PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takapakka 11-42 -> 11-34



cchki
04.04.2024, 07.28
Minulla on tälläinen Trail5 maastopyörä, haluaisin vaihtaa takapakan 11-34 malliseksi. Vaatiiko mitä kaikkea uutta osaa? Takavaihtaja ja jos niin millainen? Ketjut varmaankin lyhyemmät, tällä hetkellä on 126 linkkiset.

Cannondale Trail 5 - Maastopyörä | Intersport [Oranssi] (https://www.intersport.fi/fi/tuote/cannondale-trail-5-maastopyora-56550105/?color=ORANS&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8J6wBhDXARIsAPo7QA98ZrMPCrgJxpKmpPPd Gc8dLp-nnAK-E2Vq5YeGaU4B_tkJGSidBF8aArBIEALw_wcB)

nure
04.04.2024, 08.23
Itse aloittaisin ketjujen lyhennyksellä, takavaihtaja tod.näk. pitkähäkkinen ja silti veikkaan että toimii tuolla 34:llakin. Mutta jos ei niin tuollainen Deore tasoinen vaihtaja ei paljoa kustanna.

miz
04.04.2024, 09.37
Alottaisin testaamalla että toimiiko ok tuon pakan kanssa. Jos meinaat käyttää molempia pakkoja niin ei tarvi ketjua vaihdella isompaa käytettässä.
Cyclossa ainakin toimii 11-25, 11-28, 11-32 ja 11-36 pakat kaikki samalla ketjulla ilman ongelmia.

nure
04.04.2024, 10.17
Ja Shimanon vaihtajat toimii aina hieman suuremmilla(pienemmillä kuin valmistaja suosittelee.

Takakeno
04.04.2024, 10.30
Ymmärrän miksei laajempaan pakkaan vaihtaminen vältsiin toimi, mutta miks näin päin ei toimis kun nuo välitykset sisältyy jo siihen laajempaan pakkaan ja oletettavasti toimii?

kauris
04.04.2024, 10.59
Samaa mieltä. Pitäis sopia ihan suoraan ilman osien vaihtoa. Ainoastaan ketjua voi lyhentää halutessaan, kun on uudella paljon pienemmällä pakalla turhan pitkä. Paitsi jos käyttää tosiaan myös edelleen välillä sitä vanhaakin pakkaa jolloin ketju tulee jättää entiseen mittaansa. Takavaihtajan häkki on myös toki turhan pitkä jos käyttää vain sitä uutta pakkaa muttei sekään toimintaa estä. Lyhyempihäkkinen vain saattaa olla vielä tarkempi ja ei viistä niin lähellä maata.

Malamuutti
04.04.2024, 14.38
Samaa mieltä. Pitäis sopia ihan suoraan ilman osien vaihtoa. Ainoastaan ketjua voi lyhentää halutessaan, kun on uudella paljon pienemmällä pakalla turhan pitkä. Paitsi jos käyttää tosiaan myös edelleen välillä sitä vanhaakin pakkaa jolloin ketju tulee jättää entiseen mittaansa. Takavaihtajan häkki on myös toki turhan pitkä jos käyttää vain sitä uutta pakkaa muttei sekään toimintaa estä. Lyhyempihäkkinen vain saattaa olla vielä tarkempi ja ei viistä niin lähellä maata.

Vähän näin olen itsekin asiaa pähkäillyt, mutta sitten toisaalta takavaihtajan häkki pitää säätää aika tarkasti oikealle korkeudelle suhteessa suurimpiin rattaisiin. Esimerkiksi Sramin 11-vaihteinen maastovaihtaja toiseksi suurimpaan rattaaseen ja Rival suurimpaan rattaaseen. Mikä lienee sitten tuon säädön vaikutus?

Aakoo
04.04.2024, 15.40
^Vaihtajan tiedoissa: Low sprocket|Min. 42. Eli Ei välttämättä ylempi rissa "seuraa" kasettia oikealla etäisyydellä, mutta voihan sitä toki kokeilla?

Arosusi
04.04.2024, 16.28
Tuotetietojen mukaan pyörässä on Shimanon 10 vaihteet. 9-v olen ajanut SGS:llä eli pitkähäkkisellä takavaihtajalla 13-23 pakkaa. Viivettä joissain tapauksissa oli mutta siirsi vaihteen paikalle. 11-v telineessä kokeiltu Gs:llä 12-28 pakkaa. Ihan ok tuntui toimivan.
Ylempi rissaa ei saa pienemmällä pakalla optimaaliselle korkeudelle mikä saattaa tietyissä tilanteissa aiheuttaa pientä tuon viiveen.

Aakoo
04.04.2024, 16.58
Ei sillä häkin pituudella ole tässä mitään merkitystä vaan sillä, mille pakalle se vaihtaja on suunniteltu. Vaihtaja liikkuu tiettyä liikerataa pakkaan nähden, B -ruuvilla sitä yleensä säädetään mutta en tiedä onko tuossa M4100 vaihtajassa sen vertaa säätövaraa. Yleisesti Shimpan vaihtajissa ylempi rissa säädetään siihen 6mm tuntumaan isoimmasta rattaasta.

