Näytä tavallinen näkymä : 47. Pirkan Pyöräily sunnuntaina 9.6.2024
Suomen suurin pyöräilytapahtuma https://www.pirkankierros.fi/pirkan-pyoraily/ järjestetään jälleen kesäkuun 9. päivänä.
Osanottajamäärä on ollut nousussa koronavuosien jälkeen, eiköhän ylitetä taas 3000:n raja?
Ja HiekkaPirkassa eli gravelissa ensimmäistä kertaa 100:n raja?
Pitkän Pirkan 217km keskinopeusryhmät ajetaan tänäkin kesänä näin:
*36+ km/h. Itseohjautuva kovavauhtinen yhteislenkki vakioreitillä ilman nimettyjä vetäjiä.
*34 km/h Normaalista poiketen 230km+ pituinen erikoislenkki, jossa poiketaan Parkanoon.
Kaikki ryhmään lähtevät osallistuvat vetorinkiin!
*32 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
*30 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
*28 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
(*Ajoajan keskinopeus, +-n1km/h. Sääolosuhteet otetaan huomioon.)
HiekkaPirkka n 175km.
Omatoiminen ryhmäajo soratie-, syklo- ja hyvin rullaavilla (27,5/29”) maastopyörillä.
Matkaa kertyy yli 170km, reittiä ei merkitä, GPS-jälki jaetaan etukäteen. Kaikki Klassikon (134 km) huoltopisteet käytettävissä.
Tavoitteena tasainen eteneminen ryhmissä. Kolme ryhmää tarvittaessa, n 20 , 22 ja n 24km/h.
Vedettyjen keskinopeusryhmien tavoitteena on tarjota mieluisa ajokokemus:
*turvallista ja mukavaa etenemistä ennalta sovitulla nopeus-/rasitustasolla
*kurinalaista ja esimerkillistä yhdessäajoa ilman kilpailua
*hyvä peesi ja "aurinkokannella-ajo" (alle 34km/h ryhmissä) sitä haluaville
Ryhmien vetäjät ovat Kaupin Kanuunoita. Vastuuvetäjät organisoivat vuorovedon:
*kanuunaporukalla alkumatka, sitten hallitusti kanuunajunana vetoa telaketjuna pyörittäen.
Mielellään mukaan vetorinkiin otetaan halukkaita ja osaavia kanssapolkijoita.
Koko ryhmä yhdessä maaliin, ilman kilvanajoa!
Ryhmät pyritään pitämään suljettuina! Peräpäätä tullaan valvomaan ja “perskärpäset” poistamaan.
Ryhmät tullevat täyttymään ennen ilmoittautumisajan päättymistä.
Ilmoittaudu ajoissa. Ryhmät täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Edellisistä nopeusryhmistä "putoavat" ovat tervetulleita hitaampiin ryhmiin, mutta takaa kirivien toivotaan jatkavan suoraan ohi.
Junaan pyrkiviä ohitettuja "lyhytmatkalaisia" ei katsota hyvällä.
Huomaa myös Yöpyöräily 14.6.2024!
Seuraa https://www.pirkankierros.fi/pirkan-pyoraily/ tiedotteita.
onnimanni
18.04.2024, 10.31
Tie 2774 välillä Ylöjärvi- Huhkaankylä n13,6km on (järkyttävän) huonossa kunnossa. Reittikorjaus olisi tarpeellinen - ellei jo tehty :
Ylöjärvi - viljakkalantietä no 2773 4,5km tielle 65 - Huhkaankylä pituus täsmälleen sama 4,5+9,1 ...pitkä pirkka kääntyisi viljakkalantietä (4,5km ennen ylöjärven risteystä) tielle 65 . Mutalan huollon voisi siirtää neuvotellen ensin Mutalan helmen kanssa sen asvaltoidulle pihalle .... Mutalan huollossa käy toki pyöräilijöitä, mutta suurin osa kuitenkin skippaa sen.
Oatmeal Stout
18.04.2024, 11.51
Vedettyjen keskinopeusryhmien tavoitteena on tarjota mieluisa ajokokemus:
*turvallista ja mukavaa etenemistä ennalta sovitulla nopeus-/rasitustasolla
*kurinalaista ja esimerkillistä yhdessäajoa ilman kilpailua
*hyvä peesi ja "aurinkokannella-ajo" (alle 34km/h ryhmissä) sitä haluaville
Toivottavasti vetäjät vetävät ohitustilanteissa "ohituskaistaa" niin pitään, etteivät peesaajat töni ohitettavia. Ei ole miellyttävää tulla tönityksi asfaltilta hiekalle pelkästään maksimaalisen peesihyödyn tavoittelun takia.
