Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Luddiitti-kysely, eli mitä keksintöjä et pyörääsi huolisi



Ohiampuja
12.05.2024, 11.06
No niin, aika monessa ketjussa kun nyt pyöritellään sähkövaihteita ja muita hilavitkuttimia, sekä niiden tarpeellisuutta. Niin kysytään nyt että mitä näistä uusista tai uudehkoista keksinnöistä ET pyörääsi huolisi.

Ja voin aloittaa listauksen härveistä joita minä en huolisi kuin pakon edestä:
- Sähkövaihteet
- Emäputkeen leivotut vaijeriviennit
- Maasturin hissitolppa
- Profiloidut satulatolpat
- Runkoon integroidut satulatolpan kiristykset

Eli tuollaiset nyt tähän alkuun. :)

Chat GPT
12.05.2024, 11.16
Hissitolppa. Koska se on turha.
Emäputken vaijerit koska se on surkea keksintö.
Etälukittavat iskarit.

Yleensäkin kaikki jotka lisäävät turhaa ajon aikasta säätämistä ja vievät huomiota varsinaiselta ajamiselta. Kuten 1. ja 3.

navajokoira
12.05.2024, 12.03
Koskas runkoon integroitu satulatolpan kiristys on keksitty? Löytyy esim. mun muhvijuotetusta 90-luvun alun teräsmaantiepyörästä :)

Santtu75
12.05.2024, 13.49
Itse meinasin myös kysyä ”miksi ei hissitolppaa”?
Perus polkuajossa ei tietysti juuri tarvetta, mutta sitten kun haasteellisempaan maastoon mennään, niin kyllähän sille käyttöä löytyy ja runsaasti.

Chat GPT
12.05.2024, 13.49
Kertoo paljon kuskin maastopyöräilystä jos ei maastopyörään huoli hissitolppaa. Se on kumminkin tärkein keksintö levyjarrujen ohella maastopyörään koko maastopyöräilyn keksimisen jälkeen :D

Tai ajotaidoista..? :)

JohannesP
12.05.2024, 13.51
- hookless vanteet (turvallisuussyy)
- iskarit ja muut monimutkaiset huoltoa vaativat jousitusratkaisut muuhun kuin maastokäyttöön (huoltosyy)

Aikaisemmin pyrkinyt harrastamaan mahdollisimman yksinkertaisia ratkaisuja, mutta uusimmassa pyörässä kiinnostus kokeilla pitkälti montaa asiaa mitä tässä mainittu. Tietää sit mitä tämä nykytrendeillä pyöräily on.

Bndit
12.05.2024, 13.51
Tai ajotaidoista..? :)
Niinpä, oli pakko poistaa se mun viesti ettei mee kettuiluksi.

Bndit
12.05.2024, 13.59
Itsellenkään ei maistu noi sähköhärpäkkeet fillareissa. Sähkövaihtajan voisin hyväksyä sähköpyörään jos se ottaisi virran suoraan pyörästä, mutta en muuta. Olisihan se tyylikästä kun olisi vähemmän vaijereita (dropperi ja vaihtaja), mutta ei akkujen latailu napostele ja noi toimii vaijerillakin ihan mukavasti…vaikka asentaminen on kyllä huomattavasti työläämpää :D

Teemu
12.05.2024, 14.45
Kyllä nuo emäputken läpi menevät vaijerit on sellainen, mitä pyrin välttämään. Toki sinne ei Sram-henkilöllä mene kuin jarruletku(-t), mutta nekin on liikaa. Etälukituksia en myöskään aio pyöriini laittaa, paitsi ehkä flightdeckin joskus sitten hamassa tulevaisuudessa.

Langattomat sähkövaihteet ja sähköinen hissitolppa taas on paras uudistus, mitä maastopyöriin on tullut viime vuosina. Tolppa on vaivatonta vaihtaa jäykäksi esim. sellaisiin kisoihin, missä hissiä ei tarvi. Ja jos on sähkövaihteilla maastoa ajanut, niin huomaa niiden erinomaisuuden. Jos ei, niin on kyllä hiukan luddiitin vikaa. Jos satunnaisesti suoritettava akunlataus on kynnyskysymys, niin kannattaa varmaan samalla vaihtaa myös takaisin lankapuhelimeen.

Vaijerielämä on melkein jo osaltani ohi. Yksi vaijerivetoinen hissitolppa vielä on, mutta kun siitä joskus luovun, niin se oli sitten siinä.

Harrastuspyörissä on siis luddiittius kaukana, mutta työmatkapyöränä aion pitää vanhan Karate Monkeyn, kunnes se ruostuu puhki. Siinä ei ole vaihteita, eikä edes mitään moderneja standardeja ja ainoa myönnytys nykyajalle on tubeless-renkaat.

Ohiampuja
12.05.2024, 15.28
Niin.

Meinasin vaan että saadaan tähän listausta ihmisten ”inhokeista”.
Ei välttämättä kannata lähteä kovin syvällisesti kinaamaan niistä syistä, koska se voi olla loputon väittely. :)

Yksi inhokki vois olla joustokeulan etälukitus. ;)

plr
12.05.2024, 16.56
Joko joku ehti mainita tubeless-renkaat? :D

navajokoira
12.05.2024, 17.06
Maantie- tai gravelpyörän runkoon rakennetut elastomeeria, jousen, laakereita yms. sisältävät joustohässäkät on vähän sellaisia etten oikein välittäisi. Joku hassu ajatus että rungon pitäisi kestää ”ikuisesti”. Saattaa tosin olla että tässä vielä murrun.

Ei standardit tolpat ja ohjaamot yms. runkovalmistajakohtaiset osat, press fit -keskiöt myös sellaista ei kiitos -osastoa, riippumatta siitä onko kyseessä uusi hassutus vai ihana ranskalainen vintage-projekti.

Hower
12.05.2024, 17.33
Joko joku ehti mainita tubeless-renkaat? :D
Itsestäänselvyys.
Onhan tuo "Pahoja Tubeless-ongelmia!" yksi suosituimmista ketjuista täällä. Kunnioitettavat 211 sivua tuskaa, ahdistusta ja hammastenkiristelyä.

Ohiampuja
12.05.2024, 17.52
Ei standardit tolpat ja ohjaamot yms. runkovalmistajakohtaiset osat.
Just näin.

Chat GPT
12.05.2024, 18.04
Itsestäänselvyys.
Onhan tuo "Pahoja Tubeless-ongelmia!" yksi suosituimmista ketjuista täällä. Kunnioitettavat 211 sivua tuskaa, ahdistusta ja hammastenkiristelyä.


Joskus, kun päiväni on ollut kehno, saan jotain epätervettä mielihyvää tämän ketjun lukemisesta. Pienikin hetki jo auttaa…Tubeless on huono ratkaisu ongelmaan jota ei ole.

Toisaalta ymmärrän että toiset vaan tykkäävät värkätä pyörän kanssa aina jotain ja se heille suotakoon.

