Näytä tavallinen näkymä : Satulan korkeus reach
Moi
Olen aloitteleva gravel pyöräilijä ja pari lenkkiä takana.Olin kahden koon välissä ja valitsin pienemmän.Satula on tietty vähän korkeammalla kuin isommassa mallissa.Polkeminen sujuu ja polvet ja selkä ei kipeydy. Ajaminen tuntuu silti aika kurottelulta ja näen sen etuakselin kun poljen. Siis reach on ehkä liikaa .Nyt mietin olisiko isompi ollut sittenkin parempi kun satula alhaampana vaikka reach hiukan isompi onkin.Täytyy Kait katsoa löytyykö lyhyempi stemmi.
Ei satulan korkeus vaikuta reachiin.
Jos ajaminen tuntuu kurkottelulta niin tuskin siihen isompi pyörä auttaa. Entistä kauempana se stonga on ja kurkottelu vaan lisääntyy.
Näet etuakselin ajaessasi? Näet sen stongan etupuolelta vai takapuolelta?
Takaa.Voi olla että kaikki vaan liittyy siihen että mulla on liikkuvuus ollut aina tosi huono.
Siirrä satulaa samassa suhteessa eteen kun nostat sitä jos kiusaa ja jos eka pyörä niin kaikki vaatii totuttelua.
Oot nure taas pihalla. Kyse oli siitä, että aloittaja luulee reachin kasvavan, koska satula on pienessä rungossa "korkeammalla"
Yleensä reach lyhenee pienessä rungossa.
Edit: aa joo, niin luulet sinäkin...
Takaa.Voi olla että kaikki vaan liittyy siihen että mulla on liikkuvuus ollut aina tosi huono.
Isompi koko ei kyllä asiaa sitten paranna. Joku vanha näkemys on ollut, että etukiekon akselin tulisi olla ajaessa about stongan takana piilossa niin on palttiarallaa kohdallaan. Voipi olla vanhentunut näkemys, en tiedä.
Liittyykö se kurottelu siihen, että yrität ajaa selkä ja pää pystyssä ja yrität sellaisessa asennossa yltää stongaan?
Laita omat mittasi ja fillarin malli/koko niin voisi siitä jotain arvailla.
Päätön, en puhunut reachista vaan siitä miten tuota "kurkottelua" voi ehkäistä. Mutta olisikoín ouroa ettet olisi moista kommenttia heittänyt ;-))
^No, graveleita niinkuin maantiepyöriäkin on pitkää ja matalaa sekä lyhyempää ja korkeampaa. Fillarin valinta on eka asia kiusallisen kurottelun ehkäisyyn ja tottumisen kauttakin asia voi helpottua
Juha Lehtinen
11.04.2024, 12.14
Isompi koko ei kyllä asiaa sitten paranna. Joku vanha näkemys on ollut, että etukiekon akselin tulisi olla ajaessa about stongan takana piilossa niin on palttiarallaa kohdallaan. Voipi olla vanhentunut näkemys, en tiedä.
Liittyykö se kurottelu siihen, että yrität ajaa selkä ja pää pystyssä ja yrität sellaisessa asennossa yltää stongaan?
Laita omat mittasi ja fillarin malli/koko niin voisi siitä jotain arvailla.
Olen pitänyt tuota myös vanhahtavana/epäoleellisena tietona että etukiekon akseli pitäisi olla ohjaustangon takana piilossa. Vähän samaan kategoriaan menee kuin se että luotilangan linja polvilumpiosta polkimen akseliin niin satula on oikealla kohtaa. Jos jollain nuo osuu kohdalleen niin sitten osuu mutta en pidä sitä sellaisena asiana että se pitää olla just noin, että muuten ollaan pielessä.
Yleensä reach lyhenee pienessä rungossa.
