Näytä tavallinen näkymä : 2024 uutuuksia
Eikö UDH-korvakkeeseen muka voi kiinnittää mitä tahansa nykyistä ja vanhaa takavaihtajaa?
Niin mähän en varsinaisesti tarkoittanut tuota, vaan sitä, että kaunko menee siihen, kunnes kaikki paremman pään gravel-vaihtajat vaatii UDH-korvakkeen tai jonkun muun valmistajan kilpailevan vastaavan systeemin.
Mun mielestä elinkaariajattelun kannalta katsottuna olennaiset kysymykset on, että A) kuinka kauan Sramilla etc on intressejä valmistaa perinteisiin korvakkeisiin käyviä pulikoita, kun tulevaisuus ei taatusti ole niissä vaan Transmissionissa ja B) kuinka kauan menee siihen, että UDH-korvakkeeton runko ei enää kelpaa "kenellekään" skenaario A:n pelossa.
Kauan, mutta sovitaan että kaikki on perseestä ja paalataan kaikki pyörämme. Shimano on kuitenkin varsin konservatiivisesti tarjonnut mekaanisia versioita ja esim. maastoon 2x:ää…
Kuinka kauan on "kauan" tässä yhteydessä? Ihan vaan noin niinkuin vinkkinä: normaaliin asioista keskustelemiseen muuten kuuluu erilaiset käsitykset ja mielipiteet niistä. Aina ei edes pyrkimyksenä tarvitse olla yhtenäiseen mielipiteeseen päätyminen tai ainakaan sopiminen siitä, että kaikki on perseestä...
^juuri noin
Korvakkeeseen voi, mutten tarkoittanut korvaketta. Sramin vaihtajahan ei käytä lainkaan korvaketta, vaan se tulee suoraan runkoon kiinni.
Sivustakatsoja
02.08.2024, 18.44
^Edit: siis juuri transmission-vaihtajasta on kyse.
Mua pohdittuaisi enemmän se, että voiko joku muu kuin SRAM patenttien estämättä tehdä UDH-yhteensopivaan runkoon suoraan liitettävää vaihtajaa, tapaan SRAM Transmission?
Scott Scale Gravel 2025. Ympyrä on pyörähtänyt takaisin lähtöpisteeseen.. :)
https://cdn.brujulabike.com/media/143702/conversions/scale-gravel-rc-scott-bike-photo-by-michael-riehle-070-scale-gravel-rc-scott-bike-photo-by-michael-riehle-070-1000.jpg
https://en.brujulabike.com/scott-scale-gravel-mtb-new-range/
Ohiampuja
02.08.2024, 19.03
Eikös UDH korvake ole tavallinen korvake? Eli siihen kiinnitetään vaihtaja ihan perinteiseen tapaan?
^Edit: siis juuri transmission-vaihtajasta on kyse.
Mua pohdittuaisi enemmän se, että voiko joku muu kuin SRAM patenttien estämättä tehdä UDH-yhteensopivaan runkoon suoraan liitettävää vaihtajaa, tapaan SRAM Transmission?
No sitähän minä tuossa justiinsa kyselin...
Eikös UDH korvake ole tavallinen korvake? Eli siihen kiinnitetään vaihtaja ihan perinteiseen tapaan?
On ja kahvinkeittimestä otetaan kahvia.
Scott Scale Gravel 2025. Ympyrä on pyörähtänyt takaisin lähtöpisteeseen.. :)/ (https://en.brujulabike.com/scott-scale-gravel-mtb-new-range/)
Onhan tuo scotin jäykkis ollut jo kauan saatavalla jäykällä keulalla.
Sivustakatsoja
02.08.2024, 19.06
^mutta siihen UDH-runkoon suoraan ruuvattavaan transmission-vaihtajaan voi olla patentteja: https://www.pinkbike.com/news/sram-granted-patent-for-drivetrain-with-a-direct-mount-derailleur.html
Ohiampuja
02.08.2024, 19.06
Karkasi se viesti kesken kaiken…
Piti jatkaa kysymyksellä että onko nyt tulossa jotain uutta, joka siis vaikuttaa suoraan takavaihtajaan?
Sivustakatsoja
02.08.2024, 19.07
No sitähän minä tuossa justiinsa kyselin...
Joo niin, mutta hommaan sotkeutui korvake, millä heitettiin vesilintua.
Karkasi se viesti kesken kaiken…
Piti jatkaa kysymyksellä että onko nyt tulossa jotain uutta, joka siis vaikuttaa suoraan takavaihtajaan?
Tuo uusi gravel-takavaihtaja tulee suoraan runkoon.
Campan 13spd Ekar on käsittääkseni melko tympeä säätää ja jo mekaanisissa 12spd olen huomannut että tarkkoja ovat säätää. Siinä mielessä sähkö ja suoraan raamiin tuleva vaihtaja on tuossa 13spd ratkaisussa varmasti hyvä.
On. Ja gravellissakin se vaihtaja ottaa osumaa suht helposti ja pääsee kesken lenkin oikomaan korvaketta. Tuo sramin uutuus ei kyllä pienestä pamauksesta väänny.
Aika vähän rengasvaihtoehtoja näin aluksi Zippeihin.
Currently, the list is short and reminiscent of the early days of road tubeless. Zipp claims its working with another five tyre brands, but at the time of publication, the following gravel tyres are all that are approved
Goodyear XPLR Slick Fitment series 40 mm
Goodyear XPLR Inter Fitment series 45 mm
Zipp G40 40 mm
Schwalbe G-One range (all models, 40 mm or bigger)
While not officially stated by Zipp, it should also be safe to say that any tubeless mountain bike tyre over 58 mm (2.3in) in width will be OK to use, too. Still, that currently leaves a notable 46-57 mm gap in available options.
Kyllä niihin kaikki muutkin kelpaa kunhan reunaehdot toteutuvat.
Onhan tuo scotin jäykkis ollut jo kauan saatavalla jäykällä keulalla.
Näin on, mutta ei gravelina.
”the brand itself has presented a series, it seems there will be at least 3 setups, of SCOTT Scale bikes specifically for gravel”
Tuo suositus ja reunaehdot ovat Zippin omat ja E.T.R.T.O:n mukaiset.
Eli Zippin ja rengasvalmistajan omat testit niin voidaan poiketa etrton suosituksista, eli voidaan mennä tuonne kapeampaan.
Tässä juttua uusista zipeistä.
https://escapecollective.com/zipp-303-xplr-gravel-wheelset-review-aero-at-32-mm-internal-width/
On ne kyllä fiksuti gravel käyttöön tehty. 4mm leveä reuna, eli kestää kyllä paukutella kivikkoon.
Tässä myös kuva renkaan profiilista. Tuossa puhutaan aerosta, mutta omasta mielestä ainakin yhtä tärkeää renkaan muoto. Tuolla leveällä kehällä pystyy ajamaan tosi matalilla paineilla, ilman että rengas kaatuu alle. Tuosta myös juttua escapen artikkelissa.
https://escapecollective.com/wp-content/uploads/2024/08/Zipp-303-XPLR-diagram-1024x645.jpg
Juu niinhän ne on.
En silti epäröisi laittaa sorajyrääni noita kiekkoja vaikka esim. Rene herseillä tai vaikka niillä helevetin laahaavilla 45mm terra speedeillä. Taikka race king tai thunder burt setillä.
Thunder Burt ei oikein tunnu toimivan Swissin G 540 kehillä joten tuossa suhteessa tulin miettineeksi josko painaisi tilausnappulaa Zippin suhteen.
Zipp joutuu tietenkin olemaan suosituksissa tosi varovainen. Toisaalta ei yksikään firma joka on USA:n vahingonkorvauslainsäädännön tai käytännön alla varmaan suosittele etrton vastaisesti ellei takana jotain testejä/dataa
Aatteleppa jos tuttu julkaisisi videon jossa grc- 1400 swissllä ajetaan routakuoppaan. Jossa eturenkaalla kerätään kiertää hiuksenhienosti kuoppa mutta takarengas tippuu just sen terävän veden syövyttämän korkeaan reunaan. Ukolla nousee perse ilmaan kohdatessa montun komean tubelesssuihkun kera ja samontein rengas irti. Maanpinnalle palatessaan kikkeli tankoon ja ukko nurin. Tässä hommassa selvittiin muutamalla asfalttifritsulla.
Aatteleppa jos tuttu julkaisisi videon jossa grc- 1400 swissllä ajetaan routakuoppaan. Jossa eturenkaalla kerätään kiertää hiuksenhienosti kuoppa mutta takarengas tippuu just sen terävän veden syövyttämän korkeaan reunaan. Ukolla nousee perse ilmaan kohdatessa montun komean tubelesssuihkun kera ja samontein rengas irti. Maanpinnalle palatessaan kikkeli tankoon ja ukko nurin. Tässä hommassa selvittiin muutamalla asfalttifritsulla.
Noni, ois pitänyt olla 50mm kumit 32mm sisäleveydellä.
Tässä juttua uusista zipeistä.
https://escapecollective.com/zipp-303-xplr-gravel-wheelset-review-aero-at-32-mm-internal-width/
On ne kyllä fiksuti gravel käyttöön tehty. 4mm leveä reuna, eli kestää kyllä paukutella kivikkoon.
Tässä myös kuva renkaan profiilista. Tuossa puhutaan aerosta, mutta omasta mielestä ainakin yhtä tärkeää renkaan muoto. Tuolla leveällä kehällä pystyy ajamaan tosi matalilla paineilla, ilman että rengas kaatuu alle. Tuosta myös juttua escapen artikkelissa.
https://escapecollective.com/wp-content/uploads/2024/08/Zipp-303-XPLR-diagram-1024x645.jpg
Olet sikäli oikeassa renkaan muodosta että liian kapea rengas aiotulle kehälle, vaikka se siihen passaisikin, menee liian lyttyyn keskiosaltaan. Esim Corsa Speed pro on aivan eri korkeus esim 19mm kuin 23 mm kehällä. Jos molemmat vetää sinne 5 Barin maksimiiin. Se on siis liian pullea sivuilta muttei tarpeeksi päältä jossa sitä nimenomaan pitää olla.
Noni, ois pitänyt olla 50mm kumit 32mm sisäleveydellä.
No höpöä, elä nyt uhriudu.
Luin nyt ajatuksen kanssa tuon zippien testin escapessa. Vähän oli testaaja skeptinen ylileveisiin kehiin ja aika hyvillä perusteilla.
Kannattaa lukea.
Ai tsiisus, tässä lisää.
https://bikerumor.com/zipp-303-xplr-sw-gravel-wheels/
Nyt tajusin, mitä tuo escapen äijä tarkoitti vain toisen sivun osumisesta kiveen. Ensin ajattelin, että aika huonoa tuuria kuitenkin jos vaan kiekon toinen laita osuu. Mut eihän se noin mene.
Kun kehä on 40mm ulkoa ja rengas saman levyinen, niin kunnon kivikko mutkaan kantatessa, se kehän reuna ottaa tosi helposti kiviin kiinni.
Ehkä tarttee ottaa vähän järkeä käteen näiden ylileveiden kehienkin kanssa. Zipillä taitaa tulla mahalasku jo pelkästään tuon bikerumorin jutun vuoksi.
Kaikenlaista se ameriikkalainen keksiikin :eek:
This ride ended with four fixable flats and one that required a tire boot – I was not impressed.
Escapen juttu oli aika mielenkiintoinen. Testaaja oli sitä mieltä, että rengas menee herkästi kantikkaaseen muotoon. Paineiden säätö äärimmäisen tarkkaa. Joko rengas menee liian kovaksi, tai yliohjaa.
Kyllä se vaan taitaa olla niin, että gravellissa tarttee säilyttää vähän sitä pallomaista muotoa.
Luin nyt ajatuksen kanssa tuon zippien testin escapessa. Vähän oli testaaja skeptinen ylileveisiin kehiin ja aika hyvillä perusteilla.
Kannattaa lukea.
No mitäs minä joskus muutama viesti tämän asian tiimoilta sanoin. Ilmeisesti et ole itse testannut asiaa?
No mitäs minä joskus muutama viesti tämän asian tiimoilta sanoin. Ilmeisesti et ole itse testannut asiaa?
No noilla grc1400 kiekoilla ja 40mm terra speedeillä on kyllä paukuteltu huolella kivikkoa. Yksi flatti muutamaan vuoteen pohjaamisen vuoksi. Tuossa oli kyllä vauhtia ihan riittävästi.
24id ja 40mm kumi on vähän eri kuin 32id, jossa kehän ulkoleveys on sama kuin renkaan koko.
Kuulostaa vaan mun mielestä hurjan leveiltä kun mulla on maasturissakin vaan 30mm sisäleveät kehät ja siinä kuitenkin pyörii alla noin 2,4" rengasta. Oliko se nyt 5 wattia mitä noilla säästää jos ajelee kokoajan jotain 30km/h niin kai ne sen takia on sitten kehitetty, mutta en mä niin kovaa aja gravelilla.
Juu, ihan oikeassa kyllä näytit olevan.
Kannattaa lukea.
Jep. Kannattaa. Ja sen lisäksi kannattaa kokeilla ihan reaalimaailmassa.
No noilla grc1400 kiekoilla ja 40mm terra speedeillä on kyllä paukuteltu huolella kivikkoa. Yksi flatti muutamaan vuoteen pohjaamisen vuoksi. Tuossa oli kyllä vauhtia ihan riittävästi.
24id ja 40mm kumi on vähän eri kuin 32id, jossa kehän ulkoleveys on sama kuin renkaan koko.
No, ensimmäisenä tulee mieleen että miehellä on yks kiekkopari ja siihen yksi rengasarja ja tuon perusteella voi sitten tehdä johtopäätöksiä. Mä luulin että sulla on se 7 sarjaa renkaita ja sama setti kiekkoja. Okei mä älysin väärin ja poistun takavasemmalle viisaampien tieltä.
Mikä korvake?
https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2023/03/SRAM-XX-T-Type-Eagle-Transmission-Powermeter-AXS-groupset-38-44cdb31.jpg?webp=1&w=1200
Niin Stenun kommentti vihjasi tähän, että pitää olla udh-runko jotta pääsee käyttämään näitä uusia osasarjoja, ja sram vienee kaikki premiumit direct mounteiksi ennen pitkää. Jatkoin vain ajatuksella, että muun kuin udh rungon saa virattomaksi myös jos ei saa korvaketta vanhan tilalle.
Udh on tietääkseni vapaa standardi, voiko directmountissa olla jotain sellaista patenttia mikä estää udh-runkoon soveltuvan shimanon tai vaikka microshiftin valmistamisen :rolleyes: Jos on niin ehkä me saadaan kohta kilpaileva shimanon ”standardi” ja sitten pikkupajat tekee adaptereita jotta saadaan molemmat sopimaan.
Olet sikäli oikeassa renkaan muodosta että liian kapea rengas aiotulle kehälle, vaikka se siihen passaisikin, menee liian lyttyyn keskiosaltaan. Esim Corsa Speed pro on aivan eri korkeus esim 19mm kuin 23 mm kehällä. Jos molemmat vetää sinne 5 Barin maksimiiin. Se on siis liian pullea sivuilta muttei tarpeeksi päältä jossa sitä nimenomaan pitää olla.
Mun mielestä jo heti se renkaiden profiileja esittävä Zippin kuva oli piirretty niin totaalisesti Zipp-suotimet silmillä, että huvitti. Ei rengas käyttäydy kuvan osoittamalla tavalla vanteen levitessä. Kun vanne leviää, renkaan profiili oikenee eli kuviopinnan kaarevuus vähenee ja siitä seuraa juurikin se ilmiö, että renkaat alkaa helposti yliohjaamaan. Kapeammalla vanteella profiili pysyy pyöreämpänä ja renkaan käytös neutraalimpana. Siinä kuvassa on jotenkin saatu asia väännettyä niin päin, että kapeammalla vanteella olevan renkaan kuviopinnan profiili onkin yhtäkkiä muuttunut littanammaksi ja Zippin vanteella profiili on pyöreämpi. En vaan viitsinyt tulla heti huutelemaan tuosta, kun mun kommentit kuitenkin tyrmätään aluksi aina jonkun toimesta :)
Nyt tajusin, mitä tuo escapen äijä tarkoitti vain toisen sivun osumisesta kiveen. Ensin ajattelin, että aika huonoa tuuria kuitenkin jos vaan kiekon toinen laita osuu. Mut eihän se noin mene.
Kun kehä on 40mm ulkoa ja rengas saman levyinen, niin kunnon kivikko mutkaan kantatessa, se kehän reuna ottaa tosi helposti kiviin kiinni.
Ehkä tarttee ottaa vähän järkeä käteen näiden ylileveiden kehienkin kanssa. Zipillä taitaa tulla mahalasku jo pelkästään tuon bikerumorin jutun vuoksi.
