PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satulan korkeus, Helsingin yliopiston pyöräilyseura Prologin kainalokikka

Zykkel
15.05.2024, 09.32
Mitä on raati mieltä tästä kainalokikasta? Itse en ole koskaan kuullutkaan. Joka tapauksesta minun mielestäni tässä jää satula hiukan liian korkealle, ehkä sentin pari? Mikä on oikea korkeus polkupyörän satulalle? Katso helppo kainalokikka - Kotimaa - Ilta-Sanomat (is.fi) (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010288843.html)

JackOja
15.05.2024, 09.35
Mä laitan ainakin haaramitan ja kertoimen mukaisesti ja pidän tuota ohjetta höpönä. Uteliaisuuttani aion toki kokeilla mitä tapa ehdottaisi.

Sivustakatsoja
15.05.2024, 09.56
Katselin saman jutun ja vähän ihmettelin, että jos kuskilla onkin lyhyet jalat tai sitten apinaindeksi on positiivinen, kuten mulla on laita. Mä laitan satulan sille korkeudelle, millä se tuntuu oikealta. Taitaa olla vähän alempana, kuin mittaamalla ja laskemalla saisi.

Kun satulan korkeus on sopiva, niin laitan näkyvän teipin muutaman millin satulatolpan kiristimestä ylös päin. Joku keltainen tubelessteippi on aika hyvä, kun liima ei jää tolpaan kiinni. Joskus on hyvä putsata kuraisen lenkin jälkeen satulaputki ja pieni muutos säätöönkin on helppo tehdä, kun joku mitta on lukittu. Samalla hidas tolpan valuminen paljastuu ennen kuin jalat kertovat mitään.

Jos tolpassa lukee jotakin, niin satulatolpan kiristimen ja tekstin alareunan etäisyyden voi ottaa työntömitalla tarkkaan ylös ja vähäiset muutokset +-3 milliä on helppo tehdä tarkkaan ja palauttaminen takaisin onnistuu.

Juha Lehtinen
15.05.2024, 10.50
En tiedä onko mielikuvituksen aiheuttamaa mutta välillä tuntuu että satula on välillä väärällä korkeudella kun käyttää eri valmistajan housuja joissa on erilaiset pehmusteet. Voi olla että kyseessä vain erilainen fiilis.

Sent from my iPad using Tapatalk

hsr
15.05.2024, 11.01
Mitä on raati mieltä tästä kainalokikasta? Itse en ole koskaan kuullutkaan. Joka tapauksesta minun mielestäni tässä jää satula hiukan liian korkealle, ehkä sentin pari? Mikä on oikea korkeus polkupyörän satulalle? Katso helppo kainalokikka - Kotimaa - Ilta-Sanomat (is.fi) (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010288843.html)
Eihän tuo tietenkään kaikilla toimi, esim. minulla on keskimääräistä pidemmät alaraajat ja lyhyemmät yläraajat, joten todennäköisesti satula jäisi liian alas.

Juha Lehtinen
15.05.2024, 11.38
Ihan uteliaisuuttani testasin mitenkä vertautuu nykyiseen satulan korkeuteen. Nyt menee jo jalka suoraksi tai ihan pieni kulma havaittavissa. Kainalomittauksella satula nousisi 2-3 cm ylemmäs eli jalat ei ylettyisi polkimille eli ei jatkoon meikäläiselle.

Aakoo
15.05.2024, 12.16
Siis onko tämä joku myöhästynyt aprillipila? Miten käden pituus liittyy satulan korkeuteen? Samaa tasoa kuin mittailla kyynärvarrella satulan etäisyyttä stemmistä.

pturunen
15.05.2024, 13.35
Aloittaisivat siitä, ettei lantio keiku polkiessa ja ettei nilkaa tarvitsisi yliojentaa ala-asennossa. Varmaan yleisin vika, mitä normipyöräilijän näkee tekevän

Opulus
15.05.2024, 14.18
Siis onko tämä joku myöhästynyt aprillipila? Miten käden pituus liittyy satulan korkeuteen? Samaa tasoa kuin mittailla kyynärvarrella satulan etäisyyttä stemmistä.

Käden pituus liittyy satulan korkeuteen sikäli että käsivarren ja käden, ml. sormet, pituuden suhde reisiluun pituuteen on hämmästyttävässä määrin likimain sama muuten erikokoisilla ja -laisilla ihmisillä (ja reiden pituus määrää varsin pitkälle sopivan korkeuden satulalle).

Muuten: eikö se nyrkkisääntö - jollaisella siis pyritään mahdollisimman yksinkertaisesti hakemaan satulalle paikka tai ehkä paremmin stemmille pituus (eli löytää alkuasento, jota sitten voidaan hienosäätä) - mennyt niin että kun ojennetun käsivarren kyynärpää nojaa satulan nokkaan, niin sormien pitää joko yltää tankoon tai siihen väliin pitää jäädä rako, johon saa työnnetyksi kämmenensä?

Smo
15.05.2024, 14.37
"Keskiöstä kainaloon" .. sormenpää vai mikä kohta? No tosta sain kyllä näppärän pikamittarin itselle kunhan mittaa tosta nivelen kohdala

marco1
15.05.2024, 15.24
En tiedä onko mielikuvituksen aiheuttamaa mutta välillä tuntuu että satula on välillä väärällä korkeudella kun käyttää eri valmistajan housuja joissa on erilaiset pehmusteet. Voi olla että kyseessä vain erilainen fiilis.