Luulen että meillä on tässä pieni käsite-epäselvyys eli emme puhu samasta asiasta kun puhumme reachista. Tai tarkemmin sanoen luulen että Jimie puhuu satulan kärjen ja ohjaustangon väilisestä etäisyydestä, kun rungon geometriaa stackin ja reachin avulla tarkastelevat tarkoittavat vaakasuoraa etäisyyttä keskiön kohdalta emäputken yläpäähän.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2318/5263/files/1.1-geometry-chart-illo-road_2048x2048.jpg?v=1580251480
Jimien tarkoittama reach tietenkin kasvaa (jonkin verran) kun satulaputkea nostetaan. Mutta isommassa runkokoossa A. Effective Top Tube on vastaavasti hivenen suurempi, joten Jimien reach voi olla yhtä suuri (ellei suurempikin?), vaikka satula olisi "matalammalla" (eli satulankorkeus mitattuna satulan päältä keskiöön olisi sama).
Eli pyörää vaihtamatta aseiksi jäävät: lyhyempi stemmi, satulan siirtäminen edemmäs ja totuttelu. Kaikissa on tai voi olla omat huonotkin puolensa.
Siirrä satulaa samassa suhteessa eteen kun nostat sitä jos kiusaa ja jos eka pyörä niin kaikki vaatii totuttelua.
Mistä korkeudesta sitä satulaa nostetaan ja minkä vuoksi? Eikö se ollut jo paikallaan? Ja mitä tarkoittaa "samassa suhteessa"?
Hyvällä tahdolla vastauksestasi ymmärtää sen että haluat että satulaa siirrettäisiin eteenpäin, jotta etäisyys satulan kärjestä ohjaustankoon saataisiin lyhyemmäksi. Mennäänkö 5 mm kerrallaan vai laiteen heti niin eteen kuin satulakiskoissa on varaa? Miten päin lähtisit hakemaan oikeaa tai siis mahdollisimman toimivaa?
Laitetaan tähän vielä sellainen old skool -sääntö: kun painaa kyynärpään satulan nokkaa vasten ja ojentaa käsivarren ja sormet kohti ohjaustankoa, sormenkärkien ja tangon väliin pitäisi jäädä 2-4 sormenleveyttä. Sitä enemmän mitä pitempiä selkä ja kädet ovat ja mitä notkeampi on.
(Pitäisi ja pitäisi: uskallan kuitenkin veikata että useimmilla enemmän ja pitempään ajaneilla väli ei ole tuota lyhyempi eikä pitempikään. Mutta en rupea väittämään kenenkään ajo-asentoa väärin säädetyksi, jos niin ei olekaan!)
Se kokonais reach, satulan nokasta kahvoille ei muutu satulan korkeutta nostamalla mihinkään. Sehän tuossa oli kysyjällä ideana.
Eli että isommassa rungossa ei olisi satula niin paljoa ulkona, joten se ei olisi niin takana. Satulaputken kulma tuon määrää. Ihan sama miten paljon tolppaa on näkyvissä.
Usein isommassa rungossa on Satulaputken kulma loivempi, eli tuon vuoksi satula tulee todellisuudessa taemmas, ei edemmäs.
Laitetaan tähän vielä sellainen old skool -sääntö: kun painaa kyynärpään satulan nokkaa vasten ja ojentaa käsivarren ja sormet kohti ohjaustankoa, sormenkärkien ja tangon väliin pitäisi jäädä 2-4 sormenleveyttä. Sitä enemmän mitä pitempiä selkä ja kädet ovat ja mitä notkeampi on.
(Pitäisi ja pitäisi: uskallan kuitenkin veikata että useimmilla enemmän ja pitempään ajaneilla väli ei ole tuota lyhyempi eikä pitempikään. Mutta en rupea väittämään kenenkään ajo-asentoa väärin säädetyksi, jos niin ei olekaan!)
Tuo lienee kohtuullisen hyvä ja yleispäteväkin sääntö, itselläni osuu juurikin tuohon kahteen sormenleveyteen ja hyvältä tuntuu.
