Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Isoimmat vaihteet eivät toimi kunnolla



eeroi
15.04.2024, 15.41
Vetääköhän vaihteistoni joku osa (tai koko setti) viimeisiä, kun talven jäljiltä vaihdevipua naksuttamalla takavaihtaja ei siirry kunnolla uloimmille (pienimmille) rattaille? Rajoittaja ei ole estämässä, ja pienet vaihteet toimivat säätöjen jälkeen ihan hyvin.

Jos ei vielä ole vaihdon paikka, niin mikä olisi vikadiagnoosi ja sen perusteella korjaussuositus?

Osasarja on SRAM Rival 1.

Marsusram
15.04.2024, 15.47
Vaijerin ja vaijerinkuoren läpikäynti ja voitelu. Tarvittaessa vaihto.

eeroi
15.04.2024, 16.09
Kiitos. Tarkoitatko "vaihdolla" vaijerin ja/tai vaijerinkuoren vaihtoa? Vaiko muidenkin osien?

Tällainen voitelutoimenpide onkin itselleni uusi, ja nopealla googlauksella siihen löytyy kaikenlaista työkalua. Liekö kuitenkaan hintansa ja vaivansa arvoista, kun tässä on kuitenkin yli 7tkm alla. Ehkä suosiolla vaihtoon.

nure
15.04.2024, 16.59
Vaihda sovinnolla, siitä hyvä aloittaa.

Marsusram
15.04.2024, 17.00
Vaijereiden elinikää saa pidennettyä kun käyttää jotain öljyä jolla kosteuden vaikutuksia torjutaan. Riittää kun jostain kohtaa uittaa kuoren sisään, työkalut ovat hifistelyä.
Vaijerin voi vaihtaa ensin jos ei luista ja jos se vielä voidellussa kuoressa tökkii, niin kuorikin vaihtoon. Työläämpää toki jos on tankoteippien alla.

Benny
15.04.2024, 20.06
Aina kannattaa vaijeri ja kuori samalla kerralla. Vaikka olisi rungon sisäiset viennit :D

nure
15.04.2024, 21.17
^ Ja laadukkaatkin vaijeri/kuorisetit suht edullisia, nuo kuitenkin aika olennaisia voimansiirron kannalta. Halvimmat kannattaa unohtaa.

Fillarijeti
16.04.2024, 10.28
Aina kannattaa vaijeri ja kuori samalla kerralla. Vaikka olisi rungon sisäiset viennit :D

Minkä ihmeen takia? Kyllä uusi vaijeri tulee aivan hyvin toimeen vanhojen kuorten kanssa, jos pyörää ei ole varastoitu räystään alla ja kuoria öljyllä läträtty. Ajoin Ultegran kuorilla toistasataa, mutta Soran kahvojen mukana tullut takavaijeri kesti vain 4 tkm uusien kuorien kanssa. Yleensä maantiepyörän takavaijerit ovat kestäneet kympin kahta puolen. Kiertovaihtimissa takavaihdevaijeri kesti 50 tkm.

Fillarijeti
16.04.2024, 10.29
Vaijerin ja vaijerinkuoren läpikäynti ja voitelu. Tarvittaessa vaihto.

Kuorten huolto on erittäin helppoa ja vaijeria ei tarvitse poistaa. Nostat ketjun takana isoimmalle rattaalle, käännät kahvasta pienimmälle rattaalle, mutta pidät takarenkaan paikallaan, jolloin vaijeri jää löysälle ja voit nostella kuoret pidikkeistään. Tarvitset yhden wc-paperiarkin ja sopivaa kuivuvaa liukastetta.

Fillarijeti
16.04.2024, 10.30
^ Ja laadukkaatkin vaijeri/kuorisetit suht edullisia, nuo kuitenkin aika olennaisia voimansiirron kannalta. Halvimmat kannattaa unohtaa.

Osta Shimanoon SRAM-sopiva vaijeri! Hyvä vaijeri ei ole välttämättä kallis:
https://www.bike24.com/p2578670.html

nure
16.04.2024, 10.33
Tai joku JagWiren setti. Itse kyllä aina panostanut pinnoitettuhin vaijereihin, jos on laadukas vaihtaja niin ainsaitsee muutakin kuin parin euron vaijerin.

Benny
16.04.2024, 14.12
Kuorten huolto on erittäin helppoa ja vaijeria ei tarvitse poistaa. Nostat ketjun takana isoimmalle rattaalle, käännät kahvasta pienimmälle rattaalle, mutta pidät takarenkaan paikallaan, jolloin vaijeri jää löysälle ja voit nostella kuoret pidikkeistään. Tarvitset yhden wc-paperiarkin ja sopivaa kuivuvaa liukastetta.