Mähän kirjoittelin jo viime vuonna siitä, kuinka mulla lohkesi pala Enven kehästä, kun AG25-vanteen reuna on niin leveä, että ottaa helposti osumaa. Vaikka siis vanne on ulkoa vain sen 33,5 mm ja rengas oli 42 mm silloin, kun tuo tapahtui. Kuituvanteiden kanssa kannattaa miettiä aika tarkkaan, että onko viisaampi, että vanne suojaa rengasta vai rengas vannetta ja jos päätyy ekaan, niin on hyvä varmistua takuista. Ne, jotka noista Zippeistä eniten (ainoastaan?) oikeasti hyötyy, on pro-kisakuskit ja niillä ei tietty ole niin väliä, että kuinka usein vanteita joutuu vaihtamaan..
https://www.ptcycles.co.uk/upldir/products/9jwn47_AG25_RimProfile-600x0-c-default.jpg
Niin Stenun kommentti vihjasi tähän, että pitää olla udh-runko jotta pääsee käyttämään näitä uusia osasarjoja, ja sram vienee kaikki premiumit direct mounteiksi ennen pitkää. Jatkoin vain ajatuksella, että muun kuin udh rungon saa virattomaksi myös jos ei saa korvaketta vanhan tilalle.
Udh on tietääkseni vapaa standardi, voiko directmountissa olla jotain sellaista patenttia mikä estää udh-runkoon soveltuvan shimanon tai vaikka microshiftin valmistamisen :rolleyes: Jos on niin ehkä me saadaan kohta kilpaileva shimanon ”standardi” ja sitten pikkupajat tekee adaptereita jotta saadaan molemmat sopimaan.
Sram-tyylinen suoraan UDH-korvakkeeseen tuleva direct mount on patentoitu (https://www.pinkbike.com/news/sram-granted-patent-for-drivetrain-with-a-direct-mount-derailleur.html) ja luultavasti Sramilla on ollut ajatus siitä valmiina jo silloin kuin UDH-idea on myyty pyörä-/runkovalmistajille muilla perusteilla (standardoitu korvake). Mun mielestä Sram on onnistunut taktikoimaan itselleen merkittävän kilpailuedun Shimppaan nähden tuossa ja Shimpan on lähes pakko reagoida ja keksiä jotain. Kun nuo direct mount -vaihtajat tulee myös Forceen ja Rivaliin x vuoden sisällä, ei kovin moni enää kelpuuta kuin UDH-korvakkeellisen rungon edes graveliin. Sitä mukaa, kun uusia runkoja julkaistaan, kaikki tulee jokatapauksessa olemaan UDH-runkoja. Ei yhdenkään valmistajan ole mitään järkeä enää yrittääkään markkinoille rungolla, jossa sitä ei ole.
Nykyrunkojen elinkaaren pituuden määrittää se, että kauanko valmistajat sitten viitsii jatkaa korvakekiinnikkeisten vaihtajien valmistamista pelkästään jälkimarkkinoille, kun OEM:nä niitä ei enää myydä.
Samaan hengenvetoon voi kysyä, että mikä mielestänne on nykyään kuluttajaekonomisessa mielessä riittävä elinkaaren pituus fillarin rungolle? Entä mikä se olisi ekologisessa mielessä? Vielä muutama vuosikymmen sitten elinkaari oli kuitenkin vähintään 10-20 vuotta tai jotain sinne päin.
Siihen aikaan, kun Paloheinässä järkättiin XCO PM:t, taidettiin muistaakseni mitaileille ajaa ehkä vajaa kymmenisen vuotta vanhalla Zaskar-rungolla. Kuinka moni nykyään tosissaan edes SM-tasolla kisaa ajava ajaa kymmenvuotiaalla rungolla? Entä ihan perusharrastaja? Miksi ei aja?
Ja tämä siis vaan tällaisena ajatusjatkumona Ohiampujan täysin perusteltuun kommenttiin kiertotalousajattelusta. En tarkoittanut, että kaikki vanhat rungot pitäisi välittömästi paalittaa, kuten joku asian halusi ymmärtää.
Mun mielestä jo heti se renkaiden profiileja esittävä Zippin kuva oli piirretty niin totaalisesti Zipp-suotimet silmillä, että huvitti. Ei rengas käyttäydy kuvan osoittamalla tavalla vanteen levitessä. Kun vanne leviää, renkaan profiili oikenee eli kuviopinnan kaarevuus vähenee ja siitä seuraa juurikin se ilmiö, että renkaat alkaa helposti yliohjaamaan. Kapeammalla vanteella profiili pysyy pyöreämpänä ja renkaan käytös neutraalimpana. Siinä kuvassa on jotenkin saatu asia väännettyä niin päin, että kapeammalla vanteella olevan renkaan kuviopinnan profiili onkin yhtäkkiä muuttunut littanammaksi ja Zippin vanteella profiili on pyöreämpi. En vaan viitsinyt tulla heti huutelemaan tuosta, kun mun kommentit kuitenkin tyrmätään aluksi aina jonkun toimesta :)
Mähän kirjoittelin jo viime vuonna siitä, kuinka mulla lohkesi pala Enven kehästä, kun AG25-vanteen reuna on niin leveä, että ottaa helposti osumaa. Vaikka siis vanne on ulkoa vain sen 33,5 mm ja rengas oli 42 mm silloin, kun tuo tapahtui. Kuituvanteiden kanssa kannattaa miettiä aika tarkkaan, että onko viisaampi, että vanne suojaa rengasta vai rengas vannetta ja jos päätyy ekaan, niin on hyvä varmistua takuista. Ne, jotka noista Zippeistä eniten (ainoastaan?) oikeasti hyötyy, on pro-kisakuskit ja niillä ei tietty ole niin väliä, että kuinka usein vanteita joutuu vaihtamaan..
https://www.ptcycles.co.uk/upldir/products/9jwn47_AG25_RimProfile-600x0-c-default.jpg
On sillä vähän väliä, jos käy noin niinkuin tuossa bikerumorin artikkelissa.
Voidaan myös kysyä mihin tavallinen harrastelija tarvitsee niitä hipovaihtajia? Mä olen ihan varma, että niitä perinteiseen korvakkeeseen meneviä osasarjoja tulee saamaan vielä hyvän tovin. Ei edes nuo perusharrastajatason fillarit siirry sähköön parissa vuodessa ja nyt tarkoitan niitä n. 2k€ maksavia fillareita. Kukaan ei myöskään tule viemään niitä olemassa olevia vaihtajia pois.
^ Niin kyse ei olekaan siitä, mitä tavallinen tai vähemmän tavallinen harrastaja ”tarvitsee” vaan siitä, että mitä hän haluaa. Aikuisten oikeasti ei yksikään tavallinen harrastaja tarvitse myöskään integroituja ohjaamoita, läpiakseleita, ylikokoemäputkia, kuiturunkoja tai edes levyjarruja. Silti ne on ominaisuuksia, jotka pyöriin halutaan koska syyt x ja y. Harrastaminen onnistui ihan yhtä hyvin ja osin jopa paremmin tai helpommin ilman noita. Fillariteollisuus on äärimmäisen tehokas (näennäisten) tarpeiden luomisessa.
Tulevat kuluttajasukupolvet tosin saattaa määrittää tarpeensa toisella tapaa. Nythän uskoakseni suurin kuluttajasegmentti harrastefillareille on tällä hetkellä keski-ikäiset miesoletetut ja luonnollisen poistuman kautta heidän määrä tulee koko ajan vähenemään.
Niinpä. Sitten voi ostaa sen UDH rungon kerran sellaisen tarvitsee :D
Levyjarruista (ja läpiakseleista) maastopyörässä (jolla vaikka vielä ajetaan bikepark-ajoa) hieman eri mieltä mutta muutoin ja varsinkin maantiepyörän osalta juurikin noin.
Kuiturungolla voitaneen kyllä varmaan saavuttaa sellaisia ominaisuuksia (ajomukavuuteen liittyviä), joista taviskuskikin hyötyy mutta tämäkin taitaa olla aika marginaalista, kun renkaiden ilmatila on suurentunut mikä on pehmentänyt menoa rungon materiaalia enemmän.
On sillä vähän väliä, jos käy noin niinkuin tuossa bikerumorin artikkelissa.
Juu mä en lukenut sitä
Mutta toki se kuluttajien halu myös kumpuaa siitä, että valmistajat ja heidän markkinointikoneisto on koko ajan taitavampi luomaan sitä halua ihmisiin. Tuotekehitystä tehdään isolta osalta sen vuoksi, että kauppaa pystytään käymään.
Kuiturungolla voitaneen kyllä varmaan saavuttaa sellaisia ominaisuuksia (ajomukavuuteen liittyviä), joista taviskuskikin hyötyy mutta tämäkin taitaa olla aika marginaalista, kun renkaiden ilmatila on suurentunut mikä on pehmentänyt menoa rungon materiaalia enemmän.
Niin ja edelleen mun ”Luttero” eli vannejarrullinen teräspyörä kulkee soralla vähintään yhtä kovaa ellei kovempaakin kuin Stigmata ja etupään osalta myös huomattavasti mukavammin. Jos unohdetaan se, että Lutteron kiekkoihin joutuu uusimaan vanteita aika ajoin niin en koe saavani mitään mitattavissa olevaa hyötyä Stigmatasta. Fiilis on toki vähän eri ja ehkä siksi molemmat puoltaa paikkansa niin, että kummastakaan en ole luopunut. Silti en kykene laittamaan toista toisen edelle, en objektiivisesti enkä edes subjektiivisesti. Tänä kesänä Lutteroon on tainnut kertyä kilsoja enemmän kuin Stiguun.
Sivustakatsoja
03.08.2024, 10.15
Toisaalta polkupyöräteollisuus ei ole kyennyt pysymään runkojen osalta yhdessä standardissa kovin hyvin. Eikä edes läpiakseli ole standardi, vaan kasa toisistaan poikkeavia toteutuksia. Sama koskee keskiötä: toteutuksia on tulut ja mennyt mutta voittajaa ei ole näköpiirissä (ellei se ole kierteelinen BSA).
Aika näyttää tuleeko UDH-rungosta standardi, vai käykö kuten ennenkin.
Sram -Zipp uutuuksista jäänyt sellainen mielikuva, että voimansiirto on oikeasti hyvä, miinuksena 10-46 toistaiseksi ainoa vaihtoehto ja hinta.
Tuossa ei ole samaa viivettä kuin transmissionissa, joka vaihtaa vasta kun edellinen vaihto täysin suoritettu. Eli xplr nopeampi, jota ehkä gravelissa ja maantiellä arvostetaan.
Kiekkojen osalta vaikutelma että menty liian leveään sisämittaan , erittäin suppea määrä renkaita, renkaan muoto menee aika tasaiseksi, kiekkojen kyljet iskuherkkiä ja aero-ominaisuudet kuitenkin todennäköisesti pienet. Zipp mainostaa että 5 wattia 45 kmh (2 wattia 35 kmh) johonkin kilpailijaan, jota ei kerro eikä mitään dataa, eli niinpä.
Renkaanpaineista ja rr:stä eri alustoilla on maantiepuolelta jotain dataa, mm. Silcan julkaisemana, samoin suomalainen Wheel Energy on tehnyt testejä lehdille ja valmistajille.
Tuossa Silcan ja Zippin kuvat. Eli niin matala kuin mahdollista vaan sopiva, mikä sitten se eri tilanteessa onkaan. Silcan mukaan tuo käyrä ei ole niin symmetrinen kuin Zippin kuvassa (alempi), vaan se menisi niin että jos on "optimia" alhaisempi paine niin vaikutus on pieni, mutta jos sitä korkeampi paine niin vaikutus on äkkiä suuri.
Tuossa pienemmässä kuvassa alin sininen käyrä kuvannee brr:n testejä joissa painetta kasvattamalla watit vaan pienenee
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKrK86I6NU2Lu19Bs8Z1qcam8zObpYs tjkLw&s
https://dqh479dn9vg99.cloudfront.net/wp-content/uploads/sites/9/2024/07/zipp-303-xplr-news-6-970x524.jpg
UDH on nerokas veto Sramilta, mutta myös kuluttajan kannalta erittäin hyvä kun uudet rungot tulevat tulevaisuudessa todennäköisesti kaikki olemaan UDH:ta eli kaikkiin käy sama korvake tai sitten Transmission tai joku tuleva muun valmistajan ilman korvaketta asennettava. Ja luonnolliseti käy kaikki muutkin vaihtajat. Tämmöiselle korvakkaiden suurkuluttajalle se on pelkästään hyvä asia. Vanhoihin runkoihin tulee samaan korvakkeita vielä pitkään, eihän niitä nytkään tarvitse ostaa pyörävalmistajalta vaan voi ostaa tarvikkeen. Itsehän pidän mekaanisista vaihtajista maastopyörissä. Uusi pyörä on mekaanisella GX-vaihtajalla, mutta jos tekeekin joskus mieli Transmissionia niin voin semmoisen laittaa kun on UDH.
Ohiampuja
03.08.2024, 13.21
^ Niin kyse ei olekaan siitä, mitä tavallinen tai vähemmän tavallinen harrastaja ”tarvitsee” vaan siitä, että mitä hän haluaa... Fillariteollisuus on äärimmäisen tehokas (näennäisten) tarpeiden luomisessa.
Tuntuu että kaikki kuluttaja-rajapinnassa liikkuvat alat ovat tässä taitavia, esimerkkinä vaikka kamerat. Tai kitarat. Pyöräpuolella kuulemma tämä asiakasryhmä tunnetaan nimellä "dentist bikers". :)
Tässä Kjell Westön haastattelussa asia sanotaan näin:
"Englanninkielisessä muusikkoslangissa on sarkastinen ilmaisu ”blues lawyer”. Sillä tarkoitetaan hyvin toimeentulevia keski-ikäisiä miehiä, jotka ovat jatkaneet nuoruutensa kitaransoittoharrastusta, ja joilla on varaa hankkia hienoja ja kalliita soittimia, jotka ovat monien ammattisoittajien ulottumattomilla. Toisaalta blues lawyerit ovat tuottava asiakaskunta soitinvalmistajille ja soitinkaupoille, joiden palveluja tarvitsevat myös nuoret harrastajat ja tiukalla budjetilla elävät ammattimuusikot."
Näin ikämiehenä helposti sortuu muistelemaan vanhoja, että kuinka helppoa oli ostaa keskiö tai ohjainlaakeri vuonna 1999. Pyörät ovat kehittyneet valtavasti 25 vuodessa eikä vuosikymmeniä voi verrata suoraan. Mutta ei käsiin levinnyt standardi-viidakko sen kehityksen kivijalka ole. Eli millään teknisellä perusteella voi puolustella vaikkapa nykyistä keskiöstandardien määrää. Ja se läpiakselikin on hyvä esimerkki. Halkaisija ja pituudet on nyt vakiintuneet, mutta silti tarvitaan kolme eri kierrettä. Ihan järjetöntä.
Tuon kehityssuunnan ikävät puolet näkee tälläkin foorumilla, kun katsoo paljonko täälläkin kysellään vinkkejä vaihteiden tai jarrujen yhteensovittamisista.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010139574.html
Ps. Juttelin yhden fillaroivan auto-inssin kanssa aiheesta ja hän näki autoalan tässä terveenpänä. Auton huollon tahallinen "vaikeuttaminen" haittaa myös tehdasta itseään, koska automerkit myös myyvät sitä huoltoa ja huollon kustannusten tahallinen nousu ei ole mikään markkinavaltti. Ja varaosanimikkeistön ylläpito on kallista myös teollisuudelle itselleenkin.
Ps. Juttelin yhden fillaroivan auto-inssin kanssa aiheesta ja hän näki autoalan tässä terveenpänä. Auton huollon tahallinen "vaikeuttaminen" haittaa myös tehdasta itseään, koska automerkit myös myyvät sitä huoltoa ja huollon kustannusten tahallinen nousu ei ole mikään markkinavaltti. Ja varaosanimikkeistön ylläpito on kallista myös teollisuudelle itselleenkin.
Ei kai autoja tehdä vaikeasti huollettavaksi mutta suunnittelua tehdään pitkälti kokoonpanon ehdoilla (nopeus, tehokkuus, eri mallit) ja silloin vaikkapa 100 000km kohdalla tehtävän ison huollon helppous on valmistajalle sivuseikka.
Kyllä monet autot on tehty huollettaviksi, esim. Jakohihnan vaihdolle on jätetty tilaa konehuoneessa. Sitten on niitä joissa ko. Operaatio vaatii moottorin ja vaihteiston pudottamisen alas, mutta nämä on niitä autoja joita köyhällä (lue palkansaajalla) ei ollut varaa ostaa uutenakaan :D
UDH on nerokas veto Sramilta, mutta myös kuluttajan kannalta erittäin hyvä kun uudet rungot tulevat tulevaisuudessa todennäköisesti kaikki olemaan UDH:ta eli kaikkiin käy sama korvake tai sitten Transmission tai joku tuleva muun valmistajan ilman korvaketta asennettava. Ja luonnolliseti käy kaikki muutkin vaihtajat. Tämmöiselle korvakkaiden suurkuluttajalle se on pelkästään hyvä asia. Vanhoihin runkoihin tulee samaan korvakkeita vielä pitkään, eihän niitä nytkään tarvitse ostaa pyörävalmistajalta vaan voi ostaa tarvikkeen. Itsehän pidän mekaanisista vaihtajista maastopyörissä. Uusi pyörä on mekaanisella GX-vaihtajalla, mutta jos tekeekin joskus mieli Transmissionia niin voin semmoisen laittaa kun on UDH.
No just näin. UDH:ssa ei kyllä ole yhtää mitään pahaa.