Moi
Olen aloitteleva gravel pyöräilijä ja pari lenkkiä takana.
Tai jos vaan ajais enemmän, niin kroppa tottuu.. On se tämmösellä keski-ikäiselläkin enemmän ajaneella joka kevät sama tunne ensimmäisillä lenkeillä maantiefillarilla että pitää kurkotella. Pyörä on kyllä oikean kokoinen, siitä ei kannata kenenkään tulla selittämään.
Juha Lehtinen
11.04.2024, 15.16
Eri polkupyörän valmistajilla voi olla myös näkemyseroja saman runkokoon geometrioista. Satulaputken kulma voi olla vaikkapa 73° tai 74° tai jotain muuta. Jossain tapauksissa emäputken kulma voi olla suhteessa sama satulaputken kanssa tai sitten eri. Satulatolppien offset vaihtelee myös paljon valmiiksi kasatuissa pyörissä. Jos uusi pyörä tuntuu oudommalta kuin vanha niin syitä epämukavaan ajoasentoon voi olla monta.
Kiitos kaikille vastauksista itse olen 169cm pitkä ja pähkäilin pitkään koon 52 ja 54 välillä pyörä on trek chekpoint ja myyjä suositteli kokoa 52 ja se tuntui paremmalta.Vanha oli hybridi joten hyppäys oli tietenkin aikamoinen.Olen sellainen luonteeltani että jälkikäteen jahkailen ja pähkäilen kaikkea myöhemmin. Voin kertoa että on ärsyttävä piirre
Se kokonais reach, satulan nokasta kahvoille ei muutu satulan korkeutta nostamalla mihinkään. Sehän tuossa oli kysyjällä ideana.
Polkupyörän rungossa on sen verran eri mittoja ja toisinaan ristiin käytettyjä termejä, että joskus voi olla ihan hyvä tarkentaa niitä ja Opuluksen kuva oli oiva keino tähän suuntaan.
Reach ei tosiaankaan muutu kun satulan paikkaa tai ohjaamon korkeutta tai stemmin pituutta muutetaan, koska se mitataan keskiöstä emäputken päähän.
Vastaavasti "effective top tube" ei myöskään muutu satulan tai ohjaamon korkeutta muuttamalla, koska sen mitta on kiinteä kuvitteellinen piste satulaputkesta emäputken päähän.
Edelleen "horizontal top tube" ei muutu jos satulaa nostetaan, mutta muuttuu ohjaamoa nostamalla / laskemalla, koska sen mittapiste on satulaputkesta ohjaamon yläpäähän (olettaen että satulaputkella ja emäputkella on eri kulma).
Mutta mitta satulan kärjestä kahvoille muuttuu, jos satulan korkeutta muutetaan, koska mitan määrää kolmio, jossa toinen kateetti on satulaputken kulman verran suorasta kulmasta vinossa. Jos kateetin pituus muuttuu, myös hypotenuusan pituus muuttuu.
Jos ei itse halua näitä räknailla niin näihin löytyy erinäisiä laskureita netistä. Yksi havainnollisimmista, jolla eri mittojen vaikutusta voi haarukoida löytyy täältä: https://www.bikegeocalc.com
Mitä tässä tapauksessa "kurottamiseen" tulee niin sitä voi tapahtua kahteen suuntaan: sekä eteenpäin että alaspäin. Säätövaraa ja helpotusta voi löytyä esim kahvojen paikkaa muuttamalla, kääntämällä stemmin toisinpäin (jos erillinen), jne.
Se kokonais reach, satulan nokasta kahvoille ei muutu satulan korkeutta nostamalla mihinkään. Sehän tuossa oli kysyjällä ideana.
Eli että isommassa rungossa ei olisi satula niin paljoa ulkona, joten se ei olisi niin takana. Satulaputken kulma tuon määrää. Ihan sama miten paljon tolppaa on näkyvissä.