Tie 2774 välillä Ylöjärvi- Huhkaankylä n13,6km on (järkyttävän) huonossa kunnossa.
Huomasimme saman tällä viikolla siellä ajaessa. Pätkällä on mm. vaarallisen leveitä pitkittäisiä halkeamia asfaltissa. Yksin ajaessa pystyy vielä joten kuten väistelemään pahimmat railot, mutta isommalla ryhmällä ei mene ihan niin helposti.
Kohta päättyy edullisempi ilmoittautumis ajankohta ja piti laittaa ilmoitus sisään. Siellä on pakollisena kenttänä "urheiluseura", jota ei tainnut viime vuonna olla pakollisena ainakaan. Aspa ei vastaa viikonloppuisin, niin sen takia kysyn täältä, että mitä tuohon sitten laittaa kun ei ole missään urheiluseurassa.
Oatmeal Stout
28.04.2024, 12.12
Välilyönti, kotipaikkakunta tms. Sieltä löytyy myös tekstiä "ei ole"
Tänään tosiaan vielä pääsee halvimmalla hinnalla mukaan, seuran voi vapautuneesti laitaa mielensä mukaan, vaikkapa mainostaa kotikuntaansa.
34-ryhmän taukopaikat ovat samat kuin aikaisempina vuosina:
Kehäkukka 65 km
Auretar 138 km (meillä on oma huoltoauto mukana)
Murole 180 km
Vaikka Kanuunoiden puolelta on vetoporukkaa mukavasti, kykyjen mukaan muidenkin odotetaan osallistuvan vetoon. Taloudellinen ryhmäajo saavutetaan ajamalla ylämäean loppuosat kevyesti ja sivutuulessa maltillisesti. Parkanon lisälenkillä kaikki pidetään mukana ja jos tulee teknisiä ongelmia, niin kuski ja pyörä laitetaan huoltoautoon.
Vaikka menemme reipasta vauhtia niin turvallisuus on aina etusijalla.
Tervetuloa mukaan toivottaa kapteeninne Toni Korin.
nopparis
28.05.2024, 15.54
Ryhmä 30B pysähtyy entiseen tapaan seuraavasti;
Hämeenkyrö, 63 km, 5 min
Komi, 84 km, 15 min
Murole, 158 km, 10 min
Koko retki siis noin 7,5h ja maalissa klo 15 höyteillä.
T:Seppo
30A menee samalla pysähdyssuunnitelmalla kuin 30B, koska tämä on hyväksi osoittautunut aikaisempina vuosina. Komin tauolla ehtii syödä keiton ja juoda kahvin. Tervetuloa!
IdänPogacar
29.05.2024, 09.19
Ilmoittauduin tuohon 28B-ryhmään ja nyt jälkikäteen vaan tuli mieleen, että kun aiempaa kokemusta ryhmäajosta ei ole, niin onko silti ok osallistua matkalle keskinopeusryhmän mukana? Vai onko näissä oltava enemmän kokemusta ja veinkö nyt mahdollisesti jonkun kokeneemman kuskin paikan? Mikäli tämä kuitenkin on ok, niin ryhmän vetäjä varmaan kertaa pikaisesti "käytännöt" ennen liikkeellelähtöä?
navajokoira
29.05.2024, 10.44
Jotenkin kieltämättä jännittäisi mennä kokemattomana tapahtumaan, joka jo tapahtumakutsussaan epämääräisesti uhkailee väärin ajavia.
Ryhmä 32 A noudattaa taukopolitiikassaan 30-ryhmäläisiä, eli:
Hämeenkyrö (Kehäkukka), 63 km, noin 5 min
Komi, soppatauko, 84 km, noin 15 min
Murole, 158 km, noin 10 min
Ennen Hämeenkyröä pidettäneen biotekninen tauko Miharintiellä reilun tunnin ajon jälkeen.
Ajetaan hyvin ja turvallisesti.
Ja vielä perään yksi ajoryhmä, koska se on näemmä tämäkin taas on edessä. Eli Pirkan 36+ km/h, tuttavallisemmin räkäreiskojen kesäretki Mansen maaseudulle.
Taas on loistava tilaisuus nauttia kesäisestä säästä, dissata Orikedon Shellin porukkaa ja hakea vastausta siihen peruskysymykseen joka tulee mieleen viimeistään Muroleen mäissä eli "niinku oikeesti, miksi?"
Jos oikein innostaa, voi laittaa kuupan molemmat synapsit miettimään jo alkumatkasta sillä tutulla tyylillä: "Kyl mää oon pruukannu fundeeraamaan et ketä pölö mun on taas tän ilmottanu ja kui ei mulkukka kertonu et kintut tule tämmöttös iha eritaval kippeiks ku meil Aurajokirannas Föli-pyäril sotkies."