Kyllä monet autot on tehty huollettaviksi, esim. Jakohihnan vaihdolle on jätetty tilaa konehuoneessa. Sitten on niitä joissa ko. Operaatio vaatii moottorin ja vaihteiston pudottamisen alas, mutta nämä on niitä autoja joita köyhällä (lue palkansaajalla) ei ollut varaa ostaa uutenakaan :D
Näihin onneksi on jo EU puuttunut. Tai ainakin lampun vaihtoon. Ei vaan ole viisasta, että polttimonvaihtoa varten joutuu irrottamaan etupuskurin.
Tuon kehityssuunnan ikävät puolet näkee tälläkin foorumilla, kun katsoo paljonko täälläkin kysellään vinkkejä vaihteiden tai jarrujen yhteensovittamisista.
No mutta tämä UDH on juurikin toinen kehityssuunta ja se tulee toteutumaan ja on jo toteutunut.
Mutta siis edelleen kiinnostaisi tietää, onko sram patentoinut tuon suoraan runkoon tulevan vaihtajan. Äkkiä luulisi, että shimano olisi jo julkaissut vastaavan muuten. Ilman tuota shimano tulee kyllä tippumaan kelkasta ainakin maastopuolelta.
^
Sram-tyylinen suoraan UDH-korvakkeeseen tuleva direct mount on patentoitu (https://www.pinkbike.com/news/sram-granted-patent-for-drivetrain-with-a-direct-mount-derailleur.html) ja luultavasti Sramilla on ollut ajatus siitä valmiina jo silloin kuin UDH-idea on myyty pyörä-/runkovalmistajille muilla perusteilla (standardoitu korvake). Mun mielestä Sram on onnistunut taktikoimaan itselleen merkittävän kilpailuedun Shimppaan nähden tuossa ja Shimpan on lähes pakko reagoida ja keksiä jotain...
maalinni
03.08.2024, 18.59
Ei se patentti tarkoita, ettei muut saa sitä käyttää. Pitää vaan lisensoida Sramilta.
Ei se patentti tarkoita, ettei muut saa sitä käyttää. Pitää vaan lisensoida Sramilta.
Niin ei udh korvake, mutta mietin tuota vaihtajaa. Onkohan missään juttua tuosta.
Tai tarkoittaako lisensointi tässä kohtaa sitä, että Shimanon tarttisi maksaa Sramille rojalti jokaisesta vaihtajasta :) Tuo ei tosiaan tule toteutumaan.
Sram-tyylinen suoraan UDH-korvakkeeseen tuleva direct mount on patentoitu (https://www.pinkbike.com/news/sram-granted-patent-for-drivetrain-with-a-direct-mount-derailleur.html) ja luultavasti Sramilla on ollut ajatus siitä valmiina jo silloin kuin UDH-idea on myyty pyörä-/runkovalmistajille muilla perusteilla (standardoitu korvake). Mun mielestä Sram on onnistunut taktikoimaan itselleen merkittävän kilpailuedun Shimppaan nähden tuossa ja Shimpan on lähes pakko reagoida ja keksiä jotain...
Noniin. Jäi huomaamatta. Tuota vähän arvelinkin. Äärimmäisen fiksu veto sramilta. Shimano tulee olemaan pississä.
Jo nyt, esim spessulla näyttää olevan vain sramia tarjolla uuteen cruxiin.
En kyllä keksi miten shimano tämän voisi ratkaista? Muuta kuin maksamalla Sramille.
No just näin. UDH:ssa ei kyllä ole yhtää mitään pahaa.
Juu, jos omistaa UDH-korvakkeellisen rungon tai on uusimassa runkonsa lähiaikoina jokatapauksessa, niin siinä ei varmaan ole muuta kuin hyvää, mutta jos satut omistamaan hyvä rungon, jossa sitä ei ole ja sinulla olisi aikeissa ajaa sillä vaikkapa seuraavat 10 vuotta, niin jossain vaiheessa mennä hankalaksi.
Onneksi en ole esim. toissa vuonna teettänyt sitä ”loppuelämän” titskurunkoa ja vähän nykymeno vaikuttaa siltä, että ei sellaisen hankkimista ehkä kannata edes miettiäkään.
En kyllä keksi miten shimano tämän voisi ratkaista? Muuta kuin maksamalla Sramille.
Tämä on kyllä aika jännä tilanne ja tavallaan ihan vastaavaa ei ehkä ole aikaisemmin nähty. Shimpan OEM-markkinaosuus maasto- ja GG-segmenteissä tulee aivan varmasti pienemään ja varsinkin sitten, kun UDH direct valuu Forceen ja Rivaliin, minkä veikkaan tapahtuvan suht nopeasti.
Juu, jos omistaa UDH-korvakkeellisen rungon tai on uusimassa runkonsa lähiaikoina jokatapauksessa, niin siinä ei varmaan ole muuta kuin hyvää, mutta jos satut omistamaan hyvä rungon, jossa sitä ei ole ja sinulla olisi aikeissa ajaa sillä vaikkapa seuraavat 10 vuotta, niin jossain vaiheessa mennä hankalaksi.
Onneksi en ole esim. toissa vuonna teettänyt sitä ”loppuelämän” titskurunkoa ja vähän nykymeno vaikuttaa siltä, että ei sellaisen hankkimista ehkä kannata edes miettiäkään.
Ihan sama juttuhan se on ollut jo nyt olemassa. 72t erillaista korvaketta. Mistä tietää, että sitä just mun pyörässä olevaa korvaketta enää saa 10v päästä? Esim tuohon omaan nineriin ei ihan joka paikasta korvaketta löydy.
Valmistajat ja aftermarket merkit ne nytkin tekee.
Mun mielestä tosi jees, jos tämä sekametelisoppa saa vihdoinkin päätkösensä ja esim itselle riittäisi yksi varakorvake nykyisten viiden sijaan. Ja tuota UDH korvaketta ei tietystikkään edes tarvitsisi olla varastosta, koska se löytyy jokaisesta fillariliikkeestä hyllystä. Melkoinen helpotus sinnekkin puolelle.
Eli rinnastan kyllä tämän UDH vastaisuuden vähän samalle tasolle, kuin teräsrungot ja vannejarrut :) En nää tuossa mitään huonoja puolia.
Tämä on kyllä aika jännä tilanne ja tavallaan ihan vastaavaa ei ehkä ole aikaisemmin nähty. Shimpan OEM-markkinaosuus maasto- ja GG-segmenteissä tulee aivan varmasti pienemään ja varsinkin sitten, kun UDH direct valuu Forceen ja Rivaliin, minkä veikkaan tapahtuvan suht nopeasti.
Jep. Todella älykkäästi suunniteltu sramilta. Olisi kyllä jännä päästä kuuntelemaan ne kokoukset, jossa strategia on esitelty.
Veikkaan, että shimanolla kyllä mietitään kuumeisesti miten tuon patentin voi kiertää.
Eli rinnastan kyllä tämän UDH vastaisuuden vähän samalle...
Ei ole kyllä mitään UDH-vastaisuutta tässä osoitteessa, kun onneksi en ole sitä elämäni gg-runkoa vielä löytänyt. Hyvä, että se keksittiin nyt eikä vasta sitten, kun runko olisi ollut jo olemassa (ja nyt sitä uutta runkoa ei tartte edes miettiä ennenkuin Forcea saa directinä). :)
Ps. Monissa teräsrungoissa on sekin hyvä puoli, että uuden korvakkeen saa hitsaamalla, jos korvake sattuu katkeamaan ja katkeaminenkin on paljon epätodennäköisempää kuin alumiinisten irtokorvakkeiden kanssa. Ja Lutterossa on kyllä irtokorvake, mutta se on rosteria. Ei juuri tartte pelätä katkeamista. :) :)
Apropos, Fairlightin uutuus vuodelle 2024; modulaariset dropoutit.
Our Fairlight x Bentley Mk II dropouts are a fully modular design with removable CNC inserts on the disc-side and the drive-side. These dropouts feature on the Strael 3.0, Secan2.5 and Faran 2.5. The benefit of the design is that we do not have to align ourselves to any particular brand or standard. The hope is that as new standards are developed in the future (it’s inevitable I’m afraid!), we can produce inserts to meet the dimensional requirements of those new designs. The aim is that we can future-proof your investment. As of July 2024, we have introduced two new drive-side insert options; SRAM T-Type and Shimano Direct Mount. Both of these new options are available to order in our webstore.
https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2024/07/Mk2-Dropout-inserts-guide-sheet-.pdf?v=79cba1185463
Ohiampuja
03.08.2024, 20.49
Eihän se korvake mikään iso ongelma ole. Senhän vaikka teettää koneistamossa siihen eläkepäivien titsku-runkoon, jos ei muualta löydy.
Mutta kokonaista vaihtajaa kiinnityspisteineen on hankalampi teettää. :)
Itse ajelen näillä keskihintaisilla Shimanoilla, ja luotan että osia saa siihen asti kun minulla vielä jalka nousee ;)
Ps. Onko tuo kiinnitys Shimanolle pakosti mikään ongelma? Onhan näitä patentteja yritysten välisillä lisenssimaksuilla ennenkin hoidettu?
Eihän se korvake mikään iso ongelma ole. Senhän vaikka teettää koneistamossa siihen eläkepäivien titsku-runkoon, jos ei muualta löydy.
Mutta kokonaista vaihtajaa kiinnityspisteineen on hankalampi teettää. :)
Itse ajelen näillä keskihintaisilla Shimanoilla, ja luotan että osia saa siihen asti kun minulla vielä jalka nousee ;)
Ps. Onko tuo kiinnitys Shimanolle pakosti mikään ongelma? Onhan näitä patentteja yritysten välisillä lisenssimaksuilla ennenkin hoidettu?
Rahallahan siitä selviää. Det är bara att betala.
Mä teetin loppuelämän titskugrävelrungon 9 vuotta sitten (pikkalinkkudropout, suora 1 1/8
emäputki, PM jarrulle... apua tyypit, miettikää, aivan kreisii!) enkä lainkaan ole huolissani ettenkö ajelisi sillä hautaan asti ja varaosia olisi tarvittaessa saatavilla.
Apropos, Fairlightin uutuus vuodelle 2024; modulaariset dropoutit.
Suht siistin näköisetkin, mitä nämä vaihdettavat dropit läheskään aina ei ole. Mutta noista Fairligthin kuvistakin näkee kyllä aika hyvin sen, että miksi Sramin direct mount on ihan oikeasti muita viisaampi keksintö. Ainakin mikäli ei pelkää ehkä joissain tapauksissa mahdollisia ”sulakkeen” puuttumisesta johtuvia runkovaurioita, joiden todellisesta riskistä mulla ei ole käsitystä. Mutta sen kaatuessa taipuilevien korvakkeiden ongelman se poistaa kokonaan.
Ihan sama juttuhan se on ollut jo nyt olemassa. 72t erillaista korvaketta. Mistä tietää, että sitä just mun pyörässä olevaa korvaketta enää saa 10v päästä? Esim tuohon omaan nineriin ei ihan joka paikasta korvaketta löydy.
Valmistajat ja aftermarket merkit ne nytkin tekee.
Mun mielestä tosi jees, jos tämä sekametelisoppa saa vihdoinkin päätkösensä ja esim itselle riittäisi yksi varakorvake nykyisten viiden sijaan. Ja tuota UDH korvaketta ei tietystikkään edes tarvitsisi olla varastosta, koska se löytyy jokaisesta fillariliikkeestä hyllystä. Melkoinen helpotus sinnekkin puolelle.
Eli rinnastan kyllä tämän UDH vastaisuuden vähän samalle tasolle, kuin teräsrungot ja vannejarrut :) En nää tuossa mitään huonoja puolia.
Jep. Todella älykkäästi suunniteltu sramilta. Olisi kyllä jännä päästä kuuntelemaan ne kokoukset, jossa strategia on esitelty.
Veikkaan, että shimanolla kyllä mietitään kuumeisesti miten tuon patentin voi kiertää.
Shimano tekee huomattavat hillot halpojen ja keskihintaisten osasarjojen kanssa, tuskin niillä on hätää :D Kaikki ei kumminkaan halua sähkövaihteita ja vaikka Transmission on hieno niin ei se täydellinen ole, esim. häkki on niin pitkä että 27.5” takarenkaan kanssa ilmeisen altis rikkoitumaan…ja Shimanolla on Linkglide samalla idealla eli säästää voimalinjaa, aivan toinen toteutus toki ja sähköisen tarkkuus puuttuu ja toki säätöruuvit löytyy :D
Mä teetin loppuelämän titskugrävelrungon 9 vuotta sitten (pikkalinkkudropout, suora 1 1/8
emäputki, PM jarrulle... apua tyypit, miettikää, aivan kreisii!) enkä lainkaan ole huolissani ettenkö ajelisi sillä hautaan asti ja varaosia olisi tarvittaessa saatavilla.
Nooh…oothan sä ihan ääneen täällä vähän kipuillut esim. sen kanssa, että Sramista GRX:ään vaihto ei onnistu muutoin kuin Hopen jarrusatuloilla. Ja kiekkovalikoimaa rajoittaa se, että taakse pitää saada pikalinkkunapa ja eteen läpiakseli. Onneksi Ritchey sinnikkäästi (ja hyvistä syistä) pitää vielä kiinni 1 1/8” emäputkista, niin etuhaarukoita vielä sattuu saamaan. Ilman Tomppaa alkaisi olla jo aika kuivaa sillä saralla ja ei se kuituinen haarukka ikuisesti kestä. Jos olisin sinä, niin hommaisin ainakin yhden 11-v Force-vaihtajankin jemmaan. Niitäkään ei tule enää kauaa saamaan ainakaan kaupasta eikä uusina.
Mulla kävi tuuri, kun löysin foorumin kautta puolivahingossa käyttämättömat Force CX1-vaijerikahvat varastoon odottamaan nykyisten antautumista. Vaihtaja on jo ja kasa Hedin Belgiumeja sekä Kool Stopin thinlineja. Niitten avulla Cyclo pysyynee liikkeellä ainakin seuraavat kymmenen vuotta :)
UDH ei muka toimi Shimanon vaihtajan kanssa? Miksi mulla on sitten pyörä, jossa on UDH ja Shimano XT vaihtaja? Ja ihan tehtaalta tuollaisenaan tullut :rolleyes: Toki tuo direct mount voi asiaa tulevaisuudessa muuttaa, mutta oman kokemuksen perusteella tuo UDH on vain hyvä kehityskulku. Ainakin itse elän siinä käsityksessä, että voisin tuon XTn halutessani vaihtaa uusimman sukupolven AXS:ssään jos niin haluaisin ja tarvittaessa takaisin virvelitehtaan tuotteeseen, voi toki olla, että olen pahasti väärässä.
^tietenkin toimii. Ei kukaan ole väittänyt ettei toimisi. Sehän on tavallinen korvake.
Nooh…oothan sä ihan ääneen täällä vähän kipuillut esim. sen kanssa, että Sramista GRX:ään vaihto ei onnistu muutoin kuin Hopen jarrusatuloilla...
Niimut... osoittaa juuri sen, että aivan kaikkeen on aina joku ratkaisu.
EDIT: itse asiassa Hope ei ole ainut ratkaisu, vaan se oli kuvioissa siksi kun olis makeet. Taakse Shimpan joku PM-jarru toimiisi ihan hyvin.
Ja miksi kukaan vaihtaisi sramista shimppaan? Juuri ostin akuuttiin ongelmaan Forcen kamppeet, taakse PM ja eteen FM.
Biltemasta saa tänäpänäkin 7-voimansiirron komponentteja, jospa 10-12 -vaihteisten palikat saa 10-15 vuoden päästä sieltä. Ja Motonetistä. Ja ebaysta. Ja Alibabasta. Ja jos ei saa niin ostaa uuden rungon.
Ei kai siinä udh:ssa mitään vikaa ole, toisin kuin vannejarruissa ;)
Laufeyn korvaketta on pakko pitää yks varalla, mutta spessuun en oo hommannu edes hyllyyn, koska saatavuus on taattu. Jospa nuo taka-akselitkin standardoituis samalla.
Ohiampuja
03.08.2024, 23.23
Biltemasta saa tänäpänäkin 7-voimansiirron komponentteja, jospa 10-12 -vaihteisten palikat saa 10-15 vuoden päästä sieltä. Ja Motonetistä.
Mutta minkä laatuisia? Jos haluaa pitää jonkun vanhan 10 DA suht samassa kunnossa, niin eipä sinne Biltema osat oikein istu. Ja vanhempiin kampiin on jo nyt vaikea löytää rattaita kun pulttijaot on muuttuneet.
Täällä suurin osa porukasta toivoo että nämä uudet teknologiat valuu alaspäin muutamassa vuodessa. Ja minä taasen toivon että keskihintaiset osasarjat pysyy entisellään. Vaijerivetoisina ja yksinkertaisina. :)
Ainakin Shimanot, Sramilla ei niin ole väliä.
maalinni
03.08.2024, 23.38
Ja minä taasen toivon että keskihintaiset osasarjat pysyy entisellään. Vaijerivetoisina ja yksinkertaisina. :)
.[/QUOTE]
Onneksi on edes Microshift, Shimanon Cuesia maantielle odotellessa. Ihmeen kauan kestää.
Ja minä taasen toivon että keskihintaiset osasarjat pysyy entisellään. Vaijerivetoisina ja yksinkertaisina. :)
Joo siis vaijerivetoinen ja udh vaihtaja. Ai että olisi hyvä.