Usein isommassa rungossa on Satulaputken kulma loivempi, eli tuon vuoksi satula tulee todellisuudessa taemmas, ei edemmäs.
Aivan varmasti muuttuu - kun puhumme yhdestä runkokoosta - ellei asiaa kompensoi siirtämällä satulaa eteenpäin.
Ehkä usein, muttei läheskään aina. Ja silloinkin kun kulma muuttuu, se voi muuttua vasta kaksi kokoa suuremmassa tai pienemmässä:rolleyes:
Mutta muuten olen samaa mieltä, ettei ole helppoa pienentää Jimien reachia vaihtamalla suurempaan runkokokoon.
Kiitos kaikille vastauksista itse olen 169cm pitkä ja pähkäilin pitkään koon 52 ja 54 välillä pyörä on trek chekpoint ja myyjä suositteli kokoa 52 ja se tuntui paremmalta.Vanha oli hybridi joten hyppäys oli tietenkin aikamoinen.Olen sellainen luonteeltani että jälkikäteen jahkailen ja pähkäilen kaikkea myöhemmin. Voin kertoa että on ärsyttävä piirre
54 olisi mun mielestä ehdottomasti liian iso. Kohtuu pitkä tuo Trek viiskakkonenkin on, reach 399. No, mikä nyt kellekin on pitkä. Itse olen tasan saman pituinen (169) ja käytössä endurance-henkinen eläkeläis?-fillari kokoa S (51) ja reach siinä on 369. Eroa Trekin fillariin 3cm.
Kiitos kaikille vastauksista itse olen 169cm pitkä ja pähkäilin pitkään koon 52 ja 54 välillä pyörä on trek chekpoint ja myyjä suositteli kokoa 52 ja se tuntui paremmalta.Vanha oli hybridi joten hyppäys oli tietenkin aikamoinen.Olen sellainen luonteeltani että jälkikäteen jahkailen ja pähkäilen kaikkea myöhemmin. Voin kertoa että on ärsyttävä piirre
Mikä sinulla on satulan ja tangon yläpinnan välinen pudotus eli droppi? Kokojen 52 ja 54 pituus on käytännössä samat (4mm eroa), joten lyhyemmällä 70mm stemmillä saat ohjaamoa lähemmäs.
Gambinamiäs
11.04.2024, 17.39
Melko erikoisen kokoisten pyörien välillä siellä liikkeessä arvottu. Itse olen 174cm ja inseam 81cm ja sekä gravelin että maantiepyörän reach on 385mm. Gravelin stack 568mm ja maantiepyörän 551mm. Gravelissa 50mm ja maantiepyörässä 90mm stemmi. 52 ei varmasti ole liian pieni ja ongelman kuvauksesta päätellen melkein päinvastoin. Lyhyempää stemmiä kokeilisin ja jos stonga ei ole ylimmässä asennossa, niin nostaa sen sinne ja kaikki spacerit alle.
Itsellä hieman sellainen olo että kumpikin koko on liian iso, en Trekin nykyisestä geometriasta tietoa mutta itse 180cm inseam about 82cm ja runkojen koot olleet 52-54 ja aina sanonut että liian suuri runko on selkeästi katastrofi verrattuna hieman liian pieneen.
Polkupyörän rungossa on sen verran eri mittoja ja toisinaan ristiin käytettyjä termejä, että joskus voi olla ihan hyvä tarkentaa niitä ja Opuluksen kuva oli oiva keino tähän suuntaan.
Reach ei tosiaankaan muutu kun satulan paikkaa tai ohjaamon korkeutta tai stemmin pituutta muutetaan, koska se mitataan keskiöstä emäputken päähän.
Vastaavasti "effective top tube" ei myöskään muutu satulan tai ohjaamon korkeutta muuttamalla, koska sen mitta on kiinteä kuvitteellinen piste satulaputkesta emäputken päähän.
