Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteisten pyörien vakuuttaminen



kpyora
10.05.2024, 14.27
Yritin ottaa vakuutusta sähköavusteiselle Cristiania Bikes Litelle, mutta ainakaan If ei niitä vielä myy. Myynti aukeaa noin 20.5. Myöskään Liikennevakuutuskeskuksen (lvk.fi) sivuilla oleva "tarvitsenko vakuutusta" ei vielä tunne lain muutosta. Siellä ei edes ollut mainintaa, koska muutokset tehdään.

Hajanaisiin tietoihin, mitä lakimuutoksesta on julkisuudessa perustuen, sähköavusteiset tavarapyörät tulevat vakuutuksen piiriin 25 kg säännön perusteella. Classic Biken sivuilla ei ole painotietoa edes nykyisistä malleista, saati vanhemmista. Minulla on vanhempi Panan ja SRAM:n osilla totetutettu Lite ja Christiania Bikes'n sivuilla on nykyisten mallien painotiedoissa 30 kg, mikä tarkoittaa ilmeisesti vakuutusvelvollisuutta.

Bndit
10.05.2024, 15.27
Yritin ottaa vakuutusta sähköavusteiselle Cristiania Bikes Litelle, mutta ainakaan If ei niitä vielä myy. Myynti aukeaa noin 20.5. Myöskään Liikennevakuutuskeskuksen (lvk.fi) sivuilla oleva "tarvitsenko vakuutusta" ei vielä tunne lain muutosta. Siellä ei edes ollut mainintaa, koska muutokset tehdään.

Hajanaisiin tietoihin, mitä lakimuutoksesta on julkisuudessa perustuen, sähköavusteiset tavarapyörät tulevat vakuutuksen piiriin 25 kg säännön perusteella. Classic Biken sivuilla ei ole painotietoa edes nykyisistä malleista, saati vanhemmista. Minulla on vanhempi Panan ja SRAM:n osilla totetutettu Lite ja Christiania Bikes'n sivuilla on nykyisten mallien painotiedoissa 30 kg, mikä tarkoittaa ilmeisesti vakuutusvelvollisuutta.

Lakimuutos ei koske polkupyöriä...tai tässä tapauksessa edes laatikkopyöriä. Vaan potkulautoja yms. pa*kaa.

Zykkel
10.05.2024, 15.32
Yritin ottaa vakuutusta sähköavusteiselle Cristiania Bikes Litelle, mutta ainakaan If ei niitä vielä myy. Myynti aukeaa noin 20.5. Myöskään Liikennevakuutuskeskuksen (lvk.fi) sivuilla oleva "tarvitsenko vakuutusta" ei vielä tunne lain muutosta. Siellä ei edes ollut mainintaa, koska muutokset tehdään.

Hajanaisiin tietoihin, mitä lakimuutoksesta on julkisuudessa perustuen, sähköavusteiset tavarapyörät tulevat vakuutuksen piiriin 25 kg säännön perusteella. Classic Biken sivuilla ei ole painotietoa edes nykyisistä malleista, saati vanhemmista. Minulla on vanhempi Panan ja SRAM:n osilla totetutettu Lite ja Christiania Bikes'n sivuilla on nykyisten mallien painotiedoissa 30 kg, mikä tarkoittaa ilmeisesti vakuutusvelvollisuutta.

Sähköskootterit vakuutettava - Taloussanomat - Ilta-Sanomat (is.fi) (https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010416047.html) itse olen edelleen siinä uskossa, että max. 250 wattiset, vaikka painaisi yli 25kg ja joiden moottori kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 kilometriä tunnissa ei vakuutusta tarvitse. Nyt sitten alkaa puhelinrumba vakuutusyhtiöihin, kun ei olla varmoja tarvitaanko vakuutusta vai ei? Olisi voinut lainsäätäjä selvemmin kirjoittaa tai ainakin Trafi antaa rautalankaohjeen koska vakuutus tarvitaan.

