Näytä tavallinen näkymä : Tuulitakki harrastelijalle.
Tuulenpitävä yleistakki on varuste josta olen jo hetken haaveillut. Viileämmän kelin lenkeille, pyörällä, kävellen, miksei suksillakin. Jokunen vuosi sitten paikallisen liikkeen määritelmillä "tuulen- ja vedenpitävä" myymä Tld:n pusakka ei ole koskaan ollut kumpaakaan, mutta leikkaus ja taskujen määrä miellyttää. Sadetakki löytyy jo, kalvollinen vaate ei ole nyt se mitä haen.
Päällimmäiset kriteerit ovat seuraavanlaiset:
- Pitää tuulta ja hengittää. Tuulenpitävyys joka puolella, ei mitään verkkoselkämyksiä.
- Rennompi kuosi. Pierunkuori päälläni tekisi pilkkaa sekä oikeista pyöräilijöistä että itsestäni.
- Muutama tasku. Suljettava povitasku lienee minimivaatimus että saa puhelimen, lompakon ja tupakat mukaan.
- Ei musta. Tätä pyöräilyvaatetrendiä en yläosien kohdalla ymmärrä lainkaan. Toisaalta huomioliivin saan tarvittaessa päälle joten sekään ei ole nyt tähtäimessä.
Toistaiseksi olen melko huonolla menestyksellä etsinyt moista. Lienen sitten liian kriittinen.
tchegge_
17.02.2024, 18.49
Haltin verkkokaupassa alennuksia, sieltä joku tyyliin Exhale stormwall.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Toihan on itellekin ollut se vaikein vaate... varmaan kymmenkunta tuulikuorta kävi ennen kuin löyty sopiva:
https://arcteryx.com/us/en/shop/mens/squamish-hoody
Tuolla voi jo liikkuakin, mikä ei onnistu valtaosalla tuulitakeista. Ja kalvolliset voi unohtaa samantien.
Tuo kulkee mukana niin käsivarren viikon vaelluksella kuin pöyräretkilläkin. Ohut sadekuori on erikseen.
Takki sitten tosi ohut eli lämpökerrosta alle sopivasti. Vetoketjullinen rintatasku on ainoa tasku.
Kuosi ei ole mitenkään kovin rento eli koolla pitää kompensoida. Saatavuus heikko eli vaikea kyllä päästä sovittamaan. (itse löysin varuste.net:stä, mutta enää ei näytä olevan)
Black Diamond Alpine Start Hoody: https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/mens-alpine-start-hoody/?colorid=12788 hengittelee ja pitää kohtalaisesti tuulen ja pienen tihkun. Hinta vaan noussut hiivatisti ja alesta ostaneena nykyinen hinta on liikaa.
Muita vaihtoehtoja mm. Rapha Trail Light Jacket, OR Ferrosi Jacket ja kai Patagoniallakin oli joku vastaava ylihintainen tuulitakki. Mutta itsellä on vaan tuo BD:n takki.
- Pitää tuulta ja hengittää. Tuulenpitävyys joka puolella, ei mitään verkkoselkämyksiä.
- Rennompi kuosi. Pierunkuori päälläni tekisi pilkkaa sekä oikeista pyöräilijöistä että itsestäni.
- Muutama tasku. Suljettava povitasku lienee minimivaatimus että saa puhelimen, lompakon ja tupakat mukaan.
- Ei musta. Tätä pyöräilyvaatetrendiä en yläosien kohdalla ymmärrä lainkaan. Toisaalta huomioliivin saan tarvittaessa päälle joten sekään ei ole nyt tähtäimessä.
Muuten speksit täsmää, mutta povaria ei löydy tässä rotsissa (https://www.cycledshop.fi/p/sportful-supergiara-puffy-long-sleeve-talvitakki).