Edelleen "horizontal top tube" ei muutu jos satulaa nostetaan, mutta muuttuu ohjaamoa nostamalla / laskemalla, koska sen mittapiste on satulaputkesta ohjaamon yläpäähän (olettaen että satulaputkella ja emäputkella on eri kulma).
Mutta mitta satulan kärjestä kahvoille muuttuu, jos satulan korkeutta muutetaan, koska mitan määrää kolmio, jossa toinen kateetti on satulaputken kulman verran suorasta kulmasta vinossa. Jos kateetin pituus muuttuu, myös hypotenuusan pituus muuttuu.
Jos ei itse halua näitä räknailla niin näihin löytyy erinäisiä laskureita netistä. Yksi havainnollisimmista, jolla eri mittojen vaikutusta voi haarukoida löytyy täältä: https://www.bikegeocalc.com
Mitä tässä tapauksessa "kurottamiseen" tulee niin sitä voi tapahtua kahteen suuntaan: sekä eteenpäin että alaspäin. Säätövaraa ja helpotusta voi löytyä esim kahvojen paikkaa muuttamalla, kääntämällä stemmin toisinpäin (jos erillinen), jne.
Nyt insinöörit jumankekka lukekaa se eka viesti.
Kuskin satulan korkeus ei muutu kun vaihdetaan 52 tai 54 runko. Se pysyy samana.
Tosi monella on vaan tuo käsitys, että kun satula on korkeammalla (tolppaa näkyy enemmän) pyörän pituus kasvaa.
Olen aloitteleva gravel pyöräilijä Polkeminen sujuu ja polvet ja selkä ei kipeydy. Ajaminen tuntuu silti aika kurottelulta ja näen sen etuakselin kun poljen.
Trekin taulukon ja kuvauksesi perusteella pyörä on oikean kokoinen sinulle. Kun lenkkejä on takana enemmän niin mieti sitten uudelleen
https://drive.google.com/file/d/18122RJKmo1V0jPiBF1yoP5r63k-zpZc1/view?usp=drivesdk
Siinä kuva ja satulan korkeus on täydellinen.joten koko 52 ei ole iso.Olen koko ajan hakenut sitä että korkeus vaikuttaa etäisyyteen tankoon.Ajatella jos satula olisi metrin korkeudella.Ehkä reach oli väärä termi
Kuskin satulan korkeus ei muutu kun vaihdetaan 52 tai 54 runko. Se pysyy samana.
Tosi monella on vaan tuo käsitys, että kun satula on korkeammalla (tolppaa näkyy enemmän) pyörän pituus kasvaa.
Juuri näin. Merkitsevä mitta on keskiöstä satulan päälle ja se pysyy tismalleen samana runkokoosta riippumatta. Se on ihan yksi ja sama, että millä korkeudella se rungon satulaputken yläpää on sillä keskiöstä satulaan ulottuvalla janalla.
Kuten tuossa jo aikaisemminkin mainittiin, Checkpoint on melko pitkä gravel-rungoksikin ja varsinkin ne pienemmät koot on pitkiä.
https://drive.google.com/file/d/18122RJKmo1V0jPiBF1yoP5r63k-zpZc1/view?usp=drivesdk
Siinä kuva ja satulan korkeus on täydellinen.joten koko 52 ei ole iso.Olen koko ajan hakenut sitä että korkeus vaikuttaa etäisyyteen tankoon.Ajatella jos satula olisi metrin korkeudella.Ehkä reach oli väärä termi
Tuosta kuvasta päätellen ajat tosiaan selkä ihan suorassa, jolloin ajo menee kurotteluksi. Ei tuota kannata alkaa korjaamaan pyörää vaihtelemalla, eikä varsinkaan säätelemällä. Ajaa vaan.
52 on oikea koko. Olen 10cm pidempi ja ajoin 54 trekillä.
