Näytä tavallinen näkymä : Uuden hiilikuitugravelin keula
Hain viimeviikolla uuden pyörän, kotimatkalla huomasin pyörää taluttaessani, että keulan ja emäputken välissä on klappia...
Soitin liikkeeseen tuosta ja neuvottiin kiristämään ohjainlaakeria ns sormikireydelle..
Kokeilin tuota, mutta välys ei poistunut ja hiilikuitupyörä kyseessä joten hirmukovaa en uskaltanut kääntää , stemmi oli löysällä.
Kodin ja liikkeen välimatka 80 km...
Uusin neuvo viedä pyörä huoltoliikkeeseen paikkakunnalleni.
Toimitaanko tämmöisessa niin, että tuon keulan huoltotarkistuksen / - korjauksen suorittanut liike laskuttaa myyjäliikettä...
Harmittaa tosiaan, kun ois se ns NBD täälläkin, pyörä kohta viikon ollut seinäkoristeena " pirtissä ", ja myyjäliikkeen oma aloitteinen toiminta asian suhteen vähän hiljaista ?
Junareissulla toin pyörän, ja alkumatkasta huomasin, ettei keula ole oikein ajettavassa kuosissa...
https://pic.useful.fi/MlHyKsJAG.jpg
Tarkasta, että ohjainlaakerissa, yläpäässä on ympyröity rengas. Se on halkaistu, niin tunnistaa siitä.
Ja jos on uusi pyörä, niin kuulostaa kyllä kasausvirheeltä. Ohjainlaakeri osataan varmasti kiristää, mutta se ei kiristy välttämättä oikein.
Siirrää yksi rikka stemmin päältä stemmin alle ja kokeile kirintää uudelleen.
Marsusram
28.04.2024, 17.29
Jos taas tuo kansi (top cover) jää kantamaan ohjainputken päähän, pitää lisätä pinoon korkeutta. Järjestyksen muuttaminen ei siinä tapauksessa auta, vaan tarvitaan pikku korotusrengas lisää.
Nojoo, pitääpä kokeilla, jotenkin katsoin, että oisko ylin spaceri vähän liian korkee... Se Metalli renkula on poikkastu kyllä... Oispa kätsy kun tähän vois helposti lisätä kuvia...
Tarkistin vielä : ylin spaceri yläreuna on n. 2 mm kaulaputkelta ylempänä, top cover asettuu sinänsä oikein mielestäni
Marsusram
28.04.2024, 17.37
Sen spaceripinon pitää olla sen verran korkea, että kannen alle jää kiristysrako.
2mm ei tosiaan useinkaan riitä, koska siinä hatussa on pieni olake. Se hattu voi kanssa ottaa helposti käpyyn kiinni
Jos taas tuo kansi (top cover) jää kantamaan ohjainputken päähän, pitää lisätä pinoon korkeutta. Järjestyksen muuttaminen ei siinä tapauksessa auta, vaan tarvitaan pikku korotusrengas lisää.
^Tämä voisi olla syy, jos ei klappi kiristettäessä häviä. Sitä top cap:a kannattaa kiristää stemmin ruuvit löysällä vain hiukan kerrallaan. Sitten kun klappi häviää, voi ottaa 1/4 kierrosta takaisin ja jos klappi tulee takaisin, niin kiristää 1/8 kierrosta, jos klappi häviää, niin se on siinä. Jos ei niin toiset 1/8 kierrosta lisää. Nyt ainakin pitäisi olla kohdallaan.
Kuva on Park Tool:n sivuilta:
https://img.aijaa.com/t/00109/15238953.t.jpg (https://aijaa.com/U15HZM)
Hyvät ohjeet taas, lonksuu...taitaa tulla Tampere reissu uudelleen , 8.3 kg gravel Saksanmaalta.
Tulipa mieleen, koeajetaanko pyörä yleensä ennen luovusta kasauksen jälkeen ?
Aikoinaan oli cc, jossa keskiön laakeripesän pinnat olivat vinot...bb pressfit laakeri pamahti jo 3 km ensiajon jälkeen, senkin jälkeen usein...Kona Jake the snake, sitä tutkittiin...alunalkaen oli jo epäkelpo runko...niitä oli sinä vuonna lähes 10 runkoa, ja sain takuuseen uuden..
Vähän samaa mitä aiemmin on sanottu
-avaa stemmin ruuvit kokonaan
-asettele ohjainlaakeri, dustcap ja spacerit kunnolla paikalleen; pikkasen käsillä autat pyörittelemällä ja painamalla ja katso että toptube/haarukka on valmiina "pohjassa ja suorassa"
- kiristä topcap valmistajan suosittelemaan Nm:ään
- jos ei mene/ime kiinni spacer-ohjaamosysteemiä, niin sitten vika voi olla muussa asennuksessa, topcapin ja kaulaputken/kävyn välissä tai jossain muussa
Ihan asian sivusta, perinteistä käpyä ei suositella kuituisen putken kanssa...
