Näytä tavallinen näkymä : BSA keskiölaakereiden kirottu moninaisuus
Kierteellinen BSA keskiölaakeri on alun perin ollut loistava keksintö. Se on kevyt, äärimmäisen helposti huollettava ja vaihdettava ja mikä tärkeintä, ei juurikaan natise liitoksissaan. Ei ihmekään, että sinänsä vanha keksintö on pitänyt pintansa press-fit laakereiden paineessa. Itse asiassa yhä useammat vaihtavat press-fit laakerinsa thread-mallisiin juurikin tuon narinan johdosta.
Vaan se mikä harmittaa, ovat merkkikohtaiset laakeriavaimet. Valmistajasta riippuen/riippumatta tarvitset jokaiseen laakeriin oman laakeriavaimen. Shimanolla on oma hammastusväli, Campagnololla omansa ja SRAM:lla omansa. Tähän soppaan sitten pienemmät valmistajat, joita on "miljoona."
Miksi ei luotu standardi-hammastusta, jolloin tarvitsisi vain yhden työkalun, joka sopii kaikkiin ulkoisiin ja sisäisiin thread-laakereihin? Silloin kuluttaja voisi oikeasti valita minkä sopivan merkin tahansa ilman tarvetta ostaa samanhintaista erikoistyökalua laakerin irrottamiseen ja kiinnittämiseen. Nehän eivät ole ikuisia, kuten autoissa, jossa hyvä laakeri kestää vähintään 200 000 km ajon.
^Itse ruuvasin eilen Campagnolon keskiökupit kiinni Shimano/Sram (gxp) yhteensopivalla työkalulla, taitaa sama värkki toimia myös FSA:n laakereihin. Sram dub tarvitsee omansa, koska laakerit on eri kokoiset. Eli ei tarvitse jokaiseen laakeriin omaansa?
Hirveen hankala on tosiaan t47 keskiöitä kiristää shimanon avaimella, kun jo laakeri on avainta isompi.
Park toolilta on muuten nyt tullut markkinoille t47 avain, jossa on mahdollisuus kiristäää se keskiön läpi jousen ja keskiötyökalun avulla tukevaksi.
https://r2-bike.com/media/image/product/230461/lg/park-tool-innenlager-werkzeug-bbt-593~6.jpg
Fillarijeti
13.05.2024, 14.19
Vaihdoin aikoinaan Campan puolikiloisen keskiön Shimanon porattuun nelikanttiin. Pyörän paino aleni noin 300 grammaa. Kaikki toimi hyvin ja kitinättä samoilla Campan kammilla.
Fillarijeti
14.05.2024, 06.43
Edelliseen palaten, pyörän valmistajan valitseman osasarjan umpiteräskeskiö vaihtui siis onttoon alumiinirunkoiseen Shimanoon. Minulla oli jo tuolloin nykyinen taiwanilainen korjaussarja, josta Campa-avain puuttui. Naputtelin lukituksen auki vasaralla ja lyöntitapilla. Ilmeisesti Campan keskiön leveys oli 113 mm ja Shimanon 111 mm. Etuvaihtajaa ei kuitenkaan tarvinnut säätää, vaan kaikki toimi ihanasti, vaikka kokenut maantiepyöräasentaja etukäteen projektia hieman epäilikin. Kyse on viime vuosituhannen kevennysprojektista, joten muistikuvat eivät ole teräviä.
Keskiö on edelleen kiinni niukasti ajokuntoisessa, ehjärenkaattomassa romussa, mutta en haaveile sen siirtämistä octalinkin tilalle nykyiseen maantiepyörään, joka on alkujaan Shimano-laite. Campa-keskiö ohitti romulaatikon ja siirtyi suoraan metallin keräykseen. Tuossa vaiheessa minulle oli jo selvinnyt, että ajan ensimmäistä ja viimeistä Campa-laitetta.
Aloittaja on kehuskellut auton laakerien kestävyyttä. Nelikanttikeskiö saattaa kilometreissä mitattuna jopa kestää saman kuin ranskalaisen tai saksalaisen auton pyöränlaakeri, mutta jos hajoaminen suhteutetaan ajoaikaan, eroa ei enää ole.
Kuminauha
14.05.2024, 10.21
Noita avaimia saa kyllä sen verran edullisesti että en nää kyllä tätä avain asiaa ongelmana. Jos siis ei osta park toolia. Esim saksan amazonilta noin 20€ maksaa ei kai niitä kesköitä vaihella joka vuosi mallista toiseen. Aliexpressistä vielä halvemmalla. Ja facebookista tms somen kautta varmaan saa lainaan jos jollain tollanen nurkista löytyy.
Varmaan myös patentit on osasyy miksi keskiöissä on eri hammastuksia ja laakerikokojan, sama pätee myös direct mount eturattaiden kiinnitystapoihin.
Noita avaimia saa kyllä sen verran edullisesti että en nää kyllä tätä avain asiaa ongelmana. Jos siis ei osta park toolia. Esim saksan amazonilta noin 20€ maksaa ei kai niitä kesköitä vaihella joka vuosi mallista toiseen. Aliexpressistä vielä halvemmalla. Ja facebookista tms somen kautta varmaan saa lainaan jos jollain tollanen nurkista löytyy.
Varmaan myös patentit on osasyy miksi keskiöissä on eri hammastuksia ja laakerikokojan, sama pätee myös direct mount eturattaiden kiinnitystapoihin.
bsa kuppien kanssa noin, mutta nyt kun alkaa tulla noita uusia t47 keskiötä, niin niihin ei oikeasti kannata enää ostaa pirkka-avainta. Se otepinta on vain muutaman millin paksu ja suht pehmyttä alumiinia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.