Kun ajoa tulee enemmän alle, niin kääntelet tuon tangonkin alemmas, jotta alaotettakin voi käyttää.
https://drive.google.com/file/d/18122RJKmo1V0jPiBF1yoP5r63k-zpZc1/view?usp=drivesdk
Siinä kuva ja satulan korkeus on täydellinen.joten koko 52 ei ole iso.Olen koko ajan hakenut sitä että korkeus vaikuttaa etäisyyteen tankoon.Ajatella jos satula olisi metrin korkeudella.Ehkä reach oli väärä termi
"Ajatella jos satula olisi metrin korkeudella"?
-satulan korkeudelle keskiöön nähden on yksi ainoa oikea korkeus henkilön mitan/mittojen mukaan. Tottakai se on "täydellinen".
Jospa se fillari on liian pitkä eli liian iso siinä suhteessa sun ominaisuuksille taikka mieltymyksille ajaa pystyssä?
Ajahan nyt vaan kun ei mihinkään kumminkaan satu.
Kuskin satulan korkeus ei muutu kun vaihdetaan 52 tai 54 runko. Se pysyy samana.
Mä en hakemallakaan löydä ainuttakaan kommentoijaa, joka olisi muuta väittänyt. Uskallan väittää että kaikille avauksen lukeneille on ollut erinomaisen selvää että Jimie tarkoitti satulan korkeudella sitä paljonko satulatolppaa on esillä.
Mutta jos nyt vihdoin olemme päässeet tästä yhteisymmärrykseen voimme kuvitella geometriapiirroksen, johon olemme asettaneet sekä koon 52 että koon 54 fillarit niin että satulat ovat - luonnollisestikin - päällekkäin, niin ovatko silloin ohjaustangotkin päällekkäin?
Minun käsitykseni on etteivät ole - jos mitään ei ole muutettu satulaa siirtämällä, stemmiä vaihtamalla tai ohjaustangon korkeutta säätämällä - silloinkaan kun satulaputken kulma on hivenen muuttunut.
Tuosta kuvasta päätellen ajat tosiaan selkä ihan suorassa, jolloin ajo menee kurotteluksi. Ei tuota kannata alkaa korjaamaan pyörää vaihtelemalla, eikä varsinkaan säätelemällä. Ajaa vaan.
Uskallan olla tässä samaa mieltä. Voi tuntua paradoksaaliselta, mutta on usein niin että jos ajo-asento tuntuu pitkältä, siitä tulee parempi eli mukavampi ja kaupan päälle vielä aerompikin, kun ohjaustanko on alempana.
Tottumattoman kuskin yleinen virhe on ajaa käsivarret suorana eli työntäen itseään tangosta poispäin. Silloin pyörä tuntuu isolta sen koosta riippumatta.
Juha Lehtinen
11.04.2024, 21.15
Sohaisen nyt itsekin ampiaispesää tällä eri runkokoon reach jutulla. Uskallan olla paaton kanssa samaa mieltä että jos satula on samalla korkeudella 52 ja 54 rungossa niin reach ei muutu. Laitan tähän vielä oman perusteluni miksi ole tätä mieltä, voin olla väärässäkin. 54 runkossa emäputki on 2cm korkeampi ja inan jyrkempi. Tuolla tavalla ajoasento on pystympi koska ohjaustanko on ylempänä ja etäisyys satulaan on sama kuin 52 rungossa jossa emäputki on lyhyempi ja kulma inan pystympi ja tanko alempana. Rullamitalla kun mittaa etäisyyden satulan nokasta tankoon niin taita tulla jotakuinkin samat lukemat.
Tottakai se kokonais reach muuttuu isommalla rungolla pidemmäksi.
Aloittaja vaan mietti että isompi runko olisi jopa lyhyempi koska satula on "matalammalla"
Eikä tuossa ole mitään ihmeellistä tai väärin. Noin on helppo ajatella kun tuijottelee tarpeeksi kauan pyörän geometria kuvaa ja alkaa miettimään rungon olevan väärää kokoa :)
Ajoa vaan.
