Näytä tavallinen näkymä : Seuraava pyörätrendi?
Cyclocross-buumi nousi, oli huipussaan ja katosi toistakymmentä vuotta sitten. Sen perään tuli gravel-hype, joka näyttäisi olevan nyt kuumimmillaan, eli ennustettavissa on laantuminen muutaman vuoden kuluessa.
Mikäs on se seuraava buumi ja hypetys, johon edelläkävijän pitäisi katseensa suunnata, ollakseen edelläkävijä edelleenkin?
Sivustakatsoja
03.05.2024, 10.24
^höntsäpyöräily -gravelissa oli hetken ainesta siihen, mutta watit, sekunnit ja sadasosat veivät voiton.
Steve Baggy
03.05.2024, 10.31
Sähkögravel.
justus6969
03.05.2024, 11.59
Terdepyöräily is back! Ei enää suorituskeskeistä itsensä ylittämistä, ei mitata watteja, ei dropin korkeutta eikä varsinkaan aikaa. Tai voi mitata suoritusta, mutta se ei liity pyöräilyyn
Marsusram
03.05.2024, 12.25
Cyclocross-buumi nousi, oli huipussaan ja katosi toistakymmentä vuotta sitten. Sen perään tuli gravel-hype, joka näyttäisi olevan nyt kuumimmillaan, eli ennustettavissa on laantuminen muutaman vuoden kuluessa.
Mikäs on se seuraava buumi ja hypetys, johon edelläkävijän pitäisi katseensa suunnata, ollakseen edelläkävijä edelleenkin?
Ice-grinder, sama pyörä edelleen, mutta viiletetään nastarenkailla pitkin jäitä retkiluistelijoiden ja potkukelkkailijoiden kanssa.
Olisko se täysin samanlainen "uusi fillaritrendi" kuin on jo keksitty kymmeniä vuosia sitten eli suoratankoinen täysjousitettu gravelpyörä? Samanlainen siis kun aiemmat XC-tyyppiset maastopyörät mutta leveämmällä tangolla? Kun mitään muuta ei keksitä. Itse rakentelen periaatteessa itselleni juurikin tuollaista ja ei tarvitse ostaa uutta pyörää... :D
Ice-grinder, sama pyörä edelleen, mutta viiletetään nastarenkailla pitkin jäitä retkiluistelijoiden ja potkukelkkailijoiden kanssa.
Tämä! Latujen lisäksi pyöräilijät on saatava luistelukentille ja kaukaloihin, koska oikeus!
Lähetetty minun Nokia X30 5G laitteesta Tapatalkilla
Jsavilaa
03.05.2024, 15.24
Dropbar-mtb näyttää maailmalla nostavan suosiotaan. Se ja monstercross sopis cyclo-gravel jatkumoon hyvin. Ite joskus olin jo alustavasti kasaamassa täpäri-dropbar-xc:tä mutta päätyi sitten suoralla tangolla myyntiin.
Lähetetty minun Mobira Talkman 450 laitteesta Tapatalkilla
Eikös niillä cyclocrossareilla ajettu käytännössä samalla lailla kuin nyt graveleilla? Nyt vain pyöräilijöiden määrä kasvaa, osaksi muista syistä mutta osaksi varmasti sen takia, että gravel-pyöräily on konseptina aika paljon helpompi kuin cyclocross-pyörä, jolla ei kuitenkaan ajeta cyclocrossia vaan oikeastaan mitä vaan. Siinä mielessä nuo gravelit eivät tule katoamaan mihinkään, mutta ehkä pian ei voida enää puhua buumista, vaan tulee jotain muuta sen lisäksi. Gravel on jo nyt jakaantunut kahteen (tai kolmeen) osaan, kisaisempiin maantiepyöriä lähellä oleviin pyöriin ja sitten rennompiin bikepackingiin tarkoitettuihin pyöriin. Kolmantena voisi olla maastopyörää lähestyvät gravelit, mutta niitä kovin montaa ole. Ehkä seuraava buumi on kuitenkin jokin ATB-tyyppinen pyörä rennompaan menoon tai sitten ihan normaali jäykkäperä sinne, minne gravel ei riitä. Täpäreistä tuskin tulee kovin suurta buumia jo ihan hinnan takia, moni peruspyöräilijä ostaa sillä hinnalla mieluummin sähköpyörän.
Marsusram
03.05.2024, 16.25
Keksitään 26"kiekot uudestaan ja kutsutaan niitä jollain uudella kompaktilla nimellä.
Gambinamiäs
03.05.2024, 16.59
26,5" tai 28,5" kiekot soratiepyöriin ja nimeksi monster all road endurance?
Täysjousitettu all road road bike vois olla myös kova! FSARRB
^Tai 30"
Mutta MonsterGravel ja sähköinen sellainen myös
justus6969
03.05.2024, 17.08
26,5" tai 28,5" kiekot soratiepyöriin ja nimeksi monster all road endurance?
Täysjousitettu all road road bike vois olla myös kova! FSARRB
sen on oltava joku totaalinen frankenbike. Trial-fillarin stonga, läskirenkaat, hiilikuitu enskatäpäri-runko, 2- tai useampi kruunuinen keula, sähköpropulsio, mieluiten taitettava, chopper keulakulma
Onko Suomessa ollut jossain vaiheessa kovin kummoista CX-touhua?
^Eiks cyclo ollut vain jokin pre gravel?
Jos satamilliä tekee läskipyörän niin sitten 50mm rengastilalla oleva pyörä on semiläski. Dropbar semifatbike eli DbSFB. Mutta entäs jos osasetti onkin enemmän maantie puolelle kallellaan nin sehän tietenki maantiesemiläski.
Onko Suomessa ollut jossain vaiheessa kovin kummoista CX-touhua?
Ei kisatouhua niinkään, mutta aika paljon niitä myytiin yleispyöriksi työmatka- ja lenkkikäyttöön. Tälläkin foorumilla joskus tämän vuosituhannen ensimmäisen kymmenen lopulla vakiovastaus kysymykseen "minkä pyörän ostaisin" oli "cyclocross".
^Eiks cyclo ollut vain jokin pre gravel?
Eikö draisiini ollut vain jokin pre-gravel?
Takakeno
03.05.2024, 19.24
Eikö draisiini ollut vain jokin pre-gravel?