Kulkuri
12.05.2024, 18.09
Läpiakselit, niistä ei ole ollut kuin harmia. Kotona saa varoa, ettei akseli irrallaan ollessaan vieri autotallin öljynerotuskaivoon, kerran olen sen sieltä joutunut noukkimaan. Lenkille pitää muistaa ottaa kuusiokoloavain mukaan, jos meinaa renkaan vaihtaa. Ja mihin sen akselin laittaa tien päällä renkaanvaihdon ajaksi, taskussa kierteiden rasva töhrii paidan ja maassa hiekka ja tomu menee kierteisiin.

Pikalinkun keksijä ja viime vuosisadan kenties suurin nero Tullio Campagnolo kääntyilee haudassaan, kun nykyajan rahanhimoiset keskinkertaisuudet, älylaitteilla ja somella aivonsa pilanneet bisnesnörtit pala palalta tuhoavat hienoimman keksinnön, minkä ihmiskunta on tuottanut. :)

paaton
12.05.2024, 18.20
Niin.

Meinasin vaan että saadaan tähän listausta ihmisten ”inhokeista”.
Ei välttämättä kannata lähteä kovin syvällisesti kinaamaan niistä syistä, koska se voi olla loputon väittely. :)

Yksi inhokki vois olla joustokeulan etälukitus. ;)

Niin ei kai tuossa mitään väittelyä ole. Jos retkeilee pyörällä, niin ei tartte hissitolppaa eikä etälukituksia.

Se on vähän samaa trollausta kuin nureltakin, ettei kukaan tarvitse gravelliin muuta kuin 4seasonit. Niin, ei tartte, jos ajaa vaan kovaa hiekkatietä.

paaton
12.05.2024, 18.24
Läpiakselit, niistä ei ole ollut kuin harmia. Kotona saa varoa, ettei akseli irrallaan ollessaan vieri autotallin öljynerotuskaivoon, kerran olen sen sieltä joutunut noukkimaan. Lenkille pitää muistaa ottaa kuusiokoloavain mukaan, jos meinaa renkaan vaihtaa. Ja mihin sen akselin laittaa tien päällä renkaanvaihdon ajaksi, taskussa kierteiden rasva töhrii paidan ja maassa hiekka ja tomu menee kierteisiin.

Pikalinkun keksijä ja viime vuosisadan kenties suurin nero Tullio Campagnolo kääntyilee haudassaan, kun nykyajan rahanhimoiset keskinkertaisuudet, älylaitteilla ja somella aivonsa pilanneet bisnesnörtit pala palalta tuhoavat hienoimman keksinnön, minkä ihmiskunta on tuottanut. :)

Kannattaa ostaa cannari. Cannondalen, vai oliko se nyt mavicin, pikaläpiakseli on oikeasti todella toimiva keksintö ja tuo ei vaadi mitään speciaali osia, eli cannarin rungossa toimii normaalit kiekot ja myös normaalit läpiakselit, jolloin se ei tietysti ole pika.

Tuossahan siis läpiakseli pyritetään vain auki ja sitä nykäistään sentti ulospäin. Sitten kiekko tippuu irti ja akseli jää kiekkoon kiinni. On oikeesti pirullisen toimiva. Toisen puolen haarukka on siis alhaalta auki ja akselissa kevennys jotta se tippuu alaspäin.

https://urbanpedaler.com.au/cdn/shop/files/713676.01_2048x.jpg?

Bndit
12.05.2024, 18.27
Nyt on ehkä kaikkien aikojen paras topic, ikinä. Pitää vaan malttaa olla kommentoimatta ja nauttia kyydistä :rolleyes:

paaton
12.05.2024, 18.49
Nyt on ehkä kaikkien aikojen paras topic, ikinä. Pitää vaan malttaa olla kommentoimatta ja nauttia kyydistä :rolleyes:

Joo, ootahan vähän kun päästään miettimään onko sähkömoottori tarpeellinen fillarissa.

SvaR
12.05.2024, 19.02
Pressfit sanan kuullessa pakenen paikalta.

JackOja
12.05.2024, 19.13
Joo, ootahan vähän kun päästään miettimään onko sähkömoottori tarpeellinen fillarissa.

Just meinasin sanoo tuon. Moottoria en huolisi (harrastefillariin). Mietitään uudestaan kun olen vanhus tai jos olen liikuntarajoitteinen.

Muutama mainittu juttu (hissitolppa, sähkövaihteet, integroidut kaapelit...) on osittain no-go -zonella, muttei mitenkään ehdotonta.

Zykkel
12.05.2024, 19.21
Läpiakselit, niistä ei ole ollut kuin harmia. Kotona saa varoa, ettei akseli irrallaan ollessaan vieri autotallin öljynerotuskaivoon, kerran olen sen sieltä joutunut noukkimaan.

Läpiakselit ovat vasta ensimmäisessä evoluutio versiossaan. Lopullisen versio tulee olemaan neliö. :)
Todellisuudessa pärjään aivan hyvin pikalinkuilla. Yksi syy on myös se että osaan vanhat old school irtokuulalaakeri systeemit kartioilla huoltaa ja näitä kiekkoja on kertynyt jonkun verran varastoon. Siirryn sitten läpiakseleihin kun on pakko.

YocceT
12.05.2024, 19.30
Niin.

Meinasin vaan että saadaan tähän listausta ihmisten ”inhokeista”.


Mä puolestani luulen, että tähän ketjuun kertyy lista aivan kaikesta mitä fillareissa on. Yksi ei tykkää yhdestä ja toinen toisesta.

Malamuutti
12.05.2024, 19.50
Sähkövaihteita en osaa kaivata. Jossain vaiheessa tänä keväänä mietin, että päivittäisikö Felt F4:ään Topwheelin (tjsp) sähkövaihteet, mutta sitten ajatus etu- ja takavaihtajan kiinteiden akkujen lataamisesta erikseen alkoi tökkiä. Kävin sitten ajelulla ja totesin että kyllähän jopa tämä 6800 vaihtaa oikein sievästi, ja yritin muistella, olinko joutunut säätämään vaihteistoa asennuksen jälkeen (en ole).

zort
12.05.2024, 20.29
Kulkuri, kun sulla on kiekko irti pyörästä niin pyöräytäppä kevyesti se läpiakseli siksi aikaa siihen mihin se kuuluu eli takaisin haarukkaan siksi aikaa kun sulla on renkaan vaihto tms. käynnissä. Siinä se on nätisti tallessa. Ja niitä kuusiokoloja saattaa tarvita lenkillä muuhunkin kuin kiekon irroittamiseen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

YocceT
12.05.2024, 20.46
Eikä kaikkiin läpiakseleihin edes tarvitse sitä kuusiokoloa. Ei ole ollut lenkillä mukana moista ikinä.

Ohiampuja
12.05.2024, 20.56
Pikalinkun keksijä ja viime vuosisadan kenties suurin nero Tullio Campagnolo kääntyilee haudassaan, kun nykyajan rahanhimoiset keskinkertaisuudet, älylaitteilla ja somella aivonsa pilanneet bisnesnörtit pala palalta tuhoavat hienoimman keksinnön, minkä ihmiskunta on tuottanut. :)
Tässä oli upeat perustelut, vaikka omissa pyörissäni läpiakselit onkin.

