Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäisen aikuisiän fillarin päivitys
Moikka,
en löytänyt parempaa ketjua joten perustin uuden, ohjatkaa toki tarvittaessa parempaan.
Ostin keväällä 2023 ensimmäinen pyörän pitkän mietiskelyn jälkeen ja silloin pyöräksi valikoitu Specialized Sirrus x 2.0, koossa M. Kesän ja kevään aikana tuli yli 30 lenkkiä heitettyä, jotka tekivät noin +600km. Innostuin kuitenkin pyöräilystä sen verran että mietin tulevalle kaudelle uuden pyörän ostamista. Omalla kohdallani pyöräily on puhtaasti treeniä ja lenkkien pituus pyöriikin siinä tunnin ja puolentoista välillä ja lenkit tehdään asfaltilla ja silloin tällöin tulee joku pikku pätkä sora/hiekkatietä.
Mietin tässä sitten että paraneeko ajokokemus jos päivittää pyörän esimerkiksi Specialized Sirrus X 4.0 tai vastaavan hintaluokan pyörään (merkillä nyt ei väliä)? Vaihtoehto varmaan olisi myös testata gravel/maantie pyöriä, mutta jotenkin ne ei tunnu ihan nappaavan, mutta avoimuuden takia saa niitäkin ehdottaa. Myös käytetyt käytetyt käyvät kunhat sopivat tuohon hintaluokkaan.
Käyrään tankoon kyllä tottuu todella nopeasti, jos se on se mikä maantiepyörässä tökkii?
Käyrään tankoon kyllä tottuu todella nopeasti, jos se on se mikä maantiepyörässä tökkii?
Veikkaan että just toi tanko kun sellaista ei ikänä ole ollut eikä sellaisella ole ikinä ajetuttu metriäkään.
Tolla fillarin päivityksellä samanlaiseen ei saa kyllä mitään etua, iloa tai kicksejä.
Steve Baggy
28.01.2024, 18.39
Tuskin huomaat mitään eroa Sirruksen eri mallien välillä.
Veikkaan että just toi tanko kun sellaista ei ikänä ole ollut eikä sellaisella ole ikinä ajetuttu metriäkään.
Itse myös 2018 ostin ensimmäisen aikuisiän pyörän droppitankoisena. Siihen kyllä tottuu todella nopeasti ja nykyään ei muita halua käyttääkään, paitsi maastopuolella.
Ehkä tuohon nykyiseen Sirrukseen voisi ostaa nopeammat renkaat?
Steve Baggy
28.01.2024, 18.51
Osta joku Canyon Endurace tyyppinen pyörä.
Osta joku Canyon Endurace tyyppinen pyörä.
Jep.
Muovia 2099 €
https://www.canyon.com/fi-fi/maantiepyoeraet/mukavuusmaantiepyora/endurace/cf/endurace-cf-7/2735.html?dwvar_2735_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK
Alua 1549 €
https://www.canyon.com/fi-fi/maantiepyoeraet/mukavuusmaantiepyora/endurace/al/endurace-7/2733.html?dwvar_2733_pv_rahmenfarbe=R074_P05
Ei se droppitanko niin ihmeellinen ole, kuntolenkki käytössä asfaltilla erinomainen.
Menee tuollaiset lenki vielä mukavasti suoralla tangollakin.
Tulisko uutta potkua säätöjen avulla; tangon leveyden tarkistaminen ja sopivan alas säätäminen? Noilla jo pyörä voi tuntua uudelta.
Ellei säädöt jo viimeisen päälle tehtykin.
Chat GPT
29.01.2024, 08.56
Käyrään tankoon ei välttämättä totu koskaan. Ainakaan minä en tottunut.
Steve Baggy
29.01.2024, 09.18
En kyllä oikein ymmärrä mitä siinä on tottumista.
Paras tanko . Saa monta ajoasentoa.
Chat GPT
29.01.2024, 13.44
Monta huonoa asentoa ei korvaa yhtä hyvää.
Monta huonoa asentoa ei korvaa yhtä hyvää.