Ai hemmetti. Tulispa resiinat muotiin.
Username.
03.05.2024, 19.29
Flatbar gravel on mun valinta
Chat GPT
03.05.2024, 19.30
Missä viipyy muunsukupuolis specific geometry pyörät ?
Flatbar gravel on mun valinta
Se olisi minunkin valinta. Mutta rouva hankaa vastaan. Ostin hänelle Spessun Cruxin rungon josta pitäisi jotakin väsätä. Mieluiten se flatbar.
^FlatBarille myös pointsit, moni välttelee (syyttä) varsinaisia graveleita tangon vuoksi.
bike futurist
04.05.2024, 14.16
Flatbar gravel on vaan toinen nimitys hybridi / fitness -pyörälle
^Niinpä, tai jossain suhteessa maantiepyörällekin suoralla tangolla. Nimikkeitä useita ja kaiken joku keksinyt, ainoa originaali on polkupyörä.
navajokoira
04.05.2024, 17.36
Flatbar tai alt bar gravel voisi tosiaan olla harrastepyöräsegmentissä seuraava juttu. Voi kutsua vaan muotisanalla brändätyksi premium-hybridiksi, mutta joka tapauksessa tässä voisi vedota
niihin joita käyrä tanko ahdistaa
niihin jotka haluaa hybridiä paremmilla komponenteilla
niihin jotka haluaa fiksun kaupunkipyörän joka ei noudata teräksinen herrasmiespyörä -estetiikkaa
niihin jotka haluaa bikepacking-uskottavan gravelin hyvällä hinta-laatusuhteella (valmistaja kopsaa jonkun alt barin omalle brändilleen ja tuo hintaa nestelevaribriftereiden verran alas)
Takamisakari
06.05.2024, 10.27
Voisiko klunkkerit saada takaisin? Retro- metsäpyöräilyä tai jotain.
Username.
06.05.2024, 10.46
Se olisi minunkin valinta. Mutta rouva hankaa vastaan. Ostin hänelle Spessun Cruxin rungon josta pitäisi jotakin väsätä. Mieluiten se flatbar.
Vaihdoin rouvan topstoneen suoran tangon, tuli aika hyvä, on tyytyväinen. Helppo ja halpa oli vaihtaa, kun mekaaniset levyt ja Sora voimalinja.
tchegge_
06.05.2024, 10.47
Voisiko klunkkerit saada takaisin? Retro- metsäpyöräilyä tai jotain.Stooge Dirtbomb odottaa sitä 50v kriisiä muutaman vuoden päässä. [emoji1]
Sent from my Takapalk
Username, kuinkas on mahdollista että siitä voi tulla hyvä kun kaikki "tietäjät" täällä sanoo että täysin mahdoton ajatus ;-)))
http://imgur.com/CcRnQsA.jpg
:cool: Eilen kävin ekan pidemmän lenkin pyörittelemässä lenkkipolkuja, vähä kaupunkia ja hiekkateitä. Voi jestas että on hauska peli ihan missä vaan, etenkin sinkulana. Ylämäet on kivoja haasteita ja tasamaalla pyörii kevyesti niinku ois ilmasia kilometrejä.
http://imgur.com/CcRnQsA.jpg
:cool: Eilen kävin ekan pidemmän lenkin pyörittelemässä lenkkipolkuja, vähä kaupunkia ja hiekkateitä. Voi jestas että on hauska peli ihan missä vaan, etenkin sinkulana. Ylämäet on kivoja haasteita ja tasamaalla pyörii kevyesti niinku ois ilmasia kilometrejä.
No nyt on hieno pyörä!
Voisiko klunkkerit saada takaisin?
Ja klunkkerisarjat mtb-tapahtumiin. Kiinnostelisi sellainen "fillareiden H-vene" -tyyppinen kisaaminen, jossa kalustolla hankittava kilpailuetu olisi minimoitu ja hauskanpito maksimoitu.
^Yksiluokka pyörä, tietenkin hyvä vertaus alkeelliseen/vanhanaikaiseen veneseen.
AnttiWalker
06.05.2024, 12.45
Suomalaiset on yleisesti 5-10 vuotta jäljessä trendeissä, joten jos graveli on nyt maailmalla muodissa, niin täällä vedellään vielä pitkä pätkä. Läskipyöriäkään ei myydä enää muualla kuin Suomessa.
Otetaan polkimet pyörästä kokonaan pois ja ajellaa sähköllä.
Porukka lihonu sähköpyörillä sen verran että ei jaksa enää polkee [emoji4]
^Hieman ehkä liioittelua mutta periaatteessa iso osa suomalaisista hötkyile kaikkien trendien perässä ja tuota läskeilyn innostusta suomessa ei aina ymmärrä mutta kai tuo talviajelu täällä hieman erillaista kuin Espanjassa...
Flatbar tai alt bar gravel voisi tosiaan olla harrastepyöräsegmentissä seuraava juttu. Voi kutsua vaan muotisanalla brändätyksi premium-hybridiksi, mutta joka tapauksessa tässä voisi vedota
Flatbar gravel tuo mieleen ysärillä omistetun atb:n, jousittamaton sen ajan maastopyörä, renkaat huomattavasti nykyisiä maastorenkaita kapeammat ja jokseenkin samaa luokkaa kuin tämän päivän graveleissa. Kulki siedettävästi maastossa, ei tosin pahimmissa kivikoissa eikä juurakoissa, mutta oli ehkä omimmillaan eri tasoisilla sorateillä, metsäautoteillä ja kärrypoluilla. Aika voi kullata muistoja mutta itse pidin sitä varsin hauskana ajopelinä. Rengaskoon (26") mukanaan tuoma ketteryys ja keveys sekä melko jyrkät kulmat lisäsivät käsiteltävyyttä.
^Siis paljon yhteistä, tavallaan gravel on kippuratankoinen ATB ja eikös gravelointi ole just sitä? Yleinen rengaskokohan oli jotain 1.9" maksimissaan mitä leveimmät tämän päivän graveleidenkin on ja lisäksi vielä tänäpäivänäkin monet aristaa maantietankoa joten pointsit tämän vuosikymmenen ATB:lle!
Ja klunkkerisarjat mtb-tapahtumiin. Kiinnostelisi sellainen "fillareiden H-vene" -tyyppinen kisaaminen, jossa kalustolla hankittava kilpailuetu olisi minimoitu ja hauskanpito maksimoitu.
Hiilikuitu kielletty, minimipaino 10kg, max 10 nopeuksinen vaihteisto (ja toki vaihteeton luokka) ..
Sitten voisi olla tasoituskisoja kuten seilauksessa, romupyörällä saisi hyvän tasoituskertoimen.
Läskipyöriäkään ei myydä enää muualla kuin Suomessa.
Aika harvassa muussa paikassa on semmosille talvireittejä tai ylipäätään mitään järjellisiä ajopaikkoja.
Alaska, Kanadan asutetut alueet ja Japani esimerkiksi on aika vuoristoisia paikkoja siltä osin kun olisi "lääniä" reiteille.
Eikös noilla Klunkkereilla legendaariset kuskit kuljetettiin ylös kukkuloille ja sieltä ajoivat porukassa alas hiekkateitä pitkin, muistaakseni jonkun videon nähnyt?
Taisivat myös olla sekalaisia napavaihteisia joten ulkovaihtajat kielletään, samoin levyjarrut ja minimipaino 15kg.
Steve Baggy
06.05.2024, 16.04
Porukka lihonu sähköpyörillä sen verran että ei jaksa enää polkee [emoji4]
Voi olla päinvastoin. Sen verran reilusti on pyöräilijöiden määrä kasvanut sähköjen myötä. Mopot erikseen, mutta ei se sähköavusteinen ilman lihastyötä kulje. Puristit ei toki tykkää.
Eikös noilla Klunkkereilla legendaariset kuskit kuljetettiin ylös kukkuloille ja sieltä ajoivat porukassa alas hiekkateitä pitkin, muistaakseni jonkun videon nähnyt?
Taisivat myös olla sekalaisia napavaihteisia joten ulkovaihtajat kielletään, samoin levyjarrut ja minimipaino 15kg.
Kaliforniassa noin, samoihin aikoihin Britanniassa ajeltiin ovaalirataa noilla dirt trackereilla ja varmaan moinessa paikassa muuallakin maastopyöräiltiin, kukin omalla tavallaan.
Amerikkalaiset vaan alkoi ekana isommin kaupallistamaan maastopyöräilyä ja kehittämään pyöriä enemmän siihen suuntaan.
Tuossa pieni Stoogen juttutuokio tuosta Dirt tracker hommasta, tämä julkaistu vähän ennemmin kuin tuo Dirt tracker pyörämalli mikä mulla on.
https://stoogecycles.co.uk/2023/08/30/we-need-to-talk-about-trackers-the-forgotten-heroes-of-dirt/
^^Kun tuolla noita sähköisillä mamma/pappapyörillä ajavia seuraa niin ei siihen kyllä paljoa energiaa kulu ja monihan ajaa sillä periaatteella "Ettei tule hiki", ja nehän kuitenkin taitaa olla niitä eniten myyty sähköpyörätyyppi.
En ole mitenkään puritaani mutten ymmärrä moisten pointtia mutta jos jokin liikuntaa rajoittava niin jokainen tavallaan.
Steve Baggy
06.05.2024, 16.38
On se kova, kun pystyy näkemään muiden energiankulutuksenkin vain vilkaisemalla.
Kyllä noiden sähköpyörien myötä maastopyöräilynkin määrä on lisääntynyt ja ihan varmasti siinä hommassa tulee hiki.
AnttiWalker
06.05.2024, 17.36
^^Kun tuolla noita sähköisillä mamma/pappapyörillä ajavia seuraa niin ei siihen kyllä paljoa energiaa kulu ja monihan ajaa sillä periaatteella "Ettei tule hiki", ja nehän kuitenkin taitaa olla niitä eniten myyty sähköpyörätyyppi.
En ole mitenkään puritaani mutten ymmärrä moisten pointtia mutta jos jokin liikuntaa rajoittava niin jokainen tavallaan.
Onko tosiaan parempi, että ihmiset kulkis autolla, kuin et polkee töihin hissukseen pyörillään?
Ei se tulee hiki-pyöräily oo ainoaa, joka ihmistä hyödyttää. Jo sellanen hissukseen polkeminenkin madaltaa tulehdustiloja ja tiputtaa painoa. Siitä on paljon tutkimuksia maailmalta.
Baggy, edes sinä et ole NIIN tyhmä ettet huomaa kadenssin ja vauhdin eroa, jos et niin käynti optikolla auttaa. Ja huomasit kyllä mistä ryhmästä puhuin.
^On myös mahdollisuus pyöräillä ilman sähköäkin ja silläkin voi ajaa hikoilematta enkä sanonut ettei saa sähköillä vaan etten itse sitä ymmärrä.
Ja toisaaltaan, puhuttiin pyörä trendeistä joten jatkakaa sähkis osiossa jos moinen kiinnostaa.
Markku Pulkkinen
06.05.2024, 18.44
Antaapa taas kaikkien kukkien kukkia ja jokainen liikkukoot tavallaan. Kaikki tavat liikkua ovat aivan yhtä hyviä. Mielipiteensä voi joskus pitää vaikkapa vain omana tietonaan.
Ystävällisin terveisin
Markku Pulkkinen
moderaattori
^^Kun tuolla noita sähköisillä mamma/pappapyörillä ajavia seuraa niin ei siihen kyllä paljoa energiaa kulu ja monihan ajaa sillä periaatteella "Ettei tule hiki", ja nehän kuitenkin taitaa olla niitä eniten myyty sähköpyörätyyppi.
En ole mitenkään puritaani mutten ymmärrä moisten pointtia mutta jos jokin liikuntaa rajoittava niin jokainen tavallaan.
Tämä nyt on taas sen verran typerää nureksemista, ettei ansaitsisi edes kommenttia.
Sähköpyörät ovat tulleet myös uudenlaisiksi arjen liikkumisvälineiksi asiointiin ja työmatkoille, eivät pelkästään kuntoilulaitteiksi. Korvaavat esim autoilua tai julkisilla liikkumista.
Steve Baggy
06.05.2024, 20.05
Baggy, edes sinä et ole NIIN tyhmä ettet huomaa kadenssin ja vauhdin eroa, jos et niin käynti optikolla auttaa. Ja huomasit kyllä mistä ryhmästä puhuin.