En kyllä tiedä mitä etua niistä mun ajossa on. Hyvin pysyi vuosikausia kiekot kiinni pikalinkuillakin.

Ohiampuja
12.05.2024, 20.58
Mä puolestani luulen, että tähän ketjuun kertyy lista aivan kaikesta mitä fillareissa on. Yksi ei tykkää yhdestä ja toinen toisesta.
Yhtään vannekokoa tai napaleveyttä ei ole vielä mainittu. :)

Santtu75
12.05.2024, 21.31
Hyvin pysyi vuosikausia kiekot kiinni pikalinkuillakin.

Itse ainakin joudun varastoinnin ja autossa kuljettamisen takia irroittelemaan ja kiinnittelemään kiekkoja suht usein pois ja takaisin paikalleen, niin läpiakselellä kiekko on heti "paikailaan" täsmälleen samalla paikalla kuin se oli irrottaessakin ja jarrujen (levy, ei kai sitä kenelläkään mitään muita enään ole, ainakaan maastossa) kanssa ei mitään ongelmia, kun taasen pikalinkuilla tuntuu että kiekkojen kanssa joutuu todella usein "jumppamaan" että juuri täsmäälleen samalla lailla paikoillaan että jarrulevy ei ala hankaamaan toispuileisesti palaan.

Kyllä pikalinkkujenkin kanssa toimeen tulee, mutta oma valintani kohdistuu läpiakseliin mielummin.

Situm
12.05.2024, 21.47
Ja nyt siis puhutaan vain tuosta Reebistä, jossain muussa vois ollakin ja on.

-Sisureita,
-Hissitolppaa
-Joustokeulaa
-Moottoria
-Alumiinivanteita
-Yli 4.8" renkaita
-Alle 120 Poe napoja
-Kiinteitä lokasuojia
-Sisureita (en vieläkään)
-Säädettävää stemmiä
-Dork disciä
Nää nyt tuli mieleen

Kulkuri
12.05.2024, 22.21
Kannattaa ostaa cannari. Cannondalen, vai oliko se nyt mavicin, pikaläpiakseli on oikeasti todella toimiva keksintö ja tuo ei vaadi mitään speciaali osia, eli cannarin rungossa toimii normaalit kiekot ja myös normaalit läpiakselit, jolloin se ei tietysti ole pika.

Tuossahan siis läpiakseli pyritetään vain auki ja sitä nykäistään sentti ulospäin. Sitten kiekko tippuu irti ja akseli jää kiekkoon kiinni. On oikeesti pirullisen toimiva. Toisen puolen haarukka on siis alhaalta auki ja akselissa kevennys jotta se tippuu alaspäin.

Hienoa, läpiakseleiden ongelmaan on havahduttu. Toivottavasti tämä tai vastaava ratkaisu yleistyy. Cannondale kylläkin tökkii, vieläkö niillä on Ai-offset kiekoissa eli normikiekot eivät käy? Lisätään kumminkin inhokkilistaan Ai-offset kiekot.


Läpiakselit ovat vasta ensimmäisessä evoluutio versiossaan. Lopullisen versio tulee olemaan neliö. :)
Todellisuudessa pärjään aivan hyvin pikalinkuilla. Yksi syy on myös se että osaan vanhat old school irtokuulalaakeri systeemit kartioilla huoltaa ja näitä kiekkoja on kertynyt jonkun verran varastoon. Siirryn sitten läpiakseleihin kun on pakko.

Ja jokaisessa läpiakseli-iteraatiossa vanha runko jää käyttökelvottomaksi ja pitää ostaa uusi, $$$ talks.

Kartiolaakerit ja irtokuulat navoissa on loistavia, onneksi niitä on vielä tarjolla laadukkaissa navoissa ja kiekoissa. Lisätään inhokkilistaan konelaakerit, ne toimivat hyvin ilmanvaihtokoneessa ym. mutta eivät kuulu mielestäni pyörän napaan.



Kulkuri, kun sulla on kiekko irti pyörästä niin pyöräytäppä kevyesti se läpiakseli siksi aikaa siihen mihin se kuuluu eli takaisin haarukkaan siksi aikaa kun sulla on renkaan vaihto tms. käynnissä. Siinä se on nätisti tallessa. Ja niitä kuusiokoloja saattaa tarvita lenkillä muuhunkin kuin kiekon irroittamiseen.


Hyvä vinkki kiitos. Kai näiden kanssa oppii elämään jotenkin, kun kokemusta karttuu, toistaiseksi on vasta kerran tullut tarvetta vaihtaa puhjennutta rengasta, mutta en päässyt kovin pitkälle, kun ei ollut oikean kokoista kuusiokoloavainta ja piti soittaa perheenjäsen hakemaan autolla…


Eikä kaikkiin läpiakseleihin edes tarvitse sitä kuusiokoloa. Ei ole ollut lenkillä mukana moista ikinä.

Mulla on kahdessa pyörässä läpiakselit ja molemmissa pitää olla kuusiokoloavain. Toisessa pitää olla vielä kahta eri kokoa, sillä Scottin maasturiin olen laittanut Salsan jäykän etuhaarukan.

Chat GPT
12.05.2024, 22.30
Oma ykkösvalintani meinasi vielä unohtua. Kippurasarvet.

Onkohan kaikki mahdolliset ” turhat innovaatiot” nyt lueteltu :)

Santtu75
12.05.2024, 22.38
Hyvä vinkki kiitos. Kai näiden kanssa oppii elämään jotenkin, kun kokemusta karttuu, toistaiseksi on vasta kerran tullut tarvetta vaihtaa puhjennutta rengasta, mutta en päässyt kovin pitkälle, kun ei ollut oikean kokoista kuusiokoloavainta ja piti soittaa perheenjäsen hakemaan autolla…


Eli uusi sisuri, rengasraudat sekä pumppu/Co2 on ok pitää mukana, mutta raja menee sitten pienen monitoimityökalun kohdalla? (eli ikinä tarvitse mitään muitakaan säätöjä ajolenkin aikana tehdä?)

Tässä varmaan uskoisin että on maastokuskin (itseni) ja oletuksellisen maantiekuskin ajatusero, itse maastossa ajaessani valmistutunut siihen että esimerkiksi kaatumisen seurauksena aletaan ohjaustankoa kääntelemään paikalleen, tai takavaihtajan väliin menevä oksa aiheuttaa huototoimenpiteitä metsässä yms. ja sen mukaan sitten myös lähtökohtaisesti varustautunut.

Muutamaan otteeseen joutunut myös sisurin vaihtoon maastossa, niin pikalinkuilla olevaan kuin läpiakselillä varustettuun pyörään ja kyllä siinä isompi osuus ollut hommassa kaikella muulla kuin kiekon poisottamisesta paikoiltaan ja takaisin pistämisestä.