Olen itse todennut Nonamen Trail Running takin (https://webshop.nonamesport.com/fi/unisex/2155-14301-trail-running-jacket-ux-blue-6430079767049.html) yllättävän monipuoliseksi. Tuo on hyvin yleinen ja suosittu seuravaatetakki, jota näkee paljon urheilutapahtumissa. Todella ohut vuoreton takki, joten kaipaa kylmemmällä kelillä kerrastoa alle. Itse hiihtelen tuon kanssa n 0..+5 keleissä pitkähihaisella kerrastolla. Menee pk teholla soutaessakin ja sateessa vk:llakin... Kesällä tulee monesti käytettyä tuota pyörällä treeneihin ajaessa tai muussa rauhallisemmassa ajossa. Povitaskuun menee nippa nappa 6,5" känny koteloineen ja selkätasku on marginaalisesti isompi. Leikkaus aika hoikka, melkein kaipaa kokoa normaalia isompaa. Pitkät hihat ja selkä, menee hyvin pyöräilyssäkin.
Gambinamiäs
22.02.2024, 16.13
Jos meinaat suksillakin liikkua, niin hiihtotakkeja katsoisin itse. Hiihtotakki on ominaisuuksiltaan, kuten tuulenpitävyys ja hengittävyys aika vastaava kuin mitä itse kaipaan pyöräilyyn ja hiihtämiseen. Mä olen koko vuosituhannen käyttänyt hiihtotakkia myös juoksuun ja ihan viime vuosiin pyöräilyynkin, kunnes pari vuotta sitten aloin panostaa varsinaisiin pyöräilyvaatteisiin.
Ohiampuja
07.03.2024, 09.58
Päällimmäiset kriteerit ovat seuraavanlaiset:
Toistaiseksi olen melko huonolla menestyksellä etsinyt moista. Lienen sitten liian kriittinen.
Tässäpä olikin listattu munkin toiveet aika hyvin.
Tällä hetkellä talven yleistakkina lähes joka lajissa on ollut Enduran Singletrack, kalvotakki. Se on kalvotakiksi ihan OK, mutta nyt kun kelit pikkuhiljaa lämpiää niin on se hiukan liian kuuma. Ja siksi 2021 ostin Haglöfs Tegus softshell-takin, mutta se taas ei pidä tuulta tarpeeksi. Tosi hyvä takki, mutta sen käyttöalue on minusta liian kapea.
Sellainen luottotakki, joka on miellyttävä käyttää suht laajalla sää-skaalalla ja eri lajeissa, niin on kyllä vaikea ostettava.
Ohiampuja
07.03.2024, 14.26
Käyttääkö kukaan puuvillaa? Kuinka esim Fjellun G-1000 kangas toimisi?
Eikös herra J Jokila suosinut Fjellun takkia ajohommissa?
Tuulitakkejakin on kovin monenlaisia, ajotakiksi kannattaa valita sellainen joka hengittää eikä sellaista "pelastustuulitakkia" kuten esim vanhempi Rab Vital jolle hengittävyys on toissijainen vaatimus.
Mulla on tällainen: https://www.vulpine.cc/en-at/products/mens-harrington-rain-jacket-classic-navy
En tiiä kuinka lähellä kangas on g-1000:tta, mut tosi harvoin tulee käytettyä, koska takki on hiostava, ei jousta ja talvella liian kylmä. Ei myöskään pidä vettä mitenkään hyvin. Vaikea tajuta miten arvosteluissa tuo saa lähinnä viittä tähteä.
Ohut softshell käytössä vuoden ympäri. Kovimmilla pakkasilla kolme kerrosta villaa alla, tuuliliivi päällä ja hyvin tarkenee ainakin työmatkat ajaa.
Ohiampuja
07.03.2024, 16.37
Vaikea tajuta miten arvosteluissa tuo saa lähinnä viittä tähteä.
Tätä joskus itsekin jostain tuotteista ihmetellyt. Joko sitä käyttää väärin tai sitten väärissä olosuhteissa.
Tarkoitan siis itseäni. :)
Ohiampuja
07.03.2024, 21.40
Ohut softshell käytössä vuoden ympäri. Kovimmilla pakkasilla kolme kerrosta villaa alla, tuuliliivi päällä ja hyvin tarkenee ainakin työmatkat ajaa.
Itse vaan ajatellut, että takissa on jotain vikaa jos sen kanssa tarvitaan tuuliliiviä. Tuuliliivi on kesällä hyvä kun liikutaan ajopaidoilla. :)
Joo, no tais olla vaan muutamana päivänä tänä talvena, eli oikeesti kylmällä. Ja sattuu olemaan tollanen vähän virheostoksena hankittu liian iso tuuliliivi, mikä on sopiva takin päälle. Ois kai mulla joku lämpimämpikin takki olemassa, mut en oo vuosiin käyttänyt, kun tossa Haglöfs Boassa on vaan niin paljon helpompi liikkua. On varmaan yli 10v vanha takki ja vetoketjua on pari kertaa pitänyt fiksailla pihdeillä, mut muuten ei mitään vikaa.