^On myös mahdollisuus pyöräillä ilman sähköäkin ja silläkin voi ajaa hikoilematta enkä sanonut ettei saa sähköillä vaan etten itse sitä ymmärrä.
Ja toisaaltaan, puhuttiin pyörä trendeistä joten jatkakaa sähkis osiossa jos moinen kiinnostaa.Jaksat kuitenkin jatkuvasti rampata tuolla sähköpyöräosiossa kommentoimassa asioita joita et ymmärrä? Ei se energiankulutus pelkästä kadenssista kiinni ole. Pyöräillä voi tosiaan hikoilematta ilman sähköäkin, mutta sähköllä se on nopeampaa ja energiaakin kuluu kuljettajasta enemmän kuin autoillessa.
Ei noilla sähköpyörillä aja sun kaltaiset uroot, joilla on takana 50 vuotta kovia suorituksia vaan heikompi kuntoiset. Koita ymmärtää se.
Kuminauha
06.05.2024, 21.16
Hiilikuitu kielletty, minimipaino 10kg, max 10 nopeuksinen vaihteisto (ja toki vaihteeton luokka) ..
Sitten voisi olla tasoituskisoja kuten seilauksessa, romupyörällä saisi hyvän tasoituskertoimen.
Nii ja sitten semmonen jokkis luokka meininki, että kaikki kulkupelit on myynnissä muille kilpailijoille. Karsinoissa pudonneilla on myyntivelvoite annettuihin tarjouksiin.
Tämä nyt on taas sen verran typerää nureksemista, ettei ansaitsisi edes kommenttia.
Sähköpyörät ovat tulleet myös uudenlaisiksi arjen liikkumisvälineiksi asiointiin ja työmatkoille, eivät pelkästään kuntoilulaitteiksi. Korvaavat esim autoilua tai julkisilla liikkumista.
Tämä pitää ainakin omalla kohdallani täysin paikkaansa. Kun omalla sähkärillä työmatkaa kuljen niin ei ole mielessä hikoilu muuten kuin koitan sitä välttää. Tärkeintä on perille pääseminen. Pyörä on hankittu juuri siihen käyttöön ja vielä vuosien mittaan muotoutunut enemmän kulkuvälineeksi kuin kuntoiluvälineeksi. Esimerkiksi renkaat ovat reilun kilon per kappale painavat Schwalbe Marathon Plus Tourit, koska kestävät lähes mitä tahansa muun muassa pääkaupunkiseudun tappaja sepelin.
^^^Eikös saa sanoa mielipidettään vai onko sähköpyöräily joku pyhä lehmä mitä ei voi arvostella?
^^ En pahemmin ole kommentoinut siellä muualla kuin pomppukeppi topicissa ja kuka sinä olet määrittämään ymmärtämistä? Voi tietenkin kysyä miten ennen sähköisiä pärjättiin?
Täysin keskustelun alkuperäisestä aiheesta sivuun.
Sähköpyörillä on työmatkaliikenteessä selkeä paikkansa. Rouva on tyytyväinen, kun voi mennä pyörällä töihin, eikä tarvi istua naama punaisena päivän ekassa palaverissa. Ja taas on yksi auto vähemmän aamuliikenteessä.
Sähköpyörillä on harrastajakäytössä selkeä paikkansa. Niillä pääsee hieman huonompikuntoisempikin ajamaan pidempiä ja vauhdikkaampia lenkkejä. Onhan maastopyöräily aika raju laji aloittelijalle, jos ei ole pohjakuntoa, eikä ajotaitoja. Kaikki liikkuminen on hyvästä, vaikka sitten avustettunakin.
Oikeastaan eniten sähkö(maasto-)pyörissä itseäni rassaa, että niissä käytetään useimmiten tolkuttoman rajua rengastusta, millä sitten ruovitaan pehmeistä pakoista sammalet rullalle ja lätäköt pohjia myöten, kun kovilla tehoilla ja isolla massalla väännetään menemään. Polkuajoon riittää kuitenkin tavallisissa pyörissä hyvinkin vaatimaton nappula, mutta tällaisia ei juurikaan sähköpyörissä näe.
Ja itse keskustelun alkuperäisestä aiheesta.
Itse näkisin mielelläni, että yksivaihteiset maastopyörät tekisivät paluun. Nykyäänhän tuommoisilla ei aja kuin jotkut vanhat sekopäät (minä, stenu, kmw, Divi), mutta kannattaisi ajaa muidenkin. Sen verran olen antanut myöden, että olen KarateMonkeyn varustanut joustokeulalla (ja toisinaan jopa hissitolpalla), mutta ai että se on mainio pyörä, kun sillä lähtee ajamaan. Kisakireän täpärin rinnalla tuolla saa hiukan erilaista ärsykettä ja joutuu myös ajamaan täysin eri tyylillä. Valitettavan kapoiset ovat vaan Euroopan markkinat nykyään, kun oikein ei löydy muuta kuin Surly ja Konan Unit. Olisi hienoa laittaa semmoinen kisakireä kuituinen xc-sinkula, mutta mistäs laitat, kun runkoja ei ole. Nykyään on BB30-keskiötkin poistuneet, ne kun sai aiemmin epäkeskokeskiöllä sinkuloitua helpostikin.
Ei kisatouhua niinkään, mutta aika paljon niitä myytiin yleispyöriksi työmatka- ja lenkkikäyttöön. Tälläkin foorumilla joskus tämän vuosituhannen ensimmäisen kymmenen lopulla vakiovastaus kysymykseen "minkä pyörän ostaisin" oli "cyclocross".
Jaa jaa, samaa jatkumoa Helkama Kulkurien sun muiden kanssa.
Tämä nyt on taas sen verran typerää nureksemista, ettei ansaitsisi edes kommenttia.
Sähköpyörät ovat tulleet myös uudenlaisiksi arjen liikkumisvälineiksi asiointiin ja työmatkoille, eivät pelkästään kuntoilulaitteiksi. Korvaavat esim autoilua tai julkisilla liikkumista.
Itselläni korostetusti näin. Sähköavusteinen on se arkipyörä jolla käydään kaupassa ja kirjastossa ja hoidetaan arkiasioita. Pyörässä tavaratelineet ja lokasuojat, koska käytettävyys menee kaikkien muiden prioriteettien edelle. Kuntoilukäyttöön on sitten ihan jotain muita pyöriä.