Arosusi
04.04.2024, 17.24
9-v; 11-32/36
11-v; 11-40/42

maalinni
04.04.2024, 17.41
Itse olen järkeillyt, että pitempihäkkinen vaihtaja pitää ketjun kireämmällä, kun on pidempi voiman varsi. Tosin kytkinaikana ei enää merkitystä.

nure
04.04.2024, 18.02
^Joskus/usein tuntuu että Shimanon tuotetiedot ainakin vaihtajien kohdalla on jonkun lähettipojan laatimia...

Aakoo
04.04.2024, 18.22
Itse olen järkeillyt, että pitempihäkkinen vaihtaja pitää ketjun kireämmällä, kun on pidempi voiman varsi. Tosin kytkinaikana ei enää merkitystä.Eikä se pidempi varsi nimenomaan väännä vaihtajassa olevaa jousta pienemmällä voimalla? Ketjuhan tulee rissoille ilman vetoa.

maalinni
04.04.2024, 19.45
Eikä se pidempi varsi nimenomaan väännä vaihtajassa olevaa jousta pienemmällä voimalla? Ketjuhan tulee rissoille ilman vetoa.

Achtung, näinhän se on. Ikävää kun joku korjaa omat väärät käsitykset fysiikasta :f

nure
04.04.2024, 21.46
Saas nähdä miten toimii, itsellä vaihtui medium pitkään ja pakka pysyy vastaavana. Sitä mietin että toimiiko silti saman pituisella ketjulla.

cchki
05.04.2024, 00.59
Jos tässä nyt tulee hankittua uusi takavaihtaja, niin käykö mikä vain Deoren 10v vaihtaja?

nure
05.04.2024, 09.16
Tai mikä vaan Shimanon maasto kymppivaihtaja ja joku käyttänyt jopa 11vaihteista, tuosta en ole varma...

cchki
05.04.2024, 10.07
Tai mikä vaan Shimanon maasto kymppivaihtaja ja joku käyttänyt jopa 11vaihteista, tuosta en ole varma...

Eikä tarvitse vaihtaa etuvipua? Vaikka ei olisi Deoren takavaihtaja?

Aakoo
05.04.2024, 10.34
Jos tässä nyt tulee hankittua uusi takavaihtaja, niin käykö mikä vain Deoren 10v vaihtaja?

Kokeilisin itse ensin että toimiiko nykyisellä tyydyttävästi vai ei. Mutta vetosuhde pitäisi 10s maastovaihtajissa olla sama, kunhan ei ole Linkglide -vaihtaja. Esim. pitkähäkkinen RD-M6000-SGS toimii speksien mukaan tuon 11-34 pakan kanssa, ja kustantaa verkkokaupoissa jotain alle 30€.

Arosusi
05.04.2024, 11.17
Kokeilisin itse ensin että toimiiko nykyisellä tyydyttävästi vai ei.
Noin itsekin tekisin.
Paljonko ketjulla on ajettu?
Jos kilometrejä on kertynyt niin uusi pakka ja ketju ja kovaa ajoa.

cchki
28.04.2024, 08.23
Eli GS (mediumhäkkinen) on tarkoitettu 11-42 pakoille ja SGS (pitkähäkkinen) 11-32/11-34/11-36 pakoille?

nure
28.04.2024, 09.37
^Tod.näk. päinvastoin... Itsellä oli viimeksi 11-40 pakka ja XT:n medium... Jos siitä isompi niin sitten pitkähäkkinen...

Aakoo
28.04.2024, 10.06
Eli GS (mediumhäkkinen) on tarkoitettu 11-42 pakoille ja SGS (pitkähäkkinen) 11-32/11-34/11-36 pakoille?

Kyllä, juuri näin, siis ainakin tässä keskuteltujen Shimanon vaihtajien osalta. Häkin pituudella ei sinänsä ole vaikutusta, vaan vaihtajat on vaan suunniteltu toimimaan eri pakkojen kanssa.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-SGS.html
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-GS.html

Zykkel
28.04.2024, 10.12
Eli GS (mediumhäkkinen) on tarkoitettu 11-42 pakoille ja SGS (pitkähäkkinen) 11-32/11-34/11-36 pakoille?
Tämä pitää paikkaansa. DEORE Rear Derailleur SHIMANO SHADOW RD+ 10-speed | SHIMANO BIKE-EU (https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-GS.html) Minulla on RD-M6000-GS vaihtaja ja alun perin oli 11-42 pakka, mutta nyt 11-32. Hyvin toimii, mutta b-tension ruuvin säätö ei aivan riitä Shimanon ohjeen mukaiseen 5-6mm väliin suurimmalla rattaalla. Jää noin 10mm väli. 11-34 pakalla voi riittää. Tämä on tärkeä säätö, jos jää 11-42 asetukseen, ei toimi kunnolla. Sen verran vielä vinkkiä, että XT CS-M771 11-34 pakka menee heittämällä 11-42 tilalle. Siinä voi vaihtaa alimpia rattaita yksittäin ja muistaakseni muita 3 rattaan nipussa. Kun joskus joutuu uusimaan, niin voi vaihtaa vain ne kuluneet, jotka minulla esimerkiksi juuri ne alimmat.

https://img.aijaa.com/m/00904/15238882.jpg (https://aijaa.com/IhyQO2)

paaton
28.04.2024, 13.03
^Tod.näk. päinvastoin... Itsellä oli viimeksi 11-40 pakka ja XT:n medium... Jos siitä isompi niin sitten pitkähäkkinen...