Sulla on voinut olla väärän kokoinen, tai väärän mallinen kippurasarvi. Droppitanko pyörissä on geometrioissa ihan yhtä isoja eroja, kuin vaikka maastopuolellakin.
Veikkaan että just toi tanko kun sellaista ei ikänä ole ollut eikä sellaisella ole ikinä ajetuttu metriäkään.
On hyvää mentaaliharjottelua säätää tankoa alemmaks ja kapiammaks, jos/kun haluaa siirtyä maantietankoiseen; antaahan se mitä pyöräily parhaimmillaan voi olla...
Parhaaseen kun tähtää, on pyörä kasattava sopivan kokoiseen runkoon tangon mallista riippumatta. Ja molemmilla tankotyypeillä voi ajaa oikein miellyttäväsi.
Vaihdon tai päivittämisen lähtökohta on väärä, ellei ole jotain tiettyä ominaisuutta, jota haluaa parantaa. Se taas pohjautuu siihen, että jokin asia nykyisessä kalustossa vaivaa.
Toki vaihtoehtoja kokeilemalla ja mainoksia selaamalla herkästi alkaa tarpeita syntyä. Onko se järkevää, se riippuu lompakon paksuudesta ja siitä, paljonko oma ideologia sallii uusien tavaroiden hankkimista vain siksi, että ostaminen on kivaa.
Gravel on hyvä valinta maantielenkeille, mutta jos käyrä tanko ei nappaa, ei siihen väkisin kannata mennä. Itse laitoin maasturin suoraan tankoon innerbarendsit tieosuuksia varten. Pidän käyrällä tangolla ajamisesta, joten noilla saa suoraan tankoon hiukan luonnollisempaa asentoa käsille ja vaihtelua.
https://www.sq-lab.com/en/products/innerbarends/
Ajatko muuten lukkopolkimilla?
Kokeile vähän tuunata nykyistä, ohjainkannattimen ja tangonvaihdolla saa paljon muutosta. Joku mukavampi tanko esim https://www.bike-components.de/en/NC-17/Trekking-Pro-60-mm-31-8-Riser-Handlebars-p61121/
Kokeile vähän tuunata nykyistä, ohjainkannattimen ja tangonvaihdolla saa paljon muutosta.
Muutos voi olla myös huononnus.
Joku mukavampi tanko esim https://www.bike-components.de/en/NC-17/Trekking-Pro-60-mm-31-8-Riser-Handlebars-p61121/
Kuka sanoo, että on mukavampi? Onko tuo mukavampi kaikille? Minusta tuo näyttää valtavan epämukavalta. Kysyjä ei itse asiassa puhunut sellaista, ettei nykyinen olisi tarpeeksi mukava. Taitaa olla vaihtokiimaa ja halua törsätä, epäilen itse.
Tubeless-kuitukiekot, kuitukammet, kuituputket ja voimansiirroksi joku herkku 1x vaikka sähköillä niin siitä iloa vähäksi aikaa.
Laittaisin nykyiseen jotkut ergotupit + paremmat renkaat ja sitten vaan kovaa ajoa. Kun on useampi tonni takana niin ehkä voi pohtia uutta fillaria.
Kuka sanoo, että on mukavampi? Onko tuo mukavampi kaikille? .
Minä. En tiedä. Pointti olikin, että ohjaamoa muuttamalla voi vaikuttaa yllättävän paljon, jos pyörä ei tunnu mukavalta. Valtavirrassahan esim esiintyy laajasti jopa ylöspäin käännettyjä säätöstemmejäkin, vaikka äänekäs illuminati ei moista hyväksy.
Jollain kiekoilla ym ole mitään merkitystä, jos joka töyssy tuntuu ranteissa kuin lekalla löisi.
Minä. En tiedä. Pointti olikin, että ohjaamoa muuttamalla voi vaikuttaa yllättävän paljon, jos pyörä ei tunnu mukavalta....
Niimutku... eihän aloittaja ei sanonut mitään sellaista mikä antaisi ymmärtää nykyisen pyörän olevan epämukava. Hänhän suorastaan innostui pyöräilystä. Se viittaisi vahvasti mukavuuteen.
