Näytä tavallinen näkymä : Noin 3000€ täysijousitettua maastopyörää
Kaatuilija
19.02.2024, 12.37
Uudessa työpaikassa on kattava pyöräetu ja maastopyöräkuume heräsi välittömästi. Nyt ajellut itse kootulla vuoden 2014 29" Scott Sparkilla, jossa on edessä 120mm joustoa, takana 100mm ja laadukkaat osat, kuten Racefacen kuitukammet ja XX1-palikkaa. Tuo on ihan hauska sekoitus keveyttä ja etenemiskykyä hankalassakin maastossa. Loivahko keulakulma ja 120mm jousto edessä takaa, ettei töki joka esteeseen ja tarvittaessa kovemmin polkaistessa mennään kovaa. Toki vuosien aikana tuo on nähnyt kovia, mikä näkyy etenkin ulkoisesti. Onneksi osaan itse huoltaa ja korjata koko pyörän, niin sen suhteen ollut huoletonta menoa.
Uuteen pyörään kaipaisin ehkä vähän lisää joustoa ja mukavuutta tekniseen maastoon. Hissitolppa olisi myös kova sana. Toisaalta haluaisin myös sen verran keveyttä, että pyörä ei tunnu ylämäissä kivireeltä ja välillä voi mennä ajelemaan sorateille.
Kuinkahan paljon tekniikka on kehittynyt tässä 10 vuodessa? Ehkä pahin pelko on se, että uusi pyörä ei tunnu lopulta kovin ihmeelliseltä vanhaan verrattuna. Tuo Scott on kuitenkin ollut 4 tontun pyörä ja tuskin painaa juuri 11 kiloa enempää. 14 kiloa painava ja 130/140mm joustava täpäri voi tuntua ehkä raskaalta tuon jälkeen. Mutta varmasti etenemiskyky maastossa olisi ihan eri tasolla.
Nyt olen katsellut Canyonin pyöriä:
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyoeraet/trailpyoeraet/neuron/al/neuron-7/3168.html?dwvar_3168_pv_rahmenfarbe=GN
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyoeraet/trailpyoeraet/neuron/cf/neuron-cf-8/3170.html?dwvar_3170_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK
xc-pyöräilijä
19.02.2024, 14.02
Maastopyörien kapasiteetti jokaisessa genressä on kasvanut 10 vuoden aikana merkittävästi, ovat jäykempiä, loivempia, pidempiä ja matalampia. Lisäksi painoa on tullut lisää vaatimusten kasvaessa. Tuollainen ajokunnossa 15 kiloinen traili ei tosiaan enää ole se raketti siellä tasamaalla saati hiekkatiellä, rauhalliseen etenemiseen kyllä mukava ja kykenevä, jolla siellä alamäessä ja kivikossa sitten mennäänkin jo hieman kovempaa. Itse siis saattaisin katsoa samalla joustomäärällä mihin olet tottunut, pyörät pysyvät suht kevyinä vielä, mutta ohjauskulma on useamman asteen loivempi nykyiseen, satulakulma jyrkempi ja hissitolpasta on kyllä iso hyöty. Rengastuksella on iso merkitys, monet valmistajat varustavat traili pyörätkin jo DHR/DHF/Dissector jne nappulalla ja rullausvastus on merkittävästi suurempi, toki niin on myös pito & kylkien kestävyys.
Kaatuilija
19.02.2024, 14.19
Roselta löytyy Thrill Hill -sarjaa, jossa on tuttuun tapaan 120mm joustoa edessä ja 100mm takana. Keulakulma on 69.5 astetta ja satulakulma 74.5. Scotissa nuo säätyvät 69.5-70.1 ja 72.5-73.1 asteen välillä. Toisaalta pidensin joustomatkan itse 120 milliin ja ei mitään hajua, paljon todelliset kulmat nyt ovat jyrkemmällä asetuksella. Ei pahemmin kyllä töki ja kiipeää edelleen kohtuullisen hyvin.
Ehkä 120mm molemmista päistä joustava 29" täpäri 2.4" leveillä renkailla voisi olla sweet spot itselleni. Rullaisi vielä kivasti, ei painaisi mahdottomasti ja tekniseen maastoon saisi hieman lisää kaivattua mukavuutta. Ei vain ole ihan helppo löytää noilla spekseillä maasturia.
