Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vielä pyörätien jatkeesta



Kiituri
04.04.2024, 17.07
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/pyoralla-ajoradan-yli/

"Pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Näitä merkkejä ovat: ns. kärkikolmio (Avautuu uuteen ikkunaan)ja STOP-merkki (Avautuu uuteen ikkunaan)sekä uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (Avautuu uuteen ikkunaan)-merkki.


Jos näitä liikennemerkkejä ei ajorataa ajaville ole, väistäminen määräytyy liikennesäännön mukaan. Eli pyörätieltä tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan liikennettä, jos autoileville ei ole väistämismerkkiä tai he eivät ole kääntymässä. Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun liikennemerkki velvoittaa, kääntyessään, pihasta tullessaan tai liikenneympyrästä poistuessaan. "


-----
Elistä pelkkä ajoratamaalaus pyörätienjatkeesta ei ole enää pätevä yksinään vaan suoraan ajava auto väistämisvelvollinen vain jos liikenne merkki määrää
- kolmio
- stop
- uusi suojatiemerkki missä ihmisten sijaan polkupyörä

Jos siis perinteinen suojatien merkki niin fillari väistää.

Aakoo
04.04.2024, 17.54
Ja tämä on siis kenelle epäselvää?

Kiituri
05.04.2024, 05.42
Ei varmaankaan sinulle enkä tietenkään tiedä kenelle (miksi edes kysy tuota?), mutta tuntuu monasti olevan epäselvää. Nettiinkin on jäänyt lain voimaan tuloa ennen tehtyjä artikkeleita missä on virheellinen tulkinta.
Asiaa kannattanee terottaa myös jälkikasvulle ja työkavereille/reenikavereille/tuttaville. Vieläkin on paljon fillarilla liikkuvia jotka kuvittelee että suojatie oikeuttaa ajamaan eteen/alle kaikissa tilanteissa.

YocceT
05.04.2024, 08.13
Vielä on kuules paljon niitä autoilijoitakin jotka väistävät ja antavat tilaa, vaikka pyöräilijällä olisi väistämisvelvollisuus ja hän sen selvästi indikoi. Ja paljon on niitäkin autoilijoita jotka eivät väistä edes selvissä tapauksissa (tullaan sivutieltä klv:n yli kolmion takaa täysin piittaamatta pyöräilijöistä, käännytään klv:lle eteen jne). Aiotko avata jokaisesta topicin?

Vink Vink: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47134-Avautumista-vaikeasta-el%C3%A4m%C3%A4st%C3%A4-kevyen-liikenteen-v%C3%A4ylill%C3%A4-vol-2-0

Chat GPT
05.04.2024, 09.13
Kokemukseni mukaan aika harvalle liikenteessä nuo säännöt ovat täysin selvät.

Arosusi
05.04.2024, 11.09
Vieläkin on paljon fillarilla liikkuvia jotka kuvittelee että suojatie oikeuttaa ajamaan eteen/alle kaikissa tilanteissa.


Vielä on kuules paljon niitä autoilijoitakin jotka väistävät ja antavat tilaa, vaikka pyöräilijällä olisi väistämisvelvollisuus ja hän sen selvästi indikoi.

Tässä olisi paljon valistustyötä pyöräilyjärjestöillä, autoilujärjestöillä ym.
Liikenne olisi turvallisempaa ja sujuvampaa jos suurempi osa tiellä liikkujista tietäisi loppujen lopuksi aika yksinkertaiset väistämisvelvollinen säännöt.

Aakoo
05.04.2024, 13.03
Ei varmaankaan sinulle enkä tietenkään tiedä kenelle (miksi edes kysy tuota?), mutta tuntuu monasti olevan epäselvää. Nettiinkin on jäänyt lain voimaan tuloa ennen tehtyjä artikkeleita missä on virheellinen tulkinta.
Asiaa kannattanee terottaa myös jälkikasvulle ja työkavereille/reenikavereille/tuttaville. Vieläkin on paljon fillarilla liikkuvia jotka kuvittelee että suojatie oikeuttaa ajamaan eteen/alle kaikissa tilanteissa.

Ei suojatien tai pyörätien jatkeen tiemerkintä ole koskaan tarkoittanut sitä, että ajoradan liikenne väistäisi siinä pyöräilevää? Eikö siihen ole aina liittynyt liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus?

Gambinamiäs
05.04.2024, 13.44
Ei suojatien tai pyörätien jatkeen tiemerkintä ole koskaan tarkoittanut sitä, että ajoradan liikenne väistäisi siinä pyöräilevää? Eikö siihen ole aina liittynyt liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus?
Juuri näin, ei tuossa ole oikeastaan mitään muutosta tapahtunut.

Fillarijeti
05.04.2024, 16.49
Ei suojatien tai pyörätien jatkeen tiemerkintä ole koskaan tarkoittanut sitä, että ajoradan liikenne väistäisi siinä pyöräilevää? Eikö siihen ole aina liittynyt liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus?

Olen ajanut vastaavan lakitekstin mukaan vuodesta 1997. Käytännössä ns. muutos ei muuttanut sääntöjä, vaan patisti kuntia korjaamaan tiemerkintöjä ja pyrki korjaamaan aikaisempien väärien merkintöjen aiheuttamaa liikenteellistä sekasotkua. Tiedotus ja uutisointi oli todella kirjavaa, jopa hieman ahdistavaa. Moni ihminen pyrkii kuitenkin poimimaan uutisvirrasta omia käsityksiään vahvistavia osia.

Jonkin verran olen ihmetellyt vuosien varrella suunnittelijoiden erilaisia tulkintoja tiemaalauksista. Uusi kaupunginosa on saatettu maalata kokonaisuudessaan väärin - toki maaliahan on säästetty, kun suojateitä on jätetty keskeltä auki. Jonkin verran osuutta tähän typeryyteen on voinut olla myös paikallispolitiikalla. Suurin osa merkinnöistä on nyt korjattu.

Henkilökohtaisesti ns. muutos realisoitui muutamana täpärää pelastumista seuranneena ahdistavana yönä ja murtuneena selkänikamana, kun kolmion takaa tullut nuori nainen osui jatkeella takapäähän. Hidasti ensin kuin aikoisi väistää, jolloin menin.

Risto Koivunen
05.04.2024, 19.02
Juuri näin, ei tuossa ole oikeastaan mitään muutosta tapahtunut.

Pyörätien jatkeen juridinen merkitys niin vanhassa kuin uudessa tieliikennelaissa on pääasiallisesti liittynyt pysäköintirajoituksiin, eikä niissäkään ole kauheasti muutosta tapahtunut. Uuden tieliikennelain 37 § muotoilee asian seuraavasti:

"Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:


1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;"