Mä lähtisin nuren "helposti pari kiloo pois" -linjalle. Ei siinä kyllä paljoa mieltä ole.
Kaupasta joku uusi erilainen pyörä ja pitää tuonkin.
Jollain kiekoilla ym ole mitään merkitystä, jos joka töyssy tuntuu ranteissa kuin lekalla löisi.
Silloin valinta on epäonnistunut. Itse vaihdoin omasta pyörästä alkuperäiset kiekot vahvempiin, mutta mukavampiin, kun alkuperäinen takavanne ei enää kahden korjauksen jälkeen pysynyt suorana. Osa päivityksen viehätystä onkin se, että speksaa haluamansa ominaisuudet ja sitten etsii sellaiset tuotteet markkinoilta. Summan mutikassa osien vaihtelussa lopputulos on sama kuin minulla tikan heitossa. Isojen numeroiden pinta-ala eli todennäköisyys on aika pieni. Esim. ohjaustangon vaihto erilaiseen vaihtamisen ilosta on juuri tätä.
Steve Baggy
30.01.2024, 17.36
Mullahan on tuollainen Sirrus. Tosin 3.0 versio ja kiekot siinä on ihan puhdasta kuraa. Navat on noname-kiinapaskaa ja ammuttu tehtaalla niin tiukkaan kiinni, että säätö oli ainakin perustyökaluin tekemätön paikka. Olisi varmaan pitänyt olla ruuvipenkki, että sen olisi auki saanut. Tästä johtuen pyörivät huonosti, kovalla pakkasella hädin tuskin 3 kierrosta jaksoi takakiekko vapaasti pyöriä ja leikkaisi lopulta ilmeisesti kiinni, kun nyt kelien lämmettyäkin pyörii huonosti.
Muutenhan toi on ihan normaali hybridi, johon tuskin kannattaa rahallisesti kovia panostuksia tehdä. Jos jotain haluaa niin vaihtaisin ne kiekot ja laittaisin ergotupet. Itsellä on Ergon GP3. Kiekoiksi vaikka Fillaritorilta perus DT:t tai jotkut Mavicit. 200e:llä saa tuohon ihan hyvät.
Esim. ohjaustangon vaihto erilaiseen vaihtamisen ilosta on juuri tätä.
Itsellä ja intternetin perusteella aika monella muullakin toi suoran tangon vaihto enemmän backsweeppaavaan vaikuttaa mukavuuteen todella paljon ja toki myös tupet. pyöräostos ei ole välttämättä mitenkään epäonnistunut vaikka näin olisi, maasturin tanko ei vaan monen mielestä sovi commuutteriin tai siis mihinkään muualle kuin poluille, joissa aloittaja ei pyöräilyään suorita. Mutta kuten tässä on jo todettu, voi vain arvailla miksi aloittaja uutta pyörää kaipailee.
Maantietanko paras tanko mutta esim. itsellä suora toimii vaurioituneesta olkapäästä johtuen jostain syystä paremmin ja kyllä silläkin pari sataa ajaa...
Annetut lähtötiedot siis on että pyörässä ei oo mitään vikaa nykyisessä käytössä ja syy uudelle pyörälle on että on ”innostunut pyöräilystä”.
Mielestäni optimaalinen toimintatapa on pitää vanha ja kokeilla muita pyöräilyn lajeja ja katsoa innostuisiko niistä lisää.
Läskipyörällä talvisin metsäpolkuja?
Maastopyörä?
maantiepyörällä porukkalenkille?
Jos kokeilujen jälkeen edelleen tykkää siitä samasta vaan mitä nytkin tekee niin ehkä sit päivitys nykyiseen pyörään kun osuu joku tarjous kohdalle.
Pikaisesti katsoen vaihtamalla neloseen niin ainoa muutos on kuituhaarukka ja hieman paremmat osat. Siis ei oikeastaan saavuta mitään suunnattomia riemun kiljaisuja.
