, 12.09
Varmaan toimisi tuokin. Itse kun tykkään kaikkea näperrellä (pyörien lisäksi), niin tuli mieleen, että esim. 48x48 mitallistettu (P-08148048) | Byggmax (https://www.byggmax.fi/48x48-mitallistettu-p08148048) ja kulmaraudoista + mahdollisista saranoista voisi väkertää jonkin kehikon, jonka voisi vaan vetäistä pakusta ulos, kun sitä ei käytetä. Tai sitten hiukan haastavampi kehikko/teline, jonka voisi kääntää etu -tai sivuseinälle kun sitä ei käytetä.

Nykyään kun itsellä ei ole oikein varsinaisia työtiloja ja konekalustokin hieman heikkoa siihen mitä joskus takavuosina ollut, niin en usko että ihan kauhean vaivalloisiin omatekemiin rakennelmiin tulee alettua, ja sittenkin materiaalina mielummin alumiini yms. kuin puurakennelmat. Tietysti joku ulosvedettävä ratkaisu olisi miellyttävä (kun kyseisen pakettiauton korkeus on kuitenkin rajallinen ja siellä joutuu kaiken tekemään joko polvillaan taikka hyvin kumarassa), mutta tehdastekoisissa hinta hyppää jo jonkin moiseksi ja sen suhteen tulsi sitten ongelmaa nimenomaan tuon nopean muutamisen "muuhun käyttöön" soveltuvuuden kanssa.

Kimbyyri
15.04.2025, 12.42
Ei mitään telineitä sinne autoon. Yksi menee lattialle heittämällä. Jos pitää viedä useampi, niin pyörä pystyssä sarvesta seinään.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250415/f6244b0d914bd23835ce33b9a206b8f0.jpg

Santtu75
15.04.2025, 13.29
Ei mitään telineitä sinne autoon. Yksi menee lattialle heittämällä. Jos pitää viedä useampi, niin pyörä pystyssä sarvesta seinään.

Itselleni hieman outo ajatus, että jos hommaan pakettiauton nimenomaan pyöräkäyttöä silmällä pitäen (vaikka sille varmastikkin muutakin käyttöä tulen löytämään) toiseksi autokseni, niin sitten siellä pyörä/pyörät kulkisivat lattialle viskattuina. Kyllä sinne jonkinlaiset telineet vähintään kahdelle pyörälle on tulossa, en vielä vain osaa hahmottaa minkälaiset. (en itseasissa ole henkilökohtaisesti kyseistä ostamaani autoa vielä edes nähnyt, kun olen pidemmällä työmatkalla ja kaverini kävi auton hakemassa ja käyttämässä autotohtorilla tarkastuksessa yms.)

uljaa
15.04.2025, 14.41
Onko se "ilman kiekon irrotuksia" ihan ehdoton vaatimus?
Jos ei, niin jotain tollasia https://hobbyhall.fi/fi/autotuotteet/kuljetus-ja-matkatarvikkeet/pyorankuljetustelineet/pyoran-haarukan-kiinnitysteline-autopyoran-pidike-polkupyoran-haarukkakiinnike?id=28486118 kiinni lankkuun, jonka sitten sitoo/irrottaa tarpeen mukaan. Sille lankullekin voisi varmaan kehittää jonkun liinattoman ja työkaluttoman pikakiinnityksen.

Jos on, niin en tiedä voisiko sama lankku + tuollaiset https://larunpyora.com/fi/articles/1.528.22041/pro-pyorateline-takahaarukkaan-bike-stand-29er?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwh_i_BhCzARIsANimeoF5HauiTRldlAMlKPht lonpPmXniIuI8mkW-PTfssna2YwhrRCGQLYaAoYXEALw_wcB
toimia. Lähinnä epäilyttää, ettei pomppaa töyssyssä pyörä pois telineestä.

Tai sit vaan kiinnittää seinään sellaset kourat, mitä on vaikka jossain Thulen telineissä pitämässä pyörää pystyssä. Niitä saa muutamalla kympillä varaosina.

Tai caravaanarin aisateline pitkittäin keskelle lattiaa. Saa 2 pyörää kiinni.

Itse viritin joskus kuomukärryyn 3kpl Thule Pro-ride 591 kattotelinettä rinnakkain.

Teemu H
15.04.2025, 15.01
Ehdotan osittaista DIY-toteutusta:

Hanki jostakin halvalla tarvittava määrä pyörätelineitä, esim. prismasta Jupiter pyöräteline yhdelle pyörälle (https://www.prisma.fi/tuotteet/110788745/jupiter-pyorateline-yhdelle-pyoralle-110788745)
Tuohon telineeseen mahtuu about max 2.6 maastokumi. Leveämpiäkin telineitä lienee olemassa, jos tarvetta.