Jos laakeri oikein koottu niin ja spacereita tarpeeksi niin kyllä pitäisi onnistua kotikonsteillakin. Bennyn kuvassa näkee järjestyksen ja voit koittaa kiristää "kävyllä" tiukkaan jonka jälkeen kiristä stemmi, Irroita tuo hattu ja näet onko kaulaputken ja stemminn/spacerin välissä tilaa...
Noin toimin..siis vast tuohon ylempään kommenttiin..
Steve Baggy
28.04.2024, 19.01
Jos siellä on expanderi niin se voi olla löysällä eikä laakeri siksi kiristy kun top capista kiristetään. Ottaa top capin ruuvin pois niin sieltä pitäisi näkyä paikka isommalle avaimelle jos expander kiristyy.
Tuli mieleen, jos on mennyt kasatessa jompi kumpi laakeri väärinpäin, eli ne laakerien viistotukset ulospäin? Ei taida kiristämällä tulla kuntoon. Purkaa tuo pitää ja tarkistaa kasaus.
Steve Baggy
28.04.2024, 19.13
No silloin ne laakerit mene kuppeihinsa ja se näkyy jo ulos.
Jos siellä on expanderi niin se voi olla löysällä eikä laakeri siksi kiristy kun top capista kiristetään. Ottaa top capin ruuvin pois niin sieltä pitäisi näkyä paikka isommalle avaimelle jos expander kiristyy.
Sitäkin kokeilin kiristää, mutta jo valmiiksi niin kiree, etten enempää voimia siihen uskaltanut...
Sitäkin kokeilin kiristää, mutta jo valmiiksi niin kiree, etten enempää voimia siihen uskaltanut...Se voi olla myös liian korkealla.
Sivustakatsoja
29.04.2024, 08.39
2mm ei tosiaan useinkaan riitä, koska siinä hatussa on pieni olake. Se hattu voi kanssa ottaa helposti käpyyn kiinni
Tämä: kuitukeulassa käpy voi luistaa ja nousta kiinni hattuun.
Steve Baggy
29.04.2024, 08.42
Kuitukeulassa ei tulisi olla käpyä.
Sivustakatsoja
29.04.2024, 08.50
Kuitukeulassa ei tulisi olla käpyä.
Sanotaan sitten eVent.
Samaa mainitsin jo viestissä 11... Expanderi taitaa olla yleinen nimitys tuolle palikalle...
Steve Baggy
29.04.2024, 09.29
Kyllä ja itse mainitsin jo aiemmin tuosta luistamisesta, mutta täällä tykätään toistella asioita.
Sivustakatsoja
29.04.2024, 09.49
"Repetitio est mater studiorum"
Kuitukeulassa ei tulisi olla käpyä. Tämä on myös hyvin todennäköinen syy. On myös helppo tarkistaa. Top Cap irti ja katsoo putken sisään. Jos saman näköinen kuin kuvassa ja noussut putken yläreunaan, niin käpy lopullisesti ulos ja expander tilalle.
Käpy:
https://img.aijaa.com/t/00286/15239084.t.jpg (https://aijaa.com/h4rqVW)
Expander:
Specialized Headset Expander for Carbon Steerer Tubes - bike-components (https://www.bike-components.de/en/Specialized/Headset-Expander-for-Carbon-Steerer-Tubes-p78544/)
Voihan kuitukeulassa olla alumiininen ruotoputki jolloin siihen tulee käpy.
Tarkkana nyt. :)
Kysymyksessä on uusi pyörä, ja lähtökohtana kait että kaulaputken sisällä on oikeat systeemit.
Itse lähtisin purkamaan asiaa näistä jo ilmoitetuista asioista helpoimman kautta, eli miten nuo kireydet on nyt.
Jos ei ohjekirjan mukaisilla kireyksillä onnistu, niin sitten muuta.
Stemmin pultit kannattaa avata ihan kokonaan.
Nämä ilmoitetut arvot ei ehkä riitä:
Soitin liikkeeseen tuosta ja neuvottiin kiristämään ohjainlaakeria ns sormikireydelle..
Kokeilin tuota, mutta välys ei poistunut ja hiilikuitupyörä kyseessä joten hirmukovaa en uskaltanut kääntää , stemmi oli löysällä.
Sitäkin kokeilin kiristää, mutta jo valmiiksi niin kiree, etten enempää voimia siihen uskaltanut...
Steve Baggy
29.04.2024, 10.18
Tämä on myös hyvin todennäköinen syy. On myös helppo tarkistaa. Top Cap irti ja katsoo putken sisään. Jos saman näköinen kuin kuvassa ja noussut putken yläreunaan, niin käpy lopullisesti ulos ja expander tilalle.
