PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tongsheng TSDZ2B 36V250W 42T + 36V17.4Ah Hailong Tunturin 24v citymaasturiin



Drumski
30.04.2024, 16.50
Moi. Eka viesti täällä. Sori pitkä romaani:

Hyväkuntoisen ja melko vähän ajetun vaimon Tunturi 26" 24V citymaasturin sähköistystä olen jo miettinyt pitkään ja on tullu jo vuosia syrjäsilmällä seurattua sähköpyörä-aihetta. Nyt koen ajan kypsäksi ko. muutokselle koska tuotteetkin ovat kehittyneet. Suljin melko pian pois napamoottorit ja keskityin sopivan momentintunnistimella varustetun keskimoottorin ja setupin löytämiseen. Pyörä tulee pääsääntöisesti työmatkakäyttöön ja ajomatka on päivittäin vain 6—8 km. Kotiin tullessa on jyrkät mäet pitkällä matkalla, se on ollut päällimmäinen syy tähän hankkeeseen ryhtymiseksi. Pyörän ei tarvitse olla mikään tykki, vaan riittää että se tekee työmatkapyöräilystä miellyttävän.

Kuvittelen nyt löytäväni sopivan setupin, ostopaikka Aliexpress, sieltä olen paljon ostanut jo vuosia hyvällä kokemuksella, reklamaatiotkin on toimineet ihan hienosti ja rahojakin olen saanut mukisematta takaisin jos on ollut paskaa tuotetta. No välillä on ollut, mutta harvoin…

Tällaista setuppia olen kaavaillut:
Tongsheng TSDZ2B 36V250W 42T + 36V17.4Ah Hailong + EKD01 BT-näyttö. Päivän hinta 451.24 € sisältäen verot ja toimituksen postiini. Setti löytyy esim. täältä (https://www.aliexpress.com/item/1005004450836955.html?spm=a2g0o.productlist.main.3 .113f26cbS8x4K5&algo_pvid=3225ab7a-d2ef-4893-9acc-66cbdb46cf32&algo_exp_id=3225ab7a-d2ef-4893-9acc-66cbdb46cf32-1&pdp_npi=4%40dis%21EUR%21536.03%21321.62%21%21%2153 6.03%21321.62%21%402101fb1217144139429833414ef375% 2112000037708196902%21sea%21FI%211768614582%21&curPageLogUid=RbLT9tT3uvSi&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A) (Greenergy Europe Store). Heillä näyttäisi olevan toimistot myös EU-alueella (Puola, Saksa, Ranska, Espanja Italia). Työkalut pysyy kädessä kiitettävästi, metalli- ja sähkö/elektroniikkamiehen vikaa myös on. Joten tuumasta toimeen.

Pari kysymystä:
Askarruttaa ketjulinja ja takavaihteensiirtäjä, siksi kysyn:
Nyt kun keskimoottori-systeemissä on nykyisen kolmen eturattaan sijaan yksi eturatas, niin oletan että eturatas linjataan keskelle nykyistä 7-lehtistä takarataspakkaa? Alunperin kuitenkin tuossa pyörässä käyttöohjevihkosen mukaankin ei ole ollut suositeltavaa käyttää eturattaan keskiratasta takarattaan isoimmalle (1-vaihde) ja pienimmälle (7-vaihde) johtuen juurikin ketjulinjasta. Eli: Pitääkö minun vaihtaa esim. vaihteensiirtäjä taakse toisenlaiseksi jotta voin käyttää kaikkia seitsemää takaratasta tuolla keskimoottorilla? Takarataspakan ja ketjut uusin johinkin laadukkaisiin joka tapauksessa tuon remontin yhteydessä, ne lienee syytä olla iskussa kun niihin tulee kohdistumaan enemmän voimia kuin aiemmin.

Sitten se toinen kysymys:
Kun kerran moottorin veto lakkaa heti kun polkeminen lakkaa, niin onko tarpeellista asentaa jarrusensoreita? Onko ne jarrusensorit vain jotain varmuuden maksimointia, vai onko ne oikeesti syytä asentaa?

Kiitos hyvistä neuvoista etukäteen!

jsys
30.04.2024, 23.52
Moi,eturatas keskitetään pakan keskelle niinku sanoit,vanha vaihtaja toimii ,mulla 10 vaihteinen eikä ongelmia.maasto rytkytykseen voi laittaa ohjurin eturattaalle jos tarvetta,sen voi tehdä helposti vanhasta etuvaihtajasta. Ns narrow wide eturatas suositeltava ellei pakollinen.

Travelkicking
01.05.2024, 09.53
Jarrusensori on kaikkien vikojen äiti. Jos tulet toimeen ilman, niin älä edes harkitse.

jpuu
01.05.2024, 10.18
Napamoottoreissa käytetään jarrusensoreita. Harvemmin keskimoottorissa. Itsellä on käytössä takanapa laitteessa sensorit ja mitään ongelmia ei niiden kanssa ole ollut.

Esuli
01.05.2024, 10.54
Taakse pitää laittaa 8 kiekko siten saa edes sinnepäin olevat välitykset esim. tämä.
https://www.microshift.com/models/cs-h083-12-46t/
Eteen olisi hyvä joku 32 tai 34 ratas, mikä tuskin mahdollista.
Nykyään saa käytettyjä oikeita sähköpyöriä jo noin tonnilla.