Viime vuonna oli into piukassa ja tavoitteet ehkä turhankin korkealla, mikä johti ryhmän hajoamiseen matkan varrella. Siitä oppineena tämä vuonna voisi siksi speksiä alentaa siten, että lähdetään lähestulkoon ajoissa, pysytään melkein reitillä, ajetaan abouttiarallaa ryhmänä jotakin vauhtia ja päädytään suunnilleen jäähallille. Jos sillä hienosäädöllä saataisiin meno aavistuksen sopusuhtaammaksi.
Tämän vuoden lenkistä koetetaan myös jättää väliin viimevuoden biotauoksi suunniteltu Mismäänyyå -joen penkere sekä reitin läntisenä kääntöpisteenä käytetty Jossaihevohelvetistien ja Emmäenääjaksakadun risteys.
Ja sama suomeksi niille, jotka mahdollisesti ekaa kertaa mukana:
Nopea ryhmä, kaikilla vetovastuu, jatkuva kierto telaketjuna. Kun olet keulilla, silmät auki ja reitti selväksi, matkalla on pari risteystä, jotka menee muuten helposti pitkäksi. Tarkempi ajosuunnitelma tehdään aamusta lähdössä kun sää ja porukka paremmin tiedossa, joten ole ajoissa lähtöalueella. Tyypillisesti matkalla tehty kaksi pysähdystä (84k ja 142k), jos kova helle niin kolme. Reissu on viimevuosina taitettu n 37-38 km/h keskarilla. Mekaanisia ei odotella joten lataa akut, vaihda kahvojen paristot, huolla ketjut, tms. Jos ajat valkoisella Trekillä, vaihda se.
Ajo on toki fyysisesti raskas, mutta rohkaisuna voi muistuttaa, että tunnetusti hyvällä huumorilla ja reilulla tsemppihengellä selviää lähes mistä tahansa paitsi Näsijärven kierrosta.
Ohiampuja
30.05.2024, 10.17
Innostuin itsekin epassista roponi tänne siirtämään. Minulle kyllä tuo 134 km on ihan riittävästi.
Keskinopeudesta ei ole aavistustakaan, se selviää sitten kun päästää takaisin Hakametsään. Vissiin nyt viimeistä kertaa?
Krista-Liisa
30.05.2024, 10.27
28A ja B pysähtyy seuraavasti:
63km Hämeenkyrö 10min
84km Komi 20min
140km Kuru 10min
158km Murole 15min
Lisäksi biotauko Siuron jälkeen Miharintiellä
Talisker
30.05.2024, 16.04
....takaisin Hakametsään. Vissiin nyt viimeistä kertaa?
Totta.
Hakamettässä alkaa isot kampuksen ja ympäristön rakennustyöt
Uusi lähtöpaikka ja reitit on vielä pohdinnassa. Hyviä vaihtoehtoja on tarjolla!
Talisker
30.05.2024, 16.15
Pirkan Pyöräilyn huolto on tunnetusti erinomainen. Kiitos siitä!
Jos kuitenkin kaipaat mukavaa lisäpysähdyspaikkaa, niin Aunessillan kupeessa
jatkaa Konttikahvilan toimintaa Hoikkis Cafe, joka on avoinna koko 9.6. tapahtuman
ja myös 14.6. Yöpyöräilyn ajan.
HiekkaPirkassa olemmekin siellä nauttineet munkkikahvit jo useana vuonna.
Tänä vuonna minulle tulee 41. vuosi Pirkan Pyöräilyä.
Sallin itselleni nyt jo Klassikon ja jätän nopeusryhmien vetotyöt nuoremmille.
petentic
01.06.2024, 17.37
Ryhmä 32 A noudattaa taukopolitiikassaan 30-ryhmäläisiä, eli:
Hämeenkyrö (Kehäkukka), 63 km, noin 5 min
Komi, soppatauko, 84 km, noin 15 min
Murole, 158 km, noin 10 min
Ennen Hämeenkyröä pidettäneen biotekninen tauko Miharintiellä reilun tunnin ajon jälkeen.
Ajetaan hyvin ja turvallisesti.
Tänä vuonna myös 32 B ajaa näillä samoilla spekseillä. Tervetuloa!
Ohiampuja
06.06.2024, 13.19
Sääennusteita on jännä seurata. Tuntuu että ne sadekuurot vaihtaa paikkaa nyt päivän välein, saas nähdä joutuuko sateen sattuessa ajamaan sateessa.
Markku Silvenius
07.06.2024, 20.53
Pitkä Pirkka on tullut ajettua pari kertaa ja Parkanon pidempi kieppakin. Sunnuntaina pitäisi ajaa graveli. Meiliin tuli kilpailun ohjeita, mutta ei reittiviiva? Saako sen vasta kun käy huomenna hakemassa numeron?
Onko siellä millaista gravelipintaa tarjolla? Tufo Thundero 40 toimiva kumes? Tosin en ihan pienillä perusteluilla vaihda... :]
Pitkä Pirkka on tullut ajettua pari kertaa ja Parkanon pidempi kieppakin. Sunnuntaina pitäisi ajaa graveli. Meiliin tuli kilpailun ohjeita, mutta ei reittiviiva? Saako sen vasta kun käy huomenna hakemassa numeron?
Onko siellä millaista gravelipintaa tarjolla? Tufo Thundero 40 toimiva kumes? Tosin en ihan pienillä perusteluilla vaihda... :]
Reitti löytyy etusivulta kun rullaa riittävän alas:
https://ridewithgps.com/routes/46351829
Markku Silvenius
07.06.2024, 23.27
No niinpä olinkin, kiitokset!
Sääennuste näyttää iltapäivän osalta aika kylmäävältä. Osaako joku vastata, että voiko pitkään pirkkaan ilmoittautuneena mennä aamulla klassikon lähtöviivalle pitkän pirkan lähtönumerolla? Tätä vaihtoehtoa tarvitsee vakavasti harkita, jos sääennuste pysyy samana.
Oatmeal Stout
08.06.2024, 12.20
Sääennuste näyttää iltapäivän osalta aika kylmäävältä. Osaako joku vastata, että voiko pitkään pirkkaan ilmoittautuneena mennä aamulla klassikon lähtöviivalle pitkän pirkan lähtönumerolla? Tätä vaihtoehtoa tarvitsee vakavasti harkita, jos sääennuste pysyy samana.
Ainakin takavuosina siitä sai pitkän suorituksen vaikka ajoi lyhyen.
Ohiampuja
08.06.2024, 14.58
Se olisi tällainen Pirkka tulossa.
https://pic.useful.fi/tSxBsek0D.jpg
MatiasRa
08.06.2024, 16.20
Sääennuste näyttää iltapäivän osalta aika kylmäävältä. Osaako joku vastata, että voiko pitkään pirkkaan ilmoittautuneena mennä aamulla klassikon lähtöviivalle pitkän pirkan lähtönumerolla? Tätä vaihtoehtoa tarvitsee vakavasti harkita, jos sääennuste pysyy samana.
Ohjeissakin lukee, että pienempinumeroiset voivat jäädä jonossa jälkeen, ja Klassikon ajavilla on isommat numerot. Hyvin voit mennä mukaan, kirjaus vain tulee pitkälle, jos sillä on jotain merkitystä.
Jabadabado
08.06.2024, 17.42
Taitaa olla sen verran vilpoinen keli ja mahdollisesti sadetta että taidan ensimmäistä kertaa lähteä matkaan ihan pyöräilytakissa enkä lähde säätämään pyöräilypaidan ja hihojen kanssa. Tutusti jälleen mukana 34km/h keskinopeusryhmässä, jossa on ollut joka kerta mukava reissu telaketjuvedossa mennen. Sateen osalta voi olla että selvitään aamupäivä kuivana mutta iltapäivällä Hakametsää kohti tullessa lienee märkää. No se olisi kiva että päästäisiin matkaan kuivina ja saisi kropan aamusta lämpimäksi ennen kuin mahdollisesti saadaan vettä niskaan. No ollaan me muutama kerta päästy aloittamaan ihan kaatosateessa, tän hetken ennusteen perusteella ihan sellaista ei pitäisi olla luvassa. Huomenna siis mennään taas.
Ohiampuja
08.06.2024, 21.21
Minä pistän pitkähihaisen Acliman merinoaluspaidan ja siihen päälle pitkähihaisen mutta ohuen ajopaidan. Ja sitten sadetakin tankolaukkuun. Jalkaan Brigedalen vettä pitävät sukat ja pitkät WS-irtolahkeet. Ja käteen vedenpitävät sormikkaat.
Mutta on se kylmää kun noin 10 asteessa pyöritään ja taas on Teiskon peltoaukeilla vastatuuli tiedossa.
Ohiampuja
09.06.2024, 16.07
Olipa kylmä reissu. En ole ole noin pahasti palellut aikoihin.
Alkoi käsistä jo toimintakyky kadota siinä pahimmassa vesisateessa. Ajolasitkin oli täynnä vettä sisä- ja ulkopuolelta. Ja ne Bridgedalen sukat piti vettä ehkä tunnin puolitoista.
Kuinkahan pitkämatkalaisten ja niiden nopeusryhmien ajaminen onnistui, telaketjun pyörittäminen ei noissa oloissa ole välttämättä kovin turvallista.
Irtolahkeet, irtohihat, kaks ajopaitaa ja tuuliliivi oli sateessa ja kastuttiin täysin läpimäräksi mutta kun vain painoi sen mitä pääsi niin suht lämpimänä pysyttiin. Ehkä suurin ongelma oli, että ei pystynyt juomaan riittävän usein, koska ei vain uskaltanut irroittaa käsiä ohjaustangolta tuolla näkyvyydellä. Mielestäni silti ehdottomasti kannatti lähteä, paljon oli väkeä tuossa vähän alle 5 tunnin havinoilla liikkeellä. Kuulemma hieman myöhemmin oli alkanut tulla rakeitakin jopa.
Klassikko sujui hienosti! Perään mudostui ryhmä alkumatkasta kun soolona ajoin. Ylöjärven jälkeen rinnalle tuli ajamaan juttuseuraa ja taisi siinä parijono muodostua. Kurun lyhyen tauon jälkeen vetorinkiin ilmottautui halukkaita, joten muodostettiin kuuden hengen vetorinki. Neljä oli ensikertalaista vetoryhmässä, mutta pienellä perehdytyksellä homma sujui mallikkaasti maaliin asti. Vesisade taisi alkaa Muroleen kohdalla ja loppumatkan sateli. Matkan aikana sade meni omassa asteikossa vielä normaalin pyöräilyilman rajoihin, välillä sitä vettä vaan tulee... Hallilta kun ajoin reilun kympin kotiin, niin vettä tuliskin ihan sitten kunnolla. Garmin näytti kotona lämpötilaksi 8 astetta ja palelin ihan oikeasti! Harvinainen tapahtuma, kun yleensä ajaessa ei tuollainen kylmyys pääse yllättämään.
Hieno lenkki ja hyvä ajoporukka meillä oli :)
nopparis
09.06.2024, 18.57
Oli tosi rankka keli. 30B ryhmässä vetoporukka oli aluksi viisi, hetken kuusi ja Komin jälkeen taas viisi ja Muroleen jälkeen neljä ja Kapeen jälkeen kolme. Kylmyys, tuuli ja sade haittasi pahasti, ajossa otettiin olosuhteet huomioon ainakin osin. Keskari lopuksi 29 km/h mikä on on hyvä olosuhteet huomioon ottaen!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Il ciclista di Roine
09.06.2024, 21.44
Kiitokset 28B:n matriarkaalisille vetäjille, osasitte urakan kunnialla Pitkällä.
Ekaa kertaa koskaan 2-pyörällä pyöräilytapahtumassa (paitsi Seitsemän kirkon lenkillä, joka on aina soolopyöräilyä).
Sade meni läpi kenkäsuojista huolimatta, Terälahden tauolla alkoi tutina ja odotus: mennään jo, kroppa kaipaa lämpöä.
Minua motivoi nousemaan sunnuntaiaamuna klo 5:20 ylös kärsimään tuntikausiksi, kun mestaripyöräilijän status täyttynee Pirkassa v. 2030 (20 vuotta / 20 krt osanottoja).
Päivän paras juttu ei ollut tapaäänestäminen Eurovaaleissa, vaan kuivien vaatteiden käyttöönotto. Henkilökohtaisesti siis.
Ollaankohan 2025 lähtöviivalla Pirkkahallilla?
Mietin ennen pyöräilykuntoni roimaa heikennystä ennen koronavuosia osanottoa Viron Rattaralliin. Sen sijaan vice versa eli virolaisia pyöräilijöitä ei Pirkassa ole mukana. V.2023.pdf tulosten joukossa ei ole ainuttakaan osumaa hauilla Eesti / Viro.
Päivän päätteeksi pieni postmortem Pitkän Pirkan plus-36:lle.
Huh, olipa reissu. 16 polkijaa oli ilmoittaunut, näistä kaksi muita fiksumpaa osasi lukea säätä etukäteen ja päätti ettei tule edes linjalle. 5 kuskia valitsi välimuodon ja taittoi matkan lyhyenä. Loppurääppeistä muodostui jonkinlainen ryhmä, josta kuitenkin karsiutui kaikenlaisten mekaanisten vuoksi vielä lisää väkeä ja matkaa taittoi puolimatkaan mennessä enää 6 kaverusta.