Takakeno
08.03.2024, 08.02
Käyttääkö kukaan puuvillaa? Kuinka esim Fjellun G-1000 kangas toimisi?
Mä olen ajanu talven Lundhagsin Habe takin kanssa. Se on ohut kuoritakki puuvillasta ja polyesterista. Blokkaa tuulta jonkun verran, hylkii pientä sadetta ja kuivuu tosi nopeasti. Ihan jees talviajoon. Alle ohut merinovillatakki niin pärjää melkosen kylmässä. Mulle se on kyllä turhan lämmin oikeasti plussakeleillä. Fjällun g1000-kangasta mulla on yhdet housut ja ne olis ainakin ihan liian kuumat mulle.
Mä olen huonokuntoinen ja hikoilen paljon, mutta toisaalta inhoan kylmää. YMMV.
Tää aihe rupesi kiinnostamaan. Tämä on ilmeisesti yllättävän hankala tuote löytää, mielellään vielä kohtuuhinnalla. Tässä olisi taskuja ja on kehuttu kohtalaisen hengittäväksi tuulenpitävyyteensä nähden Patagonia Men's Houdini® Stash 1/2-Zip Windbreaker Pullover (https://www.patagonia.com/product/mens-houdini-stash-half-zip-windbreaker-pullover/23410.html)
Ei halpa ja anorakkimalli on epäkäytännöllinen. Täysvetoketjuversiossa ei ole kuin yksi minimaalisen kokoinen rinta-tasku. Se voisi kyllä riittää itselleni pyöräillessä, mutta retkeillessä kaipaa usein enemmän taskuja.
Kuten kerroin niin tämä toimii: https://www.blackdiamondequipment.com/en_FI/product/mens-alpine-start-hoody/?colorid=9589
Eilen oli taas päällä ja on se mukavaa liikkua kun on just oikea suhde tuulenpitävyydellä ja hengittävyydellä.
Mutta tuo hinta, sen perusteella on tosi vaikea suositella. Pakkohan tuollaista vastaavaa tuotetta on olla saatavilla alle satasen hintaan.
Ohiampuja
08.03.2024, 14.18
Kävin aamulla -5 C kelissä Dudella nauttimassa kantavista hangista. Ja pistin testiksi päälle Haglöfs softshell takin ja taskuun vielä tuuliliivin. Aika pian piti tuuliliivi kaivaa esiin, ei vaan se takki riittänyt. Eikä se liivikään kun se on selästä verkkoa.
Sitten saman tein lenkin jälkeen samoilla lämpösillä käynnistin takki-testit. Kaivoin kaapeista kasan takkeja ja kävin vartin ajamassa joka takin kanssa.
Ja pitää tunnustaa, Fjällräven G1000 kankaasta tehty Skogsö oli paras. :)
Vartti on ihan liian lyhyt aika ellet sitten tee samoilla lämmöillä. Sopivalla vaatetuksella kun on se ensimmäinen 15min melko kylmä ja sitten alkaa hissuksiin tulla sopiva olo ja siinä sopivassa olossa sitten voi jatkaa loputtomiin. Tauolla toki tulee taas vilu tai sitten pitäisi laittaa jotain ekstraa.
Ohiampuja
08.03.2024, 15.24
Vartti on ihan liian lyhyt aika ellet sitten tee samoilla lämmöillä.
Samoilla lämmöillä jatkettiin, en edes kypärää tai kenkiä riisunut siinä välissä.
Ohiampuja
15.03.2024, 20.20
Kovimmilla pakkasilla kolme kerrosta villaa alla...
Mitä nämä villakerrokset ovat? Merinoa on aluspaita, mutta mitä sen päälle?
esim.
https://www.haglofs.com/it/activities/ski-snowboarding/ski-snowboarding-baselayers/natural-blend-tech-crew-neck-men-6050892C5 (näitä sai joskus ihan tyhmän halvalla xxl:stä. harmittaa kun ostin vaan kaksi.)
väiin Svalan verkkopaita (en uskonut kokotaulukkoa ja tuli ostettua vähän löysä, joten toimii paremmin välissä kuin iholla.)
päällimmäiseksi Devold Expedition poolo.
mut myös hyvin pärjännyt kombolla: merino t-paita, m91-poolo (näissä ei taida olla villaa) ja joku ei kovin paksu villapaita.
Googlaa vaikka ”merino mid layer”, niin saat loputtomasti vaihtoehtoja. Devoldin Expeditioneille vahva suositus multakin. Toimii pyöräilyssä, hiihdossa, laskettelussa jne. Kestää käyttöä ja konepesua.
Mä käytän talvisin välikerroksina myös merinosekoitteisia lyhyt- ja pitkähihaisia pyöräilyjerseytä. Samoja siis, jotka keväisin ja syksyisin ovat päällimmäisiä kerroksia tai tuuliliivin alla.
Ohiampuja
20.03.2024, 08.52
Nykyään välikerroksena on ollut Yokon tai Craftin ns paksumpi pyöräilypaita. Mutta -15 ja yli pakkasilla se ei enää oikein riitä.
Kerrosten lukumäärää en haluaisi kasvattaa, kun se pukeminen on muutenkin jo aikamoinen numero. Eli paksuutta lisää. :)
Ps. Tämähän meni jo talvivaate ketjun alueelle.
Ohiampuja
15.04.2024, 21.50
Nyt ihan otsikon mukaista asiaa.
Kävin Suomen Urheilupyörässä ajopaitaa katsomassa niin rivissä olikin tuulitakki Pearl Izumi Zephrr Barrier. Ja se vaikuttikin fiksulta, ohut, kevyt ja puhaltamalla pitää ilmaa aika hyvin. Mukaan lähti, mutta vielä on testaamatta.
https://www.pearlizumi.com/
arctic biker
15.04.2024, 23.09
Aika ohkanen tuulitakki, imo, piisaa varuilta.
Ohiampuja
16.04.2024, 23.06
Mutta silti selkeästi paksumpi ja kestävämmän oloinen kuin ne ihan ohuet taskuun survottavat hätävaratakit.
SininenKanjoni
18.04.2024, 16.38
Tuntuu olevan vaikea löytää sopivaa takkia kun ylävartalo on M-kokoa mutta hihojen pituus pitäisi olla L+.
Viimeisimpänä Giro Stow; M jättää ranteet paljaaksi ja L taas keskivartalon kohdalla kangasta puolityhjän jätesäkin verran ylimääräistä.
Castelli. Tuo on tehty pyöräilijän kropalle. Uusissa takeissa on myös jatkettu hihan pituutta.
Goomikko
18.04.2024, 18.18
Kaikilla pyöräilijöillä ei ole pyöräilijän kroppaa. Itselle ei pyöräilijän vaatteet oikein sovi.
Ohiampuja
18.04.2024, 18.39
Kaikilla pyöräilijöillä ei ole pyöräilijän kroppaa.
Onpas! Kyllä se on sinullakin, ehkä erilainen kuin proffilla, mutta silti se on pyöräilijän kroppa jos kerran pyörällä ajat. :)
Kaikilla pyöräilijöillä ei ole pyöräilijän kroppaa. Itselle ei pyöräilijän vaatteet oikein sovi.
Sori. Tällä kertaa ei ollut tarkoitus vittuilla.
Pyöräilijän kropalla tarkoitin lähinnä tuota pitkää laihaa ja pitkäkätistä.
Castellin kamat ovat nykyään tuollaisia.
Onpas! Kyllä se on sinullakin, ehkä erilainen kuin proffilla, mutta silti se on pyöräilijän kroppa jos kerran pyörällä ajat. :)
https://pic.useful.fi/D_s5sp_I0.jpg
Ohiampuja
18.04.2024, 20.57
Juuri noin. :) Täällä ollaan kohta tuossa gravel-vaiheessa.
Onkos kellään kokemusta enduran hummvee tuulitakista? Rintatasku puhelimelle puuttuu, mutta hinta olis ok. Patagonian houdinin kävin sovittamassa ja sen rintataskuun ei normikokonen omppu mahdu. Muuten ihan potentiaalinen tuulitakki.