Minua on aina ärsyttänyt tosi paljon nämä lonksuvat shimanonkin vaihtajat. Siis vaikka kai tuollainen kelluva rakennekkin toimii, niin ei minusta vaan kuulu törky kalliiseen dura-acen vaihtajaan tuollainen ylimääräinen välys nivelissä.
Näkyy se minullakin Scottin täpärissä olevan UDH ja Shimano XT. Nostalgiasyistä valitsin mekaanisen, virhe mikä virhe. En tule tuommoista antiikkia enää hankkimaan, paitsi tietty fiilistelypyöriin ja terassitarkoituksiin.
Eipä tuo AXS tuo mitään lisää mekaanisiin Shimanoihin verrattuna. Transmissionista en tiedä.
Mutta minkä laatuisia? Jos haluaa pitää jonkun vanhan 10 DA suht samassa kunnossa, niin eipä sinne Biltema osat oikein istu.
No R2 tsi B24 sit. Ole huoleti, kaikki järjestyy.
Ja miksi kukaan vaihtaisi sramista shimppaan?
Juu en mä tiedä, mutta itse sitä GRX:ään vaihtamista pohdiskelit jossain vaiheessa. En kyllä enää muista, että miksi :)
Mutta itseasiassa oliskohan nyt kuitenkin juuri se paras hetki alkaa tosissaan miettiä sitä runkoa, kun voisi olettaa, että UDH oli viimeinen uusi standardi vähään aikaan. Nyt lienee kaikki kiinnityskohdat/standardit käyty läpi; etuhaarukka/ohjainlaakeri, jarrut, navat/drop outit, vaihtaja. Keskiöönkin on kokeiltu kaikennäköistä ja sitten palattu takaisin kierteellisiin. Seuraavaksi jos jotain uutta pitää keksiä, täytyy jotain noista jo uudelleenkeksityistä keksiä vielä uudelleen. Jos nyt hommaisi rungon, niin voisi ehkä olettaa, että se ei muutu standardeiltaan vanhanaikaiseksi ihan muutamassa vuodessa?
Mun Cyclohan oli vannejarrujen takia tietoisesti vähän luddiittirunko jo silloin, kun se tilasin, mutta JackOjan titskuversio taisi kuitenkin olla kaiken osalta niin moderni kuin vain oli mahdollista silloin 9 vuotta sitten? Jokatapauksessa 9 vuoden jälkeen kaikki senkin standardit on luddiittistandardeja, mikä on mun mielestä aikamoista. Vähän voisi olla toivoa, että sama tahti ei jatku hamaan tappiin asti. Vai vieläkö olisi joku juttu, joka vois tulla yllätyksenä?
Rapakon toisella puolella gravelissa renkaat sen kuin levenee, ja veikkaan että muutaman vuoden päästä 2,25” on ihan normaali rengasleveys. Tämä saattaa aiheuttaa joissain malleissa muutoksia, kuten mtb-kampia ja boost-akseleita, mutta ei toivottavasti uusia standardeja.
Joo siis vaijerivetoinen ja udh vaihtaja. Ai että olisi hyvä.
Jep, kun saiskin 1x12-pykäläisen direct mount -vaihteiston myös jarrujen osalta vaijerivetoisilla kahvoilla, niin hetkeäkään miettimättä teettäisin uuden vannejarrurunkosetin ton pariin kertaan korjatun Lutteron tilalle :)
(Enkä tosiaan sen vuoksi, että vannejarrut olisi mun mielestä jotenkin paremmat vaan siksi, että etuhaarukasta voisi tehdä joustavamman kuin mitä se on mahdollista levareiden kanssa.)
1 kpl näyttäisi B24:ssa olevan vielä kokonaista Force CX1 -vannejarrugruppoakin hyllyssä, melko edullisesti jopa. Pitäisiköhän sekin ostaa jemmaan tulevaisuuden varalle.. Nyt kun pyörissä uudesta asti olleet pulikat alkaa olla siinä iässä, että niitä alkaa hajoilla, niin veikkaan, että kaupat myy melko pian ei oota vaihdepuolen kahvojen osalta. Tiedä sitten paljonko niitä on tehtaalla hyllyssä, tuskin kuitenkaan uusia enää tekevät.
Biltemasta saa tänäpänäkin 7-voimansiirron komponentteja, jospa 10-12 -vaihteisten palikat saa 10-15 vuoden päästä sieltä. Ja Motonetistä. Ja ebaysta. Ja Alibabasta. Ja jos ei saa niin ostaa uuden rungon.
Pyöräilyn harrastajilla on usein väärä kuva miten yleisiä nuo 7v pyörät vielä ovat. Korjaan ihmisten käyttöpyöriä ja arviolta 90% huoltoon tulevista ketjuvaihteisista on vielä 7v pakalla. Joten noille osille on vielä iso tarve.
Sivustakatsoja
04.08.2024, 09.30
Pyöräilyn harrastajilla on usein väärä kuva miten yleisiä nuo 7v pyörät vielä ovat. Korjaan ihmisten käyttöpyöriä ja arviolta 90% huoltoon tulevista ketjuvaihteisista on vielä 7v pakalla. Joten noille osille on vielä iso tarve.
Näähän on just niitä Motonetin Altus/Acera-juttuja. En sano että olisivat oikein säädettyinä ja hyvini asennettuina kelvottomia, mutta ei harrastaja niitä ehkä halua, vaan saman aikakauden yläpään osasarjoja ja niitä ei olekaan enää uusina tarjolla.
Sivustakatsoja
04.08.2024, 09.37
1 kpl näyttäisi B24:ssa olevan vielä kokonaista Force CX1 -vannejarrugruppoakin hyllyssä, melko edullisesti jopa. Pitäisiköhän sekin ostaa jemmaan tulevaisuuden varalle.. Nyt kun pyörissä uudesta asti olleet pulikat alkaa olla siinä iässä, että niitä alkaa hajoilla, niin veikkaan, että kaupat myy melko pian ei oota vaihdepuolen kahvojen osalta. Tiedä sitten paljonko niitä on tehtaalla hyllyssä, tuskin kuitenkaan uusia enää tekevät.
Mä hankkisin ne pikimmiten ja vaihtaisin vanhojen tilalle: pyörä on kuin uusi sen jälkeen. Vanhat puhdistaisin, huoltaisin (takavaihtajaan uudet rissat) ja kätkisin kaapin perälle.
Ohiampuja
04.08.2024, 10.06
Joo, en minä yöuniani ole menettämässä.
Mutta minulla on sellainen kuva että vanhojen osien saatavuus on kuin XXL vaateosasto. Siitä kun läpi kulkee niin tulee fiilis, että onpa näitä vaatteita todella paljon. Mutta sitten kun menee oikeasti ostoksille ja sanoo myyjälle, että tämä takki sinisenä ja koko L niin tilanne onkin toinen. :)
Tuollainen kuva minulle jäi kun nyt viimeksi ostin eturattaan graveliin ja läskipyörään. Ruksaa netissä oikean kiinnityksen, off setin ja hammasluvun, niin lopputulema voi yllättää. :)
UDH asia oli Sramilta melkoinen peliliike ja mietitty tarkkaan myös lopputulema. Eli ensin valmistajille pitää "myydä" udh korvake ja saada muuttamaan runkoa sen mukaiseksi. Ja kun näitä valmistajia ja runkoja on riittävästi, niin sitten markkinoille osasarja, joka ei käytä korvaketta vaan takavaihtaja laitetaan suoraan udh-kelpoiseen runkoon.
Tämä on Shimanon kannalta varmaan vähän ongelmallinen tilanne
lisäys. tällä tarkoitan sitä, että vaikka Shimano saadaan noihin runkoihin kiinnitettyä korvakkeen kautta, niin suora kiinnitys ei välttämättä olekaan mahdollista (kun sillä kuitenkin saavutettavissa hyötyjä)
Sivustakatsoja
04.08.2024, 10.23
^nähtäväksi jää minkä hintaluokan runkoihin UDH-yhteensopivuus päätyy, vai onko esimerkiksi toleranssivaatimus sellainen, että valmistus on järkevää vain paremman pään runkoihin.
UDH asia oli Sramilta melkoinen peliliike ja mietitty tarkkaan myös lopputulema. Eli ensin valmistajille pitää "myydä" udh korvake ja saada muuttamaan runkoa sen mukaiseksi. Ja kun näitä valmistajia ja runkoja on riittävästi, niin sitten markkinoille osasarja, joka ei käytä korvaketta vaan takavaihtaja laitetaan suoraan udh-kelpoiseen runkoon.
Tämä on Shimanon kannalta varmaan vähän ongelmallinen tilanne
lisäys. tällä tarkoitan sitä, että vaikka Shimano saadaan noihin runkoihin kiinnitettyä korvakkeen kautta, niin suora kiinnitys ei välttämättä olekaan mahdollista (kun sillä kuitenkin saavutettavissa hyötyjä)
Niin tuo juuri kävi ilmi tuosta stenun linkistä. Srami on patentoinut ja directmount vaihtajan.
SRAM ei kohta valmista kuin sähkövaihteita eli jos on lukinnut itsensä yhteen valmistajaan ja haluaa ajaa mekaanisilla niin alkaa olla kiire hamstrata osia kaappiin. Näin ainakin kippurasarvipuolella.
Itse olen sen verran huono pyöräilijä etten noiden välillä kummoista eroa osaa löytää. Shimanon toimintalogiikka maantiekahvassa miellyttää enemmän, mutta kummallakin voi ajaa.
^nähtäväksi jää minkä hintaluokan runkoihin UDH-yhteensopivuus päätyy, vai onko esimerkiksi toleranssivaatimus sellainen, että valmistus on järkevää vain paremman pään runkoihin.
Mä en kyllä oikein keksi, miten tuo tolenranssivaatimus voisi olla hankala toteuttaa. Se tarkka pinta tulee kuitenkin läpiakselin kohdalle, eli mitään kulmavirheitäkään tuohon ei ihan helposti saa aikaiseksi.
Mieluummin ajattelisin tuon niinpäin, että valmistus on helpompaa. Enäähän ei tarvitse enää erillistä korvakkeen paikkaa, jonka tulisi olla oikeasti tarkasti linjassa.
Tästä kuvasta näkee tuon hyvin.
https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2023/03/SRAM-XX-T-Type-Eagle-Transmission-Powermeter-AXS-groupset-38-44cdb31.jpg?webp=1&w=1200
No siis ostin juuri 769e uutena maksaneen jäykkäperän ja tässä on UDH.
Näköjään jäi minultakin huomaamatta tuo keskustelu/viestit.
Eli Shimano sitten virittelemään ratkaisua, joka toivottavasti sopii udh runkoon. Teoriassahan olisi mahdollista että sram ja shimano takavaihtajat vaatisivat erilaiset rungot (suoraan kiinnitettävien osalta, jos shimanolta sellaiset vielä tulee niin kuin todennäköisesti tuleekin)
https://www.bikeradar.com/news/shimano-derailleur-hanger-patent
Sivustakatsoja
04.08.2024, 11.07
Mä en kyllä oikein keksi, miten tuo tolenranssivaatimus voisi olla hankala toteuttaa. Se tarkka pinta tulee kuitenkin läpiakselin kohdalle, eli mitään kulmavirheitäkään tuohon ei ihan helposti saa aikaiseksi.
Mieluummin ajattelisin tuon niinpäin, että valmistus on helpompaa. Enäähän ei tarvitse enää erillistä korvakkeen paikkaa, jonka tulisi olla oikeasti tarkasti linjassa.
Tästä kuvasta näkee tuon hyvin.
Sitten kaikki on hyvin: pyöräteollisuus on onnistunut valmistamaan ensimmäisen pyöreän reiän, joka on oikeassa linjassa ja oikean kokoinen. Hämmästelen vain miksi sellaisen tekeminen on ollut aiemmin vaikeaa.
Ja ehkä takavaihtajan nivelten ja rissojen pienellä väljyydellä on aiemmin ollut tarkoituksensa?
Sitten kaikki on hyvin: pyöräteollisuus on onnistunut valmistamaan ensimmäisen pyöreän reiän, joka on oikeassa linjassa ja oikean kokoinen. Hämmästelen vain miksi sellaisen tekeminen on ollut aiemmin vaikeaa.
Ja ehkä takavaihtajan nivelten ja rissojen pienellä väljyydellä on aiemmin ollut tarkoituksensa?
Niin eihän tuo reikä edes paljoa vaikuta. Akselihan kohdistuu tuohon sramin vaihtajaan ja takapakka kohdistuu akseliin. Äärimmäisen fiksu keksintö.
Eli jos reikä olisi vaikka miten välijä, tai vääräässä kohtaa, niin pakka liikkuu aina vaihtajan mukana.
Näköjään jäi minultakin huomaamatta tuo keskustelu/viestit.
Eli Shimano sitten virittelemään ratkaisua, joka toivottavasti sopii udh runkoon. Teoriassahan olisi mahdollista että sram ja shimano takavaihtajat vaatisivat erilaiset rungot (suoraan kiinnitettävien osalta, jos shimanolta sellaiset vielä tulee niin kuin todennäköisesti tuleekin)
https://www.bikeradar.com/news/shimano-derailleur-hanger-patent
En tosiaankaan usko, että isot pyörävalmistajat lähtevät tekemään enää toista runkomallia shimanolle.
Tuo shimanon patentti b-ruuveineen näyttää kyllä fiksulta. Voisiko tosiaan olla, että tuo sopii UDH runkoon? Tuossa on erillinen mutteriosa ja akselin pää näyttää pienemmältä.
Jos tuon toteuttaminen on sramin patenttien puolesta mahdollista, UDH rungolla, niin sittenhän ongelma on poistettu.
Ohiampuja
04.08.2024, 12.12
Tähän asti tarkasti on pitänyt tehdä vain drop outin sisäpinta, eikä sen paksuudella ole ollut merkitystä. Ulkopinnassa on saanut olla vaikka jotain koristekaiverruksia yms.
Mutta nyt pitää mittatarkasti tehdä koko osa. Paksuus ja myös ulkopinnan suoruus, siis mikäli olen oikein käsittänyt.
Ja voiko Shimppa kiertää patenttia tekemällä uuden ”korvakkeen” joka imitoi Sramin kiinnitystapaa? Ja siihen korvakkeeseen sitten kiinnitetään vaihtaja. Tietysti tukevammin kuin nykyään.
Ps. Vielä noista uusista keksinnöistä. Jos maastopyörissä BSA tekee paluuta, niin eikö perinteinen tolppapantakin ole tulossa takaisin? Maantiepyörissä ne aerotolpat ja eksoottiset kiinnitykset on varmaan ihan OK.
Korjaus: Ai sehän onkin jo menossa siihen suuntaan, enpä huomannut tuota yllä olevaa tekstiä. :)
maalinni
04.08.2024, 12.34
^ suora osa missä on reikä, ei nyt silti kuulosta kovin vaikealta.
Ohiampuja
04.08.2024, 12.43
^ suora osa missä on reikä, ei nyt silti kuulosta kovin vaikealta.
No ei kuulosta, totuus voi olla tarua ihmeellisempää. :)
Onko kukaan vielä asentanut tuollaista vaihtajaa? Se drop outin pintojen yhdensuuntaisuus on helppo hoitaa, mutta ainepaksuus vaatii jo toleranssit? Onko siinä vaihtajassa joku säätö, tai tuleeko mukana jotain shimmilevyjä? En siis tiedä tarkasti millainen se konstruktio on.
Mulla oli jo 10v sitten Fuel Ex:ssä tuon UDH:n tapainen hangeri. Eli raamissa oli reikä johon se kiristettiin paikoilleen. Tuskin tuo on mikään ongelma vai onko Suomessa teollisen valmistuksen taso noin huono, että tuollaista yksinkertaista asiaa pitää pohtia?
maalinni
04.08.2024, 13.28
^ Mitä runkoja valmistetaan Suomessa?
En tosiaankaan usko, että isot pyörävalmistajat lähtevät tekemään enää toista runkomallia shimanolle.
Tuo shimanon patentti b-ruuveineen näyttää kyllä fiksulta. Voisiko tosiaan olla, että tuo sopii UDH runkoon? Tuossa on erillinen mutteriosa ja akselin pää näyttää pienemmältä.
Jos tuon toteuttaminen on sramin patenttien puolesta mahdollista, UDH rungolla, niin sittenhän ongelma on poistettu.
Se on just näin, sen on pakko olla UDH yhteen sopiva, kukaan valmistaja ei ala tekemään muita runkoja koska UDH on lyömätön. Näin siis ainakin maastopyöräpuolella, maantiehommista en tiedä mitään.
Ohiampuja
04.08.2024, 14.27
On eri asia kiristää osa kiinni yhdeltä puolelta. Kuin se että tehdään tuollainen kiinteä haarukka-mallinen osa, joka kiinnittyy molemmilta puolilta.
Eli ne vaihtajan kiinnityspinnat, sekä drop outin tasopinnat pitää olla aika tarkasti valmistettu, että se istuu nätistä. Ei ole liian ahdas, eikä liian väljä.
Korjaus: Nyt löysin jonkun Sram-videon missä selviää että vaihtajan mukana tulee asennusholkki, joka laitetaan sinne Drop outin sisään. Sen tehtävä on varmaankin fiksata mahdolliset toleranssierot.