Ohiampuja
12.05.2024, 22.50
Aikoinaan pikalinkku-aikana kun rakenteli pyöriä ja päivitti kiekkoja, niin ei ollut ongelmaa että mahtaako kiekot sopia sitten seuraavaan runkoon.

Kuinkahan pitkään maantiepyörät muuten oli 100 / 130 mm pikalinkuilla? Kuinka pitkä aikakausi se olikaan?

M A
12.05.2024, 23.22
Kyllä läpiakseli, jousituskomponentit ja hissitolpat on mainioita keksintöjä :cool: En oo vielä keksinyt miten jäykkä tolppa tekisi kuskista paremman, mutta joku tietävämpi voi kertoa. Ei sellaista toki kaikkiin pyöriin tarvitse, mutta on se hiton kätevä ihan liikennevaloissa yms :)


Sähkövaihteita tietoisesti kaihdan, vaikka niihin saattaisi tykästyä jos kokeilisi. Tyhjä akku vaatii kuitenkin liikaa lataamista kun sen huomaa just lenkille lähtiessä... Jo pelkkä ajatus tästä tilanteesta häiritsee. Vastaavasti hyvin toimivasta mekaanisesta vaihteensiirrosta tulee hyvä fiilis.

Jarruletkujen reitittäminen laakerin läpi on kyllä typerintä mitä pyörämaailmassa on hetkeen keksitty.

Erilaisista standardeista on ihan turha edes aloittaa, vaikka Ohiampuja koitti vähän lypsää avautumista aiheesta :p Kunhan nyt vakiintuneista pidettäisiin kiinni, ja presfittejä vältetään kuin ruttoa.

Omissa kahdessa maasturissa on 11 ja 12 -vaihteiset osasarjat hg- ja xd-vapaarattailla. Kiekot sinällään käyvät ristiin, mutta kyllähän tuo harmaita hiuksia vähän aiheuttaa, varsinkin kun jarrulevytkin ovat eri kokoa.

Kulkuri
12.05.2024, 23.40
Eli uusi sisuri, rengasraudat sekä pumppu/Co2 on ok pitää mukana, mutta raja menee sitten pienen monitoimityökalun kohdalla? (eli ikinä tarvitse mitään muitakaan säätöjä ajolenkin aikana tehdä?)

Tässä varmaan uskoisin että on maastokuskin (itseni) ja oletuksellisen maantiekuskin ajatusero, itse maastossa ajaessani valmistutunut siihen että esimerkiksi kaatumisen seurauksena aletaan ohjaustankoa kääntelemään paikalleen, tai takavaihtajan väliin menevä oksa aiheuttaa huototoimenpiteitä metsässä yms. ja sen mukaan sitten myös lähtökohtaisesti varustautunut.

Muutamaan otteeseen joutunut myös sisurin vaihtoon maastossa, niin pikalinkuilla olevaan kuin läpiakselillä varustettuun pyörään ja kyllä siinä isompi osuus ollut hommassa kaikella muulla kuin kiekon poisottamisesta paikoiltaan ja takaisin pistämisestä.

Kuusiokoloavain ei ole tietenkään mikään kynnyskysymys, se on vain yksi asia lisää mukaan otettavien asioiden listalla, jotta renkaan saa vaihdettua. Toimenpiteeseen, mihin ennen tarvittiin kolme asiaa (sisuri, rengasraudat, pumppu) tarvitaan nyt neljä asiaa. Mielestäni tämä ei ole muutos parempaan suuntaan, vaan muutos huonompaan suuntaan. Tämä on vain minun subjektiivinen mielipiteeni, mutta sitähän täällä kysyttiin. :)

paaton
12.05.2024, 23.55
Kuusiokoloavain ei ole tietenkään mikään kynnyskysymys, se on vain yksi asia lisää mukaan otettavien asioiden listalla, jotta renkaan saa vaihdettua. Toimenpiteeseen, mihin ennen tarvittiin kolme asiaa (sisuri, rengasraudat, pumppu) tarvitaan nyt neljä asiaa. Mielestäni tämä ei ole muutos parempaan suuntaan, vaan muutos huonompaan suuntaan. Tämä on vain minun subjektiivinen mielipiteeni, mutta sitähän täällä kysyttiin. :)

Luddiitit käyttää sisureita. Jos ei litku paikkaa, niin Kamelinpaska renkaaseen ja ajo jatkuu.

Niin ja jokaiseen läpiakselifillariin voi laittaa läpiakselin, jossa on kahva kiinteänä. Noita nykyään näkyy jo pro toureillakin. Tmt ajossa se on vaan ruma ja non-aero.

Santtu75
13.05.2024, 00.47
Kuusiokoloavain ei ole tietenkään mikään kynnyskysymys, se on vain yksi asia lisää mukaan otettavien asioiden listalla, jotta renkaan saa vaihdettua. Toimenpiteeseen, mihin ennen tarvittiin kolme asiaa (sisuri, rengasraudat, pumppu) tarvitaan nyt neljä asiaa. Mielestäni tämä ei ole muutos parempaan suuntaan, vaan muutos huonompaan suuntaan. Tämä on vain minun subjektiivinen mielipiteeni, mutta sitähän täällä kysyttiin. :)

Tuossa keskellä (Tuboliton TPU maastosisuri, Pumppu ja rengasraudat) oma pienin työkalusarja josta löytyy kuusiokolot (neljä eri kokoa kuusioavaimia, sekä taltta- että ruuvikärki sekä T25 Torx) läpiakselin irroitukseen. Jotenkin pitäisin noita kolmea muuta renkaanvaihtoon tarvittavaa työkalua/tarviketta ongelmallisempana kantaa mukana.
Eli tuo läpiakselin vaihtamiseen tarvittava kuusiokolo-avain ei oikein kyllä nyt riitä selitykseksi miksi ei läpiakselia huoli/halua.

[https://img.aijaa.com/m/00590/15242493.jpg (https://aijaa.com/a0Lm2x)

YocceT
13.05.2024, 08.12
Kuinkahan pitkään maantiepyörät muuten oli 100 / 130 mm pikalinkuilla? Kuinka pitkä aikakausi se olikaan?

Maantiepyörissä on 12mm läpiakselit olleet nyt jotain 10 vuotta. Eikä loppua näy. Ei kannata vetää hätäisiä johtopäätöksiä teknologian elinkaaresta sen ollessa vielä kesken. En muuten kaipaa pikalinkkuja, ei niissä ollut mitään ihanaa (no varmasti se että mutterikiinnitteiseen kiekkoon verraten pikalinkku oli valtaisa edistysaskel, mutta ei mitään muuta).

YocceT
13.05.2024, 08.15
Omissa kahdessa maasturissa on 11 ja 12 -vaihteiset osasarjat hg- ja xd-vapaarattailla. Kiekot sinällään käyvät ristiin, mutta kyllähän tuo harmaita hiuksia vähän aiheuttaa, varsinkin kun jarrulevytkin ovat eri kokoa.

Tuohan ei ole mikään ongelma sinällään: aina voi omassa tallissaan standardoida sellaiset ratkaisut, että osat (esim kiekot) ovat vaihtokelpoisia keskenään.

YocceT
13.05.2024, 08.19
Mulla on kahdessa pyörässä läpiakselit ja molemmissa pitää olla kuusiokoloavain. Toisessa pitää olla vielä kahta eri kokoa, sillä Scottin maasturiin olen laittanut Salsan jäykän etuhaarukan.

Komponenttikaupasta sellaiset akselit, ettei avaimia tarvitse. Turha kärsiä ongelmasta johon on olemassa nopea ja edullinen ratkaisu.

Sivustakatsoja
13.05.2024, 09.09
...
Jarruletkujen reitittäminen laakerin läpi on kyllä typerintä mitä pyörämaailmassa on hetkeen keksitty.
...

Kyllä: jarruletkujen vienti läpi ohjainlaakerin -pöljää, enkä sellaista talliini halua. Mutta jos mulla olisi joku perusteltu tarve, niin sitten kyllä.

---------------------------------------

Mulla on 100/130 QR, 100/135 QR ja läpiakseleilla 100/142 ja 110/148. Onhan tässä jo aika kasa kiekkojakin, kun useimpia on pari paria, ainoastaan 100/130 QR on yksi pari: ne mitkä on maantiepyörässä alla. Yksi linkullinen läpiakseli on risannut ja sellainen on vaihtunut pulttiakseliksi. Muuten ei ole tainnut olla murhetta.

Jarrujen puolesta käytössä on vannejarrua, mekaanista levyjarrua ja hydraulista. Eikä oikein inhokkia ole, vaikka eniten työtä teettää hydrauliset.

--------------------------------------------

Sähkövaihteet: ei ole, mutta voisi tulla, jos sellaiset uudessa pyörässä olisivat. Neutraali asia. Ammattimiehen ajatuksella asentamat ja huoltamat mekaaniset toimivat varsin hyvin: yhtään lenkkiä ei ole jäänyt ajamatta, vaikka joskus savivelli onkin parhaansa yrittänyt.

-------------------------------------------

Rungon läpi viedyt vaijerit/letkut: kolmessa pyörässä on, yhdessä ei. Lopulta aika neutraali asia. Mulla kukin pyörä kohtaa ajomääristä riiippuen säännöllisen täyden purkamisen ja kasauksen, niin jarruletkut, kuoret ja veijerit vaihtuvat samalla. Inhotus on varmaan karissut siinä.

--------------------------------------------

Hissitolppa on. En mä sellaista varsinaisesti halunnut, mutta tolppa alhaalla olen rohkeampi ja rohkeus merkitsee haasteisiin tarttumista. Mulle maastossa ajaminen on sivutoimi, sellaista vanhenevan kehon ja mielenkin herättelyä.

fiber
13.05.2024, 10.11
Täällä luddiitti, taikka "wash&go" pyöräilijä. Kiinnostava ristiriita: Työssä tottumusten rikkominen, uuden oppiminen ja kehitys ovat minulle innostavaa. Sen sijaan pyöräilyssä kaikki sellainen nuoruudessa opitusta poikkeaminen, joka vaatisi pientäkin mekaanikko-osaamista, on minulle tuskaa.

Sisäkumit, vannejarrut ja pikalinkut ovat niitä mihin totuin 80-luvulla ja sitten aloittaessani pyöräilyn uudelleen 2000-luvun alussa. Olen yrittänyt muuttaa tapojani ja siirtyä tuubikumeihin (1800-luvun huipputeknologiaa). Olen kerran vaihtanut tuubin itse, eikä se pysynyt kiinni ajossa. Litkuilla olen koittanut paikata joskus sekä sisurin että tuubien vuotoja - onnistumatta. Tubeleksen kanssa onnistuminen kuulostaa niin vahvasti riippuvan kuskin mekaanikon kyvyistä, joten sitä tuskin tulen koskaan valitsemaan.

En myöskään ottaisi integroitua ohjaamoa, kun vuosien saatossa ja ajosta riippuen ohjaamon paikka hiukan vaihtelee. Stemmin vaihto sentään sujuu.

Levyjarruissa olisi hyviäkin puolia, mutta omat kokemukset niistä ovat huonoja. Kun lisäksi varastossani on useampikin kohtalaisen hyvä kiekkosetti vannejarruille, ja näille kolme runkoa, on kynnys siirtyä levareihin korkea.

Ja hei, tuo höyläpenkki on faijan Kotiteollisuuskoulussa tekemä, vm. 1949-50 :)
https://i.imgur.com/w0Xb2aO.jpeg

M A
13.05.2024, 11.25
Tuohan ei ole mikään ongelma sinällään: aina voi omassa tallissaan standardoida sellaiset ratkaisut, että osat (esim kiekot) ovat vaihtokelpoisia keskenään.

Tämä on aivan totta. Helpointa olisi laittaa Laufeyhin 200mm levy eteen ja molempiin 180 taakse, mutta periaatteesta en oo halunnut siirtyä pienempiin jarruihin stumpissa. Takakiekkoja on DT:n 350 navalla kahdet, joten kasetin vaihto menee lennossa. Mutta nyt kun laitoin Laufeyhin alle racekingit niin tuli ongelma kun se on liian köykänen tohon täpäriin :D Täpärissä taas nyt takana Hans Dampf gravity + insertti mikä näin nopeilla kesäkeleillä tuntuu vähän turhan raskaalta polkuajoon. Pitäisi siis heittää Eliminaattori toiselle kiekolle, mutta sitten pitäs jaksaa irrottaa kasetti jotta sais spessun oem kiekolle tuon. Tähän on yksinkertainen ratkaisu ostaa se toinen vapari tolle spessun kiekolle, 85€ lähimmältä jällenmyyjältä mut ei oo tullut hankittua.

Gambinamiäs
13.05.2024, 12.55
Läpiakselit ovat aivan nerokkaat. Työkalut oli mukana jo läpiakseliaikaan mutta nyt kun vaihtaa kumin tai muusta syystä nappaa kiekon irti-takaisin, niin ei tarvitset jarruja säätää eriksiin. Pikalnkuilla tuntui aina jäävän vähän eri kohtaan kuin mitä kiekkoa irroitettaessa oli, joten "pika" muuttui hitaaksi jarrun säätämiseksi. Läpiakselit ovat todelliset pika-akselit.

Sähkövaihtajat sen sijaan tuntuvat vähän turhakkeilta. Otin teräspyörään, mutta jopa harmittaa. Eihän noilla edes voisi polkea Ruskaa yhdellä latauksella eikä tuollaiset härpättimet edes sovi teräspyörän sieluun. Johonkin insinöörihenkiseen kuitupyörään varmasti sopii paremmin.