Mitä puolimatkan jälkeen kärjelle kuului taas ei tällä kertaa päätynyt omaan tietooni. Omaksi kohtaloksi koitui yöpaikan aamiaisen soveltumattomuus reittiin ja sitämyötä vatsakrampit, joita ei pystynyt edes viimehetken hätätäytöllä korjaamaan. Siihen päälle mekaaninen keskellä pahinta kaatosadetta ja vot, oli yhtälö valmis. Paikat kramppiin, täysi jumi jalkoihin ja selkään ja puolittaisessa hypotermiassa nilkuttaen reitti loppuun ja hallille kuumaan suihkuun. Näin kylmänä ei ole tullut ajettua miesmuistiin ja muisti on kyllä melkoisen pitkä.
Tai kuten paikallinen wanhoja perinteitä noudattava painojulkaisu voisi asian kiteyttää:
Wiileässä wesisateessa watsawaiwan wakawuus walkeni. Woimakas welliyrjö wyörytti wajaan warttilitran wanhoja wiinikumeja wuolaan wirran wietäwäksi. Witsit wäheni wälittömästi waihtowaatteiden wähyyden wuoksi wäärin wiritetyn waijerin wietyä walkowiiksisen weijarin wiimeisetkin woimat.
Toipuminen kuitenkin onnistui, kiitos hallin SS-joukkojen eli suihkun ja soppatykin. Harvoin on kanakeitto maistunut yhtä hyvältä. Siihen päälle vaati aika poikkeavaa itsekuria hypätä jälleen takaisin satulaan ja suunnata kohti Uuttamaata ja kotia voimakkaan lounaistuulen puhaltaessa. Tai toisella tavalla tokaisten: tapauskollinen tempaisu takaisin Tapiolaan taittui tänään tavallista tuskaisemmin totaaliin tukkoisuuteen totutellessa tuulen tuiverruksessa.
Mutta on se silti aina pienen kivun arvoista antaa itselleen omaa aikaa kesäisten peltoaukeiden keskellä. Happirikas ilma tekee hyvää päänupille. Koska kivusta kärsivän kuihdutetun kehon kärjessä keikkuva keskushermosto kehittelee kiehtovia kertomuksia.
Pirkka on nyt tullut kierrettyä monen monituista kertaa. Joskus se on kivaa, joskus ei, mutta aina kokemus. Ja vaikka reitti ja rutiini on sama, kokemus on aina ollut eri. Milloinkaan ei ole tullut fiilistä että taas tätä samaa. Näsijärvi tuntuu tarjoilevan itsensä joka kerta vähän eri muodossa, tällä kertaa siinä vetisemmässä.
Meriitinsä myrskypilvilläkin.
30A-ryhmässä koettiin myös kesän ihanuutta. Alussa oli aurinkoista kesäkeliä ja myötätuulta. Hieman ennen Komin huoltoa alkoi piskotella sadetta, mutta päästiin kuitenkin kuivina keitolle. Huollon jälkeen päätimme, että tämä ei vielä ole sade, koska tie oli vasta vähän "kostea". Tosin jossakin kohdassa oli pakko myöntää, että kai se on sade, koska renkaat heittävät tieltä vettä niin, että peesissä oli pakko ajaa hieman eri ajolinjaa kuin edessä.
Oikeastaan aika lailla sama jatkui Muroleen huoltopysähdykseen, jonka aikana alkoi tulla sen verran kylmä, että vasta muutaman minuutin ajon jälkeen hampaat eivät enää kalisseet. Kapeen kohdalla sade yltyi ja kylmeni. Ihmettelin, että ei sade yleensä iske poskipäihin näin reippaasti ja sitten kurasotkuhuuruisten ajolasien läpi huomasi, että rakeita pomppii tiellä. Tätä ei onneksi kestänyt kuin muutaman minuutin, koska rakeiden kanssa kylmää vettä tuli paljon ja vaikka vaatteet olivat jo valmiiksi läpimärät, niin irtohihojen ja ajohansikkaiden läpi huomasi, että kylmä vesi jäähdytti nopeasti. Ajaessa nippa nappa tarkeni irtolahkeiden ja -hihojen + tuulialuspaidan kanssa.
Maalissa paistoi aurinko, vaatteet olivat melkein kuivat ja lämmin keitto maistui. Keskinopeus saatiin noin 29 km/h:een. Tuuli ei ollut ehkä aivan niin paha kuin alussa arveltiin, mutta kyllä reitillä tuulta riitti. Kaikista 30+ ajamastani Pirkan päivä+yöpyöräilystä tämä oli keliltään haastavin, ainakin tämän pyöräilyn muistaa. Vetoryhmän koostumus vaihteli matkan aikana ja mukavaa, että saimme hyviä ajajia mukaan kysyttäessä. Kiitos kaikille vetoryhmässä toimineille, teistä oli paljon apua!