Drumski
01.05.2024, 13.22
Kiitos hyvistä vinkeistä. Eturatas on Tongsheng TSDZ2B:ssä se mikä on, eli 42 piikkinen, aika iso siis, sama piikkiluku on nyt pyörän isoimmassa eturattaassa, herää kysymys että onko Tongshengin ratas liian iso? Vaihtaa sitä ei kai voi, niin pitäisikö pelata sitten takarattaiden piikkiluvulla? Nyt takaratas on 7-lehtinen kasetti jossa isoin ratas on 28 ja pienin 11 piikkinen.

Drumski
01.05.2024, 14.09
Jaahas, saa tuohon Tongshengin keskimoottoriinkin rattaita, esim. 34T löytyy.
Kokeilin juuri miltä välitykset toimii jos ajaa 42 piikkisellä eturattaalla kauramoottorin voimin niin ykkönen ei ole välttämättä tarpeeksi pieni. Kun sekin on otettava huomioon että jos akku loppuu, niin ajamisen pitäisi olla vielä mahdollista, ylämäkeenkin…

Jepi
01.05.2024, 16.50
Ajelin reilu pari vuotta tuollaisella tsdz2 moottorilla, joka oli perus meridan maastopyörässä. Rataspakka oli muistaakseni 8-lehtinen ja välitykset sopi omasta mielestä hyvin kadulle ja kevyeen maastoon.
Syksyllä ostin 34 eturattaan ja moottoriin "Spiderin", jolla sai rattaan pulttijaon muutettua. Muuttunutta välitystä en juuri ajossa huomannut, voi olla että pahemmassa maastossa olisi vaikutus ollut suurempi.

Ketjujen ollessa takana isoimmalla rattaalla, joskus ketjut pomppasi pois paikaltaan esim. katukivetykseltä alas ajaessa. Ratkaisin ongelman ketjuohjurilla ja tuo pienemmän eturattaan vaihto tuntui myös auttavan asiaan.

Leewi
02.05.2024, 15.24
Kiitos hyvistä vinkeistä. Eturatas on Tongsheng TSDZ2B:ssä se mikä on, eli 42 piikkinen, aika iso siis, sama piikkiluku on nyt pyörän isoimmassa eturattaassa, herää kysymys että onko Tongshengin ratas liian iso? Vaihtaa sitä ei kai voi, niin pitäisikö pelata sitten takarattaiden piikkiluvulla? Nyt takaratas on 7-lehtinen kasetti jossa isoin ratas on 28 ja pienin 11 piikkinen.
Aivan hyvä ratas on tuo 42 ja nuo 7 vaihdetta riittää aivan mainiosti, siinä on tosiaan toi moottori. Että pitäis vaihtaa ratas pienempään ilman akkua ajamisen vuoksi :rolleyes:

Drumski
02.05.2024, 15.36
Ok. Eiköhän se ole ihan hyvä tuolla 42:lla.

Leewi
02.05.2024, 17.00
Käsittääkseni setin saa edullisimmin tuolta https://www.pswpower.com/

xubu
02.05.2024, 18.40
Minä en kyllä alista akkua hommaisi. Monet muutkin ovat samaa mieltä. Voihan se zägällä olla hyväkin. Tuolta saa laadukkaita akkuja, eivät ole tosin kaikkein halvimplia.

https://enerprof.de/en/eBike-Batteries/span-style-background-color-8eeda8-padding-3px-5px-3px-5px-strong-Batteries-in-Stock-strong-span/36V-Batteries/

Drumski
06.05.2024, 19.58
Katselin akkujen hintoja suomessa ja oli sitten tosi helppo tehdä päätös ostaa AliExpressiltä.


Ostin Hailongin downtube-kotelolla 36V 21Ah akun jossa on LG:n 18650 3500mAh kennot. Tuon akun hinnaksi jäi toimituskuluineen 281,70€. En jaksa uskoa että maksamalla tupla—triplahinnan saisin sen kummempaa akkua. Aika näyttää.


Ostin myös moottorisarjan Tongsheng TSDZ2B 36V 250W samasta paikasta kilkkeineen. Hinnaksi toimituskuluineen muodostui 368,97€.


Firman nimi on ”Titan West Electrick Bike Store”. Kamat tulevat euroopan varastosta ranskasta. Toimitusajaksi postiini lupailivat kaksi viikkoa. Tavaroilla on vuoden takuu.


Hiukan halvemmalla löysin samoja tuotteita, mutta jotenkin eivät vaikuttaneet niin uskottavilta kuin tuo ”Titan West Electrick Bike Store” ja kun tuolta saan kaiken kerralla sekä tavarat tulevat nopsaan euroopasta.


Palaan myöhemmin asiaan kun on asennettu ja testailtu. Kerron kuinka kävi.

Jos kiinnostaa niin alla linkit:
https://a.aliexpress.com/_Eu5Mu5p
https://a.aliexpress.com/_EywugiL

pahvi
07.05.2024, 08.39
Ostin Hailongin downtube-kotelolla 36V 21Ah akun jossa on LG:n 18650 3500mAh kennot.


Vinkki: Jos lisäakkuja intoudut ostamaan, osta samalla liittimellä mikä tilaamassasi akussa on. Itse en etukäteen hoksannut, että noissa on kolmea eri mallia käytössä... Saihan sen liittimen vaihdettua, mutta oma vaivansa siinä oli.