PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörässä nopeuteen perustuvat avustustasot

sahkopyoranetti
25.03.2024, 20.44
Onko muilla tullut vastaa sähköpyörää jossa on nopeuteen perustuvat avustustasot. Tuli hommattua tollainen kiinalainen efatti ja siinä näyttäis olevan näin. Voiko tämä olla ees mahdollista?

p1 avustaa 6kmh saakka
p2 avustaa 10kmh saakka
p3 avustaa 15kmh saakka jne…

onko tähä ratkaisuja olemassa?

plr
26.03.2024, 02.33
Millaista ratkaisua tähän kaivataan? Sähköavustuksia on erilaisia ja tuo nyt toimii noin.

jpuu
26.03.2024, 08.20
Napamoottorit, ainakin kiinalaiset, toimivat juuri noin. Ei taida olla mahdollisuuksia vaikuttaa tuohon jos ei pääse tai osaa puukottaa softaa.

pahvi
26.03.2024, 09.03
onko tähä ratkaisuja olemassa?

Jos ohjaimessa on mahdollisuus "kaasuun", ja askarteluintoa löytyy riittävästi, voit käyttää Cycle Analystiä. Idea on, että tuohon kytketään nopeus-, jarru- ja poljintunnistimet ja tuo sitten kytketään ohjaimeen kaasukahvan tilalle ja myös haistelemaan ohjaimen ottamaa virtaa.
Ohjain pitää tietysti olla konffattu maksimiavustukselle, CA päättää oman avustuslogiikkansa mukaan siitä, paljonko kaasua annetaan, että pysytään halutuissa nopeus- ja wattirajoissa.
Lisätietoa vaikka täältä: https://akkutehdas.com/kauppa/cycle-analyst-v3-direct-plug-in-with-speedo-meter/

Tuollaisen avulla saa huomattavasti perus-bafangia miellyttävämmän käytöksen, mutta on käytännössä varmaa, ettei ole plug-and-play valmiiseen pyörään asennettaessa.
Itse asiassa, kun askartelemaan lähtee, kannattaa harkita, vaihtaako ohjaimenkin samalla.

sahkopyoranetti
26.03.2024, 10.02
Lähinnä mä mietin just että voiko tommosia sähköpyöriä edes olla. Jotenkin tosi kömpelön oloinen systeemi kyllä

Smo
26.03.2024, 10.42
*Tuollaisen avulla saa huomattavasti perus-bafangia miellyttävämmän käytöksen, mutta on käytännössä varmaa, ettei ole plug-and-play valmiiseen pyörään asennettaessa.
Itse asiassa, kun askartelemaan lähtee, kannattaa harkita, vaihtaako ohjaimenkin samalla.

Jos moottori on joku Bafang niin pelkkä ohjaimen vaihto voisi olla "plug-and-play" ja aika paljon halvempi vaihtoehto

trallalaalaakso
26.03.2024, 11.23
Taitettavassa GZR jossa napamoottori takarenkaassa sama juttu käytännössä, jossa kampia pyörittämällä vailla vastusta työntää sen noin 6, 18 tai 23 kmh nopeuteen. Muilla nopeuksilla ajaminen avustettuna ei onnistu. Ennemminkin sähkömopo jossa polkimet kuriositeettina kuin sähköpyörä, imo.

jpuu
26.03.2024, 11.47
Napamoottori toimii myös ilman ketjua jos siinä on PAS (poljintunnistus). Pitäisi joskus kokeilla miltä tuntuisi ajaa.

plr
26.03.2024, 17.47
Napamoottori toimii myös ilman ketjua jos siinä on PAS (poljintunnistus). Pitäisi joskus kokeilla miltä tuntuisi ajaa.

Yllä mainitulla GZR (vanha GoZero) -pyörällä voi käytännössä ajaa niin, että polkimia pyörittelee näön vuoksi. Moottori vetää pyörän nopeuteen, johon ohjausyksikkö on ohjelmoitu. Tuntuma on sama kuin käsikaasulla ajossa. Toimii hyvin ja ajaa asiansa, mutta ei ole yhtä elegantti ratkaisu kuin poljinmomentin tunnistavat pyörät.

Nixuu
27.03.2024, 21.36
Napamoottorit, ainakin kiinalaiset, toimivat juuri noin. Ei taida olla mahdollisuuksia vaikuttaa tuohon jos ei pääse tai osaa puukottaa softaa.
Ei liity tippaakaan napamoottoreihin tuo toiminta. Tuo toiminta tulee vain ja ainoastaan käytetystä moottorinohjaimesta. Napamootoria voit ohjata, niin pas signaalilla kadenssiin perustuen, tai tuollaisella halvimmalla mahdollisella tavalla, että kammet on käytännössä on/off "nappi" ja ohjain pyörittää moottoria valittuun nopeuteen.