Steve Baggy
07.05.2024, 08.23
Voi tietenkin kysyä miten ennen sähköisiä pärjättiin?
Miten pärjättiin ennen internetiä ja saksalaisia osakauppja, jotka punnitsee myymänsä osat valmiiksi?
^Siis hyvin olosuhteisiin nähden, piti vain enemmän käyttää omia aivojaan. Yksi seikka mikä oli hankalampaa varsinkin saksalaisten kanssa oli maksaminen.
Steve Baggy
07.05.2024, 10.05
No miksi et edelleen tilaa tuolla tavalla, kun kyllähän sitä ennenkin tuolleen pärjäsi...
Jos vähän tietäisit asiasta niin et moisia höpöttäisi. Toisaaltaan jos ei olisi muuta vaihtoehtoa niin siten toimittaisiin.
Steve Baggy
07.05.2024, 10.37
Niin et tee niin koska on helpompia vaihtoehtoja. Sama pätee sähköpyöriin. Niillä liikkuminen on helpompaa kuin tavallisella pyörällä. Moni käyttää niitä liikkumiseen, ei liikuntaan. Sinä et näiden eroa selvästikään tajua, kun jatkuvasti pitää olla laukomassa noita nerokkuuksia, että kyllä sitä ennenkin pärjättiin ilman sähköä.
Se liikkuminen sähköavusteisella on kuitenkin enemmän liikuntaa kuin liikkuminen autolla tai julkisilla.
^Eiköhän ole taas kyse että väität että oma mielipiteesi on se ainoa oikea? En ole sanonut ettei sähköisiä voi käyttää, ainoasta että ITSE en näe sitä kovinkaan tarpeelliseksi. Toisaaltaan sanonut joskua että kun ikää karttuu ja pyörät kohtuu hintaisina kevenee tuohon 12kilon nurkille niin voin jopa harkita.
Steve Baggy
07.05.2024, 10.46
Ei ole. Koitin taas vaan avata asiaa ettei tarvitsisi jatkuvasti kysellä, että miten ennen pärjättiin ilman sähköjä, kun sähköpyöristä tulee puhe.
^Jankuta mitä jankutat, ei oikein kiinnosta, sorry!
navajokoira
07.05.2024, 11.33
No niin, mutta siis pyörätrendeistä. Mä siis näkisin että ei mentäisi vain flat bar graveliin, vaan myytäisiin kompliittia perhostangolla mummisfiilistä ja konservatiivista muotokieltä kaipaaville, ja denham / crazy bar -kopiolla myytäisin sopiva annos metsuriparta-flanellipaita -estetiikkaa edellistä trendiä vielä salaa kaipaaville ortliebmiehille.
Valmis pyörä sille puolen vuoden Etelä-Amerikan kierrokselle josta aina olet haaveillut: kivasti ajoasentoja tarjolla ettei kädet puudu, ja huoltovapaa hihnaveto kestää vaikka reissu vähän venyisikin heh heh. Tosi kiva myös sillä kevään ensimmäisellä ja ainoalla pyörälenkillä vapputorille.
En ole sanonut ettei sähköisiä voi käyttää, ainoasta että ITSE en näe sitä kovinkaan tarpeelliseksi.
Älä puhu roskaa.
Miten tämä edellisellä sivulla oleva tunkkainen ja väsynyt mielipiteesi mukamas liittyy mitenkään sun omiin ajamisiin:
^^Kun tuolla noita sähköisillä mamma/pappapyörillä ajavia seuraa niin ei siihen kyllä paljoa energiaa kulu ja monihan ajaa sillä periaatteella "Ettei tule hiki", ja nehän kuitenkin taitaa olla niitä eniten myyty sähköpyörätyyppi.
En ole mitenkään puritaani mutten ymmärrä moisten pointtia mutta jos jokin liikuntaa rajoittava niin jokainen tavallaan.
Tuohan kohdistuu nimenomaan siihen miten muut mielestäsi liikkuu väärin. Siis ajavat sähköpyörällä. Pelkkää eläkeläisnurinaa ja paheksuntaa.
Suomalaiset on yleisesti 5-10 vuotta jäljessä trendeissä, joten jos graveli on nyt maailmalla muodissa, niin täällä vedellään vielä pitkä pätkä. Läskipyöriäkään ei myydä enää muualla kuin Suomessa.Eiku reilu 40v edellä. Ihan selkeä flatbar gravel oli mun eka aikuisten kokoa oleva pyörä, Kulkuri 5 vuonna -78. No retkipyörähän se, nykyään pitäisi tietysti sanoa että bikepackingbike. Silloin ei päivitys-termiäkään oltu vielä keksitty joten en päivittänyt sitä, vaihdoin vaan siihen käyrän tangon joka suomeksi on drop bar tanko.
Lähetetty minun Nokia X30 5G laitteesta Tapatalkilla
Takamisakari
07.05.2024, 16.45
Divin Stooge on jumalainen. Entisenä H-veneilijänä myös Stenun kanssa samoilla linjoilla.
justus6969
07.05.2024, 18.12
purjehdus on sen verta välinelaji, ettei od-luokistakaan kannata hakea analogiaa fillareihin. H-veneissä nopeimman ja hitaimman veneen eroa kisoissa voi verrata pyöräilypuolella siihen, että joku osallistuisi TdF:n tempoon läskipyörällä ja muut tempopyörillä.
Mun mielestä melkein kaikki fillarikategoriat on markkinamiesten keksimiä näennäisyyksiä ja aika monella pyörällä pärjää hyvin monessa paikassa. Aikoinaan omistin MTB-puolella mm. enska- ja xc-täpärin sekä xc-peräjäykän. Nyt on yksi "treilipyörä", joka on riittävä kaikkeen ajoon maastossa. Sen lisäksi on maantiepyörä ja sen verta lähdin nykyajan hömpötyksiin mukaan että virittelin FBG:n. Edelleen tosin kummastelen, että miksi hiekkateille tarvitaan erikseen pyörä? Ehkä hankin seuraavaksi peräjäykän maasturin lukittavalla keulalla ja siihen kaksi kiekkosettiä, niin voi ajaa kaikki ajot yhdellä pyörällä.
Ehkä seuraava trendi onkin "yksipyörä", mutta ei kuitenkaan one design
purjehdus on sen verta välinelaji
Pyöräily ei vastaavasti olekaan lainkaan välinelaji?