Sivustakatsoja
04.08.2024, 16.42
Niin eihän tuo reikä edes paljoa vaikuta. Akselihan kohdistuu tuohon sramin vaihtajaan ja takapakka kohdistuu akseliin. Äärimmäisen fiksu keksintö.
Eli jos reikä olisi vaikka miten välijä, tai vääräässä kohtaa, niin pakka liikkuu aina vaihtajan mukana.
UDH:n sivuilta löytyy toleranssivaatimukset. Rungon osalta reikä on 20+0.1 mm.
Edit: linkki jäi pois https://www.universalderailleurhanger.com/
1 kpl näyttäisi B24:ssa olevan vielä kokonaista Force CX1 -vannejarrugruppoakin hyllyssä, melko edullisesti jopa. Pitäisiköhän sekin ostaa jemmaan tulevaisuuden varalle.. Nyt kun pyörissä uudesta asti olleet pulikat alkaa olla siinä iässä, että niitä alkaa hajoilla, niin veikkaan, että kaupat myy melko pian ei oota vaihdepuolen kahvojen osalta. Tiedä sitten paljonko niitä on tehtaalla hyllyssä, tuskin kuitenkaan uusia enää tekevät.Kannattaakohan jotain 11s osia alkaa hamstraamaan pahan päivän varalle? Laittaa AXS kahvat ja sitten 1x12 tai 1x13 osat kiinni.
On eri asia kiristää osa kiinni yhdeltä puolelta. Kuin se että tehdään tuollainen kiinteä haarukka-mallinen osa, joka kiinnittyy molemmilta puolilta.
Eli ne vaihtajan kiinnityspinnat, sekä drop outin tasopinnat pitää olla aika tarkasti valmistettu, että se istuu nätistä. Ei ole liian ahdas, eikä liian väljä.
Korjaus: Nyt löysin jonkun Sram-videon missä selviää että vaihtajan mukana tulee asennusholkki, joka laitetaan sinne Drop outin sisään. Sen tehtävä on varmaankin fiksata mahdolliset toleranssierot.
No totta kai vaihtaja vedetään päittäin kiinni, ihan niinkuin udh korvakekkin. Eihän se nyt niin voi mennä, että jäykkä alumiinikorvake väännetään väkisin mutkalle. Ei ne sramin inssit ihan dorkia ole.
UDH:n sivuilta löytyy toleranssivaatimukset. Rungon osalta reikä on 20+0.1 mm.
Edit: linkki jäi pois https://www.universalderailleurhanger.com/
Eipä varmasti eroa millään tavalla läpiakselin normaalista toleranssista.
Tuossa vielä Dcrainmakerin testi uusista srameista ja zipin kiekoista.
Alkaa ehkä zipin suunnittelutiimissä kirves heilumaan.
https://www.dcrainmaker.com/2024/08/sram-red-xplr-2024-gravel-groupset-power-meter-review.html
Ohiampuja
04.08.2024, 21.09
En tiedä kuinka yleinen tuosta mahtaa tulla, tai siis leviääkö myös edullisiin runkoihin. Tarkoitan sitä vaihtajan kiinnitystä, pelkkä UDH korvake on varmaan edullisempi istuttaa runkoon. Mutta tuo Transmission vaihtajan kiinnitys vaatii rungolta muutakin kuin tarkasti tehdyn reijän.
Alla kopio siitä Sivustakatsojan lähettämästä linkistä. Tai siis sieltä löytyvistä konepiirustuksista. Eli drop outin paksuus ja tasopintojen yhdensuuntaisuus pitää olla 0.2 mm sisään.
https://pic.useful.fi/f3rjbV_Kz.jpg
Ohiampuja
04.08.2024, 21.25
Eipä varmasti eroa millään tavalla läpiakselin normaalista toleranssista.
No ei varmaan, mutta ennen riitti että reikä on tehty mittatarkasti ja drop outtien sisäpintojen väli se 142 tai 148 mm. Eikä siinäkään millin heitto varmaan haitannut yhtään. Sen verran takahaarukka joustaa kyllä.
Mutta kun nyt niitä mittatarkkoja pintoja onkin paljon enemmän.
Ps. Vannejarru aikana jonkun pro-tallin pyörissä oli metalli drop outit ja kuluttajamalleissa oli kuituset. Syytä kun kysyttiin, vastaus oli osien tarkkuus. Metalli drop outti saatiin koneistettua niin tarkaksi, että pikalinkku kiekko meni aina paikalleen pelkällä vivun käännöllä. Kun se ainepaksuus oli vakio. Kuidulla ei päästy niin tarkkoihin toleransseihin mitä se olisi vaatinut. :)
Eikös +/-0,2 mm tarkoita sitä, että toleranssia on kaikkiaan 0,4 mm (vaadittu paksuus 12,3-12,7 mm). Ei ihan kymmenyspeliä siis kuitenkaan. Se direct mount -vaihtajan kiinnike kyllä mun mielestä kiristetään rungon ympärille, mutta asennusohjeissa kiristyksen jälkeen sitä löysätään yksi kierros eli saattaisi vaikuttaa siltä, että pieni välys ei haittaa. Se ei tietenkään ole hyvä, jos runkokiinnitys on vino, koska sitten on vaihtajakin vinossa ja sitähän ei sitten oiota millään. UDH-korvake kiristetään kyllä päittäin.
Kannattaakohan jotain 11s osia alkaa hamstraamaan pahan päivän varalle? Laittaa AXS kahvat ja sitten 1x12 tai 1x13 osat kiinni.
Pohdin tuota hetken jossain vaiheessa, kun sitä vanhaa 10-33 pakallista vannejarru-AXS:ää myytiin tosi halvalla, mutta tuon pyörän viehätyksestä iso osa piilee siinä, että se on täysin mekaaninen ja analoginen, joten pysyköön sellaisena. Lisäksi XD-vaparihommat saattaa olla hankalia, kun kesäkiekoissa on Kingin navat ja talvidynamokiekoissa on takana Record-napa jäänteenä pyörän Campa-ajalta. Kingiin saanee XD-vaparin, mutta kitti on kallis ja Campan vannejarrunapoihin ei ehkä XD:tä edes saa(?).
No ei varmaan, mutta ennen riitti että reikä on tehty mittatarkasti ja drop outtien sisäpintojen väli se 142 tai 148 mm. Eikä siinäkään millin heitto varmaan haitannut yhtään. Sen verran takahaarukka joustaa kyllä.
Selitäs nyt miten niitä mittatarkkoja pintoja on enemmän? Ne korvakkeet ovat tulleet jo suht kauan ulkopuolelle kiinni läpiakseleiden kanssa.
https://pyoravarikko.fi/products/orbea-korvake-std-x12-rallon-v3?
Eikös +/-0,2 mm tarkoita sitä, että toleranssia on kaikkiaan 0,4 mm (vaadittu paksuus 12,3-12,7 mm). Ei ihan kymmenyspeliä siis kuitenkaan. Se direct mount -vaihtajan kiinnike kyllä mun mielestä kiristetään rungon ympärille, mutta asennusohjeissa kiristyksen jälkeen sitä löysätään yksi kierros eli saattaisi vaikuttaa siltä, että pieni välys ei haittaa. Se ei tietenkään ole hyvä, jos runkokiinnitys on vino, koska sitä ei sitten oiota millään. UDH-korvake kiristetään kyllä päittäin.
Pohdin tuota hetken jossain vaiheessa, kun sitä vanhaa 10-33 pakallista vannejarru-AXS:ää myytiin tosi halvalla, mutta tuon pyörän viehätyksestä iso osa piilee siinä, että se on täysin mekaaninen ja analoginen, joten pysyköön sellaisena. Lisäksi XD-vaparihommat saattaa olla hankalia, kun kesäkiekoissa on Kingin navat ja talvidynamokiekoissa on takana Record-napa jäänteenä pyörän Campa-ajalta. Kingiin saanee XD-vaparin, mutta kitti on kallis ja Campan vannejarrunapoihin ei ehkä XD:tä edes saa(?).
Niin just udh:n kanssa kun mietit, niin sillä rungon vinoudella ei ole mitään merkittystä vaihtajan toiminnan kannalta. Koska taka-akseli hoitaa kaikki kikkareet väkisin samaan linjaan.
Ei se oikein voi olla mitenkään vinossa. Akseli kiinni ja se on siinä.
Mä suhtaudun luottavaisesti tulevaisuuteen ja että tarvittavat mittatarkat pinnat kyetään valmistamaan.
Tuossa on hyvä kuva mitä tarkoitan.
Tuo uusi t-type toimii vaikka runkoa ei olisi ollenkaan. Saa olla vaikka 5mm väljä reikä ja vaihteet ovat aina säädöissä. Varmaan löytyisi netistä video, jossa toimintaa esitellään penkissä pultin varassa.
https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2023/03/sram-eagle-transmission-derailleur_0-2000x1333.jpg
Mä pelkään, että joudun lopettamaan harrastuksen millä hetkellä hyvänsä näiden uusien osien ja standardien takia.
Mä pelkään, että joudun lopettamaan harrastuksen millä hetkellä hyvänsä näiden uusien osien ja standardien takia.
Joo, kalliiksihan tämä tulee. Mä just vannoin, etten halua mitään muuta kuin shimanoa, mutta nyt joutuu vaihtamaan koko kaluston.
Heitän nuo vanhat tuosta maaherrantien sillalta jokeen.
https://www.dcrainmaker.com/2024/08/sram-red-xplr-2024-gravel-groupset-power-meter-review.html
Goodyerin (zipp myyntinimenä) renkaassa siis se ongelma. Kiekoissa ei kai ollut ongelmaa ja renkaistakin dc piti noin tuntumaltaan ym.
Goodyerin (zipp myyntinimenä) renkaassa siis se ongelma. Kiekoissa ei kai ollut ongelmaa ja renkaistakin dc piti noin tuntumaltaan ym.
No tuota käsitystä ei kyllä noista jutuista saanut. Esim bikerumorissa testattiin myös kahta erillaista WTB:n rengasta.
50mm resolute kesti 50mm koossa ja tuossa fast light versiossa ei ole minkäänlaista kylkisuojausta. BRR testissä taitaa olla suunnilleen huonoiten pärjännyt kylkien osalta.
https://bikerumor.com/zipp-303-xplr-sw-gravel-wheels/
Ohiampuja
04.08.2024, 22.18
Selitäs nyt miten niitä mittatarkkoja pintoja on enemmän?
Vaikka olenkin konetekniikka opiskellut, niin mun kirjallinen osaaminen ei riitä tämän pidemmälle.
Hyvä siitä varmaan tulee. :)
Eikös +/-0,2 mm tarkoita sitä, että toleranssia on kaikkiaan 0,4 mm (vaadittu paksuus 12,3-12,7 mm). Ei ihan kymmenyspeliä siis kuitenkaan. Se direct mount -vaihtajan kiinnike kyllä mun mielestä kiristetään rungon ympärille, mutta asennusohjeissa kiristyksen jälkeen sitä löysätään yksi kierros eli saattaisi vaikuttaa siltä, että pieni välys ei haittaa. Se ei tietenkään ole hyvä, jos runkokiinnitys on vino, koska sitten on vaihtajakin vinossa ja sitähän ei sitten oiota millään. UDH-korvake kiristetään kyllä päittäin.
Jos jonkun osan mitaksi ilmoitetaan 12,5mm ja +/-0,2 mm tuo tarkoittaa, että sen verran voi olla heittoa puoleen taikka toiseen siitä 12,5mm:sta, eli maksimissaan 12,3mm ja 12,7mm.
Instagramissa huomasin Payson McElveenillä olevan uudet Zippit 2,25” Aspeneilla. En tiedä ovatko SRAMin hyväksymät, mutta toimisiko kiekot tosiaan paremmin leveämmillä renkailla. Sponssatut kuskit eivät toki ala huonoista kokemuksista kirjoittelemaan.
Vaikka olenkin konetekniikka opiskellut, niin mun kirjallinen osaaminen ei riitä tämän pidemmälle.
Hyvä siitä varmaan tulee. :)
Vähän ikävä tapa keskustella, että esittää väitteen eikä ole sitä valmis perustelemaan mitenkään.
Rose myy tällä hetkellä UDH yhteensopivaa Boneroa noin tonnilla, että mikä on se edullinen hintaluokka mihin tuon pitäisi valua?
tchegge_
05.08.2024, 09.16
https://www.dcrainmaker.com/2024/08/sram-red-xplr-2024-gravel-groupset-power-meter-review.htmlTuosta jutusta poimittua;
*there is a bit of a fiddly process to ensure alignment when you mount the RD. I made the (stupid) mistake of taking it off one day, and realized just how many steps you have to carefully follow to get it mounted back on correctly. Unlike a traditional derailleur hanger that just pops in place, this does require extra steps if you take it off. It’s not at all hard; it just has a very set order of "
Mitä kaikkea kiekon laittamisessa pitää tuossa tehdä jos erikseen mainitsee ettei kannata huvin vuoksi räplätä?
Sent from my Takapalk
Ohiampuja
05.08.2024, 09.23
Vähän ikävä tapa keskustella, että esittää väitteen eikä ole sitä valmis perustelemaan mitenkään.
No kun en osaa paremmin perustella. On asioita joita on vaikea selittää saati kirjoittaa, mutta paljon helpompi näyttää kun osat kädessä.
Mutta voin huoletta myöntää olleeni väärässä ja tästä Sramin suorakiinnityksestä tulee yleinen muutamassa vuodessa. Myös tonnin pyörissä.
Tässä on muuten hyvä kirjoitus aiheesta:https://www.bikeradar.com/features/opinion/warren-rossiter-we-need-to-kill-the-derailleur-hanger-and-embrace-udh polkupyörävalmistajat eivät ole onnistuneet sopimaan mistään muusta standardista kun polkimien kierteistä :D
Ohiampuja
05.08.2024, 09.50
Kokeillaan nyt kuvan kanssa. :)
Kun kuvassa katsoo tuota vaihtajaa ja sen sisään tai väliin tulevaa takahaarukkaa, niin pitäähän se aika tarkasti tehdä että se istuu nätisti tuonne väliin. (eli se +/- 0.2 mm). Vaikka se taka-akseli pakottaakin vaihtajan aina suoraan takapakkaan nähden. Pelkkä UDH korvake kuitenkin kiristetään toiselta puolelta kiinni, eli sehän sallii paksuusvaihtelua ihan eri tavalla.
https://pic.useful.fi/7al8lQs7s.jpg
Kun kuvassa katsoo tuota vaihtajaa ja sen sisään tai väliin tulevaa takahaarukkaa, niin pitäähän se aika tarkasti tehdä että se istuu nätisti tuonne väliin. (eli se +/- 0.2 mm)....
Mä uskon, että ihmiskunta on valmis tuohon ja runkojen valmistajat kykenevät vaadittuun mittatarkkuuteen. Suhtaudun luottavaisesti tulevaisuuteen.
Runko ei ole UDH yhteensopiva jos se ei täytä speksiä. Ei ole mitään erillistä vaihtajan kiinnitystä vaan se UDH yhteensopivuus tarkoittaa, että vaihtajakin sopii.
Mä en nyt vaan jaksa uskoa, että nykyisellä teknologialla millä noita runkoja valmistetaan sieltä tulisi ihan random paksuuksilla olevia periä ulos. Ajattelee jotain hyvin yleisen tyyppistä "halpispyörän" korvaketta niin ei siinäkään kärsi kovin merkittäviä heittoja olla, kun ne ruuvit joilla korvake on kiinni rungossa on niin olemattomat.
https://www.suomenurheilupyora.fi/images/products/marwi-gh-169-takavaihtajan-korvake_orig.jpg
Sivustakatsoja
05.08.2024, 09.59
Rose myy tällä hetkellä UDH yhteensopivaa Boneroa noin tonnilla, että mikä on se edullinen hintaluokka mihin tuon pitäisi valua?
Ikävää on keskustelu juu.
Oman käsitykseni mukaan sekä vanhempi QR, että uudempi läpiakseli ovat toteutukseltaan periaatteessa samanlaiset: napa puristuu dropouttien väliin ja kitka dropouttien ja navan päätyjen välillä pitää kiekon paikallaan. Olisi suotavaa että dropouttien sisäpinnat olisivat yhdensuuntaiset. Toleranssit ovat sitä mitä rungon valmistajalta sattuu tulemaan.
UDH on määritelty tarkasti: reiän halkaisija, dropouttien paksuus ja kummankin pinnan yhdensuuntaisuus ja maalittomien pintojen halkaisija. Pohdinnan kohteena oli että pystyvätkö valmistajat pysymään näissä mitoissa, erityisesti siellä halvemmassa päässä.
UDH-korvake on suunniteltu kääntyväksi, joten toleransseilla on ehkä tarkoituksensa.
Ymmärsit väärin. Keskustelu ei ole ikävää. Se on ikävää, että esitetään väitteitä joita ei edes yritetä perustella.
Sivustakatsoja
05.08.2024, 10.24
Shimano direct mount-vaihtajalle UDH-korvake: https://wheelsmfg.com/blog/sram-udh-to-shimano-direct-mount.html
Mä oon luottavainen molempiin suuntiin, sekä siihen että pääasiassa pystytään yhteensopiviin runkoihin, että siihen että tuotantolinjoilta tulee vinoja/liian paksusti maalattuja/muuten vaan väärän mittaisia runkoja, mutta tuskin mitään sellaista mitä pyöräkauppa ei 99,9% tapauksissa pystyisi asiakkaalle fiksaamaan. Korvake ei tosiaan ole niin tarkka toleranssille kuin tuo dm, joten tuskin tulee edes niissä halvemmissa ilmi pienet heitot. Veikkaan että aika pitkään menee ennen kuin alta tonnin ovh. pyörissä on dm vaihtajia.