Käpy:
https://img.aijaa.com/t/00286/15239084.t.jpg (https://aijaa.com/h4rqVW)
Expander:
Specialized Headset Expander for Carbon Steerer Tubes - bike-components (https://www.bike-components.de/en/Specialized/Headset-Expander-for-Carbon-Steerer-Tubes-p78544/)Viestissä #16 aloittaja kertoo tarkistaneensa jo asian.
Periaatteessa alumiiniputkeenkin voi laittaa expanderin.
Viestissä #16 aloittaja kertoo tarkistaneensa jo asian.
Jep, en huomannut. Jos kerran ylipäätään on pystynyt jotain kiristämään, niin expander on putkessa oltava. On muuten sen verran mielenkiintoinen case, että mielellään kuulisi myöhemmin, mikä oli lopulta ongelman syy?
Steve Baggy
29.04.2024, 10.35
Periaatteessa alumiiniputkeenkin voi laittaa expanderin.Joo ja vaikka teräsputkeenkin. Ihan käytännössäkin.
Melko paskoja viritelmiähän nämä vakiot expanderit tuppaa nykyään olemaan, vaikka kyllä niiden kireällä silti pitäisi pysyä.
https://c1.staticflickr.com/5/4241/34332599234_536001aa10_z.jpg
Oikeastaan expanderi vain säätää laakerin kireyden ja stemmillä se lukitaan. Jopa kuullut että "tosi" keventäjät ottaa expandein pois kun säädetty ja kiristetty.
Steve Baggy
29.04.2024, 13.04
Niin tietenkin, mutta tarkoitinkin sitä, että se expander ei saa luistaa, kun sitä laakeria kiristetään. Toki se expander myös hiilikuituista kaulaputkea sisältäpäin, kun stemmi kiristetään. Siksi en ottaisi sitä pois ja suosin muutenkin tämän tyylisiä expandereita tuon takia. Tosi keventäjät sitten erikseen, kun ei ole väliä leviääkö se pyörä ajossa alle.
https://backbonebmx.com/cdn/shop/products/radio-solar-carbon-fork-compression-bolt-928892.jpg?v=1705878636
Tuo mun suosikki, sen verran puree putkeen että ei luista https://r2-bike.com/EXTRALITE-Expander-UltraStar-4-1-1-8_1
No Hei teille, arvoisat Pyörä kirurgit -
Pyörä kotimatkalla Hml..ongelman syy lopulta oli se, josta joku kirjoittikin : se ylin spaceri oli liian matala....tilalle liikkeessä vaihdettiin tuplasti korkeempi..ainakin näytti reilusti korkeemmalta ja nyt on ns keula ajettavassa kunnossa...
My NBD alkaa oitis. Kiitos teille kaikille , ootte mahtavii tyyppei !
Tarkistin: alunperin top coverin ja stemmin välissä 1 kpl 5 mm spaceri ja nyt 1 kpl 10 mm spaceri , oli hyvä " opetusvideo " mulle, kun aiemmin tästä ei ollut kokemusta -
Hienoa kun hommat hoituu! Hauskoja lenkkejä!
Steve Baggy
29.04.2024, 21.12
Hyvä juttu, että ratkesi yksinkertaisella tavalla. Aika heikosti hoidettu kyllä myyjäliikkeeltä, jos tuollainen pääse asiakkaalle asti, mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Joo kyllä, no tänään oli koeajo, Kona Sutra ltd 48 oli ennen tätä uutta Cube nuroad c 62 slx - XS pyörää...ajoasento aika matala Sutraan verrattuna.
Tanko - satulalinja vaaterissa tuossa sutrassa, oli tod rento asento. Osaisko kukaan heittää arviota jyrkimmästä stemmistä , jos vaihtaisi kokeeksi lyhyemmän..jyrkemmän..
Joo kyllä, no tänään oli koeajo, Kona Sutra ltd 48 oli ennen tätä uutta Cube nuroad c 62 slx - XS pyörää...ajoasento aika matala Sutraan verrattuna.
Tanko - satulalinja vaaterissa tuossa sutrassa, oli tod rento asento. Osaisko kukaan heittää arviota jyrkimmästä stemmistä , jos vaihtaisi kokeeksi lyhyemmän..jyrkemmän..
Tuossa yksi XLC ST-M15 -ohjainkannatin, 60 mm, 35°, Ø31.8 mm – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/474473/XLC-ST-M15-ohjainkannatin-60-mm-35-31-8-mm?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwrcKxBhBMEiwAIVF8rAVqKpdkuhAahQXzaKi9 RouFBepdNC0LKI-2rXO1lS0hiq0_GDMQrBoCVCgQAvD_BwE)
^ Jollain tuollaisella voi testata tai käy kysymässä kavereilta/liikkeestä jotain vastaavaa lainaksi ja kun löydät sopivan niin hanki sitten pyörän väärti stemmi.
Näin tehdään, kiitos hyvistä ideoista kaikille
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.