Tai sitten voidaan ohjata kaasulla portaattomasti, siinäkin vaihtoehtoja ns "speed ohjaus", joka ohjaa moottorille menevää jännitettä pitäen virran maksimissa, kaasukahvan asento vaikuttaa siis pyörimisnopeuteen. Puoleen väliin käännetty kahva ohjaa moottorin noin 50% sen maksiminopeudetsta jne. Toinen vaihtoehto on ns "torque ohjaus" joka ohjaa moottorille menevää vaihevirtaa pitäen jännitteen maksimissa. Tämä ohjaa moottorin vääntöä. Tällöin jo esim 15% kääntö kaasukahvasta voi pyörittää moottoria täyttä nopeutta, jos maasto on tasaista ja ei tarvita kauheasti tehoa etenemiseen. Ja turha edes mainita, siniaaltoa, foc jne.

Lisäksi on esim "power ohjaus", joka ohjaa moottoria tietyllä teholla. Eli esim kaasukahvan kääntö 50% ohjaa moottorille 50% maksimitehosta, esim 500w, jos 100% on 1000w.

Ja napamoottoria voidaan myös ohjata momentintunnistimen kautta, joka voi sijaita esim keskiössä, kuten usein keskiömoottorien yhteydessä on. Tai sitten esim kasettibodyssä, eli mittaa polkemisen momenttia ketjun välityksellä. Tai esim kammessa. Nämä kaikki riippuu käytetystä moottorinohjaimesta, ei moottorista.

Samoin keskimotit, niissä aivan sama juttu. Se itse moottori on aina "tyhmä" laite, johon menee 3 vaihepiuhaa, ja jos on hall anturilillinen motti niin 3 hall anturin signaalia ulos ja +5v sekä maa, ja joissain tapaukissa tulee ulos vielä erillinen nopeussignaali (esim alennusvaihteellinen napamotti vapaakytkimellä, jotta nopeuden saa myös rullatessa vapaasti. Muuten nopeus otetaan halleilta) Tai hallit voi puuttua kokonaan jos on ns sensorless ohjain. Toki on myös hiiliharjallisia motteja, mutta niitä ei oikein löydy kuin museosta joten jätin ne pois. Moottorin sijainti ei tuo mitään muutoksia tuohon, ohjain on se joka ratkaisee. Ja ei, ohjain ei ole se joka on siellä ohjaustangossa / rungossa integroituna, mistä valitaan avustustasot jne.

jpuu
28.03.2024, 08.25
^No tietysti näin. Nämä systeemit hankitaan kuitenkin pakettina siis ohjain+moottori joko asennettuna tai itse asentaen. Silloin näissä tyhmemmissä ohjaimissa on lähes poikkeuksetta nopeuteen perustuvat avustustasot. Totta mooses napamoottoria voi ohjata kaasukahvalla täyteen nopeuteen, jos kaasukahva yleensä järjestelmässä on. Silloin ei yleensä poljeta eikä voi puhua enää pyöräilystä. Sitten tietysti kaikenlaisella "kikkailulla" pystyy tekemään mitä vaan, mutta monellakaan siihen ei riitä taidot eikä viitseliäisyys.

maalinni
28.03.2024, 09.37
Lähinnä mä mietin just että voiko tommosia sähköpyöriä edes olla. Jotenkin tosi kömpelön oloinen systeemi kyllä

Jos sinulla sellainen on, niin kai niitä sitten voi olla ?? Kun ostaa kiinalaista, niin saa kiinalaista.

Nixuu
28.03.2024, 10.01
^No tietysti näin. Nämä systeemit hankitaan kuitenkin pakettina siis ohjain+moottori joko asennettuna tai itse asentaen. Silloin näissä tyhmemmissä ohjaimissa on lähes poikkeuksetta nopeuteen perustuvat avustustasot. Totta mooses napamoottoria voi ohjata kaasukahvalla täyteen nopeuteen, jos kaasukahva yleensä järjestelmässä on. Silloin ei yleensä poljeta eikä voi puhua enää pyöräilystä. Sitten tietysti kaikenlaisella "kikkailulla" pystyy tekemään mitä vaan, mutta monellakaan siihen ei riitä taidot eikä viitseliäisyys.