En mä ainakaan ala parin euron osia huoltamaan. Toki ne rungon/tangon/stemmin sisällä kulkevat kuoret saattaa olla aika ärsyttäviä vaihtaa, mutta ei sitä niin usein tarvitse tehdä. Varsinkaan kun vaihtaa kaikki kerralla :)

taski63
17.04.2024, 08.29
sopivaa kuivuvaa liukastetta Oisko tähän suosituksia? Aineitahan on maailmassa sen miljoona erilaista...

eeroi
02.07.2024, 15.28
No niin. Työkiireiden hellitettyä sain viimein aikaiseksi uusia tämän ketjussa aiemmin mainitun takavaihtajan kaapelin. Vähän tuli ihmettelemistä rungon pohjan ohituksessa (isännän oman viritelmän takia) ja tankoteippien kanssa (yritin ensin ujuttaa vaihtajassa kuorimatta sarvea - huono idea), mutta asentuihan se...

... Mutta: nyt Rival ei vaihda vaihteita. Vaihtajan vipu naksuu mielestäni normaalisti, mutta kaapeli ei liiku yhtään. Tässä kohtaa lienee pysähtymisen paikka. Mistähän tuo voisi johtua ja mitä tehtävissä?

Vanhan kaapelin poisto tai uuden ujuttaminen eivät olleet mitenkään väkivaltaisia toimenpiteitä, eli jotenkin uskoisin/toivoisin, että osat pysyivät ehjänä.

checkcontrol
02.07.2024, 18.01
Jos vaijeri ei kiristy vaikka pienemmälle vaihteelle vaihdat niin vaijerin päässä oleva stopperi ei mahdollisesti ole asettunut omalle paikalle kahvassa ja mekanismi pyörii tyhjää.

eeroi
02.07.2024, 20.56
Jos vaijeri ei kiristy vaikka pienemmälle vaihteelle vaihdat niin vaijerin päässä oleva stopperi ei mahdollisesti ole asettunut omalle paikalle kahvassa ja mekanismi pyörii tyhjää.

Kuulostaa järkevältä selitykseltä, mutta kyllä se stopperi silmämääräisesti ainakin näyttää samassa paikassa olevan kuin aiemmalla vaijerilla. Ja mielestäni ihan reilulla voimalla vedin sen "pohjaan". Pitää kokeilla huomenna.

Jos se piuha pitää purkaa takaisin vaihtajaan asti (ja mahdollisesti ottaa kokonaan irti), niin onko tuossa alkuvaiheessa, vaihtajan kohdalla joku keino varmistua siitä, että homma pelaa? Kaapeli tiukalle (stopperi pohjaan) kädellä vetämällä ja naksuttelee?

Marsusram
02.07.2024, 21.48
En tiedä onko noissa edes mahdollista muuten, mutta siis alimmalla (raskaalla) vaihteella pitäisi olla kohdallaan kaapelin syöttöä varten. Kädellä voi tosiaan simuloida jousta jolloin pitäisi tuntea vaijerin liike kun vipua käyttää.

eeroi
13.07.2024, 16.58
No niin, tämä tuli kuntoon, mutta pidemmän kaavan kautta. Kerronpa siis tapahtumien kulun, josko olisi muillekin apua.

Osoittautui nimittäin, että:

1) Vaijerin paikalleen laitossa piti olla todella tarkka ja tehdä työ kunnollisessa valossa (taskulamppua käyttäen vaikka olisi auringossa!). Vaijerin voi nimittäin ujuttaa vaihtajan koloon väärin: oikea tapa on ensin mustasta noin 5 mm raosta sisään, ja sen sisällä olevasta n. 1,5 mm punaoranssisesta raosta sisään. Jälkimmäinen jää huomaamatta, jos vaihde ei ole pienimmällä takarattaalla TAI valaistus ei ole oikeasti hyvä. Itselläni kävi jälkimmäinen.

2) Vika ei kuitenkaan lopulta ollut vaijerissa vaan vaihtajassa (ilmeisesti 8 tkm ajon pölyt ja mönjät sisällä olivat liikaa). Piti purkaa vaihtajankahva, suihkuttaa hammasrakenteet täyteen jarrupuhdistetta ja naksutella edestakaisin rönät pois, pyyhkiä, öljytä ja koota takaisin. Vähän isompi työ, mutta tulipa huollettua tämäkin.

Näiden temppujen jälkeen vaihteet pelaavat hienosti. Muutaman keskikokoisen rattaan osalta säätöjen saaminen tasan kohdilleen on tosi vaikeaa, eli seuraavaksi taitaa mennä takavaihtajan korvake vaihtoon. Mutta sillä ei liene kiirettä vielä.