Uskoni molempiin perustuu mm. siihen, että tällaiselle työkalulle on markkinaa edelleen: Shop Bottom Bracket Threading and Facing Tool now | ROSE Bikes (https://www.rosebikes.fi/cyclus-tools-bottom-bracket-threading-and-facing-tool-22910)
Oman käsitykseni mukaan sekä vanhempi QR, että uudempi läpiakseli ovat toteutukseltaan periaatteessa samanlaiset: napa puristuu dropouttien väliin ja kitka dropouttien ja navan päätyjen välillä pitää kiekon paikallaan. Olisi suotavaa että dropouttien sisäpinnat olisivat yhdensuuntaiset. Toleranssit ovat sitä mitä rungon valmistajalta sattuu tulemaan.
UDH on määritelty tarkasti: reiän halkaisija, dropouttien paksuus ja kummankin pinnan yhdensuuntaisuus ja maalittomien pintojen halkaisija. Pohdinnan kohteena oli että pystyvätkö valmistajat pysymään näissä mitoissa, erityisesti siellä halvemmassa päässä.
UDH-korvake on suunniteltu kääntyväksi, joten toleransseilla on ehkä tarkoituksensa.
Tuo stenun yllä kirjoittama pultin löysäys kiristäminen jälkeen on varmaan just tuota kääntymistä varten.
Mutta tosiaan jos se kiritään holkin avulla päittäin kiinni, niin ei siinä sen tarkempaa toleranssia tarvita. Katso vaikka tuo ylläoleva orbean thru-axle korvake. Ihan samalla tavalla sielläkin on oltava tarkat maalittomat pinnat molemmin puolin. Olakkeellinen vielä.
Usein/aina? noissa on kanssa reiät korvakkeen kiinnitystä varten pienille pulteille. Udh kanssa noitakaan ei tarvita.
Mitä kaikkea kiekon laittamisessa pitää tuossa tehdä jos erikseen mainitsee ettei kannata huvin vuoksi räplätä?
Sent from my Takapalk
Kiekon vaihto ei käsittääkseni ole minkäänlainen ongelma vaan takavaihtajan irrotus ja asennus. Ja sekään ei varsinaisesti ole hankalaa muuten kuin reissun päällä ilman kunnon telinettä ja työkaluja.
tchegge_
05.08.2024, 10.53
Kiekon vaihto ei käsittääkseni ole minkäänlainen ongelma vaan takavaihtajan irrotus ja asennus. Ja sekään ei varsinaisesti ole hankalaa muuten kuin reissun päällä ilman kunnon telinettä ja työkaluja.Totta. [emoji106]
Sent from my Takapalk
Veikkaan että aika pitkään menee ennen kuin alta tonnin ovh. pyörissä on dm vaihtajia.
Niin menee ja syynä on vaihtajien hinta. Nuo on sähkövaihtajia enkä usko että mekaanisia on edes tulossa.
UDH yhteensopivia pyöriä on sen sijaan jo tonnilla kaupan.
Sivustakatsoja
05.08.2024, 11.01
Joku kasettikeskiö oli polkupyörään hyvä: erittäin kestävä ja rungolle asetetut vaatimukset alhaiset. Jo BSA vaatii enemmän: keskiön päätyjen pitäisi olla yhdensuuntaiset, toleransseilla ei ole niin väliä. Pressfitit taitavat useassa tapauksessa vaatia liikaa kun toleransseille on tiukat rajat.
Siksi mä pohdin että onko UDH täysin toimiva rungossa joka ei UDH-tarroista huolimatta ole toleranssien sisällä.
Shimano direct mount-vaihtajalle UDH-korvake: https://wheelsmfg.com/blog/sram-udh-to-shimano-direct-mount.html
Tämä myös hienoa udh:n kanssa. Yksi directmount malli piisaa shimanoille. Tällä hetkellähän noita directmount korvakkeita on älytön määrä. Systemsixiinkin oli kaksi. Oliko ulkoisella ja sisäisellä kierteellä. Ei muista.
Tuo shimanon directmounthan ei tee muuta kun poistaa yhden kiinteän pulttiliitoksen. Vaihtaja säilyy ihan samassa kohtaa. Mutta näytti se on esim punaisena :)
Jo BSA vaatii enemmän: keskiön päätyjen pitäisi olla yhdensuuntaiset,.
Ei tarvitse jos siihen BSA:han ruuvaa kasettikeskiön.
Kiekon vaihto ei käsittääkseni ole minkäänlainen ongelma vaan takavaihtajan irrotus ja asennus. Ja sekään ei varsinaisesti ole hankalaa muuten kuin reissun päällä ilman kunnon telinettä ja työkaluja.
Kuinka usein vaihtajaa mahtaa joutua irroittelemaan?
Joku kasettikeskiö oli polkupyörään hyvä: erittäin kestävä ja rungolle asetetut vaatimukset alhaiset. Jo BSA vaatii enemmän: keskiön päätyjen pitäisi olla yhdensuuntaiset, toleransseilla ei ole niin väliä...
BSA:lla tarkoitat tässä yhteydessä ulkoisia laakerikuppeja.
Joku kasettikeskiö oli polkupyörään hyvä: erittäin kestävä ja rungolle asetetut vaatimukset alhaiset. Jo BSA vaatii enemmän: keskiön päätyjen pitäisi olla yhdensuuntaiset, toleransseilla ei ole niin väliä. Pressfitit taitavat useassa tapauksessa vaatia liikaa kun toleransseille on tiukat rajat.
Siksi mä pohdin että onko UDH täysin toimiva rungossa joka ei UDH-tarroista huolimatta ole toleranssien sisällä.
Oikeasti jos mietit tuota mitä kirjoitin. Udh korvake/vaihtaja keskittää itsensä akseliin, ei pyörän runkoon. Tuossa t-type vaihtajassa on vaan nyt vielä u-mallinen korvake, joka estää vinottaisen vääntymisen/väärän asennon kokonaan.
Mun mielestä teknisesti loistava keskintö.
Yksi korvakkeen lehti vs kaksi lehteä. Toinen on suorassa toinen ei.
Paksupolkija
05.08.2024, 11.10
Mitä noihin kiekkojen ja muutenkin aeroon liittyen tulee...mun mielestä aina unohtuu kun puhutaan että hyöty 30 tai 40 vauhdissa 5% jne, että aika usein pyöräillessä on vastatuuli tai sivuvastainen. Ei tarvii olla kun 25kmh gepsissä ja reipas tuuli niin jo tuossa vauhdissa aero-osista ja varsinkin ajoasennosta on hyötyä. Kyllä perusharrastajan vauhti nousee kun on kunnon vehkeet alla ja työ helpottuu.
Ohiampuja
05.08.2024, 11.14
Tuossa t-type vaihtajassa on vaan nyt vielä u-mallinen korvake, joka estää vinottaisen vääntymisen/väärän asennon kokonaan.
Mun mielestä teknisesti loistava keksintö. Yksi korvakkeen lehti vs kaksi lehteä. Toinen on suorassa toinen ei.
Just noin, U-mallinen korvake. Ja se vaatii että se U:n sisälle tuleva pala on oikean kokoinen. Ja se minua epäilyttää, en aina usko että runkotehtaat pystyy tuollaiseen. Yleensä kun pyörän osissa on joku säätö tai väliprikat millä toleranssit ja välykset on hoidettu. Vaikka nyt Sramin kampien välyksen säätö.
Tässä on muuten hyvä kirjoitus aiheesta:https://www.bikeradar.com/features/opinion/warren-rossiter-we-need-to-kill-the-derailleur-hanger-and-embrace-udh polkupyörävalmistajat eivät ole onnistuneet sopimaan mistään muusta standardista kun polkimien kierteistä :D
Olisiko vanha pikalinkku ollut sellainen jossa oli joku standardi? Kun nykyiset läpiakselit tulivat olisi niissä voinut tehdä jonkun standardin jota kaikki olisivat noudattaneet, mutta ei. Lähti heti laukalle. Yksi pahimmista ja vi**umaisimmista esimerkistä on jonkin brändin mukaan nimetyt kiekot tai oikeastaan sen takanapa. Kun navan nimi on se x-brändi ja kun tulee tarve vapari vaihtaa, niin eihän sitä uutta vaparia sen brändin nimellä löydy. Vapari on tietenkin no name. Oma esimerkki on kun suuren (ja kalliin) merkin kiekosta vapari levisi ja otin sen auki. Ihmettelin mikä ihme vapari se on? Lopulta päädyin oletukseen, että vapari on englantilaisilla kierteillä? Voihan hemmetti. Siis 2020 luvulla ovat käyttäneet tuollaista napaa? Ei löytynyt mistään uutta järkevään hintaan. Koko kiekko uusiksi.
...se minua epäilyttää, en aina usko että runkotehtaat pystyy tuollaiseen....
Minä suosittelen suhtautumaan tuohon avoimen luottavaisin mielin ilman turhia pelkotiloja. Kyllä ne pystyvät.
Yleensä kun pyörän osissa on joku säätö tai väliprikat millä toleranssit ja välykset on hoidettu. Vaikka nyt Sramin kampien välyksen säätö.
Shimanolla on välyksien säätöä! Ei mun Srameissa ainakaan ole säätöjä.
Ei mun Srameissa ainakaan ole säätöjä.
Mun SRAMeissa oli.
Mun SRAMeissa oli.
Harmi. Välyksien säädöt on syvältä. Ketuttaa Mavicin takanapa, jossa (automaattisesti löystyvä) välyksen säätö.
Mun SRAMeissa oli.
Gxp ei ole, mutta se on muuten vähän syvältä.
Sivustakatsoja
05.08.2024, 11.25
^joo, vähän väljästi ilmaisin itseäni.
Ohiampuja
05.08.2024, 11.26
En tiedä onko kaikissa tätä, mutta aika monessa tuon olen nähnyt. Tällainen Preloader adjuster (https://www.bike24.com/p2291790.html) kitti. Ainakin mun Dudessa on tuollainen.
Mutta joo, helppohan tuo on hoitaa jos se ongelmaksi muodostuu. Tekee tarkoituksella hiukan kapean siitä rungosta ja sitten toimittaa rungon mukana muutaman ohuen passauslisun. Vastaavan mitä joidenkin kampisarjonen mukana tulee.
Mä just ajattelin palailla aktiivisempaan harrastamiseen ja kasailin 2x11 v. gravel fillarin (tai oikeastaan tuli tehtyä kaksi kertaa, kun vaihdoin runkoa). Olihan tuossa selvittämistä millaisia akseli-/napaleveysversiota on ja mitä valita. Keskiönä toimi vielä tuttu BSA .
Nyt on ajatus kasata suoratankoista jäykkää maasto-/käyttöpyörää. Boost:a näyttää navat olevan ja keskiö sitten pitäisi olla myös Boost:a. Tuollaiseen ei käy gravel:n kiekot (muuten kuin adaptereilla) jos joskus tulee tarvetta :mad:. Ei ole nykyään niin helppoa enää :seko:...
Onneksi löytyi rungoksi "puolivälin malli" (Surlyltä), johon saa taakse halutessaan kiinni Boost-navan tai vanhempia versiota. Eteen menee 9x100 ja 10x100 napa. Mielenkiintoista katsoa miten tuollainen 'sekakoko' takahaarukka toimii.
Gxp ei ole, mutta se on muuten vähän syvältä.
Joo DUB toi oli. Syvältä se on tuokin.
En tiedä onko kaikissa tätä, mutta aika monessa tuon olen nähnyt. Tällainen Preloader adjuster (https://www.bike24.com/p2291790.html) kitti. Ainakin mun Dudessa on tuollainen....
Niin ja Shimanolla se muovinen pultti sinne akselin päähän välyksen poistamiseksi. Ihan suotta otit Sramin hampaisiisi.
Itse en noita pitäisi tarpeellisena siksi, että rungot eivät jotenkin olisi toleranssien sisällä. Pikemminkin siksi, että kammet saadaaan istumaan ilman välystä.
tchegge_
05.08.2024, 11.40
Kun nykyiset läpiakselit tulivat olisi niissä voinut tehdä jonkun standardin jota kaikki olisivat noudattaneet, mutta ei..
Mulla Cannarin taka-akselin kierteen vastakierre on vaihtajakorvakkeessa.ä 1mm nousulla.
En tiedä onko rungon toleranssit pielessä mutta käytännössä ainoa tapa saada akseli tarttumaan kierteelle on pitää korvake vähän löysällä ja heiluttaa vaihtajaa sopivasti että kierteet löytää toisensa...
Sent from my Takapalk
Niin ja Shimanolla se muovinen pultti sinne akselin päähän välyksen poistamiseksi. Ihan suotta otit Sramin hampaisiisi.
Mielestäni tuossa ei otettu SRAMia hampaisiin vaan käytettiin esimerkkinä ja koska kirjoittajalla itsellään on SRAMin kammet preload adjusterilla niin se luonnollisesti valikoitui.
Niin. Laakerit kestävät paljon paremmin, jos sinne säädetään sopiva preloadi. Laakerit toimivat ikäänkuin pakettina.
Ja tämä on just sen JackOjan gxp ongelma. Ainoastaan toinen laakeri ottaa päittäiskuorman vastaan, jota polkiessa ja varsinkin maastossa väkisinkin syntyy.
Mielestäni tuossa ei otettu SRAMia hampaisiin vaan käytettiin esimerkkinä ja koska kirjoittajalla itsellään on SRAMin kammet preload adjusterilla niin se luonnollisesti valikoitui.
No ei, mutta laakereiden kanssa välyksensäätö ei tosiaan johdu siitä, etteikö valmistustarkkuus riittäisi.
Varmastikin juuri näin. Koin kuitenkin tarpeelliseksi kommentoida asiaa, ettei jollekulle jää käsitystä sellaisesta, että yksinomaan Sramit tai kaikki Sramit olisivat tavaraa jossa säädetään välystä.
...Vaikka nyt Sramin kampien välyksen säätö.
Ohiampuja
05.08.2024, 11.47
Tarkoituksena ei ollut mitenkään nokkia Sramia, ei se ollut tässä pointti. Vaan runkojen valmistustoleranssit.
Tietysti runkotehtaatkin kehittyy, ja jos ennen oli ongelmia vaikkapa keskiömuhvien kanssa, niin voihan se hyvin olla että halvankin tuotannon valmistustarkkuudet tähän jo pystyy.
Uskotaan tulevaan, ilman muuta. :)
Mutta toinen kysymys. Jos ennen oli tapana että ne huippuosiin tuodut ominaisuudet valuu vuosien saatossa alas asti, niin onkos tuo nyt muuttunut?
Että tiettyä teknologian tasoa ei ole edes järkevää tuoda keskihintaisiin osiin, eli tuotekehitys jakaantuu kahtia.
Ja tämä on just sen JackOjan gxp ongelma. ...
Anteeksi voisitko tarkentaa mikä ongelma mulla on?
No ei, mutta laakereiden kanssa välyksensäätö ei tosiaan johdu siitä, etteikö valmistustarkkuus riittäisi.
Ei niin. Onhan noita laakerin esijännityksen säätöjä paljon monimutkaisemmissakin ratkaisuissa kuin fillarin keskiö. Esim. vaikka autojen vaihde- tai jakolaatikot.
maalinni
05.08.2024, 11.53
Shimanon direct mount joka ei mounttaannu directisti… outoa nimeämistä. Minä kyllä luulen, että tulee mekaanisia dm versioita, miksi ei tulisi?
Anteeksi voisitko tarkentaa mikä ongelma mulla on?
Mä niin haistoin tämän, ja koetin ensin olla tarkentamatta gxp:n ongelmia tuon enempää :)
Udh yhteensopivat rungot ovat tulossa kovaa vauhtia myös maantielle. Mm. Trek ilmoitti että se ottaa tuon korvakkeen käyttöön ja luopuu omistaan.
Sitten esimerkiksi minun maantie Cannondale on listoissa udh yhteensopiva, mutta valmistaja käyttää siinä kutenkin omaa korvaketta.
Käsittääkseni näissä udh-rungoissa ja korvakkeissa ei ole ollut mitään ongelmia. Lanseeraus tapahtui 2019, mutta sellaista tietoa minulla ei ole paljonko noita korvakkeita sitten maailmalla on.
Sramin markkinaosuus ja udh (lue: transmission ja xplr sopivia) runkoja on niin paljon, että Sram katsoi.jo tässä vaiheessa olevan ok että tekevät voimansiirron joka edellyttää udh- alustaa takavaihtajan kiinnittämiseen. Tässä siis meni ei-udh yhteensopivilta rungoilta mahdollisuus päivittää voimansiirto tuolta osin.
Maantiepuolella tilanne on toistaiseksi toinen, eli uusi red menee entisellä korvakkeellisella kiinnityksellä. Jossain vaiheessa maantielläkin on riittävästi udh sopivia runkoja , että tämä tilanne todennäköisesti muuttuu.