Uudessa työpaikassa on kattava pyöräetu ja maastopyöräkuume heräsi välittömästi. Nyt ajellut itse kootulla vuoden 2014 29" Scott Sparkilla, jossa on edessä 120mm joustoa, takana 100mm ja laadukkaat osat, kuten Racefacen kuitukammet ja XX1-palikkaa. Tuo on ihan hauska sekoitus keveyttä ja etenemiskykyä hankalassakin maastossa. Loivahko keulakulma ja 120mm jousto edessä takaa, ettei töki joka esteeseen ja tarvittaessa kovemmin polkaistessa mennään kovaa. Toki vuosien aikana tuo on nähnyt kovia, mikä näkyy etenkin ulkoisesti. Onneksi osaan itse huoltaa ja korjata koko pyörän, niin sen suhteen ollut huoletonta menoa.
Uuteen pyörään kaipaisin ehkä vähän lisää joustoa ja mukavuutta tekniseen maastoon. Hissitolppa olisi myös kova sana. Toisaalta haluaisin myös sen verran keveyttä, että pyörä ei tunnu ylämäissä kivireeltä ja välillä voi mennä ajelemaan sorateille.
Kuinkahan paljon tekniikka on kehittynyt tässä 10 vuodessa? Ehkä pahin pelko on se, että uusi pyörä ei tunnu lopulta kovin ihmeelliseltä vanhaan verrattuna. Tuo Scott on kuitenkin ollut 4 tontun pyörä ja tuskin painaa juuri 11 kiloa enempää. 14 kiloa painava ja 130/140mm joustava täpäri voi tuntua ehkä raskaalta tuon jälkeen. Mutta varmasti etenemiskyky maastossa olisi ihan eri tasolla.
Nyt olen katsellut Canyonin pyöriä:
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyoeraet/trailpyoeraet/neuron/al/neuron-7/3168.html?dwvar_3168_pv_rahmenfarbe=GN
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyoeraet/trailpyoeraet/neuron/cf/neuron-cf-8/3170.html?dwvar_3170_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK
Yt izzo core 3 kannattaa ottaa ainakin harkintaan myös. Kokoja näyttää olevan saatavilla. Renkaat sitten vielä vaihtaa halutessaan kesäkaudelle paremmin rullaaviin ja kevyempiin.
https://www.yt-industries.com/products/bikes/izzo/core-3/613/izzo-29-core-3/
Kaatuilija
20.02.2024, 12.41
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Oiz-H10/ekauppa/pOROIZH10/
Tämmöiseen taidan kallistua. Juuri sopiva sekoitus XC ja Trail-pyörää, eli kohtuullisen kevyt, 120mm joustoa molemmissa päissä, loiva keulakulma ja hissitolppa. Canyonia on jokaisella, niin erottuu vähän massasta Orbealla :)
xc-pyöräilijä
20.02.2024, 13.34
Meinasin saman linkata eilen, tuolla varmasti kyseinen ajo hoituu hienosti, silmääkin miellyttää. Stemmin sisäiset läpiviennit ovat itselle tuossa ainut pieni peikko, mutta sehän riippuu huoltomiehestä kokeeko asian vaikeaksi vai ei.
E. Tai siis ohjaamon sisäiset läpiviennit, en ole varma meneekö nuo stemmin ja tangon sisällä, ainakin tulevat emäputken läpi.
Hieman huvittaa nuo sisäiset ja sitten kuitenkin etujarrussa lyöty letkua oikein reilusti.
Hieno pyörä hyvällä hinnalla! Itse ostin pahimpaan korona-aikaan vastaavan H30 mallin, josta silloin pyydettiin lähes sama hinta, kuin tuosta nettona.
pturunen
21.02.2024, 13.41
Rengastuksella on iso merkitys, monet valmistajat varustavat traili pyörätkin jo DHR/DHF/Dissector jne nappulalla ja rullausvastus on merkittävästi suurempi, toki niin on myös pito & kylkien kestävyys.
Tähän olen kiinnittänyt myös huomiota. Luulisi rengastuksen vain seurailevan alati kyvykkäämpiä pyöriä. Laitoin TB:n DHF:n eteen ja Dissectorin taakse ja noiden kanssa tuo riittää kaikkeen trail-ajon mitä tämän ikäisenä enää kuvittelen ajavani. Tarvittaessa voi jäykkäperästä siirtää Recon Race-kiekot, jos rullaavuutta haluaa jostain syystä lisää.
Kaatuilija
21.02.2024, 14.03
Tuo Orbea tuli tosiaan tilattua. Hyvä aika tilata pyöriä, kun 2023 vuoden malleja saa alennushintaan uudempien tieltä. Eiköhän tuolla ajele useamman vuoden tyytyväisenä ja varmasti iso päivitys 2014 vuoden Scottiin verrattuna. Mitään heikkouksia tai päivitettävää en tuossa havainnut. Ehkä renkaita tulee vaihdeltua vuodenajan mukaan. Shimanon lukkopolkimet ja Mucky Nutzin etulokari tuli vielä sopimukseen mukaan :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.