Drumski
30.04.2024, 16.50
Moi. Eka viesti täällä. Sori pitkä romaani:
Hyväkuntoisen ja melko vähän ajetun vaimon Tunturi 26" 24V citymaasturin sähköistystä olen jo miettinyt pitkään ja on tullu jo vuosia syrjäsilmällä seurattua sähköpyörä-aihetta. Nyt koen ajan kypsäksi ko. muutokselle koska tuotteetkin ovat kehittyneet. Suljin melko pian pois napamoottorit ja keskityin sopivan momentintunnistimella varustetun keskimoottorin ja setupin löytämiseen. Pyörä tulee pääsääntöisesti työmatkakäyttöön ja ajomatka on päivittäin vain 6—8 km. Kotiin tullessa on jyrkät mäet pitkällä matkalla, se on ollut päällimmäinen syy tähän hankkeeseen ryhtymiseksi. Pyörän ei tarvitse olla mikään tykki, vaan riittää että se tekee työmatkapyöräilystä miellyttävän.
Kuvittelen nyt löytäväni sopivan setupin, ostopaikka Aliexpress, sieltä olen paljon ostanut jo vuosia hyvällä kokemuksella, reklamaatiotkin on toimineet ihan hienosti ja rahojakin olen saanut mukisematta takaisin jos on ollut paskaa tuotetta. No välillä on ollut, mutta harvoin…
Tällaista setuppia olen kaavaillut:
Tongsheng TSDZ2B 36V250W 42T + 36V17.4Ah Hailong + EKD01 BT-näyttö. Päivän hinta 451.24 € sisältäen verot ja toimituksen postiini. Setti löytyy esim. täältä (https://www.aliexpress.com/item/1005004450836955.html?spm=a2g0o.productlist.main.3 .113f26cbS8x4K5&algo_pvid=3225ab7a-d2ef-4893-9acc-66cbdb46cf32&algo_exp_id=3225ab7a-d2ef-4893-9acc-66cbdb46cf32-1&pdp_npi=4%40dis%21EUR%21536.03%21321.62%21%21%2153 6.03%21321.62%21%402101fb1217144139429833414ef375% 2112000037708196902%21sea%21FI%211768614582%21&curPageLogUid=RbLT9tT3uvSi&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A) (Greenergy Europe Store). Heillä näyttäisi olevan toimistot myös EU-alueella (Puola, Saksa, Ranska, Espanja Italia). Työkalut pysyy kädessä kiitettävästi, metalli- ja sähkö/elektroniikkamiehen vikaa myös on. Joten tuumasta toimeen.
Pari kysymystä:
Askarruttaa ketjulinja ja takavaihteensiirtäjä, siksi kysyn:
Nyt kun keskimoottori-systeemissä on nykyisen kolmen eturattaan sijaan yksi eturatas, niin oletan että eturatas linjataan keskelle nykyistä 7-lehtistä takarataspakkaa? Alunperin kuitenkin tuossa pyörässä käyttöohjevihkosen mukaankin ei ole ollut suositeltavaa käyttää eturattaan keskiratasta takarattaan isoimmalle (1-vaihde) ja pienimmälle (7-vaihde) johtuen juurikin ketjulinjasta. Eli: Pitääkö minun vaihtaa esim. vaihteensiirtäjä taakse toisenlaiseksi jotta voin käyttää kaikkia seitsemää takaratasta tuolla keskimoottorilla? Takarataspakan ja ketjut uusin johinkin laadukkaisiin joka tapauksessa tuon remontin yhteydessä, ne lienee syytä olla iskussa kun niihin tulee kohdistumaan enemmän voimia kuin aiemmin.
Sitten se toinen kysymys:
Kun kerran moottorin veto lakkaa heti kun polkeminen lakkaa, niin onko tarpeellista asentaa jarrusensoreita? Onko ne jarrusensorit vain jotain varmuuden maksimointia, vai onko ne oikeesti syytä asentaa?