Jostain ymmärsin, että suora kiinnitys toi tilaa ja mahdollisti xplr:ssä 13 pakan käytön, ilman että ratasväliä piti muuttaa/tai ainakin niin että 12 ketju sopii siihen. Eli seuraavaksi maantielle Sramilta 1 x 13 ja 2 x 13 vaihtoehdot
Kuinka usein vaihtajaa mahtaa joutua irroittelemaan?
Esimerkiksi pyörää laukkuun pakatessa joutuu irrottamaan vaihtajan. Ei siis ihan jokapäiväinen ongelma useimmille meistä.
Tarkoituksena ei ollut mitenkään nokkia Sramia, ei se ollut tässä pointti. Vaan runkojen valmistustoleranssit.
Tietysti runkotehtaatkin kehittyy, ja jos ennen oli ongelmia vaikkapa keskiömuhvien kanssa, niin voihan se hyvin olla että halvankin tuotannon valmistustarkkuudet tähän jo pystyy.
Uskotaan tulevaan, ilman muuta. :)
Mutta toinen kysymys. Jos ennen oli tapana että ne huippuosiin tuodut ominaisuudet valuu vuosien saatossa alas asti, niin onkos tuo nyt muuttunut?
Että tiettyä teknologian tasoa ei ole edes järkevää tuoda keskihintaisiin osiin, eli tuotekehitys jakaantuu kahtia.
Eihän se mihinkään ole muuttunut, mutta ei kaikkia ominaisuuksia ole järkevää tai mahdollista skaalata alaspäin. Mutta kyllähän tuosta Transmissionistakin julkaistiin juuri uusi karvalakkimalli ja pelkästään OEM sarjana.
Ja UDH on nimensä mukaan universaali eli voi laittaa vaikka euron pyörään, kannattaa lukea toi Bikeradarin tuosta minun linkistä niin helpottaa elämää.
Ohiampuja
05.08.2024, 13.21
Ettei tule väärinkäsityksiä, niin UDH-korvake on loistokeksintö. Tuo vaihtajan suora kiinnitys mitä pohdituttaa. Ei se korvake. :)
Shimanolla on ollut tuollainen suoraan akseliin kiinnitettävä takavaihtaja jo iät ja ajat!
https://www.biltema.fi/polkupyorat/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-vaihdevivut-ja-vaihtajat/shimano-tourney--takavaihtaja-67-osaa-2000023211
HAH ;)
Juma!
Directmount tourney! Tuon voisi photoshopata johonkin uuteen S-Worksiin.
Toi on kova! Noita juttuja tutkiessa tuli vastaan myös dm saint vuodelta 2003: https://ep1.pinkbike.org/p3pb24221754/p3pb24221754.jpg
aika ei ollut ilmeisesti vielä kypsä :p
maalinni
05.08.2024, 22.10
^ Shimano teki Nokiat
Trek Checkmate SLR, "kilpagravelpyörä"
https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2024/08/MY25-Checkmate-SLR_Lifestyle__Afternoon_A7R4-01923.png?w=775&webp=1
Näyttää halvalta. Ei tartte olla kauhee ennustaja, jos veikkaa tuon maksavan +10te 12sp di2
Sama toki tuolla uudella sramillakin.
Hieno ”Desert Sunset” -versio @radavist (https://theradavist.com/treks-checkmate-raw-lithos-project-one/). Tossa on kiva geo, vähän pitempi ja matalampi kuin edellisen sukupolven Stigmata, muuten kulmat ja trail ym. melkolailla samaa. Bb-droppia tosin on sen verran enemmän, että cx-hommiin ei luultavasti enää oikein taipuisi. Toi Trekin satulatolppajousto vaan tuntuu jotenkin hassulta ratkaisulta dropattujen chainstayden maailmassa. Jos siinä olisi hissitolppa sitä voisi ehkä pitää perusteltuna, mutta kuitutolpalla Stigmatankin takapää on niin pehmeä, että yhtään enempää en sinne joustoa kaipaisi. Kelpaisi toi kuitenkin :)
https://media.theradavist.com/uploads/2024/08/MY25_P1_ICON_Raw_Lithos_240519_TREK_CHECKMATE_D2_a fternoon_A7R4-01808.jpg
Ihan asiallisen oloinen peli uusi Trekki. Alkaa kyllä hinnat karkaamaan pyörillä pysyvästi omien taloudellisten kyvykkyyksien ulottumattomiin :p.
Trekillä. Saa olla melko porvari, että hankkii gravellin rivaleilla 9ke hintaan.
Alkaa se bike24 crux tarjous kuulostamaam aika halvalta
No on siinä halvemmassakin sentään Forcet wattikammilla, mutta sanoisin, että sitä saa, mitä tilaa. Kun pitää olla sähköä, kuitukiekkoa, integroitua sitä ja tätä, niin hinnat on sen mukaiset. On sen Bike24:n Cruxinkin ovh kuitenkin sen 6000 €, UDH puuttuu jne.
Onneksi tosiaan ei ole akuuttia fillarin tarvetta ja sitten, kun jossain vaiheessa se tulee, olen jo sen ikäinen, että joku setämiepyörä kelpaa yksistään oikein mainiosti :)
^Kasasin oman Scottin keväällä sähkövaihteilla, integroinneilla ja kuitukiekoilla 3k€ pintaan. Toki tanko, satula ja kiekot tuli vanhasta pyörästä, mutta kuitenkin. Vaati kyllä vähän virittelyä rungon hankinnan suhteen. Mutta kymppitonni tai enemmän pyörään, olisi omilla ajoilla vaikea perustella vaikka rahaa olisikin (mitä toki ei ole).
Niin. Paha käsittää trekin hintoja. Noissakin taitaa väkisin jäädä jotain 6ke rungolle?
Ei mitään tolkkua.
Jenkkisivuilla näyttää olevan pelkkä runko n. 4000 taalaa.
Niin. Paha käsittää trekin hintoja. Noissakin taitaa väkisin jäädä jotain 6ke rungolle?
Ei mitään tolkkua.
Yllättäen runko on kuitenkin "vain" neljän tonnin pintaan: https://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/road-bikes/gravel-bikes/drop-bar-gravel-bikes/checkmate/checkmate-slr-frameset/p/46763/?colorCode=black_grey
Checkmaten lisäksi myös Checkpoint uudistui, joka meni puolestaan enemmän "endurancesuuntaan". Alkaen vähän yli 4 teur, sähköisellä rivalilla vajaa 5
Eli Trek nyt sitten yhdisti 2 maantiepyörää yhdeksi ja gravelissa halkaisi vanhan Checkpointn kahdeksi, kertoo varmaankin jotain markkinoista ja niiden suunnasta
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSBUmcDYE5BJ6YbS0A27pY8g6ujQC7Ln YLDVQ&s
Yllättäen runko on kuitenkin "vain" neljän tonnin pintaan: https://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/road-bikes/gravel-bikes/drop-bar-gravel-bikes/checkmate/checkmate-slr-frameset/p/46763/?colorCode=black_grey
Dollaria. Eiköhän tuo pyöristy 6ke Euroopassa.
maalinni
16.08.2024, 16.04
Ja aikanaan oma graveli tuntui kalliilta, Kona Rove st 2019, 1500€. No sillä varmaan ajelen vielä vähintään 10v.
Eikö nää SLR mallit ole muutenkin Trekin ns. hipoista hipoimpia malleja kuten S-Worksit Spessulla? Onhan niissä aina ylihintaa niitä varten joilla on liikaa rahaa ja pitää saada parasta. Eiköhän sieltä vielä SL mallitkin tule ja hinnat kohtuullistu, vaikka halpoja Trekit ei ole koskaan. Maksaahan se S-Works Crux myös kymppitonnin ja on vanhalla 12spd RED:llä.
BMC julkaisi eilen uuden URSin. Rengastila kasvoi ja hinnat pysyivät samoina kuin vanhassa mallissa.
Eikö nää SLR mallit ole muutenkin Trekin ns. hipoista hipoimpia malleja kuten S-Worksit Spessulla? Onhan niissä aina ylihintaa niitä varten joilla on liikaa rahaa ja pitää saada parasta. Eiköhän sieltä vielä SL mallitkin tule ja hinnat kohtuullistu, vaikka halpoja Trekit ei ole koskaan. Maksaahan se S-Works Crux myös kymppitonnin ja on vanhalla 12spd RED:llä.
Jep 2025 Crux S-Works Red XPLR:llä näyttäisi olevan eurohintana kevyet 13 rahaa. Uusi runko on myös vähän entistä kevyempi, joten UDH ei ole ainoa uudistus. Integrointeja ei ole.
https://en.brujulabike.com/s-works-crux-2025-lightweight-gravel-bike/
Ai niin tostakin oli tullu uusi versio.
Tornihuhun mukaan Cruxista on tulossa ensi vuonna oikeasti uusi malli eli 2024 "uusi" malli on jäämässä välimallin päivitykseksi. Siihen nähden 13 rahaa pistäisi vähän miettimään jos olisin tuollaista hankkimassa.
Uudessa pitäisi olla hanskalokero ja sisäiset letkut, mutta tästä tarkemmin sitten "2025 uutuuksia" -ketjussa.
...mutta tästä tarkemmin sitten "2025 uutuuksia" -ketjussa.
Sehän olisi jo syytä aloittaa.
Tornihuhun mukaan Cruxista on tulossa ensi vuonna oikeasti uusi malli eli 2024 "uusi" malli on jäämässä välimallin päivitykseksi. Siihen nähden 13 rahaa pistäisi vähän miettimään jos olisin tuollaista hankkimassa.
Uudessa pitäisi olla hanskalokero ja sisäiset letkut, mutta tästä tarkemmin sitten "2025 uutuuksia" -ketjussa.
Tää olikin mielenkiintoinen huhu ja kiinnostaa kun voisi gravelin mahdollisesti päivittää ensi vuonna. Toinen kiinnostava vaihtoehto voisi olla uusi Cervelo Aspero 5 jos siitäkin olisi tulossa sellainen hanskalokerollinen versio.
JohannesP
17.08.2024, 14.42
Hintaihmettelyihin jatkona Roselta on tullut myös Backroad FF (https://www.rosebikes.fi/rose-backroad-ff-red-xplr-axs-2709983) Red XPLR wattikampiversiolla hintaan 7300 €.
Miinuksena PF-keskiö ja hanskalokeron puuttuminen, mutta hieman vertailua ettei näistä uusista osasarjoista aina tarvi yli kymppitonnia maksaa. Rungosta ei vieä pahaa sanottavaa 3 kk ajojen perusteella (jotakin päälle parituhatta km).
^ Kelpaisi kyllä. Harmi kun eivät myy runkona.
Hintaihmettelyihin jatkona Roselta on tullut myös Backroad FF (https://www.rosebikes.fi/rose-backroad-ff-red-xplr-axs-2709983) Red XPLR wattikampiversiolla hintaan 7300 €.
Miinuksena PF-keskiö ja hanskalokeron puuttuminen, mutta hieman vertailua ettei näistä uusista osasarjoista aina tarvi yli kymppitonnia maksaa. Rungosta ei vieä pahaa sanottavaa 3 kk ajojen perusteella (jotakin päälle parituhatta km).
Jep ja Canyoniltakin "vain" alle 9k jos vaan olisi jotain mitä myydä, tosin edelleen vähän epäilyttää noi uudet kiekot.
https://www.canyon.com/en-fi/gravel-bikes/performance/grail/cfr/grail-cfr-xplr/4015.html?dwvar_4015_pv_rahmenfarbe=R121_P01
maalinni
10.09.2024, 21.28
Tulossa Shimano Cues maantielle
https://road.cc/content/tech-news/unreleased-drop-bar-shimano-cues-groupset-leaked-310215
Campalta taas uusi langaton Super Record, nyt mattamustana ja normaaleilla eli mm. 39/53 kammilla.
https://mediacdn.livestory.io/v1/campagnolo/posts/r1750/66d809e642e281ec3d4d12ef.png.webp
Trekin Checkmate SLR runkosarja 3.499 euroa.
Aika paljon vähemmän kuin Trekiltä totuttu tuolla nimikkeellä
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/gravel-py%C3%B6r%C3%A4t/droppitangolla-varustetut-gravel-py%C3%B6r%C3%A4t/checkmate/c/B225/
https://media.trekbikes.com/image/upload/w_1920,h_1440,c_pad,f_auto,fl_progressive:semi,q_a uto/CheckmateSLRFrameset-25-46763-A-Primary%201920w
Olikohan se Schwalben Click venttiili joku promo vai mikähän siinä maksaa ettei saada kauppoihin? Veikkaan että jossain lisätesteissä ei ollutkaan niin luotettava kun luvattiin ja nyt yrittävät uudestaan.
Ei noin isolla firmalla voi olla tuotantovaikeuksia niinkin yksinkertaisella tuotteella kuin venttiilillä ja pumppuadapterilla. Kohta tulee kinuskit ja myyvät vastaavia Temussa eurolla setti.
Luulisi että olisi jo edes pyörä-influenssereille lähetetty esittelykappaleita, joka on se looginen ensimmäinen vaihe ennen kauppoihin tuomista.
Vuoden kolmatta neljännestä on vielä vähän jäljellä! Mutta tosiaan, tuotantovaiheessa on voinut ilmetä jokin ongelma eikä ole haluttu että lanseeraus menee pieleen sen vuoksi että some täyttyy valituksista ei-toimivsta tuotteista (vaikka niitä olisi vain hyvin pieni prosentti).
Täällä luvataan että "Coming soon!" ja luvataan kertoa milloin tavaraa voi ostaakin: https://clikvalve.com/
^^ Saas nähdä saavutetaaanko sen kummempaa hyötyä vai onko vain se tilanne että jotain uutta täytyy kuluttajan kiusaksi saada?
Santtu75
24.09.2024, 13.30
Ei ole kukaan vielä maininnut perinteikkään Brittivalmistajan Bromptonin ensimmäistä kokonaan uutta mallia sitten tuon alkupeärisen Bromptonin 16" taittopyörän esittelyn joka tapahtui yli 40V. sitten (ja sen jälkeen tulleet mallit enemmän taikka vähemmän tuon alkuperäisen mallin muunnelmia).
Uusi 20" G-line esitelty viikko sitten ja tänäin tullut viralliseen myyntiin. Ihan mielenkiintoinen uutuus niille joille tuo alkuperäinen 16" malli ei sovi ominaisuuksiltaan, eihän tuo halpa-ole, mutta mikä pyörä joka käytännössä kokonaan rakennetaan runkoa myöden länsimaissa (Lontoossa) olisi halpa.
https://global.brompton.com/g-line
https://img.aijaa.com/m/00330/15276875.jpg (https://aijaa.com/wbKPhu)
^Tuon verkkosivun mukaan "Coming 2025", mutta on siis ilmeisesti myynnissä? Hintaa en myöskään ko. sivuilta ainakaan äkkiseltään löytänyt.
navajokoira
24.09.2024, 16.30
Bromptonithan on 16 tuuman renkaista huolimatta aika vakaita ajettavia (taittopyöräksi), koska taittomekanismi saa renkaat suht kauas toisistaan.
Mutta 54mm 20 tuuman renkaat kyllä lyö aika kovaa Eerder Metaalin ekologiseen lokeroon. Levarit ja kaikki.
Santtu75
24.09.2024, 18.05
^Tuon verkkosivun mukaan "Coming 2025", mutta on siis ilmeisesti myynnissä? Hintaa en myöskään ko. sivuilta ainakaan äkkiseltään löytänyt.
Brittisvuilla on hinnat (linkki oli "kansainvälisille sivuille") ja tänäin alettu ottamaan tilauksia sisään, ja jos nuo "pyörävaikuttajat" jotka ovat juttuja pyörästä tehneet, niin heidän jutut pitävät paikkaansa, niin asiakastoimitukset alkavat jossain 6-8viikon päästä.
https://www.brompton.com/c/bikes/g-line?srsltid=AfmBOoq7SM6XTJsPtnydNjqabtcuPcwPWR31e LC1jzr0GeNtFHnfqHuS
Ja Saksan hinnat olisi tuossa:
https://de.brompton.com/c/bikes/g-line
^Ok kiitos. Eli ilman sähköä ~3 k€ ja sähkön kanssa ~4 k€.
Santtu75
24.09.2024, 22.18
^Ok kiitos. Eli ilman sähköä ~3 k€ ja sähkön kanssa ~4 k€.
Jos vertaa noita uuden G-linen saksan hintoja (2849€/2969€) nykyisten mallisarjojen hintoihin, niin (selvästi) kalliimpi kuin A-line (hinta alkaa 1100€:sta) tai C-line (hinta alkaa1550€), mutta suht samoissa kuin P-line (hintaa-alkaen 2700€) ja selvästi halvempi kuin Titaanirunkoinen T-linen (hinta alkaen 4950€).
Säköavusteinen G-linen versio sen 3999€ kun C-linen sähköavusteinen 3450€-3849€ ja P-linen sähköavusteinen on taasen kalliimpi 4195€-4630€
Eli halpojahan nuo eivät ole, mutta ei niiden ilmeisesti ole tarkoituskaan olla mitään "markettipyöriä". ja G-line on suht hyvin hinnoiteltu muuhun mallistoon nähden.
Itse en Bromptonin pointtia ymmärtänyt ellen omista 50' purkkaria tai en kulje säännöllisesti metrossa. Mutta onhan tuo kuitenkin poljettava kapistus niin pointsit sille kuitenkin.
