Näytä tavallinen näkymä : Giro d’Italia 2024
Spekulointi käynnistyköön näin ensimmäisen etapin jälkeen.
Oletetusti kovaksi veikattu Pogacar olikin kova. Villi tulkintani on että hän yritti ajaa ja lopulta ajoikin taktisesti viisaasti mutta välillä oli vaikea hillitä haluja ottaa kisa haltuun heti ykkösetapilla. Veikkaan että korvanappiin huudettiin että ”et perkele ota sitä pinkkipaitaa nyt”.
Tai sitten Narvaez oli vaan yllättävän hyvä.
navajokoira
04.05.2024, 20.25
Narvaez ja Schachmann oli yllättävän hyviä ainakin kaikkiin muihin verrattuna.
Ja miten ihmeessä Ganna pysyi kakkosryhmän kyydissä mukana?
Arensmanin notkahdus aikamoinen shokki, toki Bardet myös. Vieläköhän meinaa kiriä takaisin kisaamaan kokonaiskilpailusta? Aikaa olisi pitänyt hävitä enemmän, jos meinaa päästä hatkoihin yksittäisten etappien perässä. Onkohan esim. Tronchonin suunnitelma tämä ja himmaili oikein tarkoituksella. Aika hurjaa jos tämä olisi todellinen taso.
Kisan nuorimman osallistujan Giulio Pellizzarin hyvä vire näytti ainakin vielä riittävän, sen sijaan Lipowitzin hurja veto Romandiessa taisi jäädä Sveitsiin.
Tänään olis sitten ohjelmassa vuorietappi, Girossa niitä harvoin on näin aikaisin.
Tänään olis sitten ohjelmassa vuorietappi, Girossa niitä harvoin on näin aikaisin.
Taisi olla vain Hilly, eli ei taas pitäisi vaikuttaa pahasti gc kuskeihin, mutta niinhän se oli eilenkin.
Edit: No on siellä tosiaan ihan mäkeä tänään lopussa.
https://www.cyclingstage.com/giro-2024-route/stage-2-italy-2024/
https://cdn.cyclingstage.com/images/giro-italy/2024/stage-2-profile.jpg?02
GCN esittelee (kaikenlaista) Giron kalustoa:
https://www.youtube.com/watch?v=60OY2Ursn6I
00:00 Intro To Giro d’Italia 2024 Bike Tech00:11 EF Education–EasyPost Team Bus
01:23 EF Education–EasyPost Mechanics Truck
01:57 Vision Wheels Metron 60 & 45 SL
03:22 Cannondale SuperSix Evo Lab 71
03:51 Vision Metron 5D Handlebars
04:20 FSA K-Force Team Edition Crankset
04:47 FSA Powerbox PowerMeter
04:56 EF Education–EasyPost Chef’s Truck - Meals On Wheels
05:47 Visma–Lease a Bike Mechanics Truck
06:03 Lidl-Trek Pirelli Tyres, Kogel Ceramic Bearings
06:46 Trek RSL Shoes
07:25 Team Jayco AlUla Giant TCR
08:12 New Cadex Handlebars
08:37 Cadex Max 40 Wheels
09:41 Vittoria Tyres Galore
09:55 Wilier Triestina Filante SLR Astana Qazaqstan Henok Mulueberhan Special Edition Bike
13:05 Bahrain Victorious Mechanics Truck
13:39 Carbon Fibre Race Number Mount
14:08 Waxed Chain Patrol
Hiljainen ketju, tulikohan tästä heti alkuun niin tylsä Giro, että ainoa mitä voi tehdä on odotella, josko Pogacarille kävisi jotain ja kakkospaikasta tulisikin ykkönen?
navajokoira
07.05.2024, 17.58
Eihän tässä ole vielä ollut yhtään tylsää etappia. On sitä muutakin kuin GC.
Sivudraamaa UCI:n pelle-osaston järjestämänä: Pogacaria uhattu diskauksella koska oli pukeutunut kilpailun järjestäjän antamaan asuun. Siinä oli shortsit eri väriset kuin paita niin ei kelvannut komissaareille.
Lisätietoja: https://www.cyclingnews.com/news/jury-threatens-tadej-pogacar-with-giro-ditalia-disqualification-over-castelli-two-tone-maglia-rosa-skinsuit-with-purple-shorts/
Niin tadej sanoi että olisi muuten lähtenyt paukusta hatkaan, muttei ole enää aerogainseja.
Olihan jännä giro taas!
Pirulainen, kun unehtui suomiselostus päälle. Meinasin soittaa selininsankareille, ettei se ryhmän dynamiikka oikeasti siellä kärjessä toimi. Tomppelit kehuvat dynamiikkaa suu vaahdossa. Miten komeesti nelikko vetää yhteen. Yks patonginpurija ravistelee vaan reisiään eikä ole vetänyt vikaan kymppiin metriäkään.
Onneksi saivat nössön kiinni ennen loppua. Benjamin Thomas pelasi hienosti ja jätti työn Valgrenille.
Mutta edelleen. Jotenkin tuntuu, ettei Andrea Pietrobon enää ole kamalan haluttua hatkaseuraa. Tuollehan nauraa jo mummotkin kadulla.
Joo olipas törkeää ajamista nössöltä - ei varmaan saa kehuja pelotonissa ja saa tuta jatkossa.
Hääppönen
10.05.2024, 18.41
Kyllä on Pogacar ihan eri planeetalta kuin muut.
Ja typerää laittaa jyrkkä ylämäki tt loppuun. Minusta tuo ei vaan kuuluisi grand toureille.
Ideana on ollut, että gerantin ja esim doumoulinin tapaiset kuskit saavat gainseja mäkioravia vastaan.
Vielä oudompaa tuo oli italialaisilta. Gannahan tuon olisi muuten vienyt.
Eikä tuo nyt varsinaisesti giron mielenkiintoa lisää, kun jo ennen ensimmäisen viikon loppua poga johtaa 3min erolla.
Saas nähdä määrääkö valkku pogacarin lepäämään touria varten, vai haetaanko voitot vielä jokaiselta vuorietapilta.
Ineoksella oli Classified navat/vaihteistö käytössä TT:ssä. Selittää sen että eturatas pystyi olemaan 66 piikkinen tai isompi (tuo loppunousu huomioiden)
https://escapecollective.com/optimising-ineos-grenadiers-classified-but-genius-gains/
Ihmettelinkin jo eilen kun selostaja sanoi että GT:llä on 66 piikkinen 1x eturatas ja loppunousu on TT pyörälle aika kova.
Itsekin kiinnitin huomiota juuri tuohon keskusteluun.
Classifiedin systeemillä perusasento on 1:1 ja vaihteet normaalit (näkyvä eturatas+takapakka) , ja sitten kun kytkee navan "toiseen asentoon" niin se vaihtaa takanavan/rattaan suhteen noin 0,7:äään. Eli jos verrataan normaaliin 2 x eturatas systeemiin, voidaan ajatella että nousussa GT:n eturatas on ollut noin 46 kun takapakka on kytketty suuremmalle. Jotenkin noin maallikkona tiivistettynä jos tuota juttua ei ole lukenut
Hiljainen ketju, tulikohan tästä heti alkuun niin tylsä Giro, että ainoa mitä voi tehdä on odotella, josko Pogacarille kävisi jotain ja kakkospaikasta tulisikin ykkönen?
Etapitkin alkaa olla tylsiä kun yksi joukkue ja ajaja on niin ylivoimainen.
Hääppönen
11.05.2024, 17.53
Poga fanina kiva katsella menoa. Taas tänään loppukilometreilläkin ilmeenkään värähtämättä vastasi jokaisen irtiottajan nykäisyyn. Ja lopussa taas selkeä kaapin paikan näyttäminen muille.
Ohiampuja
11.05.2024, 18.14
Mutta miksi piti ajattaa UAE:n apukuskit noin koville siinä pääjoukossa? En huomannut katsoa että oliko se irtiottoryhmä uhka kokonaiskisan osalta? Ei kai pelkästään yhden paidan takia pistetä koko tallia noin koville?
Mutta miksi piti ajattaa UAE:n apukuskit noin koville siinä pääjoukossa? En huomannut katsoa että oliko se irtiottoryhmä uhka kokonaiskisan osalta? Ei kai pelkästään yhden paidan takia pistetä koko tallia noin koville?
Tiimi ajaa tasaisen kovaa edessä, jotta oma leaderi pääsee helpommalla. Voidaan määrätä vauhti, joka on passeli tässä tapauksessa pogacarille. Ja se vauhti on niin kova, ettei tuosta tule enää iskuja takaa. Eli käytännössä poga pääsee paljon helpommalla ja säästää voimiaan vs jos joutuisi vetämään toisten iskuja kiinni. Se hakkaava ajo on huomattavasi rasittavampaa, mitä ajaa reilusti alle oman kynnystehon.
Tuon tiimin kovan vedon ansiosta ne lopun iskut olivat aivan olemattomia.
Ari Fill
11.05.2024, 18.58
Etapitkin alkaa olla tylsiä kun yksi joukkue ja ajaja on niin ylivoimainen.
Olen eri mieltä. Etapit ovat olleet mielestäni mielenkiintoisia huolimatta siitä, että Pogacar on niin ylivoimainen. Tietenkin osan supertähtien puuttumisen johdosta ylivoima vaan korostuu.
Olen eri mieltä. Etapit ovat olleet mielestäni mielenkiintoisia huolimatta siitä, että Pogacar on niin ylivoimainen. Tietenkin osan supertähtien puuttumisen johdosta ylivoima vaan korostuu.
Jalkapallosta on sanottu, että se on laji jossa 22 miestä pelaa 90 minuuttia ja lopulta Saksa voittaa. Vähän on sama fiilis, että jännää joo, iskuja ja sellasta, mutta ei kukaan kuitenkaan haasta Pogacaria oikeasti.
Olen eri mieltä. Etapit ovat olleet mielestäni mielenkiintoisia huolimatta siitä, että Pogacar on niin ylivoimainen. Tietenkin osan supertähtien puuttumisen johdosta ylivoima vaan korostuu.
No vuorietapit ovat kyllä tylsiä. Muut eivät.
Poga on vaan niin ylivoimainen, ettei mitään voi tapahtua jos tiimi sovittaa vauhdin hänen w/kg mukaan sopivaksi. Muutkin sijoitukset ratkotaan vain tippumalla, eikä iskemällä letkasta irti.
Ohiampuja
11.05.2024, 20.23
Tiimi ajaa tasaisen kovaa edessä, jotta oma leaderi pääsee helpommalla.
Toki noin. Mutta riittääkö tiimillä voimia koko kisan loppuun asti?
Vahvalta se meno kyllä näytti. :)
Toki noin. Mutta riittääkö tiimillä voimia koko kisan loppuun asti?
Vahvalta se meno kyllä näytti. :)
No, yksittäisten kuskien tartte ajaa tuossa vaan ennalta määrätty pätkä kovaa. Ne toisten joukkueiden gc kuskit joutuvat ajamaan mäet loppuun asti täyttä. Eli kaikki siellä väsyvät. Tietysti tuollainen majkan tasoinen apukuski on kullan arvoinen.
Mutta siis enemmän tuossa miettii, että missä kohtaa pogacarin kannattaisi vähän alkaa himmaamaan touria ajatellen. Giro on kuitenkin jo taputeltu. Toi vatipää vaan on vähän sellainen, että haluaa voittaa aina ja nauraa koko ajan. Ei siis yhtään niin laskelmoiva, mitä moni tylsempi kaveri. Saattaa oikeasti haluta vaan voittaa jokaisen mahdollisen etapin.
Toki noin. Mutta riittääkö tiimillä voimia koko kisan loppuun asti? Vahvalta se meno kyllä näytti. :) Huomenna pääsevät helpolla, maanantaina lepoa ja tiistaina raippa viuhuu taas.
Poga ei joudu koville kuin vähän lopussa jos sittenkään. Giro on sille ohjelmoitu PK-treenijakso tourille. Muiden iskuihin lopussa parilla polkaisulla mukaan. ftp jaksaa tunnin lopussa ja muilla se menee vomax ja ana puolelle niin siinä se.
Usein isoissa ympäriajoissa tulee yllättäviä ongelmia mutta Pogacar on jo kokenut useimmat niistä aikaisemmissa kisoissaan - on bonkattu huonon syömisen tai lämmön vuoksi, ulosajo, mekaaniset ongelmat yms - jonka vuoksi vaikea uskoa niiden aiheuttavan isompia ongelmia uudestaan.
Ei myöskään näytä että kokeneemmat kuskit kuten Gee pystyisivät erityisemmin hyödyntämään pidempää kokemustaan edes kolmannella viikolla.
Kahdessa viimeisessä Tourissa JV on ollut enemmän kuin napsun verran parempi kuin Pogacar.
Varsinkin pitkä tasainen nousu ja jos siihen vielä lisää korkeampaa lämpötilaa, joka ilmeisesti vaikuttaa Pogacariin enemmän kuin JV:iin. Tämä ihan muistikuvista, ja tuossa taitaa olla se juurisyy noihn bonkkaamisiin. Tai taisi viime vuonna sen aika-ajon jälkeen olla Pogacarilla muutenkin vaikea etappi
navajokoira
12.05.2024, 18.21
Olen arvostanut Pogia ennenkin, mutta nyt olen fani.
Olen arvostanut Pogia ennenkin, mutta nyt olen fani.
Jep. Aina naurava kaveri, joka vetää pinkki päällä lead-outia tiimikaverilleen. Tuossa kohtaa vinge olisi pelotonin takana ja niin on monta kertaa tourilla ollutkin.
^ No, ei sentään ihan aina: https://cyclinguptodate.com/cycling/jonas-vingegaard-made-decision-to-lead-out-christophe-laporte-because-he-would-not-let-all-that-work-be-for-nothing
Juha Lehtinen
17.05.2024, 17.59
Ensimmäinen aika-ajo oli Pogacarin heiniä mutta jokohan huomenna Ganna näyttäisi kaapin paikan.
Ohiampuja
18.05.2024, 17.51
Jännäksi menee. :)
Hääppönen
19.05.2024, 17.33
Olin juuri tulossa kommentoimaan, että mahtaako Tadej tänään revitellä? Ja show on käynnissä samantien...
Hääppönen
19.05.2024, 17.55
Chapeau!!!!
Ennen 15. etappia mun somekuplassa oli kaikenmaailman asiantuntijat tarinoimassa, että kyllä nyt ei Tadej enää kykene pitämään puoliaan kun on niin paljon nousua. Vaikea uskoa kenenkään vakavissaan moista jutelleen, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
EDIT: Ei kyl ollu Lance tai Indu näin kovia.
Ohiampuja
21.05.2024, 22.39
Jotenkin on uskomatonta menoa. Ihan kuin yksi pro-kuski olisi joutunut johonkin amatööritason kisoihin mukaan. :)
Chat GPT
22.05.2024, 07.23
Poga on oikeasti huippukuski ja muut ovat pelkkiä keskinkertaisuuksia. Tämä selittää asian.
…
EDIT: Ei kyl ollu Lance tai Indu näin kovia.
tämä, ugh
On Poga hemmetin kova, muut painaa hämärän rajamailla ja Tadej osoittaa herrasmiehen elkeitä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.