Sent from my iPad using Tapatalk

Olen yhtä omituinen, huomaan myös erot.
En kuitenkaan pysty tulkitsemaan mikä on paras korkeus pelkästään perstuntumalla.

justus6969
15.05.2024, 16.15
Olen yhtä omituinen, huomaan myös erot.
En kuitenkaan pysty tulkitsemaan mikä on paras korkeus pelkästään perstuntumalla.

housujen erot huomaa jotenkin, mutta satulan vaihto vasta monimutkainen prosessi onkin. Flitejäkin on aika montaa sorttia ja pari nykyisistä malleista todennut toimiviksi, mutta tolppaa niiden välillä joutuu säätämään

Smo
15.05.2024, 16.27
Housuista tiedä mutta talvikengistä kesäkenkiin siirtymisen kyllä huomaa

Fillarijeti
15.05.2024, 16.47
"Keskiöstä kainaloon" .. sormenpää vai mikä kohta? No tosta sain kyllä näppärän pikamittarin itselle kunhan mittaa tosta nivelen kohdala

Kokeilin ja pisin mitta eli keskisormen pää jäi joitakin millejä vajaaksi keskiön keskeltä. En lähde kuitenkaan laskemaan satulaa esimerkiksi kolmellä millillä, kun se on ollut aika monta vuotta nykyisellä tasolla ja haettu kohdalleen pitkän koeajojakson aikana.

Hower
15.05.2024, 16.47
Mikä on oikea korkeus polkupyörän satulalle? Katso helppo kainalokikka - Kotimaa - Ilta-Sanomat (is.fi) (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010288843.html)
Olihan tuossa kerrottu myös miten sen jalan pitää asettua polkimelle.
Kainalo-käsimitta annettu kai karkeaa asettelua varten?
Ja yllättäen, testasin kainalo-kädellä omaa fillaria, ihan täsmälleen oikein.

zort
15.05.2024, 17.00
^ Näin minäkin videon ymmärsin. Kainalomitalla aluksi karkeasti korkeuteen josta on hyvä lähteä säätämään lopullista korkeutta videon ohjeen mukaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
21.05.2024, 18.31
Kun saa projektin siihen vaiheeseen niin täytyy tehdä oikein tutkimus että millä konstilla saa lähimmän tuloksen... Mielenkiintoista!

mkpaa
22.05.2024, 03.21
(Jutun haastateltavan kommenti kommentteihin)

Videosta puuttui kokonaisuutena jalan paikka polkimella, joka saattaa aiheuttaa epäselvyyttä satulan paikan osalta.

Tuo tapa mitata kainalosta toimii ja on siitä hyvä, että se ei ole riippuvainen eri (pysty-)pyörien geometriasta. Kunhan löytää sen oman sormensa paikan keskiön luota, niin satulankorkeuden voi aina säätää sitten tuolla tavalla. Mittaustapa toimii lähes kaikilla ihmisillä ja tosiaan sen viimeisen sentin sinne tänne voi sitten säätää erikseen ja katsoa mihin kohtaan se keskisormi keskiöllä osuu. Yleisin "virhe" tuossa mittaustavassa on kurottaa satulan yli eli satulan pitäisi olla nimenomaan kainalossa. Omalla kohdalla keskisormen "sormenjälki" osuus keskelle keskiötä.

Olen tavannut muutamia henkilöitä, joilla tuo menee 4-5 senttiä harhaan, mutta satoja joilla se toimii. Se on kuitenkin, yhdessä videon muun sisällön kanssa, tarpeeksi hyvä ohje, kun ottaa huomioon kuinka moni ajaa selvästi väärällä korkeudella olevalla satulalla ja tuolla pääsee selvästi lähemmäs.

Teemu H
22.05.2024, 10.00
Pyydätkö sinä aina uusia tuttavuuksia tekemään tämän testin lähdeaineiston kartuttamiseksi? :D

Mutta hyvältä vinkiltä vaikuttaa. Ja jos sadoilta koekaniineilta on dataa, niin pakko kai tässä on olla jotain perää.

Kävin pikaisesti neljä omaa pyörää testaamassa. Missään en yltänyt aivan keskiöakselin keskikohtaan saakka, vaan kaikissa jäi noin sentin vajaaksi. Ehkä minulla on lyhyt käsi jalkaan verrattuna. Ja kainalon paikka satulalla pitää tosiaan olla vakio :seko:

Otan tekniikan käyttöön seuran lenkeillä lainapyöriä jaettaessa. Siellä junnuille pitää olla monesti satulaa säätämässä, ja tämähän nopeuttaa siinä.

peruspertti
22.05.2024, 11.13
Pitihän tuo kokeilla. Etukäteen tiesin jo tuloksen. Omalla orangitangi ruumiinrakenteella satulaa pitäisi nostaa viitisen senttiä. Tietääpähän nyt lainpyörän pikasäätöön, että keskisormen keskinivelen paikkeilla löytyy oikea korkeus

mkpaa
22.05.2024, 15.21
Pyydätkö sinä aina uusia tuttavuuksia tekemään tämän testin lähdeaineiston kartuttamiseksi? :D

En, mutta pitäisi kyllä. :)
Olen sijaistanut/pitänyt vuosia sisäpyöräilytunteja, joissa ajoasennon haku on tapana aloittaa tuosta. Lisäksi Prologin pyöräpajalla käy paljon porukkaa joilla on jotain huomioitavaa satulan korkeudessa tai asennossa.