PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mistä uudet ja sopivat teräsvanteet?



miksukka
22.05.2024, 17.27
Hei!

Muokkailin tätä pyörää sinkulaksi toissa talvena. Kyseessä on siis alunperin 24-vaihteinen hybridipyörä (Tunturi Kulkuri 28" ja ikää kohta 25-vuotta).

Maalasin rungon, vaihdoin osia, ja sitten tuli ongelmaksi voimakas rusahtelu ja tyhjän polkeminen kun voimakkaammin polkee. Tämä oli 24-vaihteisenakin ongelma, mutta ajattelin kun osia vaihtaa, niin ongelma häviää. Oikeastaan ainoa vanha osa mistä tämä voi johtua on vapaaratas, tai vapaarattaan runko (Shimano).

Remppakiireet pitivät viime kesän kiireinsä, ja nyt haluaisin pyörän saada ajokuntoon lopulta.

Vanteet ovat pyörässä alkuperäiset, ja montulla jarrupalojen kohdalta. Mietin, että kannattaisiko jo kokonaan vaihtaa uudet vanteet kuin lähteä vain tuota vapaarattaan runkoa vaihtamaan?

Lähimpään pyöräkauppaan on matkaa, ja pitäisi netistä jostakin sopivat vanteet löytää. Mitenkä vanteiden leveys menee? Pitääkö tähän hankkia tuollainen 8-rattaiden vanne, ja tehdä samalla tavalla 1-vaihdemuutos siihen, vai käykö suoraan joku 1-vaihteinen takarengas/vanne (leveyden puolesta mietin tätä)? Kestävyyden puolesta myös teräsvanteet olisivat kivat, kuten nuo vanhatkin ovat.

Olisiko vinkkiä, ajatusta mitä kannattaisi tehdä, että saisi parhaiten (ja pitkäikäisimmin ajokuntoon)?

Tästä Drive kansiosta näkyy kuvat pyörästä ja takapakasta:
https://drive.google.com/drive/folders/1kJ6RvX_v9IW94dFrxpcYVC7gcdL9nwXv

kh74
22.05.2024, 18.27
Ei suinkaan noi vanteet sentään terästä ole??? Alumiinilta näyttää kuvassa.

Shimanon takanavan purkaminen ei kauhean kummoinen operaatio ole. Jos kärsivällisyyttä riittää niin voisithan sen ensin purkaa ja katsoa mikä siellä ongelmana on jos on. Jos ongelma vaikuttaa yksiselitteisesti vaparilta niin semmoisen voi saada sit edullisestikin jopa jostain peruspyöräliikkeestä.

nure
22.05.2024, 19.12
Jep, alumiinia ovat, teräsvanteita ei ole pahemmin vuosikymmeniin näkynyt.

Marsusram
22.05.2024, 21.08
Hybridikiekon saa alle satasella. Sinkulakitti vaan irti vapaarattaalta ja uuteen kiinni.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/connect-29-700c-takakiekko-qr-vannejarru-rim-brake/
Harrastuneisuudesta riippuu siis haluaako kasata vai hankkiiko kiekon kokonaisena.

Takanapa on yleensä 8v 135mm, mutta jos on maantienapa, niin 130mm leveä.

Olli L
23.05.2024, 07.37
"Vanteet ovat pyörässä alkuperäiset, ja montulla jarrupalojen kohdalta. Mietin, että kannattaisiko jo kokonaan vaihtaa uudet..."
Ehdottomasti kannattaa. Näkyvästi kuopalla olevalla vanteella ei ole enää paljon elinikää jäljellä.

Zykkel
23.05.2024, 11.19
Kysyjä oli ottanut kuvan jossa oli viivoitin takahaarukan välissä. Sen mukaan 130mm olisi leveys. Kun on jo nyt tuunattu pyörä, niin kaiketi olisi tyylikkäämpää jos olisi molemmat kiekot samanlaisia? Tässä nyt jotain: Wheels - 700c (28") Wheels | bike parts - bike-components (https://www.bike-components.de/en/components/wheels/700c-28-wheels/?filterRim%2520Material=aluminium&filterBrake%2520System=rim%20brakes&sort=price_asc) Tuolta on monet tälläkin tilannut ja 29,99 euroa tulee postikuluja päälle.

Nikolas Ojala
16.06.2024, 16.45
Kyllä jotkut firmat yhä valmistavat vanteita ruostumattomasta teräksestä, ja laadukkaitakin jopa, mutta alumiinisiin verrattuna raskaita ovat.

https://www.dutchbikebits.com/traditional-bicycle-wheel-rims

Levyjarrujen kanssa nuo toimivat niin kuin muutkin (symmetriset) vanteet.

Näitä vanteita voi käyttää myös vannejarruilla, mutta siinä tapauksessa sopii keskittää huomio teräsvanteelle sopivien jarrupalojen hankkimiseen tai valmistamiseen. Sain joskus yli 20 vuotta sitten vinkin että nitriilikumin imeyttäminen nahanpalaan voisi tuottaa sellaisen jarrupalan, jossa olisi toivottavia ominaisuuksia, erityisesti yhteensopivuutta teräsvanteen kanssa. En täsmälleen tiedä miten nitriilikumin imeyttäminen nahkaan tapahtuu, mutta pienen googlauksen perusteella ainakin nitriilikumilla päällystettyjä käsineitä on.

paaton
16.06.2024, 23.59
Kyllä jotkut firmat yhä valmistavat vanteita ruostumattomasta teräksestä, ja laadukkaitakin jopa, mutta alumiinisiin verrattuna raskaita ovat.

https://www.dutchbikebits.com/traditional-bicycle-wheel-rims

Levyjarrujen kanssa nuo toimivat niin kuin muutkin (symmetriset) vanteet.

Näitä vanteita voi käyttää myös vannejarruilla, mutta siinä tapauksessa sopii keskittää huomio teräsvanteelle sopivien jarrupalojen hankkimiseen tai valmistamiseen. Sain joskus yli 20 vuotta sitten vinkin että nitriilikumin imeyttäminen nahanpalaan voisi tuottaa sellaisen jarrupalan, jossa olisi toivottavia ominaisuuksia, erityisesti yhteensopivuutta teräsvanteen kanssa. En täsmälleen tiedä miten nitriilikumin imeyttäminen nahkaan tapahtuu, mutta pienen googlauksen perusteella ainakin nitriilikumilla päällystettyjä käsineitä on.

Eikös tuossa linkin takana lue ihan suoraan, että teräksisiä ei enää saa. Eli joudut sulattelemaan nitriilikumin sinne rukkasiin :)