Kh:n idea ok, kannattaa määrittää millainen ajelu kiinnostaa ja hankkia siihen tarkoitukseen sopivan pyörän. Jos vastaavan tyyppistä hakee niin Canyon Roadlite mallistosta löytyy ehkä mahdollisia hieman kovempaan hintaan kylläkin...
Takakeno
14.02.2024, 21.58
mun mielestä ei kantsi uutta pyörää ostaa, jos nykyisessä ei ole mitään vikaa, eikä tiedä minkälaisen pyörän haluis. Jos kerran ajaminen maistuu niin antaa mennä vaan. Sen pyörän hinnalla voi tehdä muita juttuja, joista on varmaan enemmän iloa.
Sillä rahalla voi hankkia esim varusteita. Oletkos kokeillut spd-lukkopolkimia? Entäs trikoita tai muuten pyöräilyyn tarkoitettuja vaatteita? Kiinnostaako retkeily tai muuten vaan joku laukku pyörään esim eväille ja uintikamoille? Jos kerran kuntoilu kiinnostaa niin strava-tilaus, sykevyö ja kadenssianturi vois olla hauskoja. Sqlabin innerbarendsit on imo hyvä ostos. Niillä saa vähän aeromman asennon suoralla tangolla, elikkä pääsee kovempaa tai pidemmälle. On ne ranteille hyvät kans. Ja sit sitä rahaa voi käyttää pyöräillessä tai voi viedä itsensä pyöräilemään jonnekin.
En siis meinaa et just noi asiat on parhaat, mut mun mielestä ton tyyppisillä jutuilla sais enempi pyöräilyiloa kuin uudella pyörällä. Kyl sitä sit tulee myöhemmin ajatuksia siitä mimmonen se seuraava pyörä vois olla.
^Näkökanta jota ei voi arvostella mutta yksi iloista mitä rahalla saa on uusi pyörä! Nimim. "Minkä rungon nyt ostaisi".
Takakeno
15.02.2024, 17.18
^Näkökanta jota ei voi arvostella mutta yksi iloista mitä rahalla saa on uusi pyörä! Nimim. "Minkä rungon nyt ostaisi".
Tottakai uus pyörä on aina kiva. Ostinhan mä itsekin justiinsa uuden pyörän :D mut kivaa on myös pyörän ja kuskin varustelu.
^ Tottakai ja ne osa pyöräilyä. Itsellä pyörän "varustus" minimaalista ja kuskin varusteita onneksi vuosien aikana kertynyt ja työkalut sitten onkin aivan eri luku.
Ohiampuja
16.02.2024, 10.51
Mietin tässä sitten että paraneeko ajokokemus jos päivittää pyörän esimerkiksi Specialized Sirrus X 4.0 tai vastaavan hintaluokan pyörään (merkillä nyt ei väliä)? Vaihtoehto varmaan olisi myös testata gravel/maantie pyöriä, mutta jotenkin ne ei tunnu ihan nappaavan...
Tuo Sirrus näytti ihan asialliselta peliltä, ei siinä mitään.
Mutta jos kysytään että paraneeko ajokokemus, niin minä kysyn että häiritseekö tuossa joku tietty asia? Kaipaatko vastatuulessa matalampaa asentoa, puutuuko kädet tai takapuoli ajaessa. Vai tuntuuko ajaminen muuten vaan tahmealta.
Kuten sanottu paremmat renkaat tai parin-kolmen sadan arvoiset vanteet auttaa jo kovasti. Mutta paras olisi kun pääsisit testailemaan eripyörätyyppejä, koska paha sitä on muiden sanoa.
Ps. Joskus aikanaan kun oli mukana kavereiden ekoissa maantiepyörä kaupoissa, niin ne oli monesti mukavia juttuja. Se kun joku pääsee eka kerran ajamaan kunnon maantiepyörällä, niin se fiilis voi olla yllätys/järkytys. Se että kuinka kevyesti pyörä voikaan liikkua verrattuna siihen vanhaan 3-vaihde Cresenttiin. :)
Usein jos runko on sopivan kokoinen ja jos suht laadukas niin silloin saattaa/kannattaa päivittää osia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.