Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Keskiölaakeri 68/73 vs 68



cchki
18.04.2024, 09.08
Olen vaihtamassa keskiölaakeria ja kuvittelin, että 68/73 keskiölaakeri kävisi. Muutenhan se menee spacerien kanssa hyvin, mutta kammet jäävät sitten 5mm liian lyhyeksi. Voinko ottaa vanhasta keskiöstä vain sen 68 muhvin ja laittaa uuteen? BB-MT501 on uusi ja vanha on BB-RS501. Käytännössä nuo näyttäisi olevan aika samanlaiset muhvia lukuunottamatta?

Kammet ovat FC-RS400

JackOja
18.04.2024, 09.15
Tarkoitatko muhvilla sitä muoviputkea, joka tulee laakerikuppien väliin (ei ole muhvi)? Jos tarkoitat, niin sen vanhan voi käyttää eikä sitä välttämättä tarvitse lainkaan.

Kampien pituuteen asiallasi ei ole vaikutusta.

janik
18.04.2024, 09.18
Jos vanha muhvi on saman kokoinen ja muotoinen, mutta lyhyempi, niin mikä ettei. Itse laittaisin vanhalla.

Sivustakatsoja
18.04.2024, 10.21
Olen vaihtamassa keskiölaakeria ja kuvittelin, että 68/73 keskiölaakeri kävisi. Muutenhan se menee spacerien kanssa hyvin, mutta kammet jäävät sitten 5mm liian lyhyeksi. Voinko ottaa vanhasta keskiöstä vain sen 68 muhvin ja laittaa uuteen? BB-MT501 on uusi ja vanha on BB-RS501. Käytännössä nuo näyttäisi olevan aika samanlaiset muhvia lukuunottamatta?

Kammet ovat FC-RS400

Kun RS=Road ja MT=Mountain, niin miksi nää nyt pitää sovittaa keskenään?

nure
18.04.2024, 10.23
^Siis ei ole muhvi kuten kollega sanoi, on vain suojaputki ja useissa laakereissa sitä ei ole lainkaan. En noista ihan tarkkaan tiedä mutta onko eroa jos toinen maantie ja toinen maasto?

cchki
18.04.2024, 14.14
Olenko ymmärtänyt oikein, sen muovisen suojaputken voi huoletta jättää pois? Jättää pelkät kierrettävät laakerit keskiöön?

JackOja
18.04.2024, 14.17
Olenko ymmärtänyt oikein, sen muovisen suojaputken voi huoletta jättää pois? Jättää pelkät kierrettävät laakerit keskiöön?

Voi jättää pois. Sillä ei ole muuta virkaa kuin estää rungon sisään joutuneen veden kulkeutuminen laakereihin.

plr
18.04.2024, 16.19
Voi jättää pois. Sillä ei ole muuta virkaa kuin estää rungon sisään joutuneen veden kulkeutuminen laakereihin.

Muoviputkesta on hyötyä myös silloin, kun kampiakselin ylä- tai alapuolelta rungon sisällä on vedetty vaijereita, letkuja tai johtoja. Jos tuollainen koskettaa pyörivään akseliin, niin takajarru tai vaihtaja(t) saattavat lakata toimimasta kulumisen seurauksena.

JackOja
18.04.2024, 16.24
Aivan totta! Ei tuollaisia hömpötyksiä meinaa muistaa :o

plr
18.04.2024, 16.27
Mietin tätä samaa asiaa, kun syksyllä vaihdoin keskiölaakerit pyörään ja vierestä meni Di2-johtoja ja takajarruletku. Ne liikkuvat sen verran rungon sisällä, että ei voinut olla varma etteivätkö saattaisi hangata akseliin, joten laitoin muoviholkin varmuuden vuoksi.

Sivustakatsoja
18.04.2024, 19.50
^Siis ei ole muhvi kuten kollega sanoi, on vain suojaputki ja useissa laakereissa sitä ei ole lainkaan. En noista ihan tarkkaan tiedä mutta onko eroa jos toinen maantie ja toinen maasto?

Ymmärtääkseni Shimanon road-kuppi on paksuudeltaan 11,5 mm ja mtb-kuppi 10,5 mm. Joten suoraan 68-milliseen runkoon ilman aluslevyjä kierrettynä maastosellaiset ovat yhteensä 2 mm kapeampi, kuin maantiesellaiset.

Lisäksi maastosellaisessa on yleensä vetopuolen kierreosuus pidempi.

Valmistajakohtaisia eroja varmasti löytyy.

paaton
19.04.2024, 07.29
Voi jättää pois. Sillä ei ole muuta virkaa kuin estää rungon sisään joutuneen veden kulkeutuminen laakereihin.

:)