Sitten etsit hukkapalan jotain levyä, esim. vaneria, ja ruuvaat telineet siihen kiinni. Telineitä voi asetella optimaalisesti sopiviin kohtiin, ja vaikka vähän kaventaa rautasahalla, pyörien leveydestä riippuen.
Levy laitetaan lattialle, ja toki sen voi sitoa/ruuvata auton kiinityskohtiin, jos sltä tuntuu.

Pyörät pysyvät tuossa nätisti järjestyksessä ilman sitomistakin. Telineen voi nostaa määränpäässä myös pihalle, jos siellä tarvitsee tehdä huoltohommia tai muuten pitää pyöriä järjestyksessä. Olen kopioinut tämän mallin seurakaverilta (terveisiä), ja se on levinnyt monen muunkin pakettiauton peräkonttiin. Meillä tuo on käytössä monta kertaa viikossa treeneissä ja kisareissuilla. Kätevää minusta, että pystyy vain sujauttamaan pyörät peräovesta sisään.

Toivottavasti ajatus aukenee tästä kehnosta kuvastakin. Hiekkasäkit eivät liity aiheeseen, vaan kyseisen ajoneuvomallin talviajo-ominaisuuksiin :D

https://teemu.dy.fi/pyora/teline.JPG

Kepsu
15.04.2025, 16.29
Henkilökohtainen ratkaisu:
https://pic.useful.fi/Wn4Pwmfey.jpg

Santtu75
15.04.2025, 16.36
Itselläni ollut varmaan parisen vuotta nyt haluja pakun hankkimiseen pyörän kuljetusta ajatellen.
Viimevuonna tuli hankittua Fordin Transit Curier (jos kuva tässä ketjussa) joka osoittautui hieman liian lyhyeksi että pyöärt olisivat mahtuneet pystyssä kyytiin kopin suuntaisesti (joutui sijoittamaan hieman vinottain että mahtuivat) mutta josta löytyi sitten moottorista piilevää vikaa ja auto palautui myyjälle.
Talvella tuli hankitua yksi halpa, vanha berlingo mutta en lopulta siitä tykännytkään ja kun kaveri halusi ostaa sen pois niin sekin "meni pois".
Mutta kokoajan olen kytännyt noita hieman "alamittaisia" pikkupakuja joissa joutuu etukiekkoa ottamaan pois että mahtuu kyytiin ja siihen tarpeeseen onkin muutamaa kiinnikettä etuakseliikiinnitykseen (ja oli tarkoitus niitä sitten kiinnittaa johonkin alumiinikiskoon yms.

Mutta nyt kun tosiaan tulikin hankittua "täysikokoinen" paku johon mahtuukin pyörä/pyöriä ihan ilman mitään kiekkojen poistoa, niin suunnitelmat meni uusiksi tuon pyörän kiinnityskuvioiden suhteen ja siksi neuvoja/mielipiteitä nyt tosiaan hakusessa.

Zykkel
15.04.2025, 22.09
Tuo Teemu H #67 toteutus on hyvä oivallus. Noita samantapaisia pyörätelineitä on useilla valmistajilla. Tässä yksi vastaava XLC VS-F08 -pyöräteline, 29" – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/718802/XLC-VS-F08-pyorateline-29?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwh_i_BhCzARIsANimeoE4_KjwfDDH_MQex_t5 UALrFIG1TrhEde5omrZSNL3C2qRueRweLCUaArFVEALw_wcB) aina 85 milliseen renkaaseen asti. Noita tai vastaavia vaan riviin. Mahdollisesti jotain kiinnikkeitä seiniin, jos ei jo ole ja mustekaloilla kiinni.

Edit. Verkkiksen arvosteluissa:
Toimii
Hei, Useamman telineen kun ruuvaa erilliseen pohjalevyyn niin saa pakuun hyvän pyöränkuljetustelineen.
Joppeh55–64v15.7.2023

Copilot
16.04.2025, 08.45
Pyörät pysyvät tuossa nätisti järjestyksessä ilman sitomistakin. Niin normaalissa ajossa. Entä jos tarttee tehdä hätäjarrutus tai -väistö?

Teemu H
16.04.2025, 09.30
Niin normaalissa ajossa. Entä jos tarttee tehdä hätäjarrutus tai -väistö?