Ja taas väärin. Itse, eikä moni tuttavistakaan, joka on sähköpyörän tehnyt, ole tilannut mitään valmista pakettia. Moottori ostetaan erikseen, pinnataan vanteelle, ohjain tilataan eri paikasta ja valitaan ominaisuuksien perusteella. Useinkaan nuo eivät ole plug&play vaan vaativat liittimien vaihtamista ja juottamista. Moottori pitää "parittaa" ohjaimeen, tosin sen tekee usein ohjaimien oma "automatiikka". Mutta jos on vähän vanhempi ohjain, joka ei esim osaa foc:ia niin sillon esim hall järjestys etsitään itse käsin. Vaihtoehtoja on 36 erilaista, joissa on 3 oikeaan suuntaan pyörivää vaihtoehta, joista kaksi on "false positive", eli pyörii oikeaan suuntaan, mutta kuluttaa enemmän virtaa kuin se oikea ja lämpenee enemmän. Tällöin tarkastellaan moottorin ottamaa virtaa ja etsitään se vähiten kuluttava vaihtoehto jne.

Nää sun vastaukset tuntuu noudattavan jotain "idioottien" kiinasta tilattuja "plug&play" kittejä, joissa kaikki on mahdollisimman surkeasti toteutettu. Suuri osa sähköpyörän kokoajista ei noihin päin edes vilkaise, vaan valitsee osat erikseen ja tekee niistä sen kokonaisuuden. Usein tämä tosiaan tarkoittaa sen ohjaimen "ohjelmoimista" sekä ihan esim firmwaren päivitystä jne. Ja foc ohjaimen tapauksessa vaatii aina moottorin "parituksen", angle correctionin, lisäksi ohjain mittaa 1khz signaalilla vaiheiden vastusarvot ja muut tarvittavat tiedot.

jpuu
28.03.2024, 10.45
Just. Älä yleistä jos sinä tai sun tuttavat tekevät kaiken itse. Väitän että suurin osa ei tee näin vaan fillari ostetaan valmiina. Jos valitsee napamoottorilla varustetun sähköpyörän, niin se on sellainen kuin aloittaja kirjoittaa. Nopeuteen perustuvat tasot on myös omassani ja niiden kanssa pärjää kun sen tietää.

Nixuu
28.03.2024, 13.21
Just. Älä yleistä jos sinä tai sun tuttavat tekevät kaiken itse. Väitän että suurin osa ei tee näin vaan fillari ostetaan valmiina. Jos valitsee napamoottorilla varustetun sähköpyörän, niin se on sellainen kuin aloittaja kirjoittaa. Nopeuteen perustuvat tasot on myös omassani ja niiden kanssa pärjää kun sen tietää.

Olikin kyse sähköpyörän rakentamisesta. Tuo mihin vastasin. Tottakai suurin osa ostaa valmiin pyörän. Mutta diy tyypeistä suurin osa ostaa kyllä motin ja ohjaimen erikseen eikä mitään valmiita paketteja.

jpuu
28.03.2024, 13.30
Mutta kun säikeen aloittaja oli hommannu kiinalaisen efatin. Sellaisesta oli alkujaan kyse eikä itse rakennetusta.

Nixuu
28.03.2024, 13.51
Mutta kun säikeen aloittaja oli hommannu kiinalaisen efatin. Sellaisesta oli alkujaan kyse eikä itse rakennetusta.
Osaatko sä lukea noita aikaisempia viestejä yhtään. Toki muutaman viestin sisältävän viestiketjun seuraaminen saattaa olla haastavaa. Sinä itse väitit kivenkovaan kuinka tuo aloittajan kuvaama toiminta johtuu napamoottorista, johon kommentoin, että ei todellakaan liity napamottiin mitenkään. Tuon aloittajan mainitseman käyttäytymisen saa siihen keskimottiin yhtälailla, moottorin sijoituspaikka ei vaikuta yhtään mitään. Sen jälkeen sä vedit siitä aasinsillan siihen kuinka napamotit hankitaan ohjaimen kanssa pakettina, johon piti taas kommentoida, ettei todellakaan mene näin. Ikään kuin tuo väittämäsi olisi ainoa mahdollisuus. Sinä itse lähdit viemään asiaa tuosta aloittajan kirjoittamasta asiasta kirjoittamalla täysin epäolennaisuuksia faktoina.

jpuu
28.03.2024, 14.25
Öhöm. Olkoon sitten niin ja ei muuta kuin rakentelemaan. Alkaa olla ajokelit kohdillaan:cool: