PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pole konkurssiin

Kiituri
18.04.2024, 15.17
Lorun loppu :(

https://yle.fi/a/74-20084287

hcf
18.04.2024, 15.22
Noh. Eipä nuo tarjonnu enää mitää ostettavaa. Muutako nuita kallita enduro pyöriä. Taigaki hävis. Oli varmaan suosituin pyörä suomen mantereella.

Kiituri
18.04.2024, 15.25
Hiukan tarkemmin taustoja.

https://www.youtube.com/watch?v=COqr3TXtW40 (https://www.youtube.com/watch?v=COqr3TXtW40)

ElBike
18.04.2024, 15.35
Lorun loppu :(

https://yle.fi/a/74-20084287

Tänään on somessa, whatsapp-ryhmissä ja vastaavissa ollut vallalla taas tämä intopiukeiden säntäily. Voisiko googlettaa tämän foorumin keskusteluja ensin ennenkuin lähes vuorokauden myöhässä (tämä konkurssi tiedotettiin jo eilen) aloitetaan uusia ketjuja aiheesta. Tässä foorumissa on Polen konkurssia käsitelty jo ja ihan hyvin aiheesta voi jatkaa kyseisessä ketjussa. Mutta kun nykyään pitää jokaisen aina aloittaa uusi ketju jotta pääsee julistamaan jotain asiaa ensimmäisenä.

Kiituri
18.04.2024, 15.39
^pistä linkkiä ketjuun. Jaahas se on fillarisuosituspalstalla mitä itse en lue ollenkaan. Ehkä ylläpito voisi siirtää konkurssikeskustelun tällä palstalle mihin se kuuluu paremmin.

J.Kottenberg
18.04.2024, 19.55
Onhan tuossa ollut varsin paljon huonoa onnea. Covid19, Korkeasta inflaatiosta johtunut korkojen nousu, Ukrainan sota ja päälle päätteeksi poliittiset lakot, jos siis lehtitietoihin on uskomista. Paremmalla onnella, siis olojen säilymisellä stabiilina olisi voinut pystyä toimimaan kannattavasti ja myymään erikoisia premiumluokan pyöriä maailmaan. Ikävä juttu kaikkinensa. Taas vähenivät teollisuuden työpaikat Suomessa. Ei toimivan yrityksen potkaiseminen pystyyn ole helppo juttu vaikka olisi hyvä liikeideakin. Se on tullut koettua ihan itsekin.

Siinäkin mielessä menetys koska Pole käytti hyvin poikkeuksellista valmistusmenetelmää koneistamalla runkoja. Tuskin tulee toista vastaavaa. Ja jos olisi saanut jatkaa, olisi varmasti ollut mahdollista kehittää tuotantomenetelmiä edelleen.

Oli myös ihan kiinnostava kokemus päästä Polella ajelemaan. Ja olihan Polella oma vaikutuksensa laajemminkin maastopyörien geometriaan maailmassa.

Toisaalta, varmaan on joku foorumilainen, tai ainakin aiemmin foorumilla esiintynyt, nyt hyvin tyytyväinen. Sen verran rankasti kuraa heitettiin Polen niskaan. Ei enää sissimarkkinointi korpea.

Smo
18.04.2024, 20.12
Sitähän ei tiedä aloittaako joku puhtaalta pöydältä ..

J.Kottenberg
18.04.2024, 20.56
Sitähän ei tiedä aloittaako joku puhtaalta pöydältä ..

En ole mikään liikemies että osaisin arvioida pätevästi mahdollisuuksia toiminnan jatkamiseen jonkun muun toimesta, mutta sanotaan että näin melkeinpä maallikkona en näe kovinkaan hyviä mahdollisuuksia tähän.

Steve Baggy
19.04.2024, 10.31
Noh. Eipä nuo tarjonnu enää mitää ostettavaa. Muutako nuita kallita enduro pyöriä. Taigaki hävis. Oli varmaan suosituin pyörä suomen mantereella.
Eipä ne ulkomailla tuotetut rungot kummoinen menestystarina tainneet Polelle olla. Isoja laatuongelmia ja lopulta ei sitten enää löytynyt luotettavaa tuottajaa Taiwanista niin keskityttiin kotimaassa tehtyihin runkoihin. Evolinkkikin päivitettiin, mutta 1.4 tais jäädä yhteen erään. Olisi varmasti ollut haluja jatkaa sen myyntiä, jos se olisi järkevästi onnistunut.

J.Kottenberg
19.04.2024, 12.00
Eipä ne ulkomailla tuotetut rungot kummoinen menestystarina tainneet Polelle olla. Isoja laatuongelmia ja lopulta ei sitten enää löytynyt luotettavaa tuottajaa Taiwanista niin keskityttiin kotimaassa tehtyihin runkoihin. Evolinkkikin päivitettiin, mutta 1.4 tais jäädä yhteen erään. Olisi varmasti ollut haluja jatkaa sen myyntiä, jos se olisi järkevästi onnistunut.

Evolink oli minustakin toimiva monessakin mielessä. Ja mukava sillä oli ajellakin.

Mutta juuri tuo ulkomailla osien teettäminen. Olen useamman kerran omin korvin kuullut lauseen: " teidän pitäisi tilata tuo Kiinasta ". Helppo sanoa näin, mutta kertoo sanojan suuren tietämättömyyden minkälainen asia kaikkinensa on komponenttien tai tuotteiden teettäminen esimerkiksi jossain kaukoidässä. Olen aiheesta jutellut parin puolitutun liikemiehen kanssa ja saanut ymmärtää että siinä on monenlaisia riskejä. Eikä ne ole pieniä. Prosessi voi siis tökkiä pahasti monessa kohdassa. Itse en ollenkaan ihmettele vaikeuksia tässä(kin) puolessa.

Ei siis ole vaikea ymmärtää että valmistuksen siirtäminen kotimaahan nousi vaihtoehdoksi.

TANUKI
19.04.2024, 21.07
Jos olisivat tehneet kuiturunkoja nykyisiin hintoihin niin olisi kauppa varmasti käynyt. Iso osa kun tuon hintaluokan fillarien ostajista (ainakin maailmalla, kotimaan markkinat vain pieni marginaali kokonaiskuvassa) mieltää alumiinin halpamateriaaliksi kuidun (ja titaanin) jyrätessä, vaikka olisi miten hienosti liimailtu yhteen. Kauneus on katsojan silmissä ja omaan silmään suurin osa Poleista näyttää myös aivan hirveältä, tosin koeajojen perusteella aivan mahtavia ajettavia. Säälihän tuo on että konkkaan meni ja jälkiviisaus on pelkkää jeesustelua joka ei yrittäjiä yhtään tässä tilanteessa auta.

Kiituri
20.04.2024, 10.37
^jos Voima olisi ollut kuidusta, olisin sen ohittanut. En näe kuidulla mitään hyötyä Voiman kaltaisessa pyörässä.

Mutta joo, oli se aika erikoista vääntöä välillä Polesta. Osa on periaatteessa vastaan kaikkea mikä kotimaassa tehdään.
Edelleen Evolinkki ja Voima parhaat millä olen koskaan ajanut enkä luovu kummastakaan. Fillari valitaan aina geometria edellä eikä mitään vastaavaa ole löytynyt.

Se mikä harmittaa on että jos VOiman takalinkuston rikkoo pannuttaessa, ei uusia osia enää saa.
Tilaisin heti setin takalinkkuja varoiksi jos niitä saisi.

kauris
20.04.2024, 14.02
Mä luulen, että ei se kotimaisuus ole ollut suurelle osalle soraääniä laukoville ongelma. Enemmänkin epäilen voimakkaasti mielipiteitä jakavaa pyörien ulkonäköä ja hieman ainakin osan mielestä ristiriitaisia tunteita herättävää firman perustajapomoa. Välillä myös firman asiakaspalvelussa/ takuuasioissa on ilmeisesti ollut parantamisen varaa.

Steve Baggy
20.04.2024, 14.06
Mä luulen, että ei se kotimaisuus ole ollut suurelle osalle soraääniä laukoville ongelma. Enemmänkin epäilen voimakkaasti mielipiteitä jakavaa pyörien ulkonäköä ja hieman ainakin osan mielestä ristiriitaisia tunteita herättävää firman perustajapomoa. Välillä myös firman asiakaspalvelussa/ takuuasioissa on ilmeisesti ollut parantamisen varaa.
Ulkomaisilta foorumeilta löytyy ihan samanlaista settiä kun ei ole oikein tykätty somepreesenssistä. Varmaan suomalaisuus siinäkin vikana.