Ohjaamon spacerit minusta tosiaan vaikuttaa. Ainakin siinä tapauksessa, jos speksaa taulukoista löytyvillä stack/reach mitoilla uutta fillaria ja uuteen joutuukin laittamaan vaikka 5cm spacereita, joita vanhassa ei ollut. => Reach lyhenee, vaikka ne olisivat taulukoiden mukaan samat
Mutta tuo on jo korkeampaa geometriaoppia ja fiksumpi vaan mittailla toteuma mittanauhalla.
Mä en hakemallakaan löydä ainuttakaan kommentoijaa, joka olisi muuta väittänyt. Uskallan väittää että kaikille avauksen lukeneille on ollut erinomaisen selvää että Jimie tarkoitti satulan korkeudella sitä paljonko satulatolppaa on esillä.
Mutta jos nyt vihdoin olemme päässeet tästä yhteisymmärrykseen voimme kuvitella geometriapiirroksen, johon olemme asettaneet sekä koon 52 että koon 54 fillarit niin että satulat ovat - luonnollisestikin - päällekkäin, niin ovatko silloin ohjaustangotkin päällekkäin?
Minun käsitykseni on etteivät ole - jos mitään ei ole muutettu satulaa siirtämällä, stemmiä vaihtamalla tai ohjaustangon korkeutta säätämällä - silloinkaan kun satulaputken kulma on hivenen muuttunut.
Jeps. Eli reach ja stack mitataan keskiöstä keskelle emäputken yläpintaa.
Kun satula suhteessa keskiöön pysyy samana niin tuo piste on stackin verran korkeammalla ja reachin verran etäämmällä kun verrataan pienempää kokoa suurempaan.
Kuvitteellisessa tapauksessa, jossa stackn ero on 2 cm ja reachin 5 mm joka aika tyypillinen,
ja jos tosiasiallista korkeutta ja etäisyyttä ohjaamon halutaan pitää samana kahden eri koon välillä (jos se mahdollista), niin
- 2 cm spacereita, jotta päästään samalle korkeudelle tuo aloituspistettä noin 6 mm lähemmäs kuskia
- jolloin tarvitaan noin 10 mm pitempi stemmi, eli 5 mm + 6 mm (ja nuo mainitut spacerit), kuin siinä isommassa koossa on
Jos oikein hifitelemään lähdetään niin noin 1 asteen keulakulman muutoksella 2 cm matkalla vaikutus lienee noin 0,3 mm, lisäksi 10 mm pitempi stemmi 6 asteen kulmalla vaikuttaa pari milliä
lisätään nyt vielä että tätä ei ole laskettu "tarkalla geometrialla".
Uskallan olla paaton kanssa samaa mieltä että jos satula on samalla korkeudella 52 ja 54 rungossa niin reach ei muutu.
Reach mitataan keskiöstä, ei satulasta. Vaikka ottaisit satulan kokonaan pois niin reach ei muutu.
Juha Lehtinen
11.04.2024, 21.45
Reach mitataan keskiöstä, ei satulasta. Vaikka ottaisit satulan kokonaan pois niin reach ei muutu.
Tiedän kyllä tuon mutta lähdin spekuloimaan tuolla satulan kärjestä ohjaustankoon etäisyydellä koska siitäkin oli keskustelua.
Juuri näin. Merkitsevä mitta on keskiöstä satulan päälle ja se pysyy tismalleen samana runkokoosta riippumatta.
Tämä täsmää. Se mikä on Opuluksen kommenttien takana on että aiemmin ketjussa puhuttiin satulan etäisyydestä tankoon, ei satulan etäisyydestä keskiöön. Asian voinee kuitata harmittomana väärinymmärryksenä kun termejä on paljon.
Tiedän kyllä tuon mutta lähdin spekuloimaan tuolla satulan kärjestä ohjaustankoon etäisyydellä koska siitäkin oli keskustelua.