YocceT
13.05.2024, 13.53
Mä olen täysin väärä ihminen vastaamaan tähän "ennen oli paremmin, nönnönnöö" -kyselyyn, koska olen aina suhtautunut uteliaasti uuteen. Kun miettii omia fillareita niin jokaisessa uudessa on ollut jotain sellaista mitä ei vanhassa ole ollut, ja jokainen on ollut entistä parempi. Läpiakselit on tossa edellä mainitusta syystä aivan superia, levyjarrut siksi että maantiepyöräänkin sai hieman nakkia leveämpää rengasta, hydrauliset levyjarrut vielä paransivat tuntumaa ja käytettävyyttä. Seuraavaan fillariin tulee aivan varmasti sähkövaihteet ja luultavasti se on muodin mukainen integroitu ja piilotetuilla kaapelivienneillä (tai lähinnä jarruletkuvienneillä). Ei ne mua ahdista, jos pitää keulan laakereita askarrella (joka on kyllä imo erittäin epätodennäköinen skenaario) niin vien huoltoon ja sanon että hoitakaa homma. Ja jos sähkövaihteiden latausväli on 1000 kilsaa niin riittää mulle, ei kuulu tollaset ruskavedot omaan genreen, mutta tottakai tarpeita on erilaisia.

Aidon luddiitin pitäisi kai etsiä fillariinsa innoitusta 1930-luvulta, eli teräsrunkoinen jalkajarrulla varustettu sinkula.

JackOja
13.05.2024, 14.09
Voi kai Ruskassa vaihteidenkin akkuja ladata samalla kun träckeriä, puhelinta, GoProota ym. latailee? Vai voisiko muutenkin olla vara-akku hallussa?

Fillarijeti
13.05.2024, 14.45
Vastustan teknistä kehitystä, jos se lyhentää pyörän elinkaarta ja heikentää mahdollisuutta huoltaa pyörää itse. Kyse on siis enemmänkin kaupallisen kusetuksen vastustamisesta.

Tällä hetkellä harmittaa maastokasin kampisarjojen muuttuminen niitatuiksi paketeiksi. Toki rauta kiertää, mutta kierrätys vaatii paljon energiaa.

Esimerkiksi sisärenkaattomat myrkkyrenkaat eivät houkuttele vähääkään.

Aakoo
13.05.2024, 14.54
Ei minullakaan kyllä erityisesti ole mitään, mitä ei voisi pyörään hyväksyä. Levyjarrut, tubeless, läpiakselit, sähkövaihteet, hissitolppa, kaikki on ollut ihan kivoja ja tarpeeseen.

Ehkä toisin päin jos ajattelee niin pikalinkkuja, vannejarruja ja sisureita yms. ei kyllä jää kaipaamaan enkä uuteen pyörään moisia myöskään kovin mielellään ottaisi. Ellei tarkoituksena olisi rakentaa joku retropyörä.

Ohiampuja
13.05.2024, 15.15
Mä olen täysin väärä ihminen vastaamaan tähän "ennen oli paremmin, nönnönnöö" -kyselyyn, koska olen aina suhtautunut uteliaasti uuteen.
Voihan tähän vastata, että en huoli vanhaa tekniikka. En teräsrunkoa enkä vannejarruja. :)
Tai jos on joku tietty valmistaja tai brändi mikä on hylkylistalla.

Itse voisin lisätä Sramin DOT-levarit. Tykkään kun nyt kaikki on Shimanoa, niin yhdellä nesteellä voi huoltaa kaikki jarrut.

Ei tämä niin vakavaa ole. :D

Smo
13.05.2024, 15.22
En kyllä ymmärrä 3.0" leveämpiä renkaita. Enkä ole kokeillutkaan, talvella oma ennätys pomppasi 26" 2.4" -> 29" 2.6"

JackOja
13.05.2024, 15.23
Voihan tähän vastata, että en huoli vanhaa tekniikka....


Siinä tapauksessa topsun luonne muuttuu täysin, pitäisikö aloittaa uusi. Otsikossa puhutaan luddiiteista ja sitten kysytään mitä uusia keksintöjä ei huolisi.


...kysytään nyt että mitä näistä uusista tai uudehkoista keksinnöistä ET pyörääsi huolisi....

Harvinainen tilanne, että topsun aloittaja kehoittaa offtopicciin.

Omalle listalle vanhoista asioista vaikka sisärenkaat, jalkajarrut, fauber-kammet, quill-kannatin, kuula&kuppi -laakerit, 1+n määrä eturattaita...

YocceT
13.05.2024, 15.36
Voihan tähän vastata, että en huoli vanhaa tekniikka. En teräsrunkoa enkä vannejarruja. :)

No en todellakaan halua sellaista 80-iuvun alun lattiavaihteista, teräsrunkoista jostain Öglandin vesijohtoputkesta hitsattuun runkoon koottua "gravelia" vaikka ehkä nostalgiasyistä sellaisella voisi olla kiva joskus ajaa. Kyllä kaikki sen jälkeen minulla olleet fillarit ovat kaikki olleet edistystä. Mutta koska tämä on luddiitti-ketju, niin tuo edellämainittu vastaus on väärä ja minun pitäisi kehua sitä pyörää maasta taivaaseen ja haukkua kaikki sen jälkeen keksityt parannukset suohon. En tee.

Gambinamiäs
13.05.2024, 16.04
Voi kai Ruskassa vaihteidenkin akkuja ladata samalla kun träckeriä, puhelinta, GoProota ym. latailee? Vai voisiko muutenkin olla vara-akku hallussa?
Voi, mutta yksi ylimääräinen homma sekin. Fillarissa tykkään sitä mekaanisesta ja huolettomasta menosta. Onhan noissa sähköisissä tavallaan omat puolensa, vaihtaa tarkasti, mutta fiilis on ainakin omassa pyörässä, tai siis mielessä, vähän ristiriitainen.

Ohiampuja
13.05.2024, 16.13
No en todellakaan halua sellaista 80-luvun alun lattiavaihteista, teräsrunkoista jostain Öglandin vesijohtoputkesta hitsattuun runkoon koottua "gravelia" .
Tämä nauratti oikein kunnolla.

Ps. Tällä foorumilla kun offarit on lähes sääntö eikä poikkeus, niin ei tämä nyt kovin tarkkaa ole. :)

misopa
13.05.2024, 16.55
Hissitolppaa en ole (vielä) huolinut. Se voisi tosin täysjäykässä läskissä olla ihan kokeilemisen arvoinen. Dudessa jo Sramin AXS vaihteet, niin vaijeriton tolppa olisi looginen jatkumo. Olisi myös nätti asennuksen kannalta. Paino kyllä lisääntyisi puolella kilolla... hmm...

Mutta muuten melkeimpä kaikki uudet kikottimet sitten löytyykin, mitä tässä ketjussa on jo ehditty mainita. En vastusta mitään uutta vain periaatteesta, vaan annan kehityksen kehittyä ja seuraan uteliaana. Tosin ihan ensimmäisten joukoissa en ole uusimpia alan virtauksia hommaamassa. Mutta varmaankin heti siinä seuraavassa erässä. Enkä ole pakitellut takaisin vanhaan, vaan kyllä jokainen noista innovaatioista on tuonut omaan käyttöön lisäarvoa. Eikä ole elämä niiden kanssa muuttunut hankalaksi, pikemminkin juuri päinvastoin. Ja itse kasaan/huollan pyöräni. En todellakaan anna minkään "huoltoliikkeen" niihin koskea.