Kiitos hyvistä neuvoista etukäteen!
Hyväkuntoisen ja melko vähän ajetun vaimon Tunturi 26" 24V citymaasturin sähköistystä olen jo miettinyt pitkään ja on tullu jo vuosia syrjäsilmällä seurattua sähköpyörä-aihetta. Nyt koen ajan kypsäksi ko. muutokselle koska tuotteetkin ovat kehittyneet. Suljin melko pian pois napamoottorit ja keskityin sopivan momentintunnistimella varustetun keskimoottorin ja setupin löytämiseen. Pyörä tulee pääsääntöisesti työmatkakäyttöön ja ajomatka on päivittäin vain 6—8 km. Kotiin tullessa on jyrkät mäet pitkällä matkalla, se on ollut päällimmäinen syy tähän hankkeeseen ryhtymiseksi. Pyörän ei tarvitse olla mikään tykki, vaan riittää että se tekee työmatkapyöräilystä miellyttävän.
Kuvittelen nyt löytäväni sopivan setupin, ostopaikka Aliexpress, sieltä olen paljon ostanut jo vuosia hyvällä kokemuksella, reklamaatiotkin on toimineet ihan hienosti ja rahojakin olen saanut mukisematta takaisin jos on ollut paskaa tuotetta. No välillä on ollut, mutta harvoin…
Tällaista setuppia olen kaavaillut:
Tongsheng TSDZ2B 36V250W 42T + 36V17.4Ah Hailong + EKD01 BT-näyttö. Päivän hinta 451.24 € sisältäen verot ja toimituksen postiini. Setti löytyy esim. täältä (https://www.aliexpress.com/item/1005004450836955.html?spm=a2g0o.productlist.main.3 .113f26cbS8x4K5&algo_pvid=3225ab7a-d2ef-4893-9acc-66cbdb46cf32&algo_exp_id=3225ab7a-d2ef-4893-9acc-66cbdb46cf32-1&pdp_npi=4%40dis%21EUR%21536.03%21321.62%21%21%2153 6.03%21321.62%21%402101fb1217144139429833414ef375% 2112000037708196902%21sea%21FI%211768614582%21&curPageLogUid=RbLT9tT3uvSi&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A) (Greenergy Europe Store). Heillä näyttäisi olevan toimistot myös EU-alueella (Puola, Saksa, Ranska, Espanja Italia). Työkalut pysyy kädessä kiitettävästi, metalli- ja sähkö/elektroniikkamiehen vikaa myös on. Joten tuumasta toimeen.
Pari kysymystä:
Askarruttaa ketjulinja ja takavaihteensiirtäjä, siksi kysyn:
Nyt kun keskimoottori-systeemissä on nykyisen kolmen eturattaan sijaan yksi eturatas, niin oletan että eturatas linjataan keskelle nykyistä 7-lehtistä takarataspakkaa? Alunperin kuitenkin tuossa pyörässä käyttöohjevihkosen mukaankin ei ole ollut suositeltavaa käyttää eturattaan keskiratasta takarattaan isoimmalle (1-vaihde) ja pienimmälle (7-vaihde) johtuen juurikin ketjulinjasta. Eli: Pitääkö minun vaihtaa esim. vaihteensiirtäjä taakse toisenlaiseksi jotta voin käyttää kaikkia seitsemää takaratasta tuolla keskimoottorilla? Takarataspakan ja ketjut uusin johinkin laadukkaisiin joka tapauksessa tuon remontin yhteydessä, ne lienee syytä olla iskussa kun niihin tulee kohdistumaan enemmän voimia kuin aiemmin.
Sitten se toinen kysymys:
Kun kerran moottorin veto lakkaa heti kun polkeminen lakkaa, niin onko tarpeellista asentaa jarrusensoreita? Onko ne jarrusensorit vain jotain varmuuden maksimointia, vai onko ne oikeesti syytä asentaa?
Kiitos hyvistä neuvoista etukäteen!