Sä oot pihalla kuin lumiukko taas kerran nykyajasta.

1x kanssa käytetään isoa pakkaa ja lyhyempää häkkiä. 2x kanssa tarvitaan suurempaa kapsiteettia, jolloin häkin tarttee olla pidempi. Pakka myös pienempi 2x kanssa.

Steve Baggy
28.04.2024, 13.19
^12spd Shimanon maastosarjoissa 10-51 pakalle on oma pitkähäkkinen vaihtaja 1x:ään. 10-45 oma medium-häkkinen ja kolmas versio 2x:ään.

Kepsu
28.04.2024, 13.34
^^ Voisitko avata paaton tätä ajatusta vähän? Miten iso pakka ja lyhyt häkki sopii yhteen? 2x tarvitaan suurempi kapasiteetti? Eikös seole juurikin toisin päin?

Steve Baggy
28.04.2024, 13.39
^ei ole. Ne eturattaatkin vaikuttaa.

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/a-complete-guide-to-rear-derailleurs

Kepsu
28.04.2024, 13.57
Ok, mutta eikö kuitenkin jos takana on isoin ratas +45t niin pitkä häkki ole vähintäänkin suotava olla?On edessä minkälainen ratas viritelmä hyvänsä.

Steve Baggy
28.04.2024, 14.00
Se tosiaan riippuu mistä sarjasta puhutaan. Shimanon 11sp maastosarjoissa se medium cage toimii virallisestikin sillä 11-46 kasetilla ja pitkähäkkistä tarvitaan vain 2x ratkaisuihin.

Paitsi noissa Linkglide hässäköissä on sitten eroja kun siellä on 51-loppuista pakkaakin.

Kepsu
28.04.2024, 14.19
Erikoista vain että 2x systeemi vaatii pitkän häkin. Tietysti jos jokin julmetun kokoinen eturatas kyseessä niin sitten ymmärrän. Mutta itselläni on kyllä maantiepyörässä ainoana 2x eikä varmasti ole pitkä häkkinen takavaihtaja.
Mutta ei tehdä tästä nyt elämää suurempaa asiaa vaan jatketaan eteenpäin.

Steve Baggy
28.04.2024, 14.28
Luultavasti sulla on maantiepyörässä myös joku 30t tai alle päättyvä kasetti.

Kepsu
28.04.2024, 14.35
Niin on. Mutta miksi ihmeessä kukaan käyttäisi yli 46 hampaista takana 2x tsydeemissä? Kuulostaa kovin erikoiselta mutta on kai sekin mahdollista.

Steve Baggy
28.04.2024, 14.44
Useamman eturattaan systeemeissä se takavaihtajalta vaadittava kapasiteetti lasketaan (edestä iso - edestä pieni) + (pakan isoin - pakan pienin).

Näin ollen se on vaikka mun maantiepyörässä (52-36) + (30-11) = 35t. Jos tuohon laittaisin jonkun 3x:n eteen jossa pienin rinkula on vaikka jotain 26t niin se olisi (52-26) + (30 - 11) = 45t

1x:ssä vain takapakka merkkaa. Elikkä 1x11 maastosarja 46-11 takapakalla vaatii 35t. 2x maastosarja esim. 40-26 eturieskoin ja 11-36 pakalla 39t.

XT:hen tarjottiin muistaakseni 11-40 pakkaa 2x:n kanssa eli se olisi 43t.

paaton
28.04.2024, 17.54
Niin on. Mutta miksi ihmeessä kukaan käyttäisi yli 46 hampaista takana 2x tsydeemissä? Kuulostaa kovin erikoiselta mutta on kai sekin mahdollista.

Aika äkkiä se kapasiteetti loppuu lyhyestä häkistä maantielläkin.

50/34 ja 11-34 ei enää toimi laidasta laitaan lyhyellä, vaikka tuollaista itse käytänkin. Shimanot tulevat kai kaikki nykyään uutena pitkällä.

Gravellissa taas ei mitään toivetta pärjätä 2x lyhyellä häkillä.

Kepsu
28.04.2024, 18.20
No mutta, näinhän se asia selvisi tyhmemmällekin. Kiitos kärsivällisyydestä.

Janne75
28.04.2024, 23.49
Mulla on kahdet kiekot tossa mun Konassa ja siinä on 1x10 Sramin voimansiirto X0 medium häkkisellä vaihtajalla. Raskaammissa kiekoissa on 11-42 ja kevyemmissä 11-34. Samoilla ketjuilla toimii hyvin.