Jälkiviisaana olisi voinut ottaa mukaan pikkuisen lämpimämmät vaatteet iltapäivää varten. Sääennuste ei arvioinut tällaista lämpötilan laskua, joten varustutuminen oli tavalliseen kesäsateeseen, ei kylmään raekuuroon. Vaikka kädessä oli pitkät ajohansikkaat, sormet olivat niin kohmeessa, että sormenpäillä ei tuntenut vaihteenvalitsimia eikä lusikka pysynyt kunnolla näpeissä maalissa. Hauskaa tietenkin oli tälläkin kerralla!
Ohiampuja
10.06.2024, 18.00
Päivän päätteeksi pieni postmortem Pitkän Pirkan plus-36:lle…. Siihen päälle vaati aika poikkeavaa itsekuria hypätä jälleen takaisin satulaan ja suunnata kohti Uuttamaata ja kotia voimakkaan lounaistuulen puhaltaessa. Tai toisella tavalla tokaisten: tapauskollinen tempaisu takaisin Tapiolaan...
Siis hetkinen. Kuinka paljon sinulla tuli sunnuntaina kilsoja?
Siis hetkinen. Kuinka paljon sinulla tuli sunnuntaina kilsoja?
Hakametsästä kotiovelle on pari kilsaa vajaa 190k, jos sen onnistuu jotakuinkin sujuvinta reittiä ajamaan. Eli aamulämmittelyineen Pirkka-sunnuntai on yleensä luokkaa 420-430 km. Mulla on kuitenkin paha tapa ajella kotimatka hiukan ajatuksissani ja perinteisesti varsinkin Valkeakosken kohdalla risteys pitkäksi ja joku kympin sakkolenkki päälle. Tai kuten tällä kertaa Tuusulanjärvi väärältä puolelta, kun oli niin kiva pyörätie.
Mutta kai se niin on, että kun Näsijärven verran on alapäätään satulassa hieronut kipurajoille niin tuo navigointi menee kieltämättä vähän laiskaksi. Kuten toissavuonna kun ei jaksanut sen kummemmin miettiä kuin että "Helsinki on Hakametsästä etelään". Siitä syntyi sillä kertaa hobbittihenkinen matkakertomus otsikolla "Hervannasta hevonkuuseen - teekkarityyliin terska tuskissaan Tamppikujalta takaisin".
Ryhmä 32 A noudattaa taukopolitiikassaan 30-ryhmäläisiä.. ]
Kiitos, että saatiin olla osana ryhmää. Hyvin vedetty. Oli kyllä haastava kokemus, mutta oikealla pukeutumisella pärjäsi olosuhteet nähden suhteellisen hyvin.
Takana jojotteli, kuten näissä yleensä tapaa olla. Alussa parkkikselta lähtö oli aika vauhdikas ja kylmiltään piti hieman kohottaa kierroksia että pysyy perässä kun eka jojoilmiö tapahtui.
Porukasta oli lopussa kasassa maalissa hyvä että puolet.
Olis pitäny Muroleen jälkeen käydä kerran biobreikillä, tuskainen viimeinen tunti eikä kehdannut pysäyttää.
Ei ollut riskiä ylikuumentumisesta tai auringonpistoksesta.
Heikki Kerppilä
11.06.2024, 11.36
Lähtöpaikalla liikkuessa kuuli, että monet arvuuttelivat tulevaa reittiä, tai muistelivat vanhoja. muistaako täällä joku, mikä reitti tarkalleen ajettiin silloin kun Muroleessa oli tie suljettu joskus 90-luvulla? Kuulemma jonnekin Luopioisiin, mutta sinne suunnalle saa monenlaisia reittejä. Ja oliko alkuvuosna muita reittej? Historia kiinnostaa, mutta ei tunnu löytyvän netistä.
Muistuu mieleen tältä vuosituhannelta, että
- n. 20 vuotta sitten ajettiin Porintietä Miharintielle
- jonakin vuonna mentiin muistaakseni Häijään kautta
- joskus Muroleen jälkeen ajettiin Muroleenkyläntietä Kaanaaseen eli ei ajettu Kapeen kautta
- ei niin kovin kauan aikaa sitten ei ajettu rantatunnelista, koska sitä ei ollut. :)
Vuonna 2018 pitkä ajoi poikkeuksellisesti Siurosta Ilveskalliotien soratietä pitkin Jumesniementielle ja sieltä Hämeenkyröön.