En haikaile (pyörissä) kauheasti vanhan perään ja tämä juontaa juurensa varmaan lapsuudesta, kun sain ihan riittämiin ajaa roskalavoilta kunnostetuilla pyörillä. Jotka siis siihen aikaan eivät edustaneet sitä uusinta uutta, mitä esim. joillain kavereilla oli. Tuo ei johtunut siitä, että perhe olisi ollut varsinaisesti köyhä, vaan kyse oli sille ajalle tyypillisestä nuukuudesta. Kaikki vähänkin kalliimpi harrastusväline tms. hommattiin käytettynä. No, siinä oppi myös pitämään hyvän huolen tavaroistaan. Tuo oppi on säilynyt näihin päiviin asti ja pyörät tulee pidettyä kunnossa ja puhtaana. Vaikka olen monessa asiassa nostalgiaan taipuvainen, niin 80-luvun "kilpapyörä-look" ei uppoa sitten vähäisintäkään vertaa. Joten ohutputkiromantikoinnin kauniine vaijerikaarineen jätän suosiolla muille, heitä on myös paljon ja siinäkään ei ole mitään väärää.

M A
13.05.2024, 22.45
Esimerkiksi sisärenkaattomat myrkkyrenkaat eivät houkuttele vähääkään.
Toki siellä voi käyttää oliivin kivistä valmistettua biomönjää (https://www.effettomariposa.eu/collections/all-products/products/vegetalex-bicycle-tyre-sealant?variant=40988357099671):rolleyes: käytin tuota litran ilman ongelmia. Olisin saattanut ostaa lisää mutta saatavuus on heikohko

Situm
14.05.2024, 00.41
Saamari, pyörän jalka unohtui.

Kulkuri
14.05.2024, 09.01
Luddiitit käyttää sisureita. Jos ei litku paikkaa, niin Kamelinpaska renkaaseen ja ajo jatkuu.

Niin ja jokaiseen läpiakselifillariin voi laittaa läpiakselin, jossa on kahva kiinteänä. Noita nykyään näkyy jo pro toureillakin. Tmt ajossa se on vaan ruma ja non-aero.

Tubeless on ihan kiva, kun sen on saanut asennettua, nytkin sellaisella ajan, mutta ei kai kukaan voi rehellisesti väittää, että tubeless-renkaan asennus olisi yhtä helppoa kuin sisärenkaallisen renkaan asentaminen. Minä en ainakaan lähtisi varauksetta suosittelemaan tubeless-renkaita kenelle tahansa.


Tuossa keskellä (Tuboliton TPU maastosisuri, Pumppu ja rengasraudat) oma pienin työkalusarja josta löytyy kuusiokolot (neljä eri kokoa kuusioavaimia, sekä taltta- että ruuvikärki sekä T25 Torx) läpiakselin irroitukseen. Jotenkin pitäisin noita kolmea muuta renkaanvaihtoon tarvittavaa työkalua/tarviketta ongelmallisempana kantaa mukana.
Eli tuo läpiakselin vaihtamiseen tarvittava kuusiokolo-avain ei oikein kyllä nyt riitä selitykseksi miksi ei läpiakselia huoli/halua.


Ongelma ei ole työkalun kantaminen, vaan sen mukaan ottaminen. Yksi tarkistettava tai muistettava asia lisää. Kuten sanoin tämä ei ole edistystä.


Komponenttikaupasta sellaiset akselit, ettei avaimia tarvitse. Turha kärsiä ongelmasta johon on olemassa nopea ja edullinen ratkaisu.

Ei kai se nyt ihan noin helppoa ole, löytyykö kaupasta varmasti läpiakseli joka sopii runkooni? Olen huomannut, että ainakin akselin kierteissä on eroja. Valmistajat eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen, mikä on standardi, joten jokaisella on oma. Saakelin tunarit! :)


Läpiakselit ovat aivan nerokkaat. Työkalut oli mukana jo läpiakseliaikaan mutta nyt kun vaihtaa kumin tai muusta syystä nappaa kiekon irti-takaisin, niin ei tarvitset jarruja säätää eriksiin. Pikalnkuilla tuntui aina jäävän vähän eri kohtaan kuin mitä kiekkoa irroitettaessa oli, joten "pika" muuttui hitaaksi jarrun säätämiseksi. Läpiakselit ovat todelliset pika-akselit.


Oikeesti, aina piti säätää jarruja kun laittoi kiekon paikoilleen? Camoon..

Sivustakatsoja
14.05.2024, 09.33
Läpiakselit ovat aivan nerokkaat. Työkalut oli mukana jo läpiakseliaikaan mutta nyt kun vaihtaa kumin tai muusta syystä nappaa kiekon irti-takaisin, niin ei tarvitset jarruja säätää eriksiin. Pikalnkuilla tuntui aina jäävän vähän eri kohtaan kuin mitä kiekkoa irroitettaessa oli, joten "pika" muuttui hitaaksi jarrun säätämiseksi. Läpiakselit ovat todelliset pika-akselit.

...

Mulla on kahdessa pyörässä pikalinkut ja kahdessa läpiakselit. Pikalinkullisen saa useampaan kuin yhteen asentoon, mutta jarrujen säätämisen sijaan tarkistan kiekon asennon. Läpiakselillista ei taida helposti saada kuin yhteen asentoon.

Jos pikalinkullisen dropoutit on kovin kuluneet, niin saattaa tietenkin olla niin, että kiekon asento on vähän arvontaa.

Sivustakatsoja
14.05.2024, 09.50
Tubeless on ihan kiva, kun sen on saanut asennettua, nytkin sellaisella ajan, mutta ei kai kukaan voi rehellisesti väittää, että tubeless-renkaan asennus olisi yhtä helppoa kuin sisärenkaallisen renkaan asentaminen. Minä en ainakaan lähtisi varauksetta suosittelemaan tubeless-renkaita kenelle tahansa.
...

Tubeless on sekä kirous että siunaus: siunaus on ajaa pehmeillä renkailla käytännössä vailla huolta renkaan puhkeamisesta, mutta kirous on talouden litkutettujen kiekkoparien määrän kasvaessa asennukseen ja ylläpitoon käytettävän ajan kasvu ekspontiaalisesti (mulla on tällä hetkellä viisi kiekkoparia litkutettuna).

M A
14.05.2024, 10.56
Joo ei tubelessia kaikille voi suositella. Lasten ja vaimon pyörissä on sisurit koska se nyt vaan on helpompaa että ilmat pysyy ok tasolla kuukausia. Harrastuspyöriin tubeless, muihin sisurit. Pojalla on vieläpä tubolitot joka on kyllä sellasta nykyajan hapatusta… Mutta kun halvalla sai niin oli pakko ottaa testiin :D Vaimo vaan pyörittelee päätään kun kehuin säästäneeni muutamalla kympillä yli puoli kiloa pyörivistä massoista 24” pyörässä.