Sitominen onnistuu helposti. Kuljettaja vastaa kuorman turvallisuudesta. Maantiepyörä painaa 7 kg. Lain mukaan kuorman täytyy pysyä paikallaan 10 m/s² kiihtyvyydessä eteenpäin ja 5 m/s² sivuille sekä taakse. Tämä tarkoittaa varmuusmarginaalin kanssa vähintään 100 N (noin 10 kg) kestäviä kiinnitystarvikkeita, eli mustekalan pitäisi riittää. Vastaus on tekoälyn tarkastama, koska en ole insinööri :D

Copilot
16.04.2025, 09.46
Niin en sitä väittänytkään etteikö onnistuisi, mutta annoit ymmärtää, että se olisi tarpeetonta...

Teemu H
16.04.2025, 11.25
Niin en sitä väittänytkään etteikö onnistuisi, mutta annoit ymmärtää, että se olisi tarpeetonta...

Kyllä, olet oikeassa, sen kuvan voi saada. Kannattaa sitoa tilanteen mukaan, kuten aina. Tuon systeemin etuna pidän sitomisen helppoutta, koska pyörät pysyvät jo lähes kiinteästi paikallaan. Kiekko on puoliksi telineen ympäröimänä, joten mahdollisuus liikkumiseen on aika suurelta osalta jo eliminoitu.

Santtu75
16.04.2025, 16.41
Itselläni valinta nyt sitten kallistui (käytettyyn) tehdasvalmisteiseen telineeseen.
Nyt vain itse vielä reilun kaksi ja puoli viikkoa työreissussa ennen kotiinpaluuta, sitten myyjä on juuri pienen pätkän itse lomalla kun itse olen kotona ja ennen kuin hän palaa taas kotiin niin itse häivyn ulkomailla kahden ja puolen viikon 50v.synttäri-lomalle.
Joten tuo telinekuvio saa odottaa sinne Touko-Kesäkuun vaihteeseen...
(telineestä puolet maksettuna ja puolet sitten hakuhetkellä, joten sen puolesta kaikki pitäisi olla ok.)

Sambolo
16.04.2025, 23.12
Suosittelen rahojen säästöä kusilaiteremppoihin.

Santtu75
17.06.2025, 00.11
Nyt olen ehtinyt tuota parisen kuukautta sitten hankkimaani "pyöräpakua" hieman modaamaan tuon pyöränkuljetuksen suhteen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250616/6bc7400fadbfb19f46e392102a20ee50.jpg

Konttiin tuli Thulen Veloslide teline jonka käytettynä ostin.
Kiinnitetty kiinnityskiskot pakun pohjavaneriin. Vielä olisi tarkoitus asentaan lattialle palatatami jonka yläreuna tulee noiden kiinnityskiskojen yläpinnan yläpuolelle.
telinehän on siirrettävissä sivusuunnassa noiden kiinnityskiskojen leveydeltä ja myös otettavissa kokonaan pois tarvittaessa pakun täyttä kuljetuskapasiteettia muuhun.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250616/865aa8531e64af0e44ef35a323dd7de0.jpg

Telinen vedetään ulos, nostetaan pyörä telineeseen, kiinnitetään runkokiinnike ja vanneremmit ja työnnetään teline takaisin sisään.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250616/b95df24170e4856c1705d75ecb84476f.jpg


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250616/6e572386b741202a9dc4e2881e009e77.jpg


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250616/d02816304376412574db465fd0667957.jpg

Valmistaja lupaa telineelle 70kg maksimikantavuuden, on kyllä niin tukeva että uskon tuohon, mutta ennen kuin toista pyörää telineeseen laittelen, niin pakko kyllä laittaa muutama ylimääräinen kiinnitysruuvvi noihin kiinnityskiskoihin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Arosusi
17.06.2025, 11.22
Hieno ja kätevä!

Santtu75
17.06.2025, 13.13
Hieno ja kätevä!

Samaa mieltä. Lähinnä matkailuautojen takatalliin sijoitettavaksi tuota markkinoidaan (ja ostinkin tuon pariskunnalta joka oli ostanut uudehkon asuntoauton mutta purkivat tuon telineen siitä pois kun heillä ei sille käyttöä) mutta käyhän tuo oikein hyvin myös pakettiautoon.
Kallishan tuo uutena olisi ollut ostaa (ostopaikasta kiinni hinnat näyttäneet olleen 1100-1300€:n välillä + lisäksi kiinnityskiskot pituudesta riippuen 100-150€:n luokkaa), mutta kyllä se todella tukevalta ja laadukkaalta tuntuu.

Vielä kun ehdin tuon tatamin jossain vaiheessa tuonne pohjalle asentamaan, niin sitten on mielestäni hyvä "pyöräpaku" (ja tulee sitä muuhunkin tietysti käytettyä).

Pyöräpakun "neitsytmatka" tuossa käyttötarkoituksessa tulee nyt Juhannuksena kolmen päivän Ahvenaanmaan reissun muodossa.