Bndit
10.05.2024, 15.35
Sähköskootterit vakuutettava - Taloussanomat - Ilta-Sanomat (is.fi) (https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010416047.html) itse olen edelleen siinä uskossa, että max. 250 wattiset, vaikka painaisi yli 25kg ja joiden moottori kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 kilometriä tunnissa. Ei vakuutusta tarvitse. Nyt sitten alkaa puhelinrumba vakuutusyhtiöihin, kun ei olla varmoja tarvitaanko vakuutusta vai ei? Olisi voinut lainsäätäjä selvemmin kirjoittaa tai ainakin Trafi antaa rautalankaohjeen koska vakuutus tarvitaan.
Ei tietenkään tarvita. Aika moni täysjousto sähkäri isolla akulla painaa jo yli 25kg, samoin kaikki täysjoustohybridit.

Esuli
10.05.2024, 15.48
Poliisit töihin. Hipi hopi.

Santtu75
10.05.2024, 16.01
https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2024/liikennevakuuttamisen-uusi-laki-voimaan/

"Kesäkuusta alkaen vakuutus tulee hankkia sellaisille moottorilla kulkeville laitteille, jotka painavat yli 25 kg tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisia laitteita ovat mm. nuorison ja ruokalähettien suosiossa olevat sähköskootterit sekä vanhusten ja liikuntarajoitteisten apuna olevat senioriskootterit. Lisäksi vakuutettavia ovat kaikki vuokrakäytössä olevat sähköpotkulaudat.
- Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä. Kuluttajan on syytä olla tarkkana ja selvittää oman laitteensa osalta, kuuluuko se vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Vakuutuksen saa helposti omasta vakuutusyhtiöstä, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen neuvoo.
Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W. Muiden sähköpyörien kohdalla vakuuttamisvelvollisuus määräytyy kuten muissakin sähköisissä liikkumisvälineissä, eli vakuutus tulee hankkia yli 25 kg painaville tai moottorin avustamana kovempaa kuin 25 km/h kulkeville laitteille. "


https://www.sttinfo.fi/tiedote/70107856/if-liikennevakuutuslain-muutokset-lisaavat-mikroliikkumisen-turvallisuutta?publisherId=69817318&lang=fi

"Sähköavusteiset polkupyörät jäävät lakiesityksessä liikennevakuutusvelvollisuuden ulkopuolelle painosta riippumatta, jos niiden moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 kilometrin tuntinopeudessa. Sen sijaan muut moottorilla varustetut polkupyörät, joiden paino on yli 25 kiloa, tai joiden nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, täytyy vakuuttaa liikennevakuutuksella."

Eemeli82
10.05.2024, 17.51
Joo, tää lakiuudistus on melko paskasti uutisoitu. Mitään pakollista vakuutustahan ei näihin 250W ja max. 25km/h vain polkiessa avustaviin edelleenkään tarvita, vaikka painaisikin yli 25kg. Tuosta liikennevakuutuskeskuksen tiedotteestahan asia selkeästi käy ilmi.
Monesta uutisesta väärän käsityksen toki on saattanut saada, kun menee toimittajilla pykälät ja termit hieman sekaisin.
Vapaaehtoisia vakuutuksiahan sitten saa ottaa niin paljon, kun pinkka kestää ja vakuutusyhtiöt tarjoaa.

Goomikko
11.05.2024, 09.55
"Kesäkuun alusta lähtien kaikki yli 25 kiloa painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen."

Toikin on aika selkeä. Painavat yli 25kg tai kulkevat yli 25km/h

https://www.op-media.fi/liikenne/uusi-liikennevakuutuslaki-kattaa-myos-sahkopyorat/

Nixuu
11.05.2024, 10.24
"Kesäkuun alusta lähtien kaikki yli 25 kiloa painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen."

Toikin on aika selkeä. Painavat yli 25kg tai kulkevat yli 25km/h

https://www.op-media.fi/liikenne/uusi-liikennevakuutuslaki-kattaa-myos-sahkopyorat/

Sähköavusteiset (250w ja pitää polkea, että liikkuu) eivät ole moottoroituja. Eli ei koske tuo niitä, vaikka painoa olisi minkä verran tahansa.

Santtu75
11.05.2024, 10.30
"Kesäkuun alusta lähtien kaikki yli 25 kiloa painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen."