Mun mielestä melkein kaikki fillarikategoriat on markkinamiesten keksimiä näennäisyyksiä
Eikä tämä juuri kerro että kyseessä on välinelaji? Harrastajille uskotellaan, että tarvitset vielä yhden tie-/maastotyyppispesifisen kulkuvälineen. Säännöllisin väliajoin lanseerataan uusi genre, johon tarjotaan välineet ja varusteet. Sehän on täysin mahdotonta ajaa gravelia maantiepaidalla ja shortseilla, kypärästä nyt puhumattakaan, joten harrastaja vinguttaa visaansa ja ostaa taas uudet varusteet, sen pyörän lisäksi.
(Edelläoleva saattaa sisältää sarkasmia)
Trendit tulee ja menee, mutta fillarihommat otetaan toisinaan melkoisella tunnelatauksella. Trenditkin on kivoja, että voi perustella (jos tarvitsee) itselleen miksi n+1 on se sopiva määrä fillareita.
Viikonloppuna kun haahuilin metsässä MTB-kisan järjestelyhommissa, niin polulla kohtasin oletettavasti faijan ja kaksi teini-ikäistä lasta. Kaikilla oli uudenkarheat Spessun Turbo Levot alla, mutta olivat selkeästi pyoräilynoviiseja. En tervehtimistä enempää jäänyt juttelemaan, mutta harjaantunut silmäni kyllä arvioi, ettei ainakaan faija olisi kyennyt poluille lainkaan ilman sähkäriä. Mun mielestä on aivan pirullisen hienoa, että trendit ovat tuoneet uusia ihmisiä harrastuksen pariin. Ei mua sähkärihommat kiinnosta ainakaan vielä, eikä kiinnostanut läskipyorätrendikään silloin kun se oli pinnalla, mutta molemmat ovat tuoneet huomattavan määrän uutta porukkaa harrastuksen pariin. Jos ei uusista harrastajista ole muuta iloa, niin toivottavasti kiertävät maantiellä kohtaamansa junnupyoräilijän edes hivenen turvallisemmalla turvavälillä.
justus6969
07.05.2024, 19.50
Pyöräily ei vastaavasti olekaan lainkaan välinelaji?
Eikä tämä juuri kerro että kyseessä on välinelaji? Harrastajille uskotellaan, että tarvitset vielä yhden tie-/maastotyyppispesifisen kulkuvälineen. Säännöllisin väliajoin lanseerataan uusi genre, johon tarjotaan välineet ja varusteet. Sehän on täysin mahdotonta ajaa gravelia maantiepaidalla ja shortseilla, kypärästä nyt puhumattakaan, joten harrastaja vinguttaa visaansa ja ostaa taas uudet varusteet, sen pyörän lisäksi.
(Edelläoleva saattaa sisältää sarkasmia)
eri lajit ovat vähän eri tavalla riippuvaisia välineistä. Uinnissa simmareilla merkitystä, mutta loppupeleissä aivan sama minkälaisissa pilkkihaalarissa mun kaltainen uppotukki ui. Purjehdus on toinen äärilaita, jos sulla ei ole od-kölikisaajana purjeneulomossa omaa nimikkolinjastoa niin ootko yrittänyt ollenkaan :D
Fillarityypeissä erot tosiaan aika näennäisiä, joku cyclo-gravel-maantie. Huvittaa enemmän kuin haittaa henkkohtaisesti ja jos muoti-ilmiöt tuovat uusia harrastajiakin, niin siitä vaan lanseeraamaan uusia kaksipyöriä! Markkinataloudessa jos ei ole kysyntää niin tarjonnalla sen voi luoda
purjehdus on sen verta välinelaji, ettei od-luokistakaan kannata hakea analogiaa fillareihin. H-veneissä nopeimman ja hitaimman veneen eroa kisoissa voi verrata pyöräilypuolella siihen, että joku osallistuisi TdF:n tempoon läskipyörällä ja muut tempopyörillä.
Mun mielestä melkein kaikki fillarikategoriat on markkinamiesten keksimiä näennäisyyksiä ja aika monella pyörällä pärjää hyvin monessa paikassa. Aikoinaan omistin MTB-puolella mm. enska- ja xc-täpärin sekä xc-peräjäykän. Nyt on yksi "treilipyörä", joka on riittävä kaikkeen ajoon maastossa. Sen lisäksi on maantiepyörä ja sen verta lähdin nykyajan hömpötyksiin mukaan että virittelin FBG:n. Edelleen tosin kummastelen, että miksi hiekkateille tarvitaan erikseen pyörä? Ehkä hankin seuraavaksi peräjäykän maasturin lukittavalla keulalla ja siihen kaksi kiekkosettiä, niin voi ajaa kaikki ajot yhdellä pyörällä.
Ehkä seuraava trendi onkin "yksipyörä", mutta ei kuitenkaan one design
Juu meinasin lähinnä siitä, että kölivenekilpapurjehduksen mittakaavassa H-venekisaaminen on varsin edullista ja veneet on kuitenkin lähtökohtaisesti kilpailukykyisiä keskenään eikä niin, että H-veneellä joutuisi kisaamaan J/88:eja vastaan, kuten pyöräkilpailuissa on tapana.
Vaikka VPCX-aikoja vähän haikailenkin, niin mulle tuolla ei juuri enää ole merkitystä, kun en enää itse eikä jälkikasvukaan varsinaisesti harrasta kisatouhuja, mutta pyöräilyn tulevaisuuden kannalta sillä olisi merkitystä. Pyöräilystä on tulossa (tai tullut jo) high-techiin keskittynyt, ylikallis ja elitistinen urheilulaji. Keep bicycles simple -tyyppinen trendi olis lajin saavutettavuuden kannalta paras asia mitä sille voisi tapahtua ja siksi modernista klunkkerista syntyi tuo H-veneanalogia.
Itse näkisin mielelläni, että yksivaihteiset maastopyörät tekisivät paluun. Nykyäänhän tuommoisilla ei aja kuin jotkut vanhat sekopäät (minä, stenu, kmw, Divi), mutta kannattaisi ajaa muidenkin. Sen verran olen antanut myöden, että olen KarateMonkeyn varustanut joustokeulalla (ja toisinaan jopa hissitolpalla), mutta ai että se on mainio pyörä, kun sillä lähtee ajamaan. Kisakireän täpärin rinnalla tuolla saa hiukan erilaista ärsykettä ja joutuu myös ajamaan täysin eri tyylillä. Valitettavan kapoiset ovat vaan Euroopan markkinat nykyään, kun oikein ei löydy muuta kuin Surly ja Konan Unit. Olisi hienoa laittaa semmoinen kisakireä kuituinen xc-sinkula, mutta mistäs laitat, kun runkoja ei ole. Nykyään on BB30-keskiötkin poistuneet, ne kun sai aiemmin epäkeskokeskiöllä sinkuloitua helpostikin.
Mä taas alan saamaan pikkuhiljaa näppylöitä kaikesta ”kisakireestä” :) Joku tracklocross tms. tyyppinen trendi voisi tulla vaikka vähän isommassakin mittakavaassa. Se olis siinäkin mielessä hyvä konsepti, että se antaa mahdollisuuden hifistelijöille ja keventelijöille halutessaan harrastaa sitäkin, mutta speksaamalla ei kuitenkaan saavuteta olennaista hyötyä.
bike futurist
08.05.2024, 09.45
Juu meinasin lähinnä siitä, että kölivenekilpapurjehduksen mittakaavassa H-venekisaaminen on varsin edullista ja veneet on kuitenkin lähtökohtaisesti kilpailukykyisiä keskenään eikä niin, että H-veneellä joutuisi kisaamaan J/88:eja vastaan, kuten pyöräkilpailuissa on tapana.
Vaikka VPCX-aikoja vähän haikailenkin, niin mulle tuolla ei juuri enää ole merkitystä, kun en enää itse eikä jälkikasvukaan varsinaisesti harrasta kisatouhuja, mutta pyöräilyn tulevaisuuden kannalta sillä olisi merkitystä. Pyöräilystä on tulossa (tai tullut jo) high-techiin keskittynyt, ylikallis ja elitistinen urheilulaji. Keep bicycles simple -tyyppinen trendi olis lajin saavutettavuuden kannalta paras asia mitä sille voisi tapahtua ja siksi modernista klunkkerista syntyi tuo H-veneanalogia.
Mä taas alan saamaan pikkuhiljaa näppylöitä kaikesta ”kisakireestä” :) Joku tracklocross tms. tyyppinen trendi voisi tulla vaikka vähän isommassakin mittakavaassa. Se olis siinäkin mielessä hyvä konsepti, että se antaa mahdollisuuden hifistelijöille ja keventelijöille halutessaan harrastaa sitäkin, mutta speksaamalla ei kuitenkaan saavuteta olennaista hyötyä.
oon ymmärtänyt, että fiksi- ja lähettikulttuuritapahtumissa on taas paaaaaljon parikymppisiä pööpöilemässä, jos vertaa 5-10v sit tapahtuneeseen og-harrastajien väsymiseen. Bemakseja ja dirttejä pumpträckit väärällään ja joka kylään pykätään uutta. Cyclocrossin nykytilaa en ole käynyt tarkastamassa, mutta ehkä sen ongelma on tosiaan se, että laji ei ole ihan hirveän nautinnollinen :cool: (ja meillä sen sesonki ei yllä marraskuusta maaliskuulle, kuten keskieuroopassa)
Trendinä veikkaisin että sähköpyörä yhä enemmän arjen käyttöön ja kevyeen kuntoiluun/retkeilyyn/ulkoiluun. Ratkaisuja eri sääolosuhteisiin ja kuljetuksiin.
Maantie/gravel yms. yhden pyörän mallilla joka nykyisellä maantie/ endurance geolla oleva 35-45 mm rengastuksella oleva yleispyörä ; allroad.
Koska kyse on kuitenkin pääosin kulkuneuvosta ja harrastuksesta (ja liiketoiminnasta), niin erilaiset variaatiot ja trendit on tervetulleita. Jokainen voi sitten miettiä ja ostaa mitä katsoo tarvitsevansa.
Maantie (pl. tt) ja gravel lajeina harrastamisen ja kilpailemisen osalta lienevät kuitenkin lajeja, joissa pyörän merkitys on kuitenkin suhteellisen vähäinen. Näissä voi olla kilpailukykyinen ilman "huippuvarusteita". Lajit eivät ole minulle tuttuja, eikä kokonais-/ minimisatsaukset ja miten ne suhtautuvat muihin lahjeihin.
Vähän asiaan liittyvä hauska huomio : Swissiden Ballard sanoi taannoin jossain haastattelussa, että maantie/gravel pyörän suunnittelu poikkeaa tt/triathlon pyörän suunnittelusta lähtökohtaisesti jo siten, että maantiepyörällä ajavista (ja ostavista) ehkä 2 % ajaa kilpaa ja tt-pyörällä noin 100 %. Tämä vaikuttaa niihin ratkaisuihin mitä tehdään jo piirustuspöydällä
Kuitenkin keskusteluissa ja markkinoinnissa korostuu mm. nopeus, aero ja paino, joilla ei periaatteessa pitäisi olla niin suuri merkitys ostajalle (siis tuolle ei kilpailevalle ostajakunnalle), varsinkin kun näillä saavutettavat erot on erittäin pieniä, ellei sitten puhuta ihan ääripäistä
^ Suorituskyky myy, vaikka sitä kuskissa ei olisikaan.
Veivaaja
08.05.2024, 16.32
Sähköchopperi? ´
Gambinamiäs
08.05.2024, 16.35
Forum- ja internetpyöräily.
Tekoäly pyöräilee sun puolesta.
EDIT: saiskohan muuten tekoälyn konffattua "kirjoita [valitsenic]mainen kommentti jokaiseen uuteen viestiin"
Gambinamiäs
08.05.2024, 16.54
Tekoäly pyöräilee sun puolesta.
EDIT: saiskohan muuten tekoälyn konffattua "kirjoita [valitsenic]mainen kommentti jokaiseen uuteen viestiin"
Jos vähän tietäisit tekoälystä niin et moisia höpöttäisi.
^Tekoäly tuskin kykenee sellaisiin rimanalituksiin, mitä tällä foorumilla säännöllisesti näkee.
Jos vähän tietäisit tekoälystä niin et moisia höpöttäisi.
Höpötän kun en tiedä.