Jabadabado
11.06.2024, 15.54
34km/h ryhmä veti urheasti koko lähes 240km lenkin ja vetoon riitti alusta loppuun asti hyvin vetäjiä, tai ainakaan itse en kokenut että moni olisi jättänyt väliin ja omat vetovuorot tuli sen verran harvoin että oli kyllä jo palautunut. Kylmä ja märkähän se keli oli mutta täältä ainakin kaikille mukana olleille hatun nosto hyvin vedettiin ja hienosti meni. Stravan mukaan meidän lopullinen keskari oli 34.8km/h ja parhaimmillaan oltiin lähes 37km/h keskinopeudessa kiinni, aika hyvin ottaen huomioon millainen keli meillä oli sen ekan satasen jälkeen. Mulla riitti jalka hyvin mutta se vesisade & tien pinnasta tuleva vesi onnistui kulkeutumaan laseista huolimatta silmiin, varsinkin oikea otti osumaa enemmänkin ja alkoi vuotamaan rajusti ja meinasin joutua tiputtautuun porukasta ihan vain sen takia etten meinannut nähdä eteeni. No maaliin selvittiin, märkänä ja ennen kuin sai märät vaatteet päältään niin myös kylmissään. Olipahan seikkailu. Omalta kohdalta tuon jäljiltä sain molempiin silmiin tulehduksen jota kävin näyttämässä maanantaina, nyt ne on jo ihan hyvässä kuosissa antibioottitippojen ansiosta. Vielä pitäisi perjantaihin asti pistää silmiin tippoja. Kiitokset niin porukan kapteenille kuin koko mukana olleelle porukalle.
Hakametsästä kotiovelle on pari kilsaa vajaa 190k, jos sen onnistuu jotakuinkin sujuvinta reittiä ajamaan. Eli aamulämmittelyineen Pirkka-sunnuntai on yleensä luokkaa 420-430 km. Mulla on kuitenkin paha tapa ajella kotimatka hiukan ajatuksissani ja perinteisesti varsinkin Valkeakosken kohdalla risteys pitkäksi ja joku kympin sakkolenkki päälle. Tai kuten tällä kertaa Tuusulanjärvi väärältä puolelta, kun oli niin kiva pyörätie.
Mutta kai se niin on, että kun Näsijärven verran on alapäätään satulassa hieronut kipurajoille niin tuo navigointi menee kieltämättä vähän laiskaksi. Kuten toissavuonna kun ei jaksanut sen kummemmin miettiä kuin että "Helsinki on Hakametsästä etelään". Siitä syntyi sillä kertaa hobbittihenkinen matkakertomus otsikolla "Hervannasta hevonkuuseen - teekkarityyliin terska tuskissaan Tamppikujalta takaisin".
Tää on jotain ylimaallista. Varsinkin tuo keli huomioiden. On ollut pakko välittää parille pyöräilytutulle nämä viestit! Itse ajoin kerran Espoosta ees taas siirtymät Lohjanjärven ympäripyöräilyyn ja itse sen 70 km ajon tietty siellä. Ja olin tyytyväinen suoritukseeni. Ja keli oli hyvä.
Tää on jotain ylimaallista.
Pirkkaviikonloppuisin ne todelliset kilometrinnielijät löytyy ajamasta HSH:ta eli 600km reittiä Helsingistä Satakuntaan ja takaisin. Tälläkin kertaa siellä oli matkassa 28 kuskia. Matkaan lähdetään lauantaina aamusta ja kotiin päästään yön yli ajon jälkeen seuraavan aamun ja päivän aikana.
Pitkä pätkä pyörän päällä on sellaista omaa kulttuuriaan, jossa tätä maata näkee ihan omasta näkövinkkelistä. Välillä hikisenä ja kiireisenä kaupunkina, välillä yössä uinuvana maaseutuna. Ja varmasti näkee seutuja, joita ei muuten kokisi (juu, olen ajanut HSH:n(kin)). Koska HSH:lla on tuonkin verran pituutta eikä matkaa tehdä pääväylillä, osa matkasta päätyy väistämättä teille, joita ajaessa tulee sellainen fiilis, että tämäkin pätkä on varmaan rakennettu ainoastaan siksi, että taannoin 60-luvulla paikallinen maajussi juotti kaupunginisäksi valitun serkkunsa Tapanina umpikänniin ja sai siltä vekslattua määrärahat omien maatatalouskoneittensa kulkuväylän päällystämiseen. Ja sen koommin tiehen ei ole koskettu.
Noilla väylillä polkeminen on sitten oiva keino löytää itsensä, kuten sanonta kuuluu. Välillä sitä löytää itsensä klassiseen tyyliin henkisesti. Ja välillä löytää ihan fyysisesti yön pimeydessä hanuri hellänä väistelemässä routakuoppia "tiellä", jonka olemassaolon ainoa peruste on, että 60 vuotta sitten sen varrella sijaitsi joku s..tanan separaattori.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.