Cyckled (http://cykledshop.fi)shopin Pasi päätti aloittaa Faran (https://www.cycledshop.fi/p/fara-f-gravel-apex-xplr-axs-24-musta-49-cm)maahantuonnin, kai tuo nyt näihin 2024 uutuuksiin menee :).
Kunn vuosi vähenee niin eikös pitäisi siirtyä jo vuoden 2025 uutuuksiin?
Cyckled (http://cykledshop.fi)shopin Pasi päätti aloittaa Faran (https://www.cycledshop.fi/p/fara-f-gravel-apex-xplr-axs-24-musta-49-cm)maahantuonnin, kai tuo nyt näihin 2024 uutuuksiin menee :).
Yksi espanjalainen vanha tuttu hoitaa Factorin (https://factorbikes.com/) Euroopan myyntiä nykyään ja hän just viestitteli pari viikkoa sitten, että keksisinkö Suomesta jonkun pyöräkauppiaan, joka saattaisi olla kiinnostunut yhteistyöstä..
Hmm, tuo Factor Bikesin omien sivujen ”about us” -osasto on kyllä tyyppiesimerkki siitä minkälainen sen sivun ei pitäisi olla: https://factorbikes.com/company
Ei ensimmäistäkään faktaa tuolla sivulla, jos ei olisi ollut jo vuosia ammattilaistalleilla ajossa niin saattaisi epäilyttää.
Joo mä en varsinaisesti tunne kyseistä lafkaa ollenkaan. Joihinkin niitten pyöriin olen Suomessa törmännyt, mutta ei tullut mulle mieleen yhtään kauppiasta. Tuli nyt kuitenkin sanottua ääneen, jos joku katsoisi sen profiiliinsa/valimoimaansa istuvan.
Enduron kiinteällä polymeerilla voidellut laakerit
https://bikerumor.com/enduro-bearings-max-solid-lube-black-oxide-treated-pivot-bearings/
MRP:ltä Ribbon LT 140-170mm keula kierrejousella
https://mrpbike.com/products/ribbon-lt-coil?variant=48967356121319
navajokoira
22.10.2024, 01.28
Fenixiltä uusi takavalo (https://www.fenixvalaisimet.fi/pyorantakavalo_fenix_bc06r_jarruvalolla) jarruvalotoiminnolla (kirkastuu jos havaitsee jarrutuksen).
Ehkä mielenkiintoisimpana tätä max 90 lumenin valoa (jarrutustila) markkinoidaan että näkyy 100 metrin päähän. Vanha BC05R 15 lumenillaan näkyy edelleen 200 metrin päästä :rolleyes: Lumenit ei toki ole kaikki kaikessa, mutta ei näissä ole mitään suuntaavaa optiikkaa…
Ja siinä on pienemmästä akusta huolimatta yli neljä kertaa pidempi maksimikesto (hidas vilkku matalalla teholla, uuden valon matala teho on toki tuplat siitä mitä BC05R:n).
Fenixiltä uusi takavalo (https://www.fenixvalaisimet.fi/pyorantakavalo_fenix_bc06r_jarruvalolla) jarruvalotoiminnolla (kirkastuu jos havaitsee jarrutuksen).
Ehkä mielenkiintoisimpana tätä max 90 lumenin valoa (jarrutustila) markkinoidaan että näkyy 100 metrin päähän. Vanha BC05R 15 lumenillaan näkyy edelleen 200 metrin päästä :rolleyes: Lumenit ei toki ole kaikki kaikessa, mutta ei näissä ole mitään suuntaavaa optiikkaa…
Ja siinä on pienemmästä akusta huolimatta yli neljä kertaa pidempi maksimikesto (hidas vilkku matalalla teholla, uuden valon matala teho on toki tuplat siitä mitä BC05R:n).
Tuo jarrutustila ihan pelleilyä fillarin valossa. Tutkaan perustuva valotehon nosto on se oikea ratkaisu, siis jos ajaa nyt tuolla märällä maantiellä, varsinkin alueella jossa on vielä muuta valosaastetta mukana.
Garminin variahan taisi näin toimiakkin?
Gary oin'
22.10.2024, 09.50
Tuo jarrutustila ihan pelleilyä fillarin valossa. Tutkaan perustuva valotehon nosto on se oikea ratkaisu, siis jos ajaa nyt tuolla märällä maantiellä, varsinkin alueella jossa on vielä muuta valosaastetta mukana.
Äläs nyt, Lezynen uutuuksissa (https://ride.lezyne.com/pages/ai-alert-brake-sensing-rear-bike-lights?srsltid=AfmBOopabDqTMlEj1dWt0c8KmRvcqijHi7-1WbOWsis6XptrK8V14Bb-) jarrutustoiminnon hoitaa tekoäly!
(Joku saattaisi tässä jo irvailla overengineered design, mutta jätetään sanomatta)
Tuo jarrutustila ihan pelleilyä fillarin valossa.
Tarkoitettu ruuhkaisille työmatkatemporeiteille? Kaikki tuollaiset turhat ominaisuudet vaihtaisin mieluusti pitkään akunkestoon (myös viileillä keleillä).
Tarkoitettu ruuhkaisille työmatkatemporeiteille? Kaikki tuollaiset turhat ominaisuudet vaihtaisin mieluusti pitkään akunkestoon (myös viileillä keleillä).
Niin akunkesto paranee käsittääkseni juurikin tuolla tutkalla. Eli teho täysille vasta kun auto on lähellä.
Juha Lehtinen
22.10.2024, 10.43
Olen kyllä kanssasi samaa mieltä asiasta.
Sent from my iPad using Tapatalk
navajokoira
22.10.2024, 10.51
Niin akunkesto paranee käsittääkseni juurikin tuolla tutkalla. Eli teho täysille vasta kun auto on lähellä.
Syö tutka ja bluetooth-yhteydetkin akkua. Mun ei-varia tutkatakavalon akku tyhjenee vilkkutilassakin pyöräretken ajopäivän aikana. Siihen verrattuna tämä uusi Fenix on hyvinkin pitkäkestoinen.
Sinänsä samaa mieltä että jarruvalolle en näe pointtia; paitsi ehkä ajoradalla kaupungissa suhatessa.
Onko teillä tapana jarrutella maantiellä, kun takaa tulee auto?
Onko teillä tapana jarrutella maantiellä, kun takaa tulee auto?
Ei. Mistä noin käsitit?
Jaa meinaat että autokuski säikähtää kun pyörä tekee jarrutuksen edessä. No ei tuota jarruvaloon sekota. Sehän palaa kirkkaampana pitkään.
Mun mielestä kirkastuva valo olisi tosi hyvä herätys sille torkkuvalle autokuskille.
Jaa meinaat että autokuski säikähtää kun pyörä tekee jarrutuksen edessä. No ei tuota jarruvaloon sekota. Sehän palaa kirkkaampana pitkään.
Mun mielestä kirkastuva valo olisi tosi hyvä herätys sille torkkuvalle autokuskille.
Vähänkään vilkkaampi tie, niin se palaisi kirkkaana koko ajan, jolloin vaikuttavuus vähenee. Samoin kuin Varian tutka piippaa autoista jatkuvalla syötöllä.
Juha Lehtinen
22.10.2024, 11.36
Miksei voisi olla myös niin että takavalo alkaa vilkkumaan kun tunnistaa lähestyvän auton, muuten palaisi kokoajan. Jossain Varioissa taisi noin olla mutta ei kaikissa malleissa.
Edelleen sama mitä tuossa edellä kirjoitin: toimii hiljaisilla teillä satunnaisissa kohtaamisissa, mutta taajamien liepeillä ei. Vilkkuvalot on vähän no-no itsellä ylipäätäänkin.
Eihän sen vilkun tarvitse strobo olla. Monessa valossa on nykyään se smoothisti vilkkuva valo, joka siis vaan kirkastuu pulsseina hieman.
Juuri olin mainitsemassa, että on jo olemassa riittävän kirkkaana ja riittävän pitkään palava Lupine Rotlicht Max, mutta eipä olekaan. Rotlicht on poistunut valikoimasta, kesällä on tulossa versio 2.0.
Ei. Mistä noin käsitit?
Niin että mitä tekemistä tuolla jarruvalotoiminnolla on tutkan kans? Ihan eri asioita.
Miksei voisi olla myös niin että takavalo alkaa vilkkumaan kun tunnistaa lähestyvän auton, muuten palaisi kokoajan. Jossain Varioissa taisi noin olla mutta ei kaikissa malleissa.
515 on vilkkumahdollisuus, 516 on nahkahousujen markkinoille eli ei vilkkua. Tosin Edgessä on valittavissa vilkku vaikka on tuo RTL516 mutta en ole kokeillut toimiiko.
Saksalainen StVZO ei käsittääkseni salli vilkkuvia fillarin valoja, joten sen mukaan Saksaan tehdyt Variat ei vilku. Muut kyllä.
Olispa meilläkin vain vilkuttomia valoja. Varsinkin etuvaloja! Olen ihmetellyt eikö vilkkuva etuvalo häiritse itse ajajaakin. Ympäristö, erityisesti heijastavat liikennemerkit ym sykkii tahdissa mukana.
Juha Lehtinen
22.10.2024, 13.40
^^^ noin muistelinkin että 515 mallissa on vilkkumahdollisuus mutta sitä mallia ei mielestäni enää ollut Garminin verkkokaupassa kun sieltä 516 Saksan mallin ostin. Tuota vilkkutoimintoa ei omassa 1030Plussasta ainakaan saa aktivoitua tai ei ole edes vaihtoehtona.
Wahoolta "ehkä" tulossa uusi Elemnt:
https://www.cyclingnews.com/news/unseen-wahoo-computer-leaked-on-reddit-forum-features-inbuilt-wind-sensor-and-touchscreen/
Eihän sen vilkun tarvitse strobo olla. Monessa valossa on nykyään se smoothisti vilkkuva valo, joka siis vaan kirkastuu pulsseina hieman.
Ei tarvitse ei. Teepä helppo testi: silmä- tai ajolasit päähän, suihkepullosta linssit täyteen vesipisaroita ja pimeään vessaan katsomaan punaista vilkkuvaa takavaloa. Sen jälkeen vaihdat tasaiselle valolle. Kumpi on miellyttävämpi ja parempi havainnoinin kannalta? Entä liikenteessä? Vastaavan efektin se autoilijakin saa tuulilasiinsa vaikka pyyhkijät olis käytössä.
Ei tarvitse ei. Teepä helppo testi: silmä- tai ajolasit päähän, suihkepullosta linssit täyteen vesipisaroita ja pimeään vessaan katsomaan punaista vilkkuvaa takavaloa. Sen jälkeen vaihdat tasaiselle valolle. Kumpi on miellyttävämpi ja parempi havainnoinin kannalta? Entä liikenteessä? Vastaavan efektin se autoilijakin saa tuulilasiinsa vaikka pyyhkijät olis käytössä.
Niin mähän just sanoin, ettei sen tarvitse olla vilkkuvalo. Ainakin noissa omissa valoissa on sellainen tila, joka nostaa nätisti pulssina valoteho, ei ole ollenkaan sellainen terävä strobovalo.
Ja näitä valojahan pitää osata käyttää. Jos on normaali kuiva ja pimeä maantie, niin ei siinä mitään vilkkuja tai tehokasta valoa tarvita. Riitävän iso takavalo näkyy hyvin ja tosi kauas.
Mutta sitten jos ajaa märällä maantiellä, varsinkin paikassa jossa on aina muutakin valosaastetta mukana, niin sitä huomiovaloa ei oikein voi olla liikaa. Minulla on yleensä kypärään kiinni tuleva tehottomampi takavalo vilkulla ja tolpassa oleva valo palaa kiinteästi.
Mutta pakko ei ole. Jos tuntuu, että sokaisee ihan varmasti sen autokuskin, niin voi ajaa sellaisella fantsulla nätillä himmeällä takavalolla. Todennäköisesti kaikki kyllä huomaa.
Kaikki vilkkuvat valot ovat ärsyttäviä silmille, vilkui ne millä tavalla tahansa.
Kaikki vilkkuvat valot ovat ärsyttäviä silmille, vilkui ne millä tavalla tahansa.
Noita kuitenkin käytetään kun on ideana tulla varmasti huomautuksi. Esim vaikka se hidas työkone tai hinausauto pimeän maantienlaidassa.
Vilkkuvalo on paljon parempi kuin ilman valoa ja itse ainakin työmatka ajossa käyttänyt punaista vilkkuvaa takana, niiden valoteho yleensä senverran pientä että kyllä täytyy todella herkkä että siitäkin häiriintyy!
Noita kuitenkin käytetään kun on ideana tulla varmasti huomautuksi. Esim vaikka se hidas työkone tai hinausauto pimeän maantienlaidassa.
Tarkoitin tietenkin fillareiden valoja. Hälytysajoneuvot ym. erikseen.
El-Carpaso
23.10.2024, 14.32
Mä olen edelleen sitä mieltä, että vilkkuvalo saattaa olla ok silloin, jos on itse ainoa näkyvä valonlähde. Mutta jos liikkellä on muitakin, niin siinä vain kusee omiin ja muiden muroihin. Semmosesta etääntyvästä tai lähestyvästä vilkkuvalojen sekamelskasta on aivan mahdotonta saada mitään selvyyttä kenenkään liikkumasuunnista tai etäisyyksistä. Ei se kunnon pimeässä sateisessa kelissä helppoa kiinteiden valojenkaan kanssa ole, mutta kiinteiden valojen kanssa on sentään mahdollisuus katsoa kuka on lähimpänä.
Sama juttu muuten häikäisevien valojen kanssa. Liian tehokkaan häikäisevän valon kanssa katsoja näkee pelkästään häikäisevän valon, mutta ei mitään käryä sen käyttäjän etäisyydestä tai nopeudesta.
Vilkkuvalot on kai tarkoitettu käytettäväksi valoisaan aikaan. Näkyvät huomattavan hyvin esim. alppiteillä metsän seassa. Pimeässä niiden käyttö varsinkin edessä on kyllä pimeää. Ja kaiken lisäksi laitonta.
Vaikka laitonta mutta silti suotavampaa sanoi poliisi ratsiassa. Suomessa ei sellaista kulttuuria kuin esim. Espanjassa jokaisella maantiepyöräilijällä takavalo, vilkulla tai ilman, toisaaltaan veikkaus on että onkohan laissa vaaditaan moinen?
Marsusram
23.10.2024, 20.56
Tarkoitin tietenkin fillareiden valoja. Hälytysajoneuvot ym. erikseen.
Huomautettakoon vielä että työkoneissa ja hälytysajoneuvoissa vilkkuvaa valoa käytetään normaalien ajoneuvon valojen lisäksi. Ei pyörässäkään häiritsisi yhtä paljon jos olisi vain lisäkkeenä sykkivä valo eikä kaikki valot strobona.
Häikäisevän valon käyttäjän kaverin on parasta myös käyttää valoa, koska ei muuten erotu sen lumentykittäjän vierestä.
Dare, Uno X:n käyttämä aeropyörä. Runkosettinä noin 5 teur.´Tänä vuonna Dare sai paljon näkyvyyttä kisoissa.
Sanoisin että ei ole haluttu hakea paljoakaan kompromisseja, joka hyvä juttu ainakin ideatasolla
(tiimi teki seuraavaksi 10 vuodeksi sopparin Ridleyn kanssa)
https://www.dare-bikes.com/news/96
https://cdn.dare-bikes.com/images/news/Vr8OSF7ogXgI8m6lAMN8HXBh5ZKd48NAZQrqRGBF.jpeg
Tänä vuonna Dare sai paljon näkyvyyttä kisoissa.
Erittäin diplomaattisesti kuvattu haarukan katkeaminen olympialaisissa :o
(tiimi teki seuraavaksi 10 vuodeksi sopparin Ridleyn kanssa)
Off-topic, mutta olkoon (kun ei ole mitään hävittävääkään): Ridley (https://www.ridley-bikes.com/en_FR/news/article/83550) tosiaan puhui kymmenestä vuodesta, mutta Uno-X:n GM Thor Hushovd (https://www.tv2.no/sport/uno-x-bekrefter-stor-avtale/16846255/) neljästä, joten kyseessä lienee vain optio jatkaa sopimusta.
Eipä sillä, neljäkin vuotta on pitkä aika. Pisimpään jatkunut yhteistyökumppanuus nykytalleilla on melko varmasti Team Sky / Ineos Grenadiersin ja Pinarellon välinen: kun nykyinen sopimus päättyy 2025, on tullut 16 vuotta täyteen.
En minä ihan noin diplomaattinen ole. En kylläkään tiennyt tuota asiaa, muistelin vaan että jossain muussa "ympäriajossa" tiimi ja pyörä oli näkyvillä (eli Tourilla kun tarkistin).
Opuluksen linkkaamasta jutussa oli myös ihan mielenkiintoinen ilmoitus tuollaisen sopimuksen arvosta, eli luokkaa useita miljoonia (eur) per vuosi. Tämä on samansuuntaista mitä myös Factor kertoi sen omalla kohdallaan olevan.
Uusi Ridley full aero ? Ei varmaan otsikon mukainen 2024 uutuus, mutta sopinee Uno X-Dare-Ridley teemaan
https://escapecollective.com/wp-content/uploads/2024/11/IMG_1012.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.