Toikin on aika selkeä. Painavat yli 25kg tai kulkevat yli 25km/h

https://www.op-media.fi/liikenne/uusi-liikennevakuutuslaki-kattaa-myos-sahkopyorat/

kannattaa hieman tutustua termeihin: ”sähköavusteinen polkupyörä” sekä ”moottorilla varustettu polkupyörä” ja mitä eroa niillä on (vain toinen niistä tarvitsee vakuuttaa muutoksenkaan jälkeen).
Ei ihme että ”iso yleisö” on hakoteillä noiden termien kanssa jos niihin keskittyvällä palstallakaan ei niitä tunnisteta.

Eemeli82
11.05.2024, 10.53
"Kesäkuun alusta lähtien kaikki yli 25 kiloa painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen."

Toikin on aika selkeä. Painavat yli 25kg tai kulkevat yli 25km/h

https://www.op-media.fi/liikenne/uusi-liikennevakuutuslaki-kattaa-myos-sahkopyorat/
Kannattaa myös malttaa lukea muutamaa ensimmäistä lausetta pidemmälle. Tuolla OP:n sivuillakin mainitaan seuraavaa


"Sähköavusteisten polkupyörien kohdalla vakuuttamisvelvollisuudessa on lisäsääntöjä.
Pyörää ei tarvitse vakuuttaa, jos se vaatii sähkömoottorin lisäksi liikkuakseen polkemista, moottorin avustus kytkeytyy pois nopeuden ollessa 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin teho on 250 wattia."

Zykkel
11.05.2024, 11.33
kannattaa hieman tutustua termeihin: ”sähköavusteinen polkupyörä” sekä ”moottorilla varustettu polkupyörä” ja mitä eroa niillä on (vain toinen niistä tarvitsee vakuuttaa muutoksenkaan jälkeen).
Ei ihme että ”iso yleisö” on hakoteillä noiden termien kanssa jos niihin keskittyvällä palstallakaan ei niitä tunnisteta.

Kun suomalaiset yleensä kaikkia lakeja ja säädöksiä pilkulleen noudattavat jää isolle osalle vielä epäilys, että olenkohan minä nyt lain kuitenkaan oikein ymmärtänyt? Kun vielä liikennevakuutuskeskus käyttää tiedotteessaan sanoja "tai" ja "mm = muun muassa", niin ei se ainakaan ymmärtämistä helpota. Arvelen, että vakuutusyhtiöiden asiakaspalvelut voivat olla tulevina viikkoina melkoisen ruuhkautuneita.

Goomikko
11.05.2024, 11.55
Kannattaa myös malttaa lukea muutamaa ensimmäistä lausetta pidemmälle. Tuolla OP:n sivuillakin mainitaan seuraavaa
Piru kun keskittyminen ei riitä muutamaa sanaa pitemmälle. No onneksi oma pyörä painaa vain 8kg ja kulkee yli 25 keskinopeudella ilman sähköä.

velogi kertoo asian niin että minäkin sen ymmärrän.
https://youtube.com/shorts/vIFePb45ay4?si=T-2ad_9_DRGjUvly

Krapula
12.05.2024, 12.26
kannattaa hieman tutustua termeihin: ”sähköavusteinen polkupyörä” sekä ”moottorilla varustettu polkupyörä” ja mitä eroa niillä on (vain toinen niistä tarvitsee vakuuttaa muutoksenkaan jälkeen).
Juuri näin, eikä tuon toisenkaan vakuutustarve liity tähän lakimuutokseen ja on pitänyt vakuuttaa aina.

-pauli
13.05.2024, 16.06
Onko nämä OP:n sivut virheelliset vai mitä nämä tehokkaammat sähköavusteiset polkupyörät ovat, jotka ovat rekisteröintivapaita?
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/sahkopyoran-ja-polkupyoran-vakuuttaminen

Santtu75
13.05.2024, 16.47
Onko nämä OP:n sivut virheelliset vai mitä nämä tehokkaammat sähköavusteiset polkupyörät ovat, jotka ovat rekisteröintivapaita?
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/sahkopyoran-ja-polkupyoran-vakuuttaminen



Sähköavusteinen polkupyörä (tehokkaampi):


Moottorin teho yli 250 W tai nopeus yli 25 km/h polkemisella avustettuna
Rekisteröintivapaa


Lakisääteinen liikennevakuutus
Laajenna turvaa vapaaehtoisella kaskolla




Nyt kyllä pakko sanoa että ei kyllä osu mihinkään luokitukseen tuo mitä itse löydän...

Jos avustaa yli 25km/h(maks 45km/h) niin se olisi silloin luokituksen mukaan L1e-B luokan ajoneuvo, eli "kaksipyöräinen mopo" ja sen mukaan rekisteröinti ja vakuuttaminen, en kyllä muuta keksi... Eli minun mielestäni virhe mutta jos joku paremmin tietävä vastaa...

Travelkicking
13.05.2024, 18.40
Joo mielenkiintoinen ajoneuvoluokka. Moottori 250 w ja nopeusrajoitus 25 kmh on ohitettu.
Netissä lukee, että Kun pyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h, tai sen moottorin teho on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella polkupyöräksi, eikä se ole tieliikennekelpoinen. Tällaiselle laitteelle on hankittava liikennevakuutus, ja lisäksi se on rekisteröitävä mopoksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista.
Se olisi siis kuten motocrosspyörä, ellei halua itse tyyppikatsastaa laitetta, jotta saisi siitä rekisteröitävän mopon. Nykyään liikennevakuutus on pakollinen, mutta yleiselle tielle ei ole asiaa.

L1e-B on selitetty myös hieman oudosti. Kaikki stromerit on alle kilowattisia, mutta silti mopoja.

Takamisakari
13.05.2024, 18.58
Stromerithan ovat L1e--B:itä, (nopea sähköavusteinen polkupyörä), eikös se kuitenkin eroa mopon ajoneuvoluokasta vaikka käytännössä mopon kilpi ja samat ajopaikat?

Santtu75
13.05.2024, 19.51
Joo mielenkiintoinen ajoneuvoluokka. Moottori 250 w ja nopeusrajoitus 25 kmh on ohitettu.
Netissä lukee, että Kun pyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h, tai sen moottorin teho on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella polkupyöräksi, eikä se ole tieliikennekelpoinen. Tällaiselle laitteelle on hankittava liikennevakuutus, ja lisäksi se on rekisteröitävä mopoksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista.
Se olisi siis kuten motocrosspyörä, ellei halua itse tyyppikatsastaa laitetta, jotta saisi siitä rekisteröitävän mopon. Nykyään liikennevakuutus on pakollinen, mutta yleiselle tielle ei ole asiaa.

L1e-B on selitetty myös hieman oudosti. Kaikki stromerit on alle kilowattisia, mutta silti mopoja.

Mistä tuollaiset tekstit löysit, kun trafin ajoneuvoluokittelusta tuollasta vaihtoehtoa ei löydy?
Tuossa pitäisi olla täydellinen listaus kaikista L - luokan ajaoneuvoista, mutta en tuota osaisi liittää mihinkään muuhun luokkaan kuin tuohon L1e-B luokkaan.
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/168_2013%20ajoneuvoluokat.pdf
Taulukko poimittu Trafin sivuilta

Eemeli82
13.05.2024, 19.57
^
Liikennevakuutuskeskuksen (https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2022/milloin-sahkopyora-tarvitsee-liikennevakuutuksen/) sivuilta 18.8.2022 päivätystä tiedotteesta tuollainen näyttäisi löytyvän.

Santtu75
13.05.2024, 20.00
^
Liikennevakuutuskeskuksen (https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2022/milloin-sahkopyora-tarvitsee-liikennevakuutuksen/) sivuilta 18.8.2022 päivätystä tiedotteesta tuollainen näyttäisi löytyvän.

Laitetaan sitten koko tuolta löytyvä teksti näkyviin:

Kun pyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h, tai sen moottorin teho on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella polkupyöräksi, eikä se ole tieliikennekelpoinen. Tällaiselle laitteelle on hankittava liikennevakuutus, ja lisäksi se on rekisteröitävä mopoksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
Jos laite ei täytä mopolle asetettuja vaatimuksia, ja sitä ei voi rekisteröidä, sillä ei saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Liikennevakuutus on silti otettava myös maastoajoa varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.


Eli oman ajatusmaailmani mukaan se olisi L1e-B luokkaan kuuluva ajaneuvo, mutta sitä ei pysty rekisteröimään kyseiseen luokkaan joten sillä ei saa ajaa tieliikenteessä, mutta esim. suljetulla akueella tapahtuvassa toiminnassa voisi ajaa, mutta siihenkin vaaditaan liikennevakuutus.

xubu
14.05.2024, 08.39
Entäs pyörä jonka avustus loppuu 25 km tunnissa, mutta moottorin tehon vaikka 500W?

Santtu75
14.05.2024, 11.54
Entäs pyörä jonka avustus loppuu 25 km tunnissa, mutta moottorin tehon vaikka 500W?


L1e-A , Vakuutettava (moottorin teho yli 250W)

Travelkicking
14.05.2024, 14.49
Normisähkikselle (moottori max 250 w, avustus katkeaa 25 kmh kohdalla) liikennevakuutus olisi kätevä. Se korvaa kuskin omat sairaalakulut. Kun kaksi vakuuttamatonta polkupyörää törmäävät, mistä voi hakea korvauksia omasta henkilövahingosta ? Tai ajat itse pöpelikköön tai muuten vaan nurin ?

jpuu
14.05.2024, 15.36
^ottamalla itsellesi esim. tapaturmavakuutuksen

Travelkicking
29.05.2024, 13.11
^ottamalla itsellesi esim. tapaturmavakuutuksen

Liikennevakuutus on mahtava keksintö. Tosin lakisääteisenä se ei taida venyä kovin pitkälle.

Kiituri
29.05.2024, 20.41
^ottamalla itsellesi esim. tapaturmavakuutuksen
Juttu on siinä että jos loukkaannut laitteella mikä vaatisi liikennevakuutuksen, tapaturmavakuutus ei korvaa.

Jos L1e-a pyörällä ajaa vain maastossa kannattaa tsekata tulisko maastoliikennevakuutus halvemmaksi. Joskus sellaisia piti ottaa kun jälkikasvulla sähköisiä kurapyöriä Ei montaa kymppiä maksanut alle 1kW tehoisen sähkövehkeeseen vakuutus ja painolla ei ollut muistaakseni merkitystä hintaan. Kadulla silloin ei toki saa ajaa. Maastoliikennevakuutus menee kuutiotilavuuden mukaan ...

Viriviri
29.05.2024, 22.15
Ranttia/vuodatusta:

Näitä on ohjeistuksia ja tulkintoja on saanut ihmetellä jo 2016 lähtien jolloin otin oman L1e-A pyörään vakuutuksen, on kyllä luokattoman huonosti valtion ja sitä myöten muiden tahojen puolelta hoidettu tiedottaminen. Yhtä luokattoman huonoa on yksilöiden tiedonhakutaidot ja inttäminen omista tulkinnoista. Myös Suomen latu ja Partiolaiset ovat julkaisseet sivuillaan täysin virheellistä tietoa. Sakki lukee firmojen/iltapaskojen sivuja lakitekstejä lukematta ja vetää paskoja johtopäätöksiä. Käytännössä mikään ei muutu paitsi yli 25kg skuuttien osalta.
Pyörien puolesta menee niin kuin ennenkin painosta huolimatta, eli seuraavasti:

Peukkukaasu/kulkee ilman polkemista 1W-1kW->vakuutus.
Yli 250W->vakuutus.
Yli 1000W->vakuutus, rekisteröinti, kilpipakko, ei saa ajaa pyöräteillä.
Yli 25km/h->vakuutus, rekisteröinti, kilpipakko, ei saa ajaa pyöräteillä, ei ole koskaan esim. 250W speed pedeleceillä saanutkaan, ne on L1e-B luokan kilvellisiä mopoja.

Tämä uudistus tuli oikeastaan vaan vuokraskuutteja ja järeämpiä lautoja varten, muut jatkaa niinkuin ennenkin.
Sitten vielä päästään siihen että saako yli 250W vehkeellä ajaa maastossa. Ympäristöministeriö rinnastaa L1e-A pyörät polkupyöriksi niinkuin lakikin eli saa, mutta eivät vielä ole ottaneet kantaa yli 250W lautoihin. Jatketaan sitten että jotkut jo luulee että alle 25kg L1e-A pyörää ei tarvitse vakuuttaa, tarvitsee koska yli 250W/peukkukaasu, siinä ei ole mikään muuttunut.

Vakuutus alamäkiajoa ja muuta vapaa-ajan toimintaa varten kustantaa mulla 400€/v, itse pidän parkkikauden eli n.6kk/v voimassa, saa lompsia ihan mihin vaan yksityiseen asemaan ihan miten huvittaa. Maksoi itsensä takasin ekalla käynnillä.
Mulla on kaikki vakuutukset niin hyvin että kilpaileva myyjä totes että älä koskaan vaihda pois koska et tohon hintaan enää mistään saa. Soittelen/viestittelen myös aina samalle vakuutus ukolle ja hommat hoituu.

tintti66
01.06.2024, 18.07
Tämän testin mukaan saa olla peukkukaasu ja yli 250w tehoa, eikä tarvi liikennevakuutusta alle 25 kiloisena.
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/liikennevakuutustesti/

Krapula
02.06.2024, 22.42
Tämän testin mukaan saa olla peukkukaasu ja yli 250w tehoa, eikä tarvi liikennevakuutusta alle 25 kiloisena.
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/liikennevakuutustesti/

Nyt kun olen itsekin tuota vähän selvitellyt, päädyin saman toteamaan.
Eli jatkossa kaikki L1e-a -fillarit ei olisikaan liikennevakuutuksen piirissä eli ne, joiden paino jää alle 25 kiloon. Tehoja ei oteta lainkaan huomioon eikä peukkukaasuja.

petebiker
03.06.2024, 14.44
Nyt kun olen itsekin tuota vähän selvitellyt, päädyin saman toteamaan.
Eli jatkossa kaikki L1e-a -fillarit ei olisikaan liikennevakuutuksen piirissä eli ne, joiden paino jää alle 25 kiloon. Tehoja ei oteta lainkaan huomioon eikä peukkukaasuja.


Voiko paino olla kriteeri lopulta:
-Sähköpyörän paino 24,8kg, asennat tarakan/korin paini 25,2kpk -> vakuutettava.
-Saman pyörän runkokoko M paino 24kg, ei vakuutusta, muutoin sama pyörä mutta runkokoko L paino 26kg -> vakuutettava.
-Vaihdat leveämmät renkaat tai ilmapumpun runkokiinniikeeseen, paino nousee-> vakuutettava.

Valmistajan tyypityspainoja ei ole esim mopojen tyyppikilpeen merkitty, eikä sähköpyörissä mitenkään huomioitu, joten Poliisin mahdollinen punnitsemin kadulla ainut valvonta ja silloin on lisävarusteet kiinni.

Joutuu vaihtamaan kevyempiä osia jos oma XL-koon sähköpyörä painaa 26kg (En ole pyörää punninnut, muistan vain että pyöräpaketin paino rahtikirjassa pakkausmateriaaleineen tullessa oli 31kg).

Arnold-62
04.06.2024, 16.16
IFin sivuilla homma etenee niin että kun haet liikennevakuutusta > sähköiset kulkuvälineet > sähköpolkupyörä > katso vakuutus ja osta > kysymykseen " kytkeytyykö avustus pois 25 km/ h nopeudessa" jos vastaat ei, jatkat vakuutuksen ostamiseen, jossa liikennevakuutuksen säännöt ja hinta noin 73,- euroa. Jos vastaat kytkeytymistä koskevaan kysymykseen kyllä, mutta ilmoitat tehoksi 250 w ja painoksi alle 25 kg, tulee tieto ettet tarvitse liikennevakuutusta. Otin tuon vakuutuksen, katsotaan mitä siitä jatkossa seuraa. Enpä tuolla ajele kaupungilla, siihen on eri laitteet. Ja niksnaks saa rajoittimen päälle ja pois.