Arosusi
17.06.2025, 19.03
Ei tarvitse kumarrella ahtaassa tavaratilassa ja kun kiinnittää pyörän niin työskentely korkeus on hyvä.
Kuvien perusteella saattaisi mahtua 4 pyörää siististi kuormaan.

Santtu75
17.06.2025, 22.47
Kuvien perusteella saattaisi mahtua 4 pyörää siististi kuormaan.

Uskoisin että neljäkin pyörää mahtu kyytiin jos haluaa.
Testasin telinettä keskellä kuormatilaa yhdellä pyörällä ja pyörän vasemmalle puolelle jää oikein hyvä tila vielä yhdelle pyörälle ja samoin sitten oletuksellisestii vastaava pyörän mentävä tila löytyisi telineeseen laitettavan toisen pyörän oikealta puolelta.
Kiinnittäisi ne pyörät telineessä oleviin pyöriin niin pistäisi pysyä hyvin.
Itsellä tuskin kahta pyörää enempää kyydissä tullee olemaan.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250617/37c72ce7b039ac8e9d2b360f322dd3b0.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Arosusi
05.10.2025, 20.50
Uskoisin että neljäkin pyörää mahtu kyytiin jos haluaa.
Testasin telinettä keskellä kuormatilaa yhdellä pyörällä ja pyörän vasemmalle puolelle jää oikein hyvä tila vielä yhdelle pyörälle ja samoin sitten oletuksellisestii vastaava pyörän mentävä tila löytyisi telineeseen laitettavan toisen pyörän oikealta puolelta.
Kiinnittäisi ne pyörät telineessä oleviin pyöriin niin pistäisi pysyä hyvin.
Itsellä tuskin kahta pyörää enempää kyydissä tullee olemaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vaikkei itselle ole tällähetkellä ajankohtainen niin kiinnostaisi miten on toiminut?

Santtu75
05.10.2025, 21.04
Hyvin on toiminut, tykkään kyllä. En ole kahta pyörää enempää kuljetellut, mutta kyllä
Sinne helposti saa tuon 3-4 pyörää laitettua jos haluaa (ja muutakin kamaa vielä).
Nytkin tulin kolmeksi päiväksi Himokselle ajelemaan ja kaksi pyörää otin mukaan.
On lisännyt omaa "pyöräreissaamista" huomattavasti kun pyörä vain autoon, menoksi ja pyörä ulos. Samoin kun pyörän jättää auton majoituksen pihassa "näkymättömiin" eikä tarvitse viedä aina sisälle yms.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251005/d5044137a960465ff22d742684b03322.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Arosusi
06.10.2025, 15.31
Oho. Empä huomannut että yhteen kiskoon saa kaksi pyörää. Muuttui vielä paremmaksi.
Kuinka pitkä kisko on eli paljon tarvitsee pituutta tavaratilalta? Mittaa jossain vaiheessa, saattaa olla hyödyllinen tieto tuollaista harkitsevalle.

Santtu75
06.10.2025, 15.56
Kävin yhden kassin vielä hakemassa autosta niin samalla vähän mittailin (kun kysyttiin)
Tuo teline itsessään on pituudeltaan luokkaa 192-194cm. (En saanut yksin ihan tarkkaa mitattua).
Mutta itsellänikin isompi rajoittava tekijä olisi tuo oma täysjousto pyörä jolla kokonaismitta siellä 200cm. paikkeilla.
Olen telineen pyöräpaikat (säädettävissä) säätänyt niin että edessä jää tilaa ohjaamon seinään luokkaa 5cm. Ja takaoviin luokkaa 15cm.
Mutta sanotaan nyt niin, että tavaratilaan mihin mahtuu pitkittäin täysikokoinen täysjoustomaastopyörä, niin teline mahtuu siihen myös.
Kahta pyörää kuljettaessa noiden ohjaustankojen leveys aiheuttaa sen että silloin asemoin telineen suht keskelle autoa ja muuta tavarat sitten molemmille sivuille. Mutta kun itsellä pakussa sivuovi vain oikealla puolen, niin tällä kuviolla tavaratilan vasen etukulma jää hankalasti käytettäväksi tilaksi.
Jos ohjaustangot kääntaisi pitkittäin, niin silloin telineen pystyisi siirtämään paljon lähemmäksi auton vasenta seinää jolloin ”muuta tilaa” jäisi käyttöön paljon enemmän/helpompana.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251006/5807e9268ae58fcd3587323f75b2df14.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251006/5b78cdc91542321d264fb0b4e9dcf8ab.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Arosusi
06.10.2025, 16.31
Mittasin gravelin, n 170 cm eli 2 m tavaratilaan menee nätisti 2 maantie/gravelpyörää.
Kiitos mittauksesta.
Ehkä siitä hyötyä jollekin.