Minulla on joku varmaan 15 vuotta vanha halpis Rukka pyöräilytuulitakki, jossa rintatasku ja takatasku. Monenlaisia muita uskottavamman näköisiä pyöräilytakkeja on tullut sittemmin ostettua, mutta viime talvenakin tuolle oli taas käyttöä. Kylmimmillä keleillä tuollainen perus, hyvin hengittävä, mutta tuulta pitävä tuulitakkikangas ilman minkäänlaista vuorta on mielestäni paras kuorikerrokseksi. Alle villaa sen verran kuin keli vaatii. Leikkaus on sellainen, että tuollainen kuvan gravel-kessi sinne vielä mahtuu, jos vähän vetää mahaa sisään. Hybridipyöräilijälle ei taitaisi enää mennä. Ei taida enää olla Rukan mallistossa. Juoksutakeista voisi jotain vastaavaa löytyä?
... Juoksutakeista voisi jotain vastaavaa löytyä?
Hmm... Riittääkö juoksutakin selän ja hihojen pituus pyöräilyyn, varsinkaan jos ajoasento on vähäänkään etukenompi? Mun juoksutakissa ei ainakaan riitä (vaikka se ei edes ole mikään ihonmyötäinen kuori).
Itse asiassa itsellä menee toisin päin, käytän rennosti mitoitettua viileän / kylmän kelin fillarointitakkia juoksutakkina alle +5 lämpötiloissa. Takin leikkaus on sen verran rento, että se toimii hyvin myös selkä suorana.
No juu leikkaus voi olla ongelma, jos vaate ei ole pyöräilyyn tarkoitettu. Varsinkin talvikäytössä, kun alle pitäisi mahtua kerroksia, eikä tuo tuulitakkikangas jousta yhtään.
Timppa H
26.04.2024, 22.22
Tää Rab on mukava, ostin toisenkin "siviilikäyttöön" https://varuste.net/p89356/rab-borealis-jacket-mens
Oma vartalomalli lähenee E-bikeria, niin takki joustaa mukavasti ja taskuihin mahtuu isompikin puhelin.
^Hyvältä vaikuttaa
*Juoksutakeista voisi jotain vastaavaa löytyä?
Mulla on ollut Lidlityksen ohut softshell-juoksutakki, hengittää paremmin kuin saman puljun pyöräilytakit ja toimii hyvin ainakin +10 -5 välillä
ja varmaasn toimisi kylmemmälläkin jos enemmän alusvaatetta änkeisi Ei ole taskua takana
Ehkäpä paras windstopper on Haglöfs Glide , kevyt, sopii joka kropalle, tarpeeksi reilu koko, niin talvella villapaidat, aja vaikka 25 ast pakkasella, merkistä ja mallista en tuu luopumaan...Tori fi monesti löytyy uudenveroisiakin myynnissä..
Enduran hummvee tuulitakki tuli ja vaikuttaa mitoituksen puolesta erittäin passelilta mtb vartalotyypille. Taskut on molemmille käsille muttei puhelimelle. Noiden asioiden kanssa pustyisi vielä elämään, mutta värisävy ei toimi mun vihreiden shortsien kanssa niin kuin pelkäsin. Vihreä camo kuosi ei taas innosta. Käyttökokemuksia ei luonnollisesti ole kertynyt kun todennäköisesti menee palautukseen.
Pääsyin lopulta Northfacen retkeilymalliston softshell huppariin (https://www.thenorthface.eu/shop/en-gb/tnf-lu/mens-nimble-hooded-jacket-2xlb?darkschemeovr=1). Pituus riittää maastopyöräajoasentoon. Yhden arvostelijan mukaan sopii jos on leveät hartiat, vähän mahaa, pitkä selkä ja lyhyet kädet, eli mulle hyvä :D Istuvuus on rento ja pakattuna vie 7 dl juomapullon verran tilaa, eli ihan ohkaisin tuulikuori tämä ei ole. Haltin Pallas x-stretch harkitsin myös mutta tää oli vähän kevyempi.
arctic biker
09.05.2024, 16.42
Vauden Dyce tuulitakki löytyi ihan omasta kaapista eikä ollut ees kutistunut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.