Retkipyörät
Lähetetty minun SM-S911B laitteesta Tapatalkilla
Eipä ole arvattu aiempiakaan.
Sähkömummo Tunturi E-Forte Automatic - citysähköpyörä (harmaa) | Budget Sport (https://www.budgetsport.fi/tuote/tunturi-e-forte-automatic-citysahkopyora-mharm-56549802/)
Gambinamiäs
09.05.2024, 12.35
Höpötän kun en tiedä.
Koitin olla nokkela ja yhdistää tekoälyn ja mestarin.
Kyllä tekoälyn voisi periaatteessa opettaa kommentoimaan kullekin nimimerkille ominaiseen tyyliin. ChatGPT:n voi laittaa keksimään tarinan ja sitten käskeä sitä muokkaamaan sitä shakespearen tyyliseksi, niin miksei tuollainen kielimalli oppisi helposti foorumikieltäkin. [/offtopic]
kyllä se trendi varmaan on yhä enemmän sähköiseen suuntaan. Koska xc-pyörät on kohta trail-pyöriä, tarvitaan harrastajille kohta etujousitettuja ja täysjousitettuja flatbargraveleita n. 50mm renkailla ja 50-100mm joustolla :p
Sähkömummo Tunturi E-Forte Automatic - citysähköpyörä (harmaa) | Budget Sport (https://www.budgetsport.fi/tuote/tunturi-e-forte-automatic-citysahkopyora-mharm-56549802/)
No näitähän on ollut .. mutta astetta tyylikäämpi pelkistetty kaupunkipyörä saattaisi mennä työsuhdepyöränä
Sellainen (kilpailu)laji mitä ei vielä ole, voisi olla sähkötäysjoustoilla MP (classic-)trial tyyppinen missä siis oikeasti ajetaan eikä pompita takiksella. Marginaali genreä mutta varsin mahdollinen.
Huomasi selvästi että eilen illan trial pyörittely lähimetsässä ja kallioilla toi taas tämän päivän lenkille helppoutta kivikkopoluille.
maalinni
10.05.2024, 09.16
Sellainen (kilpailu)laji mitä ei vielä ole, voisi olla sähkötäysjoustoilla MP (classic-)trial tyyppinen missä siis oikeasti ajetaan eikä pompita takiksella. Marginaali genreä mutta varsin mahdollinen.
Huomasi selvästi että eilen illan trial pyörittely lähimetsässä ja kallioilla toi taas tämän päivän lenkille helppoutta kivikkopoluille.
Kovempaa pääsee ilman sähköpyörää, eli sit joku huijaa poistamalla pyörästä moottorin ;) ja akkukin on vain pelkät kuoret.
Kovempaa pääsee ilman sähköpyörää, eli sit joku huijaa poistamalla pyörästä moottorin ;) ja akkukin on vain pelkät kuoret.
Miten kovaa pääseminen liittyy trialiin?
Keksitään 26"kiekot uudestaan ja kutsutaan niitä jollain uudella kompaktilla nimellä.
Tätä olisin ehdottanut itsekin. Lisäksi 3x-voimansiirto.
Pyörä voisi olla graveleiden, cyclojen ja läskien vastapainoksi suunnattu kaupunkipainotteiseen ajoon, esim. työ- ja kauppsmatkoille. Tukevat tavaratelineet ja pitkät lokarit kuuluu kuvaan. Leveä kippurasarvi ja 50-60 mm renkaat katumaasturityyliin.
Itse ainakin tykkään tällaisella ajella.
Jaa kukaan ei ole ehdottanut sähköfixiä vielä.
Pyöräilytrendeissä voi tapahtua monenlaista kehitystä, mutta viime vuosina sähköavusteiset polkupyörät ovat olleet erityisen suosittuja. Tulevaisuudessa voisimme nähdä entistä enemmän kestävän kehityksen periaatteisiin perustuvia pyöräilyratkaisuja, kuten aurinkoenergialla toimivia sähköpyöriä tai älykkäitä pyöriä, jotka integroivat tekniikkaa turvallisuuden ja käyttömukavuuden parantamiseksi. Lisäksi kaupunkien pyöräilyinfrastruktuurin kehitys ja pyöräilyyn kannustavat liikennepolitiikat voivat olla tärkeitä trendejä tulevaisuudessa.
^tiheällä välityksellä, moottorijarrulla ja pakilla :D
Tätä olisin ehdottanut itsekin. Lisäksi 3x-voimansiirto.
Pyörä voisi olla graveleiden, cyclojen ja läskien vastapainoksi suunnattu kaupunkipainotteiseen ajoon, esim. työ- ja kauppsmatkoille. Tukevat tavaratelineet ja pitkät lokarit kuuluu kuvaan. Leveä kippurasarvi ja 50-60 mm renkaat katumaasturityyliin.
Oma kauppa/asiointifillari täyttää aika paljon noista:
-kiekot 27,5 ja renkaat 54 milliä leveinä
-tavarateline, kantavuus 25 kiloa. Kulkee Tokmannilta multasäkki ja S-marketista huussipaperipaali kotiin.
-täyspitkät lokarit edessä ja takana.
-maastopyörän voimansiirto, Boschin sähköavustus
Jonkinlainen "katumaasturi" tosiaan. Tanko on suora ja välitys 1x, mutta sähkö kuittaa osin puuttuvia välityssuhteita.
Itse ainakin tykkään tällaisella ajella.
No kyllähän se käyttötarkoituksensa hoitaa kunnialla, mutta ajamisen iloa saan enemmän muista pyöristä.
26+ the new sensational streetbike
Pulimonni
17.05.2024, 13.32
Aeromummis
Lähetetty minun CPH2449 laitteesta Tapatalkilla
:D Toi sen täytyy ehdottomasti olla!
Aeromummis
Lähetetty minun CPH2449 laitteesta Tapatalkilla
Markku Lehikoinen
17.05.2024, 16.49
Sähköavusteinen kuntopyörä?
Markku Lehikoinen
Akkuja lataava kuntopyörä voisi olla modernin ajan ekohitti ..
Jsavilaa
17.05.2024, 18.05
Akkuja lataava kuntopyörä voisi olla modernin ajan ekohitti ..
Tämmösiä on ollut pari kipaletta paikallisella yläasteella puhelinlatureina.
^Eipä noista ole oikeasti iloa kuin jossain off-grid sovelluksessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.