M A
14.05.2024, 11.17
Olisko vasta 2025 uutuuksia, mutta Shimanolta 13-lehtinen langaton Di2 tuloillaan?

https://www.bikeradar.com/news/shimano-patent-wireless-13-speed-di2-electronic-groupset

Heti tuli vahva ”en halua” fiilis 13-vaihteisesta maasto-osasarjasta. Maantiellä ja soralla saattaisin keksiä käyttöä, mutta maastossa riittäisi kyllä 10 vaihdetta meikäläiselle. 12 on jo sellanen määrä että tulee hypittyä useampi kerrallaan molempiin suuntiin pääsääntöisesti. Samoin 10-52 on jo vähintään riittävästi skaalaa vaihteiden välissä. Mun ajossa 11-vaihteisen 11-46 on sekin riittänyt, vaikka on tuota ryömintävaihdettakin säännöllisesti käytetty. 10v saint liipasin ja 10v deore vaihtaja olis varmaan mun valinta jos alkaisin nollista ittelleni pyörää speksaamaan

TERU
14.05.2024, 12.02
Liuta asioita, joita en millään halua omiin ajokkeihini, monet noita uusimpia, mutta yleisempänä; mielestäni jopomaisen korkeata ohjaustankoa ei olisi pitänyt koskaan tulla keksityksi. Umpikonservatiivi olenkin.

justus6969
14.05.2024, 12.20
-Kiinteitä lokasuojia

ei mitään lokareita

Ohiampuja
14.05.2024, 12.34
12 on jo sellanen määrä että tulee hypittyä useampi kerrallaan molempiin suuntiin pääsääntöisesti... Mun ajossa 11-vaihteisen 11-46 on sekin riittänyt, vaikka on tuota ryömintävaihdettakin säännöllisesti käytetty.
Hyvä havainto, tuon tunnistan itsekin. Monesti maaston muuttuessa se yksi naksu ei auta vielä yhtään, vaan 2-3 pykälään kerrallaan siirretään sitä vaihtajaa. :)

Gambinamiäs
14.05.2024, 14.15
Oikeesti, aina piti säätää jarruja kun laittoi kiekon paikoilleen? Camoon..
No lähes. On tuosta jo useampi vuosi kun noiden kanssa joutunut ronaamaan, mutta ainahan se pyöri molemmilta puolilta vähän ja kireys oli jotenkin sinnepäin vrt edellinen. Läpiakselikiekkoa kun ekaa kertaa irroitti ja laittoi kiinni, niin sitä oikein ihmetteli, että tässäkö tämä nyt oli? Ja siis jarrutkin on heti kohdillaan eikä kihnuta jommalta kummalta puolelta? Ehkä nerokkain keksintö koskaan ja olisin kuvitellut, ettei kukaan koskaan haluaisi QR-akselien kanssa pelata, jos ei ole aivan pakko esim rahan puutteen tai pyörän tunnearvon takia.

Bndit
14.05.2024, 14.25
Minkäänlainen takalokasuoja maastopyörässä.

M A
14.05.2024, 17.14
No lähes. On tuosta jo useampi vuosi kun noiden kanssa joutunut ronaamaan, mutta ainahan se pyöri molemmilta puolilta vähän ja kireys oli jotenkin sinnepäin vrt edellinen. Läpiakselikiekkoa kun ekaa kertaa irroitti ja laittoi kiinni, niin sitä oikein ihmetteli, että tässäkö tämä nyt oli? Ja siis jarrutkin on heti kohdillaan eikä kihnuta jommalta kummalta puolelta? Ehkä nerokkain keksintö koskaan ja olisin kuvitellut, ettei kukaan koskaan haluaisi QR-akselien kanssa pelata, jos ei ole aivan pakko esim rahan puutteen tai pyörän tunnearvon takia.

Kyllä noissa lasten pyörissä aina tuntuu hieman säätö muuttuvan. Aina ensin kyllä avaan linkun ja sovittelen kiekkoa uudelleen. Yleensä se sillä tokenee. Jos levy ei ole luotisuora niin toleranssi on aika pieni.

Ohiampuja
14.05.2024, 18.27
Vannejarruilla se ei ollut ongelma, mutta levarissa se oli aika tarkka laitettava. Siihen auttoi kun hioi drop outit sisäpuolelta puhtaaksi, ettei sitä maalia ollut siellä navan ja drop outin välissä. Mutta monesti toinen tai kolmas auki-kiinni toisto siinä riitti niin kihnutus katosi. Mutta itsekin tykkäsin kun läpiakselit tuli. Vaikka ensin väärän kokoisena.

Steve Baggy
23.05.2024, 13.03
- Alumiini- tai kuiturunko
- Indeksoidut vaihtajat
- Levyjarrut
- Kierteetön ohjainlaakeri
- Kierteetön keskiö

Joe-poika
23.05.2024, 13.24
Sähkövaihteet. Mun mielestäni ratkaisu ongelmaan jota ei ole. Vaijerit on kypsä, halpa, helppohoitoinen ja luotettava tekniikka ja homma hoituu niillä loistavasti, niin en näe mitään syytä normaalissa käyttöpyörässä vaihtaa sähköhimmeleihin. Kisahommissa on sitten omat metkunsa, mutta ne eivät minuun vaikuta.

Boot
23.05.2024, 13.31
-Mekaaniset jarrut
-Sisäkumit
-Pikalinkut
-Sähköavustus
-Kaikki ylimääräinen paino esimerkiksi lokareiden, moottorien, juomapullojen muodossa

nure
23.05.2024, 13.39
Seisontatelineet ja lokasuojat voi unohtaa, samoin kännykkätelineet yms. hömpötykset.

navajokoira
23.05.2024, 13.59
Kampien siirto pois etunavasta oli suuren pyörän salaliitto, jolla luotiin uusia keinotekoisia tarpeita. Hyödylliset idiootit riitelee keskenään jostain kierteellisten ja press fit -keskiöiden ominaisuuksista, eikä edes tajua, että koko keskiö on täysin turha keksintö.

Juha Lehtinen
23.05.2024, 14.48
No integroidut ohjainlaakerien sisältä menevät kaapeli ja letkut. Shimanolta ilmeisesti jollain aikavälillä tulossa 13-speed osasarja niin tuosta tulee mieleen että missä vaiheessa tulee raja että takarattaita on liikaa ja vaihteen valitsemiseen kuluu jo liikaa aikaa. Voisin ajatella että jossain vaiheessa alkaa liika häiritsemään.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kmruuska
23.05.2024, 19.15
No integroidut ohjainlaakerien sisältä menevät kaapeli ja letkut. Shimanolta ilmeisesti jollain aikavälillä tulossa 13-speed osasarja niin tuosta tulee mieleen että missä vaiheessa tulee raja että takarattaita on liikaa ja vaihteen valitsemiseen kuluu jo liikaa aikaa. Voisin ajatella että jossain vaiheessa alkaa liika häiritsemään.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Campalla on ollut jo jonkin aikaa 13-lehtinen gravel-pakka Ekar.

nure
23.05.2024, 20.49
^Ja eikös Rotoriltakin löydy...