Juu, ja kuten yllä näyttää olevan keskustelua eri mitoista sulavasti sekaisin ;). Eiköhän se tästä.
Sohaisen nyt itsekin ampiaispesää tällä eri runkokoon reach jutulla. Uskallan olla paaton kanssa samaa mieltä että jos satula on samalla korkeudella 52 ja 54 rungossa niin reach ei muutu. Laitan tähän vielä oman perusteluni miksi ole tätä mieltä, voin olla väärässäkin. 54 runkossa emäputki on 2cm korkeampi ja inan jyrkempi. Tuolla tavalla ajoasento on pystympi koska ohjaustanko on ylempänä ja etäisyys satulaan on sama kuin 52 rungossa jossa emäputki on lyhyempi ja kulma inan pystympi ja tanko alempana. Rullamitalla kun mittaa etäisyyden satulan nokasta tankoon niin taita tulla jotakuinkin samat lukemat.
Tarkalla geometrialla laskettuna ja jos oletetaan, että stemmi, satulan korkeus keskiöstä ja sen paikka kiskoilla sekä tangon korkeus satulaan nähden pysyy muuttumattomina, niin nopeasti arvioituna 54-senttisessä Checkpointissa satulan nokasta tankoon etäisyys on noin 2,5 cm pidempi kuin 52-senttisessä.
Perustuen siihen että:
-54:ssa on 15 mm pitempi eff. vaakaputki -> tanko on 15 mm kauempana satulasta
-54:ssa on 0,5 astetta loivempi satulaputki -> jos oletetaan, että satulan korkeus keskiöstä on 75 cm, niin satula on 6,5 mm kaueampana tangosta (laskin)
-54:ssa on 20 mm pidempi emäputki -> 52 tarvitsee 20 mm enemmän speisereitä -> noin 70 asteen ohjauskulmalla 1 cm korotus siirtää tankoa n. 2,5 mm taaksepäin (arvio, en jaksanut laskea)
15 mm + 6,5 mm + 5 mm = 26,5 mm.
E: 2 mm:n eron bb-dropissa ja 0,2 asteen eron ohjauskulman suuruudessa jätin huomioimatta. Ne pienentää todellisuudessa tarvittavien speicereiden määrää pari milliä.
lisätään nyt vielä että tätä ei ole laskettu "tarkalla geometrialla".
Bikegeocalcin laskuri on pirun kätevä jos ihan tarkkaa haluaa laskea. Ja jos sen lukuihin on luottamista niin ihan pirun lähelle pääsit samaa tulosta jo noilla arvioilla. Respect.
Se mitä laskuri tosin näyttää on, että jos spacereita laittaa sen 2 cm ja olettaa, että emäputki pitenee n 15mm kun rungossa mennään yksi koko ylöspäin niin ajoasennosta tulee jonkin verran pystympi. Stemmiin riittää 7mm pidennys jotta satulan kärjen etäisyys tangon keskelle pysyy vakiona rungon muuttuessa.
Hyvä että osui hoodeille.
Minä ajattelen tämän stack/reach asian niin, että kun minulla on
1)satulan paikka vakio suhteessa keskiöön (sama tai samankaltainen satula, niin sitä kautta myös istuinpaikka)
2)tiedän nykyisen pyörän s/r mitat sekä pakolliset dustcapit ja spacerit, sekä nykyiset ohjaamon mitat
3) saan saman ajoasennon mihin tahansa pyörään kun muutan ja kompensoin spacereilla ja/tai ohjaamolla (pituus ja kulma) nykyisen pyörän ja toisen pyörän välisen s/r eron (laskettava tai arvioitava myös noston/laskun aiheuttama eteen-taakse siirtymä)
Jos pystyn laittamaan satulan samaan kohtaan ja säädöt riittävät pyörässä, ja onko se ylipäätään järkevää.
Näillä pystyy kohtuu helposti pääsemään mm-lukuihin ja ne on minulle riittäviä
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.